Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.908 din 12 noiembrie 2008  privind aprobarea Programei la disciplina Limba si literatura romana si universala pentru copii si metodica predarii activitatilor de limba romana - educatoare in gradinitele de copii cu predare in limbile minoritatilor, pentru Concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul preuniversitar, si a Programei la disciplina Limba si literatura romana si universala pentru copii si metodica predarii limbii si literaturii romane la clasele cu predare in limbile minoritatilor - institutori/invatatori, pentru Concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 5.908 din 12 noiembrie 2008 privind aprobarea Programei la disciplina Limba si literatura romana si universala pentru copii si metodica predarii activitatilor de limba romana - educatoare in gradinitele de copii cu predare in limbile minoritatilor, pentru Concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul preuniversitar, si a Programei la disciplina Limba si literatura romana si universala pentru copii si metodica predarii limbii si literaturii romane la clasele cu predare in limbile minoritatilor - institutori/invatatori, pentru Concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul preuniversitar

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 823 din 8 decembrie 2008

În conformitate cu prevederile <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza prevederilor art. 9 alin. (2) şi <>art. 10 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul educaţiei, cercetãrii şi tineretului emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aprobã Programa la disciplina Limba şi literatura românã şi universalã pentru copii şi metodica predãrii activitãţilor de limba românã - educatoare în grãdiniţele de copii cu predare în limbile minoritãţilor, pentru Concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învãţãmântul preuniversitar, cuprinsã în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Se aprobã Programa la disciplina Limba şi literatura românã şi universalã pentru copii şi metodica predãrii limbii şi literaturii române la clasele cu predare în limbile minoritãţilor institutori/învãţãtori, pentru Concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învãţãmântul preuniversitar, cuprinsã în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Programele aprobate prin prezentul ordin se aplicã începând cu anul calendaristic 2009.
ART. 4
Direcţia generalã management învãţãmânt preuniversitar, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor şi relaţia cu parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, inspectoratele şcolare, unitãţile de învãţãmânt preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul educaţiei,
cercetãrii şi tineretului,
Anton Anton

Bucureşti, 12 noiembrie 2008.
Nr. 5.908.

ANEXA 1

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI

PROGRAMA
la disciplina Limba şi literatura românã şi universalã pentru copii şi metodica predãrii activitãţilor de limba românã - educatoare în grãdiniţele de copii cu predare în limbile minoritãţilor, pentru Concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învãţãmântul preuniversitar

LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Competenţe specifice:
- utilizarea corectã a limbii române în receptarea şi producerea mesajelor scrise;
- folosirea instrumentelor de abordare a diferitelor texte literare şi nonliterare, accesibile copiilor de grãdiniţã;
- aplicarea conceptelor operaţionale în activitatea de interpretare a textelor;
- argumentarea în scris a opiniilor personale;
- cunoaşterea şi aplicarea cunoştinţelor de foneticã, lexic şi gramaticã în construcţia propriul mesaj (oral şi scris) şi în educarea comunicãrii copiilor de vârstã preşcolarã;
- asigurarea continuitãţii şi complementaritãţii între diferitele activitãţi din grãdiniţã, de educare a limbajului;
- asigurarea continuitãţii între diferitele activitãţi din grãdiniţã, în scopul educãrii limbajului copiilor preşcolari;
- adaptarea comunicãrii educatoarei la particularitãţile individuale şi de vârstã ale copiilor preşcolari;
- relevarea valorilor morale şi estetice ale textului, în funcţie de specificul de vârstã al copiilor preşcolari;
- actualizarea şi aprofundarea cunoştinţelor de literaturã pentru copii, limba românã şi metodicã;
- dezvoltarea competenţelor referitoare la aplicarea curriculumului, a strategiilor didactice şi a evaluãrii performanţelor de învãţare;
- dezvoltarea competenţelor pentru realizarea abordãrii eficiente a conţinuturilor învãţãrii;
- utilizarea tehnicilor de activitate intelectualã;
- consolidarea capacitãţii de a aplica cunoştinţele de didacticã a specialitãţii în activitatea practicã;
- abordarea textului literar prin metode care sã faciliteze înţelegerea lui de cãtre copiii de vârstã preşcolarã;
- conturarea unor modele de exprimare şi a unor atitudini care înlesnesc comunicarea;
- cunoaşterea modalitãţilor de învãţare şi exersare a ascultãrii active de cãtre preşcolari;
- avansarea în practica educaţionalã a unor forme şi metode noi;
- consolidarea capacitãţii de a proiecta în mod corespunzãtor activitãţile de educare a limbajului.

Literaturã românã şi universalã pentru copii
- Conceptul de literaturã pentru copii
- Specii literare accesibile copiilor din învãţãmântul preşcolar
- Cântecul de leagãn
- Ghicitori
- Folclorul copiilor
- Basmul fantastic. Trãsãturi. Compoziţie. Personaje (la alegere, un basm popular sau cult)
- Mihai Eminescu - Somnoroase pãsãrele
- Elena Farago - Cãţeluşul şchiop, Gândãcelul, Pedeapsa mâţei
- George Coşbuc - Povestea gâştelor
- George Topîrceanu - Balada unui greier mic
- Otilia Cazimir - De pe-o "bunã dimineaţã", Gospodina, Uite, vine Moş Crãciun, Un cãmin de pãsãrele
- Tudor Arghezi - O furnicã, Zdreanţã
- Ion Creangã - Punguţa cu doi bani, Capra cu trei iezi, Fata babei şi fata moşneagului
- H. Cr. Andersen - Degeţica
- Fraţii Grimm - Scufiţa Roşie, Vulpea şi pisica
- Emil Gârleanu - Fricosul, Cãprioara, Când stãpânul nu-i acasã
- Cãlin Gruia - Ciuboţelele ogarului

Bibliografie:
1. Cândroveanu, Hristu: Literatura românã pentru copii. Scriitori contemporani, Bucureşti, Editura Albatros, 1988.
2. Goia, Vistian: Literatura pentru copii şi tineret. Modele formative, Napoca Star, Cluj-Napoca, 2000; Literatura pentru copii şi tineret - pentru institutori, învãţãtori şi educatoare, Dacia Educaţional, Cluj-Napoca, 2003.
3. Negrilã, Iulian: Literatura pentru copii, Editura Multimedia, Arad, 1996.
Concepte operaţionale: acţiune, autor, basm popular/cult, momentele subiectului, final, gen literar, imagine artisticã, legendã popularã/cultã, moduri de expunere (naraţiune, monolog, dialog, descriere), personaj literar, temã, titlu, versificaţie (strofã, vers, rimã).

Limba românã
- Sunet. Literã. Diftongi. Triftongi
- Fondul principal de cuvinte - masa vocabularului
- Relaţii semantice: polisemia, omonimia, antonimia
- Câmpul lexical şi câmpul semantic
- Flexiunea numelui (declinare) şi a verbului (conjugare)
- Substantivul. Clasificare. Locuţiuni substantivale
- Articolul. Clasificare
- Adjectivul. Gradele de intensitate (de comparaţie)
- Pronumele şi adjectivul pronominal. Clasificare
- Numeralul. Clasificare
- Verbul. Verbe predicative şi nepredicative (copulative şi auxiliare). Locuţiuni verbale
- Adverbul. Clasificare. Locuţiuni adverbiale
- Prepoziţia. Locuţiuni prepoziţionale. Regimul cazual al prepoziţiilor
- Conjuncţia. Clasificare. Locuţiuni conjuncţionale
- Interjecţia
- Cuvinte coordonate, cuvânt regent, cuvânt subordonat
- Fraza, propoziţie principalã, propoziţie principalã independentã, propoziţie regentã, propoziţie secundarã (subordonatã), propoziţii coordonate
- Predicatul verbal şi predicatul nominal. Acordul predicatului cu subiectul (acordul în persoanã, acordul în numãr, acordul în gen, acordul dupã înţeles, acordul prin atracţie)
- Subiectul
- Atributul. Termeni regenţi
- Complementul. Termeni regenţi

Bibliografie:
1. Academia Românã, Institutul de Lingvisticã "Iorgu Iordan - Al. Rosetti": DOOM Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române, Ediţia a II-a revãzutã şi adãugitã, Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2005, p. XXVI-XXVIII, XXXVI-XLIV.
2. Academia Românã, Institutul de Lingvisticã "Iorgu Iordan - Al. Rosetti": Gramatica limbii române, vol. II. Enunţul, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2005, p. 16-22, 24.
3. Avram, Mioara: Gramatica pentru toţi, Editura Humanitas, Bucureşti, 1997 (secvenţele corespunzãtoare subiectelor propuse)
4. Sinteze de limba românã. Ediţia a treia revãzutã şi din nou îmbogãţitã (coordonator Theodor Hristea), Editura Didacticã şi Pedagogicã, Bucureşti, 1984 (secvenţele corespunzãtoare subiectelor propuse)

Metodica predãrii activitãţilor de limba românã
1. Clasificarea şi structura activitãţilor de joc didactic
2. Povestirile copiilor (repovestirile şi povestirile create de copii). Metodica desfãşurãrii lor
3. Memorizãrile. Clasificare. Structurã
4. Structura activitãţii de lecturã dupã imagini. Valori formative
5. Convorbirea. Tematicã. Structurã
6. Jocuri de creaţie, cu subiecte din poveşti şi basme, din spectacole sau emisiuni televizate

Bibliografie:
1. Dumitrana, Magdalena: Educarea limbajului în învãţãmântul preşcolar, vol. I şi II, Editura Compania, Bucureşti, 1999, 2001.
2. Mitu, Florica: Metodica activitãţilor de educare a limbajului, Editura Pro Humanitas, Bucureşti, 2000.


ANEXA 2

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI

PROGRAMA
la disciplina Limba şi literatura românã şi universalã pentru copii şi metodica predãrii limbii şi literaturii române la clasele cu predare în limbile minoritãţilor - institutori/învãţãtori, pentru Concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învãţãmântul preuniversitar

LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ

Competenţe specifice:
- utilizarea corectã a limbii române în receptarea şi producerea mesajelor scrise;
- utilizarea registrelor stilistice diferite, în funcţie de contextul comunicaţional;
- folosirea instrumentelor de interpretare şi analizã stilisticã a diferitelor texte literare şi nonliterare, accesibile elevilor de ciclu primar;
- aplicarea conceptelor operaţionale în activitatea de interpretare a textelor;
- argumentarea în scris a opiniilor personale;
- cunoaşterea şi aplicarea cunoştinţelor de foneticã, lexic şi gramaticã în construcţia propriului mesaj (oral şi scris) şi în educarea comunicãrii elevilor de ciclu primar;
- relevarea valorilor morale şi estetice ale textului, în funcţie de specificul de vârstã al elevilor;
- actualizarea şi aprofundarea cunoştinţelor de literaturã pentru copii, limba românã şi metodicã;
- utilizarea tehnicilor de activitate intelectualã;
- consolidarea capacitãţii de a aplica cunoştinţele de didacticã a specialitãţii în activitatea practicã şi a capacitãţii de operaţionalizare a obiectivelor;
- integrarea în activitatea didacticã a tipurilor diferite de lecţii;
- cunoaşterea şi respectarea evenimentelor instruirii şi adecvarea lor la specificul predãrii limbii române în ciclul primar;
- consolidarea capacitãţii de a dezvolta competenţele de comunicare oralã şi scrisã a elevilor din ciclul primar şi de a-i familiariza cu texte - literare şi nonliterare - accesibile vârstei lor;
- consolidarea abilitãţii de a selecta cele mai eficiente metode, în vederea dezvoltãrii capacitãţii elevilor în ceea ce priveşte: receptarea mesajului oral, exprimarea mesajului oral, receptarea mesajului scris, exprimarea mesajului scris;
- utilizarea creatoare a metodelor de învãţãmânt în cadrul predãrii limbii române.

Literatura românã şi universalã pentru copii
- Conceptul de literaturã pentru copii
- Specii literare
- Basmul popular şi basmul cult:
- Petre Ispirescu - un basm la alegere
- Ion Creangã - Povestea lui Harap-Alb
- Fraţii Grimm - un basm la alegere
- H. Cr. Andersen - un basm la alegere.
- Legenda. Caracteristici (câte un text pentru legenda istoricã)
- Rudyard Kipling - Cãrţile junglei
- Folclorul copiilor
- Ghicitori
- Proverbe
- Vasile Alecsandri - Pasteluri
- Anton Pann - Nãzdrãvãniile lui Nastratin Hogea
- Ana Blandiana - Întâmplãri din grãdina mea (sau Alte întâmplãri din grãdina mea)
- Fabula (La Fontaine - o fabulã la alegere, G. Topîrceanu, Bivolul şi coţofana)
- Ion Creangã - Amintiri din copilãrie (pãrţile I şi II)
- Emil Gârleanu - Din lumea celor care nu cuvântã
- Mihail Sadoveanu - Stigletele, Dumbrava minunatã, La Mestecãnei
- Marin Sorescu - Unde fugim de-acasã?

Bibliografie
1. Cândroveanu, Hristu: Literatura românã pentru copii. Scriitori contemporani, Bucureşti, Editura Albatros, 1988.
2. Goia, Vistian: Literatura pentru copii şi tineret. Modele formative, Napoca Star, Cluj-Napoca, 2000; Literatura pentru copii şi tineret - pentru institutori, învãţãtori şi educatoare, Dacia Educaţional, Cluj-Napoca, 2003.
3. Negrilã, Iulian: Literatura pentru copii, Editura Multimedia, Arad, 1996.
Concepte operaţionale: acţiune, antitezã, autor, basm popular/cult, comparaţie, ficţiune, final, gen literar, hiperbolã, imagine artisticã, legendã popularã/cultã, moduri de expunere (naraţiune, monolog, dialog, descriere), momentele subiectului, narator, personaj literar, personificare, repetiţie, temã, titlu, versificaţie (strofã, vers, rimã)

Limba românã
- Stilurile funcţionale ale limbii române
- Sunet, fonem, silabã; despãrţirea cuvintelor în silabe
- Literele. Alfabetul limbii române
- Semnele ortografice (apostroful, bara oblicã, cratima, linia de pauzã, punctul, virgula)
- Principiile ortografiei limbii române
- Fondul principal de cuvinte - masa vocabularului
- Relaţii semantice: polisemia, sinonimia, omonimia, antonimia
- Câmpul lexical şi câmpul semantic
- Unitãţile frazeologice
- Flexiunea numelui (declinare) şi a verbului (conjugare)
- Substantivul. Clasificare. Locuţiuni substantivale
- Articolul. Clasificare
- Adjectivul. Gradele de intensitate (de comparaţie)
- Pronumele şi adjectivul pronominal. Clasificare
- Numeralul. Clasificare
- Verbul. Verbe predicative şi nepredicative (copulative şi auxiliare). Locuţiuni verbale
- Adverbul. Clasificare. Locuţiuni adverbiale
- Prepoziţia. Locuţiuni prepoziţionale. Regimul cazual al prepoziţiilor
- Conjuncţia. Clasificare
- Interjecţia
- Cuvinte coordonate, cuvânt regent, cuvânt subordonat
- Fraza, propoziţie principalã, propoziţie principalã independentã, propoziţie regentã, propoziţie secundarã (subordonatã), propoziţii coordonate
- Predicatul verbal şi predicatul nominal. Acordul predicatului cu subiectul (acordul în persoanã, acordul în numãr, acordul în gen, acordul dupã înţeles, acordul prin atracţie)
- Subiectul
- Atributul. Termeni regenţi
- Complementul. Termeni regenţi

Bibliografie
1. Academia Românã, Institutul de Lingvisticã "Iorgu Iordan - Al. Rosetti": DOOM Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române, ediţia a II-a revãzutã şi adãugitã, Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2005, p. XXVI-XXVIII, XXXVI-XLIV.
2. Academia Românã, Institutul de Lingvisticã "Iorgu Iordan - Al. Rosetti": Gramatica limbii române, vol. II. Enunţul, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2005, p. 16-22, 24.
3. Avram, Mioara: Gramatica pentru toţi, Editura Humanitas, Bucureşti, 1997 (secvenţele corespunzãtoare subiectelor propuse)
4. Sinteze de limba românã, ediţia a treia revãzutã şi din nou îmbogãţitã (Coordonator Theodor Hristea), Editura Didacticã şi Pedagogicã, Bucureşti, 1984 (secvenţele corespunzãtoare subiectelor propuse)

Metodica predãrii limbii române în învãţãmântul primar
- Conceptul de curriculum şcolar
- Strategii didactice în predarea-învãţarea limbii şi literaturii române în ciclul primar
a) Citirea în ciclul primar
- lectura explicativã
- lectura explicativã în analiza textelor narative
- interpretarea textelor cu conţinut istoric şi ştiinţific
- interpretarea poeziilor lirice
- interpretarea textelor de prozã liricã
b) Comunicarea în ciclul primar
- comunicarea ca parte integrantã a predãrii limbii române
- tipuri de exerciţii
c) Rolul, locul şi semnificaţia compunerilor ca activitate şcolarã
- structura compunerilor, logistica lor
- activitatea independentã a elevilor în realizarea diferitelor tipuri de compuneri
- rezumatul
- compunerile-corespondenţã
d) Predarea - însuşirea vocabularului
- relaţii de sinonimie, omonimie, antonimie
- câmpul semantic şi câmpul lexical
e) Însuşirea normelor limbii literare în ciclul primar
f) Formarea deprinderilor de utilizare corectã a regulilor de ortografie şi de punctuaţie
- tipuri de exerciţii
g) Lectura
- etapele lecţiei de lecturã
- forme de desfãşurare a lecţiei de lecturã
h) Categorii de texte utilizate în ciclul primar: texte literare; texte nonliterare utilitare (anunţul, ştirea, afişul); texte nonliterare distractive
i) Dezvoltarea creativitãţii elevilor prin orele de limba românã (metode şi procedee utilizate, tipuri de activitãţi, forme de activitate, motivarea elevilor)
j) Evaluarea (metode şi instrumente de evaluare, tipologia itemilor)
k) Proiectarea activitãţii didactice la limba românã (planificare anualã, semestrialã, pe unitãţi de învãţare, proiectul de lecţie) Bibliografie:
- Crãciun, Corneliu: Metodica predãrii limbii române în învãţãmântul primar, ediţia a IV-a revãzutã şi adãugitã, Editura Emia, Deva, 2007.
- Landsheere, Viviane De, Landsheere, Gilbert: Definirea obiectivelor educaţiei. Traducere de Constantin Urmã, Editura Didacticã şi Pedagogicã, Bucureşti, 1979.
- Nuţã, Silvia: Metodica predãrii limbii române în clasele primare, vol. I-II, Aramis, 2000.
- Şerdean, I.: Didactica limbii române în şcoala primarã, Editura Teora, Bucureşti, 1998; Didactica limbii şi literaturii române în învãţãmântul primar, Corint, Bucureşti, 2005.

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016