Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile: - art. 33 alin. (19) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 196 alin. (1) lit. h) şi i) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare; – art. 2 alin. (5) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 1.192/2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări; – art. 6 alin. (1) lit. a), alin. (4), alin. (6) şi ale art. 12 alin. (2) din Metodologia pentru elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.194/2024, luând în considerare: - Măsura 4.4.4. - Dezvoltarea standardelor de calificare, pentru calificările înscrise în Registrul naţional al calificărilor, în vederea asigurării calităţii în sistemul de formare profesională, prevăzută în Planul de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru formarea adulţilor în perioada 2024-2027, anexă la Strategia naţională pentru formarea adulţilor în perioada 2024-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.341/2023; – Referatul de aprobare nr. 6.548 din 21.07.2025, în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin. ART. 1 (1) Se aprobă Metodologia-cadru privind structura, elaborarea, validarea şi aprobarea standardelor de calificare, prevăzută în anexa nr. 1. (2) Se aprobă structura standardului de calificare, prevăzută în anexa nr. 2. (3) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Autoritatea Naţională pentru Calificări duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei şi cercetării, Daniel-Ovidiu David Bucureşti, 6 august 2025. Nr. 5.196. ANEXA 1 METODOLOGIE-CADRU ANEXA 2 STRUCTURA standardului de calificare pentru grupa de bază ................. Secţiunea A - Descrierea calificării - Activităţi şi competenţe
┌──────────────────────────────────────┐
│1. Titlul calificării: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│2. Domeniul ISCED F-2013 de care │
│aparţine calificarea: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│3. Grupa de bază - COR/ISCO-08/alte │
│reglementări specifice, de care │
│aparţine calificarea: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│4. Grupa majoră - conform COR/ISCO-08 │
│(denumire şi cod) - căreia îi aparţine│
│grupa de bază/calificarea: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│5. Secţiunea CAEN căreia îi aparţine │
│grupa de bază/calificarea - denumire │
│şi cod: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│6. Competenţe C1 - cheie, de bază sau │
│generale pe nivel de calificare şi │
│secţiune CAEN (descrierea │
│competenţelor din grupa C1 pe nivel de│
│competenţă se regăseşte pe │
│www.anc.edu.ro./competente/cheie) │
├──────────────────────────────────────┤
│6.1. Competenţe C1.1-C1.3 - comune, │
│diferenţiate pe nivel de calificare │
│prin nivelul de competenţă 1/2/3/4 │
│(descrise în acord cu prevederile │
│anexei nr. 4 la Metodologia pentru │
│elaborarea şi actualizarea │
│calificărilor profesionale, aprobată │
│prin Ordinul ministrului educaţiei nr.│
│6.194/2024) │
├────────────────┬─────────────────────┤
│Nivel de │Nivel de calificare, │
│competenţă │conform CNC │
│profesională │ │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │1 CNC - bază │
│1 - Bază │începător; 2 CNC - │
│ │bază │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │3 CNC - intermediar; │
│2 - Intermediar │4 CNC - intermediar │
│ │competent │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │5 CNC - avansat; 6 │
│3 - Avansat │CNC - avansat │
│ │competent │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │7 CNC - specialist; 8│
│4 - Specialist │CNC - specialist │
│ │competent │
├────────────────┴─────────────────────┤
│6.1.1. Competenţe digitale - C.1.1. - │
│conform The Digital Competence │
│Framework for Citizen 2.2/Ordonanţa de│
│urgenţă a Guvernului nr. 27/2025 │
│pentru aprobarea Cadrului de │
│competenţe digitale pentru cetăţenii │
│României │
├──────────────────────────────────────┤
│6.1.2. Competenţe verzi - C1.2. - │
│conform EU. GreenComp - elaborat la │
│nivel UE │
├──────────────────────────────────────┤
│6.1.3. Competenţe antreprenoriale │
│C1.3. - conform EntreComp - elaborat │
│la nivel UE │
├──────────────────────────────────────┤
│6.2. Competenţe C1.4. - specifice │
│fiecărei secţiuni CAEN, diferenţiate │
│pe nivel de calificare şi prin nivel │
│profesional de competenţă (vezi pct. │
│6.1) - corelate cu secţiunile CAEN, │
│conform tabelului de la următorul │
│link: www.anc.edu.ro./competente/cheie│
│/C1 │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│7. Denumire şi cod subgrupă majoră │
│(conform COR/ISCO-08) - căreia îi │
│aparţine grupa de bază/calificarea: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│8. Descriere, sarcini şi atribuţii │
│specifice subgrupei majore, conform │
│ISCO-08: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│9. Competenţe C2 - transversale, │
│conform ESCO │
│(Competenţele din grupa C2, corelate │
│cu subgrupele majore, se aleg din │
│tabelul publicat pe │
│www.anc.edu.ro.competente/transversale│
│/C2): │
│- Competenţe C2.1 şi C2.2 specifice │
│fiecărei subgrupe majore, diferenţiate│
│pe nivel de calificare şi prin nivelul│
│profesional de competenţă 1/2/3/4 │
│(descrise în acord cu prevederile │
│anexei nr. 4 la Metodologia pentru │
│elaborarea şi actualizarea │
│calificărilor profesionale, aprobată │
│prin Ordinul ministrului educaţiei nr.│
│6.194/2024) │
├────────────────┬─────────────────────┤
│Nivel de │Nivel de calificare, │
│competenţă │conform CNC │
│profesională │ │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │1 CNC - bază │
│1 - Bază │începător; 2 CNC - │
│ │bază │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │3 CNC - intermediar; │
│2 - Intermediar │4 CNC - intermediar │
│ │competent │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │5 CNC - avansat; 6 │
│3 - Avansat │CNC - avansat │
│ │competent │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │7 CNC - specialist; 8│
│4 - Specialist │CNC - specialist │
│ │competent │
├────────────────┴─────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│10. Denumire şi cod grupă minoră │
│(conform COR/ISCO-08) de care aparţine│
│grupa de bază/calificarea: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│11. Descriere, sarcini şi atribuţii │
│specifice grupei minore, conform ISCO │
│08: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│12. Competenţe C3.1 - profesionale │
│fundamentale/comune la locul de muncă │
│- specifice sarcinilor şi │
│activităţilor comune ocupaţiilor din │
│aceeaşi grupă minoră (conform ESCO/ │
│identificate de specialişti): │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│13. Denumire şi cod grupă de bază │
│(conform COR/ISCO-08): │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│14. Descriere, sarcini şi atribuţii │
│specifice grupei de bază, conform ISCO│
│08: │
├──────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────┤
│15. Competenţe C3.2 - profesionale de │
│domeniu/tehnice generale - specifice │
│sarcinilor şi activităţilor comune │
│ocupaţiilor din aceeaşi grupă de bază │
│(conform ESCO/identificate de │
│specialişti): │
├──────────────────────────────────────┤
└──────────────────────────────────────┘
Secţiunea B - Procesul de educaţie şi formare profesională 1. Nivel de calificare, conform CNC/CEC
┌──────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────┘
2. Durata de pregătire şi formare profesională conform nivelului de calificare a. Teorie - .................. ore b. Practică - ................... ore c. Studiu individual - ................... ore 3. Nr. credite - ...... ECTS 4. Plan de educaţie şi formare profesională - anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta structură a standardului de calificare 5. Descrierea competenţelor în termeni de rezultate ale învăţării: - Anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta structură a standardului de calificare - descrierea competenţelor din grupele C1 şi C2 în termeni de rezultate ale învăţării – Anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta structură a standardului de calificare - descrierea competenţelor din grupele C3.1 şi C3.2 în termeni de rezultate ale învăţării Secţiunea C - Asumarea standardului de calificare
┌─────────────────────────────────────────────┐
│1. Informaţii referitoare la procesul de │
│elaborare, verificare, validare, avizare şi │
│aprobare a standardului de calificare │
│1.1. Elaborare: │
│A: Pentru grupele de competenţe C1 şi C2: │
│- Comisie formată din 5 persoane, numită prin│
│decizia preşedintelui ANC: │
│- 3 persoane: specialişti sisteme de │
│calificare, atestaţi din partea ANC (Se │
│specifică numele şi funcţia.) │
│- 2 persoane: experţi în domeniul calificării│
│/desemnaţi de comitetul sectorial de profil/ │
│piaţa muncii (Se specifică numele, funcţia şi│
│locul de muncă.) │
│Data elaborării │
│.................................. │
│B: Pentru grupele de competenţe C3.1 şi C3.2:│
│- Comisie formată din 5-7 persoane, numită │
│prin decizia preşedintelui ANC: │
│- 3 persoane: specialişti sisteme de │
│calificare, atestaţi din partea ANC (Se │
│specifică numele şi funcţia.) │
│- 1-2 persoane: experţi în domeniul │
│calificării, din piaţa muncii/comitetele │
│sectoriale, după caz (se specifică numele, │
│funcţia şi locul de muncă.) │
│- 1-2 cadre didactice din domeniul │
│calificării, unde este cazul (Se specifică │
│numele, funcţia şi locul de muncă.) │
│Data elaborării │
│.................................. │
│2. Validarea standardului de calificare: │
│Comitetul sectorial │
│.............................. │
│Preşedinte │
│............................................ │
│Data │
│.............................................│
│3. Aprobarea standardului de calificare: │
│Autoritatea Naţională pentru Calificări │
│conform Deciziei nr. ............ din data │
│......................... │
│4. Nr. de înregistrare în Registrul naţional │
│al standardelor: Nr. ......... Data │
│...................................... │
└─────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 1 la structura standardului de calificare PLAN de educaţie şi formare profesională
┌────┬──────────┬──────────┬───────────────┬─────────────────┐
│ │ │ │ │Nr. credite │
│ │ │ │ │asociate, conform│
│ │ │ │ │Ordinului │
│ │ │ │ │ministrului │
│ │ │ │ │educaţiei nr. │
│ │ │ │ │6.768/2023 pentru│
│ │ │ │Durata de │aprobarea │
│ │ │ │pregătire │Metodologiei de │
│ │ │ │ │acordare a │
│ │ │ │ │creditelor │
│ │ │ │ │transferabile în │
│ │ │ │ │învăţarea pe tot │
│ │Grupa de │Denumire │ │parcursul vieţii │
│Nr. │competenţe│competenţe│ │şi a anexei la │
│crt.│^1 │dezvoltate├──────┬────────┤Metodologia-cadru│
│ │ │/module │ │ │privind │
│ │ │ │ │ │structura, │
│ │ │ │ │ │elaborarea, │
│ │ │ │ │ │validarea şi │
│ │ │ │ │ │aprobarea │
│ │ │ │ │ │standardelor de │
│ │ │ │Teorie│Practică│calificare, │
│ │ │ │ │ │aprobată prin │
│ │ │ │ │ │Ordinul │
│ │ │ │ │ │ministrului │
│ │ │ │ │ │educaţiei şi │
│ │ │ │ │ │cercetării nr. │
│ │ │ │ │ │5.196/2025 │
├────┼──────────┼──────────┼──────┼────────┼─────────────────┤
│1. │C1.1 │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────┼────────┼─────────────────┤
│2. │C1.2 │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────┼────────┼─────────────────┤
│3. │C1.3 │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────┼────────┼─────────────────┤
│4. │C1.4 │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────┼────────┼─────────────────┤
│5. │C2.1 │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────┼────────┼─────────────────┤
│6. │C2.2 │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────┼────────┼─────────────────┤
│7. │C3.1. │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────┼────────┼─────────────────┤
│8. │C3.2 │ │ │ │ │
└────┴──────────┴──────────┴──────┴────────┴─────────────────┘
^1 C1 + C2 + C3.1. + C3.2. = maximum 75% din numărul total de credite. ANEXA 2 la structura standardului de calificare DESCRIEREA competenţelor din grupele C1 şi C2 în termeni de rezultate ale învăţării
┌────┬──────────┬─────────────────────────────────────┬────────┬──────────┐
│ │ │Rezultatele învăţării - ceea ce │ │ │
│ │Grupele de│cunoaşte, înţelege şi este capabil să│ │ │
│ │competenţe│facă un cursant la terminarea unui │Criterii│Instrument│
│Nr. │C1 şi C2/ │proces de învăţare - conform │/ Metode│/Metoda de│
│crt.│Denumire │reglementărilor în vigoare │de │evaluare, │
│ │competenţă├──────────┬─────────┬────────────────┤evaluare│după caz │
│ │^1 │Cunoştinţe│Abilităţi│Responsabilitate│ │ │
│ │ │ │ │şi autonomie │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│1. │C1.1 │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│2. │C1.2 │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│3. │C1.3 │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│4. │C1.4 │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│5. │C2.1 │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│6. │C2.2 │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────────────┴────────┴──────────┘
^1 C.1. + C.2 = 25% din numărul total de credite. ANEXA 3 la structura standardului de calificare DESCRIEREA competenţelor C 3.1 şi C 3.2 în termeni de rezultate ale învăţării
┌────┬──────────┬─────────────────────────────────────┬────────┬──────────┐
│ │Grupele de│Rezultatele învăţării - ceea ce │Criterii│Instrument│
│ │competenţe│cunoaşte, înţelege şi este capabil să│/Metode │/Metoda de│
│ │C3.1 şi │facă un cursant la terminarea unui │de │evaluare, │
│Nr. │C3.2/ │proces de învăţare - conform │evaluare│după caz │
│crt.│Denumire │reglementărilor în vigoare │ │ │
│ │competenţă├──────────┬─────────┬────────────────┼────────┼──────────┤
│ │^1 │Cunoştinţe│Abilităţi│Responsabilitate│ │ │
│ │ │ │ │şi autonomie │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│1. │C3.1 │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│2. │C3.2 │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
├────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────────────┼────────┼──────────┤
└────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────────────┴────────┴──────────┘
^1 C.3.1. + C.3.2. = maximum 50% din numărul total de credite ale standardului Competenţele de specialitate (C3.3 = minimum 25% din numărul total de credite) se stabilesc prin standardul ocupaţional. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.