Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 48 din 27 ianuarie 1998  pentru aprobarea Normelor privind amplasarea si exploatarea balastierelor din zona drumurilor si a podurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 48 din 27 ianuarie 1998 pentru aprobarea Normelor privind amplasarea si exploatarea balastierelor din zona drumurilor si a podurilor

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 138 bis din 6 aprilie 1998
În conformitate cu prevederile <>art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,

ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele privind amplasarea şi exploatarea balastierelor din zona drumurilor şi a podurilor, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Anexa face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii lui.

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu


ANEXA 1

NORME
privind amplasarea şi exploatarea balastierelor din zona drumurilor şi a podurilor

CAP. 1
Generalitati

1.1. Prezentele norme au fost elaborate în conformitate cu <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor şi cu <>Legea apelor nr. 107/1996 .
1.2. În prezentele norme prin drumuri se înţelege drumurile publice, precum şi drumurile de utilitate privatã deschise circulaţiei publice, menţionate la <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 . Regimul juridic al drumurilor reglementeazã în mod unitar administrarea drumurilor publice şi private.
1.3. Realizarea în zona drumului public a oricãrei construcţii sau instalaţii, în orice scop, se face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind amplasarea şi autorizarea executãrii construcţiilor şi numai cu acordul prealabil al administratorului drumului.
1.4. Acceptul administratorului drumului comporta doua faze:
* acordul prealabil - care se obţine la faza de proiectare;
* autorizaţia de amplasare şi acces la drum - care se obţine înainte de execuţie.
1.5. Aceste documente se emit pentru o anumitã funcţie a obiectivului. Schimbarea funcţiei sau a destinaţiei implica obţinerea acceptului administraţiei drumului pentru noua situaţie.

CAP. 2
Obiectul şi domeniul de aplicare

2.1. Prezentele norme cuprind prevederi privind amplasarea balastierelor fata de drumurile şi podurile existente, precum şi în situaţia unor drumuri şi poduri noi.
2.2. Prezentele norme se aplica drumurilor, asa cum au fost definite la pct. 1.2 din cap. 1.
Pentru balastierele existente, condiţiile tehnice din prezentele norme trebuie respectate cu ocazia lucrãrilor din albie, de reparaţii, reabilitari sau modernizãri ale balastierelor.
2.3. Amplasarea balastierelor în apropierea podurilor şi exploatarea agregatelor naturale din albia râurilor pot determina degradarea drumurilor sau a podurilor.
2.4. Exploatarea agregatelor naturale conduce la modificãri ale talvegului care, în unele cazuri, pot determina surpari ale corpului drumurilor, tasari sau rotiri ale fundaţiilor la pile şi culee, conducand la întreruperi şi restrictii ale circulaţiei rutiere, cu costuri suplimentare pentru utilizatori şi efecte nefavorabile asupra vieţii sociale.

CAP. 3
Condiţii de amplasare a unei balastiere fata de drumurile şi podurile existente

3.1. Determinarea distantei dintre limita balastierei şi traseul drumului sau podul existent în amonte se face, de la caz la caz, în funcţie de debitul şi de viteza cursului de apa, de configuraţia şi secţiunea transversala a albiei, de natura şi caracteristicile fizico-mecanice şi granulometrice ale materialelor aluvionare din albie, astfel încât sa se evite efectele negative asupra drumurilor şi podurilor existente.
3.2. Amplasarea unei balastiere noi este interzisã în zona podurilor la minimum 1 km în amonte şi la minimum 2 km în aval.
3.3. Exploatarea agregatelor naturale este permisã numai din rezerve omologate, cu respectarea condiţiilor de scurgere a apelor şi de asigurare a stabilitatii albiilor şi malurilor şi fãrã afectarea construcţiilor din zone ce au legatura directa sau indirecta cu regimul de curgere a apelor. În cazul în care exploatarea agregatelor naturale se face în albiile cursului de apa, pentru a servi lucrãrilor de regularizare a albiei, stabilizarii talvegului sau aducerii albiei la starea iniţialã, nu mai este necesarã omologarea rezervelor.
3.4. Având în vedere efectele negative ce pot aparea asupra drumurilor şi podurilor existente, din cauza unei amplasãri necorespunzãtoare, pentru deschiderea unei balastiere noi se va obţine şi acordul Ministerului Transporturilor.

CAP. 4
Condiţii de exploatare a balastierelor şi mãsuri generale pentru reducerea efectelor negative asupra drumurilor şi podurilor existente

4.1. Exploatarea balastierelor existente se va face astfel încât sa nu afecteze buna desfãşurare a fluentei traficului şi siguranta circulaţiei pe drumurile şi podurile existente.
4.2. Exploatarea nerationala, nerespectarea distantei minime dintre incinta balastierei şi traseul drumului pot conduce la fenomene de degradare sau la surpari ale corpului drumului, punând în pericol siguranta circulaţiei. Pentru evitarea efectelor negative asupra traficului ce se desfãşoarã pe drumul din vecinãtatea balastierei sunt necesare mãsuri atât pentru protecţia tuturor categoriilor de vehicule de pe drum, cat şi pentru protecţia versantilor şi a malurilor cursurilor de apa.
4.3. Se vor adopta soluţii moderne, eficiente şi estetice în cazul unor balastiere situate în apropierea unor zone locuite sau în apropierea unor drumuri cu circulaţie intensa. Astfel se pot prevedea panouri din elemente prefabricate, care delimiteaza incinta balastierei pe laturile din vecinãtatea zonelor mai sus amintite, având la exterior un aspect estetic placut, cu posibilitãţi de imbracare în vegetaţie, dimensiunile acestor panouri protejand atât vizual, cat şi din punct de vedere al poluarii cu praf a zonei.
4.4. În cazul în care, datoritã fenomenului de afuiere, se constata coborârea talvegului, administratorul balastierei va fi obligat sa opreascã exploatarea balastierei şi sa asigure mãsuri pentru stabilizarea taluzului sau a podului, pe cheltuiala sa.
4.5. Pentru reducerea efectelor negative cauzate de fenomenul de afuiere care apare datoritã exploatãrii necorespunzãtoare a balastierei sunt necesare lucrãri de apãrare care vor avea la baza studii şi proiecte legal aprobate.
Se vor avea în vedere urmãtoarele:
* Pentru diminuarea fenomenului de afuiere, la pilele podului din amonte se prevãd praguri de fund. Acestea se proiecteazã pe toatã lãţimea albiei, de la un mal la altul, având coronamentul mai ridicat cãtre maluri decât spre firul apei, pentru a permite scurgerea apelor la niveluri mici. Coronamentul pragurilor de fund se va proiecta, în general, la nivelul fundului albiei proiectate.
* Pentru a obţine rezultatele cele mai favorabile, amplasarea pragurilor de fund în curbe se va face astfel: primul, la începutul curbei, ultimul, la sfârşitul curbei, iar celelalte praguri de fund se aseaza la distanta de 1,5 x lãţimea albiei la fund.
* Pentru a rezista acţiunii apelor, pragurile de fund se vor proiecta cu o incastrare în mal de 3-5 m, iar contra afuierii în aval se vor prevedea saltele de fascine pe o lungime de 3,2 h + 2 e, unde:
h - afuierea localã consideratã sub linia fundului apei, calculatã ca diferenţa între adâncimea maxima probabila dupã afuiere şi adâncimea normalã în regim natural în secţiunea amonte;
e - grosimea saltelei de fascine în funcţie de adâncimea şi de viteza apei la debitul de calcul.
* În cazul afuierilor puternice se vor asigura cu pal-planşe sau cu piloti. Pentru prevenirea producerii afuierilor în jurul pilelor şi culeelor podurilor noi proiectate se folosesc, de regula, praguri de fund din gabioane.
* Lucrãrile de apãrare au, în general, un caracter local, limitat la zonele din apropierea traseului cãilor de comunicaţie cu cursul de apa. Ele trebuie însã tratate astfel încât sa se încadreze într-un plan general de amenajare privind întregul curs de apa. Lucrãrile vor fi prevãzute cu incastrari corespunzãtoare în malurile stabilite ale cursului de apa.
* Lucrãrile de apãrare a malurilor, îndeosebi în cazul albiilor inguste, au, totodatã, şi rol de sustinere şi consolidare.
* Gabioanele, ca elemente din plasa de sarma, umplute cu piatra bruta, se aplica la apãrarea malurilor, în special la cursurile de apa unde bolovanii se pot extrage chiar din albie şi acolo unde fundul albiei este mobil şi, în general, peste tot unde se impune o lucrare cu caracter mai stabil, unde vitezele depãşesc 5 m/s şi unde, din cauza situaţiei şi caracterului cursului de apa, nu se pot executa lucrãri din fascine, iar cele din zidãrie pe fundaţii adânci ar fi prea costisitoare.
* Gabioanele se pot folosi parţial şi la fundaţia unei lucrãri expuse afuierii pentru preluarea eventualelor eroziuni şi tasari.
* Lucrãrile de regularizare sau de apãrare, care se prevãd în jurul podurilor, nu trebuie sa inrautateasca condiţiile de scurgere a apelor pe sub pod şi nici sa sporeasca vitezele curentului pana la valori ce ar putea produce afuierea infrastructurii podului.
* Tot pentru apãrarea malurilor se pot adopta diguri longitudinale. Acestea, ca şi cele pentru dirijare din jurul podurilor, se vor racorda cu aripile sau cu sferturile de con ale podurilor, când culeele acestora au fundaţii de adancime (piloti, chesoane sau coloane).
* Pentru a nu se produce erodarea digului la deversarea lui de cãtre apele de viitura, taluzul dinspre mal va fi prevãzut cu o panta mica.

CAP. 5
Dispoziţii finale

5.1. Condiţiile din prezentele norme conţin prevederi minime obligatorii.
5.2. Prevederile din prezentele norme se referã la funcţionarea exploatarilor de balast şi la mãsuri generale pentru reducerea efectelor negative asupra drumurilor şi podurilor existente.
5.3. Pentru drumurile şi podurile noi, în calitate de obiective de utilitate publica, balastierele existente se vor reamplasa în interval de un an, pe cheltuiala proprietarului, pentru a nu periclita stabilitatea drumului şi a podului sau a nu produce modificãri ale regimului apei din zona.
-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016