Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 480 din 23 aprilie 2024  privind procedura, documentaţia şi informaţiile necesare autorizării administratorilor de credite    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 480 din 23 aprilie 2024 privind procedura, documentaţia şi informaţiile necesare autorizării administratorilor de credite

EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 411 din 7 mai 2024
    Având în vedere prevederile:
    - art. 7 alin. (1) şi art. 30 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2024 privind administratorii de credite şi cumpărătorii de credite, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind contractele de credit pentru consumatori;
    – art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Referatului nr. 2.671 din 19.03.2024 al Direcţiei generale control şi supraveghere piaţă şi armonizare europeană,

    preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor emite următorul ordin:
    ART. 1
    (1) În vederea obţinerii autorizării din partea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, denumită în continuare Autoritatea, administratorii de credite, aşa cum sunt definiţi la art. 3 pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2024 privind administratorii de credite şi cumpărătorii de credite, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind contractele de credit pentru consumatori, care au sediul social pe teritoriul României, au obligaţia de a depune o cerere de autorizare la sediul Autorităţii, însoţită de următoarele documente:
    a) certificatul de înregistrare al societăţii, în copie certificată conform cu originalul;
    b) actul constitutiv/statutul societăţii, în copie certificată conform cu originalul;
    c) hotărârea judecătorească de la înfiinţare, în copie certificată conform cu originalul;
    d) certificatul constatator emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, la zi/de dată recentă, în copie certificată conform cu originalul;
    e) copii ale cărţilor de identitate ale membrilor organului de conducere/organului administrativ şi ale persoanelor care posedă deţineri calificate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) pct. 36 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012;
    f) cazierul judiciar în original, pentru fiecare membru al organului de conducere/organului administrativ al solicitantului, inclusiv pentru fiecare persoană care posedă deţineri calificate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) pct. 36 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012;
    g) declaraţie pe propria răspundere a fiecărui membru al organului de conducere/organului administrativ al solicitantului că nu face obiectul niciunei proceduri de insolvenţă în curs/nu a fost declarată anterior în stare de faliment, inclusiv pentru fiecare persoană care posedă deţineri calificate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) pct. 36 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 că nu face obiectul niciunei proceduri de insolvenţă în curs/nu a fost declarată anterior în stare de faliment;
    h) procedura generală internă a solicitantului privind instituirea unor cadre solide de guvernanţă şi mecanisme adecvate de control intern, care să includă proceduri contabile şi de gestionare a riscurilor, care asigură respectarea drepturilor debitorului şi conformarea cu legislaţia care reglementează drepturile creditorului ce decurg dintr-un contract de credit sau contractul de credit în sine, precum şi cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (GDPR);
    i) procedura internă a solicitantului privind asigurarea respectării normelor de protecţie a debitorilor, precum şi a faptului că debitorii sunt trataţi în mod echitabil şi cu diligenţă, inclusiv prin luarea în considerare a situaţiei lor financiare;
    j) procedura specifică internă a solicitantului de înregistrare şi soluţionare a plângerilor formulate de debitori;
    k) procedura internă de combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, în cazul în care Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, îi desemnează pe administratorii de credite ca fiind entităţi obligate în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului.

    (2) Organul administrativ sau de conducere al solicitantului, în ansamblu, va face dovada că dispune de cunoştinţe şi experienţă adecvate pentru a-şi desfăşura activitatea cu competenţă şi responsabilitate, în conformitate cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    (3) Administratorii de credite au obligaţia de a viza anual autorizaţia, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a organului de conducere, că îndeplinesc condiţiile de la momentul autorizării.

    ART. 2
    (1) Autoritatea analizează, în termen de 45 de zile de la primirea cererii de autorizare însoţite de documentele aferente, dacă aceasta este completă.
    (2) În termen de 90 de zile de la primirea unei cereri complete sau, în cazul în care cererea este considerată incompletă, de la primirea informaţiilor solicitate, autoritatea competentă informează solicitantul dacă autorizaţia este acordată sau refuzată şi prezintă motivele refuzului.

    ART. 3
    Pentru emiterea autorizaţiei pentru administratorii de credite se va achita o taxă în valoare de 6.000 lei, în contul Trezoreriei Statului A.T.C.P. Municipiul Bucureşti RO31TREZ7005032XXX004173 şi se depune dovada aferentă (ordin de plată/extras de cont) la data depunerii cererii în vederea obţinerii autorizării administratorului de credite. În cazul în care nu se depune dovada achitării taxei de autorizare la data depunerii cererii de autorizare, cererea de autorizare nu va fi analizată până la îndeplinirea acestei obligaţii.

    ART. 4
    Documentele menţionate la art. 1 pot fi transmise prin poştă sau depuse la sediul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor din Bulevardul Aviatorilor nr. 72, cod poştal 011865, sectorul 1, Bucureşti.

    ART. 5
    Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Prezentul ordin transpune prevederile Directivei (UE) 2021/2.167 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 privind administratorii de credite şi cumpărătorii de credite şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 438 din 8 decembrie 2021.


                    p. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
                    Sebastian-Ioan Hotca

    Bucureşti, 23 aprilie 2024.
    Nr. 480.
    ANEXA 1

    CRITERII
    pentru evaluarea cunoştinţelor şi a experienţei adecvate
    ale membrilor individuali ai administratorilor de credite
    I. În vederea evaluării cunoştinţelor şi a experienţei adecvate ale membrilor individuali ai administratorilor de credite, pentru a-şi desfăşura activitatea cu competenţă şi responsabilitate, se respectă următoarele criterii:
    1. administratorul de credite trebuie să evalueze toţi membrii individuali ai organului pentru a stabili dacă aceştia au împreună cunoştinţele şi experienţa adecvate pentru a asigura funcţionarea eficientă a organului, inclusiv dacă fiecare membru are capacitatea de a-şi prezenţa punctele de vedere şi de a discuta strategiile şi obiectivele de afaceri, precum şi dacă procesele decizionale colective implică discuţii, contestaţii şi supraveghere adecvate;
    2. evaluarea cunoştinţelor şi experienţei adecvate trebuie să aibă în vedere, în principal, experienţa teoretică şi practică legată de activitatea de administrare a creditelor, inclusiv, în special: cerinţele legale şi de reglementare relevante, inclusiv cerinţele naţionale privind serviciile de administrare a creditelor şi colectarea creanţelor; procedurile de sechestru, insolvenţă şi faliment; protecţia consumatorilor şi a debitorilor; cerinţe privind protecţia datelor; obligaţiile de combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, în cazul în care administratorii de credite sunt desemnaţi ca entităţi obligate în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    3. măsura în care membrii organului de conducere sau administrativ înţeleg în mod clar cadrul de guvernanţă al administratorului de credite, rolurile şi responsabilităţile respective ale acestora şi, după caz, structura grupului şi orice posibile conflicte de interese care ar putea să apară în legătură cu acestea;
    4. măsura în care membrii organului de conducere sau administrativ sunt capabili să contribuie la punerea în aplicare a unei culturi organizaţionale şi a riscurilor, a unor valori organizaţionale şi a unui comportament adecvat în cadrul organului de conducere sau administrativ pentru a-şi desfăşura activitatea cu competenţă şi responsabilitate;
    5. nivelul şi profilul studiilor absolvite de membrul respectiv, dacă acestea au sau nu au legătură cu serviciile bancare şi financiare sau cu alte domenii relevante (educaţia în domeniul bancar-financiar, economic, juridic, contabil, de audit, administrativ, al reglementărilor financiare, al tehnologiei informaţiei);
    6. se vor avea în vedere domeniile de cunoştinţe în care este necesară o înţelegere generală în scopul gestionării zilnice a administratorului de credite, inclusiv: evaluarea eficacităţii guvernanţei, a supravegherii şi a controalelor interne ale unui administrator de credite; activităţi bancare şi financiare; dreptul contractual; contabilitate şi audit; interpretarea informaţiilor financiare, identificarea principalelor probleme pe baza acestor informaţii şi aplicarea unor controale şi măsuri corespunzătoare; cunoştinţe de management;
    7. la evaluarea experienţei practice şi profesionale dobândite în funcţii anterioare se va ţine cont de: natura funcţiei deţinute şi nivelului său ierarhic; vechime; natura şi complexitatea societăţii în care persoana a ocupat funcţia respectivă, inclusiv structura sa organizatorică; domeniul de competenţă, puterea de decizie şi responsabilităţile membrului; cunoştinţele tehnice relevante dobândite prin intermediul funcţiei; numărul de subordonaţi; cunoştinţele suplimentare dobândite în urma activităţilor academice.

    II. Măsuri corective ale administratorilor de credite
    În cazul în care evaluarea sau reevaluarea unui administrator de credite concluzionează că organul de conducere sau administrativ, în ansamblu, nu posedă în mod colectiv cunoştinţele şi experienţa adecvate, administratorul de credite trebuie să ia în timp util măsurile corective corespunzătoare.
    Printre măsurile corective adecvate se pot număra următoarele: adaptarea responsabilităţilor între membri; înlocuirea anumitor membri; recrutarea de membri suplimentari; formarea unor membri individuali sau formarea organului de conducere în mod colectiv, pentru a asigura experienţa şi cunoştinţele colective adecvate ale organului de conducere sau administrativ. Autorităţile competente trebuie informate fără întârziere cu privire la orice deficienţe semnificative identificate în legătură cu oricare dintre membrii organului de conducere şi componenţa colectivă a organului de conducere.

    III. Definire noţiuni
    Membru - membru propus sau numit al organului de conducere sau administrativ, inclusiv reprezentanţii care acţionează în numele persoanelor juridice care sunt membri ai organului de conducere sau administrativ
    Organ de conducere sau administrativ - organele administratorului de credite, numite în conformitate cu dreptul intern, care sunt împuternicite să stabilească strategia, obiectivele şi direcţia generală ale instituţiei şi care supraveghează şi monitorizează procesul decizional al conducerii, incluzând persoane care conduc în mod efectiv activitatea instituţiei
    Organ de conducere sau administrativ în funcţia sa de conducere - organele administratorului de credite, numite în conformitate cu dreptul intern, care sunt împuternicite să stabilească strategia, obiectivele şi direcţia generală ale instituţiei, incluzând persoane care conduc în mod efectiv activitatea instituţiei
    Organ de conducere sau administrativ în funcţia sa de supraveghere - organul de conducere sau administrativ care acţionează în rolul său de supraveghere şi monitorizare a procesului decizional al conducerii


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016