Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 490 din 17 aprilie 2008  pentru aplicarea cerintelor minime privind anumite aspecte legate de conditiile de munca ale lucratorilor mobili care presteaza servicii de interoperabilitate transfrontaliera in sectorul feroviar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 490 din 17 aprilie 2008 pentru aplicarea cerintelor minime privind anumite aspecte legate de conditiile de munca ale lucratorilor mobili care presteaza servicii de interoperabilitate transfrontaliera in sectorul feroviar

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 13 august 2008

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor, în conformitate cu <>art. 4 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 367/2007 , cu modificãrile ulterioare şi al <>art. 14 din Hotãrârea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse,

ministrul transporturilor şi ministrul muncii, familiei şi egalitãţii de şanse emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã cerinţele minime privind anumite aspecte legate de condiţiile de muncã ale lucrãtorilor mobili care presteazã servicii de interoperabilitate transfrontalierã în sectorul feroviar, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
(1) Cerinţele minime se aplicã lucrãtorilor feroviari mobili repartizaţi la serviciile de interoperabilitate transfrontalierã efectuate de operatorii de transport feroviar.
(2) Prezentele cerinţe nu se aplicã personalului de tren repartizat în cadrul urmãtoarelor servicii de transport feroviar:
- transportul feroviar transfrontalier de cãlãtori local sau regional;
- transportul feroviar transfrontalier de marfã pe rute ce nu depãşesc 15 km dincolo de frontiera de stat;
- transportul feroviar pe rute transfrontaliere care încep şi se terminã pe infrastructura naţionalã şi utilizeazã infrastructura unui alt stat membru al Uniunii Europene fãrã a opri pe teritoriul statului respectiv.
ART. 3
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile sunt definite dupã cum urmeazã:
1. servicii de interoperabilitate transfrontalierã - acele servicii de transport feroviar transfrontalier pentru efectuarea cãrora operatorii de transport feroviar trebuie sã deţinã cel puţin douã certificate de siguranţã, cel de pe teritoriul României fiind emis conform prevederilor <>Legii nr. 55/2006 privind siguranţa feroviarã;
2. lucrãtor mobil care presteazã servicii de interoperabilitate transfrontalierã - orice lucrãtor care face parte din personalul de tren, repartizat la serviciile de interoperabilitate transfrontalierã pentru mai mult de o orã pe zi de muncã;
3. timp de muncã - orice perioadã în care salariatul presteazã munca, se aflã la dispoziţia angajatorului şi îndeplineşte sarcinile şi atribuţiile sale, conform prevederilor contractului individual de muncã, contractului colectiv de muncã aplicabil şi/sau ale legislaţiei în vigoare;
4. perioadã de odihnã - orice perioadã care nu reprezintã timp de muncã;
5. timp de noapte - orice perioadã de minimum 7 ore, cuprinsã între orele 22,00-6,00;
6. schimb de noapte - orice schimb de minimum 3 ore de muncã pe timp de noapte;
7. odihnã în afara domiciliului - odihnã zilnicã de care lucrãtorul mobil nu poate beneficia la domiciliul sãu;
8. mecanic de locomotivã - orice lucrãtor autorizat sã conducã un vehicul feroviar de tracţiune;
9. timp de conducere - durata activitãţii programate în timpul cãreia mecanicul de locomotivã este rãspunzãtor de vehiculul feroviar de tracţiune, excluzând timpul prevãzut pentru punerea în funcţiune sau pentru oprirea acestui vehicul, dar incluzând orice întreruperi planificate pe durata cãrora mecanicul de locomotivã rãmâne rãspunzãtor de vehiculul feroviar de tracţiune.
ART. 4
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage rãspunderea juridicã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

*

Prezentul ordin transpune în totalitate prevederile Directivei 2005/47/CE a Consiliului din 18 iulie 2005 privind Acordul dintre Comunitatea Cãilor Ferate Europene (CER) şi Federaţia Europeanã a Lucrãtorilor în Transporturi (ETF) asupra anumitor aspecte legate de condiţiile de muncã ale lucrãtorilor mobili care presteazã servicii de interoperabilitate transfrontalierã în sectorul feroviar, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 195 din 27 iulie 2005.

Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban

Ministrul muncii,
familiei şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru



ANEXĂ

CERINŢE MINIME
privind anumite aspecte legate de condiţiile de muncã ale lucrãtorilor mobili care presteazã servicii de interoperabilitate transfrontalierã în sectorul feroviar

Odihna zilnicã la domiciliu
ART. 1
(1) Odihna zilnicã la domiciliu este de minimum 12 ore consecutive într-o perioadã de 24 de ore.
(2) Odihna zilnicã la domiciliu poate fi redusã la cel mult 9 ore o datã la 7 zile. În acest caz, orele corespunzãtoare diferenţei dintre perioada redusã de odihnã şi perioada de 12 ore se adaugã la urmãtoarea perioadã de odihnã zilnicã la domiciliu.
(3) O perioadã zilnicã de odihnã la domiciliu, redusã la cel mult 9 ore, nu poate fi programatã între douã perioade de odihnã zilnicã în afara domiciliului.
Odihna zilnicã în afara domiciliului
ART. 2
(1) Odihna zilnicã în afara domiciliului este de minimum 8 ore consecutive într-o perioadã de 24 de ore.
(2) Orice perioadã de odihnã în afara domiciliului va fi urmatã de o perioadã de odihnã la domiciliu. Cea de-a doua perioadã de odihnã consecutivã în afara domiciliului, precum şi compensarea pentru odihna în afara domiciliului se pot stabili prin negocieri între partenerii sociali sau la nivel de operator de transport feroviar, dupã caz.
(3) În vederea asigurãrii unei recuperãri eficiente a personalului, se recomandã angajatorului sã acorde atenţie nivelului de confort al spaţiului de cazare pus la dispoziţia personalului care se odihneşte în afara domiciliului.
Perioadele de pauzã
ART. 3
(1) Dacã timpul de muncã al unui mecanic de locomotivã este mai mare de 8 ore, se asigurã o perioadã de pauzã de cel puţin 45 de minute în timpul zilei de lucru, iar dacã timpul de lucru este între 6 şi 8 ore, pauza va fi de cel puţin 30 de minute.
(2) Orele la care se programeazã pauzele şi durata acestora se stabilesc în aşa fel încât sã se asigure recuperarea eficientã a mecanicului de locomotivã.
(3) Pauzele se pot adapta pe parcursul unei zile de lucru în cazul întârzierii trenurilor.
(4) O parte din pauzã trebuie asiguratã între a 3-a şi a 6-a orã de lucru.
(5) În cazul în care este disponibil un al doilea mecanic de locomotivã, nu se aplicã prevederile alin. (1)-(4), iar pauzele vor fi acordate în conformitate cu prevederile Codului muncii sau ale contractului colectiv de muncã aplicabil.
(6) Pentru alte categorii de personal de bord se acordã o pauzã de cel puţin 30 de minute, dacã timpul de lucru este mai lung de 6 ore.
Perioada de odihnã sãptãmânalã
ART. 4
(1) Toţi lucrãtorii mobili care presteazã servicii de interoperabilitate transfrontalierã au dreptul, la fiecare perioadã de 7 zile, la o perioadã minimã neîntreruptã de odihnã de 24 de ore, plus perioada de odihnã zilnicã de 12 ore menţionatã la art. 1 din prezenta anexã.
(2) În fiecare an, fiecare lucrãtor mobil are dreptul la 104 perioade de odihnã de câte 24 de ore, inclusiv perioadele de 24 de ore ale celor 52 de perioade de odihnã sãptãmânale, acordate astfel încât sã includã:
- 12 perioade de odihnã duble, de 48 de ore plus o perioadã de odihnã zilnicã de 12 ore, inclusiv sâmbãta şi duminica;
- 12 perioade de odihnã duble, de 48 de ore plus o perioadã de odihnã zilnicã de 12 ore, fãrã garanţia cã sunt incluse o sâmbãtã şi o duminicã.
Timpul de conducere
ART. 5
(1) Timpul de conducere, aşa cum este definit la art. 3 din ordin, nu depãşeşte 9 ore pentru un schimb de zi şi 8 ore pentru un schimb de noapte între douã perioade de odihnã zilnicã.
(2) Timpul maxim de conducere într-o perioadã de douã sãptãmâni se limiteazã la 80 de ore.
Verificãri
ART. 6
Pentru a permite monitorizarea respectãrii dispoziţiilor ordinului, operatorii de transport feroviar vor ţine o evidenţã a orelor zilnice de muncã şi a perioadelor de odihnã pentru lucrãtorii mobili, care va fi pãstratã cel puţin un an.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016