Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 51 din 27 ianuarie 1998  pentru aprobarea Normativului privind executia la cald a imbracamintei bituminoase cilindrate, pe calea de pod, cu beton asfaltic cilindrat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 51 din 27 ianuarie 1998 pentru aprobarea Normativului privind executia la cald a imbracamintei bituminoase cilindrate, pe calea de pod, cu beton asfaltic cilindrat

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 127 bis din 26 martie 1998
În conformitate cu prevederile <>art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normativul privind execuţia la cald a imbracamintei bituminoase cilindrate, pe calea de pod, cu beton asfaltic cilindrat, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii.

Ministrul transporturilor
Traian Basescu


ANEXA 1

NORMATIV
privind execuţia la cald a imbracamintei cilindrate, pe calea de pod, cu beton asfaltic cilindrat

1. Generalitati

1.1. Obiectul normativului
1.1.1. Prezentul normativ se referã la condiţiile de execuţie şi recepţie a imbracamintei bituminoase cilindrate la cald, pe calea de pod, cu beton asfaltic cilindrat.

1.2. Domeniul de utilizare
1.2.1. Îmbrãcãmintea bituminoasa cilindrata la cald, pe calea de pod, cu beton asfaltic cilindrat se realizeazã pentru asigurarea unor caracteristici fizico-mecanice corespunzãtoare şi a unei etansari bune impotriva patrunderii apei la structura de rezistenta a podului.
1.2.2. Prezentul normativ are caracter experimental, pe o perioada de un an.

2. Condiţii tehnice

2.1. Elemente geometrice
2.1.1. Îmbrãcãmintea va avea o grosime totalã de 6 cm, executatã din doua straturi a câte 3 cm.
2.1.2. Profilul transversal, în aliniamente, se executa în forma de acoperis cu doua pante racordate în treimea mijlocie.
Pantele profilului transversal, în aliniament, sunt de 2% .
Acestea se pot reduce la 1,5% sau 1%, dacã declivitatea în profil longitudinal este de 2,5-4% şi, respectiv, mai mare de 4%.

2.2. Abateri-limita la elementele geometrice

2.2.1. Abaterile-limita la grosimea straturilor, fata de valorile prevãzute, sunt de pana la 10% .
2.2.2. Denivelarile maxime admise în lungul caii de pod, sub dreptarul de 3 m, sunt de 3 mm.
2.2.3. Abaterile-limita la panta profilului transversal sunt de 2,5 mm/m.

2.3. Materiale

2.3.1. Materialele folosite la prepararea mixturilor asfaltice sunt urmãtoarele:
- nisip natural, conformã STAS 662-89;
- nisip concasat, conform SR 667-97;
- criblura 3-8, conform SR 667-97;
- criblura 8-16, conform SR 667-97;
- filer de calcar sau creta macinata, conform STAS 539-79;
- bitum neparafinos, pentru drumuri tip D 60-80 sau D 80-100, conform, Normativului departamentului privind condiţiile tehnice de calitate pentru bitumul neparafinos, utilizat la lucrãrile de drumuri, sau bitum modificat conform instrucţiunilor tehnice privind îmbrãcãmintea bituminoasa cilindrata la cald, realizatã cu bitum modificat cu polimeri, indicativ AND nr. 526/1996.
2.3.2. Alte materiale: emulsie bituminoasa cationica, cu rupere rapida, conform STAS 8877-72, pentru amorsarea suprafeţelor-suport.

2.4. Compozitia şi caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice

2.4.1. Mixtura asfaltica folositã la executarea imbracamintei cilindrate pe poduri este un beton asfaltic cu agregat cu dimensiunea maxima de 16 mm.
2.4.2. Compozitia mixturii asfaltice
2.4.2.1. Granulozitatea agregatelor, conţinutul de filer şi bitum sunt prezentate în tabelul nr. 1



Tabelul nr. 1
________________________________________________________________
| Specificaţii | Beton asfaltic cilindrat |
|___________________________________|____________________________|
| Agregate natural (% din agregatul | |
| total): | |
|___________________________________|____________________________|
| . filer şi fracţiuni sub 0,09 mm | 10-12 |
|___________________________________|____________________________|
| . cribluri 3-8 mm şi 8-16 mm | 40-55 |
|___________________________________|____________________________|
| . nisip 0,09-3,15 | rest pana la 100*) |
|___________________________________|____________________________|
| Conţinutul de bitum (% din masa | |
| mixturii) | 6,0-7,0**) |
|___________________________________|____________________________|



*) Proporţia de nisip natural din amestecul de nisip concasat este de maximum 20% .
**) Conţinutul optim de bitum, pentru asigurarea caracteristicilor fizico-mecanice prescrise, se stabileşte de cãtre laboratorul de specialitate care elaboreazã retetele, pe baza de studii de agregate şi de bitumul utilizat.

2.4.2.2. Compozitia granulometrica a mixturii asfaltice se va încadra în urmãtoarele limite granulometrice:
- trecere prin sita de 0,09 mm 10- 12%
- trecere prin sita de 0,2 mm 14- 25%
- trecere prin sita de 0,63 mm 25- 40%
- trecere prin ciurul de 3,15 mm 45- 60%
- trecere prin ciurul de 8 mm 60- 80%
- trecere prin ciurul de 16 mm 90-100% .
2.4.2.3. Abaterile admisibile, în procente, fata de compozitia mixturii asfaltice stabilite prin reteta, sunt urmãtoarele:
- +/- 2% pentru conţinutul de filer şi fracţiuni de nisip sub 0,09 mm;
- +/- 5% pentru conţinutul de granule cu dimensiuni mai mari de 3,15 mm;
- +/- 0,3% pentru conţinutul de bitum.
2.4.3. Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice.
2.4.3.1. Caracteristicile fizico-mecanice, stabilite pe cilindrii Marshall, confectionati din probe preparate în laborator, pentru elaborarea retetei, din probe prelevate de la malaxor sau de la punerea în opera, precum şi din probe prelevate din îmbrãcãmintea executatã (carote, placute) trebuie sa fie conform cu cele din tabelul nr. 2.



Tabelul nr. 2
____________________________________________________________________
| | Beton asfaltic cilindrat |


| | Bitum pur | Bitum |
| Caracteristici fizico-mecanice |------------------| modificat |
| |D 60-80 |D 80-100 | |
|------------------------------------|--------|---------|------------|
|- densitatea aparenta (kg/mc, | | | |
| minimum) | 2350 | 2350 | 2350 |
|------------------------------------|--------|---------|------------|
|- absorbţie de apa (% volumetric | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
| maxim) | | | |
|------------------------------------|--------|---------|------------|
|- stabilitate Marshall (S) la | | | |
| 60 gr.C (KN, minimum) | 7,5 | 6,0 | 10,0 |
|------------------------------------|--------|---------|------------|
|- indice de curgere (fluaj) (I) | | | |
| (mm) |1,5-4,5 | 1,5-4,5 | 2-3,5 |
|------------------------------------|--------|---------|------------|
|- grad de compactare (%, minimum) | 96 | 96 | 96 |
| | | | |
|____________________________________|________|_________|____________|


NOTA:
Bitumul utilizat la prepararea bitumului modificat cu polimeri este de tip D 80-100 şi trebuie sa îndeplineascã condiţiile din Instrucţiunile tehnice privind îmbrãcãmintea bituminoasa cilindrata la cald, realizatã cu bitum modificat cu polimeri, indicativ AND nr. 526-96.

3. Prescripţii generale de executare
Prepararea mixturilor asfaltice, transportul, punerea în opera şi compactarea acestora se fac conform RS 174/2-97, în condiţiile folosirii bitumului pur şi conform Instrucţiunilor tehnice privind îmbrãcãmintea bituminoasa cilindrata la cald, realizatã cu bitum modificat cu polimeri, indicativ AND 526-96, în condiţiile folosirii bitumului modificat.

4. Controlul calitãţii lucrãrilor

4.1. Verificarea materialelor
Materialele se verifica, în conformitate cu prescripţiile respective, de cãtre laboratoarele de şantier (formaţii) şi constau în urmãtoarele:
a) Bitum:
- penetratie la 25 gr.C, STAS 42-68;
- punct de inmuiere inel şi bila, STAS 60-69.
b) Criblura:
- granulozitate, STAS 730-89;
- conţinut de fracţiuni sub 0,09 mm, STAS 730-89;
- coeficient de forma, STAS 730-89.
c) Nisip concasat:
- granulozitate, STAS 730-89;
- coeficient de activitate, STAS 730-89.
d) Nisip natural:
- granulozitate, STAS 4606-80;
- echivalent de nisip, STAS 730-89;
- substanţe organice, STAS 4606-80;
e) Filer:
- granulozitate, STAS 539-79;
- umiditate, STAS 4606-80.

4.2. Verificarea preparãrii mixturii asfaltice:
- reglarea predozatorului, conform cu reteta adoptatã;
- verificarea realizãrii compoziţiei granulometrice a agregatului total de la malaxor, conform cu reteta;
- verificarea dozarii corecte a liantului, în limitele abaterilor admise fata de reteta;
- verificarea temperaturii bitumului şi a agregatelor minerale în procesul de preparare a mixturilor asfaltice;
- verificarea dozarii corecte a sarjei de agregate;
- verificarea compoziţiei mixturii asfaltice.

4.3. Verificarea compoziţiei şi a caracteristicilor fizico-mecanice ale mixturii asfaltice şi imbracamintei executate

4.3.1. Se va realiza conform SR 174-97.
4.3.2. Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturii asfaltice trebuie sa corespundã condiţiilor din tabelul nr. 2. Determinarile se fac conform metodologiei prevãzute în STAS 1338/1-84 şi STAS 1338/2-87.

4.4.. Verificarea elementelor geometrice
4.4.1. Uniformitatea suprafeţei în profil transversal se verifica cu un sablon având profilul prevãzut în proiect şi lungimea egala cu lãţimea imbracamintei şi cu o pana gradata având lungimea de 30 cm, grosimea de maximum 3 cm şi înãlţimea la cele doua capete de 1,5 cm şi, respectiv, de 9 cm.
4.4.2. Uniformitatea suprafeţei în profil longitudinal se verifica cu un dreptar de 3 m lungime, la 10 cm de axul drumului şi la 1 m de la marginea imbracamintei. Mãsurarea denivelarilor se face cu o pana gradata, de 20 cm lungime şi maximum 30 mm latime, cu inclinatie 1/10 sau cu analizorul de profil longitudinal (APL).
4.4.3. Verificarea grosimii imbracamintei se face pe baza datelor înscrise în buletinul de analiza a carotelor.

5. Recepţia lucrãrilor

5.1. Recepţia preliminarã
5.1.1. Recepţia preliminarã se face la cel puţin o luna de la darea lucrãrii în circulaţie.
5.1.2. Comisia de recepţie va examina lucrarea executatã conform documentaţiei tehnice aprobate şi documentaţiei de control întocmite în timpul executãrii.
5.1.3. Verificarea uniformitatii suprafeţei se face conform pct. 4.4.1 şi 4.4.2.
5.1.4. Verificarea grosimii se face conform pct. 4.4.3.
5.1.5. Evidenta tuturor verificãrilor de la pct. 4 face parte din documentaţia de control al recepţiei preliminare.
5.1.6. Eventualele degradari ce apar în termenul de garanţie al lucrãrii executate, precum şi propunerile fãcute de comisia de recepţie preliminarã vor fi remediate de constructor, pe cheltuiala acestuia, în mod corespunzãtor şi la termenele stabilite.

5.2. Recepţia finala
5.2.1. Recepţia finala se va face la un an de la data efectuãrii recepţiei preliminare, timp în care se va face verificarea comportãrii în exploatare a lucrãrii executate şi se vor realiza eventualele remedieri ale deficienţelor apãrute în perioada de garanţie.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016