Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 52 din 28 septembrie 2005  pentru aprobarea   Regulamentului nr. 11/2005 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei de capital    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 52 din 28 septembrie 2005 pentru aprobarea Regulamentului nr. 11/2005 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei de capital

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 3 octombrie 2005

În conformitate cu prevederile art. 1 şi 2 şi ale art. 7 alin. (3) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2002 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 514/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 297/2004 ,
având în vedere prevederile <>art. 9 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 ,
în şedinţa din data de 21 septembrie 2005 Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare a hotãrât emiterea urmãtorului ordin:

ART. 1
Se aprobã <>Regulamentul nr. 11/2005 privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital, prevãzut în anexa care face parte din prezentul ordin.
ART. 2
Regulamentul menţionat la art. 1 va intra în vigoare la data publicãrii acestuia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicat în Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
ART. 3
Direcţia reglementare din cadrul Direcţiei generale autorizate reglementare împreunã cu Secretariatul general şi cu directorul general executiv vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache

Bucureşti, 28 septembrie 2005.
Nr. 52.


ANEXĂ

<>REGULAMENTUL Nr. 11/2005
privind prevenirea şi combaterea spãlãrii
banilor şi a finanţãrii actelor de terorism
prin intermediul pieţei de capital

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament stabileşte norme cu privire la prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital.
ART. 2
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) tranzacţie cu numerar - orice tranzacţie care implicã încasãri şi plãţi de sume de bani în numerar;
b) CNVM - Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare;
c) entitãţi reglementate - entitãţile a cãror activitate este reglementatã şi/sau supravegheatã de CNVM în îndeplinirea atribuţiilor sale legale, conform prevederilor <>art. 2 alin. (1) pct. 5 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care desfãşoarã activitãţile prevãzute de <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 ;
d) client - orice persoanã fizicã, juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã, pentru care entitãţile reglementate presteazã servicii în baza unui contract;
e) finanţarea actelor de terorism - infracţiunea prevãzutã la <>art. 36 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului;
f) spãlarea banilor - noţiunea definitã conform <>art. 2 lit. a) din Legea nr. 656/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 ;
g) tranzacţie suspectã - noţiunea definitã conform prevederilor <>art. 2 lit. c) din Legea nr. 656/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 ;
h) tranzacţionarea pe cont propriu - încheierea de tranzacţii cu unul sau mai multe instrumente financiare, având la bazã capitalul propriu;
i) tranzacţionarea pe contul clientului - efectuarea oricãror operaţiuni aferente executãrii unui ordin de cumpãrare sau de vânzare a unuia sau a mai multor instrumente financiare în numele şi pe contul clienţilor.
ART. 3
(1) CNVM monitorizeazã entitãţile reglementate pentru a se asigura cã acestea respectã prevederile legale în vigoare referitoare la identificarea, verificarea şi înregistrarea clienţilor şi a tranzacţiilor, raportarea tranzacţiilor suspecte şi a tranzacţiilor cu numerar, precum şi implementarea unui program de respectare a tuturor acestor cerinţe şi instruirea personalului în acest sens.
(2) CNVM este în drept sã monitorizeze operaţiunile cu instrumente financiare efectuate de entitãţile reglementate, în scopul de a identifica tranzacţiile suspecte.
(3) CNVM va informa de îndatã Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, atunci când din datele obţinute rezultã suspiciuni de spãlare a banilor, finanţare a actelor de terorism sau încãlcãri ale dispoziţiilor <>Legii nr. 656/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 .
(4) CNVM poate verifica eficacitatea procedurilor aplicate de entitãţile reglementate, în scopul prevenirii şi combaterii spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
(5) În procesul de monitorizare, CNVM poate solicita entitãţilor reglementate orice informaţii sau documente relevante.

CAP. II
Obligaţii ale entitãţilor reglementate

ART. 4
(1) Entitãţile reglementate sunt obligate sã identifice, sã verifice şi sã înregistreze identitatea clienţilor înainte de a iniţia orice relaţie de afaceri sau de a efectua tranzacţii în numele clientului.
(2) Entitãţile reglementate sunt obligate sã aplice de îndatã procedura de identificare şi atunci când apar suspiciuni cu privire la identitatea clientului în cursul desfãşurãrii operaţiunilor.
(3) Entitãţile reglementate au obligaţia de a revizui informaţiile referitoare la identificarea clientului în momentul în care apar suspiciuni asupra clientului în cursul desfãşurãrii operaţiunilor.
(4) În cazul în care existã îndoieli cu privire la faptul cã un client acţioneazã în nume propriu sau în cazul în care existã certitudine cu privire la faptul cã acel client acţioneazã în numele altei persoane, entitatea reglementatã este obligatã sã ia mãsurile adecvate pentru a obţine informaţii cu privire la adevãrata identitate a persoanei în interesul ori în numele cãreia acţioneazã clientul.
(5) Entitãţile reglementate au obligaţia de a se asigura cã toate criteriile referitoare la identificarea clientului sunt aplicate şi în sediile sale secundare, inclusiv în cele localizate în strãinãtate.
(6) Cerinţele de identificare a clientului nu se impun în cazurile prevãzute la <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 656/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 .
ART. 5
(1) Datele privind identificarea clientului prevãzute la art. 4 se verificã şi se actualizeazã sau se completeazã, dupã caz, dacã este necesar, pentru orice tranzacţie care implicã o sumã reprezentând echivalentul a minimum 10.000 euro, indiferent dacã tranzacţia este efectuatã într-o singurã operaţiune sau în mai multe operaţiuni care par a avea legãturã între ele.
(2) În cazul în care suma nu este cunoscutã în momentul acceptãrii tranzacţiei, persoana fizicã sau juridicã obligatã sã stabileascã identitatea clienţilor va proceda la identificarea de îndatã a acestora, atunci când este informatã despre valoarea tranzacţiei şi când a stabilit cã a fost atinsã limita minimã prevãzutã la alin. (1).
(3) În conformitate cu prevederile <>art. 9 alin. (3) din Legea nr. 656/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 , de îndatã ce existã o informaţie cã printr-o operaţiune se urmãreşte spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, se va proceda la identificarea clienţilor, chiar dacã valoarea operaţiunii este mai micã decât 10.000 euro.
(4) Identificarea clientului trebuie realizatã în cazul tuturor operaţiunilor în care sunt implicate persoane care nu sunt prezente sau reprezentante fizic la efectuarea acestora.
ART. 6
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã preia în evidenţele lor urmãtoarele informaţii legate de oricare client persoanã fizicã, care are obligaţia sã le furnizeze sub semnãturã:
a) numele şi prenumele complet al clientului şi orice alte nume folosite;
b) locul şi data naşterii;
c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia pentru persoanele strãine;
d) numãrul şi seria documentului de identitate;
e) data eliberãrii documentului de identitate şi entitatea care l-a emis;
f) domiciliul stabil/reşedinţa (adresa completã - stradã, numãr, bloc, scarã, etaj, apartament, oraş, judeţ/sector, cod poştal, ţarã);
g) cetãţenia;
h) calitatea de rezident/nerezident;
i) telefonul/faxul;
j) scopul şi natura operaţiunilor derulate cu entitatea reglementatã;
k) denumirea şi locul desfãşurãrii activitãţii/ocupaţia.
(2) Entitatea reglementatã va pãstra o copie a documentului de identitate al clientului. Clientul trebuie sã prezinte documente de identitate cu fotografie, emise în condiţiile legii de organele abilitate legal.
(3) Entitatea reglementatã are obligaţia de a verifica informaţiile primite de la client, pe baza documentelor primare obţinute de la acesta.
ART. 7
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã preia în evidenţele lor, dupã caz, urmãtoarele informaţii legate de client, persoanã juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã, care are obligaţia sã le furnizeze:
a) numãrul, seria şi data certificatului de înregistrare/ documentului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sau la autoritãţi similare sau echivalente;
b) forma şi structura juridicã;
c) denumirea;
d) capitalul social subscris şi vãrsat;
e) codul unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele strãine;
f) instituţia de credit şi codul IBAN;
g) lista persoanelor cu drept de semnãturã în cont, a administratorilor, a persoanelor cu funcţii de conducere sau cu mandat de reprezentare a clientului şi specimenul de semnãturã al acestora;
h) adresa completã a sediului social/sediului central sau, dupã caz, a sucursalei;
i) structura acţionariatului/asociaţilor;
j) telefonul, faxul şi, dupã caz, e-mailul, adresa paginii de Internet;
k) scopul şi natura operaţiunilor derulate cu entitatea reglementatã.
(2) Clientul, persoanã juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã, va prezenta urmãtoarele documente, iar entitatea reglementatã va reţine, dupã caz, copii certificate ale acestora:
a) actul constitutiv/contractul de societate şi statutul;
b) împuternicirea pentru persoana care reprezintã clientul, dacã aceasta nu este reprezentantul legal;
c) certificatul constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (pentru societãţile comerciale) sau de autoritãţi similare din statul de origine şi documentele echivalente pentru celelalte tipuri de persoane juridice sau entitãţi fãrã personalitate juridicã, care sã ateste informaţiile care ţin de identificarea clientului;
d) o declaraţie semnatã de cãtre reprezentanţii legali cu privire la activitatea desfãşuratã de client şi la funcţionarea legalã a acestuia.
(3) Entitatea reglementatã va identifica persoanele fizice care intenţioneazã sã acţioneze în numele clientului, persoanã juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã, potrivit regulilor referitoare la identificarea persoanelor fizice, şi va analiza documentele în baza cãrora persoanele sunt mandatate sã acţioneze în numele persoanei juridice.
(4) Documentele prezentate de clientul persoanã juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã vor include traducerea legalizatã în limba românã în cazul în care documentele originale sunt întocmite în altã limbã.
ART. 8
(1) În activitatea desfãşuratã, o entitate reglementatã se poate baza pe informaţiile obţinute de la o terţã parte care trebuie sã respecte cerinţele <>Legii nr. 656/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 , referitoare la identificarea clientului, precum şi la înregistrarea acestor informaţii, pentru a:
a) stabili identitatea clientului pe baza unor documente separate, date sau informaţii;
b) iniţia mãsuri adecvate pentru identificarea beneficiarului;
c) identifica structura acţionariatului şi a conducerii/ consiliului de administraţie al clientului persoanã juridicã;
d) obţine informaţii cu privire la obiectul de activitate şi la natura operaţiunilor desfãşurate de client.
(2) Informaţiile obţinute de la o terţã parte trebuie verificate de entitatea reglementatã.
(3) Entitatea reglementatã trebuie sã solicite terţei pãrţi şi sã obţinã, fãrã întârziere, copiile documentelor care atestã identitatea clientului.
(4) Responsabilitatea privind informaţiile obţinute de la o terţã parte pentru identificarea clientului revine entitãţii reglementate.
(5) O entitate reglementatã se poate baza pe identificarea clientului realizatã de o terţã parte dintr-o altã ţarã, cu condiţia ca terţa parte sã respecte obligaţii privind identificarea clientului similare cerinţelor <>Legii nr. 656/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 .
ART. 9
(1) Entitatea reglementatã trebuie sã întocmeascã o procedurã scrisã de acceptare a clienţilor.
(2) Entitatea reglementatã nu trebuie sã ţinã conturi anonime sau conturi deţinute în nume fictive.
(3) Entitãţile reglementate vor întreprinde mãsurile care se impun în cazul operaţiunilor care favorizeazã anonimatul sau care permit interacţiunea în absenţã cu clientul, pentru a împiedica utilizarea lor în operaţiuni de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
(4) Entitatea reglementatã nu va deschide conturi, nu va iniţia operaţiuni sau realiza tranzacţii şi va înceta orice operaţiune în cazul în care este în incapacitate sã realizeze identificarea clientului conform prevederilor prezentului regulament şi a normelor legale în vigoare.
(5) Entitatea reglementatã poate refuza deschiderea de conturi sau derularea de operaţiuni în cazul în care:
a) clientul nu se conformeazã procedurii prevãzute la alin. (1);
b) are suspiciuni cã acel client poate fi implicat în operaţiuni de spãlare a banilor sau în finanţarea actelor de terorism.
ART. 10
(1) Entitãţile reglementate au obligaţia pãstrãrii tuturor informaţiilor privind identitatea clientului pentru o perioadã de cel puţin 5 ani, începând cu data când se încheie relaţia cu clientul.
(2) Entitãţile reglementate trebuie sã pãstreze toate documentele şi evidenţele aferente tuturor tranzacţiilor clientului timp de cel puţin 5 ani de la încheierea tranzacţiei sau chiar mai mult, la solicitarea Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, indiferent dacã respectivul cont a fost închis sau relaţia cu clientul a încetat.
ART. 11
Este necesar ca entitãţile reglementate sã monitorizeze majoritatea sau în anumite cazuri toate tranzacţiile efectuate prin conturile lor de categoria de clienţi cu risc ridicat. În momentul în care se decide cu privire la clienţii care sunt incluşi în aceastã categorie, urmãtoarele informaţii trebuie avute în vedere:
a) tipul de client persoanã fizicã/juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã;
b) ţara de origine;
c) funcţia publicã sau funcţia importantã deţinutã;
d) tipul de activitate desfãşuratã de cãtre client;
e) sursa fondurilor clientului;
f) alţi indicatori de risc.
ART. 12
Entitãţile reglementate vor acorda o atenţie sporitã în momentul în care analizeazã tranzacţii cu persoane din jurisdicţii care nu beneficiazã de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
ART. 13
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã identifice tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte efectuate în numele clienţilor sãi.
(2) În cazul în care o entitate reglementatã are suspiciuni cã o operaţiune care urmeazã a fi efectuatã are ca scop spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, aceasta va sesiza imediat Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor şi CNVM, sub forma unei raportãri de tranzacţie suspectã.
(3) Se interzice entitãţilor reglementate, directorilor, administratorilor, reprezentanţilor şi personalului acestora sã avertizeze clienţii implicaţi sau sã facã cunoscut, în orice alt mod, faptul cã o raportare privind o tranzacţie suspectã sau informaţii aferente acesteia au fost/vor fi înaintate cãtre Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor şi CNVM.
ART. 14
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã raporteze în cel mult 24 de ore cãtre Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor şi CNVM tranzacţiile efectuate în numerar, în lei sau valutã, a cãror limitã minimã o reprezintã echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacã tranzacţia se realizeazã prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele.
(2) Prevederile alineatului (1) se aplicã atât tranzacţiilor interne, cât şi celor internaţionale.
ART. 15
Contractele de confidenţialitate, legislaţia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restricţiona capacitatea entitãţilor reglementate de a raporta tranzacţiile suspecte.
ART. 16
(1) Entitãţile reglementate au obligaţia sã stabileascã şi sã aplice proceduri şi mecanisme de control intern şi sã desemneze unul sau mai mulţi angajaţi care vor raporta direct consiliului de administraţie pentru a preveni implicarea entitãţii din care face parte în acţiuni de spãlare de bani şi de finanţare a actelor de terorism.
(2) Entitãţile reglementate au obligaţia de a desemna dintre persoanele menţionate la alin. (1) un ofiţer de conformitate la nivelul conducerii executive, care va avea atribuţii în legãturã cu:
a) dezvoltarea de politici interne, proceduri şi control, pentru asigurarea de standarde ridicate la angajarea personalului;
b) desfãşurarea de programe de pregãtire profesionalã continuã;
c) implementarea procedurilor de control pentru testarea sistemului.
(3) În situaţia în care entitatea reglementatã are obligaţia constituirii unui compartiment de control intern, specializat în supravegherea respectãrii legislaţiei în vigoare, persoanele desemnate în conformitate cu prevederile alin. (1) pot fi încadrate în compartimentul de control intern.
(4) Numele împreunã cu funcţia ocupatã şi cu responsabilitãţile stabilite ale persoanelor menţionate la alin. (1) vor fi comunicate Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor şi CNVM, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament.
(5) Entitatea reglementatã va notifica Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor şi CNVM cu privire la schimbarea sau înlocuirea angajaţilor menţionaţi la alin. (1), în termen de 15 zile de la data respectivei modificãri.
(6) Persoanele desemnate conform alin. (1) şi (2) rãspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea prezentului regulament şi a <>Legii nr. 656/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 230/2005 .
ART. 17
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã asigure instruirea angajaţilor proprii cu privire la prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
(2) Programele de instruire trebuie sã asigure faptul cã angajaţii:
a) sunt la curent cu legile, regulamentele şi procedurile privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism;
b) au competenţa necesarã pentru a analiza adecvat tranzacţiile în scopul identificãrii activitãţilor de spãlare a banilor şi de finanţare a actelor de terorism;
c) cunosc în întregime cerinţele de raportare.
(3) Entitãţile reglementate vor comunica tuturor angajaţilor procedura de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.

CAP. III
Sancţiuni

ART. 18
Încãlcarea dispoziţiilor prezentului regulament se sancţioneazã în conformitate cu prevederile titlului X din <>Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu prevederile Statutului Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2002 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 514/2002 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 297/2004 .

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 19
Prezentul regulament se completeazã de drept cu celelalte prevederi legale incidente.
ART. 20
(1) Prezentul regulament intrã în vigoare la data publicãrii acestuia şi a ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicat în Buletinul CNVM şi pe site-ul CNVM (www.cnvmr.ro).
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã <>Instrucţiunile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 9/1999 privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor, aprobate prin <>Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 25/1999 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 29 din 26 ianuarie 2000.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016