Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 52 din 8 mai 2019 privind organizarea şi funcţionarea bazei naţionale de date referitoare la operatorii economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi restricţionaţi, respectiv a bazei naţionale de date referitoare la tranzacţiile suspecte, furturile şi dispariţiile semnificative de precursori de explozivi
EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 387 din 17 mai 2019
Având în vedere prevederile art. 20 alin. (1) şi art. 23 alin. (5) din Legea nr. 49/2018 privind precursorii de explozivi, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,
în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul afacerilor interne emite următorul ordin:
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezentul ordin reglementează condiţiile de organizare şi funcţionare a bazei naţionale de date referitoare la operatorii economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi restricţionaţi, precum şi a bazei naţionale de date referitoare la tranzacţiile suspecte, furturile şi dispariţiile semnificative de precursori de explozivi, ambele constituite la nivelul Inspectoratului General al Poliţiei Române, denumit în continuare I.G.P.R.
(2) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul ordin au semnificaţiile prevăzute la art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 98/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind comercializarea şi utilizarea precursorilor de explozivi, respectiv la art. 1 alin. (3) din Legea nr. 49/2018 privind precursorii de explozivi, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
ART. 2
(1) Bazele de date prevăzute la art. 1 alin. (1) se interconectează cu evidenţa informatizată prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 49/2018 şi constituie astfel Sistemul informatic privind precursorii de explozivi, denumit în continuare Sistem informatic.
(2) Categoriile de date şi informaţii cuprinse în Sistemul informatic, potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) şi (3) şi ale art. 23 alin. (3) din Legea nr. 49/2018, sunt prevăzute în anexa la prezentul ordin.
CAP. II
Atribuţii privind funcţionarea, întreţinerea şi asigurarea securităţii datelor cuprinse în Sistemul informatic
ART. 3
În scopul organizării şi funcţionării Sistemului informatic, Direcţia arme, explozivi şi substanţe periculoase, denumită în continuare D.A.E.S.P., din cadrul I.G.P.R., are următoarele atribuţii:
a) gestionează implementarea datelor privind operatorii economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi restricţionaţi;
b) gestionează implementarea datelor privind tranzacţiile suspecte, furturile şi dispariţiile semnificative de precursori de explozivi;
c) gestionează implementarea datelor privind persoanele responsabile de activitatea cu precursorii de explozivi restricţionaţi şi înlocuitorii acestora, precum şi a listelor cu precursori de explozivi restricţionaţi, comunicate punctului naţional de contact de către fiecare operator economic care efectuează operaţiuni cu astfel de substanţe;
d) gestionează implementarea, la nivelul I.G.P.R., a datelor privind sancţiunile contravenţionale aplicate persoanelor fizice şi juridice pentru nerespectarea prevederilor legislaţiei referitoare la regimul precursorilor de explozivi;
e) pune la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 18 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 49/2018, la cerere, datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, în situaţia în care Sistemul informatic nu poate fi accesat din motive de natură tehnică.
ART. 4
În scopul asigurării funcţionării, întreţinerii şi securităţii Sistemului informatic, Direcţia comunicaţii şi tehnologia informaţiei, denumită în continuare D.C.T.I., din cadrul I.G.P.R., are următoarele atribuţii:
a) asigură funcţionarea şi întreţinerea Sistemului informatic;
b) dispune şi asigură, potrivit competenţelor, măsurile tehnice necesare pentru prevenirea pierderii datelor înscrise în Sistemul informatic;
c) acordă drepturile de acces în Sistemul informatic în vederea implementării datelor prevăzute în anexa la prezentul ordin, respectiv a interogării Sistemului informatic, la solicitarea persoanelor îndreptăţite;
d) asigură securitatea Sistemului informatic şi a datelor implementate, inclusiv prin aplicarea măsurilor pentru protecţia datelor cu caracter personal;
e) acordă acces, în condiţiile art. 7, prin intermediul Reţelei de comunicaţii integrate voce-date a Ministerului Afacerilor Interne, autorităţilor şi instituţiilor prevăzute la art. 18 alin. (3) lit. c)-h) şi alin. (4) din Legea nr. 49/2018, după consultarea şi obţinerea avizului Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
ART. 5
(1) Pentru prevenirea pierderilor accidentale ale datelor şi informaţiilor stocate în Sistemul informatic, D.C.T.I. realizează o copie de siguranţă a datelor implementate, pe baza unei politici de backup stabilite.
(2) În funcţie de actualizările efectuate, dar nu mai târziu de 3 luni de la data realizării ultimei copii, copia de siguranţă a Sistemului informatic se reface de către D.C.T.I., pe baza datelor implementate.
CAP. III
Implementarea datelor şi informaţiilor în Sistemul informatic şi accesul la acestea
ART. 6
(1) Implementarea datelor şi informaţiilor în bazele de date prevăzute la art. 1 alin. (1) se realizează doar de către personalul din cadrul D.A.E.S.P., respectiv de către personalul structurilor teritoriale de arme, explozivi şi substanţe periculoase din cadrul unităţilor teritoriale de poliţie, cu atribuţii în acest sens, potrivit fişei postului.
(2) Implementarea în evidenţa informatizată prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 49/2018 a datelor referitoare la contravenţiile constatate şi sancţionate se realizează în condiţiile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 49/2018.
ART. 7
La datele şi informaţiile din Sistemul informatic au acces autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 18 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 49/2018. Accesul se realizează în mod diferenţiat şi ierarhizat în funcţie de competenţele şi atribuţiile ce revin acestora potrivit legii, în condiţiile prevăzute la art. 18 alin. (6) din Legea nr. 49/2018.
ART. 8
Cerinţele tehnice privind implementarea şi exploatarea Sistemului informatic, inclusiv cele privind accesul la acesta, se elaborează de către D.C.T.I., cu consultarea autorităţilor prevăzute la art. 18 alin. (3) lit. c)-h) şi alin. (4) din Legea nr. 49/2018 şi cu avizul Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 9
Resursele tehnice necesare organizării şi funcţionării Sistemului informatic se asigură prin grija D.C.T.I.
ART. 10
Prelucrarea datelor cu caracter personal din Sistemul informatic se realizează cu respectarea prevederilor art. 19 din Legea nr. 49/2018.
ART. 11
Anexa la prezentul ordin face parte integrantă din acesta.
ART. 12
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 5 zile după publicare.
Ministrul afacerilor interne,
Carmen Daniela Dan
Bucureşti, 8 mai 2019.
Nr. 52.
ANEXA 1
Categoriile de date şi informaţii cuprinse în Sistemul informatic
I. Date generale de identificare a tranzacţiilor suspecte, furturilor şi dispariţiilor semnificative
a) Tipul tranzacţiei
• Data introducerii în evidenţele D.A.E.S.P.
• Numărul de înregistrare la D.A.E.S.P.
• Denumirea operatorului economic
• Tipul substanţei
• Denumirea
• Concentraţia
• Cantitatea
• Data tranzacţiei
• Data constatării
• Tipul tranzacţiei (tranzacţie suspectă, furt, dispariţie semnificativă)
• Locaţie
• Observaţii
b) Tipuri de substanţe din categoria precursorilor de explozivi
• Lista precursorilor de explozivi (restricţionaţi sau nerestricţionaţi)
• Limita maximă corespunzătoare
II. Date de identificare a operatorilor economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi
a) Date de identificare a operatorului economic
• Denumirea operatorului economic
• Codul unic de identificare
• Sediul social
• Persoana responsabilă
• Înlocuitorul persoanei responsabile
• Telefon de contact/telefon de contact alternativ
• E-mail
• Lista precursorilor cu care operează
b) Tipurile de operaţiuni pe care le efectuează operatorul economic
• Numele operaţiunii
- Producere
– Introducere
– Deţinere
– Experimentare
– Prelucrare
– Transport
– Utilizare
– Punere la dispoziţie
III. Date de identificare a persoanei responsabile şi a înlocuitorului acesteia
a) Persoană responsabilă
• Nume
• Prenume
• Telefon şi/sau fax
• Adresă de poştă electronică
• Funcţia şi atribuţiile stabilite
b) Înlocuitorul persoanei responsabile
• Nume
• Prenume
• Telefon şi/sau fax
• Adresă de poştă electronică
• Funcţia şi atribuţiile stabilite
IV. Evidenţa sancţiunilor contravenţionale aplicate persoanelor fizice şi juridice pentru nerespectarea prevederilor legislaţiei referitoare la regimul precursorilor de explozivi
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: