Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.550 din 6 octombrie 2011  privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului national de etica din invatamantul preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 5.550 din 6 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului national de etica din invatamantul preuniversitar

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 724 din 13 octombrie 2011

    În baza prevederilor art. 94 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011,
    în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului,

    ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de eticã din învãţãmântul preuniversitar, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    Direcţia generalã management, resurse umane şi reţea şcolarã din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului şi inspectoratele şcolare duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 3
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


                        Ministrul educaţiei, cercetãrii,
                           tineretului şi sportului,
                              Daniel Petru Funeriu

    Bucureşti, 6 octombrie 2011.
    Nr. 5.550.

    ANEXĂ

                                   REGULAMENT
                   de organizare şi funcţionare a Consiliului
               naţional de eticã din învãţãmântul preuniversitar

    CAP. I
    Constituirea Consiliului naţional de eticã

    ART. 1
    În vederea coordonãrii şi monitorizãrii aplicãrii normelor de conduitã moralã şi profesionalã în activitãţile de învãţãmânt preuniversitar, se înfiinţeazã Consiliul naţional de eticã din învãţãmântul preuniversitar, denumit în continuare Consiliul naţional de eticã, organism consultativ, fãrã personalitate juridicã.
    ART. 2
    Consiliul naţional de eticã este format din 378 de membri, câte 9 membri pentru fiecare judeţ/municipiul Bucureşti, cu prestigiu profesional şi autoritate moralã, reprezentând cadrele didactice, pãrinţii şi organizaţiile neguvernamentale care desfãşoarã de minimum 3 ani o activitate semnificativã în domeniul învãţãmântului preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti.
    ART. 3
    Consiliului naţional de eticã se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu prezentul regulament.
    ART. 4
    La nivel judeţean/al municipiului Bucureşti membrii consiliului naţional de eticã sunt constituiţi în comisii de eticã. Aceste comisii sunt organizate la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi sunt formate din 9 membri, dintre care:
    a) 4 reprezentanţi ai cadrelor didactice, propuşi de cãtre consiliul consultativ al inspectoratului şcolar;
    b) 2 reprezentanţi ai pãrinţilor, propuşi de cãtre asociaţiile de pãrinţi;
    c) 2 reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale care desfãşoarã de minimum 3 ani o activitate semnificativã în domeniul învãţãmântului preuniversitar în judeţ/municipiul Bucureşti, propuşi de cãtre organizaţiile în cauzã;
    d) un reprezentant al compartimentului juridic din inspectorat.
    ART. 5
    Membrii comisiei de eticã sunt aleşi de cãtre consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, prin vot secret, dintre persoanele propuse conform prevederilor art. 4.
    ART. 6
    Membrii comisiei de eticã aleşi, în baza rezultatelor votului consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, sunt numiţi prin decizie a inspectorului şcolar general, pe o perioadã de 4 ani, şi reconfirmaţi de cãtre consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, la începutul fiecãrui an şcolar.
    ART. 7
    (1) Membrii comisiilor de eticã numiţi prin decizie a inspectorului şcolar general devin membri ai Consiliului naţional de eticã.
    (2) Dupã constituire, fiecare comisie de eticã stabileşte prin vot secret, pentru o perioadã de 4 ani:
    a) preşedintele comisiei;
    b) secretarul comisiei;
    c) delegatul comisiei la întrunirile anuale ale Consiliului naţional de eticã.
    (3) Delegaţii comisiilor de eticã aleg, prin vot secret, cu cel puţin jumãtate plus unu din numãrul total al delegaţilor prezenţi, cu condiţia ca aceştia sã fie în numãr de cel puţin 31, pentru o perioadã de 4 ani, conducerea Consiliului naţional de eticã cu urmãtoarea componenţã:
    (i) preşedinte;
    (ii) 2 vicepreşedinţi;
    (iii) secretar general;
    (iv) secretar.
    ART. 8
    Nu pot face parte din comisiile de eticã şi, implicit, din Consiliul naţional de eticã persoanele care:
    a) ocupã funcţii de conducere în cadrul inspectoratului şcolar;
    b) au sancţiuni profesionale;
    c) presteazã activitãţi comerciale în incinta unitãţilor/instituţiilor de învãţãmânt sau în zona limitrofã;
    d) fac comerţ cu materiale obscene sau pornografice scrise, audio sau vizuale;
    e) practicã, în public, activitãţi cu componenţã lubricã sau altele care implicã exhibarea, în manierã obscenã, a corpului;
    f) au funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional;
    g) au desfãşurat poliţie politicã ori au fost condamnate pentru sãvârşirea unei infracţiuni prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã de condamnare penalã.
    ART. 9
    În cazul în care, din motive temeinice, membrii Consiliului naţional de eticã se retrag sau sunt revocaţi, consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar va întreprinde mãsurile necesare înlocuirii acestora în termen de 60 de zile de la data retragerii.

    CAP. II
    Atribuţiile Consiliului naţional de eticã

    ART. 10
    Consiliul naţional de eticã are urmãtoarele atribuţii:
    a) elaboreazã codul de eticã din învãţãmântul preuniversitar, denumit în continuare cod de eticã, şi îl înainteazã spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului. Codul de eticã va cuprinde formularea explicitã a idealurilor, principiilor şi normelor morale pe care consimt sã le respecte personalul din unitãţile/instituţiile de învãţãmânt preuniversitar, inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic în activitatea lor profesionalã;
    b) urmãreşte aplicarea codului de eticã prin:
    (i) diseminarea normelor cuprinse în codul de eticã;
    (ii) evaluarea, analizarea şi soluţionarea sesizãrilor şi reclamaţiilor adresate în conformitate cu normele cuprinse în codul de eticã;
    (iii) organizarea unei investigaţii în vederea validãrii sau invalidãrii corectitudinii sesizãrilor şi reclamaţiilor adresate în conformitate cu codul de eticã;
    (iv) elaborarea unei decizii motivate dupã efectuarea investigaţiei cu privire la faptele sesizate;
    (v) elaborarea unui "raport de caz" în urma unei decizii motivate;
    c) analizeazã şi soluţioneazã operativ, eficient şi echidistant abaterile de la prevederile codului de eticã;
    d) prezintã anual un raport cu privire la faptele sesizate şi analizate în cadrul consiliului. În conţinutul raportului nu vor fi prezentate decât estimativ sesizãrile şi reclamaţiile considerate şi demonstrate ca nefondate, iar pentru cazurile cu implicaţii minore se va pãstra confidenţialitatea în privinţa identitãţii persoanelor implicate. Acest raport se face public.
    e) notificã, prin intermediul comisiei de eticã a judeţului/a municipiului Bucureşti, instituţiile statului, atunci când apar cazuri care sunt de domeniul legii penale, şi pune la dispoziţia acestora toate informaţiile pe care le deţine cu privire la cazurile respective;
    f) activeazã împotriva acţiunilor denigratoare şi calomnioase adresate atât personalului, cât şi unitãţilor/instituţiilor de învãţãmânt preuniversitar;
    g) se sesizeazã din oficiu în legãturã cu cazurile de încãlcare a codului de eticã;
    h) organizeazã anual câte douã întruniri la nivel naţional.
    Aceste întruniri se considerã a fi statutare dacã sunt prezenţi cel puţin 31 dintre cei 42 de delegaţi stabiliţi conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. c);
    i) în cadrul întrunirilor la nivel naţional, deciziile se adoptã, prin vot, cu cel puţin jumãtate plus unu din numãrul total al delegaţilor prezenţi, cu condiţia ca aceştia sã fie în numãr de cel puţin 31. Dacã existã egalitate de voturi, votul preşedintelui este decisiv în adoptarea hotãrârilor.
    j) oferã consultanţã şi monitorizeazã modul de aplicare a codului de eticã;
    k) disemineazã bunele practici privind aplicarea codului de eticã.

    CAP. III
    Atribuţiile membrilor comisiei de eticã

    ART. 11
    Atribuţiile membrilor comisiei de eticã sunt:
    a) preşedintele comisiei de eticã:
    (i) asigurã conducerea operativã a comisiei;
    (ii) convoacã şi prezideazã şedinţele comisiei;
    (iii) prezintã în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar raportul comisiei privind analiza faptelor pentru care a fost sesizat;
    (iv) distribuie sarcini individuale membrilor comisiei de eticã;
    (v) reprezintã inspectoratul şcolar în probleme de eticã în relaţia cu alte inspectorate şcolare, cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului ori alte instituţii de interes public.
    b) secretarul comisiei de eticã:
    (i) asigurã partea organizatoricã a desfãşurãrii activitãţii comisiei;
    (ii) redacteazã rapoartele, procesele-verbale şi ţine evidenţa documentelor comisiei;
    (iii) planificã sesiunile ordinare şi stabileşte ordinea de zi a acestora;
    (iv) are responsabilitatea arhivei comisiei şi a bazei de date a acesteia;
    (v) asigurã legãtura dintre membrii comisiei.
    c) membrii comisiei de eticã:
    (i) exercitã atribuţiile stabilite de cãtre preşedintele comisiei;
    (ii) participã la lucrãrile comisiei.

    CAP. IV
    Atribuţiile conducerii Consiliului naţional de eticã

    ART. 12
    Atribuţiile conducerii Consiliului naţional de eticã sunt:
    a) preşedintele Consiliului naţional de eticã:
    (i) asigurã conducerea operativã a consiliului;
    (ii) convoacã şi prezideazã reuniunile la nivel naţional ale consiliului;
    (iii) prezintã raportul anual al consiliului privind analiza faptelor pentru care a fost sesizat;
    (iv) distribuie sarcini individuale delegaţilor comisiilor de eticã;
    (v) reprezintã Consiliul naţional de eticã în probleme de eticã în relaţia cu inspectoratele şcolare, cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului sau cu alte instituţii de interes public.
    b) vicepreşedinţii Consiliului naţional de eticã:
    (i) exercitã atribuţiile delegate de cãtre preşedintele consiliului;
    (ii) coordoneazã comisiile de lucru ale consiliului.
    c) secretarul general al Consiliului naţional de eticã:
    (i) exercitã atribuţiile delegate de cãtre preşedintele consiliului;
    (ii) asigurã partea organizatoricã a desfãşurãrii activitãţii consiliului;
    (iii) stabileşte ordinea de zi a reuniunilor la nivel naţional ale consiliului.
    d) secretarul Consiliului naţional de eticã:
    (i) exercitã atribuţiile delegate de cãtre secretarul general;
    (ii) redacteazã rapoartele, procesele-verbale şi ţine evidenţa documentelor consiliului;
    (iii) are responsabilitatea arhivei comisiei şi a bazei de date a acesteia;
    (iv) asigurã legãtura dintre membrii comisiei.

    CAP. V
    Funcţionarea comisiei de eticã

    ART. 13
    (1) La nivelul fiecãrui judeţ/al municipiului Bucureşti, membrii comisiei de eticã se întrunesc lunar, în şedinţã ordinarã, şi ori de câte ori este nevoie, în şedinţe extraordinare. Aceste şedinţe se considerã a fi statuare în urmãtoarele situaţii:
    a) şedinţele ordinare - dacã sunt prezenţi cel puţin 7 dintre cei 9 membri ai comisiei;
    b) şedinţele extraordinare - dacã sunt prezenţi cel puţin 6 dintre cei 9 membri ai comisiei.
    (2) Şedinţele comisiei de eticã se desfãşoarã de regulã la sediul inspectoratului şcolar. Comisia de eticã poate stabili, în funcţie de situaţie, şi alt loc de desfãşurare a şedinţelor sale.
    (3) Comisia de eticã se reuneşte în şedinţe extraordinare în cel mult 15 zile de la depunerea unei sesizãri/reclamaţii.
    (4) În cazul sesizãrilor/reclamaţiilor urgente, cel puţin un membru al comisiei va trebui sã preia cazul în regim de urgenţã.
    (5) Deciziile comisiei de eticã, desemnarea membrilor echipei care va examina un caz, aprobarea rapoartelor de caz şi a mãsurilor ce vor fi întreprinse se adoptã, prin vot, cu cel puţin jumãtate plus unu din numãrul total al membrilor prezenţi, cu condiţia respectãrii prevederilor alin. (1). Dacã existã egalitate de voturi, votul preşedintelui este preponderent în adoptarea hotãrârilor.
    (6) Comisia de eticã se poate autosesiza atunci când considerã cã o prezentare în mass-media poate induce un climat de suspiciune privind activitatea sau comportamentul unor membri ai personalului din unitãţile/instituţiile de învãţãmânt preuniversitar, inspectoratul şcolar şi casa corpului didactic, care pot leza onoarea instituţiei.
    (7) Evaluarea primarã a sesizãrilor/reclamaţiilor, efectuarea anchetelor şi audierilor se realizeazã de cãtre membrii desemnaţi din cadrul comisiei. În cazul în care se apreciazã cã sesizãrile/reclamaţiile nu au ca obiect eventuale încãlcãri ale codului de eticã, acestea vor fi redirecţionate cãtre cei în drept a le analiza şi soluţiona, conform legii.
    (8) Membrii comisiei nu pot fi împiedicaţi sã facã parte din grupurile de investigare, exceptând situaţia în care se constatã un conflict de interese de orice naturã.
    (9) Comisia de eticã va analiza şi va stabili dacã faptele imputate reprezintã o abatere de la principiile codului de eticã. Atunci când comisia considerã cã fapta imputatã reprezintã o încãlcare minorã a codului de eticã, se va propune pãrţilor concilierea pe cale amiabilã sau, în funcţie de caz, comisia va propune o atenţionare colegialã.
    (10) Persoana reclamatã este notificatã despre primirea sesizãrii în scopul asigurãrii posibilitãţii disculpãrii sale şi a evitãrii unor posibile conflicte de interese.
    (11) În procesul-verbal al şedinţei de comisie, întocmit de secretarul comisiei, vor fi specificate opiniile membrilor, iar la final procesul-verbal va fi citit şi semnat de toţi cei prezenţi.
    (12) Ambele pãrţi pot contesta decizia comisiei în cel mult 15 zile de la înştiinţare, la conducerea inspectoratului şcolar.
    (13) În cazul existenţei unor conflicte de interese între pãrţi şi unul dintre membrii comisiei, acesta nu va participa la investigarea cazului şi la votarea raportului de caz.
    (14) Preşedintele comisiei de eticã prezintã consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi conducerii Consiliului naţional de eticã, anual, un raport cu privire la faptele sesizate şi analizate în cadrul comisiei. În conţinutul raportului vor fi prezentate, estimativ, sesizãrile şi reclamaţiile considerate şi demonstrate ca nefondate, iar pentru cazurile cu implicaţii minore se va pãstra confidenţialitatea în privinţa identitãţii persoanelor implicate. Vor fi subliniate abaterile înregistrate şi mãsurile aplicate. De asemenea, vor fi evidenţiate persoanele care au avut un comportament corect, exemplar, acţionând pentru creşterea prestigiului învãţãmântului preuniversitar din judeţ/din municipiul Bucureşti. Acest raport se face public.
    ART. 14
    Activitatea comisiei de eticã se desfãşoarã cu respectarea principiului confidenţialitãţii, iar în acest sens se iau urmãtoarele mãsuri:
    1. Discuţiile sunt confidenţiale pânã la decizia finalã.
    2. Sesizãrile sunt examinate într-o modalitate privatã şi confidenţialã, pentru a proteja identitatea persoanelor vizate, identitate care nu va fi divulgatã pânã la gãsirea unei soluţii oficiale. Reputaţia individualã poate fi atinsã prin inadvertenţã.
    3. Toate documentele aferente fiecãrei sesizãri se arhiveazã într-un dosar care are caracter confidenţial şi se pãstreazã la sediul inspectoratului şcolar cel puţin un an de la data soluţionãrii. La acest dosar vor avea acces numai membrii desemnaţi ai comisiei şi reprezentanţii legali ai pãrţilor.
    4. Dacã pe parcursul derulãrii procedurilor este necesarã dezvãluirea identitãţii reclamantului unor terţe persoane, acest lucru nu se va putea face decât cu acordul scris al acestuia. Dacã acesta refuzã, iar din cauza acestui fapt ancheta nu mai poate continua, cazul va fi clasat.
    5. Toate documentele înregistrate la comisia de eticã au caracter confidenţial, cu excepţia situaţiei în care pãrţile sunt de acord sã renunţe la confidenţialitate.
    6. Membrii comisiei de eticã semneazã un acord privind respectarea confidenţialitãţii.
    7. În cazul în care se dovedeşte încãlcarea acordului de confidenţialitate de cãtre un membru al comisiei de eticã acesta va fi exclus din comisie prin decizie a inspectorului şcolar general, în urma hotãrârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale

    ART. 15
    (1) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti sunt obligate ca, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, sã emitã deciziile de numire a membrilor comisiilor de eticã.
    (2) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, sub coordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, vor întreprinde mãsurile necesare organizãrii primei întruniri anuale a Consiliului naţional de eticã.
    ART. 16
    Consiliul naţional de eticã are obligaţia ca, în termen de 60 de zile de la data primei întâlniri anuale, sã elaboreze codul de eticã şi sã îl înainteze spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului.
    ART. 17
    (1) Codul de eticã este un document obligatoriu care completeazã normativele în vigoare privind activitatea din învãţãmântul preuniversitar.
    (2) Codul de eticã funcţioneazã ca un contract moral între pãrinţi, elevi şi personalul din unitãţile/instituţiile de învãţãmânt preuniversitar, inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic, contribuind la coeziunea personalului şi la formarea unui climat educaţional bazat pe cooperare şi competiţie dupã reguli corecte.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016