Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 52 din 27 ianuarie 1998  pentru aprobarea Normativului privind reciclarea la rece a imbracamintei rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 52 din 27 ianuarie 1998 pentru aprobarea Normativului privind reciclarea la rece a imbracamintei rutiere

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 127 bis din 26 martie 1998
În conformitate cu prevederile <>art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normativul privind reciclarea la rece a imbracamintei rutiere, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Anexa face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii.

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

ANEXA 1

NORMATIV
privind reciclarea la rece a imbracamintei rutiere

1. Generalitati

1.1. Obiect
1.1.1. Prezentul normativ se referã la condiţiile de executare şi recepţie a imbracamintei rutiere bituminoase reciclate la rece, cu adaos de lianti bituminosi (emulsie bituminoasa) şi lianti hidraulici (ciment), cu sau fãrã adaos de agregate naturale.
1.1.2. Reciclarea la rece consta în utilizarea integrala a materialului rezultat din frezarea imbracamintei rutiere bituminoase existente, degradate, în adãugarea de lianti şi agregate naturale şi în punerea în opera cu ajutorul unei maşini de reciclare.

1.2. Domeniul de utilizare
1.2.1 Reciclarea la rece este destinatã ranforsarii, întreţinerii şi consolidãrii sistemelor rutiere cu o stare tehnica necorespunzãtoare şi se aplica pe drumuri de clasa tehnica II-V şi pe strãzi de categoria tehnica II-IV cu îmbrãcãminte bituminoasa.

1.3. Prescripţii generale
1.3.1. Tehnologia de reciclare la rece a imbracamintei rutiere bituminoase cuprinde urmãtoarele faze:
- adãugarea agregatelor naturale/cimentului;
- frezarea imbracamintei;
- reciclarea imbracamintei;
- adãugarea emulsiei şi a apei;
- maruntirea şi amestecarea materialului rezultat din frezare;
- asternerea amestecului rezultat;
- compactarea.
1.3.2. Reciclarea la rece a imbracamintei rutiere se executa în perioada 15
aprilie - 30 septembrie, cu condiţia ca temperatura atmosferica sa fie de minimum 5 gr.C.
1.3.3. Îmbrãcãmintea rutiera reciclata la rece se va acoperi printr-unul dintre procedeele urmãtoare, în funcţie de volumul traficului:
- tratament bituminos;
- straturi rutiere bituminoase foarte subtiri, la rece (slurry-seal);
- covor asfaltic;
- ranforsarea sistemului rutier în funcţie de capacitatea portanta necesarã sistemului rutier, nou-stabilitã prin calculul de dimensionare.
1.3.4. Terminologia utilizata în prezentul normativ este în conformitate cu STAS 4032/1.

1.4. Referinte
Reglementãrile tehnice la care se face referire în cuprinsul prezentului normativ sunt urmãtoarele:




1. STAS 42-68 Bitumuri. Determinarea penetratiei
2. STAS 60-69 Bitumuri. Determinarea punctului de inmuiere. Metoda
inel şi bila
3. STAT 61-88 Bitumuri. Determinarea ductilitatii
4. STAS 174-97 Lucrãri de drumuri.
Îmbrãcãminte bituminoasa cilindrata la cald. Condiţii
tehnice de calitate
5. SR EN: 1296-3/95 Metode de încercare a cimenturilor. Determinarea
timpului de priza şi a stabilitatii
6. SR 227/2-94 Cimenturi. Încercãri fizice. Determinarea finetii de
macinare prin cernere pe proba de 100 g
7. SR 388-95 Lianti hidraulici. Ciment Portland
8. STAS 662-89 Lucrãri de drumuri. Agregate naturale de balastiera
9. SR 667-97 Agregate naturale şi piatra prelucrata pentru drumuri.
Condiţii tehnice generale de calitate
10. STAS 730-89 Agregate naturale pentru lucrãri de cai ferate şi
drumuri. Metode de determinare
11. STAS 863-85 Lucrãri de drumuri. Elemente geometrice ale traseelor,
prescripţii de proiectare
12. STAS 1338/1-84 Lucrãri de drumuri. Mixturi asfaltice şi îmbrãcãminte
bituminoasa executatã la cald. Prepararea mixturilor,
pregãtirea probelor şi confecţionarea epruvetelor.
13. STAS 1338/2-87 Lucrãri de drumuri. Mixturi asfaltice şi îmbrãcãminte
bituminoasa executatã la cald. Metode de determinare şi
încercare
14. STAS 1342-91 Apa potabilã
15. STAS 1913/1-82 Teren de fundare. Determinarea umiditatii
16. STAS 1913/1-82 Teren de fundare. Determinarea caracteristicilor de
compactare. Încercarea Proctor
17. STAS 2900-89 Lucrãri de drumuri. Lãţimea drumurilor
18. STAS 4606-80 Agregate naturale grele pentru betoane şi mortare cu
lianti minerali. Metode de încercare
19. STAS 8877-72 Emulsii bituminoase cationice cu rupere rapida pentru
lucrãri de drumuri
20. STAS 10969/3-83 Lucrãri de drumuri. Adezivitatea bitumurilor pentru
drumuri la agregatele naturale. Metode de determinare
cantitativã
21*) Normativ privind condiţiile tehnice de calitate pentru
bitumul neparafinos utilizat la lucrãri de drumuri
22. Instrucţiuni C.D. Instrucţiuni tehnice departamentale privind determi-
155-86 narea stãrii tehnice a drumurilor moderne.



------------
*) În curs de aprobare


2. Condiţii tehnice

2.1. Determinãri preliminare
2.1.1 Scopul efectuãrii determinarilor preliminare este stabilirea oportunitãţii aplicãrii tehnologiei de reciclare la rece.
2.1.2. Determinarile preliminare constau în:
a) efectuarea sondajelor (minimum 4/km); alternativ (pe ambele benzi de circulaţie).
Datele furnizate:
a.1) pentru stabilirea oportunitãţii aplicãrii tehnologiei de reciclare la rece:
- dimensiunea maxima a granulei de agregate (atât din straturile bituminoase, cat şi din stratul de baza/fundaţie), care trebuie sa fie mai mica de 100 mm;
a.2) pentru stabilirea adancimii de frezare:
- grosimea şi numãrul straturilor bituminoase;
- grosimea stratului de baza şi de fundaţie;
b) prelevarea probelor prin frezare (conform pct. I.1 din anexa).
Numãrul minim de probe este de 3, la fiecare 500 m de drum, iar cantitatea de material prelevat pentru fiecare proba este de 100-150 kg.
Datele furnizate:
b.1) pentru stabilirea timpului şi a cantitãţii (în procente) agregatelor naturale şi a conţinutului de liant care trebuie adãugat:
- granulozitatea materialului frezat;
c) stabilirea stãrii tehnice a drumului (conform Instrucţiunilor CD 155).

2.2. Elemente geometrice
2.2.1. Adâncimea pana la care se frezeaza îmbrãcãmintea rutiera este limitatã de alcãtuirea sistemului rutier şi de capacitatea masinii de reciclare.
În funcţie de alcãtuirea sistemului rutier, adâncimea pana la care se face frezarea se stabileşte astfel încât sub stratul reciclat sa rãmânã material necoeziv, pentru ca apa utilizata în procesul de reciclare sa poatã fi drenata.
2.2.2. Lãţimea imbracamintei rutiere trebuie sa corespundã prevederilor STAS 2900.
2.2.3. Profilul transversal.
2.2.3.1. În aliniament profilul transversal se executa cu o singura panta.
2.2.3.2. În curbe şi în zonele aferente de amenajare profilul transversal se executa în conformitate cu STAS 863/1.
2.2.4. Profilul longitudinal
2.2.4.1. Declivitatile maxime admise sunt conform SR 174/1, în funcţie de tipul mixturii asfaltice.

2.3. Materiale
2.3.1. Agregate naturale
2.3.1.1. Agregatele naturale sunt:
- cele adãugate;
- cele rezultate din frezarea imbracamintei rutiere.
Agregatele naturale care se adauga sunt urmãtoarele:
- cribluri sort 3-8, 8-16 şi 16-25, conform SR 667;
- nisip de concasaj sort 0-3, conform SR 667;
- nisip natural sort 0-3 sau 0-7, conform STAS 662.
2.3.2. Lianti
2.3.2.1. Bitum
Bitumul este cel existent în îmbrãcãmintea rutiera.
2.3.2.2. Emulsia bituminoasa
Emulsia bituminoasa utilizata la reciclarea imbracamintei rutiere bituminoase este emulsie bituminoasa cationica şi poate fi preparata cu bitum pur, conform SR 174/1, sau cu bitum modificat cu polimeri de tip elastomeri termoplastici liniari, în cazuri justificate din punct de vedere tehnic şi economic.
Condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã emulsia bituminoasa sunt prezentate în tabelul nr. 1




Tabelul nr. 1
______________________________________________________________________________
Nr. Caracteristici Condiţii Metoda de
crt. tehnice determinare
______________________________________________________________________________
1. Conţinut de bitum, % 60-65 STAS 8877
2. Omogenitate (rest pe sita
de 0,63 mm), % maximum 0,5 STAS 8877
3. Stabilitate la stocare, dupã 7 zile
(rest pe sita de 0,63 mm), % maximun 0,5 STAS 8877
4. Adezivitate, % maximum 90 STAS 10969/3
5. Timpul de rupere *)
______________________________________________________________________________



------------
*) Se va folosi un tip de emulsie bituminoasa, astfel încât ruperea ei sa se producã dupã terminarea compactarii.

2.3.2.3. Ciment
Cimentul utilizat la reciclarea la rece a imbracamintei rutiere bituminoase trebuie sa îndeplineascã prevederile STAS 388.
2.3.3. Apa
Apa utilizata la reciclarea la rece a imbracamintei rutiere trebuie sa fie lipsitã de impuritati organice şi minerale şi sa îndeplineascã prevederile STAS 1342.

2.4. Caracteristicile mixturii asfaltice reciclate
2.4.1. Gradul de compactare
2.4.1.1. Pentru stabilirea gradului de compactare se efectueazã o determinare la 500 mp.
2.4.1.2. Mixtura asfaltica reciclata se considera compactata, dacã, pentru cel puţin 95% din determinarile efectuate, gradul de compactare este de 100%, iar pentru restul de 5%, gradul de compactare este de minimum 95% .

3. Prescripţii generale de executare
3.1. Pentru realizarea probei care va fi analizata în vederea stabilirii amestecului complex de reciclare se vor preleva prin frezare 3 probe, conform pct. 1.1. din anexa.
3.1.2. Stabilirea compoziţiei amestecului complex de reciclare se va efectua pe baza determinarilor de laborator, conform anexei, care constau în:
- uscarea materialului frezat în etuva la temperatura de 50-60gr.C;
- stabilirea vizuala a compoziţiei materialului frezat (tip agregat, tip bitum etc.);
- determinarea granulometriei materialului frezat;
- determinarea conţinutului de bitum;
- determinarea punctului de inmuiere a bitumului recuperate;
- stabilirea miscibilitatii emulsiei bituminoase cu suspensia apa-ciment;
- stabilirea granulozitatii şi a proportiei de agregate care trebuie adãugate pentru obţinerea unei granulometrii a amestecului de agregate, conform pct. 4.1. din anexa;
- stabilirea compoziţiei amestecului de agregate şi liant*);
- stabilirea caracteristicilor de compactare.

--------------
*) Cantitatea de emulsie bituminoasa necesarã, în funcţie de conţinutul de bitum gãsit.

3.2. Utilaje
3.2.1. Pentru adãugarea şi rãspândirea agregatelor naturale este necesar un raspanditor mecanic.
3.2.2. Operaţiunile de frezare şi reciclare a imbracamintei rutiere bituminoase se realizeazã cu masina de reciclare.
3.2.3. Pentru realizarea operaţiunilor de frezare şi reciclare, masina are în componenta:
- tambur de frezare cu sistem electronic de control al adancimii de frezare;
- echipament automat pentru dozarea şi pulverizarea emulsiei bituminoase şi a apei;
- malaxor;
- grinda repartizoare-finisoare.

3.3. Procesul tehnologic de reciclare şi punere în opera a mixturii asfaltice reciclate
3.3.1. Adãugarea agregatelor naturale
Cantitatea de agregate naturale adãugate este cea stabilitã prin determinarile de laborator de la pct. 3.1.2.
3.3.2. Adãugarea cimentului
Adãugarea cimentului se face manual, din saci distribuiti peste agregatele naturale rãspândite pe suprafeţe bine delimitate, astfel încât sa se respecte dozajul stabilit prin incercarile de laborator.
3.3.3. Frezarea
3.3.3.1. Frezarea imbracamintei rutiere bituminoase se realizeazã cu tamburul de frezare al masinii de reciclare.
3.3.3.2. Adâncimea de frezat este controlatã de un sistem electronic.
Se recomanda utilizarea palpatorului pe cablu, pozat prin mãsurãtori topometrice.
3.3.4. Reciclarea
3.3.4.1. Adãugarea emulsiei bituminoase şi a apei se face cu echipamentul automat de dozare şi pulverizare al masinii.
3.3.4.2. Maruntirea materialului rezulta din frezare, amestecarea cu agregatele materiale adãugate, cu liantii bituminosi şi/sau cu ciment se fac atât în procesul de frezare propriu-zis, cat şi în cel al operaţiunilor ulterioare, pana la asternere.
3.3.4.3. Repartizarea amestecului rezultat din malaxor se face cu snecul din fata grinzii repartizoare-finisoare.
3.3.4.4. Asternerea şi precompactarea amestecului de materiale la profilul stabilit se realizeazã cu grinda repartizoare-finisoare.
3.3.5. Compactarea
3.3.5.1. Operaţiunea de compactare se executa în lungul drumului, de la margine spre ax.
3.3.5.2. Viteza de lucru a compactorului este de 5-8 km/h.
3.3.5.3. Compactoarele trebuie sa lucreze fãrã socuri pentru a se evita valurirea imbracamintei.
3.3.5.4. Compactarea va fi efectuatã cu:
- compactor cu rulouri vibrator;
- compactor pe pneuri cu sarcina pe roata de minimum 5 t.
Alegerea productivitatii compactoarelor este determinata de suprafata de compactare, astfel încât numãrul de treceri sa asigure gradul de compactare prescris.

4. Controlul calitãţii lucrãrilor
4.1. Verificarea materialelor
4.1.1. Verificarea agregatelor
4.1.1.1. Verificarea agregatelor rezultate din frezarea imbracamintei:
a) umiditatea (STAS 1913/1);
b) granulozitatea (STAS 4606);
c) conţinutul de bitum (STAS 1338/2).
4.1.1.2. Verificarea calitãţii agregatelor adãugate se face în conformitate cu prescripţiile din standardele şi reglementãrile, menţionate la pct. 2.3, pe fiecare lot aprovizionat, dupã cum urmeazã:
a) Nisip ( de concasaj şi natural):
- natura mineralogica (examinare vizuala);
- granulozitatea (STAS 4606);
- conţinutul de impuritati (STAS 4606);
- coeficientul de activitate (STAS 730).
b) Criblura:
- natura mineralogica (STAS 4606);
- granulozitatea (STAS 4606);
- coeficientul de forma (STAS 730);
- uzura cu masina "Los Angeles" (STAS 730);
- rezistenta la inghet-dezghet (STAS 730);
- conţinutul de impuritati:
- corpuri strãine (STAS 4606);
- argila (STAS 4606);
- conţinutul de fracţiune sub 0,09 mm (STAS 730).
4.1.2. Verificarea calitãţii liantilor
4.1.2.1. Bitumul existent:
- penetratia (STAS 42);
- ductilitatea (STAS 61);
4.1.2.2. Emulsia bituminoasa cationica:
- conţinutul de bitum (STAS 8877);
- omogenitatea (STAS 8877);
- stabilitatea la stocare şi transport (STAS 8877);
- adezivitatea (STAS 10969/3);
- timpul de rupere.
4.1.2.3. Ciment:
- finetea (STAS 227/2);
- timpul de priza (SR EN 196-3).
4.1.3. Verificarea calitãţii apei:
- conţinutul de impuritati organice şi minerale (STAS 1342).
4.1.4. Materialele de la pct. 4.1.1.2. şi 4.1.2. trebuie sa aibã certificate de conformitate a calitãţii.

4.2. Verificarea procesului tehnologic de reciclare şi punere în opera a mixturii asfaltice reciclate
4.2.1. În timpul reciclarii imbracamintei rutiere bituminoase se vor efectua urmãtoarele verificãri:
4.2.1.1. Frezarea:
- verificarea rãspândirii agregatelor naturale de adaos;
- dozajul de ciment;
- granulozitatea agregatelor naturale adãugate;
- umiditatea agregatelor naturale adãugate;
- omogenitatea emulsiei bituminoase (la fiecare lot);
- verificarea dozajului emulsiei bituminoase.
4.2.1.2. Amestecarea materialelor şi repartizarea amestecului:
- granulozitatea amestecului (o proba de 1.000 mp, iar în cazul în care se constata la o proba ca granulozitatea nu corespunde cu cea stabilitã prin incercarile de laborator pentru stabilirea compoziţiei amestecului de agregate, conform pct. I.4 din anexa, determinarea se va face pe o proba la 500 mp);
- conţinutul de bitum (o proba la 500 mp);
- densitatea în stare uscata a amestecului;
- volumul de goluri şi densitatea pe corpurile de proba;
- rezistenta la întinderea prin despicare (7 şi 28 de zile) şi modul de elasticitate dinamic pe corpurile de proba.
4.2.1.3. Compactarea: verificarea modului de compactare.

4.3. Verificarea imbracamintei reciclate:
- verificarea gradului de compactare (o încercare la 500 mp);
- verificarea modului de elasticitate (3 determinãri/zi);
- verificarea planeitatii;
- verificarea grosimii imbracamintei reciclate.

4.4. Tolerante
4.4.1. Corpuri de proba:
- conţinut de goluri +5%;
- rezistenta la întindere prin despicare la 7 şi 28 de zile; -20% .
4.4.2. Îmbrãcãmintea reciclata:
- grosime: -10%;
- grad de compactare: -2% în maximum 10% din determinãri;
- planeitate: +1 cm/4 m;
- cota în profil transversal +/_ 2 cm.

5. Recepţia lucrãrilor
5.1. Recepţia preliminarã
5.1.1. Recepţia preliminarã a lucrãrilor de cãtre beneficiar se va face la o luna de la executarea lucrãrilor şi se va efectua conform normelor în vigoare.
5.1.2. Comisia de recepţie examineazã lucrãrile executate conform documentaţiei tehnice aprobate şi documentaţiei de control întocmite în timpul executãrii.
5.1.3. Verificarea uniformitatii suprafeţei de rulare se face conform pct. 4.3.
5.1.4. Verificarea cotelor profilului longitudinal se face în axa drumului, pe minimum 10% din lungimea traseului.
5.1.5. La strãzi cota în ax se verifica în proporţie de 20% din lungimea traseului, iar cotele rigolelor, pe toatã lungimea traseului, în punctele de schimbare a declivitatilor.
5.1.6. Verificarea grosimii se face conform pct. 4.3 şi pe probe ce se iau pentru verificarea calitãţii imbracamintei.
5.1.7. Evidenta tuturor verificãrilor menţionate în cap. 4 face parte din documentaţia de control al recepţiei preliminare.

5.2. Recepţia finala
5.2.1. Recepţia finala se face conform prescripţiilor legale în vigoare.
5.2.2. Perioada de verificare a comportãrii în exploatare a lucrãrilor definitive va fi de minimum 24 de luni de la data recepţiei preliminare.

ANEXA
-----
la normativ
------------

I. ÎNCERCĂRI DE LABORATOR

1. Prelevarea probelor prin frezare
1.1. Prelevarea prin frezare a 3 probe, care vor fi analizate pentru stabilirea tipului şi proportiei agregatelor ce vor fi adãugate, se va face din punctele stabilite în fig. 1, care se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 bis din 26 martie 1998 la pagina 9.
1.2. Frezarea se va face în adâncimea stabilitã prin sondajele efectuate în cadrul determinarilor preliminare (cap. 2 pct. 2.1), pe o lungime de aproximativ 2 m.

2. Încercãri pe materialul frezat
2.1. Agregate
2.1.1. Granulozitatea (STAS 4606)
Pentru realizarea curbei granulometrice a agregatelor celor trei probe, acestea vor fi spalate şi uscate.
2.1.2. Umiditatea (conform STAS 1913/1)
În funcţie de umiditatea agregatelor naturale frezate se va stabili cantitatea de apa care va fi adãugatã.

2.2. Bitum
2.2.1. Conţinutul de bitum (conform STAS 1338/2)
În funcţie de conţinutul de bitum al agregatelor naturale frezate se va stabili cantitatea de emulsie care trebuie adãugatã.
2.2.2. Punctul de inmuiere inel şi bila (conform STAS 60)

3. Încercãri pe materialul de adaos
3.1. Agregate
3.1.1. Granulozitatea (STAS 4606)
3.1.2. Umiditatea (conform STAS 1913/1)

3.2. Emulsia bituminoasa
3.2.1. Determinarea conţinutului de bitum (conform STAS 8877)
3.2.2. Determinarea omogenitatii (conform STAS 8877)
3.2.3. Determinarea stabilitatii la stocare (conform STAS 8877)
3.2.4. Determinarea adezivitatii (conform STAS 10969/3)

3.3. Ciment
3.3.1. Finetea (conform STAS 227/2)
3.3.2. Tipul de priza (conform SR EN 196-3)

3.4. Suspensia - emulsie bituminoasa - apa-ciment
3.4.1. Se va determina miscibilitatea emulsiei bituminoase cu suspensia de apa-ciment dupã procedura urmãtoare:
- se amesteca o cantitate de 100 g ciment cu 50 g de apa într-un vas de sticla pana se obţine o suspensie de apa-ciment omogenã;
- se introduc 100 g de emulsie bituminoasa într-un alt vas de sticla;
- suspensia apa-ciment se amesteca cu emulsia bituminoasa timp de 6 minute;
- se va determina timpul de rupere a emulsiei bituminoase.
3.4.2. Timpul de rupere a emulsiei bituminoase este de minimum 10 minute.
În cazul în care timpul de rupere este mai mic de 10 minute, se va relua determinarea cu alt tip de emulsie şi alt tip de ciment.

4. Stabilirea compoziţiei amestecului de materiale

4.1. Agregate
4.1.1. Curba granulometrica a amestecului de agreate trebuie sa corespundã cu cea a unui strat de legatura.
4.1.2. În funcţie de granulozitatea agregatelor naturale frezate şi de cea a agregatelor naturale de adaos menţionate la pct. 2 şi 3 se stabileşte proporţia de agregate naturale care trebuie adãugate pentru realizarea amestecului de agregate în conformitate cu pct. 4.1.1.

4.2. Emulsie bituminoasa, ciment şi apa
4.2.1. Stabilirea dozajelor de emulsie bituminoasa, apa şi ciment se va realiza prin încercãri pe corpuri de proba.

4.3. Confecţionarea corpurilor de proba
4.3.1. Se vor elabora 3 dozaje pentru confecţionarea corpurilor de proba, variind procentul de emulsie bituminoasa, apa şi ciment.
4.3.1.1. Dozajul de ciment utilizat la reciclarea imbracamintei rutiere bituminoase este de 3,5-4,5% .
4.3.1.2. Dozajul de apa (inclusiv cea continuta de materialul frezat şi cel adãugat, stabilitã prin determinarea umiditatii de la pct. 2.1. şi 3.1.) se stabileşte astfel încât raportul apa/ciment sa fie de 0,5.
4.3.1.3. Conţinutul de emulsie bituminoasa este de 2,5-5% (chiar dacã materialul frezat conţine o anumitã cantitate de bitum).
4.3.2. Prepararea amestecului de materiale se va face într-un malaxor.
4.3.3. Realizarea corpurilor de proba
4.3.3.1. Se vor realiza câte 4 corpuri de proba pentru fiecare dozaj stabilit.
4.3.3.2. Dotarea:
- cilindri metalici cu fante, cu diametrul de 149,6 mm şi înãlţimea de 30 mm;
- 2 poansoane cu caneluri pentru evacuarea apei (fig. 2): se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 bis din 26 martie 1998 la pagina 10; - diametrul de 149,6 mm;
- înãlţimea de 30 mm;
- cantar.
4.3.3.3. Procedura de realizare a corpurilor de proba este urmãtoarea:
- se ung cu ulei decofrol pereţii interiori ai cilindrilor metalici;
- se pune hârtie de filtru la partea inferioarã a cilindrilor, fãrã a acoperi fantele acestora;
- se umple cilindrul cu amestec de materiale (aproximativ 6 kg);
- se acoperã materialul cu hârtie de filtru şi cu capacul cilindrului.

5. Compactarea
5.1. Dotarea:
- presa hidraulica (sarcina > 50 KN);
- suport pentru compactare (fig. 3), se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 bis din 26 martie 1998 la pagina 10.

5.2. Procedura de compactare a corpurilor de proba este urmãtoarea;
- se introduce cilindrul cu amestecul de material în suportul de compactare central sub pistonul presei;
- se aplica corpului de proba, cu perioade de repaus între treptele de încãrcare, repetat, cu o viteza de 50 mm/minut, sarcina de 49 KN (fig. 4); se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 bis din 26 martie 1998 la pagina 11.
- compactarea se considera încheiatã, dacã, dupã stabilizarea încãrcãrii, scãderea sarcinii aplicate corpurilor de proba este < 4 KN;
- dupã compactare corpurile de proba se lasa în cilindri 24 de ore, dupã care se decofreaza.

5.3. Depozitarea corpurilor de proba
Se pãstreazã 7 zile şi apoi 28 de zile, în atmosfera umeda, în încãperi închise, la temperatura de 20+/_2 gr.C şi umiditatea de 60-80% .

5.4. Caracteristici de compactare (se determina numai la 7 zile)
5.4.1. Umiditatea optima de compactare (conform STAS 1913/13)
5.4.2. Densitatea în stare uscata maxima (conform STAS 1913/13)

6. Determinãri fizico-mecanice pe corpurile de proba

6.1. Volumul de goluri
Se determina pe doua corpuri de proba la 7 zile (conform STAS 1338/2)
6.2. Rezistenta la întindere prin despicare
Se determina pe doua corpuri de proba la 7 zile şi pe alte doua, la 28 de zile (conform STAS 1338/2).
6.2.1. Încercarea probei se face cu presa hidraulica (fig. 5), se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 bis din 26 martie 1998 la pagina 11.
6.2.2. Rezistenta la întindere prin despicare (R/id) se determina cu relaţia:
R/id = 2 F/pidI, unde:
F = forta de rupere (N);
d = diametrul corpului de proba (mm);
I - înãlţimea corpului de proba (mm).
6.2.3. Valorile minime admisibile sunt:
- la 7 zile: 0,4 N/mm^2;
- la 28 de zile: 0,6 N/mm^2.

6.3. Modul de elasticitate

6.3.1. Modul de elasticitate (E) se determina cu relaţia:
E = F (0,274 + niu)/hu, unde:
F = forta de rupere (N);
niu = coeficientul lui Poisson;
h = înãlţimea corpului de proba (mm);
u = deformarea orizontala a corpului de proba (mm).

II. ÎNCERCĂRI ÎN SITU

1. Gradul de compactare

1.1. Mod de determinare
1.1.1. Prin prelevare de carote
Gradul de compactare se determina cu relaţia:

D = pd/pdmax., unde:
pd = densitatea uscata determinata pe probele prelevate din îmbrãcãmintea reciclata;
pdmax. = densitatea în stare uscata maxima - Proctor (stabilitã la pct. 5.4.3.).

1.1.2. Utilizând gamadensimetrul.

2. Planeitatea
2.1. Se determina cu dreptarul (lata) de 4 m sau cu analizorul de profil în lung (APL).

3. Grosimea imbracamintei reciclate
3.1. Prin efectuarea sondajelor

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016