Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.650 din 29 septembrie 2020  privind modificarea Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului sănătăţii nr. 5.487/1.494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 5.650 din 29 septembrie 2020 privind modificarea Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului sănătăţii nr. 5.487/1.494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 893 din 30 septembrie 2020
    Având în vedere prevederile:
    - art. 114 şi art. 123 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 10 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 141/2020 privind instituirea unor măsuri pentru buna funcţionare a sistemului de învăţământ şi pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011,

    în temeiul prevederilor art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările ulterioare, şi ale art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul educaţiei şi cercetării şi ministrul sănătăţii emit prezentul ordin.
    ART. I
    Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului sănătăţii nr. 5.487/1.494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 1 septembrie 2020, se modifică după cum urmează:
    Anexa nr. 2 - Ghidul privind instituirea de măsuri sanitare şi de protecţie în instituţiile de învăţământ superior în perioada pandemiei de COVID-19 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, precum şi direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, instituţiile de învăţământ superior vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul educaţiei şi cercetării,
                    Cristina Monica Anisie
                    Ministrul sănătăţii,
                    Nelu Tătaru

    ANEXA 1

    (Anexa nr. 2 la măsuri)
    GHID
    privind instituirea de măsuri sanitare şi de protecţie în instituţiile de învăţământ superior
    în perioada pandemiei de COVID-19
    Preambul
    Credem în educaţie! Cu toate că ne confruntăm cu o criză de sănătate publică, accesul echitabil la educaţie este esenţial. De aceea, ne dorim reîntoarcerea tuturor studenţilor/cursanţilor la activităţile didactice şi de cercetare ce presupun prezenţa fizică a acestora, cu măsuri stricte de protecţie împotriva infectării cu SARS-CoV-2. COVID-19 este o boală contagioasă şi nicio activitate în comunitate nu este absolvită de riscuri.
    Acest ghid a fost conceput pentru a oferi recomandări care pot fi implementate în vederea funcţionării în condiţii de siguranţă a instituţiilor de învăţământ superior în contextul prevenirii, depistării din timp şi al controlului COVID-19. Este nevoie de măsuri de precauţie pentru a preveni şi diminua răspândirea potenţială a infectării cu SARS-CoV-2 în instituţiile de învăţământ superior. Se va acorda atenţie deosebită evitării situaţiilor de stigmatizare a studenţilor/cursanţilor şi a personalului potenţial expuşi la virus. Precizăm că implementarea măsurilor recomandate în acest ghid nu elimină riscurile de transmitere a virusului SARS-CoV-2, ci doar contribuie la diminuarea acestora.
    Purtarea obligatorie a măştii pentru studenţi/cursanţi, precum şi pentru întregul personal al instituţiei de învăţământ superior, atât în timpul orelor de curs, cât şi în timpul pauzelor (în spaţiu închis), igiena riguroasă a mâinilor, realizarea curăţeniei şi a dezinfecţiei în instituţiile de învăţământ superior, separarea şi limitarea contactului între studenţii/cursanţii din formaţii de studiu diferite, neparticiparea la activităţile didactice a studenţilor/cursanţilor, a cadrelor didactice şi a altor categorii de personal ce prezintă febră sau simptome caracteristice infectării cu SARS-CoV-2 sunt măsuri esenţiale de prevenţie.
    Reluarea activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor necesită o largă asumare în societate, în contextul importanţei accesului echitabil la educaţie, şi, totodată, este nevoie de o responsabilizare a tuturor actorilor implicaţi, precum şi de respectarea tuturor normelor prevăzute în acest ghid, scopul fiind acela de a diminua riscul de infectare.

    I. Principii generale
    Măsurile esenţiale includ:
    - igienă riguroasă a mâinilor;
    – măsuri ferme de curăţenie şi dezinfecţie în instituţia de învăţământ superior;
    – purtarea măştii de protecţie atât de către studenţi/cursanţi, cât şi de către întreg personalul instituţiei de învăţământ superior, pe toată perioada în care se află în interiorul instituţiei;
    – limitarea contactului dintre studenţii/cursanţii din formaţii de studiu diferite şi evitarea schimbării sălii unde se desfăşoară activităţi didactice şi de cercetare de către studenţii/cursanţii aceleiaşi formaţii de studiu pe parcursul unei zile (în măsura posibilului, impus de specificul activităţii);
    – asigurarea unei distanţări fizice între studenţi/cursanţi şi între aceştia şi cadrul didactic de minimum 1 m sau montarea unor separatoare în situaţia în care asigurarea distanţei de 1 m nu este posibilă;
    – în vederea păstrării distanţei fizice, fiecare student/cursant îşi va păstra acelaşi loc pe tot parcursul prezenţei în sală;
    – informarea permanentă a personalului şi studenţilor/ cursanţilor cu privire la măsurile de protecţie împotriva infectării cu SARS-CoV-2;
    – în căminele studenţeşti se impune existenţa camerelor cu destinaţie de izolator;
    – necesitatea izolării la domiciliu/sau izolatorul din cămin a studenţilor/cursanţilor în cazul apariţiei febrei sau a altor simptome care ridică suspiciunea de COVID-19 (tuse, dificultate în respiraţie, pierderea gustului şi a mirosului);
    – instituţiile de învăţământ superior vor pune în aplicare regulile generale din prezentul ghid şi pot adopta şi alte norme, în funcţie de specificul activităţii.

    Scenarii aplicabile în funcţie de situaţia epidemiologică generală, de particularităţile regionale şi de specificul fiecărei instituţii de învăţământ superior în parte:
    Scenariul 1 Participarea fizică în instituţia de învăţământ superior a tuturor studenţilor/cursanţilor la toate activităţile didactice, conform programului de desfăşurare a acestora, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie
    Scenariul 2 Cursuri derulate online, seminare organizate parţial online, practică, lucrări practice, laboratoare şi proiecte organizate cu prezenţă fizică, cu respectarea tuturor normelor de protecţie
    Scenariul 3 Participarea tuturor studenţilor/cursanţilor la activităţi didactice online

    Alegerea scenariului pentru începerea anului universitar
    Instituţiile de învăţământ superior informează Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu privire la data începerii anului universitar. Direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti (DSP) informează cu o săptămână înainte de începerea anului universitar conducerea instituţiilor de învăţământ superior cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi în care funcţionează o instituţie de învăţământ superior.
    În baza autonomiei universitare, cu asumarea răspunderii publice şi cu respectarea calităţii actului didactic, instituţia de învăţământ superior decide scenariul de funcţionare propriu, în concordanţă cu:
    • situaţia epidemiologică cu o săptămână înainte de data începerii anului universitar;
    • specificul fiecărei instituţii de învăţământ superior.

    Pentru instituţiile de învăţământ superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională alegerea scenariilor şi a criteriilor de suspendare a cursurilor se stabileşte împreună cu direcţiile de specialitate din ministerele de resort.
    Actualizarea deciziilor privind scenariul de funcţionare pe parcursul anului universitar se va realiza ori de câte ori este nevoie.

    Responsabilităţi:
    • Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Sănătăţii, prin direcţiile de specialitate şi instituţiile din subordine, stabilesc principiile, elaborează ghidurile, planurile şi măsurile care vor fi implementate;
    • Direcţiile de sănătate publică supraveghează implementarea şi aplicarea lor corectă şi intervin ori de câte ori există cazuri de infecţie în instituţia de învăţământ superior şi calculează săptămânal rata infectării la 14 zile pentru fiecare localitate în parte, punând rezultatele la dispoziţia Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi a universităţilor.
    • Fiecare instituţie de învăţământ superior elaborează un plan de măsuri pentru implementarea normelor din prezentul document.


    II. Pregătirea instituţiilor de învăţământ superior pentru deschiderea noului an universitar
    a) Evaluarea infrastructurii:
    - Fiecare instituţie de învăţământ superior va identifica spaţiile de care dispune şi care pot fi folosite în procesul de învăţământ, precum şi spaţii pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte. Pot fi identificate, la nevoie, spaţii suplimentare, necesare desfăşurării activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/ cursanţilor în instituţia de învăţământ.
    – Spaţiile în care se desfăşoară activităţile didactice se organizează cu o dispunere a locurilor ocupate (în măsura posibilului), astfel încât să se asigure distanţarea fizică de 1 m între studenţi/cursanţi, precum şi între aceştia şi cadrul didactic sau dotarea cu separator în situaţia în care distanţarea fizică nu poate fi asigurată;

    b) Stabilirea circuitelor funcţionale;
    c) Organizarea spaţiilor de recreere;
    d) Evaluarea necesarului de resurse umane;
    e) Asigurarea materialelor de curăţenie, igienă şi dezinfecţie;
    f) Asigurarea permanentă a unui stoc de rezervă de materiale de protecţie pentru studenţi/cursanţi şi personal;
    g) Instruirea personalului pentru aplicarea planului de măsuri.

    III. Măsuri de protecţie în instituţiile de învăţământ superior, în contextul epidemiologic al infectării cu SARSCoV-2
    1. Asigurarea coordonării activităţilor de prevenire a infectării cu SARS-CoV-2
    Conducerea instituţiei de învăţământ superior va desemna un responsabil, dintre angajaţii instituţiei de învăţământ superior, care va coordona activităţile de prevenire a infectării cu SARSCoV-2 la nivelul instituţiei. Acesta va fi în legătură cu personalul medico-sanitar, cu reprezentanţii direcţiilor de sănătate publică, ai autorităţilor publice locale şi ai comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă (CJSU), respectiv Comitetului Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă (CMBSU). De asemenea, la nivelul fiecărei facultăţi va fi desemnată o persoană responsabilă pentru coordonarea activităţilor de prevenire a infectării cu SARS-CoV-2.

    2. Organizarea spaţiilor pentru asigurarea distanţării fizice
    a) Organizarea circuitelor în interiorul instituţiei de învăţământ superior prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure „trasee prestabilite“ de intrare, deplasare în interiorul instituţiei de învăţământ superior şi de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanţe fizice între studenţi/cursanţi. Vor fi amplasate indicatoare vizibile şi uşor de înţeles (panouri, săgeţi etc.). Vor fi limitate întâlnirile între studenţi/cursanţi, prin stabilirea unor zone de aşteptare, astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică.
    La intrarea în instituţia de învăţământ superior şi pe coridoare, la intrarea în fiecare sală vor fi aşezate dispensere/ flacoane cu soluţie dezinfectantă pentru mâini, astfel încât să fie facilitată dezinfecţia frecventă. La intrarea în instituţia de învăţământ superior şi în toate locurile cu o bună vizibilitate vor fi afişate materiale de informare privind măsurile de igienă/ protecţie.
    Uşile vor fi menţinute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact. Acest principiu nu trebuie să împiedice aplicarea regulilor de evacuare în caz de incendiu (spre exemplu, uşile de incendiu neutilizate vor fi menţinute închise). Uşile sălilor în care se desfăşoară activităţi didactice vor fi menţinute deschise până la sosirea tuturor studenţilor/ cursanţilor.

    b) Organizarea sălilor în care se desfăşoară activităţi didactice
    • Sala în care se desfăşoară activităţi didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/ cursanţilor în instituţia de învăţământ va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică între studenţi/cursanţi, ceea ce implică următoarele:
    - eliminarea mobilierului care nu este necesar şi/sau dispunerea mobilierului astfel încât să fie obţinută distanţarea de minimum 1 m între studenţi/cursanţi sau montarea de separatoare transparente în situaţia în care distanţarea nu este posibilă; separatoarele vor fi montate doar pe laturile unde nu se asigură distanţarea de 1 m între studenţi/cursanţi;
    – stabilirea modului de aşezare în săli în funcţie de configuraţia fiecărei săli şi de numărul de studenţi/cursanţi dintro formaţie de studiu;
    – amplasarea se va face astfel încât studenţii/cursanţii să nu stea faţă în faţă.

    • Va fi păstrată componenţa formaţiilor de studiu. Studentul/Cursantul va putea schimba formaţia de studiu în perioada semestrului doar în situaţii justificate. Contactul între studenţii/cursanţii din formaţiile de studiu diferite va fi evitat.
    • Vor fi limitate, pe cât posibil, deplasările în sala în care se desfăşoară activităţi didactice sau de cercetare pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ.
    • Întâlnirile dintre studenţi/cursanţi vor fi limitate în perimetrul sălii, spre exemplu, prin stabilirea unui sens de circulaţie în interiorul sălii, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea.
    • Va fi asigurată aerisirea sălilor în care se desfăşoară activităţi didactice înainte de sosirea studenţilor/cursanţilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 de minute, apoi în timpul pauzelor dintre activităţile didactice, minimum 10 (zece) minute, la începutul şi la finalul zilei.
    • Studenţii/Cursanţii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în timpul activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ, cât şi în timpul pauzelor, precum şi în toată perioada în care se află în interiorul clădirii instituţiei de învăţământ superior.
    • Se vor stabili locurile în care vor fi amplasate coşurile de gunoi destinate aruncării/eliminării măştilor uzate. Se recomandă coşurile de gunoi cu capac şi pedală, prevăzute cu sac în interior.

    c) Organizarea grupurilor sanitare
    • Acolo unde este posibil, se va asigura decalarea pauzelor, astfel încât să fie limitat numărul de persoane prezente în grupurile sanitare şi în spaţiile comune, cu scopul respectării distanţării fizice.
    • În vederea gestionării fluxului de persoane care utilizează toaletele se va menţiona prin intermediul unui afiş postat la intrarea în aceste spaţii numărul maxim de persoane care pot avea acces simultan.
    • Se va solicita imperativ respectarea normelor de igienă.
    • Se va verifica în permanenţă dacă grupurile sanitare permit studenţilor/cursanţilor şi personalului să îşi spele sau să îşi dezinfecteze mâinile; sunt recomandate prosoapele de hârtie de unică folosinţă; sunt interzise uscătoarele electrice de mâini şi prosoapele pentru mâini din material textil.
    • Se va verifica şi se va face completarea/reîncărcarea, cu regularitate pe parcursul zilei, a consumabilelor în cantităţi suficiente la toaletă: săpun lichid, hârtie igienică, prosoape de unică folosinţă etc.
    • Se va verifica realizarea curăţeniei zilnice şi a dezinfectării regulate a suprafeţelor atinse în mod frecvent, conform planului de curăţenie şi dezinfecţie.
    • Se vor afişa materiale de informare/postere privind igiena corectă.

    d) Organizarea sediului secretariatului/departamentului/ decanatului/rectoratului
    • Cadrele didactice se vor dezinfecta obligatoriu pe mâini în următoarele situaţii:
    - la intrarea în sediul secretariatului/departamentului/ decanatului/rectoratului;
    – la preluarea documentelor sau a altor materiale utilizate în comun.
    • Se va păstra distanţa fizică de minimum 1 m între persoane.
    • Consumul de produse alimentare se va realiza cu precauţie din perspectiva respectării normelor de igienă.



    e) Organizarea curţilor interioare/spaţiilor exterioare clădirilor care aparţin instituţiilor de învăţământ superior
    • Se va organiza mobilierul exterior, acolo unde este cazul, astfel încât să se asigure distanţarea fizică.
    • Curţile interioare/Spaţiile exterioare clădirilor care aparţin instituţiilor de învăţământ superior, acolo unde se adună, de regulă, persoane din cadrul comunităţii, vor fi curăţate periodic, înaintea începerii activităţilor didactice.


    3. Organizarea accesului în instituţia de învăţământ superior
    • Accesul şi fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în instituţia de învăţământ superior de către persoane desemnate de conducerea instituţiei.
    • Distanţarea fizică va fi menţinută la intrare, prin luarea măsurilor necesare: panouri, marcaje aplicate pe sol, dispozitive de distanţare, bariere etc.
    • Se recomandă intrarea eşalonată la intervale orare stabilite, în funcţie de zone sau de clădiri (etaj, aripă etc.).
    • Este recomandată intrarea prin mai multe uşi de acces pentru a reduce fluxul de studenţi/cursanţi; în cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanţării fizice a persoanelor care intră în instituţia de învăţământ este esenţială.
    • Vor fi amplasate indicatoare vizibile şi uşor de înţeles (panouri, săgeţi etc.).
    • Căile de acces de tip poartă, uşă sau intrare prevăzută cu turnichet vor fi menţinute deschise în timpul primirii studenţilor/cursanţilor, pentru a limita punctele de contact.
    • Va fi asigurată comunicarea cu studenţii/cursanţii, în vederea respectării intervalelor de sosire, cu scopul de a evita aglomerarea la intrare.
    • La intrarea în clădirea instituţiei de învăţământ se recomandă să se realizeze termometrizarea cu un termometru noncontact de către o persoană desemnată, instruită în acest sens; nu vor avea acces persoanele cu o temperatură mai mare de 37,3° Celsius.
    • După dezinfecţia mâinilor, studenţii/cursanţii vor merge direct în sălile în care sunt programate activităţile didactice şi/sau de cercetare.

    4. Stabilirea programului orar de desfăşurare a activităţilor didactice
    a) Organizarea procesului de învăţământ va avea în vedere posibilitatea începerii cursurilor la intervale orare diferite, desfăşurarea activităţilor didactice modular, astfel încât să se optimizeze timpul petrecut în spaţiu închis, să se asigure aerisirea spaţiilor şi să se evite aglomerările la intrare şi ieşire în pauze.
    b) Acţiuni de prevenţie în timpul pauzelor
    • Intervalele aferente pauzelor dintre activităţile didactice vor putea fi stabilite în mod eşalonat pentru fiecare formaţie de studiu în parte, acolo unde este posibil.
    • Va fi evitată crearea de grupuri de studenţi/cursanţi din formaţii de studiu diferite.
    • Studenţii/Cursanţii vor asigura pe toată durata pauzelor păstrarea distanţării fizice.
    • Studenţii/Cursanţii nu vor consuma în comun alimente sau băuturi şi nu vor schimba între ei obiectele de folosinţă personală (telefoane, tablete, instrumente de scris).

    c) Organizarea activităţilor sportive
    • Se recomandă desfăşurarea activităţilor sportive în spaţii deschise sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, după un program stabilit şi monitorizat de către cadrul didactic.
    • Nu vor fi utilizate echipamente sportive care să fie manevrate de toţi studenţii/cursanţii sau manevrarea va fi efectuată doar de cadrul didactic; în caz contrar, va fi asigurată în mod regulat o dezinfectare adaptată.
    • Orele de educaţie fizică efectuate în sala de sport trebuie limitate la activităţi sportive care nu presupun efort mediu/intens, cu asigurarea obligatorie a distanţei fizice de minimum 1,5 m, situaţie în care purtarea măştii nu este indicată.
    • Pentru desfăşurarea orelor de educaţie fizică, studenţii/cursanţii vor fi instruiţi ca pe tot parcursul activităţii să nu îşi atingă faţa, gura, ochii, nasul cu mâinile neigienizate.
    • La începerea şi finalul orelor de educaţie fizică, toţi studenţii/cursanţii trebuie să efectueze igiena mâinilor cu un dezinfectant pe bază de alcool.
    • Se vor efectua curăţenia, dezinfecţia cu soluţii speciale şi aerisirea sălii de sport după fiecare activitate didactică cu o formaţie de studiu.

    d) Organizarea şi desfăşurarea practicii de specialitate
    • Desfăşurarea practicii de specialitate la sediul/punctul de lucru al persoanei juridice se organizează conform reglementărilor specifice, iar desfăşurarea practicii pedagogice se organizează conform reglementărilor specifice din învăţământ.
    • Va fi limitată la minimum utilizarea de materiale didactice de către mai mulţi studenţi/cursanţi şi vor fi prevăzute modalităţi de dezinfectare adaptate.
    • Vor fi organizate activităţi individuale pentru a evita schimbul de materiale.
    • Materialele didactice vor fi curăţate şi dezinfectate după utilizare.
    • Atunci când grupe diferite de studenţi/cursanţi se succedă în laboratoare/spaţii de desfăşurare a practicii de specialitate, vor fi realizate curăţenia şi dezinfecţia suprafeţelor, echipamentelor şi a materialelor cu care studenţii/cursanţii intră în contact, după fiecare formaţie de studii.
    • Se va asigura o aerisire a spaţiilor de minimum 10 minute la fiecare oră.
    • La finalul orelor vor fi curăţate uşile, dezinfectate podelele, băncile, scaunele, mobilierul, materialele şi echipamentele de lucru utilizate de studenţi/cursanţi.

    e) Organizarea examenelor
    Fiecare instituţie de învăţământ superior va decide modalitatea de organizare a examenelor, cu respectarea regulilor generale privind accesul, fluxurile de circulaţie şi distanţarea fizică.
    Cazurile în care temperatura studentului depăşeşte 37,3ºC vor fi soluţionate punctual fie prin reprogramare, fie prin asigurarea unui spaţiu separat destinat examinării studentului.

    5. Măsuri de protecţie la nivel individual
    Mesaje importante:
    • Spălaţi-vă des pe mâini!
    • Tuşiţi sau strănutaţi în pliul cotului sau într-un şerveţel!
    • Utilizaţi un şerveţel de unică folosinţă, după care aruncaţi-l!
    • Salutaţi-i pe ceilalţi fără să daţi mâna!
    • Nu vă strângeţi în braţe!
    • Păstraţi distanţarea fizică, evitaţi aglomeraţiile!
    • Purtaţi mască atunci când vă aflaţi în interiorul instituţiei de învăţământ superior!

    a) Spălarea/Dezinfectarea mâinilor
    Toţi studenţii/cursanţii, cadrele didactice şi celelalte categorii de personal trebuie să se spele/dezinfecteze pe mâini:
    • imediat după intrarea în instituţia de învăţământ superior şi înainte de a intra în sala în care se desfăşoară activităţi didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ;
    • înainte şi după masă;
    • înainte şi după utilizarea toaletei;
    • după tuse sau strănut;
    • ori de câte ori este necesar.

    b) Purtarea măştii de protecţie
    • Este obligatorie purtarea de către toţi studenţii/cursanţii şi de către întreg personalul instituţiei de învăţământ superior a măştii de protecţie în sălile în care se desfăşoară activităţi didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior, în spaţiile secretariatului/departamentului/decanatului/rectoratului/ altor compartimente funcţionale din cadrul instituţiei de învăţământ superior, în timpul deplasării în instituţia de învăţământ superior şi în timpul pauzelor dintre activităţile didactice (atunci când se află în interior).
    • Atunci când nu este asigurată distanţa de minimum 1 m între studenţi/cursanţi este obligatorie purtarea de către toţi studenţii/cursanţii a măştii de protecţie în timpul pauzelor în aer liber, precum şi în spaţiile aglomerate.
    • Schimbul măştii de protecţie între persoane este interzis.
    • Pentru instituţiile de învăţământ superior vocaţionale (canto, actorie, instrumente muzicale de suflat), studenţii pot renunţa temporar la masca facială atunci când interpretează actul artistic, cu condiţia asigurării unei distanţe fizice de minimum 3 m între persoane.


    6. Măsuri igienico-sanitare în instituţia de învăţământ superior
    Curăţenia şi dezinfecţia spaţiilor şi a echipamentelor reprezintă componente esenţiale în lupta împotriva răspândirii virusului. Fiecare instituţie de învăţământ superior are obligaţia de a adopta şi implementa normele din prezentul document.
    Planul de curăţenie şi dezinfecţie a sălilor în care se desfăşoară activităţi didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior, a sălilor aferente secretariatului/ departamentului/decanatului/rectoratului/compartimentelor funcţionale din cadrul instituţiei de învăţământ superior, a spaţiilor comune (holuri, săli de sport etc.), precum şi de aerisire a sălilor trebuie să conţină:
    • operaţiunile şi ordinea în care se vor efectua, ca de exemplu: colectarea deşeurilor, măturarea pardoselii, spălarea pardoselii, dezinfectarea pardoselii, ştergerea şi dezinfectarea atât a suprafeţelor de scris ale meselor, cât şi a spaţiului interior de depozitare în acestea a obiectelor, a separatoarelor transparente, dacă este cazul, ştergerea şi dezinfectarea pervazurilor, dezinfectarea clanţelor, mânerelor ferestrelor, cuierelor pentru haine, întrerupătoarelor etc.;
    • materialele care se vor utiliza pentru fiecare operaţiune, de exemplu: produse de curăţenie, produse biocide destinate suprafeţelor etc.;
    • tehnica ce va fi aplicată pentru fiecare operaţiune;
    • frecvenţa curăţeniei şi a dezinfecţiei, ţinând cont şi de timpul necesar de aerisire a spaţiului:
    - în sălile în care se desfăşoară activităţi didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior, imediat după ieşirea din sală a studenţilor/cursanţilor la finalul orelor formaţiei de studiu din ziua respectivă sau după fiecare utilizare de către formaţii de studiu diferite;
    – în sălile aferente secretariatului/departamentului/ decanatului/rectoratului/compartimentelor funcţionale din cadrul instituţiei de învăţământ superior, imediat după ieşirea cadrelor didactice/celorlalte categorii de personal la finalul orelor din ziua respectivă sau după fiecare utilizare de către un grup diferit de cadre didactice/personal;
    – pentru grupurile sanitare, după fiecare pauză, la finalul zilei şi ori de câte ori este necesar;

    • numele persoanelor care vor face curăţenia şi ale celor care controlează efectuarea conformă a curăţeniei, acestea fiind menţionate într-un tabel afişat public care va cuprinde inclusiv data, ora şi persoana care a efectuat controlul;
    • frecvenţa şi durata de aerisire a sălilor în care se desfăşoară activităţi didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior, a secretariatului/departamentului/ decanatului/rectoratului/compartimentelor funcţionale din cadrul instituţiei de învăţământ superior şi a altor încăperi (de exemplu, după curăţenie şi dezinfecţie, minimum 10 minute), precum şi asigurarea aerisirii în timpul activităţilor didactice, cu ferestrele deschise;
    • în zonele igienizate va fi afişat la loc vizibil graficul de curăţenie şi dezinfecţie, care să conţină operaţiunile de curăţare şi dezinfecţie, frecvenţa acestora, orarul şi un loc pentru semnătura persoanei care le efectuează şi a celei care verifică.

    Se determină modul în care trebuie dezinfectate zonele.
    Se iau în considerare tipul suprafeţei şi frecvenţa atingerii acesteia. Se prioritizează dezinfecţia suprafeţelor atinse frecvent, precum:
    • clanţe, încuietori, butoane şi mânere ale uşilor;
    • treptele scărilor;
    • băncile, catedrele şi scaunele din săli;
    • separatoarele montate pe bănci;
    • blaturi;
    • balustrade;
    • întrerupătoare de lumină;
    • mânerele echipamentelor şi ale aparatelor (precum cele sportive);
    • butoanele ascensoarelor şi ale automatelor pentru produse;
    • obiecte didactice comune;
    • calculator, tastatură, mouse, laptop şi tablete partajate între persoane;

    NOTĂ:
    Tastatura computerului poate fi acoperită cu o folie din plastic, care se îndepărtează după fiecare utilizator.
    Nu este necesară aplicarea de rutină a dezinfectanţilor pe suprafeţe care nu sunt atinse frecvent sau cu risc scăzut (de exemplu, rafturile bibliotecilor, blaturile dulapurilor din depozite).
    Se au în vedere resursele şi echipamentele necesare.
    Se evaluează periodic necesarul şi disponibilitatea produselor de curăţare şi dezinfecţie şi a echipamentelor de protecţie personală (PPE), adecvate pentru utilizarea acestora.
    Pe durata activităţilor de curăţenie şi dezinfecţie se poartă mască de protecţie, mănuşi, iar după îndepărtarea mănuşilor şi a măştii se spală mâinile.
    Aplicarea planului de curăţenie şi dezinfecţie
    Se curăţă suprafeţele cu detergent şi apă înainte de dezinfecţie.
    Se foloseşte un dezinfectant avizat împotriva virusurilor (cu acţiune virulicidă).
    Se respectă întotdeauna indicaţiile de pe etichetă. Se achiziţionează doar produse în ambalaje originale, sigilate, nedeteriorate, închise etanş. Eticheta va include informaţii de siguranţă şi instrucţiuni de aplicare.
    Dacă produsul concentrat se diluează conform indicaţiilor producătorului, soluţia de lucru poate fi utilizată în cel mult 24 de ore. Pe flacon se notează numele produsului, concentraţia, data şi ora preparării.
    Detergenţii şi dezinfectanţii vor fi depozitaţi în spaţii special amenajate, în care nu au acces studenţii/cursanţii.
    În timpul utilizării produsului sunt obligatorii purtarea măştii şi a mănuşilor şi asigurarea ventilaţiei adecvate. Se recomandă protecţia ochilor şi accesul imediat la o sursă de apă pentru spălarea ochilor, în cazul accidentelor.


    7. Instruirea personalului şi comunicarea permanentă de informaţii pentru studenţi/cursanţi privind măsurile de prevenire a infectării cu SARS-CoV-2
    a) Personalul din cadrul cabinetului medical sau, în absenţa acestuia, personalul desemnat de către instituţia de învăţământ superior va efectua instruirea personalului instituţiei de învăţământ superior pentru a observa starea de sănătate a studenţilor/cursanţilor, precum şi pentru implementarea normelor din prezentul document şi va furniza informaţii privind: elemente generale despre infecţia SARS-CoV-2, precum cele privind igiena respiratorie, tehnica spălării pe mâini, recunoaşterea simptomelor COVID-19, modul de purtare şi eliminare corectă a măştilor şi măsurile necesare de distanţare fizică.
    Cadrele didactice au obligaţia să anunţe personalul din cadrul cabinetului medical (acolo unde există) sau responsabilul desemnat de către conducerea instituţiei de învăţământ superior în cazul în care studenţii/cursanţii prezintă în timpul orelor de curs simptomatologie de tip respirator (de exemplu, tuse, febră, probleme respiratorii) sau alte simptome de boală infecţioasă (vărsături, mialgii, stare generală modificată), însoţite sau nu de creşteri de temperatură, în vederea aplicării protocolului de izolare.

    b) Instruiri periodice ale studenţilor/cursanţilor: în prima zi a anului universitar şi cel puţin o dată pe săptămână studenţii/ cursanţii vor fi instruiţi de către personalul desemnat/cadrele didactice în vederea respectării măsurilor de protecţie şi prevenţie a infectării cu SARS-CoV-2;
    Tipuri de mesaje:
    • Spălaţi-vă frecvent şi regulat pe mâini, cel puţin 20 de secunde, cu apă şi săpun;
    • Menţineţi o distanţă cât mai mare faţă de celelalte persoane;
    • Purtaţi corect masca de protecţie.
    AŞA DA:
    - Spală-te/Dezinfectează-te pe mâini înainte de a pune mâna pe mască;
    – Verifică masca să nu aibă rupturi sau găuri;
    – Identifică partea de sus, care trebuie să aibă banda metalică sau marginea tare;
    – Ai grijă ca partea colorată a măştii să fie spre exterior;
    – Aşază banda metalică sau marginea tare deasupra nasului;
    – Acoperă nasul, gura şi bărbia;
    – Potriveşte masca pe faţă fără a lăsa spaţii libere pe laterale;
    – Evită să atingi masca;
    – Scoate masca apucând-o de barete;
    – Ţine masca departe de tine şi de suprafeţe în timp ce o scoţi;
    – După folosire, aruncă imediat masca într-un coş cu capac;
    – Spală-te/Dezinfectează-te pe mâini după ce arunci masca.

    AŞA NU:
    - Nu folosi o mască ruptă sau umedă;
    – Nu purta masca doar peste gură sau sub bărbie;
    – Nu purta o mască prea largă;
    – Nu atinge partea din faţă a măştii;
    – Nu scoate masca pentru a vorbi cu cineva sau pentru a face altceva ce necesită reatingerea măştii;
    – Nu-ţi lăsa masca la îndemâna altor persoane;
    – Nu refolosi masca;
    – Nu schimba masca cu altă persoană;


    • Evitaţi să vă atingeţi ochii, nasul şi gura cu mâinile neigienizate;
    • Acoperiţi-vă gura şi nasul cu o batistă de unică folosinţă sau folosiţi cotul îndoit în cazul în care se întâmplă să strănutaţi sau să tuşiţi. După aceea, aruncaţi batista utilizată;
    • Curăţaţi obiectele/suprafeţele utilizate sau atinse frecvent, folosind şerveţele/lavete/produse biocide;
    • Solicitaţi consult de specialitate dacă prezentaţi simptome, precum: febră, tuse sau dificultăţi la respiraţie sau orice altă simptomatologie de boală;
    • Discutaţi cu profesorii dacă aveţi întrebări sau griji.

    În instituţia de învăţământ superior (în săli, pe coridoare şi în grupurile sanitare) vor fi afişate, în locuri vizibile, postere cu informaţii în acest sens.

    c) Comunicarea de instrucţiuni:
    Studentul/Cursantul are obligaţia de a anunţa instituţia de învăţământ superior cu privire la:
    • prezintă simptome specifice;
    • a fost diagnosticat cu SARS-CoV-2;
    • este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-CoV-2 şi se află în carantină.



    8. Măsuri pentru studenţi/cursanţi, cadre didactice şi alte categorii de personal din instituţiile de învăţământ superior, aflaţi în grupele de vârstă în risc şi/sau având afecţiuni cronice şi/sau dizabilităţi:
    • Personalul cu risc de îmbolnăvire (de exemplu, vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară) va reveni în instituţia de învăţământ superior cu avizul medicului de medicina muncii.
    • Studenţii/Cursanţii care fac parte dintr-un grup cu risc (de exemplu, boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv) vor reveni la activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/ cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant/medicului de familie. Pentru aceştia, reprezentanţii instituţiilor de învăţământ superior vor identifica, după caz, soluţii pentru asigurarea procesului educaţional online/prin intermediul tehnologiei şi al internetului sau în condiţii de siguranţă sporite.
    • Respectarea măsurilor de protecţie şi de igienă, recomandate tuturor studenţilor/cursanţilor, trebuie monitorizată cu mai multă atenţie în cazul studenţilor/cursanţilor cu boli cronice.
    • Studenţii/Cursanţii cu boli cronice care au rezerve cu privire la reluarea activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior vor putea fi consiliaţi de medicii specialişti şi psihologii care îi au în îngrijire, în privinţa măsurilor suplimentare necesare pentru a se simţi în siguranţă.
    • Studenţii/Cursanţii care locuiesc la acelaşi domiciliu cu o persoană care face parte dintr-un grup cu risc se pot, în mod normal, reîntoarce la instituţia de învăţământ. Pot exista anumite cazuri în care, după o evaluare concretă şi individuală a gradului de boală al persoanei respective şi a riscului de contaminare cu SARS-CoV-2 pe care studentul/cursantul îl poate transmite şi celor de acasă, se poate recomanda de către medicul curant ca acel student/cursant, pentru o perioadă determinată, să nu se prezinte fizic la activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior. Pentru cei care nu pot reveni la activităţile didactice, reprezentanţii instituţiilor de învăţământ superior vor căuta să identifice soluţii pentru asigurarea procesului educaţional online.
    • Studenţii/Cursanţii cu dizabilităţi, ţinând cont de specificul afecţiunii, vor beneficia de adaptarea informaţiilor şi învăţarea regulilor de prevenţie în mod adecvat dizabilităţii specifice.


    IV. Protocoale
    1. Protocol pentru cantine
    • Se recomandă, acolo unde este posibil, servirea mesei la pachet, eventual pe bază de precomandă.
    • În cazul în care este asigurată masa la cantină sau în sala de mese, organizarea intervalelor aferente meselor şi a accesului se va realiza astfel încât să se evite aglomerările de persoane.
    • În interiorul cantinei, în spaţiul destinat intervalelor de tranzit, circulaţiei, distribuirii felurilor de mâncare, se impune respectarea măsurilor de distanţare fizică de 1 m, cu purtarea obligatorie a măştilor. Aşezarea la masă necesită asigurarea măsurilor de distanţare fizică de 1,5 m.
    • Gestionarea echipamentelor şi obiectelor specifice (tăvi, tacâmuri, carafe pentru apă etc.) va fi adaptată, astfel încât contactele să fie limitate. Se recomandă folosirea de tacâmuri de unică folosinţă.
    • Înainte şi după fiecare masă, studenţilor/cursanţilor li se recomandă spălarea mâinilor şi respectarea normelor de igienă.
    • Masca va fi scoasă doar în momentul în care studenţii/cursanţii se vor aşeza la masă.
    • Sala pentru servirea mesei va fi aerisită corespunzător (timp de 10 minute în fiecare oră şi la încheierea programului).
    • Se vor realiza cu stricteţe curăţenia şi dezinfecţia sălilor de mese, conform planului de curăţenie şi dezinfecţie.

    2. Protocol pentru cămine
    • Înainte de redeschiderea căminului se vor efectua curăţenia şi dezinfecţia corespunzătoare a tuturor spaţiilor comune şi de cazare.
    • La intrarea în cămin se vor asigura dispensere cu soluţie dezinfectantă pentru mâini.
    • Se vor asigura, pe cât posibil, trasee prestabilite de intrare, deplasare în interior şi ieşire din cămin.
    • Va fi elaborat un plan pentru asigurarea zilnică a curăţeniei şi dezinfecţiei spaţiilor colective.
    • Administraţia căminelor are obligaţia de a prevedea pentru fiecare cămin, în funcţie de capacitatea acestuia, spaţii de izolare cu grup sanitar propriu, în care se vor găzdui temporar cazurile suspecte de SARS-CoV-2.
    • Pentru fiecare cămin studenţesc se va elabora un plan de acţiune în caz de apariţie a unui caz de infecţie cu SARS-CoV2. Acest plan va fi afişat la avizierul de la intrarea în cămin.
    • Măsuri de protecţie:
    - Vor fi stabilite modalităţile de ocupare a căminului, în funcţie de numărul de studenţi cazaţi.
    – Camerele vor fi repartizate în funcţie de efectivele de studenţi, cu respectarea distanţării fizice de cel puţin 1 m între paturi.
    – Vor fi atribuite camere în regim de locuire de 2 (doi) studenţi per cameră sau, dacă acest lucru nu este posibil, din pricina numărului mare de solicitări de cazare din partea studenţilor, camerele vor fi ocupate de studenţi din aceeaşi formaţie de studiu, pentru a limita contactul studenţilor din formaţii de studiu diferite, cu respectarea prevederilor art. 55 din anexa la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
    – Va fi asigurată o dotare optimă a grupurilor sanitare comune, în special cu săpun lichid; dacă este cazul, vor fi furnizate studenţilor cazaţi în cămin soluţii lichide pe bază de alcool în cantităţi suficiente.
    – Vor fi limitate, pe cât posibil, deplasările în cadrul căminului şi se vor evita aglomerările.
    – Purtarea măştii este obligatorie în spaţiile comune.
    – Studenţii vor fi instruiţi în permanenţă cu privire la respectarea măsurilor de protecţie individuală.
    – Spaţiile comune vor fi curăţate, dezinfectate şi aerisite în mod regulat.
    – Se va evita utilizarea de covoare/mochete.
    – Studenţii care sunt cazaţi în cămin au obligaţia să păstreze curăţenia, să dezinfecteze şi să aerisească în mod regulat camerele.
    – Se va recomanda accesul prin rotaţie în spaţiile comune (săli de baie, săli de mese sau săli destinate utilizării comune), astfel încât să fie posibilă o dezinfectare adaptată specificului fiecărui spaţiu.
    – Li se va recomanda studenţilor să evite, pe cât posibil, spaţiile comune, iar activităţile să se desfăşoare în camera proprie.
    – Personalul care se ocupă de pază/supraveghere va fi instruit cu privire la regulile specifice de funcţionare a căminului în perioada respectivă.

    • În situaţia apariţiei unui caz suspect sau confirmat cu SARS-CoV-2 se va activa protocolul de izolare, se va anunţa direcţia de sănătate publică şi se va apela serviciul de urgenţă 112.
    • Studentul confirmat se va izola fie în unităţile de izolare şi tratament anexate spitalelor, fie la domiciliul personal, cu condiţia ca deplasarea până la acesta să se facă cu mijloc de transport personal, şi nu cu mijloace de transport în comun.
    • Contacţii de cameră ai studentului confirmat vor fi carantinaţi în camera de cămin, cu condiţia ca aceasta să aibă grup sanitar propriu. În cazul în care nu are grup sanitar propriu vor fi carantinaţi în izolator.
    • Pentru studenţii aflaţi în carantină se vor găsi soluţii punctuale pentru a li se furniza alimentele la uşa camerei.

    3. Protocol pentru transport
    Pe parcursul transportului la şi de la instituţia de învăţământ superior, studenţii/cursanţii vor respecta măsurile generale de conduită, prevăzute de normele aprobate pentru transportul în comun. Purtarea măştii este obligatorie. În cazul în care transportul studenţilor/cursanţilor se efectuează cu un autovehicul pus la dispoziţie de instituţia de învăţământ superior, conducătorul auto şi personalul de însoţire vor respecta măsurile generale de protecţie. Autovehiculul va fi aerisit şi dezinfectat corespunzător după fiecare cursă.

    4. Protocol de triaj
    a) Triajul epidemiologic al studenţilor/cursanţilor se efectuează conform prevederilor legale în vigoare, respectiv Ordinul ministrului sănătăţii nr. 653/2001 privind asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, cu modificările şi completările ulterioare.
    b) Triajul zilnic:
    Este important ca:
    - studenţii/cursanţii să fie clar informaţi şi să înţeleagă de ce persoanele cu simptome nu trebuie să participe la activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior;
    – întreaga comunitate academică să colaboreze în observarea studenţilor/cursanţilor, cadrelor didactice şi altor categorii de personal pentru a diminua riscurile de infectare.

    Triajul zilnic se efectuează de către studenţi/cursanţi acasă prin măsurarea temperaturii corporale şi aprecierea propriei stări de sănătate, în urma căreia fiecare decide cu privire la propria participare la activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior.
    Nu se vor prezenta la activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior în ziua respectivă:
    - cei cu temperatură mai mare de 37,3°C şi/sau simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2 (tuse, dificultăţi în respiraţie/scurtarea respiraţiei, diaree, vărsături) sau alte boli infectocontagioase;
    – cei care sunt declaraţi contacţi apropiaţi cu o persoană infectată cu SARS-CoV-2, aflaţi în perioada de carantină la domiciliu/carantină instituţionalizată.

    În cazul în care la intrarea în clădire se va realiza termometrizarea cu un termometru noncontact de către o persoană desemnată, instruită în acest sens, persoanele cu o temperatură mai mare de 37,3°C nu vor avea acces.
    În cazul în care studenţii/cursanţii prezintă în timpul activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior o stare febrilă sau simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2, se aplică protocolul de izolare.
    Revenirea în colectivitate a studenţilor/cursanţilor care au avut probleme de sănătate şi au absentat de la activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior se va realiza obligatoriu în baza unei adeverinţe medicale care să precizeze diagnosticul şi pe care studentul/cursantul o va preda secretariatului înainte de prima activitate didactică. Adeverinţele vor fi centralizate la nivelul cabinetului medical sau la nivelul persoanei desemnate de conducerea instituţiei de învăţământ superior.
    Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic care prezintă simptome specifice unei afecţiuni cu potenţial infecţios (febră, tuse, dureri de cap, dureri în gât, dificultăţi de respiraţie, diaree, vărsături) se izolează la domiciliu, contactează medicul de familie şi anunţă de îndată pe responsabilul desemnat de conducerea instituţiei de învăţământ superior.


    5. Protocol de izolare a studenţilor/cursanţilor bolnavi
    Se aplică în cazul în care studenţii/cursanţii prezintă în timpul activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior sau în cămine febră şi/sau simptomatologie de tip respirator (de exemplu, tuse, dificultăţi în respiraţie) sau alte simptome de boală infecţioasă (vărsături, diaree, mialgii, stare generală modificată).
    • Studentul/Cursantul va purta o mască, va fi separat de restul formaţiei de studiu/colegilor de cameră şi se va aerisi spaţiul corespunzător. Studentul/Cursantul se va izola imediat în izolator, respectiv în spaţiul special desemnat din facultate/instituţia de învăţământ.
    • Dacă în perioada izolării studentul/cursantul care prezintă simptome foloseşte grupul sanitar, acesta trebuie curăţat şi dezinfectat, folosind produse de curăţare avizate, înainte de a fi folosit de oricine altcineva.
    • Nu se va transporta studentul/cursantul la medicul de familie, farmacie, serviciul de urgenţă sau spital decât în situaţia în care simptomele/semnele sunt severe, caz în care se va apela serviciul de urgenţă 112.
    • Persoana care ajută studentul/cursantul izolat trebuie să evite contactul cu acesta, să poarte mască şi se va spăla bine pe mâini timp de minimum 20 de secunde.
    • Igienizarea încăperii se face cu dezinfectant avizat, după ce studentul/cursantul a plecat, pentru a reduce riscul de a transmite infecţia la alte persoane.
    • Studentul/Cursantul va reveni la activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior, respectiv în cămin, cu adeverinţă medicală, eliberată de medicul curant/medicul de familie, cu precizarea diagnosticului.


    6. Criterii de suspendare a activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/ cursanţilor în instituţia de învăţământ superior, în cazul confirmării unui caz/mai multor cazuri de COVID19
    • Direcţiile de sănătate publică trebuie să informeze instituţia de învăţământ superior despre fiecare caz confirmat pozitiv la studenţi/cursanţi, cadre didactice sau alte categorii de personal.
    • În cazul apariţiei unui caz/mai multor cazuri de COVID-19 într-o instituţie de învăţământ superior, situaţia va fi analizată de DSP împreună cu conducerea instituţiei; se va demara ancheta epidemiologică în maximum 24 de ore de către medicul epidemiolog din DSP, în colaborare cu medicul din cabinetul medical universitar, dacă acesta există, în vederea stabilirii contacţilor direcţi din colectivitate.
    • Decizia de suspendare a activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ superior se stabileşte, potrivit art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 141/2020, prin hotărâre a senatului universitar, cu respectarea măsurilor stabilite prin această ordonanţă şi ordinul din care face parte prezenta anexă, şi a reglementărilor generale şi sectoriale din Uniunea Europeană privind minimul orelor de practică, în următoarele circumstanţe.
    a) La apariţia unui caz confirmat de îmbolnăvire cu COVID19 în una dintre formaţiile de studiu din instituţia de învăţământ superior care au desfăşurat activităţile didactice cu prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor se suspendă pentru o perioadă de 14 zile activităţile didactice care presupun prezenţa fizică, la nivelul formaţiei de studiu. În situaţia în care într-o sală îşi desfăşoară activităţile didactice 2 (două) sau mai multe formaţii de studiu, se vor suspenda activităţile didactice care presupun prezenţa fizică doar pentru formaţia de studiu în care a fost confirmat cazul COVID-19, se vor face curăţenie, dezinfecţie şi aerisire, urmând ca studenţii/cursanţii din ciclul următor să îşi desfăşoare normal activităţile.
    b) La apariţia a mai mult de 3 (trei) cazuri confirmate de îmbolnăvire cu COVID-19, în formaţii de studiu diferite ale aceleiaşi instituţii de învăţământ superior, în urma anchetelor epidemiologice, se poate lua decizia suspendării activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică la respectivele formaţii de studiu/din clădirea respectivă/din facultate/din campusul universitar sau de la nivelul întregii instituţii de învăţământ superior, pentru o perioadă de 14 zile de la data de debut a ultimului caz.
    c) În cazul apariţiei de cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19 în rândul cadrelor didactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea instituţiei de învăţământ superior care va informa DSP despre eveniment. DSP va efectua ancheta epidemiologică, va analiza situaţia în instituţia de învăţământ superior împreună cu conducerea instituţiei şi vor decide împreună măsura care se impune.
    • Personalul care efectuează curăţenia în instituţia de învăţământ superior şi cel care este responsabil de paza acesteia, în condiţiile în care nu au intrat în contact cu cazul confirmat cu COVID-19, îşi vor desfăşura activitatea în continuare.
    • În perioada de suspendare parţială sau totală a activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior, conducerea instituţiei va dispune realizarea următoarelor activităţi obligatorii:
    - curăţenia şi aerisirea sălilor;
    – dezinfecţia spaţiilor instituţiei de învăţământ superior (săli, holuri, toalete);
    – DSP va informa conducerea instituţiei care sunt toţi contacţii direcţi ai cazurilor confirmate în vederea aplicării măsurilor de carantină/izolare.

    • Reluarea activităţilor didactice care presupun prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţiile de învăţământ, în condiţii de siguranţă sanitară, se dispune prin hotărâre a senatului universitar, după obţinerea avizului DSP, care certifică îndeplinirea condiţiilor de siguranţă epidemiologică pentru reluarea activităţii.
    • În funcţie de situaţia epidemiologică la nivel judeţean, DSP poate recomanda instituţiei de învăţământ superior prelungirea perioadei de suspendare temporară parţială/totală a activităţilor didactice care presupun prezenţa fizică a studenţilor în instituţia de învăţământ.




    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016