Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.453 din 12 noiembrie 2013  privind aprobarea Programei valabile pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, specialitatea postului educator-puericultor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 5.453 din 12 noiembrie 2013 privind aprobarea Programei valabile pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, specialitatea postului educator-puericultor

EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 27 din 14 ianuarie 2014

    În baza prevederilor art. 254 alin. (3) şi (8) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobă Programa valabilă pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, specialitatea postului educator-puericultor, prevăzută în anexa la prezentul ordin.
    ART. 2
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


                         Ministrul educaţiei naţionale,
                                 Remus Pricopie

    Bucureşti, 12 noiembrie 2013.
    Nr. 5.453.


    ANEXĂ

                               PROGRAMA VALABILĂ
                    pentru concursul de ocupare a posturilor
              didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în
    învăţământul preuniversitar, specialitatea postului educator-puericultor


    1. Notă de prezentare
    Pentru profesia de educator-puericultor, standardul ocupaţional (COR) face următoarea descriere: "Educatorul puericultor este persoana calificată a cărei intervenţie se regăseşte în sectorul serviciilor de creştere, îngrijire şi educaţie timpurie a copilului şi de susţinere a părinţilor în consolidarea abilităţilor parentale."
    Rolurile pe care educatorul-puericultor şi le asumă sunt multiple: îngrijirea copiilor de la 0 la 3 ani, participarea la educaţia, sprijinirea relaţiei părinte-copil, consilierea părinţilor şi a altor persoane implicate în creşterea şi educaţia copiilor, promovarea parteneriatelor sociale şi educaţionale (creşă/grădiniţă-familie-comunitate), oferirea unui model de conduită, dezvoltarea profesională continuă.
    Conform art. 254 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în învăţământul preuniversitar de stat şi particular, posturile didactice se ocupă prin concurs organizat la nivelul unităţii de învăţământ cu personalitate juridică, conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale.
    Programa pentru concursul de ocupare a posturilor didactice vacante de educator puericultor este concepută şi elaborată în acord cu prevederile Curriculumului pentru educaţia timpurie a copiilor sub 3 ani şi, totodată, se raportează la programele disciplinelor specifice, care stau la baza formării iniţiale a educatorului-puericultor. Competenţele şi conţinuturile din programă sunt proiectate într-o viziune curriculară dinamică, sistemică, integratoare.
    De asemenea, cele 3 componente ale programei - Limba şi literatura română, Introducere în pedagogie - Educaţia timpurie şi Curriculum pentru educaţie timpurie - vizează conţinuturile ştiinţifice fundamentale în domeniul educaţiei timpurii, tendinţele în evoluţia disciplinelor specifice şi modurile de aplicare a noilor paradigme ale studierii acestora.
    În acest context, programa urmăreşte verificarea competenţelor necesare pentru proiectarea, realizarea şi evaluarea activităţilor didactice, evidenţierea abilităţilor de comunicare, empatice şi de cooperare ale candidaţilor, în complexul procesului educaţional pe care aceştia urmează să îl deruleze zi de zi la grupă.
    2. Tematica ştiinţifică pentru Limba şi literatura română
    2.1. Limba română
    a) nivelul fonetic: norme ortografice şi ortoepice, sunet, silabă, despărţirea cuvintelor în silabe;
    b) nivelul lexico-semantic: cuvânt, categorii semantice (sinonime, antonime, omonime, paronime), sensul cuvintelor;
    c) nivelul stilistic: stiluri funcţionale, tipuri de text receptate (narativ, descriptiv, dialogat, informativ, argumentativ), stil direct, stil indirect, stil indirect liber.
    2.2. Literatura română
    a) Proza - specii narative: basmul cult, povestirea.
Concepte operaţionale asociate: instanţele comunicării narative (autor, narator, personaj, cititor); construcţia discursului narativ (specie literară, acţiune, temă, momentele subiectului, conflict, incipit, final, moduri de expunere, stil direct, stil indirect, stil indirect liber, repere spaţiale, repere temporale); personaje (tipologie, modalităţi de caracterizare, limbajul naratorului).
    b) Poezia pentru copii
    Concepte operaţionale asociate: elemente de compoziţie: titlu, motiv literar, idee poetică etc.; elemente de prozodie; figuri semantice (aliteraţia, antiteza, comparaţia, epitetul, hiperbola, metafora, personificarea, repetiţia).
    NOTĂ:
    Componenta Limba şi literatura română din structura probei de concurs va fi dimensionată pe două module:
    ● redactarea unui eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ în care să se aplice conceptele operaţionale enumerate în programă, pe un text aparţinând scriitorilor studiaţi în timpul formării iniţiale;
    ● aplicarea elementelor de limbă română pe un text la prima vedere, selectat atât din opera scriitorilor studiaţi, cât şi a altor autori.
    3. Tematica ştiinţifică pentru Introducere în pedagogie - Educaţie timpurie şi pentru Curriculumul pentru educaţia timpurie a copiilor sub 3 ani - conţinuturi
    3.1. Introducere în pedagogie - Educaţie timpurie
    Educaţia - o caracteristică esenţială a devenirii umane
    Educaţie - educabilitate - umanitate
    Funcţiile şi formele educaţiei
    Caracteristici ale educaţiei la vârstă mică
    Educaţia timpurie în relaţie cu educaţia permanentă
    Educaţia timpurie în România
    NOTĂ:
    Pentru componenta Introducere in pedagogie - Educaţia timpurie din structura probei de concurs se va solicita elaborarea unui eseu structurat/eseu argumentativ.
    3.2. Curriculumul pentru educaţia timpurie a copiilor sub 3 ani - conţinuturi
    Curriculum - delimitări conceptuale
    Specificul curriculumului pentru educaţie timpurie a copiilor sub 3 ani
    Specificul dezvoltării la vârsta antepreşcolară - nevoile de dezvoltare specifice bebeluşului şi copilului mic
    Metodologia proiectării curriculumului pentru educaţie timpurie
    Modalităţi specifice de realizare a activităţilor didactice în educaţia timpurie
    Evaluarea activităţii copiilor sub 3 ani
    4. Bibliografie obligatorie
    4.1. Limba şi literatura română
    Anghelescu, M., Ionescu, C. Lăzărescu, Gh. (1995). Dicţionar de termeni literari, Ed. Gramond.
    Irimia, D. (1986). Structura stilistică a limbii române contemporane. Bucureşti: Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică
    Vianu, T. (...) Ed. 100+1 Gramar, Bucureşti, 2002. Arta prozatorilor români
    *** (1979). Dicţionarul literaturii române de la origini până la 1900. Bucureşti
    **** (2002). Dicţionarul scriitorilor români. (coord. Mircea Zaciu). Bucureşti: Ed. Albatros
    Academia Română, DOOM, ediţia a II-a, Bucureşti, 2005.
    Ciompec, G., Dominte, C., Forăscu, N., Guţu Romalo, V., Vasiliu, E. (1985). Limba română contemporană. Fonetica. Fonologia. Morfologia, ediţie revizuită şi adăugită, Bucureşti: Ed. Didactică şi Pedagogică
    Manualele de limba română, profil pedagogic, Ed. Didactică şi Pedagogică, ediţiile 1975-1986
    4.2. Introducere în pedagogie - Educaţia timpurie şi Curriculumul pentru educaţia timpurie a copiilor sub 3 ani
    Ausubel, D., Robinson, R., Învăţarea în şcoală. O introducere în psihologia pedagogică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1981.
    Bîrzea, Cezar, Arta şi ştiinţa educaţiei, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1995.
    Cerghit, Ioan, Vlăsceanu, L., (coord.), Curs de pedagogie, Bucureşti, 1988.
    Cosmovici, A., Iacob, L., (coord.) Psihologie şcolară, Ed. Polirom, Iaşi, 1998.
    Cristea, S., Dicţionar de termeni pedagogici, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998.
    Cucoş, C. (coord.), Psihopedagogie pentru examenul de definitivare şi grade didactice, Ed. Polirom, Iaşi, 1998.
    D'Hainaut, L. (coord.), Programe de învăţământ şi educaţie permanentă, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1981.
    Davtz, G., Ball, S., Psihologia procesului educaţional, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1978.
    Farca, S. (coord.), Începem grădiniţa! Ghid pentru părinţi şi educatoare, Ed. Pim, Iaşi, 2011.
    Farca, S., Cum întâmpinăm copilul ca părinţi, bunici, medici şi educatori, Ed. Trei, Bucureşti, 2010.
    Fumărel, S., Şovar, R., Vrăsmaş, E., Educaţia timpurie a copiilor în vârstă de 0-7 ani, Unicef, Ed. Alternative, Bucureşti, 1995.
    Gagne, R., Condiţiile învăţării, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1975.
    Golu, Pantelimon, Golu, Elena, Psihologie educaţională, Ed. Exponto, Constanţa, 2002.
    Iucu, B., Romiţă, Managementul şi gestiunea clasei de elevi - fundamente teoretico-metodologice, Ed. Polirom, Iaşi, 2000.
    Jigău, M. et al., Repere privind activitatea educativă. Ghid metodologic, MEC-CNC, Bucureşti, 2001.
    Jinga, I., Istrate, E. (coord.), Manual de pedagogie, Ed. All, Bucureşti, 1998.
    Jinga, Ioan, Negreţ, Ioan, Învăţarea eficientă, Ed. Editis, Bucureşti, 1994.
    Neacşu, I., Metode şi tehnici moderne de învăţare eficientă, Ed. Militară, Bucureşti, 1990.
    Neculau, A., Cozma, T. (coord.), Psihopedagogie pentru examenul de definitivat şi gradul II, Ed. S. Haret, Iaşi, 1999.
    Păun, Emil, Iucu, Romiţă, Educaţia preşcolară în România, Ed. Polirom, Iaşi, 2002.
    Popescu, E. et al., Pedagogie preşcolară, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1995.
    Văideanu, G., Educaţia la frontiera dintre milenii, Ed. Politică, Bucureşti, 1988.
    *** Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.347/2011*) (Roluri profesionale şi competenţe ale absolvenţilor liceului - filieră vocaţională, profil pedagogic, specializarea educator puericultor)
-----
    *) Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.347/2011 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016