Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 507 din 16 martie 2004  pentru aprobarea reglementarii tehnice Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 507 din 16 martie 2004 pentru aprobarea reglementarii tehnice "Normativ privind reciclarea la cald a imbracamintilor rutiere bituminoase", indicativ NE-026-2004

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 323 din 14 aprilie 2004

În conformitate cu prevederile <>art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 2 pct. 45 şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
având în vedere Avizul nr. 100 din 27 februarie 2004 al Comitetului Tehnic de Specialitate - CTS9,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã reglementarea tehnicã "Normativ privind reciclarea la cald a îmbrãcãminţilor rutiere bituminoase", indicativ NE-026-2004, elaboratã de Societatea Comercialã "Institutul de Cercetãri în Transporturi - INCERTRANS" - S.A., prevãzutã în anexa*) care face parte integrantã din prezentul ordin.
______________
*) Anexa se publicã şi în Buletinul Tehnic Rutier editat de Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale.

ART. 2
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Direcţia generalã tehnicã va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat

Bucureşti, 16 martie 2004.
Nr. 507.


ANEXĂ

NORMATIV
privind reciclarea la cald a îmbrãcãminţilor rutiere
bituminoase, indicativ NE-026-2004

CAP. I
Principii generale

SECŢIUNEA 1
Obiect şi domeniu de aplicare

ART. 1
Prezentul normativ se referã la condiţiile de reciclare la cald, in situ, a îmbrãcãminţilor rutiere bituminoase cu adaos de lianţi bituminoşi şi cu sau fãrã adaos de agregate naturale.
ART. 2
Reciclarea la cald in situ constã în utilizarea integralã a materialului recuperat prin frezarea sau încãlzirea şi scarificarea îmbrãcãminţilor rutiere bituminoase existente, degradate, în adãugarea de lianţi şi agregate naturale şi în punerea în operã cu ajutorul unui utilaj de reciclare.
ART. 3
Reciclarea la cald este destinatã ranforsãrii, întreţinerii şi consolidãrii structurilor rutiere cu o stare tehnicã necorespunzãtoare şi se aplicã pe drumuri de clasã tehnicã II-V şi strãzi de categorie tehnicã II-IV cu îmbrãcãminte rutierã bituminoasã.

SECŢIUNEA a 2-a
Prescripţii generale şi terminologie

ART. 4
(1) Tehnologia de reciclare la cald, in situ, a îmbrãcãminţilor rutiere bituminoase se poate aplica în urmãtoarele variante, ca principiu de lucru:
a) prin frezarea la rece a straturilor bituminoase existente, urmatã de reciclarea propriu-zisã, prin amestecarea la cald a mixturii frezate cu materialele de aport, într-o instalaţie mobilã tip uscãtor-malaxor;
b) prin încãlzirea cu raze infraroşii (panouri radiante) a straturilor bituminoase existente, urmatã de scarificarea acestora şi de malaxarea mixturii asfaltice calde cu materialele de aport, fie direct pe suport, fie într-o cuvã sau într-un malaxor, deasupra stratului suport.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. a), mixtura asfalticã reciclatã este preluatã pentru aşternere de un repartizator, iar în cazul prevãzut la alin. (1) lit. b), de o grindã prevãzutã cu sistem de încãlzire şi vibrare.
(3) Operaţia de compactare se realizeazã în aceleaşi condiţii ca şi în cazul mixturilor asfaltice cilindrate, clasice, realizate din materiale noi.
ART. 5
Straturile bituminoase prevãzute în prezentul normativ, realizate prin reciclarea la cald, servesc, de regulã, ca strat de uzurã în condiţiile protejãrii acestuia, conform art. 7, dar pot servi şi ca strat de legãturã sau de bazã.
ART. 6
Reciclarea la cald a îmbrãcãmintei rutiere bituminoase se executã în perioada 15 aprilie-15 octombrie, cu condiţia ca temperatura atmosfericã sã fie de minimum +5°C şi fãrã precipitaţii.
ART. 7
(1) În cazul în care capacitatea portantã a structurii rutiere este corespunzãtoare, straturile rutiere reciclate la cald se vor acoperi, în funcţie de volumul traficului, respectiv de clasa tehnicã a drumului sau de categoria tehnicã a strãzii, cu un strat de rulare, conform tabelului 1.

Tabelul 1


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Tipul Tipul Norma care Clasa Categoria
crt. stratului stratului reglementeazã tehnicã tehnicã
dupã de execuţia a a
reciclare protecţie stratului de drumului strãzii
protecţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Bazã Îmbrãcãminte
bituminoasã SR 174-2 II-V II-IV

2. Legãturã Strat de uzurã SR 174-2 II-V II-IV

3. Uzurã Straturi bituminoase Normativ AND
foarte subţiri, la rece indicativ 523 II-V II-IV
Tratament SR 599 Normativ
bituminos AND indicativ 555
sau indicativ 545 IV-V IV
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTĂ: Prin reciclarea stratului de uzurã existent se poate obţine, dupã reciclare: strat de uzurã, de legãturã sau de bazã.
Prin reciclarea stratului de uzurã + legãturã sau a stratului de uzurã + legãturã + bazã se poate obţine, dupã reciclare: strat de legãturã sau strat de bazã.
(2) În cazul în care structura rutierã nu are asiguratã capacitatea portantã, se va proceda la ranforsarea acesteia.
ART. 8
Terminologia utilizatã în prezentul normativ este în conformitate cu SR 4032/1.

SECŢIUNEA a 3-a
Referinţe

ART. 9
Reglementãrile tehnice la care se face referire în prezentul normativ sunt urmãtoarele:



a) SR EN 45014-2000 - Criterii generale pentru declaraţia de conformitate
de la furnizori;
b) SR EN 1427:2002 - Bitumuri. Determinarea punctului de înmuiere. Metoda
inel şi bilã;
c) SR 174-1:2002 - Lucrãri de drumuri. Îmbrãcãminţi bituminoase
cilindrate la cald. Condiţii tehnice de calitate;
d) SR 174-2:1997 - Lucrãri de drumuri. Îmbrãcãminţi bituminoase
cilindrate la cald. Condiţii tehnice pentru
prepararea şi punerea în operã a mixturilor asfaltice
şi recepţia îmbrãcãminţilor executate;
e) STAS 539-79 - Filer de calcar, filer de cretã şi filer de var stins
în pulbere;
f) SR 599:2003 - Lucrãri de drumuri. Tratamente bituminoase. Condiţii
tehnice generale de calitate;
g) SR 662:2002 - Lucrãri de drumuri. Agregate naturale de balastierã;
h) SR 667:2001 - Agregate naturale şi piatrã prelucratã pentru drumuri.
Condiţii tehnice generale de calitate;
i) STAS 730-89 - Agregate naturale pentru lucrãri de cãi ferate şi
drumuri. Metode de determinare;
j) SR 754:1999 - Bitum neparafinos pentru drumuri;
k) STAS 863-85 - Lucrãri de drumuri. Elemente geometrice ale traseelor,
prescripţii de proiectare;
l) STAS 1338/1-84 - Lucrãri de drumuri. Mixturi asfaltice şi îmbrãcãminţi
bituminoase executate la cald. Prepararea mixturilor,
pregãtirea probelor şi confecţionarea epruvetelor;
m) STAS 1338/2-87 - Lucrãri de drumuri. Mixturi asfaltice şi îmbrãcãminţi
bituminoase executate la cald. Metode de determinare
şi încercare;
n) STAS 1913/1-82 - Teren de fundare. Determinarea umiditãţii;
o) STAS 1913/13-83 - Teren de fundare. Determinarea caracteristicilor de
compactare. Încercarea Proctor;
p) STAS 2900-89 - Lucrãri de drumuri. Lãţimea drumurilor;
r) SR 4032-1:2001 - Lucrãri de drumuri. Terminologie;
s) SR 7970:2000 - Lucrãri de drumuri. Straturi de bazã din mixturi
astfaltice cilindrate executate la cald. Condiţii
tehnice de calitate şi prescripţii generale
de execuţie;
ş) STAS 4606-84 - Agregate naturale grele pentru mortare şi betoane
cu lianţi minerali. Metode de încercare;
t) STAS 8877-72 - Emulsii bituminoase cationice cu rupere rapidã,
pentru lucrãri de drumuri;
ţ) STAS 10969/1-83 - Lucrãri de drumuri. Adezivitatea bitumurilor pentru
drumuri la agregatele naturale. Metoda de determinare
calitativã;
u) STAS 10969/3-83 - Lucrãri de drumuri. Adezivitatea bitumurilor pentru
drumuri la agregatele naturale. Metoda de determinare
cantitativã;
v) Normativ AND, - Normativ privind execuţia straturilor bituminoase
ind. 523 foarte subţiri la rece, cu emulsie de bitum;
w) Normativ AND, - Normativ privind caracteristicile tehnice ale
ind. 537:2003 bitumului neparafinos pentru drumuri;
x) Normativ AND, - Metodologie de determinare a caracteristicilor
ind. 551 emulsiilor bituminoase cationice utilizate la
lucrãrile de drumuri;
y) Normativ AND, - Normativ privind condiţiile tehnice de calitate
ind 552 ale emulsiilor bituminoase cationice utilizate la
lucrãrile de drumuri;
z) CD 16-2000 - Normativ privind condiţiile de execuţie a
îmbrãcãminţilor bituminoase uşoare;
) CD 155/2001 - Normativ privind determinarea stãrii tehnice a
drumurilor moderne;
bb) Ordinul - Norme tehnice privind stabilirea clasei tehnice a
ministrului drumurilor publice;
transporturilor
nr. 46/1998
cc) Ordinul - Norme metodologice privind condiţiile de închidere a
ministrului de circulaţiei şi de instituire a restricţiilor de
interne şi al circulaţie în vederea executãrii de lucrãri în zona
ministrului drumului public şi/sau pentru protejarea drumului;
transporturilor
nr. 1.112/411/2000
dd) NGPM/1996 - Norme generale de protecţia muncii;
ee) NSPM nr. 79/1998 - Norme privind exploatarea şi întreţinerea drumurilor
şi podurilor;
ff) Ordinul - Norme generale de prevenire şi stingere a incendiilor;
ministrului de
interne
nr. 775/1998
gg) Ordin AND - Instrucţiuni proprii de securitatea muncii pentru
nr. 116/1999 lucrãri de întreţinere, reparare şi exploatare a
drumurilor şi podurilor;
hh) Normativ AND - Metodologie privind efectuarea recepţiei lucrãrilor
ind. 514 de întreţinere şi reparare a drumurilor publice;
ii) - <>Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicatã, cu modificãrile ulterioare;
jj) - Norme de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 .



CAP. II
Condiţii tehnice

SECŢIUNEA 1
Determinãri preliminare

ART. 10
Scopul efectuãrii determinãrilor preliminare este acela de a stabili oportunitatea aplicãrii tehnologiei de reciclare la cald, de a stabili condiţiile de frezare (viteza, adâncimea etc.) şi de a furniza date necesare întocmirii proiectului privind lucrãrile de întreţinere prin reciclare, în urmãtoarele douã variante:
a) prin reprofilarea pãrţii carosabile în sens transversal şi corecţia localã a profilului longitudinal în cadrul pasului de proiectare;
b) prin corecţia reţelei mixturii asfaltice existente, în funcţie de clasa tehnicã a drumului sau de categoria tehnicã a strãzii şi de îmbunãtãţirea profilului.
ART. 11
Determinãrile preliminare constau în:
a) efectuarea de sondaje (minimum 2 carote/km de bandã de circulaţie);
b) prelevarea de probe prin frezare (minimum 2 probe, la fiecare 500 m de bandã de circulaţie, iar cantitatea de material prelevat pentru fiecare probã este de 10-15 kg);
c) efectuarea de mãsurãtori şi ridicãri topografice cu picheţi din 10 în 10 m, în curbele cu razã minimã din 5 în 5 m;
d) stabilirea stãrii tehnice a drumului (conform Normativului CD 155);
e) prelevarea de probe suplimentare în funcţie de natura stratului de uzurã înscris în cartea drumului, în cazul sectoarelor de drum eterogene.
ART. 12
Datele furnizate prin efectuarea sondajelor constau în:
a) dimensiunea maximã a granulei de agregate din straturile bituminoase care trebuie sã fie de maximum 31 mm;
b) grosimea şi numãrul straturilor bituminoase;
c) grosimea stratului de bazã şi de fundaţie;
d) tipul mixturii asfaltice;
e) conţinutul de bitum.
ART. 13
Probele prelevate prin frezare servesc la:
a) stabilirea granulozitãţii materialului frezat (granula maximã sub 31 mm);
b) determinarea compoziţiei mixturii frezate (conţinut de bitum şi granulozitatea agregatului natural);
c) stabilirea gradului de îmbãtrânire a bitumului din mixtura frezatã (prin determinarea punctului de înmuiere IB pe bitumul extras).

SECŢIUNEA a 2-a
Tipuri de mixturi asfaltice reciclate

ART. 14
Tipurile de mixturi asfaltice reciclate, cuprinse în prezentul normativ, sunt prezentate în tabelul 2.

Tabelul 2


┌───────────────────┬────────┬──────────────┬───────────┬─────────┬────────────┐
│Nr. Tipul mixturii│ │Domeniul de │Norma de │ Clasa │Categoria │
│crt. asfaltice │ │utilizare │referinţã │tehnicã │ tehnicã │
│ reciclate │Simbolul│ │ │ a │ a │
│ │ │ │ │drumului │ strãzii │
├───────────────────┼────────┼──────────────┼───────────┼─────────┼────────────┤
│1. Beton asfaltic │ BA 16 │ │ SR │ II-IV │ II-IV │
│ bogat în ├────────┤ │ 174-1 ├─────────┼────────────┤
│ criblurã │BA 25 │ │ │ IV-V │ IV │
│ ├────────┤ Uzurã ├───────────┼─────────┼────────────┤
│ │ │ │Normativ │ │ │
│ │ BAPC 16│ │ CD │ IV-V │ IV │
│ │ │ │16 : 2000 │ │ │
├───────────────────┼────────┼──────────────┼───────────┼─────────┼────────────┤
│2. Beton asfaltic │ BAD 25 │ Legãturã │ SR │ II-V │ II-IV │
│ deschis ├────────┤ │ 174-1 ├─────────┼────────────┤
│ │BADPC 25│ │ │ III-V │ III-IV │
│ ├────────┤ │ ├─────────┼────────────┤
│ │BADPS 25│ │ │ IV-V │ IV │
├───────────────────┼────────┼──────────────┼───────────┼─────────┼────────────┤
│3. Anrobat │ AB 2 │ Bazã │ SR 7970 │ I-V │ I-V │
│ bituminos ├────────┼──────────────┼───────────┼─────────┼────────────┤
│ │ ABPC 31│ Legãturã │ Normativ │ IV-V │ IV │
│ ├────────┼──────────────┤ ├─────────┼────────────┤
│ │ ABPC 31│ Legãturã │ CD 16:2000│ V │ IV │
└───────────────────┴────────┴──────────────┴───────────┴─────────┴────────────┘



NOTĂ: Tipurile de mixturi asfaltice pentru stratul de uzurã şi de legãturã, obţinute dupã reciclare, precum şi dimensiunea maximã a granulei trebuie sã corespundã prevederilor SR 174-1 în vigoare la data execuţiei lucrãrilor.

SECŢIUNEA a 3-a
Elemente geometrice

ART. 15
Adâncimea pânã la care se frezeazã sau se scarificã îmbrãcãmintea rutierã bituminoasã este limitatã de alcãtuirea structurii rutiere şi de capacitatea maşinii de reciclare.
ART. 16
Lãţimea îmbrãcãminţii rutiere bituminoase dupã reciclare se menţine de regulã egalã cu cea a îmbrãcãminţii existente înainte de reciclare şi trebuie sã corespundã prevederilor STAS 2900.
ART. 17
(1) Profilul transversal în aliniament se executã sub formã de acoperiş cu douã pante egale, conform SR 174-2.
(2) În curbe şi în zonele aferente de amenajare profilul transversal se executã în conformitate cu STAS 863/1.
ART. 18
Declivitãţile maxime admise pentru profilul longitudinal sunt în funcţie de tipul stratului de acoperire, conform SR 174-1 sau Normativ AND, indicativ 523.
ART. 19
(1) Abaterile limitã locale admise în minus faţã de grosimea prevãzutã în proiect pot fi de maximum 10%. Abaterile în plus nu constituie motiv de respingere a lucrãrii, cu condiţia respectãrii prescripţiilor privind gradul de compactare şi uniformitatea stratului.
(2) Abaterile limitã locale admise la lãţimea îmbrãcãminţilor drumurilor pot fi cuprinse în intervalul ±50 mm.
(3) Abaterile limitã admise la panta profilului transversal pot fi cuprinse în intervalul ±5 mm/m pentru drumuri şi în intervalul ±2,5 mm/m pentru strãzi cu douã benzi pe sens.
(4) La cotele profilului longitudinal se admite o abatere localã de ±20 mm, cu condiţia respectãrii pasului de proiectare adoptat.

SECŢIUNEA a 4-a
Materiale

ART. 20
(1) Agregatele naturale care se utilizeazã sunt:
a) agregate naturale de aport;
b) agregate naturale rezultate din mixtura asfalticã existentã.
(2) Agregatele naturale de aport sunt de regulã cribluri sort 4-8, 8-16, 16-25, conform SR 667, sau pietriş concasat sort 4-8, 8-16, 16-25, conform SR 662, în funcţie de tipul mixturii asfaltice reciclate şi de clasa tehnicã a drumului sau de categoria tehnicã a strãzii.
ART. 21
(1) Liantul bituminos din mixturã asfalticã reciclatã este alcãtuit din:
a) bitumul existent în îmbrãcãmintea rutierã;
b) bitumul de aport.
(2) Tipul de bitum de aport se alege în funcţie de gradul de îmbãtrânire a bitumului existent în îmbrãcãmintea rutierã bituminoasã şi de zona climaticã, conform art. 25, şi poate fi:
a) tip D 60/80, D 50/70, D 80/100, D 70/100 sau D 100/120, conform SR 754 şi Normativ AND, indicativ 537;
b) bitum modificat cu polimeri, pentru lucrãri speciale şi la solicitarea beneficiarului.
(3) Pentru îmbunãtãţirea proprietãţilor fizico-chimice ale bitumului existent în mixtura frezatã se poate utiliza un produs de regenerare. Produsul respectiv trebuie sã fie agrementat tehnic şi sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii principale: sã fie compatibil cu bitumul, sã amelioreze compoziţia amestecului dintre bitumul de aport şi cel existent din mixturã prin compensarea fracţiunilor deficitare (aromatice şi rãşini) şi sã nu afecteze celelalte caracteristici ale acestuia (adezivitate, susceptibilitate la îmbãtrânire, coeziune, stabilitate şi susceptibilitate termicã etc.). Tipul de regenerator şi procentul de adaos se aleg în funcţie de gradul de îmbãtrânire a bitumului existent în mixtura frezatã, de cãtre un laborator de specialitate profilele MD şi D autorizat.
(4) Bitumul de aport, utilizat ca atare sau cu adaos de regenerator, trebuie sã prezinte o adezivitate corespunzãtoare faţã de agregatele de aport utilizate (minimum 80% în cazul criblurilor şi minimum 75% în cazul pietrişului). În caz contrar se vor utiliza aditivi pentru ameliorarea adezivitãţii. Adezivitatea se determinã conform STAS 19969/3 în cazul criblurilor şi conform STAS 10969/1 - metoda dinamicã, în cazul pietrişului.
ART. 22
Mixtura asfalticã frezatã sau scarificatã trebuie sã conţinã granule cu dimensiunea de maximum 31 mm, iar punctul de înmuiere IB a bitumului conţinut nu trebuie sã depãşeascã 80° C. În cazul în care punctul de înmuiere IB depãşeşte 80°C, mixtura asfalticã existentã se poate reutiliza ca agregat natural.
ART. 23
Amorsarea stratului suport în cazul frezãrii la rece se efectueazã cu emulsie bituminoasã cationicã cu rupere rapidã, conform STAS 8877 sau Normativ AND, indicativ 552.

SECŢIUNEA a 5-a
Compoziţia şi caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice reciclate

ART. 24
(1) Compoziţia mixturii asfaltice reciclate se stabileşte pe baza unui studiu preliminar ţinându-se seama de respectarea condiţiilor tehnice impuse de prezentul normativ la proiectarea reciclãrii straturilor bituminoase existente, pe baza unui studiu de laborator.
(2) Studiul îl face proiectantul sau constructorul în cadrul laboratorului propriu autorizat sau îl comandã la un alt laborator autorizat. În cazul sectoarelor de drum eterogene din punct de vedere al compoziţiei mixturii asfaltice existente, se vor elabora reţete pentru fiecare sector omogen.
ART. 25
(1) Studiul preliminar de laborator constã în efectuarea (pe probele prelevate prin frezare sau carotare şi a materialelor de aport) a urmãtoarelor încercãri:
a) uscarea materialului frezat sau a carotelor în etuvã, la temperatura de 60-80°C, şi verificarea respectãrii prevederii privind dimensiunea maximã a granulei (31 mm);
b) determinarea compoziţiei mixturii asfaltice frezate sau din carote: conţinutul de bitum, granulometria agregatului natural şi natura acestuia (de balastierã sau de carierã);
c) determinarea punctului de înmuiere a bitumului recuperat;
d) determinarea granulozitãţii agregatelor de aport;
e) elaborarea dozajelor pentru mixtura asfalticã reciclatã, prin:
- stabilirea proporţiei de agregate care trebuie adãugate pentru obţinerea unei granulometrii corespunzãtoare tipului de mixturã asfalticã reciclatã;
- stabilirea tipului şi dozajului de liant de aport, conform alin. (2);
f) stabilirea caracteristicilor fizico-mecanice ale mixturii asfaltice reciclate, preparatã în laborator.
(2) Tipul şi dozajul liantului de aport se stabilesc astfel încât amestecul constituit din bitumul existent şi liantul de aport (bitum de aport + regenerator) sã ateste caracteristici similare bitumului tip D 60/80 sau D 50/70 pentru zonele climatice calde, respectiv bitumului tip D 80/100 sau D 70/100 pentru zonele climatice reci. În acest sens se recomandã ca bitumul de aport sã fie constituit din:
a) bitum tip D 80/100 sau D 70/100, în cazul în care bitumul existent are un punct de înmuiere IB de maximum 60°C;
b) bitum tip D 100/120, în cazul în care bitumul existent are un punct de înmuiere IB cuprins în intervalul 60-80°C.
NOTĂ: 1. Bitumul tip D 60/80 sau D 50/70 se va utiliza ca aport în zonele climatice calde, în cazul în care bitumul existent are un punct de înmuiere IB sub 55°C sau în cazul în care regeneratorul asigurã condiţiile menţionate mai sus privind caracteristicile amestecului ternar.
2. Bitumul modificat se utilizeazã ca liant de aport în cazurile specificate la art. 21 alin. (1) lit. b).
ART. 26
Granulozitatea amestecului de agregate naturale, pentru fiecare tip de mixturã afalticã reciclatã, trebuie sã corespundã prevederilor SR 174-1, Normativ CD 16:2000, sau SR 7970, în funcţie de tipul de mixturã reciclatã şi de destinaţia stratului ce urmeazã a fi executat.
ART. 27
Conţinutul optim de liant de aport se stabileşte prin încercãri preliminare de laborator, conform STAS 1338/2.
ART. 28
Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice reciclate trebuie sã corespundã prevederilor SR 174-1, Normativ CD 16:2000, sau SR 7970, în funcţie de tipul mixturii reciclate şi de destinaţia stratului ce urmeazã a fi executat.
ART. 29
Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice se determinã pe mixturi preparate în laborator pentru stabilirea compoziţiilor, pe probe de mixturã prelevate de la aşternere pe parcursul execuţiei, precum şi din stratul gata executat.
ART. 30
Corpurile de probã cilindrice tip Marshall se confecţioneazã conform STAS 1338/1.
ART. 31
(1) În cazul reciclãrii la cald cu corectarea reţetei, abaterile admisibile ale granulozitãţii agregatului natural din mixtura reciclatã faţã de reţeta prescrisã trebuie sã se încadreze în limitele din tabelul 3.

Tabelul 3


┌────┬──────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Fracţiunea │ Abateri admise faţã de dozaj │
│crt.│ - mm - │ - % - │
├────┼──────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│1. │ 0 ... 0,1 │ ± 3 │
├────┼──────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│2. │ 0,1 ... 0,2 │ ± 4 │
├────┼──────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│3. │ 0,2 ... 0,63 │ ± 5 │
├────┼──────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│4. │ 0,63 ... 4 │ ± 6 │
├────┼──────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│5. │ 4 ... 8 │ ± 6 │
├────┼──────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│6. │ 8 ... 16 │ ± 6 │
├────┼──────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│7. │ 16 ... 25 │ ± 6 │
└────┴──────────────────┴───────────────────────────────────────┘



(2) Pentru conţinutul de liant abaterea admisã faţã de dozaj este de ± 0,5%. (De exemplu, pentru un dozaj prescris de 6% liant în mixtura reciclatã, conţinutul de liant determinat la controlul execuţiei lucrãrilor se poate situa în intervalul 5,5-6,5%).

CAP. III
Prescripţii generale de execuţie

SECŢIUNEA 1
Lucrãri pregãtitoare

ART. 32
Înainte de începerea lucrãrilor de reciclare se va proceda la:
a) aprobarea instituirii restricţiei de circulaţie în conformitate cu prevederile normelor în vigoare;
b) amenajarea şi semnalizarea sectorului de lucru conform Normelor metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executãrii de lucrãri în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului, aprobate prin <>Ordinul ministrului de interne şi al ministrului transporturilor nr. 1.112/411/2000 ;
c) curãţarea temeinicã prin spãlare, unde este cazul, şi/sau prin periere cu perii mecanice a suprafeţei stratului ce urmeazã a fi reciclat.
ART. 33
Execuţia lucrãrilor va fi condusã de un responsabil tehnic de drumuri şi poduri atestat, care rãspunde de calitatea lucrãrilor realizate.

SECŢIUNEA a 2-a
Utilaje

ART. 34
Pentru adãugarea şi rãspândirea agregatelor naturale este necesar un rãspânditor mecanic care sã asigure aşternerea uniformã a acestora şi o precizie a dozãrii de ± 4%.
ART. 35
Operaţiunile de reciclare a îmbrãcãmintei rutiere bituminoase se realizeazã cu un ansamblu complex de reciclare mobil, a cãrui componenţã diferã în funcţie de varianta de reciclare utilizatã.
ART. 36
În cazul utilizãrii procedeului de reciclare precedat de frezarea la rece a straturilor bituminoase existente, componenţa ansamblului complex de reciclare mobil este urmãtoarea:
a) freza cu sistem electronic de control al adâncimii de frezare;
b) instalaţia de reciclare propriu-zisã, alcãtuitã din:
b.1) parte automotrice: sistem de tracţiune, conducere şi producere a energiei electrice;
b.2) parte de alimentare cu materiale: sistem de încãrcare şi transport al materialului frezat şi al criblurii de aport, elevator de cordon, rezervor de bitum şi sistem de încãlzire cu ulei a acestuia;
b.3) parte de dozare-uscare-malaxare: sistemele de dozare a componenţilor, tambur uscãtormalaxor;
b.4) sistem de evacuare a mixturii: buncãr tampon, transportor cu racleţi, buncãr de stocare, buncãr antisegregare;
b.5) pupitru pentru comandã automatã a operaţiilor;
b.6) sisteme de înregistrare şi afişaj al dozajelor şi temperaturilor bitumului, uleiului, mixturii şi gazelor de ardere;
b.7) cilindri hidraulici pentru adaptarea utilajului la execuţia lucrãrilor pe drumuri în pante, rampe şi curbe;
b.8) perii de sârmã cu aspiraţie şi aspiratoare pentru recuperarea fracţiunilor fine din materialul frezat, dupã elevarea cordonului;
b.9) bandã lateralã şi gurã de vizitare la transportorul cu racleţi pentru controlul aspectului mixturii asfaltice reciclate şi prelevarea de probe;
b.10) sistem de desprãfuire a gazelor de ardere din uscãtorul-malaxor;
b.11) rezervoare de emulsie, pompã şi rampã de stropire cu duze pentru amorsarea stratului suport înainte de aşternerea mixturii asfaltice reciclate;
b.12) repartizator-finisor pentru aşternerea mixturii asfaltice reciclate.
ART. 37
În cazul aplicãrii procedeului de reciclare precedat de încãlzirea cu raze infraroşii, ansamblul complex de reciclare mobil este alcãtuit din:
a) utilaj de preîncãlzire prevãzut cu panouri de încãlzire dispuse frontal, central şi posterior;
b) instalaţie de reciclare propriu-zisã, dotatã cu:
b.1) panouri de încãlzire cu raze infraroşii;
b.2) scarificatoare rotative telescopice cu lãţime de lucru variabilã;
b.3) sistem de pulverizare pentru bitum sau agent regenerator;
b.4) buncãr de alimentare;
b.5) buncãr de dozare (tampon);
b.6) malaxor cu amestec forţat;
b.7) şnec distribuitor;
b.8) grindã nivelatoare;
b.9) grindã vibrofinisoare;
b.10) pupitru pentru comanda automatã a operaţiilor;
b.11) sisteme de înregistrare şi afişaj al dozajelor şi temperaturilor bitumului şi mixturii.
ART. 38
Compactarea mixturilor asfaltice reciclate se executã cu acelaşi atelier de compactare ca şi în cazul mixturilor asfaltice clasice: compactor cu rulouri netede de 8-12 t şi, eventual, compactor cu pneuri sau mixt.

SECŢIUNEA a 3-a
Procesul tehnologic de reciclare şi punere în operã a mixturii asfaltice reciclate

ART. 39
În cazul aplicãrii variantei de reciclare prin frezarea la rece a îmbrãcãminţii rutiere bituminoase existente, procesul tehnologic include urmãtoarele operaţii principale:
a) frezarea îmbrãcãminţii rutiere bituminoase care se realizeazã cu una sau douã freze ce lasã materialul în cordon. Materialul din cele douã cordoane este adunat într-un singur cordon cu ajutorul unui autogreder; adâncimea de frezare este controlatã de un sistem electronic; se utilizeazã palpatorul pe cablu, pozat prin mãsurãtori topografice şi inclinometru transversal în vederea compensãrii în profil longitudinal a surplusului de material frezat cu necesarul de material de umplut, conform cotelor din proiectul de execuţie;
b) rãspândirea agregatelor de aport peste cordonul de material frezat cu ajutorul unui rãspânditor mecanic, conform art. 34;
c) elevarea materialului frezat şi a agregatelor de aport prin preluarea cu ajutorul elevatorului de cordon şi introducerea în buncãrul predozator;
d) dozarea materialului prelevat şi introducerea acestuia în uscãtor-malaxor;
e) reciclarea propriu-zisã a mixturii asfaltice în uscãtor-malaxor, unde are loc:
e.1) încãlzirea şi uscarea materialului frezat şi a agregatelor de aport;
e.2) desfacerea granulelor de mixturã frezatã;
e.3) topirea bitumului conţinut de aceasta şi fluxarea lui cu liantul de aport (bitum plus agenţi regeneratori) încãlzit în prealabil la 140-150°C şi dozat conform reţetei;
e.4) anrobarea cu bitum a agregatelor de aport;
e.5) malaxarea şi omogenizarea amestecului astfel obţinut care reprezintã mixtura asfalticã reciclatã. Temperatura acesteia la ieşirea din malaxor este de 150-160°C;
f) curãţarea şi amorsarea casetei frezate cu dispozitivul descris la art. 36. Dozajul de emulsie aplicat la amorsare este conform SR 174-2;
g) trecerea mixturii asfaltice reciclate din malaxor în buncãrul repartizatorului;
h) aşternerea şi precompactarea mixturii asfaltice reciclate la profilul stabilit se realizeazã cu vibrofinisoare.
ART. 40
În cazul reciclãrii în varianta cu încãlzirea straturilor bituminoase existente, procesul tehnologic se desfãşoarã, în principiu, astfel:
a) încãlzirea cu panouri radiante a îmbrãcãminţii rutiere bituminoase ce urmeazã a fi reciclatã şi a agregatelor de aport;
b) scarificarea mixturii existente şi malaxarea acesteia cu agregatele şi liantul de aport (bitum + regenerator) sau mixtura nouã, gata preparatã;
c) descãrcarea mixturii asfaltice reciclate din malaxor şi distribuirea uniformã, în cordon, peste suprafaţa încãlzitã, prin intermediul unui şnec distribuitor;
d) aşternerea mixturii asfaltice reciclate cu ajutorul unei grinzi vibrofinisoare.
ART. 41
(1) Reciclarea la cald in situ în varianta cu încãlzirea straturilor bituminoase existente se poate aplica la rândul ei în mai multe subvariante, în funcţie de tipul utilajului de reciclare folosit.
(2) Diferenţele dintre aceste procedee se referã, în principal, la locul reciclãrii propriu-zise care se poate efectua direct pe stratul suport încãlzit, conform art. 42, sau prin elevarea mixturii asfaltice calde, conform art. 43.
ART. 42
În cazul reciclãrii mixturii direct pe stratul suport, procesul tehnologic se desfãşoarã astfel:
a) rãspândirea agregatelor de aport pe suprafaţa existentã, curãţatã conform art. 34;
b) încãlzirea agregatelor de aport şi a mixturii existente pe o adâncime de circa 7 cm, la temperatura de 150-160°C, în etape, cu ajutorul a 3 preîncãlzitoare;
c) scarificarea stratului încãlzit pe o adâncime de circa 6 cm;
d) adãugarea liantului de aport;
e) malaxarea materialului frezat cu agregatele şi liantul de aport cu ajutorul unui dispozitiv cu braţe de formã trapezoidalã ce executã mişcãri de dute-vino combinate cu mişcãri circulare;
f) repartizarea uniformã a mixturii reciclate, cu ajutorul unei grinzi vibrante prevãzute cu sistem de încãlzire.
ART. 43
În cazul reciclãrii cu încãlzirea straturilor existente şi cu elevarea mixturii calde, fluxul tehnologic este similar cu cel descris la art. 42, cu urmãtoarele menţiuni:
a) mixtura existentã, dupã încãlzire şi scarificare (fãrã agregate de aport), este adunatã şi elevatã pentru malaxare cu materialele de aport într-o cuvã situatã deasupra stratului suport sau într-un malaxor;
b) materialele de aport pot fi constituite din agregate şi liant (bitum+regenerator) sau din mixturã asfalticã preparatã din materiale noi cu o reţetã astfel elaboratã încât prin malaxarea cu mixtura recuperatã sã conducã la tipul de mixturã reciclatã proiectatã;
c) aşternerea uniformã a mixturii asfaltice reciclate se realizeazã cu ajutorul unui şnec şi al unei grinzi vibrofinisoare.
ART. 44
Indiferent de varianta aplicatã, regimul termic la malaxare, aşternere şi compactare pentru mixtura asfalticã reciclatã este urmãtorul:
a) dupã malaxare: 150-160°C;
b) la aşternere: minimum 145°C;
c) la începutul compactãrii: minimum 140°C;
d) la sfârşitul compactãrii: minimum 100°C.
ART. 45
Operaţia de compactare a mixturii asfaltice reciclate se efectueazã conform SR 174-2.

CAP. IV
Controlul calitãţii lucrãrilor

ART. 46
Controlul calitãţii lucrãrilor de execuţie a îmbrãcãminţilor rutiere bituminoase reciclate se executã pe faze astfel:
a) controlul calitãţii materialelor;
b) controlul procesului tehnologic de reciclare şi punere în operã a mixturii asfaltice reciclate;
c) controlul calitãţii straturilor rutiere bituminoase reciclate.

SECŢIUNEA 1
Controlul calitãţii materialelor

ART. 47
(1) Materialele destinate preparãrii mixturii asfaltice reciclate vor fi verificate în conformitate cu prescripţiile din standardele respective şi cu condiţiile prevãzute la cap. II secţiunea a 4-a, dupã cum urmeazã:
a) la elaborarea dozajelor (analizã completã);
b) pe parcursul execuţiei lucrãrilor, pe fiecare lot aprovizionat din materialele de aport şi pe mixtura existentã, conform alin. (2).
(2) Verificãrile şi determinãrile ce se efectueazã pe parcursul execuţiei lucrãrilor se efectueazã de cãtre un laborator de specialitate autorizat şi se desfãşoarã conform tabelului 4.

Tabelul 4


┌────┬───────────────────┬─────────────────────┬────────────┬──────────────────┐
│Nr. │ Tipul │ Încercãrile │ Metoda de │ │
│crt.│ materialelor │ efectuate │ analizã │ Frecvenţa │
├────┼───────────────────┼─────────────────────┼────────────┼──────────────────┤
│ 1. │Mixturã frezatã │- compoziţie │ STAS 1338/2│ minimum o probã │
│ │sau scarificatã ├─────────────────────┼────────────┤ la 7.000 mp │
│ │ │-punct de înmuiere IB│ SR EN 1427 │ │
│ │ │ pe bitum extras │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────────────┼────────────┼──────────────────┤
│ 2. │Agregate de aport │- natura mineralogicã│ STAS 4606 │ │
│ │(cribluri sau ├─────────────────────┼────────────┤ │
│ │pietriş │- granulozitate │ STAS 4606 │ │
│ │concasat) ├─────────────────────┼────────────┤ │
│ │ │- coeficient de formã│ STAS 4606 │ │
│ │ ├─────────────────────┼────────────┤ │
│ │ │- corpuri strãine │ STAS 4606 │ pe fiecare lot │
│ │ ├─────────────────────┼────────────┤ aprovizionat │
│ │ │- pãrţi levigabile │ STAS 4606 │ │
│ │ │ (pietriş) │ │ │
│ │ ├─────────────────────┼────────────┤ │
│ │ │- conţinut de │ STAS 730 │ │
│ │ │ fracţiuni │ │ │
│ │ │ sub 0,1 mm │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────────────┼────────────┼──────────────────┤
│3. │Liantul de aport │-punct de înmuiere IB│SR EN 1427 │ pe fiecare lot │
│ │ │ │ │ aprovizionat │
└────┴───────────────────┴─────────────────────┴────────────┴──────────────────┘



(3) Materialele de aport trebuie sã aibã certificate de conformitate a calitãţii, conform anexei nr. 7 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia celor reciclate, şi declaraţie de conformitate a calitãţii, conform SR EN 45014.

SECŢIUNEA a 2-a
Controlul procesului tehnologic de reciclare şi punere în operã a mixturii asfaltice reciclate

ART. 48
Controlul se face pe faze, conform procedurii tehnice de proces.
ART. 49
În timpul reciclãrii îmbrãcãminţii rutiere bituminoase se vor efectua verificãri privind:
a) rãspândirea şi dozarea agregatelor naturale de aport: zilnic;
b) dozarea liantului de aport: zilnic;
c) temperatura liantului de aport: permanent;
d) temperatura mixturii asfaltice la ieşirea din uscãtor-malaxor: în fiecare orã a programului de lucru;
e) aspectul şi omogenitatea mixturii asfaltice reciclate: permanent;
f) compoziţia mixturii asfaltice reciclate: o probã la 400 t mixturã asfalticã reciclatã, iar în cazul în care se constatã cã rezultatele pentru o probã nu se încadreazã în limitele de toleranţã admise de SR 174-2 sau de SR 7970 faţã de reţeta prescrisã, determinarea se va face pe câte o probã la 200 t mixturã reciclatã);
g) caracteristicile fizico-mecanice ale mixturii asfaltice reciclate, conform SR 174-1, Normativ CD 16: 2000 sau SR 7970: o probã la 7000 mp.
ART. 50
În timpul aşternerii şi compactãrii mixturii asfaltice reciclate se va urmãri:
a) uniformitatea aşternerii şi grosimea stratului;
b) temperatura mixturii asfaltice la începutul şi sfârşitul compactãrii;
c) modul de compactare şi numãrul de treceri.

SECŢIUNEA a 3-a
Controlul calitãţii îmbrãcãmintei rutiere bituminoase reciclate

ART. 51
Îmbrãcãmintea rutierã bituminoasã reciclatã gata executatã va fi supusã urmãtoarelor verificãri:
a) verificarea gradului de compactare;
b) verificarea uniformitãţii şi a elementelor geometrice.
ART. 52
(1) Gradul de compactare se poate verifica prin prelevarea de carote sau nedistructiv, utilizându-se gamadensimetrul.
(2) Gradul de compactare trebuie sã fie de minimum 96% şi se determinã ca raport procentual între densitatea aparentã a mixturii asfaltice din stratul gata executat (determinatã pe carote prelevate din îmbrãcãmintea rutierã bituminoasã reciclatã sau cu gamadensimetrul) şi densitatea aparentã determinatã pe epruvete Marshall confecţionate în laborator din mixtura asfalticã reciclatã (la stabilirea dozajelor de lucru sau pe mixtura prelevatã pe parcursul execuţiei lucrãrilor).
ART. 53
Planeitatea se determinã cu dreptarul (lata) de 3 m sau cu analizorul de profil în lung (APL), conform SR 174-2.
ART. 54
Grosimea îmbrãcãmintei rutiere bituminoase reciclate se verificã prin efectuarea de sondaje, minimum douã/km.
ART. 55
(1) Verificarea cotelor profilului longitudinal se face conform SR 174-2 în axa drumului, pe minimum 10% din lungimea traseului.
(2) La strãzi cota în ax se verificã în proporţie de 20% din lungimea traseului, iar cotele rigolelor, pe toatã lungimea traseului, în punctele de schimbare a declivitãţilor.
ART. 56
Verificarea profilului transversal se face conform SR 174-2.

CAP. V
Recepţia lucrãrilor

SECŢIUNEA 1
Recepţia la terminarea lucrãrilor

ART. 57
Recepţia la terminarea lucrãrilor de cãtre beneficiar se efectueazã conform normelor în vigoare.
ART. 58
Comisia de recepţie examineazã lucrãrile executate conform documentaţiei tehnice aprobate şi documentaţiei de control întocmite în timpul executãrii.
ART. 59
Evidenţa tuturor verificãrilor menţionate în cap. IV face parte din documentaţia de control a recepţiei la terminarea lucrãrilor.

SECŢIUNEA a 2-a
Recepţia finalã

ART. 60
Recepţia finalã se face conform prescripţiilor legale în vigoare.
ART. 61
Perioada de verificare a comportãrii în exploatare a lucrãrilor definitive va fi de minimum 12 luni de la data recepţiei preliminare.

Mãsuri de tehnica securitãţii muncii şi PSI

ART. 62
Pe toatã perioada de execuţie a lucrãrilor de reciclare la cald a îmbrãcãminţilor rutiere bituminoase se vor respecta prevederile din actele normative prevãzute la cap. I secţiunea a 3-a (dd-jj).
ART. 63
Actele normative menţionate la art. 62 nu unt limitative, ele putând fi completate de unitãţi cu mãsuri suplimentare specifice fiecãrui loc de muncã.

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016