Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.387 din 30 septembrie 2016  privind modificarea şi completarea Metodologiei de acreditare şi evaluare periodică a furnizorilor de formare continuă şi a programelor de formare oferite de aceştia, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.564/2011    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 5.387 din 30 septembrie 2016 privind modificarea şi completarea Metodologiei de acreditare şi evaluare periodică a furnizorilor de formare continuă şi a programelor de formare oferite de aceştia, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.564/2011

EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 970 din 5 decembrie 2016

    În temeiul prevederilor art. 244 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
    în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 44/2016 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin.

    ART. I
    - Metodologia de acreditare şi evaluare periodică a furnizorilor de formare continuă şi a programelor de formare oferite de aceştia, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.564/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 8 noiembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

    1. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Furnizorii de programe de formare continuă, denumiţi în continuare furnizori, sunt instituţii/structuri organizaţionale din categoriile menţionate la art. 3, care propun pentru acreditare programe de formare continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi care implementează programele acreditate, cu respectarea principiilor şi a standardelor de calitate şi a legislaţiei specifice din domeniu."

    2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 3. - (1) Categoriile de furnizori de programe de formare continuă sunt următoarele:
    a) unităţi conexe ale ministerului educaţiei: casele corpului didactic, centrele atestate de formare continuă în limbile minorităţilor naţionale, alte instituţii cu atribuţii în domeniul formării continue, centrele judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională;
    b) instituţii de învăţământ superior de stat şi particulare acreditate, prin facultăţi acreditate sau prin structuri din cadrul acestora, legal constituite, cu atribuţii în domeniul formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar: departamente pentru formarea personalului din educaţie, institute/centre de formare continuă a personalului din educaţie, departamente pentru pedagogia învăţământului primar şi preşcolar sau alte structuri echivalente;
    c) instituţii şi unităţi aflate în subordinea/coordonarea ministerului educaţiei, având responsabilităţi în domeniul învăţământului preuniversitar, din următoarele categorii: evaluare şi examinare, dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic, managementul proiectelor, evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar, palate şi cluburi ale elevilor, biblioteci centrale universitare, reţele informatice pentru educaţie, cercetare în domeniul ştiinţelor educaţiei, relaţii de cooperare şi de colaborare internaţională;
    d) unităţi de învăţământ preuniversitar de stat şi/sau particular, acreditate, cu personalitate juridică, din sistemul naţional de învăţământ;
    e) instituţii/unităţi de învăţământ acreditate pentru organizarea şi funcţionarea nivelului de învăţământ terţiar nonuniversitar;
    f) instituţii naţionale de interes public care desfăşoară activităţi de formare continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
    g) instituţii/structuri organizaţionale de implementare a programelor internaţionale la care România este parte şi/sau a programelor cu finanţare externă al căror beneficiar este ministerul educaţiei;
    h) instituţii/structuri organizaţionale interne/internaţionale semnatare ale unor acorduri sau parteneriate cu ministerul educaţiei, care pot desfăşura activităţi în domeniul formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar: institute culturale internaţionale şi departamente cu profil educaţional şi cultural ale ambasadelor şi consulatelor, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul statului român;
    i) organizaţii de tip sindical din educaţie, cu personalitate juridică, care au prevăzute în statut obiective/activităţi în domeniul formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
    j) fundaţii, asociaţii profesionale şi alte tipuri de organizaţii nonguvernamentale care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: au prevăzute în statut/actul constitutiv obiective/activităţi în domeniul formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi garantează printr-un document autentic asigurarea relaţiilor contractuale ale membrilor echipei de implementare pentru programul propus, pe întreaga perioadă de valabilitate a acreditării programului, conform legislaţiei specifice în domeniu;
    k) persoane juridice, publice sau private, care desfăşoară activităţi nonprofit şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: au prevăzute în statut/actul constitutiv formarea continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, ca obiect principal de activitate, şi obiecte secundare de activitate în acord cu obiectul principal; au codul CAEN 8559; garantează printr-un document autentic asigurarea relaţiilor contractuale ale membrilor echipei de implementare pentru programul propus, pe întreaga perioadă de valabilitate a acreditării programului, conform legislaţiei specifice în domeniu.
    (2) Calitatea de furnizor de programe de formare continuă este definită numai în relaţie cu un program de formare propus spre acreditare, este dobândită odată cu acreditarea programului, este valabilă pe perioada acreditării programului şi încetează la finalizarea perioadei de acreditare a acestuia.
    (3) Un furnizor poate propune pentru acreditare unul sau mai multe programe de formare continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar.
    (4) Odată cu obţinerea acreditării prin ordin al ministrului, programele de formare continuă sunt înscrise în Registrul naţional al programelor de formare continuă acreditate. Registrul se publică pe site-ul oficial al ministerului educaţiei şi se actualizează periodic de către direcţia responsabilă de formarea continuă din cadrul acestuia."

    3. La capitolul II, titlul secţiunii a 2-a se modifică şi va avea următorul titlu:
    "SECŢIUNEA a 2-a
    Procesul de acreditare, monitorizare şi evaluare periodică a programelor de formare continuă pentru personalul didactic din învăţământul preuniversitar"

    4. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins
    "Art. 4. - (1) În vederea acreditării unui program de formare continuă este necesară depunerea la secretariatul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei a unei solicitări şi a documentaţiei de acreditare, cu respectarea următoarelor criterii şi condiţii:
    a) administrative;
    b) curriculare;
    c) resurse umane;
    d) resurse didactico-materiale;
    e) dovada privind achitarea taxei de acreditare, în cuantumul stabilit de ministerul educaţiei, pentru furnizorii care nu fac parte din sistemul naţional de învăţământ de stat.
    (2) Întreaga documentaţie a programului de formare continuă se numerotează, se ştampilează, se asumă prin semnătură pe fiecare pagină. Se înaintează în format letric, legat doar documentaţia prevăzută la alin. (1) lit. a) şi b) şi în format scanat, pe suport electronic, documentaţia integrală a programului de formare continuă."

    5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 5. - (1) Solicitarea de acreditare a programului de formare continuă va fi însoţită de documentaţia descrisă în cap. III secţiunea 1 a prezentei metodologii şi va fi depusă direct sau transmisă prin poştă la secretariatul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei.
    (2) Procedura de acreditare a programelor de formare continuă se declanşează la data înregistrării solicitării de acreditare şi se desfăşoară în conformitate cu reglementările incluse în cap. III al prezentei metodologii.
    (3) Înainte de a depune documentaţia în vederea acreditării unui program de formare continuă, furnizorii pot beneficia de consiliere, asigurată de personalul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei, în conformitate cu domeniul de competenţă şi de expertiză al acestuia."

    6. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 6. - (1) Procedura de acreditare a programului de formare continuă se încheie prin emiterea ordinului ministrului educaţiei.
    (2) Acreditarea programului de formare continuă este valabilă pentru o perioadă de maximum 5 ani, pe categorii de program, tipuri de competenţă şi grup-ţintă."

    7. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 7. - (1) În vederea asigurării calităţii activităţilor specifice derulării programelor de formare continuă acreditate, după înscrierea programului în Registrul naţional al programelor de formare continuă acreditate, furnizorul de formare continuă se supune procedurilor de monitorizare/evaluare periodică legal prevăzute, care se declanşează prin emiterea unei dispoziţii de către directorul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei.
    (2) Monitorizarea unui program de formare continuă se realizează de către reprezentanţi ai ministerului educaţiei cu atribuţii în domeniul formării continue şi presupune atât observarea activităţilor de organizare, coordonare, proiectare, livrare propriu-zisă şi de evaluare, cât şi consilierea furnizorului programului de formare continuă.
    (3) Evaluarea periodică a furnizorului acreditat constă în analiza îndeplinirii de către furnizor a criteriilor care au stat la baza acreditării programului de formare continuă, precum şi a asigurării calităţii serviciilor de formare oferite, exclusiv în relaţie cu programul de formare acreditat.
    (4) Rezultatele activităţii de monitorizare se consemnează într-un raport de monitorizare prin care se propune, după caz:
    a) menţinerea acreditării programului de formare continuă;
    b) suspendarea acreditării programului de formare continuă pe o perioadă determinată, cu condiţia remedierii neregulilor care au determinat măsura instituită;
    c) retragerea acreditării programului de formare continuă.
    (5) Propunerile din raportul de monitorizare menţionate la alin. (4) se înaintează directorului direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei."

    8. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 8. - Rezultatele monitorizării/evaluării periodice sunt consemnate în raportul de monitorizare/raportul de evaluare periodică. Acesta va fi supus analizei direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei."

    9. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 9. - În situaţia în care se constată neîndeplinirea unuia sau mai multor criterii de acreditare, neregularităţi în activitatea furnizorului şi/sau în implementarea programului de formare continuă, directorul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei dispune, prin notă, măsuri de remediere care vor fi comunicate furnizorului."

    10. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 10. - (1) În termen de 30 de zile de la comunicarea notei direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei, furnizorul transmite un raport cu privire la remedierea neregulilor constatate.
    (2) Dacă furnizorul de formare continuă nu a luat măsuri de remediere a neregulilor constatate, în termenul stabilit, directorul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei înaintează raportul, cu o rezoluţie formulată în limita competenţelor şi ariei de responsabilitate, spre analiză şi acordare a unui aviz consultativ, către Comisia specializată de acreditare.
    (3) Prin avizul consultativ acordat, Comisia specializată de acreditare poate propune suspendarea acreditării şi/sau poate recomanda furnizorului măsuri de remediere.
    (4) Avizul Comisiei specializate de acreditare fundamentează decizia direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei, decizie care se comunică furnizorului."

    11. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 11. - (1) Furnizorul are drept cale de atac pentru decizia de suspendare a acreditării contestaţia, formulată şi înregistrată în termen de 15 zile de la data comunicării.
    (2) Contestaţia se depune la secretariatul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei."

    12. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) Pentru rezolvarea contestaţiei la decizia de suspendare a acreditării, directorul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei va desemna alte persoane decât cele care au efectuat monitorizarea/ evaluarea periodică în cauză.
    (2) După analiza documentelor şi, după caz, a situaţiei de pe teren, persoanele desemnate întocmesc un raport de evaluare a contestaţiei, pe care îl prezintă spre aprobare directorului direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei."

    13. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 13. - (1) Soluţionarea contestaţiei se face în termen de 30 de zile de la data înregistrării sale şi se comunică furnizorului.
    (2) Suspendarea acreditării se face prin ordin al ministrului educaţiei, pe baza notei de fundamentare motivate a direcţiei responsabile de formare continuă din cadrul ministerului educaţiei, la baza căreia vor sta, obligatoriu, avizul consultativ al Comisiei specializate de acreditare şi raportul de evaluare a contestaţiei, în cazul în care decizia a fost contestată.
    (3) Procedura se încheie prin comunicarea către furnizor a ordinului ministrului educaţiei de retragere a acreditării, în termen de 5 zile de la data publicării acestuia."

    14. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Numărul maxim de credite profesionale transferabile alocate unui program de formare continuă din categoriile 1 şi 2, conform anexei nr. 1 care face parte din prezenta metodologie, nu poate depăşi 45 de credite profesionale transferabile, iar pentru categoria 3 nu poate depăşi 25 de credite profesionale transferabile."

    15. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 16. - (1) Elaborarea curriculumului programului de formare continuă se realizează pe domenii tematice, în concordanţă cu politicile şi cu strategiile educaţionale în domeniul formării continue naţionale şi europene.
    (2) Domeniile tematice pentru care pot fi propuse programe de formare continuă sunt precizate în anexa nr. 2, care este parte integrantă din prezenta metodologie.
    (3) Coerenţa internă a programului de formare continuă va fi asigurată prin raportarea conţinuturilor propuse şi a bugetului de timp alocat la nevoile de formare identificate."

    16. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 17. - (1) Documentaţia aferentă programului propus pentru acreditare va conţine:
    I. date generale de identificare a furnizorului:
    a) denumirea furnizorului;
    b) categoria în care se încadrează furnizorul (conform art. 3 din prezenta metodologie);
    c) datele de contact ale furnizorului: adresa completă, telefon fix, fax, e-mail;
    d) denumirea/denumirile instituţiei/instituţiilor partenere în cadrul programului (dacă este cazul);
    II. date generale de identificare a programului de formare continuă:
    a) denumirea programului;
    b) categoria de program (conform anexei nr. 1 la prezenta metodologie);
    c) tipul de competenţă (asociat categoriei de program, conform anexei nr. 1 la prezenta metodologie);
    d) tipul de finanţare a activităţilor de formare (fse/buget/altele);
    e) datele de contact ale responsabilului de program: numele şi prenumele, adresa completă de corespondenţă, nr. tel. fix, nr. tel. mobil, nr. fax, e-mail;
    f) informaţiile referitoare la persoana de contact: numele şi prenumele, funcţia în program, nr. tel. fix, nr. tel. mobil, nr. fax, e-mail;
    g) informaţiile referitoare la reprezentantul legal al furnizorului: numele şi prenumele, funcţia;
    h) informaţiile referitoare la grupul-ţintă: personal didactic de predare/personal didactic auxiliar/personal de conducere, de îndrumare şi de control sau particularizat, după alte criterii (pe discipline/nivel de învăţământ, trepte de evoluţie în carieră etc.);
    i) estimarea numărului de formabili pe an de implementare a programului;
    j) forma de organizare a programului: faţă-în-faţă/e-learning/blended learning;
    k) durata programului: precizarea numărului total de ore al programului şi a numărului de ore alocat fiecărei forme de organizare a programului (activităţi teoretice, activităţi practice şi evaluare);
    l) locaţiile de implementare a programului: enumerarea instituţiilor în care se vor derula activităţile de formare;
    m) domeniul tematic în care se încadrează programul (conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie);
    III. documente care demonstrează îndeplinirea criteriilor administrative [prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) din prezenta metodologie]:
    a) act de înfiinţare sau echivalent care să justifice încadrarea instituţiei în una dintre categoriile de furnizori prevăzute la art. 3 din prezenta metodologie;
    b) documente contractuale privitoare la dovada deţinerii sau a dreptului de folosinţă a spaţiului/spaţiilor, a resurselor didactico-materiale şi a aprobărilor necesare, separat pentru fiecare locaţie de formare (proprietate/concesionat/închiriat/ parteneriat/altă formă), cu precizarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor implicate, în vederea implementării programului;
    c) document justificativ de achitare a taxei de acreditare (dacă este cazul);
    IV. documentaţie care demonstrează îndeplinirea criteriilor curriculare [prevăzute art. 4 alin. (1) lit. b) din prezenta metodologie]:
    1. nota de argumentare a utilităţii/necesităţii programului de formare continuă, document integrat care cuprinde informaţii referitoare la: necesitatea/utilitatea programului de formare, cercetarea realizată în vederea identificării nevoilor de formare, instrumentele utilizate pentru realizarea cercetării, centralizarea rezultatelor şi concluziile formulate;
    2. studiul de impact, pentru programele propuse pentru o nouă perioadă de acreditare;
    3. scopul programului, în concordanţă cu rezultatele analizei de nevoi;
    4. obiectivele generale ale programului, în concordanţă cu analiza de nevoi;
    5. obiectivele specifice, derivate din obiectivele generale;
    6. competenţele generale (competenţele generale vor fi precizate şi în "Fişa competenţelor şi a disciplinelor - anexa la Atestatul de formare continuă a personalului didactic"), stabilite şi formulate în acord cu scopul şi obiectivele generale ale programului de formare continuă;
    7. competenţele specifice, derivate din competenţele generale;
    8. corelarea duratei cu obiectivele, competenţele, conţinuturile (module/discipline/teme) programului de formare continuă;
    9. planul-cadru de învăţământ, cu evidenţierea alocării bugetului de timp pe module/discipline/teme, pe tipuri de activităţi (activităţi teoretice/activităţi practice/evaluare) şi pe forme de organizare a programului (faţă-în-faţă/e-learning/ blended learning);
    10. timpul alocat fiecărui modul/disciplină/temă, cu respectarea distribuţiei bugetului de timp: 10% evaluare (evaluare pe parcurs şi evaluare finală), 30% activităţi teoretice şi 60% aplicaţii practice;
    11. programa analitică, prezentată separat pentru fiecare modul/disciplină/temă, în cuprinsul căreia se regăsesc:
      (i) competenţele specifice;
      (ii) conţinuturile tematice (teme/subteme) asociate modulului/disciplinei;
      (iii) alocarea bugetului de timp pe conţinuturi tematice (teme/subteme din cadrul modulului/disciplinei), pe tipuri de activităţi (activităţi teoretice, activităţi practice şi evaluare) şi pe forme de organizare a programului (faţă-în-faţă/e-learning/blended learning);
      (iv) strategiile de formare utilizate: metode şi tehnici de formare utilizate, forme şi modalităţi de organizare şi desfăşurare a activităţilor de formare;
      (v) strategia evaluării pe parcurs din cadrul modulului/disciplinei;
      (vi) schiţa/rezumatul modulului/disciplinei/temei;
      (vii) bibliografia, prezentată separat pentru fiecare modul/disciplină/temă;
    12. descrierea strategiei de organizare a evaluării finale, în conformitate cu precizările de la alin. (3), şi descrierea structurii-cadru a portofoliului de evaluare finală; furnizorul poate completa evaluarea finală şi cu alte forme de evaluare, în funcţie de caracteristicile specifice ale fiecărui program;
    13. suportul de curs, prezentat selectiv, pentru minimum 2 module/discipline/teme;
    14. calendarul programului şi schema orară propuse;
    V. documentaţie care demonstrează îndeplinirea criteriilor privind resursele umane [prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) din prezenta metodologie]:
    1. structura echipei manageriale şi descrierea responsabilităţilor/atribuţiilor membrilor echipei manageriale;
    2. structura echipei logistic-administrative, incluzând descrierea responsabilităţilor/atribuţiilor membrilor echipei;
    3. structura echipei de formatori, incluzând descrierea distribuirii formatorilor pe module/discipline/teme, în acord cu domeniul de competenţă al fiecărui formator, precizarea competenţelor formatorilor (susţinute de documente relevante pentru tematica modului/disciplinei/temei pentru care este nominalizat), evidenţierea nivelului de învăţământ din care provin formatorii (personal didactic din învăţământul superior, personal didactic din învăţământul preuniversitar);
    4. echipa de formatori va fi alcătuită din cadre didactice din învăţământul superior şi/sau din învăţământul preuniversitar, persoane cu autoritate ştiinţifică şi cu expertiză în domeniu;
    5. CV format european, actualizat, datat şi semnat în original, cu detalierea experienţei în domeniul vizat de program, pentru toţi membrii echipei manageriale şi pentru toţi formatorii;
    6. anexe la CV care demonstrează competenţele persoanei respective în acord cu activitatea desfăşurată în cadrul programului, pentru responsabilul programului de formare continuă şi pentru echipa de formatori, în copii conform cu originalul, certificate pentru realitate şi legalitate prin ştampila unităţii la care formatorul/responsabilul de program este titular/angajat sau prin ştampila furnizorului: certificate/diplome de licenţă/doctorat/master, cu relevanţă pentru activitatea desfăşurată în cadrul programului, documente justificative de schimbare a numelui (dacă este cazul), certificat/atestat care să demonstreze competenţe în domeniul formării adulţilor (recunoscut de ministerul educaţiei), declaraţiile formatorilor cu privire la disponibilitatea susţinerii activităţilor de formare în cadrul programului şi informaţii privind implicarea/neimplicarea lor în alte programe de formare continuă acreditate;
    VI. documentaţie care demonstrează îndeplinirea criteriilor privind resursele didactico-materiale [prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) din prezenta metodologie]: existenţa spaţiilor optime de desfăşurare a activităţilor de formare corespunzătoare numărului de participanţi, dotările necesare şi adecvate activităţilor de formare din cadrul programului, tipul de iluminare (natural/artificial), sistemul de încălzire, mobilierul, echipamentele adecvate destinate activităţilor de formare (cu precizarea numărului de computere, numărului aparatelor video/TV/DVD, telefon/fax, al numărului şi al tipului copiatoarelor etc.), accesul la un centru de documentare şi informare care să cuprindă literatură şi publicaţii de specialitate, materiale audio, accesul la internet, facilităţile de multiplicare şi/sau comunicare/diseminare şi altele, în acord cu necesităţile specifice ale programului.
    (2) În situaţia în care programul de formare continuă este propus pentru acreditare în mai multe locaţii, documentaţia prevăzută la alin. (1) pct. V lit. b), c) şi pct. VI se descrie şi se depune separat pentru fiecare locaţie de implementare a programului.
    (3) Evaluarea finală a cursanţilor se realizează prin susţinerea publică a unui proiect/temă/lucrare din portofoliul realizat individual, de către fiecare cursant, pe parcursul derulării activităţilor de formare; evaluarea portofoliului şi a susţinerii proiectului/temei/lucrării se face prin calificative: Excelent, Foarte Bine, Bine, Suficient, Insuficient."

    17. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 18. - Pentru programele de formare continuă blended-learning şi e-learning, furnizorii vor elabora documentaţia programelor de formare continuă pe baza unor proceduri specifice, adaptate tipului de program de formare continuă."

    18. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 19. - (1) Programele speciale sunt programe pentru care se solicită echivalare şi care fac parte din categoria 4, conform anexei nr. 1 la prezenta metodologie.
    (2) Programele speciale sunt derulate de structuri organizatorice/instituţionale naţionale sau internaţionale în cadrul proiectelor bilaterale, comunitare sau internaţionale, programe cu finanţare externă sau alte tipuri de activităţi de formare continuă la care a participat personalul didactic din învăţământul preuniversitar.
    (3) În vederea echivalării şi acordării unui număr de credite profesionale transferabile, personalul didactic care a finalizat programe speciale depune la secretariatul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei o solicitare scrisă şi documentaţia-suport aferentă.
    (4) Echivalarea şi acordarea unui număr de credite profesionale transferabile pentru programele speciale se fac în baza unei proceduri de echivalare disponibile pe site-ul oficial al ministerului educaţiei.
    (5) Echivalarea şi acordarea numărului de credite profesionale transferabile se finalizează prin emiterea şi comunicarea ordinului ministrului educaţiei solicitantului, în termen de 5 zile de la publicare."

    19. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 20. - (1) Procedura de acreditare a programelor de formare continuă include următoarele etape: etapa de verificare, etapa de evaluare şi etapa finală.
    1. Etapa de verificare se realizează de către inspectorii direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei, potrivit ariei de responsabilitate şi domeniului de competenţă, prin următoarele activităţi:
    a) verificarea documentaţiei şi a completărilor ulterioare, după caz, depuse în vederea acreditării programelor de formare continuă, sub aspectul conformităţii cu criteriile precizate la art. 17;
    b) completarea matricei de verificare a programului de formare continuă şi a rapoartelor de verificare a completărilor ulterioare, după caz;
    c) transmiterea raportului general de verificare a programului de formare continuă, însoţit de documentaţia programului şi de documentele de verificare, către Comisia specializată de acreditare.
    2. Etapa de evaluare a programelor de formare continuă se realizează de către Comisia specializată de acreditare prin:
    a) analizarea şi evaluarea documentaţiei programului de formare continuă, completarea fişei de evaluare;
    b) acordarea avizului consultativ privind propunerea de acreditare, de respingere sau de amânare a programului de formare continuă şi elaborarea raportului de justificare a avizului pentru acreditare, amânare sau respingere a programului de formare continuă;
    c) transmiterea raportului sintetic al şedinţei comisiei specializate de acreditare privind justificarea avizului pentru acreditare, amânare sau respingere a programelor de formare continuă către conducerea direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei.
    3. Etapa finală se realizează prin emiterea şi comunicarea către furnizori a ordinului ministrului educaţiei privind acreditarea sau respingerea programului de formare continuă, în termen de 5 zile de la publicare.
    (2) În cazul în care s-a recomandat amânarea, după soluţionarea de către furnizor a aspectelor pentru care programul a fost amânat, în termen de 30 de zile de la comunicare, programul de formare continuă reintră în procesul de acreditare descris la alin. (1).
    (3) În cazul în care s-a propus respingerea programului de formare continuă de către Comisia specializată de acreditare, furnizorul de formare continuă poate depune contestaţie, în termen de 15 zile de la comunicarea ordinului ministrului educaţiei de respingere a acreditării, la secretariatul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei. Directorul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei dispune reanalizarea programului de formare continuă de către Comisia specializată de acreditare. Comisia specializată de acreditare întocmeşte un raport justificativ prin care propune şi motivează admiterea sau respingerea contestaţiei şi înaintează raportul directorului direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei.
    (4) Direcţia responsabilă de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei comunică furnizorului rezultatul contestaţiei, în termen legal.
    (5) În cazul în care Comisia specializată de acreditare propune admiterea contestaţiei, se reia procedura de acreditare, descrisă la alin. (1)."

    20. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 21. - În perioada de acreditare, furnizorul poate solicita modificarea şi/sau completarea resurselor umane şi a resurselor didactico-materiale, destinate activităţilor de formare şi a grupului-ţintă."

    21. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 22. - (1) În vederea acreditării programelor de formare continuă a personalului din învăţământul preuniversitar se numeşte, prin ordinul ministrului educaţiei, Comisia specializată de acreditare.
    (2) Selecţia membrilor Comisiei specializate de acreditare se face în baza unei proceduri transparente, aprobată de către conducerea ministerului educaţiei, publicată pe site-ul ministerului educaţiei.
    (3) Comisia specializată de acreditare, denumită în continuare Comisie, are drept scop evaluarea programelor de formare continuă a personalului didactic în vederea acreditării, alocarea de credite profesionale transferabile pentru programele de formare continuă propuse spre acreditare, precum şi echivalarea numărului de credite profesionale transferabile obţinute de personalul didactic care a participat la programe speciale.
    (4) Avizul Comisiei, fundamentat într-un raport justificativ, are caracter consultativ."

    22. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 23. - Rolul, componenţa, atribuţiile şi responsabilităţile Comisiei, precum şi organizarea şi desfăşurarea activităţii acesteia sunt precizate în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a Comisiei specializate de acreditare a programelor de formare continuă pentru personalul didactic din învăţământul preuniversitar - CSA, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei."

    23. Articolele 24-29 se abrogă.

    24. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 35. - (1) Consemnarea activităţilor din cadrul programului de formare continuă acreditat, pentru fiecare grupă de cursanţi, se realizează de către furnizor, în următoarele documente:
    a) Registrul unic de evidenţă a cursanţilor;
    b) Calendarul/Schema orară a activităţilor de formare pentru fiecare serie/grupă de cursanţi;
    c) Notificare de evaluare finală;
    d) Fişa de prezenţă la activităţile de formare;
    e) Fişa de prezenţă la evaluarea finală;
    f) Condica de evidenţă a desfăşurării activităţilor de formare;
    g) Catalog evaluare pe parcurs pentru fiecare modul/disciplină/temă;
    h) Catalog centralizator de evaluare pe parcurs (pentru toate modulele/disciplinele/temele);
    i) Catalog de evaluare a portofoliilor;
    j) Catalog individual de evaluare finală (pentru fiecare evaluator);
    k) Catalog centralizator de evaluare finală;
    l) Decizie de constituire a comisiei de evaluare finală;
    m) Proces-verbal de evaluare finală;
    n) Registrul de procese-verbale referitoare la evaluarea finală a cursanţilor.
    (2) Documentele prevăzute la alin. (1) se numerotează, se semnează, se ştampilează, se certifică pentru conţinut şi număr de pagini şi se înregistrează, în ordine cronologică, la momentul elaborării lor.
    (3) Modelele documentelor prevăzute la alin. (1) se pun la dispoziţia tuturor furnizorilor programelor de formare continuă acreditate prin postare pe site-ul oficial al ministerului educaţiei şi pe platforma special concepută în acest sens.
    (4) Înainte de demararea activităţilor de formare a fiecărei grupe/serii de cursanţi, furnizorul programului de formare continuă acreditat are obligaţia de a transmite la secretariatul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei calendarul/schema orară a activităţilor de formare completat/ă pentru seria/grupa respectivă [prevăzut la alin. (1) lit. b)], în format listat.
    (5) Înainte de data programată pentru susţinerea evaluării finale, furnizorul programului de formare continuă acreditat are obligaţia de a transmite, în timp util, la secretariatul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei notificarea de evaluare finală [prevăzută la alin. (1) lit. c) al prezentului articol].
    (6) Evaluarea finală poate fi desfăşurată de către furnizor numai după obţinerea acordului dat de către direcţia responsabilă de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei.
    (7) În termen de 5 zile de la încheierea evaluării finale, furnizorul programului va transmite la secretariatul direcţiei responsabile de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei următoarele documente:
    - adresă de înaintare (în format letric şi în format electronic, scanat);
    - procesul-verbal al evaluării finale [prevăzut la alin. (1) lit. m)], format letric, în copie conform cu originalul, şi în format scanat;
    - catalogul centralizator de evaluare finală [prevăzut la alin. (1) lit. k)], în format scanat;
    - decizia de constituire a comisiei de evaluare finală [prevăzută la alin. (1) lit. l)], în format electronic, scanat;
    - fişa de prezenţă la evaluarea finală [prevăzută la alin. (1) lit. e)], în format electronic, scanat.
    (8) Responsabilitatea privind realitatea, legalitatea şi oportunitatea datelor comunicate de către furnizorul programului de formare continuă acreditat, precum şi responsabilitatea privind implementarea în condiţii de legalitate şi obiectivitate a programului de formare continuă acreditat revin în totalitate furnizorului.
    (9) Nerespectarea prevederilor prezentei metodologii cu privire la termene, acţiuni şi documente atrage declanşarea unei alerte de nereguli şi obligă direcţia responsabilă de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei să întreprindă demersurile legal prevăzute, mergând până la retragerea acreditării pentru programul de formare continuă care face obiectul alertei de nereguli."

    25. Articolul 37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 37. - (1) Calendarul activităţilor programului de formare continuă pentru ultima grupă de cursanţi nu va excede perioadei acreditării programului de formare continuă.
    (2) În situaţii excepţionale, temeinic motivate şi justificate, activitatea de evaluare finală a cursanţilor restanţieri se va organiza nu mai târziu de 60 de zile de la expirarea perioadei de acreditare a programului de formare continuă.
    (3) Programele de formare continuă acreditate ale furnizorilor care îşi pierd statutul de furnizor, ca urmare a intrării în vigoare a prezentei metodologii, îşi păstrează valabilitatea pentru perioada precizată în ordinul de acreditare al ministrului educaţiei.
    (4) În termen de 6 luni de la încetarea acreditării programului/programelor de formare continuă furnizorul este obligat să predea unui alt furnizor acreditat, desemnat de direcţia responsabilă de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei, pe bază de proces-verbal (încheiat în 3 exemplare, din care unul va fi predat la direcţia responsabilă de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei), toate documentele privind evidenţa atestatelor de formare continuă a personalului didactic eliberate, atestatele de formare continuă a personalului didactic necompletate, cataloagele centralizatoare şi registrul de procese-verbale referitoare la evaluarea finală a cursanţilor."

    26. Anexa se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.

    27. După anexa nr. 1 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. II
    În cuprinsul metodologiei, denumirile "Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului/ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului", "Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară", "Direcţia generală management şi reţea şcolară" şi "Direcţia generală resurse umane şi reţea şcolară naţională" se înlocuiesc cu formulările generice "ministerul educaţiei"/"ministrul educaţiei", respectiv "direcţia responsabilă de formarea continuă din cadrul ministerului educaţiei".
    ART. III
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice prevedere contrară.
    ART. IV
    Direcţia formare continuă din cadrul Direcţiei generale învăţământ preuniversitar duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. V
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                        p. Ministrul educaţiei naţionale
                           şi cercetării ştiinţifice,
                            Monica Cristina Anisie,
                                secretar de stat

    Bucureşti, 30 septembrie 2016.
    Nr. 5.387.


    ANEXA 1
    (Anexa nr. 1 la metodologie)


                      Categorii ale programelor de formare
                       continuă înaintate spre acreditare


┌────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Categorii de programe de formare continuă │ Tipuri de competenţe │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Programe de dezvoltare profesională, conform art. 244 │a) Actualizarea şi dezvoltarea competenţelor în domeniul de specializare│
│alin. (5) lit. a), b) şi c) din Legea nr. 1/2011 │corespunzător funcţiei didactice ocupate, precum şi în domeniul │
│ │psihopedagogic şi metodic │
│ │b) Dezvoltarea competenţelor pentru evoluţia în cariera didactică │
│ │c) Dobândirea sau dezvoltarea competenţelor de conducere, de îndrumare │
│ │şi de control │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Programe de dezvoltare profesională în concordanţă cu │a) Dobândirea unor competenţe complementare prin care se extinde │
│politicile şi strategiile ministerului educaţiei, conform │categoria de activităţi ce pot fi prestate în activitatea curentă, cum │
│art. 244 alin. (5) lit. e) şi f) din Legea nr. 1/2011 │ar fi: predarea asistată de calculator, predarea în limbi străine, │
│ │consilierea educaţională şi orientarea în carieră, educaţia adulţilor şi│
│ │altele │
│ │b) Dezvoltarea şi extinderea competenţelor transversale privind │
│ │interacţiunea şi comunicarea cu mediul social şi cu mediul pedagogic, │
│ │asumarea de responsabilităţi privind organizarea, conducerea şi │
│ │îmbunătăţirea performanţei strategice a grupurilor profesionale, │
│ │autocontrolul şi analiza reflexivă a propriei activităţi şi altele │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Programe modulare realizate prin stagii nondisciplinare │Programe propuse de furnizori vizând alte tipuri de competenţe decât │
│ │cele prevăzute la categoriile 1 şi 2 de programe │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Programe speciale │Competenţe recunoscute şi validate de Comisia specială de acreditare │
└────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



    ANEXA 2
    (Anexa nr. 2 la metodologie)

              Domenii tematice ale programelor de formare continuă

┌────┬────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Domeniul tematic al programului │
│crt.│ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Proiectare curriculară │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Strategii didactice de predare-învăţare-evaluare │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Abilitare curriculară │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Managementul clasei de elevi │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Consiliere şi orientare şcolară şi în domeniul carierei │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Competenţe TIC/digitale │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 7.│Educaţia copiilor cu CES │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 8.│Educaţia copiilor şi tinerilor cu aptitudini înalte │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 9.│Egalitate de şanse şi gen │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 10.│Educaţie nonformală, extraşcolară şi informală │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 11.│Noile educaţii │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.1│Dezvoltare durabilă şi provocările globalizării │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.2│Educaţie antreprenorială │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.3│Educaţie pentru mediu │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.4│Educaţie pentru sănătate │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.5│Educaţie interculturală │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.6│Educaţie pentru cetăţenie democratică │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.7│Educaţie pentru drepturile copilului │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.8│Educaţie pentru drepturile omului │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│11.9│Altele │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 12.│Management şi consiliere pentru cariera didactică │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 13.│Management şi leadership în educaţie │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 14.│Marketing educaţional │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 15.│Managementul calităţii educaţiei │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 16.│Politici educaţionale │
└────┴────────────────────────────────────────────────────────┘


                                     ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016