Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 50 din 27 ianuarie 1998  pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea si realizarea strazilor in localitatile rurale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 50 din 27 ianuarie 1998 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea si realizarea strazilor in localitatile rurale

EMITENT: Min. Transporturilor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 138 bis din 6 aprilie 1998
În conformitate cu prevederile <>art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,

ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile rurale, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Anexa face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii.

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu


ANEXA 1

NORME TEHNICE
privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile rurale

CAP. 1
Generalitati

1.1. Prezentele norme tehnice se aplica tuturor drumurilor publice din interiorul localitãţilor rurale, fiind elaborate în conformitate cu <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor.
1.2. Prin strãzi, în sensul prezentelor norme tehnice, se înţelege drumurile publice din interiorul localitãţilor, indiferent de denumire: strada, cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita etc.
1.3. Strazile din localitãţile rurale se clasifica în raport cu intensitatea traficului şi cu funcţiile pe care le îndeplinesc, astfel:
- strãzi principale;
- strãzi secundare.
1.4. Funcţiile, dimensiunile şi modul de realizare a fiecãrei categorii de strãzi sunt cele prevãzute în prezentele norme tehnice.
1.5. Încadrarea în categorii a strazilor din localitãţile rurale se face de cãtre consiliile locale, pe baza studiilor de dezvoltare şi organizare a traficului, potrivit prezentelor norme tehnice.
1.6. Drumurile naţionale, judeţene şi comunale îşi pãstreazã categoria funcţionalã din care fac parte, fiind considerate fãrã întrerupere în traversarea localitãţilor, servind şi ca strãzi. Modificarea traseelor acestora în traversarea localitãţilor, precum şi lucrãrile de realizare, modernizare şi reparare a acestora se fac în conformitate cu legislaţia în vigoare.

CAP. 2
Domeniul de aplicare

2.1. Pentru strazile existente, condiţiile tehnice din prezentele norme tehnice trebuie respectate la repararea, reabilitarea sau modernizarea acestora.

CAP. 3
Prescripţii generale

3.1. Strazile din localitãţile rurale au urmãtoarele funcţii şi caracteristici:
- strãzi principale - cu doua benzi de circulaţie pentru trafic în dublu sens;
- strãzi secundare - cu o singura banda de circulaţie pentru trafic de intensitate redusã.
3.2. Zona strazilor din localitãţile rurale include partea carosabilã, acostamentele, şanţurile, rigolele, trotuarele, spaţiile verzi, suprafeţele adiacente pentru parcaje, suprafeţele de teren necesare amplasarii anexelor acestora. Pe sectoarele de strãzi fãrã canalizare, scurgerea apelor trebuie asigurata prin santuri amenajate, cu dirijarea în afarã zonelor de siguranta a drumurilor.
3.3. Zonele de siguranta şi de protecţie a intravilanului localitãţilor rurale se stabilesc prin studii de trafic şi prin documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului.
3.4. La proiectarea, execuţia şi intervenţiile asupra strazilor din localitãţile rurale se va tine seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta circulaţiei, de factorii economici, sociali şi de apãrare, de conservarea şi protecţia mediului înconjurãtor, conform studiilor de impact, de planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, de anchetele de trafic origine-destinaţie, precum şi de normele tehnice în vigoare pentru adaptarea acestora la cerinţele persoanelor cu handicap şi ale celor de varsta a treia, precum şi pentru amenajarea pistelor pentru biciclisti.
3.5. Documentaţiile tehnice privind proiectarea construcţiei, modernizãrii şi reabilitãrii strazilor din localitãţile rurale se avizeazã de cãtre administratorul acestora.
3.6. Îmbunãtãţirea elementelor geometrice ale strazii se poate efectua, potrivit dispoziţiilor legale, prin corectãri sau retrageri de garduri, fãrã demolãri de clãdiri, asigurându-se lãţimea minima pentru trotuar.
3.7. Dimensionarea structurii rutiere se face în funcţie de intensitatea şi de compozitia traficului de perspectiva, de caracteristicile fizico-mecanice şi de deformabilitate ale materialelor, conform reglementãrilor în vigoare.
Alegerea tipului de structura rutiera se va face pe baza unor calcule tehnico-economice şi de rentabilitate, ţinând seama şi de lucrãrile de întreţinere necesare fiecãrui tip de îmbrãcãminte rutiera în exploatare.
Pe sectoarele de drum unde sunt semnalate degradari datorate fenomenului de inghet-dezghet se vor lua mãsuri pentru sporirea rezistentei structurii rutiere la acest fenomen.
3.8. Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica modificãri ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de rezistenta a unei strãzi, se face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind autorizarea executãrii construcţiei, cheltuielile aferente fiind în sarcina celui care a solicitat modificãrile.
3.9. În zonele protejate ale localitãţilor se va urmãri descurajarea sau interzicerea circulaţiei de tranzit, în condiţiile legii, prin asigurarea unor trasee de deviere corespunzãtoare, cu acordul administratorului drumului şi al poliţiei rutiere.
3.10. În cadrul proiectelor de sistematizare a localitãţilor rurale se va avea în vedere posibilitatea realizãrii unor monumente noi, precum şi punerea în valoare a monumentelor existente, lucrãrile destinate acestor scopuri efectuandu-se cu avizul Ministerului Culturii. Se interzice realizarea de pieţe noi sau spaţii verzi în jurul obiectivelor social-culturale, prin demolarea unor construcţii existente.
3.11. Pentru întocmirea studiilor de dezvoltare şi organizare a circulaţiei, consiliile locale împreunã cu poliţia rutiera asigura recensãmântul periodic al traficului, potrivit normelor tehnice stabilite în acest scop.
3.12. Vitezele de circulaţie luate în considerare la proiectarea, intensitatea şi natura traficului, precum şi organizarea circulaţiei, dispunerea şi amenajarea intersectiilor se stabilesc cu respectarea prevederilor normelor tehnice în vigoare.
3.13. Proiectarea şi realizarea intersectiilor se fac în corelare cu planul urbanistic general al localitãţii, pe baza studiului de dezvoltare şi organizare a circulaţiei, întocmit pentru o perioada de perspectiva de minimum 15 ani.
3.14. Adoptarea elementelor geometrice ale strazilor din localitãţile rurale se face cu respectarea prevederilor normelor tehnice în vigoare.
3.15. Intersectiile se realizeazã denivelat sau la acelaşi nivel, în funcţie de categoria strazii şi de traficul rutier, cu respectarea normelor tehnice în vigoare.
3.16. La proiectarea intersectiilor în mediul rural se va tine seama de fluxurile de circulaţie, de relaţiile dintre curentii de trafic, de modul de dirijare a traficului, de condiţiile de vizibilitate şi de siguranta a circulaţiei, cu respectarea normelor tehnice în vigoare.
3.17. Amenajarea intersectiilor la acelaşi nivel între doua sau mai multe strãzi în localitãţile rurale se face cu asigurarea prioritatii pentru circulaţia care se desfãşoarã pe strada de categorie superioarã.
3.18. Profilurile caracteristice ale strazilor în localitãţi rurale se vor realiza conform anexei. Dacã este cazul, se pot amenaja piste pentru biciclisti, în conformitate cu prevederile normelor tehnice, avându-se în vedere studiile efectuate de administraţiile locale şi planurile de urbanism locale.
3.19. Realizarea şi amplasarea în zona strazilor a oricãrei construcţii sau instalaţii, în orice scop, se fac cu respectarea legislaţiei în vigoare.
3.20. Deţinãtorii construcţiilor sau instalaţiilor acceptate sunt obligaţi sa execute, pe cheltuiala lor, demolarea, mutarea sau modificarea acestora, avându-se în vedere corelarea cu cota partii carosabile a strazii, dacã aceste operaţiuni sunt impuse de modernizarea, modificarea, întreţinerea sau exploatarea strazii.
3.21. Consiliile locale sunt obligate sa-i înştiinţeze pe deţinãtori în legatura cu lucrãrile prevãzute, dupã cum urmeazã:
- cu cel puţin 12 luni înainte de începerea lucrãrilor a cãror execuţie impune mutarea sau modificarea, pentru construcţiile autorizate cu caracter definitiv;
- cu cel puţin 3 luni înainte de începerea lucrãrilor, în cazul construcţiilor acceptate cu caracter provizoriu.
3.22. Deţinãtorii de construcţii amplasate în zona strazilor sunt obligaţi sa execute revizia periodicã şi repararea acestora pentru a se asigura estetica, protejarea strazii şi siguranta circulaţiei.
3.23. Autoritãţile administraţiei publice locale împreunã cu poliţia rutiera au obligaţia de a reglementa parcarea şi stationarea pe strãzi a vehiculelor.
3.24. Parcarea autovehiculelor se admite, de regula, în zone special amenajate, în afarã benzilor de circulaţie şi a trotuarelor, amplasate de comun acord cu poliţia rutiera.

CAP. 4
Dispoziţii finale

4.1. Anexa*) face parte integrantã din prezentele norme tehnice.
4.2. Condiţiile din prezentele norme tehnice sunt prevederi minime obligatorii.
4.3. Referinte: <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor.

-----------
*) Anexa la Normele tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile rurale este publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 bis din 6 aprilie 1998.
-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Crudu Mihai
07 Mai 2019
foarte interesant
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016