Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.113 din 1 septembrie 2015  privind aprobarea programei şcolare pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2, clasele a V-a - a VIII-a    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 5.113 din 1 septembrie 2015 privind aprobarea programei şcolare pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2, clasele a V-a - a VIII-a

EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 762 din 13 octombrie 2015

    În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice,

    ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobă programa şcolară pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2, clasele a V-a - a VIII-a, cuprinsă în anexă.
    ART. 2
    Programa şcolară prevăzută la art. 1 se aplică în sistemul de învăţământ începând cu anul şcolar 2015-2016.
    ART. 3
    Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală management şi reţea şcolară, Direcţia pentru învăţământ în limbile minorităţilor, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, inspectoratele şcolare judeţene, respectiv inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti, conducerile unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 4
    Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 5
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

         Ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice,
                    Sorin Mihai Cîmpeanu

    Bucureşti, 1 septembrie 2015.
    Nr. 5.113.

    ANEXĂ

                        PROGRAMA ŞCOLARĂ
          pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2,
                    clasele a V-a - a VIII-a

    Nota de prezentare
    Programa şcolară este, potrivit Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, una dintre componentele Curriculumului naţional, alături de planurile-cadru propuse pentru învăţământul preuniversitar.
    Programa şcolară pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2 reprezintă o ofertă curriculară pentru clasele a V-a - a VIII-a. Disciplina este prevăzută în planul-cadru de învăţământ în aria curriculară Limbă şi comunicare, având un buget de timp de 2 ore/săptămână, pe durata unui an şcolar.
    Demersul de proiectare în cadrul disciplinei Limba turcă - limba modernă 2 este în concordanţă cu recomandările Parlamentului European şi ale Consiliului privind competenţele-cheie din perspectiva învăţării pe parcursul întregii vieţi şi se realizează potrivit standardelor specificate în Cadrul european comun de referinţă pentru limbi: predare, învăţare, evaluare.
    Curriculumul şcolar de limba turcă pentru clasele a V-a - a VIII-a porneşte de la următoarele premise:
    - aplicarea consecventă a modelului comunicativ-funcţional, specific ariei curriculare Limbă şi comunicare;
    - dezvoltarea unei strategii de proiectare curriculară pornind de la competenţe;
    - necesitatea proiectării unui set unitar de competenţe specifice pentru toate limbile moderne studiate în şcoala românească, din perspectiva modelului comunicativ-funcţional de predare/învăţare a acestora;
    - necesitatea proiectării conţinuturilor predării în funcţie de nevoile de comunicare ale celui care învaţă;
    - asigurarea continuităţii şi a progresiei de la un an de studiu la altul, ţinând cont de exigenţele curriculare actuale.
    În acest context, structura programei şcolare include:
    - notă de prezentare;
    - competenţe generale ale disciplinei pentru învăţământul gimnazial;
    - valori şi atitudini vizate prin studiul disciplinei, pe parcursul învăţământului gimnazial;
    - competenţe specifice corelate cu forme de prezentare a conţinuturilor;
    - conţinuturi;
    - sugestii metodologice care ghidează demersul de proiectare didactică şi recomandă tipuri de activităţi şi exerciţii, în funcţie de competenţele, valorile şi atitudinile vizate şi de clasa/nivelul de studiu.
    Competenţele generale sunt urmărite pe întreg parcursul învăţământului obligatoriu (corelate cu nivelurile comune de referinţă specificate în Cadrul european comun de referinţă pentru limbi: predare, învăţare, evaluare). Sugestiile metodologice vizează exemple de activităţi de învăţare cu caracter preponderent comunicativ-funcţional, formulate clar, din perspectiva activităţii elevului.
    În structura programei sunt integrate de asemenea conţinuturi (împărţite pe teme, acte de vorbire şi elemente de construcţie a comunicării) care reflectă situaţiile tipice de comunicare întâlnite în realitatea cotidiană. Conţinuturile sunt proiectate pentru fiecare an de studiu şi ţin seama de standardele curriculare acceptate de comunitatea didactică pentru predarea/învăţarea limbii moderne 2.

    Competenţe generale

 ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │1. Receptarea mesajelor orale │
 │2. Producerea mesajelor orale │
 │3. Receptarea mesajelor scrise │
 │4. Producerea mesajelor scrise │
 │5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei turce│
 └─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


    Valori şi atitudini
    - Disponibilitatea faţă de comunicare şi încrederea în propriile abilităţi de interacţiune comunicativă
    - Interesul faţă de studiul limbii străine şi recunoaşterea rolului acesteia pentru dezvoltarea personală şi îmbogăţirea orizontului cultural
    - Interesul pentru lectură şi plăcerea de a citi
    - Gândirea reflexivă şi critică în raport cu diversitatea mesajelor receptate
    - Interes pentru cunoaşterea unor aspecte semnificative ale spaţiului cultural turcic
    - Toleranţă în dialogul social şi disponibilitate pentru comunicarea interculturală
    - Atitudine constructivă şi responsabilitate civică în rezolvarea conflictelor dintre persoane în mediul cultural

    Competenţe specifice şi forme de prezentare a conţinuturilor

                           Clasa a V-a

    1. Receptarea mesajelor orale
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │1.1. Recunoaşterea şi distingerea │- grupuri de sunete/cuvinte/secvenţe │
 │sunetelor şi cuvintelor specifice │sonore pentru discriminarea sunetelor │
 │limbii turce │şi grafemelor │
 │ │- enunţuri scurte pentru identificarea │
 │ │sensului unui cuvânt/grup de cuvinte │
 │ │- dialoguri scurte în situaţii uzuale │
 │ │de comunicare │
 │1.2. Desprinderea sensului global al│- înregistrări pe diverse suporturi │
 │unui mesaj scurt, rostit clar şi rar│destinate audiţiilor │
 │ │- relaţionarea mesajelor orale cu │
 │ │suporturi vizuale │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    2. Producerea mesajelor orale
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │2.1. Articularea cuvintelor cu │- grupuri de cuvinte/secvenţe sonore │
 │respectarea tonalităţii specifice a │pentru exerciţii de pronunţie şi │
 │accentului şi a intonaţiei │intonaţie │
 │ │- poezii scurte │
 │2.2. Folosirea formulelor de │- înregistrări destinate activităţilor │
 │deschidere, menţinere şi încheiere a│în perechi │
 │unui dialog │- jocuri didactice │
 │ │- scurte dialoguri situaţionale │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    3. Receptarea mesajelor scrise
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │3.1. Citirea unui text de dimensiuni│- scurte texte scrise pentru exerciţii │
 │mici folosind tonalitatea, accentul │de citire individuală/în grup, după │
 │şi intonaţia specifică │model │
 │3.2. Desprinderea sensului global al│- secvenţe de propoziţii simple pentru │
 │unui text scurt │discriminarea elementelor semantice, │
 │ │de tip "adevărat"/"fals" │
 │ │- scurte texte scrise pentru exerciţii │
 │ │de citire cu voce tare şi de lectură │
 │ │în gând │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    4. Producerea mesajelor scrise
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │4.1. Utilizarea corectă şi adecvată │- texte scurte cu vocabular uzual │
 │a situaţiilor de comunicare, a │pentru activităţi de autocorectare cu │
 │formelor lexicale fundamentale │model scris │
 │4.2. Utilizarea corectă a │- texte scurte cu vocabular uzual │
 │formatului, paginării în cadrul │pentru activităţi de copiere şi │
 │redactării unor texte funcţionale │comparare │
 │simple │ │
 │4.3. Utilizarea corectă a semnelor │- scriere după dictare │
 │de punctuaţie, a ortografiei şi a │- texte lacunare în vederea completării│
 │cuvintelor în contexte familiare │ │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei
    turce
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │5.1. Manifestarea curiozităţii faţă │- înregistrări video şi audiţii de │
 │de tradiţii locale şi obiceiuri │cântece selectate din suporturi │
 │ │multimedia: Acilim Turkce Seslendirme │
 │ │CD şi 1, Acilim Turkce Etkileşimli │
 │ │CD şi 1 │
 │5.2. Manifestarea interesului pentru│- vizionări de diapozitive, colaje │
 │normele culturale din spaţiul │(vederi, imagini etc.), documente video│
 │turcofon │ │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    Conţinuturi
    Organizare tematică
    - Copilul despre sine: nume, gen, însuşiri fizice, îngrijirea sănătăţii, jocuri
    - Familia: membrii familiei, sărbători în familie
    - Casa: încăperi, mobilier, împrejurimile casei
    - Mediul înconjurător: plante, animale, anotimpuri, denumiri generice ale formelor de relief
    - Şcoala: obiecte şcolare, activităţi
    - Activităţi cotidiene: zilele săptămânii, lunile anului, planul zilei
    - Cultură şi civilizaţie: cântece şi poezii specifice copilăriei
    Acte de vorbire
    1. a numi fiinţe, lucruri, locuri din mediul familiar
    2. a localiza persoane şi acţiuni
    3. a iniţia, a menţine şi a încheia o interacţiune verbală
    4. a se prezenta şi a prezenta pe cineva
    5. a saluta şi a răspunde la salut
    6. a exprima nevoi şi a solicita informaţii uzuale legate de acestea
    7. a mulţumi şi a răspunde la mulţumiri
    8. a se scuza
    Elemente de construcţie a comunicării*1)
──────────
    *1) Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul predării nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire, nu vor fi tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale. Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus.
──────────

    I. Fonetică şi ortografie
    Sunetele limbii turce şi corespondenţa lor grafică
    Alfabetul
    Accentul şi intonaţia
    Semnele de punctuaţie, despărţirea în silabe
    II. Lexic
    Minimum 200 de cuvinte, relaţionate cu actele de vorbire şi ariile tematice propuse
    III. Morfologie
    ● Substantivul
    Categoria numărului, substantive comune şi proprii
    Sufixe de apartenenţă (singular şi plural)
    ● Adjectivul
    Adjectivul calificativ, locul adjectivului
    ● Numeralul
    Cardinal (1-20), ordinal (1-20)
    ● Pronumele
    Personal (subiect, obiect direct)
    ● Verbul
    Verbe simple (cele mai uzuale, în construcţii active)
    Modul indicativ
    - timpul prezent (formă afirmativă şi negativă)
    - timpul trecut determinat (formă afirmativă şi negativă)
    Modul imperativ (formă afirmativă şi negativă)
    Diateza reflexivă (verbe uzuale)
    ● Adverbul
    De loc, timp, mod (frecvente în comunicare)
    ● Postpoziţia
    Postpoziţii (kadar, icin, gibi)
    ● Conjuncţiile de coordonare
    Copulativă (ve)
    IV. Sintaxa propoziţiei
    Subiectul şi predicatul

    Competenţe specifice şi forme de prezentare a conţinuturilor

                           Clasa a VI-a

    1. Receptarea mesajelor orale
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │1.1. Selectarea informaţiilor │- secvenţe sonore din audiţii │
 │dintr-un mesaj scurt, articulat clar│ │
 │şi rar │ │
 │1.2. Desprinderea trăsăturilor │- înregistrări de schimburi de mesaje │
 │caracteristice unui obiect/ │în situaţii uzuale de comunicare │
 │personaj/unor acţiuni din mesaje │- secvenţe sonore de mică întindere │
 │orale │şi cu grad scăzut de complexitate │
 │ │pentru confirmarea înţelegerii unor │
 │ │mesaje orale (de tipul "bifează", │
 │ │"încercuieşte", "subliniază", │
 │ │"desenează" etc.) │
 │1.3. Îndeplinirea unor cerinţe │- scurte povestiri audiate │
 │simple │- dialoguri scurte cu instrucţiuni │
 │ │de realizare/orientare │
 │ │- secvenţe sonore tipice pentru │
 │ │utilizarea colocvială a limbii în │
 │ │cadrul unor jocuri didactice │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    2. Producerea mesajelor orale
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │2.1. Formularea unor răspunsuri │- fragmente de conversaţii de mică │
 │simple pe teme familiare respectând │întindere şi cu grad scăzut de │
 │tonalitatea, accentul şi intonaţia │complexitate pentru identificarea │
 │ │răspunsului corect │
 │2.2. Producerea unor enunţuri │- relatări pe bază de imagini sau │
 │simple, cu sprijin, despre sine/ │cu cuvinte/întrebări de sprijin │
 │persoane/activităţi din universul │ │
 │familiar │ │
 │2.3. Utilizarea formulelor de │- minidialoguri pentru interacţiunea │
 │deschidere, menţinere şi încheiere a│orală în perechi │
 │unui dialog │ │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    3. Receptarea mesajelor scrise
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │3.1. Selectarea informaţiilor-cheie │- scurte texte scrise pentru exerciţii │
 │dintr-un text scurt │de citire individuală/în grup după │
 │ │model │
 │ │- secvenţe de propoziţii simple pentru │
 │ │discriminarea elementelor semantice, │
 │ │prin activităţi de tip alegere multiplă│
 │3.2. Desprinderea sensului │- tabele cu elemente simple destinate │
 │cuvintelor necunoscute din context │completării individuale sau în grup │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    4. Producerea mesajelor scrise
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │4.1. Completarea unui text scurt │- texte lacunare în vederea completării│
 │care respectă un plan dat │- scurte descrieri de obiecte, persoane│
 │ │şi acţiuni │
 │4.2. Scrierea mesajelor simple pe │- texte scurte cu cuvinte-cheie pentru │
 │baza unor cuvinte de sprijin şi a │activităţi de scriere după dictare │
 │unor imagini utilizând corect │- poezii scurte şi proverbe pentru │
 │semnele de punctuaţie şi normele │activităţi de autodictare şi │
 │ortografice │corectare dirijată │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei
    turce
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │5.1. Manifestarea curiozităţii faţă │- înregistrări video şi audiţii de │
 │de tradiţii locale şi obiceiuri │creaţii folclorice din suporturi │
 │ │multimedia: Acilim Turkce Seslendirme │
 │ │CD şi 2, Acilim Turkce Etkileşimli CD │
 │ │şi 2, Acilim Turkce Poster CD şi 2 │
 │5.2. Manifestarea interesului pentru│- vizionări de diapozitive │
 │normele culturale din spaţiul │- colaje (vederi, afişe etc.), │
 │turcofon │documente video │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    Conţinuturi
    Organizare tematică
    - Copilul despre sine: vârstă, gen, starea sănătăţii, naţionalitate, îmbrăcăminte
    - Familia: membrii familiei, mesele zilei, pregătirea hranei, sărbători în familie
    - Casa: încăperi, obiecte şi ustensile casnice, dependinţe, grădină, tipuri de construcţii, forme de habitat
    - Mediul înconjurător: plante, animale, forme de relief, starea vremii
    - Şcoala: relaţii cu colegii, organizarea timpului şcolar, activităţi specifice
    - Copilul şi lumea înconjurătoare: oraşul (clădiri, mijloace de transport), satul
    - Activităţi cotidiene: momentele zilei, activităţi curente, activităţi pentru timpul liber
    - Cultură şi civilizaţie: cântece, proverbe, nume de oraşe şi monumente
    Acte de vorbire
    1. a exprima cantităţi
    2. a compara obiecte şi persoane
    3. a descrie obiecte şi persoane
    4. a exprima o stare fizică
    5. a situa evenimente şi acţiuni în timp
    6. a propune ceva cuiva
    7. a se scuza faţă de cineva
    8. a formula/a accepta o invitaţie
    Elemente de construcţie a comunicării*2)
──────────
    *2) Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul predării nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire nu vor fi tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale. Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus.
──────────

    I. Fonetică şi ortografie
    Sunetele limbii turce şi corespondenţa lor grafică
    Semne diacritice: â, î
    Alfabetul
    Accentul şi intonaţia
    Rolul accentului
    Semnele de punctuaţie
    Despărţirea în silabe
    Marea armonie vocalică
    Norme ortografice
    II. Lexic
    200-250 cuvinte, relaţionate cu actele de vorbire şi ariile tematice propuse
    III. Morfologie
    ● Substantivul
    Substantive comune şi proprii
    Sufixe de apartenenţă (singular şi plural)
    Cazurile substantivului
    ● Adjectivul
    Locul adjectivului
    Gradele de comparaţie
    ● Numeralul
    Cardinal (20-1000)
    Ordinal (20-1000)
    ● Pronumele
    Personal (subiect, obiect direct)
    demonstrativ
    Pronumele sub formă de sufix (exprimarea posesiei)
    ● Verbul
    Modul indicativ
    - timpul prezent (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    - timpul trecut determinat (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    - timpul trecut nedeterminat (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    - timpul viitor (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    Diateza reflexivă
    Diateza pasivă
    Modul imperativ (formă afirmativă şi negativă)
    ● Adverbul
    De loc, timp, mod (frecvente în comunicare)
    De cantitate
    ● Postpoziţia
    Postpoziţii (kadar, icin, gibi, gore)
    ● Conjuncţiile de coordonare
    Copulativă (ve, veya)
    ● Interjecţia
    Interjecţii din limbajul uzual (Ah!, Eh!, Aman!)
    IV. Sintaxa propoziţiei
    Subiectul
    Predicatul
    Complementul direct
    V. Tipuri de enunţ
    Enunţul asertiv, enunţul interogativ, enunţul exclamativ, enunţul injonctiv

    Competenţe specifice şi forme de prezentare a conţinuturilor

                        Clasa a VII-a

    1. Receptarea mesajelor orale
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │1.1. Sesizarea ordinii evenimentelor│- scurte texte orale în vederea │
 │evocate într-un mesaj articulat clar│ordonării unor secvenţe de enunţuri │
 │şi rar │ │
 │1.2. Desprinderea sensului global al│- seturi de propoziţii simple în │
 │unor mesaje simple │contexte conversaţionale pentru │
 │ │validarea înţelegerii sensului │
 │ │(alegere duală/multiplă) │
 │1.3. Selectarea informaţiilor │- scurte texte cu conţinut informativ │
 │conform unor cerinţe rostite clar şi│din înregistrări audio, video │
 │cu debit normal │ │
 │1.4. Îndeplinirea unor instrucţiuni │- fragmente de conversaţie şi descrieri│
 │rostite clar şi distinct de către │funcţionale pe bază de CD-uri │
 │interlocutor │- jocuri didactice pornind de la │
 │ │înregistrări audio │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    2. Producerea mesajelor orale
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │2.1. Marcarea prin intonaţie a │- secvenţe sonore pertinente pentru │
 │enunţurilor afirmative, negative, │distingerea micii şi marii armonii │
 │interogative, exclamative │vocalice │
 │ │- secvenţe sonore pertinente pentru │
 │ │sesizarea articulării nuanţate a │
 │ │structurilor prozodice │
 │2.2. Formularea de întrebări simple │- minidialoguri pentru activităţi de │
 │în situaţii de comunicare uzuală │simulare/joc de rol │
 │2.3. Descrierea de obiecte, fiinţe, │- suite de enunţuri şi instrucţiuni │
 │situaţii, acţiuni, în propoziţii │în context situaţional │
 │simple, conform solicitărilor │- descrieri orale (cu suporturi │
 │ │iconice) │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    3. Receptarea mesajelor scrise
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │3.1. Identificarea temei/subiectului│- texte scurte cu caracter funcţional │
 │şi a momentelor logico-temporale │sau fragmente din texte literare │
 │prezente în text pe bază de titlu, │adaptate conform particularităţilor │
 │imagini, cuvinte-cheie │vârstei │
 │3.2. Extragerea informaţiilor │- texte scurte sau secvenţe de text │
 │specifice/ideilor principale │pentru activităţi de verificare a │
 │dintr-un scurt text │înţelegerii sensului de tip │
 │ │"adevărat"/"fals" sau cu alegere │
 │ │multiplă │
 │3.3. Sesizarea din context a │- tabele cu instrucţiuni │
 │înţelesului unor elemente lexicale │- texte publicitare │
 │necunoscute │- texte lacunare în vederea completării│
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    4. Producerea mesajelor scrise
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │4.1. Redactarea unor mesaje scurte, │- texte scurte sau secvenţe de text cu │
 │familiare, pe teme din universul │sau fără plan prestabilit │
 │imediat │ │
 │4.2. Relatarea în scris a unor │- redactări individuale sau în grup │
 │experienţe personale │cu compararea rezultatelor │
 │ │- scrisori simple folosind principalii │
 │ │conectori │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei
    turce
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │5.1. Manifestarea curiozităţii faţă │- dosare tematice │
 │de tradiţii locale, obiceiuri şi │- înregistrări video şi audiţii de │
 │situri culturale │creaţii folclorice din suporturi │
 │ │multimedia: Acilim Turkce Seslendirme │
 │ │CD şi 3, Acilim Turkce Etkileşimli CD │
 │ │şi 3, Acilim Turkce Poster CD şi 3 │
 │5.2. Manifestarea interesului pentru│- expoziţii de afişe, pliante, broşuri │
 │normele culturale din spaţiul │şi produse specifice │
 │turcofon │- colaje (vederi, hărţi, afişe etc.), │
 │ │documente video │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    Conţinuturi
    Organizare tematică
    - Universul personal: preocupări şi preferinţe, viaţă sănătoasă, jocuri şi activităţi în afara şcolii, hobby-uri, activităţi sportive
    - Oameni şi locuri: ocupaţii, profesii, instituţii, obiective economice şi turistice
    - Mediul înconjurător: plante, animale, mediu urban/mediu rural tipuri de habitat
    - Progres şi schimbare: mijloace de transport moderne, preocupări ecologice
    - Obiceiuri şi tradiţii: activităţi specifice sărbătorilor tradiţionale
    - Comunicare: scrisoarea, cartea poştală, internetul
    - Universul cultural: personaje îndrăgite de copii şi tineri, din cărţi, filme şi muzică
    Acte de vorbire
    1. a localiza şi a descrie obiecte, persoane şi situaţii
    2. a caracteriza o persoană, un grup de persoane
    3. a exprima preferinţe şi gusturi
    4. a situa în timp şi a relata activităţi
    5. a exprima sentimente (satisfacţie, bucurie, nelinişte, teamă)
    6. a planifica activităţi
    7. a cere şi a da informaţii practice (de timp, loc, cantitate, direcţie)
    8. a mulţumi şi a felicita pe cineva
    9. a exprima acordul şi dezacordul
    Elemente de construcţie a comunicării*3)
──────────
    *3) Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul predării nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire nu vor fi tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale. Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus.
──────────

    I. Fonetică şi ortografie
    Sunetele limbii turce şi corespondenţa lor grafică
    Alfabetul
    Grupuri consonantice
    Accentul şi intonaţia
    Rolul accentului
    Semnele de punctuaţie
    Despărţirea în silabe
    Marea armonie vocalică
    Mica armonie vocalică
    II. Lexic
    250-300 de unităţi lexicale (cuvinte, sintagme); relaţii semantice (sinonime, antonime, omonime)
    III. Morfologie
    ● Substantivul
    Numărul substantivelor comune şi proprii
    Sufixe de apartenenţă (singular şi plural)
    Cazurile substantivului
    Derivarea cu sufixe a substantivelor
    Compunerea substantivelor
    ● Adjectivul
    Adjectivul demonstrativ
    Locul adjectivului şi gradele de comparaţie
    Izafetul adjectivului
    ● Numeralul
    Cardinal (20-1000)
    Ordinal (20-1000)
    Distributiv
    ● Pronumele
    Personal (subiect, obiect direct)
    Demonstrativ
    Pronumele sub formă de sufix (exprimarea posesiei)
    Reflexiv
    Nehotărât
    ● Verbul
    Modul indicativ
    - timpul prezent (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    - timpul trecut determinat (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    - timpul trecut nedeterminat (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    - timpul viitor (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    - timpul prezent continuu (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
    Diateza reflexivă
    Diateza pasivă
    Modul imperativ (formă afirmativă şi negativă)
    Modul condiţional-optativ
    ● Adverbul
    De loc, timp, mod (forme frecvente în comunicare)
    De cantitate
    De direcţie
    ● Postpoziţia
    Postpoziţii (kadar, icin, gibi, gore)
    Postpoziţiile care se construiesc cu cazul ablativ (-dan once, -dan sonra)
    ● Conjuncţiile de coordonare
    Copulativă (ve, veya)
    Subordonatoare (ki, bile)
    ● Interjecţia
    Interjecţii folosite în comunicarea uzuală (Ah!, Eh!, Aman!)
    Onomatopee (tak, şir, kut, gurul, miyav, hav)
    IV. Sintaxa propoziţiei
    Subiectul
    Predicatul
    Complement direct
    Complement adverbial
    Complement de direcţie
    Conectori (indicatori temporali: ilk once, daha sonra, sonunda)
    V. Tipuri de enunţ
    asertiv, negativ, interogativ, exclamativ, injonctiv

    Competenţe specifice şi forme de prezentare a conţinuturilor

                      Clasa a VIII-a

    1. Receptarea mesajelor orale
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │1.1. Desprinderea ideilor principale│- scurte texte orale sau paragrafe │
 │dintr-un mesaj articulat clar, │în vederea ordonării unor suite de │
 │cu viteză normală │enunţuri │
 │ │- scurte texte cu conţinut informativ │
 │ │selectate din înregistrări audio, video│
 │1.2. Identificarea elementelor-cheie│- tabele cu instrucţiuni de completare │
 │(cine, ce, când, unde, cum) dintr-un│- exerciţii de transfer de informaţii │
 │discurs standard pe subiecte │pe bază de tabele │
 │familiare │ │
 │1.3. Selectarea informaţiilor │- schimburi verbale simple înregistrate│
 │particulare dintr-un schimb de │în diverse contexte conversaţionale │
 │mesaje/o conversaţie, articulate │pentru identificarea intenţiei de │
 │clar, cu debit normal │comunicare şi a relaţiei între │
 │ │participanţii la schimbul verbal │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    2. Producerea mesajelor orale
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │2.1. Adaptarea intonaţiei şi a │- dialoguri situaţionale cu sau fără │
 │tonalităţii specifice situaţiilor de│instrucţiuni │
 │comunicare socială │ │
 │2.2. Utilizarea conectorilor │- scurte descrieri şi relatări uzuale │
 │adecvată tipului de discurs şi │- minidialoguri/conversaţii în pereche │
 │situaţiei de comunicare │şi în grup │
 │2.3. Exprimarea opiniei în legătură │- discuţii pe subiecte de interes │
 │cu o/un persoană/personaj/ │specifice vârstei │
 │eveniment/situaţie │- discuţii de grup pentru elaborarea/ │
 │ │prezentarea unui proiect │
 │2.4. Realizarea de prezentări │- relatări în grup prin continuarea │
 │orientate tematic │propoziţiei preluate de la un coleg │
 │ │- redare orală a conţinutului unui │
 │ │text audiat │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    3. Receptarea mesajelor scrise
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │3.1. Desprinderea ideilor principale│- chestionare de lectură în vederea │
 │dintr-un text literar, original sau │completării individuale sau în grup │
 │adaptat │- scurte texte literare adaptate │
 │ │(texte descriptive sau narative simple)│
 │3.2. Selectarea elementelor │- exerciţii de organizare a informaţiei│
 │esenţiale dintr-un text funcţional │extrase dintr-un text funcţional │
 │simplu │ │
 │3.3. Localizarea şi extragerea │- tabele şi texte lacunare în vederea │
 │informaţiilor specifice din liste │completării │
 │tematice, grafice, tabele, postere │- texte scrise şi suporturi iconice │
 │ │pentru activităţi de corelare │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    4. Producerea mesajelor scrise
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │4.1. Redactarea unor paragrafe/ │- seturi de propoziţii legate prin │
 │scurte texte funcţionale │conectori │
 │ │- secvenţe de text/paragrafe pentru │
 │ │activităţi de redactare/înlănţuire │
 │ │coerentă a elementelor discursive │
 │4.2. Descrierea unor persoane/ │- redactări conţinând texte descriptive│
 │instrumente/acţiuni/evenimente pe │simple pe baza unei structuri date │
 │baza unor întrebări de sprijin │ │
 │4.3. Redactarea unui text scurt │- scrisori personale │
 │despre un eveniment sau o experienţă│- relatări personale │
 │personală pe baza unui plan dat │- completare de texte funcţionale cu │
 │ │detalii personale │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

    5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei
    turce
 ┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Forme de prezentare a conţinuturilor │
 ├────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │5.1. Manifestarea curiozităţii faţă │- dicţionarul şi atlasul şcolar │
 │de tradiţii locale, obiceiuri şi │- înregistrări video şi audiţii de │
 │situri culturale │creaţii folclorice din suporturi │
 │ │multimedia: Acilim Turkce Seslendirme │
 │ │CD şi 4, Acilim Turkce Etkileşimli CD │
 │ │şi 4, Acilim Turkce Poster CD şi 4 │
 │5.2. Manifestarea interesului pentru│- expoziţii de afişe, pliante, │
 │normele culturale din spaţiul │broşuri şi produse specifice │
 │turcofon │- documente video referitoare la │
 │ │evenimente culturale │
 └────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    Conţinuturi
    Organizare tematică
    - Universul personal: prietenia, jocuri şi activităţi în afara şcolii, gusturi şi preferinţe, hobby-uri, relaţii între tineri
    - Mediul înconjurător: anotimpurile şi caracteristici climatice, plante şi animale, preocupări ecologice
    - Progres şi schimbare: statut profesional, obiecte şi ustensile, tehnologii moderne, mijloace de comunicare în masă
    - Aspecte sociale: structuri administrative, servicii publice, instituţii reprezentative
    - Oamenii şi locuri: obiective economice, turistice şi culturale, corespondenţă şi schimburi şcolare, competiţii sportive
    - Obiceiuri şi tradiţii: diversitatea spaţiului turcic, geografia administrativă şi regională, sărbători tradiţionale, tradiţii regionale
    - Incursiuni în universul cultural: personalităţi marcante din literatură, ştiinţă şi artă
    Acte de vorbire
    1. a descrie persoane, obiecte, acţiuni şi împrejurări
    2. a caracteriza personaje sau acţiuni ale acestora
    3. a planifica o suită de acţiuni
    4. a povesti evenimente/suite de acţiuni
    5. a propune, a accepta o propunere
    6. a face o urare, a felicita pe cineva
    7. a se scuza, a răspunde la scuze
    8. a exprima şi a cere o opinie
    9. a exprima acordul şi dezacordul
    10. a exprima nevoi, dorinţe şi aşteptări
    Elemente de construcţie a comunicării*4)
──────────
    *4) Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul predării nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire nu vor fi tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale. Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus.
──────────

    I. Fonetică şi ortografie
    Sunetele limbii turce şi corespondenţa lor grafică
    Sonorizarea consoanelor
    Alfabetul
    Grupuri consonantice
    Rolul accentului
    Semnele de punctuaţie
    Marea armonie vocalică
    Mica armonie vocalică
    Norme ortografice
    II. Lexic
    250-300 de unităţi lexicale (cuvinte, sintagme); relaţii semantice (sinonime, antonime, omonime)
    III. Morfologie
    ● Substantivul
    Substantive comune şi proprii
    Sufixe de apartenenţă (singular şi plural)
    Cazurile substantivului
    Derivarea cu sufixe a substantivelor
    Compunerea substantivelor
    Izafetul substantivului
    ● Adjectivul
    Adjectivul calificativ
    Adjectivul demonstrativ, nehotărât, interogativ
    Locul adjectivului şi gradele de comparaţie
    Izafetul adjectivului
    ● Numeralul
    Cardinal
    Ordinal
    Distributiv
    Fracţionar
    ● Pronumele
    Personal (subiect, obiect direct)
    Demonstrativ
    Pronumele sub formă de sufix (exprimarea posesiei)
    Pronumele sub formă de sufix (-ki)
    Nehotărât
    Interogativ
    Reflexiv
    ● Verbul
    Modul indicativ
    - timpul prezent (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
    - timpul trecut determinat (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
    - timpul trecut nedeterminat (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
    - timpul viitor (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
    - timpul prezent continuu (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
    Modul imperativ (formă afirmativă, negativă)
    Modul condiţional-optativ
    Modul necesitativ
    Modul conjunctiv
    ● Adverbul
    De loc, timp, mod (forme frecvente în comunicare)
    De cantitate
    De direcţie
    Interogativ
    ● Postpoziţia
    Postpoziţii frecvent utilizate (kadar, icin, gibi, gore)
    Postpoziţiile care se construiesc cu cazul ablativ (-dan once, -dan sonra)
    ● Conjuncţiile de coordonare
    Conjuncţii compuse (veyahut, yoksa, oyleyse, madem ki)
    Copulativă (ve, veya)
    Subordonatoare (ki, bile)
    ● Interjecţia
    Interjecţii din limbajul uzual (Ah!, Eh!, Aman!)
    Onomatopee (tak, şir, kut, gurul, miyav, hav)
    Interjecţii compuse
    IV. Sintaxa propoziţiei şi a frazei
    Subiectul
    Predicatul
    Complement direct
    Complement adverbial
    Complement postpoziţional
    Complement de direcţie
    Conectori (indicatori temporali şi cauzali)
    V. Tipuri de enunţ
    Asertiv, negativ, interogativ, exclamativ, injonctiv
    Sugestii metodologice
    Planificările calendaristice elaborate pe baza programelor vor fi structurate pe unităţi de învăţare şi vor însoţi parcursul întregului an şcolar pentru a garanta abordarea unitară a implementării curriculumului. În planificarea şi în proiectarea didactică (selectarea şi detalierea unităţilor de învăţare, elaborarea probelor de evaluare formativă şi sumativă etc.), cadrele didactice de specialitate vor avea drept reper principal prevederile programei şcolare. În vederea organizării eficiente a timpului alocat învăţării în clasă şi pentru evitarea suprasolicitării elevilor în activitatea de învăţare/predare vor fi folosite metode comunicative, tehnici interactive şi activităţi centrate pe elev, individuale, în perechi şi în grup. Recomandăm folosirea cu precădere a următoarelor activităţi:
    - activităţi de extragere a informaţiei esenţiale dintr-un mesaj oral sau scris;
    - activităţi de selectare şi ordonare a ideilor principale dintr-un text citit individual sau în grup;
    - activităţi de ordonare a unor seturi de propoziţii în secvenţe de text;
    - exerciţii cu alegere duală/multiplă;
    - activităţi interactive având ca suport înregistrări audio, video, CD-uri;
    - jocuri didactice pornind de la înregistrări audio şi video;
    - lectura unor texte scurte cu caracter funcţional sau a unor fragmente din texte literare adaptate;
    - exerciţii de discriminare, de tip "adevărat"/"fals";
    - completarea unor texte cu fragmentele lipsă;
    - redactarea unor texte scurte după plan;
    - exerciţii de redactare individual sau în grup cu compararea rezultatelor;
    - redactarea de scrisori în registru familiar.
    Prezentarea chestiunilor de limbă se cere a fi simplificată, accentul căzând pe dobândirea deprinderilor corecte de utilizare a formelor, structurilor şi mecanismelor lingvistice în situaţii de comunicare orală şi scrisă.
    Manualul şcolar este unul dintre instrumentele didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare. În consecinţă, conţinutul acestuia va fi valorificat în funcţie de prevederile programei şcolare*5) şi va fi adaptat de profesor specificului clasei/grupului de elevi.
──────────
    *5) În situaţia în care nivelul clasei de elevi şi interesele de învăţare ale acestora permit şi abordarea unor teme suplimentare, care nu se regăsesc în mod explicit printre prevederile programei şcolare ca fiind obligatorii, acestea vor avea caracter facultativ şi pot fi preluate din suporturi didactice, cum ar fi Acilim Turkce Ders Kitabi 1, Acilim Turkce Ders Kitabi 2, Acilim Turkce Ders Kitabi 3, Acilim Turkce Ders Kitabi 4.
──────────

    Ca principal instrument al evaluării curente a cunoştinţelor şi deprinderilor comunicative ale elevilor, evaluarea formativă este implicită demersului pedagogic în orele de limbă modernă, permiţând atât profesorului, cât şi elevului să stabilească nivelul de achiziţie a competenţelor şi a cunoştinţelor, să identifice lacunele şi cauzele lor, să regleze procesul de predare/învăţare. Instrumentele şi probele de evaluare periodică şi sumativă vor fi elaborate în strictă corelare cu competenţele specifice şi formele de prezentare a conţinuturilor prevăzute în prezenta programă. În plus, profesorul va ţine cont de descriptorii specifici nivelului A (A1, A2) din Cadrul european comun de referinţă pentru limbi: predare, învăţare, evaluare. La finele studiilor gimnaziale, elevii care au studiat fără întrerupere limba turcă ca limbă modernă 2, începând din clasa a V-a, vor atinge un nivel comparabil cu nivelul A2 din referenţialul elaborat de Consiliul Europei.
    Un instrument important de evaluare continuă inspirat de Cadrul european comun de referinţă pentru limbi rezidă în Portofoliul european al limbilor. Acesta permite o evidenţiere a progreselor obţinute de elevi în domeniul învăţării limbii moderne şi ordonarea coerentă a dovezilor (proiecte, teste, certificate/atestate de limbă, dovada absolvirii unui an de studiu/mai multor ani de studiu în alte ţări), putând să susţină demersul de autoevaluare pe parcursul unuia sau mai multor cicluri de învăţământ.
    Grupul de lucru
    Ene Ulgean, Şcoala Gimnazială "Adrian V. Rădulescu", Murfatlar
    Sedat Can, Lumina Instituţii de Învăţământ, Bucureşti

                             -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016