Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 478 din 23 iunie 2010  privind modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008  pentru aprobarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-AIS Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 478 din 23 iunie 2010 privind modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008 pentru aprobarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-AIS "Serviciul de informare aeronautica", editia 2/2008

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 494 din 16 iulie 2010

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în scopul armonizãrii reglementãrilor aeronautice civile naţionale în domeniul serviciilor de informare aeronauticã cu standardele şi practicile recomandate emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, cuprinse în anexa nr. 15 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilã internaţionalã, ediţia 12, iulie 2004, cu amendamentele ulterioare,
în temeiul prevederilor <>art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile ulterioare, ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul transporturilor şi infrastructurii emite urmãtorul ordin:

ART. I
Anexa la <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008 pentru aprobarea Reglementãrii Aeronautice Civile Române RACR-AIS "Serviciul de informare aeronauticã", ediţia 2/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 şi 468 bis din 24 iunie 2008, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La capitolul 1 "Aplicabilitatea", punctul 1.3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"1.3. Scopul serviciului de informare aeronauticã este de a asigura fluxul de informaţii şi datele necesare pentru siguranţa, regularitatea şi eficienţa navigaţiei aeriene. Rolul şi importanţa informaţiilor şi datelor aeronautice au crescut semnificativ odatã cu implementarea conceptului RNAV, a navigaţiei bazate pe cerinţele de performanţã (conceptul PBN - Performance Based Navigation) şi a sistemelor de navigaţie de la bord bazate pe computere şi a sistemelor data link. Datele corupte sau eronate pot afecta siguranţa navigaţiei aeriene."
2. Capitolul 2 "Termeni şi definiţii" se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
a) Dupã definiţia "Metadate/Metadata" se introduce o nouã definiţie, cu urmãtorul cuprins:
"Navigaţie bazatã pe cerinţele de performanţã/Performancebased navigation (PBN) - navigaţie RNAV, bazatã pe cerinţele de performanţã pentru aeronavele care opereazã pe o rutã ATS, într-o procedurã de apropiere instrumentalã sau într-un spaţiu desemnat.
Notã:
Cerinţele de performanţã sunt exprimate prin specificaţii de navigaţie (specificaţii RNAV, specificaţii RNP), în termeni de acurateţe, integritate, continuitate, disponibilitate şi funcţionalitate necesare pentru operarea propusã în contextul unui concept particular de spaţiu aerian.
b) Definiţia termenului "Obstacol/Obstacle" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Obstacol/Obstacle - orice obiect fix (temporar sau permanent) ori mobil sau pãrţi ale acestuia care:
a) este localizat pe o suprafaţã destinatã pentru mişcarea la sol a aeronavelor; sau
b) care se înalţã deasupra unei suprafeţe definite destinate a proteja aeronavele în zbor; sau
c) care se gãseşte în afara acestor suprafeţe definite şi a fost evaluat ca reprezentând un pericol pentru navigaţia aerianã."
c) Dupã definiţia "Rezoluţie/Resolution" se introduce o nouã definiţie, cu urmãtorul cuprins:
"RNAV (Navigaţie RNAV)/Area navigation (RNAV) - o metodã de navigaţie care permite operarea aeronavelor pe orice traiect de zbor dorit în cadrul acoperirii mijloacelor de navigaţie aflate la sol sau în spaţiu ori în limita capabilitãţilor mijloacelor proprii de la bord sau a unei combinaţii a acestora (RNAV este referitã şi ca "navigaţie de suprafaţã").
Notã:
RNAV include navigaţia bazatã pe cerinţele de performanţã la fel de bine ca şi alte operaţiuni care nu îndeplinesc cerinţele navigaţiei bazatã pe cerinţele de performanţã."
d) Dupã definiţia "Serviciu de Informare Aeronauticã (AIS)/Aeronautical Information Services (AIS)" se introduce o nouã definiţie, cu urmãtorul cuprins:
"Serviciul de radionavigaţie/Radio navigation service - serviciul care furnizeazã informaţii de ghidare (orientare) sau date de poziţie prin intermediul unuia sau mai multor mijloace de radionavigaţie în scopul operãrii eficiente şi în siguranţã a unei aeronave."
e) Dupã definiţia "Specificaţia unui produs datã/Data product specification" se introduce o nouã definiţie, cu urmãtorul cuprins:
"Specificaţie de navigaţie/Navigation specification - un set de cerinţe privind aeronava şi echipajul necesar pentru a sprijini desfãşurarea operaţiunilor de navigaţie aerianã bazatã pe cerinţele de performanţã într-un spaţiu aerian definit. Existã douã feluri de specificaţii de navigaţie:
- Specificaţie RNP - o specificaţie de navigaţie bazatã pe conceptul RNAV, care include cerinţa pentru monitorizarea performanţei şi alertarea şi care este indicatã de prefixul RNP, de exemplu, RNP 4, RNP APCH;
- Specificaţie RNAV - o specificaţie de navigaţie bazatã pe conceptul RNAV, care nu include cerinţa pentru monitorizarea performanţei şi alertarea şi care este indicatã de prefixul RNAV, de exemplu, RNAV 5, RNAV 1.
Nota 1:
Documentul OACI 9613, Manualul de navigaţie bazatã pe cerinţele de performanţã, volumul II, conţine îndrumãri detaliate referitoare la specificaţiile de navigaţie.
Nota 2:
Termenul RNP (Performanţa de navigaţie cerutã), definit anterior ca fiind "o exprimare a performanţei de navigaţie necesarã pentru operarea într-un spaţiu aerian definit", a fost eliminat din cadrul acestei reglementãri deoarece conceptul RNP a fost înlocuit de conceptul PBN (Navigaţie bazatã pe cerinţele de performanţã). În cuprinsul acestei reglementãri termenul RNP este acum utilizat doar în contextul specificaţiilor de navigaţie care impun monitorizarea performanţei şi alertarea. De exemplu, RNP 4 desemneazã cerinţele privind aeronava şi operarea acesteia, incluzând o cerinţã de performanţã de navigaţie lateralã de 4 NM cu monitorizarea performanţei şi alertãrii la bord, cerinţele fiind descrise detaliat în Documentul OACI 9613, «Manualul de navigaţie bazatã pe cerinţele de performanţã»".
3. La capitolul 5 "NOTAM", punctul 5.1 "Iniţierea unui mesaj NOTAM", subpunctul 5.1.1.1, litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) punerea în serviciu, retragerea sau modificãri semnificative ale capabilitãţii operaţionale a serviciilor de radionavigaţie şi de comunicaţii radio aer-sol. Aceasta include: întreruperea operãrii sau repunerea în funcţiune, modificãri ale frecvenţelor radio, modificãri în orarul de operare notificat, schimbarea identificãrii, schimbarea orientãrii (la mijloacele direcţionale), schimbarea poziţiei, creşterea sau scãderea puterii de emisie cu 50% sau mai mult, modificãri în orarul sau în conţinutul unei emisiuni, neregularitãţi sau fiabilitate scãzutã în operarea oricãror servicii de radionavigaţie şi de comunicaţii aer-sol;".
4. La capitolul 8 "Datele şi informaţiile înainte şi dupã zbor", punctul 8.1 "Informarea înaintea zborului", subpunctul 8.1.2.1, litera i) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"i) avaria, funcţionarea necorespunzãtoare sau modificãri în starea operaţionalã a echipamentelor SSR, ADS-B, ADS-C, CPDLC, D-ATIS, D-VOLMET, a serviciilor de radionavigaţie, a canalelor VHF din serviciul mobil aeronautic, a sistemului de observare RVR şi a sistemului secundar de alimentare cu energie electricã;".
5. La capitolul 8 "Datele şi informaţiile înainte şi dupã zbor", punctul 8.3 "Informarea dupã zbor", subpunctul 8.3.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"8.3.1. Trebuie ca furnizorii autorizaţi/certificaţi de servicii de trafic aerian şi informare aeronauticã, în contextul prezentei reglementãri, sã ia mãsurile necesare pentru ca la aerodromurile/heliporturile deservite de ei sã fie asigurate condiţiile necesare recepţionãrii de la echipaje a informaţiilor legate de starea şi operarea facilitãţilor şi serviciilor de navigaţie aerianã şi sã asigure punerea acestor informaţii la dispoziţia serviciilor de informare aeronauticã competente, pentru notificarea/distribuirea lor dupã cum o impun circumstanţele de la caz la caz."
6. La anexa nr. 1 "Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronauticã (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)", "partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 "Rutele ATS", subcapitolul ENR 3.1 Rutele ATS în spaţiul inferior, punctele 1), 6) şi nota se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilã/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice în grade, minute şi secunde ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]
6) observaţii, conţinând indicarea unitãţii de control al traficului aerian şi canalului sãu operaţional şi, dacã este cazul, a adresei de acces, precum şi orice limitare a specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie.
Notã:
Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în scopul planificãrii zborurilor se considerã cã specificaţia de navigaţie definitã nu face parte integrantã din identificatorul rutei."
7. La anexa nr. 1 "Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronauticã (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)", "partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 "Rutele ATS", subcapitolul ENR 3.2 Rutele ATS în spaţiul superior, punctele 1), 6) şi nota se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilã/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice, în grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]
6) observaţii, inclusiv indicarea unitãţii de control al traficului aerian şi canalului sãu operaţional şi, dacã este cazul, a adresei de acces, precum şi a oricãror limitãri privind specificaţia/specificaţiile de navigaţie.
Notã:
Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în scopul planificãrii zborurilor se considerã cã specificaţia de navigaţie definitã nu face parte integrantã din identificatorul rutei."
8. La anexa nr. 1 "Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronauticã (AIP) (relativ la prevederile RACR, AIS, Cap. 4)", "partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3. "Rutele ATS", subcapitolul ENR 3.3 Rutele RNAV", punctele 1), 6) şi nota se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilã/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice, în grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]
6) observaţii, inclusiv indicarea unitãţii de control al traficului aerian şi canalului sãu operaţional şi, dacã este cazul, a adresei de acces, precum şi a oricãror limitãri privind specificaţia/specificaţiile de navigaţie.
Notã:
Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în scopul planificãrii zborurilor se considerã cã specificaţia de navigaţie definitã nu face parte integrantã din identificatorul rutei."
9. La anexa nr. 1 "Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronauticã (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)", "partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 "Rutele ATS", subcapitolul ENR 3.4 Rutele pentru elicoptere, punctele 1), 5) şi nota se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilã/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice, în grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]
5) observaţii, inclusiv indicarea unitãţii de control al traficului aerian şi canalului sãu operaţional şi, dacã este cazul, a adresei de acces, precum şi a oricãror limitãri privind specificaţia/specificaţiile de navigaţie.
Notã:
Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în scopul planificãrii zborurilor, se considerã cã specificaţia de navigaţie definitã nu face parte integrantã din identificatorul rutei."
10. La anexa nr. 1 "Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronauticã (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)", partea 3 - Aerodromuri (AD), capitolul AD 1 "AERODROMURI/HELIPORTURI - INTRODUCERE", dupã subcapitolul AD 1.4 se introduce un nou subcapitol, subcapitolul AD 1.5, cu urmãtorul cuprins:
"AD 1.5. Statutul certificãrii aerodromurilor
Conţine o listã a aerodromurilor din România în care este indicat statutul certificãrii acestora, incluzând:
a) numele aerodromului şi indicativul de localizare OACI;
b) data şi perioada de valabilitate a certificãrii;
c) observaţii, dacã este cazul."
11. La anexa nr. 7 "Cerinţele de calitate a datelor aeronautice", tabelul A7-1 "Latitudinile şi longitudinile", rândul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Mijloace de navigaţie pe rutã, puncte de navigaţie şi intersecţii, puncte SID/STAR, puncte ale procedurii de aşteptare."
ART. II
Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" şi Regia Autonomã "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA", precum şi orice alţi agenţi aeronautici certificaţi/autorizaţi sã furnizeze asemenea servicii în afara celor furnizate de ROMATSA vor lua mãsurile necesare ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. III
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Bucureşti, 23 iunie 2010.
Nr. 478.
----




Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016