Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 513 din 15 august 2008  privind aprobarea Criteriilor si metodologiei de autorizare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri si a Standardelor minime obligatorii de organizare si functionare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 513 din 15 august 2008 privind aprobarea Criteriilor si metodologiei de autorizare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri si a Standardelor minime obligatorii de organizare si functionare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri

EMITENT: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI EGALITATII DE SANSE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 830 din 10 decembrie 2008

În aplicarea prevederilor art. 27 alin. (2) şi ale <>art. 29 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 860/2005 , cu modificãrile ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 7 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii Publice, ale <>art. 14 din Hotãrârea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse şi ale <>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008 ,

ministrul sãnãtãţii publice, ministrul muncii, familiei şi egalitãţii de şanse şi ministrul internelor şi reformei administrative emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Criteriile şi metodologia de autorizare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, prevãzute în anexa nr. I.
ART. 2
Se aprobã Standardele minime obligatorii de organizare şi funcţionare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, prevãzute în anexa nr. II.
ART. 3
Anexele nr. I şi II fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul sãnãtãţii publice,
Raed Arafat

Ministrul muncii, familiei
şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru

p. Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat


ANEXA I

CRITERIILE ŞI METODOLOGIA
de autorizare a centrelor de furnizare de servicii
pentru consumatorii de droguri

ART. 1
(1) Centrele de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, denumite în continuare centre, prevãzute la <>art. 29 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 860/2005 , cu modificãrile ulterioare, se autorizeazã de Agenţia Naţionalã Antidrog, conform prezentei metodologii.
(2) În sensul prezentelor norme, termenul de autorizare reprezintã procesul de abilitare/acreditare a unitãţilor/centrelor care îndeplinesc criteriile prevãzute în prezentul act normativ.
ART. 2
Se autorizeazã centrul care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele criterii:
a) este înfiinţat de un solicitant constituit în condiţiile legii;
b) solicitantul are prevãzut în actul de înfiinţare şi acordarea de servicii pentru consumatorii de droguri;
c) durata de funcţionare a solicitantului, conform actului de înfiinţare, îi permite înfiinţarea centrului pentru care solicitã autorizarea;
d) solicitantul are posibilitatea de a susţine material sau demonstreazã capacitatea de a atrage resursele financiare necesare funcţionãrii centrului pentru care solicitã autorizarea;
e) solicitantul dispune de personal cu pregãtire profesionalã adecvatã tipului de centru pentru care solicitã autorizarea;
f) solicitantul a elaborat proceduri de evaluare periodicã a centrului şi a gradului de satisfacţie a beneficiarului;
g) solicitantul se angajeazã sã transmitã Agenţiei Naţionale Antidrog, în termen de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, rapoarte anuale privind activitatea centrului pentru care a solicitat autorizarea;
h) solicitantul se angajeazã sã notifice Agenţiei Naţionale Antidrog orice modificare a datelor în baza cãrora a primit autorizarea;
i) solicitantul deţine certificatul de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale, în conformitate cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu dispoziţiile Normelor metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, aprobate prin <>Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 153/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cazul în care centrul are cabinet medical;
j) solicitantul are autorizaţie sanitarã de funcţionare, eliberatã de Ministerul Sãnãtãţii Publice, şi, dupã caz, de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, potrivit standardului I din anexa nr. II la ordin;
k) solicitantul este acreditat ca furnizor de servicii sociale, conform legii;
l) solicitantul îndeplineşte standardele minime obligatorii de organizare şi funcţionare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, prevãzute la pct. II-IV din anexa nr. II la ordin, a cãror îndeplinire se verificã de comisia de autorizare din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog.
ART. 3
În vederea autorizãrii centrelor, în termen de 30 de zile de la publicarea ordinului, se constituie în cadrul Direcţiei pentru reducerea cererii de droguri din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, prin dispoziţie a preşedintelui agenţiei, comisia de autorizare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, denumitã în continuare comisie de autorizare.
ART. 4
(1) Comisia de autorizare este formatã din 5 membri, fiecare membru având un supleant.
(2) Preşedintele comisiei de autorizare este directorul Direcţiei pentru reducerea cererii de droguri. În situaţia în care acesta nu poate fi prezent la şedinţã, lucrãrile comisiei de autorizare sunt prezidate de un înlocuitor desemnat de acesta.
(3) Mandatul membrilor comisiei de autorizare este de un an şi poate fi reînnoit.
(4) Calitatea de membru al comisiei de autorizare înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea mandatului;
b) în caz de revocare;
c) la cerere.
ART. 5
(1) Comisia de autorizare se întruneşte o datã pe lunã sau ori de câte ori este necesar şi îşi desfãşoarã lucrãrile în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor.
(2) Hotãrârile se iau cu majoritatea simplã a voturilor membrilor prezenţi.
ART. 6
Activitatea de secretariat al comisiei de autorizare se asigurã de Direcţia pentru reducerea cererii de droguri din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog.
ART. 7
Pentru întrunirea comisiei de autorizare, preşedintele comisiei, prin secretariatul acesteia, convoacã membrii prevãzuţi la art. 4 alin. (1), cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei de autorizare.
ART. 8
Participarea în calitate de membru al comisiei de autorizare se face cu respectarea dispoziţiilor legale în materia conflictului de interese.
ART. 9
(1) Autorizarea se acordã gratuit, la cerere.
(2) În situaţia în care centrul va funcţiona în cadrul unei filiale sau al altor entitãţi cu personalitate juridicã, cererea de autorizare poate fi formulatã direct de cãtre acestea.
(3) Cererea de autorizare se depune direct la secretariatul comisiei de autorizare sau se trimite prin poştã, cu confirmare de primire. Modelul cererii de autorizare este prevãzut în anexa nr. 1.
(4) Cererea de autorizare este însoţitã de documentele prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 10
(1) Procedura de autorizare se declanşeazã la data depunerii şi înregistrãrii cererii de autorizare care se analizeazã de comisia de autorizare.
(2) În cazul în care se constatã cã dosarul nu este complet, secretariatul comisiei de autorizare comunicã acest fapt solicitantului, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii cererii. Solicitantul are posibilitatea de a completa dosarul în termen de 30 de zile de la data primirii notificãrii.
ART. 11
(1) Comisia de autorizare verificã îndeplinirea condiţiilor de autorizare şi stabileşte data deplasãrii la sediul declarat al centrului, pe care o comunicã solicitantului.
(2) Pentru a verifica exactitatea situaţiei de fapt descrise de solicitant în dosarul de autorizare, cel puţin 2 membri ai comisiei de autorizare se deplaseazã la sediul centrului. Membrii comisiei de autorizare întocmesc un raport de evaluare şi inspecţie, care se analizeazã la şedinţa ulterioarã a comisiei de autorizare.
ART. 12
(1) Comisia de autorizare soluţioneazã cererea de autorizare în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii acesteia sau, dupã caz, de la data completãrii dosarului, potrivit art. 10 alin. (2).
(2) Comisia de autorizare, în baza analizei prevãzute la art. 11 alin. (2) şi a raportului de evaluare şi inspecţie, decide acordarea sau neacordarea autorizãrii.
(3) Decizia este consemnatã în procesul-verbal de şedinţã, care va fi semnat de toţi membrii participanţi.
(4) Decizia de neacordare a autorizãrii este obligatoriu motivatã şi se notificã solicitantului în termen de 5 zile de la data şedinţei.
(5) Solicitantul are posibilitatea sã reia procedura de autorizare dacã îndeplineşte criteriile de autorizare.
ART. 13
(1) În baza deciziei comisiei de autorizare, secretariatul acesteia elibereazã în termen de 5 zile certificatul de autorizare, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 3.
(2) Pentru înregistrarea certificatelor de autorizare a centrelor, la nivelul Agenţiei Naţionale Antidrog se înfiinţeazã Registrul de evidenţã a centrelor de asistenţã pentru consumatorii de droguri. Centrele care primesc autorizaţie şi sunt trecute în Registrul de evidenţã a centrelor de asistenţã pentru consumatorii de droguri vor fi afişate pe site-ul Agenţiei Naţionale Antidrog în 30 de zile de la autorizare.
ART. 14
(1) Certificatul de autorizare se identificã prin serie, numãr şi data eliberãrii.
(2) În cazul pierderii, sustragerii sau deteriorãrii certificatului de autorizare, secretariatul comisiei de autorizare poate elibera un duplicat solicitantului.
ART. 15
(1) Decizia de neacordare a autorizãrii poate fi contestatã de solicitant, în termen de 15 zile de la data comunicãrii.
(2) Contestaţiile se soluţioneazã de o comisie de contestaţie, desemnatã de preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog.
ART. 16
Decizia comisiei de contestaţii poate fi atacatã în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 17
Centrul se autorizeazã pentru o perioadã de 3 ani sau, dupã caz, pe perioada de funcţionare a acestuia, dacã aceasta este mai micã de 3 ani.
ART. 18
(1) Nerespectarea standardelor de organizare şi funcţionare dupã autorizare poate atrage limitarea domeniului de activitate ori retragerea autorizãrii, prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog, la propunerea comisiei de autorizare.
(2) Decizia prevãzutã la alin. (1) poate fi contestatã în condiţiile <>Legii nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 19
Reautorizarea poate fi solicitatã cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului prevãzut la art. 17, prin depunerea la secretariatul comisiei de autorizare a unei cereri însoţite de declaraţie, din care sã reiasã cã solicitantul întruneşte condiţiile prevãzute pentru continuarea activitãţii, conform modelului prevãzut în anexa nr. 4.
ART. 20
Centrele autorizate sunt obligate sã afişeze la sediu, într-un loc accesibil publicului, certificatul de autorizare, în original sau copie legalizatã.
ART. 21
Centrele existente care furnizeazã servicii pentru consumatorii de droguri sunt obligate sã se autorizeze în termen de un an de la intrarea în vigoare a ordinului pentru aprobarea prezentelor criterii şi metodologii.
ART. 22
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentele criterii şi metodologie.


ANEXA 1
-------
la criterii şi metodologie
--------------------------

CERERE DE AUTORIZARE


┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Denumirea solicitantului ................................................... │
│ Forma de organizare sau statutul juridic (asociaţie, fundaţie, persoanã │
│ fizicã autorizatã etc.): ................................................... │
│ Actul de înfiinţare ........................................................ │
│ Data emiterii .............................................................. │
│ Emitent .................................................................... │
│ Sediul solicitantului: │
│ Str. ............... nr. ........., bl. ......, sc. ........, ap. .......... │
│ Localitatea ................, cod poştal .........., judeţul/sectorul ......,│
│ telefon ......., fax ......., e-mail ........, pagina de internet: ..........│
│ Sediul centrului: │
│ Str. ........... nr. ............, bl. ......, sc. ....., ap. ...............│
│ Localitatea ............., cod poştal ........, judeţul/sectorul ...........,│
│ telefon ........, fax ......., e-mail: ........., pagina de internet ........│
│ Cod fiscal nr. ............., anul ..........., eliberat de .................│
│ Cont bancar nr. .............., deschis la Banca ............................│
│ cu sediul în ................................................................│
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


DECLARAŢIE

Subsemnatul/Subsemnata, ..........., posesor/posesoare al/a actului de identitate ......... seria ........ nr. ....., eliberat/eliberatã la data de ........ de cãtre ........., în calitate de împuternicit(ã) al/a ........., solicit autorizarea centrului de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, conform descrierii anexate.
Mã angajez sã notific comisiei de autorizare orice modificare a situaţiei centrului pentru care solicit autorizarea.
Cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, declar pe propria rãspundere cã datele, informaţiile şi documentele prezentate corespund realitãţii.


Persoana împuternicitã,
........................
(semnãtura şi ştampila)

Data .............


ANEXA 2
-------
la criterii şi metodologie
--------------------------

DOCUMENTELE
care însoţesc cererea de autorizare

1. Descrierea centrului pentru care se solicitã autorizarea:
a) tipul centrului;
b) descrierea serviciilor desfãşurate şi a metodologiilor de lucru utilizate;
c) durata în timp estimatã pentru funcţionarea centrului;
d) data de la care funcţioneazã sau de la care va funcţiona centrul;
e) sediul la care funcţioneazã centrul;
f) categoria şi numãrul de beneficiari;
g) modalitatea de selectare a beneficiarilor;
h) modalitãţile periodice de control al gradului de satisfacţie a beneficiarilor;
i) rezultatele preconizate ale activitãţii;
j) efectele benefice ale activitãţii la nivelul comunitãţii:
1. modalitãţile de informare a comunitãţii privind activitãţile şi rezultatele acestora;
2. alte comentarii privind activitatea desfãşuratã;
k) date de contact ale persoanei desemnate sã ofere informaţii suplimentare.
2. Copie de pe autorizaţia sanitarã de funcţionare
3. Copie de pe certificatul de acreditare ca furnizor de servicii sociale
4. Document de înfiinţare a furnizorului care solicitã autorizarea
5. Regulamentul de organizare şi funcţionare
6. Procedurile privind serviciile oferite
7. Organigrama
8. Curriculum vitae ale persoanelor implicate în acordarea serviciilor
9. Copii ale documentelor care atestã pregãtirea profesionalã/calificarea/aviz de liberã practicã, dupã caz, pentru persoanele implicate în acordarea serviciilor
10. Dovada privind situaţia juridicã a sediului unde urmeazã sã se înfiinţeze centrul
11. Copie de pe avizul sanitar, autorizaţia pentru protecţia muncii, autorizaţia de mediu, avizul/autorizaţia de securitate la incendiu şi alte autorizaţii prevãzute de lege.


ANEXA 3
-------
la criterii şi metodologie
---------------------------

ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
AGENŢIA NAŢIONALĂ ANTIDROG


CERTIFICAT DE AUTORIZARE
seria ..... nr. .... din ......

Centrul .............., cu sediul în localitatea ........., str. ....... nr. ....., bl. ......, sc. ....., et. ......, ap. ...., judeţul/sectorul .........., înfiinţat de ..........., cu codul unic de înregistrare/codul fiscal ..........., este autorizat sã furnizeze servicii pentru consumatorii de droguri.
Prezentul certificat este valabil pentru o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii.



Preşedintele Preşedintele
Agenţiei Naţionale Antidrog, comisiei de autorizare,
............................... ...........................



ANEXA 4
-------
la criterii şi metodologie
--------------------------

CERERE DE REAUTORIZARE


┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Denumirea solicitantului ................................................... │
│ Forma de organizare sau statutul juridic (asociaţie, fundaţie, persoanã │
│ fizicã autorizatã etc.): ................................................... │
│ Actul de înfiinţare ........................................................ │
│ Data emiterii .............................................................. │
│ Emitent .................................................................... │
│ Sediul solicitantului: │
│ Str. ............... nr. ........., bl. ......, sc. ........, ap. .......... │
│ Localitatea ................, cod poştal .........., judeţul/sectorul ......,│
│ telefon ......., fax ......., e-mail ........, pagina de internet: ..........│
│ Sediul centrului: │
│ Str. ........... nr. ............, bl. ......, sc. ....., ap. ...............│
│ Localitatea ............., cod poştal ........, judeţul/sectorul ...........,│
│ telefon ........, fax ......., e-mail: ........., pagina de internet ........│
│ Cod fiscal nr. ............., anul ..........., eliberat de .................│
│ Cont bancar nr. .............., deschis la Banca ............................│
│ cu sediul în ................................................................│
│ Nr. certificatului de autorizare ............................................│
│ Data expirãrii autorizãrii ..................................................│
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



DECLARAŢIE

Subsemnatul/Subsemnata, ............., posesor/posesoare al/a actului de identitate ......... seria ........... nr. ............, eliberat/eliberatã la data de ......... de cãtre ........., în calitate de împuternicit(ã) al/a ..........., solicit reautorizarea centrului de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri.
Mã angajez sã notific comisiei de autorizare orice modificare a situaţiei centrului pentru care solicit reautorizarea.
Cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, declar pe propria rãspundere cã situaţia centrului este similarã cu cea din momentul autorizãrii.


Persoana împuternicitã,
.........................
(semnãtura şi ştampila)

Data ...................


ANEXA II

STANDARDE MINIME OBLIGATORII
de organizare şi funcţionare a centrelor de furnizare
de servicii pentru consumatorii de droguri

I. STANDARDE PENTRU AUTORIZAREA SANITARĂ DE FUNCŢIONARE
A. Standard referitor la cabinete
1. Cabinetul medical din structura centrelor trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele criterii generale:
a) suprafaţã de minimum 9 mp;
b) chiuvetã racordatã la apã caldã şi apã rece;
c) pardoseala cabinetului medical construitã din material uşor igienizabil;
d) mobilier adecvat unui cabinet medical.
Dotarea minimã include: tensiometru, termometru, cântar, stetoscop, centimetru, teste pentru depistarea drogurilor în lichide biologice.
În cazul în care cabinetul medical asigurã tratament de substituţie cu agonişti de opiacee, trebuie respectate urmãtoarele criterii suplimentare:
a) deţinerea substanţelor utilizate în tratamentul de substituţie trebuie sã se facã în camere special amenajate, fãrã ferestre, cu suprafaţã de minimum 9 mp, într-un dulap metalic securizat, potrivit legii;
b) cabinetul medical din structura centrelor trebuie sã procure medicaţia necesarã tratamentului de substituţie pe baza condicii de aparat, destinatã exclusiv prescrierii acestuia. În condica de aparat se vor trece data, numele şi semnãtura persoanei care elibereazã, cantitatea eliberatã, numele şi semnãtura persoanei din partea cabinetului medical care primeşte medicaţia;
c) persoana care distribuie tratamentul de substituţie va fi rãspunzãtoare de distribuţia, administrarea şi notarea cantitãţii de medicaţie de substituţie eliberate fiecãrui beneficiar în condica de prescripţie. În condica de prescripţie se vor înregistra, la fiecare administrare, data, numele şi semnãtura persoanei care administreazã medicaţia, cantitatea administratã în miligrame, precum şi numele şi semnãtura beneficiarului care primeşte medicaţia.
2. Cabinetul de psihologie din structura centrelor trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele criterii:
a) o suprafaţã de minimum 6 mp, iar în cazul consilierii şi/sau psihoterapiei de grup, o suprafaţã minimã de 1,5 mp/persoanã, dar nu mai puţin de 12 mp;
b) mobilier adecvat, condiţii de luminozitate şi de respectare a confidenţialitãţii.
3. Cabinetul de asistenţã socialã din structura centrelor trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele criterii:
a) o suprafaţã de minimum 6 mp, iar în cazul consilierii de grup, o suprafaţã minimã de 1,5 mp/persoanã, dar nu mai puţin de 12 mp;
b) mobilier adecvat, condiţii de luminozitate şi de respectare a confidenţialitãţii.
B. Standard referitor la spaţiile de lucru
1. Centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog
Criterii minime privind spaţiile:
a) minimum un cabinet medical, un cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţã socialã care respectã criteriile menţionate la standardul A;
b) grupuri sanitare separate pe sexe şi separate pentru personal şi beneficiari;
c) salã de aşteptare cu o suprafaţã de minimum 1,2 mp/persoanã, amenajatã cu scaune;
d) alte spaţii adaptate specificului activitãţilor desfãşurate cu beneficiarii.
2. Centrul de zi
Criterii minime privind spaţiile:
a) un cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţã socialã pentru care respectã criteriile menţionate la standardul IA;
b) spaţii adecvate pregãtirii, pãstrãrii alimentelor şi servirii mesei: amenajãri cu materiale uşor de igienizat, mobilier funcţional, instalaţii şi aparaturã specificã, instalaţii pentru gãtit, chiuvetã, frigider, congelator, hotã, maşinã de spãlat vase etc., veselã şi tacâmuri suficiente;
c) spaţii cu suprafaţa de 1,5 mp/persoanã, dar nu mai puţin de 12 mp, pentru activitãţi de consiliere/psihoterapie de grup, terapie ocupaţionalã/ergoterapie, dotate conform activitãţilor prevãzute în cadrul centrului;
d) alte spaţii adaptate specificului activitãţilor desfãşurate cu beneficiarii.
3. Centrul tip comunitate terapeuticã
Criterii minime privind spaţiile:
a) un cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţã socialã pentru care respectã criteriile menţionate la standardul IA;
b) un grup sanitar la cel mult 6 beneficiari, separat pe sexe şi separat pentru personal şi beneficiari; toaletele beneficiarilor sunt accesibile, cu acces direct din dormitoare sau aflate în apropierea dormitoarelor;
c) dormitoare cu o suprafaţã de 6 mp/persoanã, care pot fi ocupate de cel mult 4 beneficiari şi care asigurã un cubaj de 18 mc/pat de aer;
d) spaţii adecvate şi cu circuite funcţionale corespunzãtoare necesare pregãtirii, pãstrãrii alimentelor şi servirii mesei: amenajãri cu materiale uşor de igienizat, mobilier funcţional, instalaţii pentru gãtit, chiuvetã, frigider, congelator, hotã, veselã şi tacâmuri;
e) o baie la cel mult 6 beneficiari, separate pe sexe şi separate pentru personal şi beneficiari, accesibile, cu acces direct din dormitoare sau aflate în apropierea dormitoarelor;
f) o spãlãtorie pentru beneficiarii comunitãţii, cu o suprafaţa minimã de 14 mp şi o dotare de minimum douã maşini de spãlat, amenajatã cu materiale uşor de igienizat;
g) sursã de apã potabilã;
h) spaţii pentru activitãţi de terapie ocupaţionalã/ergoterapie, organizate conform normelor specifice activitãţii desfãşurate. Suprafaţa minimã asiguratã pentru fiecare beneficiar care desfãşoarã activitãţi în cadrul acestor ateliere este de 4 mp;
i) camerã de dormit pentru personalul comunitãţii care asigurã permanenţa.
4. Locuinţa protejatã
Criterii minime privind spaţiile:
a) spaţii de tip simplex: un modul la 2-3 persoane; duplex: douã module la 3-6 persoane; triplex: trei module la 6-8 persoane; quadruplex: 4 module la 8-10 persoane. Modulul de locuit are minimum un dormitor, o camerã de zi, bucãtãrie, grup sanitar, dependinţe. Fiecare locatar beneficiazã de spaţiu locativ în cadrul unui modul de locuit;
b) spaţiu locativ de minimum 13,5 mp/beneficiar: camerã de dormit şi spaţii comune;
c) dormitor cu un spaţiu de minimum 6 mp/beneficiar;
d) spaţii adecvate pregãtirii, pãstrãrii alimentelor şi servirii mesei: amenajãri cu materiale uşor de igienizat, mobilier funcţional, instalaţii şi aparaturã specificã: instalaţii pentru gãtit, chiuvetã, frigider, congelator, hotã, veselã şi tacâmuri;
e) dupã caz, alte spaţii adaptate specificului activitãţilor desfãşurate cu beneficiarii.
5. Centrul de asistenţã integratã a adicţiilor
Criterii minime privind spaţiile:
a) minimum un cabinet medical, un cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţã socialã care respectã criteriile menţionate la standardul I A;
b) grupuri sanitare separate pe sexe şi separate pentru personal şi beneficiari;
c) salã de aşteptare cu o suprafaţã de minimum 1,2 mp/persoanã, amenajatã cu scaune;
d) dupã caz, alte spaţii adaptate specificului activitãţilor desfãşurate cu beneficiarii.
6. Centrul de dezintoxicare
Criterii minime privind spaţiile:
a) organizarea spaţiilor respectã criteriile Ministerului Sãnãtãţii Publice referitoare la unitãţile spitaliceşti;
b) saloanele au obligatoriu cel puţin douã paturi, pentru fiecare beneficiar asigurându-se un spaţiu de 6 mp;
c) are minimum un cabinet medical de psihiatrie, un cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţã socialã care respectã criteriile menţionate la standardul I;
d) are o toaletã la cel mult 10 beneficiari, separate pe sexe şi separate pentru personal şi beneficiari, accesibile, cu acces direct din dormitoare sau aflate în apropierea dormitoarelor;
e) are o baie la cel mult 10 beneficiari, separate pe sexe şi separate pentru personal şi beneficiari, accesibile, cu acces direct din dormitoare sau aflate în apropierea dormitoarelor;
f) deţine un laborator de analize medicale propriu, organizat conform legislaţiei în vigoare, sau poate externaliza serviciile de analize de laborator cãtre un furnizor acreditat.
7. Centrul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri
Pentru funcţionare trebuie îndeplinite cumulativ urmãtoarele criterii minime:
a) spaţii de depozitare pentru seringile sterile, echipament de injectare, material sanitar şi, separat, spaţii de depozitare pentru seringile folosite, dotate cu recipiente speciale de colectare, conform normativelor Ministerului Sãnãtãţii Publice;
b) salã de primire şi aşteptare;
c) salã unde se desfãşoarã efectiv schimbul de echipamente de injectare.
II. STANDARD REFERITOR LA ASIGURAREA SERVICIILOR
1. Centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) informare, educare, comunicare pentru promovarea unui stil de viaţã sãnãtos, precum şi pentru prevenirea riscurilor asociate consumului de alcool, tutun şi droguri;
b) prevenirea consumului de tutun, alcool şi droguri în şcoalã, familie, comunitate etc.;
c) acordarea primului ajutor;
d) evaluarea medicalã, psihologicã şi socialã a consumatorilor de droguri;
e) servicii medicale de bazã, cum ar fi: efectuarea de mãsurãtori antropometrice, monitorizarea parametrilor fiziologici, imunizare etc.;
f) administrarea de medicamente;
g) întreruperea consumului de droguri sub control medical şi menţinerea abstinenţei în ambulator;
h) stabilizare biomedicalã;
i) informare şi educare pentru prevenirea infecţiilor cu transmitere pe cale sangvinã sau sexualã, cum ar fi HIV, hepatita B, C etc;
j) recoltarea de produse biologice şi testarea prezenţei drogurilor;
k) îngrijirea plãgilor simple şi suprainfectate;
l) coordonarea asistenţei consumatorilor în reţeaua localã de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã;
m) management de caz;
n) intervenţii psihologice;
o) servicii de asistenţã socialã;
p) consiliere.
2. Centrul de zi
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) asistenţã şi consiliere socialã;
b) intervenţii psihologice;
c) consiliere psihologicã individualã şi de grup sau grup de suport;
d) consiliere vocaţionalã pentru angajare în muncã;
e) consiliere familialã;
f) activitãţi ocupaţionale;
g) activitãţi recreative şi de socializare;
h) activitãţi educative;
i) asigurarea mesei de prânz.
3. Centrul tip comunitate terapeuticã
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) gãzduire pe perioada menţionatã în contractul sau acordul cu beneficiarul;
b) psihodiagnostic şi evaluare clinicã, inclusiv examen clinic general şi pe aparate pentru a depista eventualele boli infecţioase în evoluţie care pot pune în pericol alte persoane din centru;
c) intervenţii psihologice;
d) servicii de asistenţã socialã;
e) consiliere pentru dezvoltarea abilitãţilor de trai independent;
f) îndrumare vocaţionalã, cum ar fi sprijin pentru angajare, formare, orientare şi integrare în muncã;
g) ergoterapie recreaţionalã şi funcţionalã. În cadrul activitãţilor de ergoterapie recreaţionalã şi funcţionalã sunt aplicate normele de protecţie a muncii pentru activitãţile specifice desfãşurate. Beneficiarul este informat înainte asupra condiţiilor specifice de desfãşurare a activitãţii;
h) asistenţã medicalã de medicinã generalã cu o frecvenţã de minimum o datã/lunã/beneficiar, consultaţie de psihiatrie cu o frecvenţã de minimum o datã/lunã/beneficiar;
i) asistenţã medicalã de urgenţã la nevoie;
j) servicii de permanenţã 24 de ore.
4. Locuinţa protejatã
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) gãzduire pe perioada menţionatã în contractul/acordul cu beneficiarul;
b) intervenţii ocazionale având ca scop menţinerea abilitãţilor de trai independent;
c) asistenţã cu caracter sporadic (la nevoie) realizatã prin vizite ocazionale ale personalului desemnat;
d) consiliere vocaţionalã;
e) activitãţi recreative şi de socializare.
5. Centrul de asistenţã integratã a adicţiilor (CAIA)
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) servicii medicale de bazã: evaluare medicalã, efectuarea de mãsurãtori antropometrice, monitorizarea parametrilor fiziologici, imunizare etc;
b) administrarea de medicamente;
c) acordarea primului ajutor;
d) întreruperea consumului de droguri sub control medical şi menţinerea abstinenţei în ambulator;
e) stabilizare biomedicalã;
f) informare şi educare pentru prevenirea infecţiilor cu transmitere pe cale sangvinã sau sexualã, cum ar fi HIV, hepatitã B, C, precum şi pentru un stil de viaţã sãnãtos;
g) recoltarea de produse biologice şi testarea prezenţei drogurilor;
h) îngrijirea plãgilor simple şi suprainfectate;
i) psihodiagnostic şi evaluare clinicã;
j) intervenţii psihologice;
k) servicii de asistenţã socialã.
6. Centre de dezintoxicare
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) servicii medicale de bazã, consultaţie şi tratament medical de psihiatrie;
b) întreruperea consumului de droguri sub control medical;
c) stabilizare biomedicalã;
d) testarea prezenţei drogurilor în lichide biologice;
e) psihodiagnostic şi evaluare clinicã, inclusiv examen clinic general şi pe aparate pentru a depista eventualele boli infecţioase în evoluţie care pot pune în pericol alte persoane din centru;
f) intervenţii psihologice;
g) servicii de asistenţã socialã;
h) tratamentul patologiei duale psihiatrice.
7. Centrul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) informare cu privire la riscurile asociate consumului de droguri;
b) educare privind promovarea comportamentelor cu risc scãzut de infectare cu HIV, infecţii cu transmiterea sexualã, hepatite etc.;
c) consiliere pentru dezvoltarea capacitãţilor beneficiarului de a identifica şi evita situaţiile de risc;
d) schimbul de seringi;
e) referirea cãtre alte servicii.
III. STANDARD REFERITOR LA ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
1. Criterii minime comune de organizare şi funcţionare:
a) activitatea centrului se desfãşoarã în baza regulamentului de organizare şi funcţionare şi a regulamentului de ordine internã;
b) centrul dispune de protocoale/proceduri scrise pentru fiecare tip de serviciu oferit, cum ar fi: protocol de admitere, de ieşire, de evaluare psihologicã şi socialã, contract/acord terapeutic etc.;
c) centrul furnizeazã servicii de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 860/2005 , cu modificãrile ulterioare, precum şi cu prevederile Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul asistenţei consumatorului de droguri, aprobate prin <>Decizia preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog nr. 16/2006 , şi ale Metodologiei de elaborare, modificare şi implementare a planului individualizat de asistenţã a consumatorului de droguri, aprobatã prin <>Decizia preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog nr. 17/2006 ;
d) centrul deţine, în condiţiile legii, baze proprii de date privind serviciile şi beneficiarii centrului. Centrul transmite Agenţiei Naţionale Antidrog date privind asistenţa consumatorilor de droguri, în conformitate cu <>Legea nr. 143/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 860/2005 , cu modificãrile ulterioare;
e) centrul colaboreazã cu centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog teritoriale din structura Agenţiei Naţionale Antidrog, în vederea realizãrii managementului de caz;
f) centrul asigurã, în condiţiile legii, confidenţialitatea serviciilor, bazelor de date şi protecţia identitãţii beneficiarilor.
2. Criterii specifice de organizare şi funcţionare pentru centrul de dezintoxicare:
a) Admitere/internare: Procedura privind internarea beneficiarului este prevãzutã în regulamentul de organizare şi funcţionare a centrului.
Internarea persoanelor pentru dezintoxicare este decisã de medicul centrului de dezintoxicare pe baza recomandãrii trimise de centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, medicul de familie sau alţi furnizori de servicii pentru consumatorii de droguri. Medicul va informa beneficiarul despre metodele utilizate în cadrul dezintoxicãrii, precum şi despre tratamentul prescris.
În cazul în care numãrul solicitãrilor depãşeşte numãrul de paturi disponibile din centrul de dezintoxicare, se întocmeşte o listã de aşteptare de cãtre medicul centrului.
Pe parcursul internãrii beneficiarul este obligat sã respecte regulamentul de ordine interioarã al centrului, care îi este adus la cunoştinţã în momentul internãrii. În acest sens, beneficiarul semneazã cã a fost informat şi cã pe parcursul internãrii va respecta regulile impuse de regulamentul centrului.
În cazul internãrii pentru dezintoxicare, beneficiarul va semna un acord privind asistenţa medicalã, care se va aplica pe parcursul internãrii; nerespectarea angajamentului atrage externarea disciplinarã a beneficiarului sau reevaluarea mãsurilor terapeutice întreprinse. În cazul beneficiarilor cu vârsta sub 18 ani, acordul va fi semnat de cãtre reprezentantul legal.
Beneficiarul, pe tot parcursul internãrii, primeşte tratament adecvat potrivit necesitãţilor individuale şi celor legate de dependenţa de substanţã, în conformitate cu ghidurile de bune practici în domeniu.
Medicul centrului poate modifica în orice moment tratamentul în funcţie de starea clinicã şi de evoluţia beneficiarului, cu informarea prealabilã a acestuia.
Pe tot parcursul internãrii medicul centrului poate dispune efectuarea de analize pentru depistarea prezenţei drogurilor. Pozitivarea acestora atrage o reevaluare a serviciilor oferite sau externarea beneficiarului, dupã caz.
Dezintoxicarea poate începe numai dupã confirmarea diagnosticului de dependenţã, conform Manualului de diagnostic şi statisticã a tulburãrilor mentale IV/Codul internaţional al maladiilor nr. 10, denumit în continuare DSM IV/ICD 10, şi prin punerea în evidenţã în sângele sau în urina beneficiarului a drogurilor consumate de cãtre acesta.
Perioada de dezintoxicare este stabilitã în funcţie de starea şi de evoluţia beneficiarului, fãrã a se depãşi 30 de zile.
Pe tot parcursul internãrii managementul de caz este asigurat de centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog în colaborare cu personalul centrului.
În cazul în care pe parcursul internãrii beneficiarul refuzã medicaţia prescrisã, tratamentul va fi reevaluat împreunã cu medicul, iar dacã beneficiarul refuzã în continuare planul terapeutic propus, va fi externat. Excepţie fac situaţiile în care beneficiarul este obligat la tratament de instanţele judecãtoreşti. În acest caz beneficiarul este informat asupra tratamentului, fãrã a fi nevoie de acordul acestuia.
b) Externarea
Externarea terapeuticã se face în momentul finalizãrii dezintoxicãrii la indicaţia medicului din centrul de dezintoxicare. Dupã externare beneficiarul va fi orientat cãtre centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog de domiciliu, în vederea continuãrii managementului de caz.
Externarea se poate face la cererea beneficiarului împotriva avizului medical, beneficiarul asumându-şi întreaga responsabilitate asupra consecinţelor externãrii. În acest caz beneficiarul menţioneazã în foaia de observaţie cã se externeazã contrar avizului medical şi semneazã, situaţie în care centrul de dezintoxicare şi medicul curant sunt absolviţi de orice rãspundere. În cazul beneficiarilor cu vârsta sub 18 ani, centrul anunţã reprezentantul legal care va decide asupra externãrii beneficiarului împotriva avizului medical, reprezentantul legal asumându-şi întreaga responsabilitate asupra consecinţelor externãrii. În acest caz reprezentantul legal menţioneazã în foaia de observaţie cã beneficiarul se externeazã contrar avizului medical şi semneazã, situaţie în care centrul de dezintoxicare şi medicul curant sunt absolviţi de orice rãspundere.
Beneficiarul poate fi externat disciplinar în urmãtoarele situaţii:
- exercitã violenţã împotriva personalului sau a celorlalţi pacienţi;
- introduce alcool ori substanţe psihotrope sau stupefiante în centrul de dezintoxicare.
În ambele situaţii beneficiarul va fi îndrumat cãtre centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog competent teritorial pentru continuarea managementului de caz.
Centrul de dezintoxicare comunicã de îndatã centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog sau, dupã caz, organelor judiciare cu privire la mãsura externãrii, în cazul în care beneficiarul a fost trimis de cãtre aceste instituţii.
În cazul în care beneficiarul este depistat pozitiv pentru consum de droguri pe parcursul internãrii, medicul poate decide reevaluarea serviciilor oferite sau externarea disciplinarã a beneficiarului. Toate aceste situaţii vor fi menţionate în foaia clinicã de observaţie medicalã şi vor fi semnate de medicul centrului de dezintoxicare.
Readmiterea în centrul de dezintoxicare se face dupã o nouã evaluare de cãtre centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog şi dupã parcurgerea listei de aşteptare, dupã caz.
c) Mãsuri specifice
Vizitele se vor desfãşura în condiţii de strictã supraveghere şi în prezenţa unui cadru desemnat în acest scop dupã un orar şi perioadã de timp bine precizate.
Pachetele şi celelalte obiecte destinate persoanei internate vor fi controlate obligatoriu de cãtre personalul centrului de dezintoxicare.
Pãrãsirea centrului de dezintoxicare de cãtre persoana internatã se va face numai prin externare în condiţiile prezentate mai sus.
În cazul în care existã suspiciunea întemeiatã de introducere de alcool ori substanţe stupefiante sau psihotrope, personalul centrului de dezintoxicare are drept de control asupra efectelor personale ale beneficiarului.
Centrul de dezintoxicare are un sistem de pazã şi protecţie ce permite securitatea pacienţilor internaţi în centru, precum şi un acces restrictiv şi monitorizat al persoanelor care intrã în centru. Accesul în centrul de dezintoxicare este permis numai persoanelor autorizate de conducerea acestuia.
Centrul de dezintoxicare are afişat la loc vizibil publicului un program de funcţionare, precum şi un program al vizitelor.
3. Criterii specifice de organizare şi funcţionare în cazul tratamentului de substituţie cu agonişti de opiacee
1. Criterii de includere în tratamentul de substituţie:
a) vârsta peste 18 ani sau peste 16 ani, când beneficiul tratamentului este superior efectelor secundare şi doar cu consimţãmântul scris al reprezentantului legal;
b) diagnostic DSM IV/ICD 10 de dependenţã de opiacee;
c) test pozitiv la opiacee la testare urinarã sau sangvinã.
2. Criterii de orientare pentru includerea în tratament de substituţie:
a) afirmativ încercãri repetate de întrerupere a consumului;
b) comportament de consum de risc;
c) HIV/SIDA;
d) femei însãrcinate;
e) patologie organicã sau psihiatricã gravã;
f) polidependenţã.
3. Tratamentul de substituţie cu agonişti de opiacee se poate face în scopul dezintoxicãrii sau al reducerii riscurilor asociate consumului de droguri (program de menţinere).
4. Programul de menţinere se realizeazã conform urmãtoarei metodologii (metoda privilegiilor):
a) luna 1-3 inclusiv - inducţie. Se realizeazã inducerea tratamentului şi stabilirea dozei de menţinere prin internare sau prezentare zilnicã la centru;
b) luna 4-6 inclusiv - un privilegiu. La sfârşitul primelor 3 luni de tratament de substituţie se face o evaluare de cãtre medic, asistent social şi psiholog. Dacã pe parcursul acestor 3 luni testele urinare efectuate au fost negative şi beneficiarul respectã acordul de asistenţã şi planul individualizat de asistenţã, medicul centrului poate propune beneficiarului sã beneficieze o zi pe sãptãmânã de o autoadministrare a dozei zilnice pentru urmãtoarele 3 luni. În cazul în care beneficiarul este de acord, în fiecare sãptãmânã beneficiarul primeşte o dozã pentru autoadministrare. Astfel, în ziua anterioarã celei stabilite pentru primirea privilegiului, medicul îi elibereazã doza şi pentru a doua zi. Beneficiarul deţine asupra sa doza pentru a doua zi, pe care şi-o autoadministreazã. Doza pierdutã sau distrusã nu se înlocuieşte, beneficiarul asumându-şi întreaga responsabilitate asupra produsului. Dacã pe parcursul acestor 3 luni rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, se revine la administrarea zilnicã, ca în primele 3 luni de tratament, urmând ca beneficiarul sã fie reevaluat dupã alte 3 luni;
c) luna 7-9 inclusiv - douã privilegii. La sfârşitul celor 3 luni cu un privilegiu se realizeazã o nouã evaluare medicalã, psihologicã şi socialã. Dacã testele urinare sau sangvine sunt negative şi beneficiarul respectã acordul de asistenţã şi planul individualizat de asistenţã, medicul centrului poate propune beneficiarului sã beneficieze de douã zile pe sãptãmânã de autoadministrare a dozei zilnice, pentru urmãtoarele 3 luni. În cazul în care beneficiarul este de acord, în fiecare sãptãmânã acesta primeşte douã doze pentru autoadministrare. Astfel, în ziua anterioarã celor stabilite pentru primirea privilegiului, medicul îi elibereazã dozele şi pentru urmãtoarele douã zile. Beneficiarul deţine asupra sa dozele pentru cele douã zile, pe care şi le autoadministreazã. Dozele pierdute sau distruse nu se înlocuiesc, beneficiarul asumându-şi întreaga responsabilitate asupra produsului. Dacã pe parcursul acestor 3 luni rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, beneficiarul îşi pierde dreptul de a avea cele douã privilegii şi revine la faza cu un singur privilegiu, urmând ca beneficiarul sã fie reevaluat dupã alte 3 luni;
d) luna 10-12 inclusiv - 3 privilegii. La sfârşitul celor 3 luni cu douã privilegii se realizeazã o nouã evaluare medicalã, psihologicã şi socialã. Dacã testele urinare sau sangvine sunt negative şi beneficiarul respectã acordul de asistenţã şi planul individualizat de asistenţã, medicul centrului poate propune beneficiarului sã beneficieze de 3 zile pe sãptãmânã de autoadministrare a dozei zilnice, pentru urmãtoarele 3 luni. În cazul în care beneficiarul este de acord, în fiecare sãptãmânã beneficiarul primeşte 3 doze pentru autoadministrare. Astfel, în ziua anterioarã celor stabilite pentru primirea privilegiilor, medicul îi elibereazã dozele şi pentru urmãtoarele 3 zile. Beneficiarul deţine asupra sa dozele pentru cele 3 zile, pe care şi le autoadministreazã. Dozele pierdute sau distruse nu se înlocuiesc, beneficiarul asumându-şi întreaga responsabilitate asupra produsului. Dacã pe parcursul acestor 3 luni rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, beneficiarul îşi pierde dreptul de a avea cele 3 privilegii şi revine la faza cu douã privilegii, urmând ca beneficiarul sã fie reevaluat dupã alte 3 luni;
e) luna 13-18 inclusiv - tratament sãptãmânal. La sfârşitul celor 3 luni cu 3 privilegii se realizeazã o nouã evaluare medicalã, psihologicã şi socialã. Dacã testele urinare sau sangvine sunt negative şi beneficiarul respectã acordul de asistenţã şi planul individualizat de asistenţã, precum şi dacã beneficiarul prezintã stabilitate avansatã (reinserţie socialã şi asumarea responsabilitãţilor), medicul centrului poate propune beneficiarului sã beneficieze de o sãptãmânã de autoadministrare a dozei zilnice, pentru urmãtoarele 6 luni. În cazul în care beneficiarul este de acord, în fiecare sãptãmânã beneficiarul primeşte dozele necesare pentru sãptãmâna în curs, la data şi ora stabilite împreunã cu medicul. Beneficiarul deţine asupra sa dozele pentru o sãptãmânã, pe care şi le autoadministreazã. Dozele pierdute sau distruse nu se înlocuiesc, beneficiarul asumându-şi întreaga responsabilitate asupra produsului. Dacã pe parcursul acestor 6 luni rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, beneficiarul îşi pierde dreptul de a avea tratamentul pentru o sãptãmânã şi revine la faza anterioarã, urmând ca beneficiarul sã fie reevaluat dupã alte 3 luni;
f) dupã luna 19 - tratament la douã sãptãmâni. La sfârşitul celor 6 luni cu tratament sãptãmânal se realizeazã o nouã evaluare medicalã, psihologicã şi socialã. Dacã testele urinare sau sangvine sunt negative şi beneficiarul respectã acordul de asistenţã şi planul individualizat de asistenţã, precum şi dacã beneficiarul prezintã stabilitate avansatã (reinserţie socialã şi asumarea responsabilitãţilor), medicul centrului poate propune beneficiarului sã beneficieze în continuare de douã sãptãmâni de autoadministrare a dozei zilnice. În cazul în care beneficiarul este de acord, la fiecare douã sãptãmâni beneficiarul primeşte dozele necesare pentru cele douã sãptãmâni, la data şi ora stabilite împreunã cu medicul. Beneficiarul deţine asupra sa dozele pentru douã sãptãmâni, pe care şi le autoadministreazã. Dozele pierdute sau distruse nu se înlocuiesc, beneficiarul asumându-şi întreaga responsabilitate asupra produsului. Dacã pe parcursul tratamentului rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, beneficiarul îşi pierde dreptul de a avea tratamentul pentru douã sãptãmâni şi revine la faza anterioarã, urmând ca beneficiarul sã fie reevaluat dupã alte 3 luni.
5. Situaţii speciale
Pãrãsirea localitãţii de domiciliu. În cazul în care este necesar ca beneficiarul sã pãrãseascã localitatea de domiciliu pentru a merge în altã localitate unde poate continua tratamentul de substituţie, se elibereazã o recomandare din partea medicului curant, în care sunt menţionate doza zilnicã de tratament, modalitatea de administrare şi unitatea unde acesta este în evidenţã. Dacã în localitatea respectivã nu se poate asigura tratament de substituţie, beneficiarul primeşte tratamentul de substituţie necesar pentru 3 zile.
Pãrãsirea ţãrii. În cazul în care beneficiarul pãrãseşte ţara, acesta va contacta sistemul de asistenţã din ţara unde urmeazã sã ajungã pentru continuarea tratamentului. În acest caz, medicul curant va elibera o scrisoare medicalã în care vor fi menţionate datele beneficiarului, perioada de timp în care beneficiarul a fost în evidenţa centrului, doza zilnicã de tratament de substituţie, modalitatea de administrare. În cazuri excepţionale, beneficiarul poate avea asupra sa tratamentul de substituţie necesar pe durata deplasãrii, dar nu mai mult de 30 de zile, potrivit legii.
În cazul în care beneficiarul se aflã în stare privativã de libertate, tratamentul de substituţie se asigurã de cãtre organul judiciar unde acesta se aflã arestat, potrivit legii. Datele referitoare la doza zilnicã şi modalitatea de tratament vor fi solicitate de organul judiciar medicului curant din centrul unde beneficiarul este în evidenţã.
4. Criterii specifice de organizare şi funcţionare pentru centrul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri
Centrul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri poate organiza activitãţi şi prin unitãţi mobile, în care serviciile oferite se fac în comunitatea în care beneficiarii îşi desfãşoarã activitatea zilnicã, prin deplasarea unor echipe mobile; acestea pot fi conexe centrelor fixe sau independente şi trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele criterii:
a) sã deţinã un autovehicul ce permite transportul a cel puţin 3 membri ai echipei;
b) autovehiculul trebuie sã deţinã un spaţiu compartimentat pentru depozitarea materialelor sterile, cum ar fi seringi, echipament de injectare, precum şi a seringilor uzate, respectiv container pentru depozitarea produselor biologice cu risc crescut, conform normelor în vigoare.
IV. STANDARD REFERITOR LA STRUCTURA DE PERSONAL
1. Centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog
Criterii minime privind structura de personal şi competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normã întreagã: un medic, un psiholog, un asistent social, un specialist în educaţie-învãţãmânt şi un specialist în prevenirea consumului de droguri.
a) Medicul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în medicinã, specialitatea medicinã generalã/medicinã de familie sau psihiatrie, membru al Colegiului Medicilor din România. Medicul de medicinã generalã trebuie sã aibã un minimum de 60 de ore de educaţie medicalã continuã în domeniul adicţiilor.
b) Psihologul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în psihologie sau asimilatã, cu atestat de liberã practicã pentru una dintre urmãtoarele specialitãţi profesionale: psihologie clinicã, consiliere psihologicã sau psihoterapie, conform normelor în vigoare.
c) Asistentul social este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în asistenţã socialã sau asimilatã, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.
d) Specialistul în educaţie-învãţãmânt este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în ştiinţe socio-umane care includ un modul de pedagogie.
e) Specialistul în prevenirea consumului de droguri este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în ştiinţe socio-juridice.
2. Centrul de zi
Criterii minime privind structura de personal şi competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normã întreagã: un psiholog, un asistent social, instructor ergoterapie.
a) Psihologul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în psihologie sau asimilatã, cu atestat de liberã practicã pentru una dintre urmãtoarele specialitãţi profesionale: psihologie clinicã, consiliere psihologicã sau psihoterapie, conform normelor în vigoare.
b) Asistentul social este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în asistenţã socialã, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.
c) Instructorul ergoterapeut este absolvent de studii medii/postliceale şi îşi desfãşoarã activitatea în funcţie de pregãtirea profesionalã.
3. Centrul tip comunitate terapeuticã
Criterii minime privind structura de personal şi competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normã întreagã: un psiholog, pentru fiecare 4-6 beneficiari, un asistent social, pentru fiecare 6-8 beneficiari, instructor ergoterapeut, pentru fiecare 6-8 beneficiari, un personal administrativ. Centrul are angajat cu normã întreagã sau parţialã un medic de medicinã generalã/de familie şi un medic specialist psihiatru sau cu contract pentru servicii medicale generale/medicinã de familie şi de psihiatrie.
a) Psihologul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în psihologie sau asimilatã, cu atestat de liberã practicã pentru una dintre urmãtoarele specialitãţi profesionale: psihologie clinicã, consiliere psihologicã sau psihoterapie, conform normelor în vigoare.
b) Asistentul social este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în asistenţã socialã, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.
c) Instructorul ergoterapeut este absolvent de liceu sau cu studii postliceale şi îşi desfãşoarã activitatea conform pregãtirii profesionale, în condiţiile legii.
d) Personal administrativ în funcţie de necesitãţi.
4. Locuinţa protejatã
Criterii minime privind structura de personal şi competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normã întreagã un asistent social, absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în asistenţã socialã, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.
5. Centrul de asistenţã integratã a adicţiilor (CAIA)
Criterii minime privind structura de personal şi competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normã întreagã: un medic, un psiholog, un asistent social.
a) Medicul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în medicinã, specialitatea medicinã generalã/medicinã de familie sau psihiatrie, membru al Colegiului Medicilor din România. Medicul de medicinã generalã trebuie sã aibã un minimum de 60 de ore de educaţie medicalã continuã în domeniul adicţiilor.
b) Psihologul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în psihologie sau asimilatã, cu atestat de liberã practicã pentru una dintre urmãtoarele specialitãţi profesionale: psihologie clinicã, consiliere psihologicã sau psihoterapie, conform normelor în vigoare.
c) Asistentul social este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în asistenţã socialã sau asimilatã, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.
6. Centre de dezintoxicare
Criterii minime privind structura de personal şi competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normã întreagã: un medic psihiatru, un psiholog, un asistent social, asistenţi medicali, infirmieri.
a) Medicul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în medicinã, cu specialitatea psihiatrie, membru al Colegiului Medicilor din România.
b) Psihologul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în psihologie sau asimilatã, cu atestat de liberã practicã pentru una dintre urmãtoarele specialitãţi profesionale: psihologie clinicã, consiliere psihologicã sau psihoterapie, conform normelor în vigoare. Se asigurã un psiholog pentru fiecare 6-8 beneficiari.
c) Asistentul social este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în asistenţã socialã, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România. Se asigurã un asistent social pentru fiecare 10-12 beneficiari.
d) Asistentul medical este membru al Colegiului Asistenţilor Medicali, cu drept de liberã practicã. Se asigurã un asistent medical pentru fiecare 6 beneficiari. Prezenţa asistenţilor medicali în secţie este continuã, asiguratã prin lucrul în ture, în condiţiile legii.
e) Infirmier cu studii medii; se asigurã un infirmier pentru fiecare 20 de beneficiari.
7. Centrul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri
Criterii minime privind structura de personal şi competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normã întreagã: un psiholog şi un asistent social.
a) Psihologul este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în psihologie sau asimilatã, cu atestat de liberã practicã pentru una dintre urmãtoarele specialitãţi profesionale: psihologie clinicã, consiliere psihologicã sau psihoterapie, conform normelor în vigoare.
b) Asistentul social este absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu diplomã de licenţã în asistenţã socialã, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016