Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 45 din 21 decembrie 2006  pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 45 din 21 decembrie 2006 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 15 ianuarie 2007

In temeiul art. 9 alin. (2), (6) si (7), al art. 11 alin. (1) si art. 11 alin. (2) lit. a) si i) si al <>art. 28 alin. (1) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 , al <>art. 19 si 20 din anexa la Hotararea Guvernului nr. 867/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public,
avand in vedere referatul de aprobare intocmit de Departamentul acces la retea si autorizare,
in conformitate cu prevederile Procesului-verbal al sedintei Comitetului de reglementare al Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei din data de 21 decembrie 2006,

presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei emite urmatorul ordin:

ART. 1
Se aproba Regulamentul privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii.
ART. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, prescriptia energetica PE 124/1995 isi inceteaza valabilitatea.
ART. 4
Operatorii de retea*) si consultantii de specialitate autorizati/atestati conform legii, care isi desfasoara activitatea in sectorul energiei electrice, vor respecta prevederile prezentului ordin.
___________
*) Prin operatori de retea se intelege atat operatorul de transport si de sistem si operatorii de distributie, cat si consumatorii la retelele carora se racordeaza subconsumatori.

ART. 5
Departamentele de specialitate din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei vor urmari respectarea prevederilor cuprinse in prezentul ordin.

Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Domeniul Energiei,
Nicolae Opris

Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 45.

ANEXĂ

REGULAMENT
privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public
Cod ANRE 45.1.217.0.00.21/12/06

CAP. I
Scop

ART. 1
(1) Prezentul regulament reglementeaza etapele si procedurile necesare pentru stabilirea solutiei sau a variantelor de solutie tehnic posibile si comparabile (rezonabile) din punct de vedere economic pentru racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public.
(2) Regulamentul stabileste normele de continut pentru fisele si studiile de solutie pentru racordarea la reteaua electrica a tuturor categoriilor de utilizatori.
ART. 2
Aplicarea regulamentului contribuie la asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la retelele electrice de interes public, oferind acestora posibilitatea de a alege varianta de solutie pe care, din punctul lor de vedere, o considera cea mai avantajoasa, tehnic si economic, pentru racordarea la retea.

CAP. II
Domeniu de aplicare

ART. 3
(1) Prevederile regulamentului se aplica la stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public, respectiv la:
a) elaborarea studiilor de solutie pentru utilizatorii noi sau existenti care se dezvolta;
b) elaborarea studiilor de oportunitate a modificarii/imbunatatirii solutiilor de racordare a utilizatorilor existenti;
c) elaborarea fiselor de solutie;
d) emiterea avizelor tehnice de racordare de catre operatorii de retea.
(2) Prevederile regulamentului nu se aplica la stabilirea solutiilor de realizare a instalatiilor de utilizare.

CAP. III
Terminologie si abrevieri

ART. 4
In regulament se folosesc urmatoarele moduri de indicare a gradului de obligativitate a prevederilor continute:
- "trebuie", "este necesar", "urmeaza": indica obligativitatea stricta a respectarii prevederilor in cauza;
- "de regula": indica faptul ca prevederea respectiva trebuie sa fie aplicata in majoritatea cazurilor; nerespectarea unei astfel de prevederi trebuie sa fie temeinic justificata in proiect;
- "se recomanda": indica o rezolvare preferabila, care trebuie sa fie avuta in vedere la solutionarea problemei; nerespectarea unei astfel de prevederi nu trebuie justificata in proiect;
- "se admite": indica o solutie satisfacatoare, care poate fi aplicata in cazuri particulare, fiind obligatorie justificarea ei in proiect.
ART. 5
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile utilizate se definesc potrivit anexei nr. 1.

CAP. IV
Acte normative de referinta

ART. 6
(1) Aplicarea prezentului regulament se face prin coroborarea cu prevederile urmatoarelor acte normative:
a) Legea energiei electrice;
b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public;
c) Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori;
d) Metodologie de stabilire a compensatiilor banesti intre utilizatorii racordati in etape diferite prin instalatie comuna, la retele electrice de distributie;
e) Metodologie de stabilire a tarifelor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de distributie de medie si joasa tensiune;
f) Procedura de solutionare a neintelegerilor privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public si emiterea avizelor de amplasament;
g) Procedura privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice in vecinatate de limita zonei de activitate a unor operatori de distributie;
h) Procedura privind colaborarea operatorilor de distributie, de transport si de sistem pentru avizarea racordarii utilizatorilor la retelele electrice;
i) Avize tehnice de racordare - continut cadru;
j) Contracte - cadru de racordare la retelele electrice de distributie;
k) Codul Tehnic al Retelelor Electrice de Distributie;
l) Codul Tehnic al Retelei Electrice de Transport;
m) Contract cadru pentru serviciul de distributie a energiei electrice.
(2) Prin actele normative mentionate la alin. (1) se inteleg cele in vigoare sau inlocuitoarele acestora.

CAP. V
Clase de utilizatori si principii de racordare la retelele electrice de interes public

ART. 7
Utilizatorii retelelor electrice de interes public se clasifica in functie de puterea maxima absorbita sau evacuata in punctele de delimitare, considerata in analiza de stabilire a solutiei de racordare si dimensionare a instalatiei de racordare astfel:



Clasa Putere maxima
absorbita/evacuata (MVA)

A peste 50 MVA
B 7,5 - 50 MVA
C 2,5 - 7,5 MVA
D 0,1 - 2,5 MVA
E 0,03 - 0,1 MVA
F sub 0,03 MVA



ART. 8
In functie de puterea solicitata, distanta fata de elementele retelei electrice de interes public existente si caracteristicile ei, racordarea instalatiei utilizatorilor la aceasta se realizeaza, dupa caz:
a) direct la reteaua electrica de distributie de joasa tensiune aferenta unui post de transformare;
b) la reteaua electrica de distributie de joasa tensiune, la barele unui post de transformare;
c) la reteaua electrica de distributie de medie tensiune, direct sau prin racord si post de transformare MT/JT kV;
d) la reteaua electrica de distributie de 110 kV, direct sau prin statie de transformare 110/MT kV;
e) la reteaua electrica de transport, direct la tensiunea retelei sau prin statie de transformare cu raport de transformare corespunzator.
ART. 9
(1) Racordarea directa la reteaua electrica de distributie de joasa tensiune aferenta unui post de transformare se realizeaza:
a) pentru utilizatori care se racordeaza prin bransament monofazat. De regula solutia de racordare prin bransament monofazat se adopta pentru puteri de pana la 11 kVA;
b) pentru utilizatori care solicita bransament trifazat si o putere sub 30 kVA.
(2) Pentru utilizatori care solicita bransament trifazat si o putere de 30 kVA sau mai mare, racordarea se realizeaza, dupa caz:
a) la reteaua electrica de distributie de joasa tensiune aferenta unui post de transformare existent;
b) la bara de joasa tensiune a unui post de transformare existent sau nou;
c) la reteaua electrica de distributie, de joasa tensiune redistribuita intre posturile de transformare ca urmare a construirii unui post de transformare nou;
d) la reteaua electrica de distributie de medie tensiune, prin racord si post de transformare propriu. In cazuri de exceptie, in conditiile unor locuri de consum izolate, unde nu exista retea electrica de distributie de joasa tensiune, solutia se admite si pentru utilizatori din categoriile prevazute la alin. (1).
ART. 10
(1) Treptele de tensiune la care se face racordarea utilizatorilor, in functie de puterea solicitata si momentul sarcinii, sunt date orientativ in tabelul nr. 1.

Tabelul Nr. 1


┌───────┬──────────────┬────────────┬─────────────┬────────────────────────────┐
│ │ │ │ │ Posibilitati de racordare │
│ │ │ │ Treapta │ a utilizatorului │
│ │Sarcina maxima│ Momentul │ de tensiune ├──────────────┬─────────────┤
│ Clasa │ de durata │ sarcinii │ la punctul │ Direct la │ │
│ │ (MVA) │ (MVAkm) │ de racord │ tensiunea │ Prin │
│ │ │ │ (kV) │retelei zonale│transformare │
│ │ │ │ │ (kV) │ │
├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┼
│ A │ Peste 50 │ peste 1500 │ 400 │ ─ │ 400/110 kV │
│ │ │ │ 220 │ 220 │ 220/110 kV │
│ │ │ │ 110 │ 110 │ 110/MT kV │
│ │ │ │ │ │ 220/MT kV │
├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ B │ 7,5-50 │maximum 1500│ 110 │ 110 │ 110/MT kV │
├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ C │ 2,5-7,5 │ 30-80 │ 110 │ 110 (20) │ 110/MT kV │
│ │ │ │ 20 │ │20/6 (10) kV │
│ │ │ │ │ │ 20/0,4 kV │
├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ D │ 0,1-2,5 │maximum 8**)│ 20 │ 6*)-20 │ 20/0,4 kV │
│ │ │maximum 3**)│ 10*) │ │ 10/0,4 kV │
│ │ │ │ 6*) │ │ 6/0,4 kV │
├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ E │ 0,03-0,1 │max 0,05**) │ 0,4 MT │ 0,4 │ MT/0,4 kV │
├───────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┤
│ F │ < 0,03 │ │ 0,4 │ 0,4 │ │
└───────┴──────────────┴────────────┴─────────────┴──────────────┴─────────────┘


_________
*) Tensiune existenta, dar care de regula nu se mai dezvolta.
**) Momentul sarcinii echivalente a circuitului de medie, respectiv de joasa tensiune (inclusiv cu sarcina noului consumator).

(2) Stabilirea treptei de tensiune atunci cand sunt mai multe posibilitati de racordare se face pe baza de calcule tehnico-economice.
ART. 11
Solutia (schema) de racordare a utilizatorilor poate avea una sau mai multe instalatii de racordare corelat cu nivelul de siguranta solicitat de utilizator si cu posibilitatile concrete ale retelei electrice.
ART. 12
(1) Continuitatea in functionare poate fi caracterizata printr-o serie de indicatori (medii si maximi) ai solutiei (schemei) de racordare rezultati din calcule de fiabilitate si determinati la punctul (punctele) de delimitare, cu un anumit nivel de risc de depasire.
(2) Indicatorii mentionati la alin. (1) pot fi:
a) numarul mediu anual de intreruperi eliminate prin reparatii;
b) numarul mediu anual de intreruperi eliminate prin manevre;
c) durata medie a unei intreruperi, urmate de reparatii;
d) numarul maxim anual de intreruperi eliminate prin reparatii;
e) numarul maxim anual de intreruperi eliminate prin manevre;
f) durata maxima de restabilire a alimentarii (evacuarii);
g) durata medie totala anuala de intreruperi;
h) numarul mediu (maxim) anual de intreruperi care pot depasi o anumita durata de timp;
i) alti indicatori medii sau maximi prevazuti si determinati conform reglementarilor in vigoare.
(3) Rezultatele obtinute din calculele de siguranta sunt folosite pentru compararea variantelor de solutie de racordare si alegerea de catre utilizatori, direct sau prin consultanti de specialitate atestati, a variantei de solutie pe care, din punctul lor de vedere, o considera cea mai avantajoasa, tehnic si economic, pentru racordarea la retea.

CAP. VI
Stabilirea solutiei de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public

ART. 13
(1) Solutia de racordare a instalatiei de utilizare a unui utilizator la reteaua electrica de interes public se stabileste, dupa caz, pe baza de fisa de solutie sau studiu de solutie.
(2) Fisa de solutie se elaboreaza de catre operatorul de retea la instalatiile caruia se racordeaza instalatia utilizatorului.
(3) Studiul de solutie se elaboreaza de catre operatorul de retea la instalatiile caruia se racordeaza instalatia utilizatorului sau de catre alti consultanti de specialitate atestati in conditiile legii.

SECŢIUNEA 1
Fisa de solutie

ART. 14
Solutia de racordare se stabileste prin fisa de solutie pentru:
a) utilizatorii de tip consumatori casnici individuali, indiferent de puterea solicitata;
b) utilizatorii de tip consumatori care solicita o putere mai mica de 30 kVA, indiferent de categoria din care fac parte din punct de vedere al activitatii lor;
c) utilizatorii de tip consumatori care se racordeaza la retele electrice de medie sau joasa tensiune, indiferent de puterea solicitata, daca solutia de racordare este unica si evidenta;
d) utilizatori existenti care solicita un spor de putere ce poate fi acordat prin instalatiile de racordare existente, indiferent de tensiunea retelei la care sunt racordati.
ART. 15
(1) Din punct de vedere al continutului, fisa de solutie cuprinde:
a) date privind reteaua sau elementul acesteia la care se face racordarea: caracteristici, date nominale, incarcare, rezerva de capacitate, etc.;
b) datele energetice ale utilizatorului;
c) solutia de racordare propusa si prezentarea acesteia, cu precizarea datelor necesare pentru stabilirea tarifului de racordare;
d) implicatiile adoptarii solutiei asupra retelei si a celorlalti utilizatori;
e) dupa caz, precizarea daca solutia de racordare prevede folosirea unei instalatii de racordare realizata anterior pentru un prim utilizator si prezentarea datelor care sa permita calculul compensatiei cuvenite acestuia;
f) orice alte date, informatii si argumente care sa justifice solutia de racordare propusa si/sau referitoare la conditii pentru realizarea acesteia (avize, acorduri necesare, etc.).
(2) Continutul concret al unei fise de solutie se stabileste in functie de categoria utilizatorilor conform art. 8 si de particularitatile specifice fiecarui caz in parte, cu respectarea principiilor mentionate la alin. (1).
(3) Un exemplu de continut al unei fise de solutie pentru racordarea unui utilizator de tip consumator la reteaua electrica de distributie de joasa tensiune aferenta unui post de transformare este prezentat in anexa 2. Acest continut poate fi modificat, completat si/sau detaliat in concordanta cu prevederile alin. (1).
ART. 16
Fisa de solutie se elaboreaza, se avizeaza si/sau se aproba de catre operatorul de retea la instalatiile caruia se racordeaza instalatia utilizatorului in conformitate cu procedurile proprii.

SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea studiului de solutie

ART. 17
Solutia de racordare se stabileste prin studiu de solutie pentru utilizatori care:
a) se racordeaza la retele electrice avand tensiunea nominala de 110 kV sau mai mare;
b) sunt distribuitori sau au grupuri generatoare indiferent de tensiunea retelei la care se racordeaza;
c) se racordeaza la retele electrice de distributie de medie sau joasa tensiune, in situatiile in care sunt indeplinite simultan conditiile:
- utilizatorii nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 14;
- sunt posibile cel putin doua variante de solutie de racordare, corespunzatoare tehnic si comparabile economic; necesitatea elaborarii studiului de solutie este stabilita conform Regulamentului de racordare;
d) solicita modificarea/imbunatatirea instalatiilor de racordare existente sau cresterea gradului de siguranta in punctul de delimitare, daca lucrarile necesare nu pot fi stabilite prin fisa de solutie;
e) prin tipul lor si caracteristicile echipamentelor instalatiilor de utilizare si/sau al proceselor tehnologice impun necesitatea unei analize pentru stabilirea impactului racordarii asupra retelei si a celorlalti utilizatori si stabilirea masurilor pentru incadrarea acestui impact in limitele normate.
ART. 18
(1) Pentru utilizatorii din categoria prevazuta la art. 17 lit. a), studiul de solutie cuprinde, de regula:
a) prezentarea situatiei energetice a retelei si a utilizatorului, existente si de perspectiva;
b) variante de racordare posibile avute in vedere;
c) variante de racordare retinute si analizate;
d) calcule de regimuri permanente de functionare cu n si n-1 elemente in functiune;
e) calcule de regimuri de stabilitate statica si tranzitorie pentru stabilirea impactului intre sistem si utilizator (numai pentru producatori; daca se considera necesara necesitatea calculului in alte cazuri, aceasta va fi justificata pentru fiecare caz in parte);
f) calculul solicitarilor la scurtcircuit;
g) calculul pierderilor de putere, dupa caz, la nivel de sucursala, filiala, SEN;
h) calculul nivelului de siguranta al retelei in punctul de delimitare; se calculeaza indicatorii prevazuti in standardele de performanta si/sau in contractele cadru precum si cei solicitati de catre utilizator;
i) propuneri pentru furnizarea unor servicii de sistem, daca este cazul;
j) cerintele de monitorizare si reglaj, inclusiv interfata cu sistemele SCADA si de telecomunicatii;
k) modul in care sunt indeplinite cerintele tehnice privind racordarea impuse prin Codul Tehnic al RET/RED sau prin alte norme;
l) lucrarile necesare pentru realizarea instalatiei de racordare, pentru fiecare varianta retinuta si analizata si evaluarea costului acestora;
m) lucrarile strict necesare in instalatiile operatorului de retea ca urmare a impactului aparitiei (dezvoltarii) utilizatorului pentru fiecare varianta retinuta si analizata si evaluarea costului acestora.
(2) Pentru utilizatorii din celelalte categorii prevazute la art. 17, cu exceptia celei prevazute la lit. a), studiul de solutie cuprinde, de regula:
a) prezentarea situatiei energetice a retelei si utilizatorului, existente si de perspectiva;
b) variante de racordare posibile avute in vedere;
c) variante de racordare retinute si analizate;
d) calculul solicitarilor la scurtcircuit;
e) calculul nivelului de siguranta al retelei in punctul de delimitare; se calculeaza indicatorii prevazuti in standardele de performanta si/sau in contractele cadru precum si cei solicitati de catre utilizator;
f) modul in care sunt indeplinite cerintele tehnice privind racordarea impuse prin Codul Tehnic ai RED sau prin alte norme;
g) lucrarile necesare pentru realizarea instalatiei de racordare, pentru fiecare varianta retinuta si analizata si evaluarea costului acestora;
h) lucrarile strict necesare in instalatiile operatorului de retea ca urmare a impactului aparitiei (dezvoltarii) utilizatorului pentru fiecare varianta retinuta si analizata si evaluarea costului acestora.
ART. 19
(1) In functie de particularitatile utilizatorului si/sau specificul retelei, prin derogare de la art. 18 se admite ca in studiul de solutie:
a) sa fie facute suplimentar si alte analize, la solicitarea utilizatorului (de exemplu compararea tehnico-economica a variantelor si stabilirea variantei optime pentru utilizator);
b) sa se renunte la una sau mai multe dintre analizele prevazute, daca acestea nu sunt necesare.
(2) Pentru utilizatorii perturbatori studiul de solutie trebuie sa contina suplimentar fata de prevederile art. 18 analiza valorii perturbatiilor si masuri de incadrare in prevederile normelor tehnice specifice.
ART. 20
(1) Analizele cuprinse in studiile de solutie se elaboreaza in conformitate cu normele tehnice in vigoare.
(2) La stabilirea solutiilor si evaluarea lucrarilor aferente se are in vedere si necesarul de echipamente si instalatii pentru masurare si transmitere/teletransmitere date si/sau realizarea conducerii prin dispecer conform reglementarilor in vigoare.
ART. 21
Datele de intrare specifice fiecarui caz in parte necesare pentru efectuarea analizelor in vederea stabilirii solutiei de racordare se solicita si se obtin de catre elaboratorul studiului:
a) de la utilizator, ca date de tema; de regula acestea sunt datele prezentate in anexele Codului Tehnic al RET, respectiv RED;
b) de la operatorul de retea, in conditiile prevazute de Regulamentul de racordare.
ART. 22
La elaborarea studiilor de solutie se are in vedere ca:
a) In cazul in care detine echipamente sau instalatii la care intreruperea alimentarii cu energie electrica poate conduce la efecte economice si/sau sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului, etc.) utilizatorul are obligatia ca prin solutii proprii, tehnologice si/sau energetice, inclusiv prin sursa de interventie, sa asigure evitarea unor astfel de evenimente in situatiile cand se intrerupe legatura cu SEN.
b) Utilizatorul caruia, din cauza specificului activitatilor desfasurate, intreruperea alimentarii cu energie electrica ii poate provoca pagube materiale importante si care necesita o siguranta in alimentare mai mare decat cea oferita de SEN este responsabil pentru luarea masurilor necesare evitarii acestor pagube, inclusiv pentru analiza si stabilirea oportunitatii de a se dota cu surse proprii de energie electrica.
c) In cazul prevederii unei centrale electrice la consumator, care se preconizeaza a functiona in paralel cu SEN, aceasta poate constitui o sursa de baza sau de rezerva de alimentare a utilizatorului, dar nu reprezinta sursa de interventie pentru echipamentele si instalatiile de la pct. a.
d) Indiferent de numarul de instalatii electrice prin care un loc de consum este racordat la SEN, acesta constituie o singura sursa de alimentare pentru locul de consum respectiv.

SECŢIUNEA a 3-a
Avizarea studiului de solutie

ART. 23
(1) In conformitate cu prevederile Regulamentului de racordare, studiul de solutie se avizeaza de catre operatorul de retea, indiferent de cine a fost elaborat.
(2) Studiile de solutie se avizeaza atat de catre operatorii de distributie cat si de catre operatorul de transport si de sistem in toate cazurile in care prevad:
a) racordarea grupurilor dispecerizabile la retelele electrice de distributie;
b) racordarea utilizatorilor in statii de transformare 400 (220)/110 kV prin linii electrice de distributie cu tensiunea de 110 kV;
c) mai multe variante pentru racordarea utilizatorilor, dintre care unele la reteaua electrica de transport, altele la retelele electrice de distributie.
(3) Studiile de solutie, cu exceptiile de la alin. (2), se avizeaza de catre operatorii de distributie daca prezinta numai variante de racordare la o retea electrica de distributie, respectiv de catre operatorul de transport si de sistem, daca prezinta numai variante de racordare la reteaua electrica de transport.
ART. 24
(1) Responsabilitatea prezentarii studiului de solutie in vederea avizarii de catre operatorul de retea revine elaboratorului.
(2) Avizarea studiului de solutie trebuie facuta inainte de predarea acestuia utilizatorului. Elaboratorul preda utilizatorului studiul de solutie impreuna cu avizul operatorului/operatorilor de retea.
ART. 25
Avizarea studiilor de solutie prevazute la art. 23 alin. (2) se face conform prevederilor "Procedurii privind colaborarea operatorilor de distributie, de transport si de sistem pentru avizarea racordarii utilizatorilor la retelele electrice".
ART. 26
(1) Pentru avizarea de catre operatorii de retea a studiilor de solutie prevazute la art. 23 alin. (3) se parcurg, dupa caz, urmatoarele etape:
a) depunerea studiului de solutie si a cererii de avizare a acestuia;
b) analiza preliminara a studiului de solutie si stabilirea unor eventuale completari necesare;
c) solicitarea completarii studiului de solutie de catre elaborator, cu nominalizarea completarilor necesare;
d) efectuarea completarilor si transmiterea acestora operatorului de retea;
e) programarea avizarii studiului de solutie;
f) avizarea studiului de solutie si emiterea avizului;
g) transmiterea avizului elaboratorului studiului de solutie.
(2) Studiul de solutie se depune la operatorul de retea sub forma tiparita si pe suport electronic.
(3) Eventualele completari ale studiului de solutie se solicita elaboratorului in scris in maximum:
a) 5 zile lucratoare de la depunere, in cazul studiilor de solutie avizate de operatorii de distributie;
b) 10 zile lucratoare de la depunere, in cazul studiilor de solutie avizate de operatorul de transport si de sistem.
(4) Durata procesului de avizare, de la primirea studiului de solutie complet/completat pana la transmiterea avizului catre elaborator nu va depasi:
a) 10 zile calendaristice pentru racordari din retele de medie sau joasa tensiune, respectiv 20 zile calendaristice pentru racordari din retele de 110 kV, in cazul studiilor de solutie avizate de operatorii de distributie;
b) 30 zile calendaristice, in cazul studiilor de solutie avizate de operatorul de transport si de sistem.
ART. 27
Refuzul avizarii unui studiu de solutie sau avizarea nefavorabila a lui si motivele care justifica acest lucru se comunica in scris elaboratorului in cel mai scurt timp, in interiorul termenelor prevazute la art. 26 alin. (4), dar nu la mai mult de 2 zile lucratoare de la data sedintei de avizare.

CAP. VII
Dispozitii finale

ART. 28
Neintelegerile intre operatorii de retea si elaboratorii studiilor de solutie privind continutul studiilor de solutie si/sau avizarea acestora se solutioneaza conform reglementarii autoritatii competente.
ART. 29
Operatorii de retea vor revizui si completa/adapta procedurile proprii in vederea respectarii prevederilor prezentului regulament.

ANEXA 1


───────
la regulament
─────────────

TERMINOLOGIE SI ABREVIERI





*Font8*
Acces la reteaua electrica Dreptul agentilor economici care produc si/sau furnizeaza energie
de interes public electrica, precum si al consumatorilor de energie electrica de a se
racorda si de a folosi in conditiile legii retelele electrice de
transport si distributie.
Autoritate competenta Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE
Aviz de amplasament Raspunsul scris al operatorului de retea la cererea unui
solicitant, in care se precizeaza punctul de vedere al acestuia
fata de propunerea de amplasament a obiectivului solicitantului
Aviz Tehnic de Racordare Aviz scris valabil numai pentru un anumit amplasament, care se
emite catre operatorul de retea, la cererea unui utilizator,
asupra posibilitatilor si conditiilor de racordare la reteaua
electrica pentru satisfacerea cerintelor utilizatorului precizate
la solicitarea avizului.
Compensatie (baneasca) Suma de bani pe care un utilizator o plateste primului utilizator
in cazul in care urmeaza sa beneficieze de instalatia de racordare
realizata pentru acesta din urma
Consultant de specialitate Persoana fizica sau juridica ce obtine de la organele abilitate
atestat prin lege dreptul de a acorda asistenta tehnica, de a proiecta, a
executa si/sau a conduce executia de instalatii electrice, in
limita unor competente.
Consumator Persoana fizica sau juridica care cumpara energie electrica pentru
(de energie electrica) consumul propriu si, eventual, pentru un subconsumator racordat in
conditiile legii la instalatiile sale
Consumator captiv Consumatorul care, din considerente tehnice, economice sau de
reglementare, nu poate incheia contract cu un furnizor concurential
Consumator casnic Consumatorul care utilizeaza energie electrica in exclusivitate in
scopuri casnice (pentru iluminat artificial in interiorul si
exteriorul locuintei, precum si pentru functionarea receptoarelor
electrocasnice din propria locuinta). Receptoarele electrocasnice
cuprind totalitatea bunurilor de larg consum destinate uzului
propriu si care sunt alimentate cu energie electrica la tensiunea
de 230/400 V
Consumator eligibil Consumatorul de energie electrica care poate sa aleaga furnizorul
si sa contracteze direct cu acesta energia necesara avand acces la
reteaua de transport si/sau de distributie
Distributie Transmiterea energiei electrice prin retelele de distributie de la
retelele de transport sau de la producatori catre instalatiile
consumatorilor
Fisa de solutie Documentatie tehnica in care se stabileste si se propune solutia de
racordare la retea a unui utilizator, atunci cand aceasta este
unica si evidenta, si care contine un minim de elemente si date ale
retelei si utilizatorului, prin care se justifica solutia propusa
Furnizor Persoana juridica, titulara a unei licente de furnizare, care
asigura alimentarea cu energie electrica a unuia sau mai multor
consumatori, in baza unui contract de furnizare
Grup (generator) Ansamblu de masini rotative destinat sa transforme energia de alta
forma in energie electrica
Grup dispecerizabil Grup generator care poate fi programat pe piata angro si a carui
putere se incadreaza in urmatoarele categorii:
- grupuri generatoare hidroenergetice cu putere mai mare de 10 MW;
- grupuri generatoare termoenergetice cu putere mai mare de 20 MW.
Instalatie de racordare Instalatie electrica realizata intre punctul de racordare la
(bransament - la joasa reteaua electrica si punctul de delimitare dintre operatorul de
tensiune - si racord la retea si utilizator.
medie si inalta tensiune)
Instalatie de utilizare Instalatie electrica a utilizatorului, in aval de punctul de
delimitare.
Loc de consum Incinta sau zona in care sunt amplasate instalatiile de utilizare
ale unui consumator, inclusiv ale subconsumatorilor sai, unde se
consuma energie electrica furnizata prin una sau mai multe
instalatii de racordare.
Loc de producere Un consumator poate avea mai multe locuri de consum Incinta in care
sunt amplasate instalatiile de producere a energiei electrice ale
unui utilizator al retelei electrice
Norme Standarde, coduri, regulamente, reglementari, instructiuni,
prescriptii energetice, hotarari si alte acte normative, precum si
contracte sau alte documente oficiale
Operator de distributie Persoana juridica, titulara a unei licente de distributie, care
(OD) (distribuitor) detine, exploateaza, intretine, modernizeaza si dezvolta reteaua
electrica de distributie
Operator de transport si Persoana juridica, titulara de licenta pentru transportul energiei
de sistem (OTS) electrice si servicii de sistem
Operator de retea Dupa caz, operatorul de transport si de sistem sau operatorul de
distributie
Prim utilizator Un utilizator pentru care in baza tarifului de racordare achitat,
se realizeaza o instalatie de racordare folosita ulterior si pentru
racordarea altor utilizatori
Producator Persoana fizica sau juridica, titulara de licenta, de energie
(de energie electrica) electrica avand ca specific activitatea de producere a energiei
electrice, inclusiv in cogenerare
Punct de delimitare Loc in care instalatiile utilizatorului se delimiteaza ca
proprietate de instalatiile operatorului de retea
Punct de racordare Punct fizic din reteaua electrica la care se racordeaza un
(la reteaua electrica) utilizator
Regulament de racordare Regulament privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice
de interes public
Retea electrica Ansamblul de linii, inclusiv elementele de sustinere si de
protectie a acestora, statiile electrice si alte echipamente
electroenergetice conectate intre ele.
Reteaua electrica poate fi retea de transport sau retea de
distributie
Retea electrica de Reteaua electrica de interes national si strategic cu tensiunea de
transport linie nominala mai mare de 110 kV
Retea electrica de Reteaua electrica cu tensiunea de linie nominala pana la 110 kV
distributie inclusiv
Retea electrica de interes Reteaua electrica la care se pot racorda cel putin doi utilizatori
public
Sarcina maxima Cea mai mare dintre sarcinile medii (curent sau putere) care poate
aparea intr-un interval determinat de timp, denumit interval de
cerere. La enuntarea sarcinii maxime trebuie precizat intervalul de
cerere de referinta pentru care se efectueaza media, in functie de
care se disting:
a) sarcina maxima de durata (15 sau 60 minute), determinata pentru
alegerea elementelor retelei din conditii termice si pentru
calculul pierderilor de putere;
b) sarcina maxima de scurta durata (de varf), care poate dura 1-10
s si care se ia in considerare la calculul fluctuatiilor de
tensiune in retea, reglajul protectiei maximale a instalatiilor
etc.
Sistem electroenergetic Ansamblul instalatiilor electroenergetice interconectate prin care
se realizeaza producerea, transportul, conducerea operativa,
distributia, furnizarea si utilizarea energiei electrice
Sistem Electroenergetic Sistem electroenergetic situat pe teritoriul national.
National (SEN) SEN constituie infrastructura de baza utilizata in comun de
participantii la piata de energie electrica
Studiu de solutie Documentatie tehnico-economica in care, pe baza datelor si
cerintelor unui utilizator si a caracteristicilor retelei, se
stabilesc, se analizeaza si se propun variante rationale, posibile
tehnic si fezabile economic, pentru solutii de racordare la retea a
instalatiei utilizatorului
Sursa de interventie Sursa de energie electrica de rezerva, apartinand consumatorului,
care in cazul intreruperii furnizarii energiei electrice din SEN
asigura alimentarea neintrerupta sau realimentarea unui grup
restrans de receptoare, in scopul opririi in siguranta a
activitatii si/sau evitarii unor efecte economice si sociale
deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu
victime umane, poluarea mediului, etc.)
Sursa proprie de energie Instalatie pentru producerea de energie electrica apartinand
electrica consumatorului
Tarif de racordare Tarif reglementat platit de utilizator operatorului de retea pentru
realizarea racordarii
Utilizator Producator, operator de transport si de sistem, operator de
(de retea electrica) distributie, furnizor, consumator eligibil sau consumator captiv
Utilizatori perturbatori Utilizatori care perturba reteaua la care se racordeaza, prin
producerea de armonici, nesimetrie, flicker.

JT - joasa tensiune
MT - medie tensiune
PT - post de transformare
SEN - Sistem Electroenergetic National




Exemplu

ANEXA 2


────────
la regulament
─────────────

FISA DE SOLUTIE
pentru racordarea consumatorului







.................... din ............. str. ................... nr. .....
in vederea racordarii pentru alimentarea cu energie electrica la o putere
maxima absorbita de .............. kW/kVA
1. Date despre PT care alimenteaza reteaua
1.1. denumire, raport de transformare
1.2. numar si putere transformatoare
1.3. tensiunea pe 0,4 kV la varf de sarcina, masurata la data de ............
1.4. sarcina de varf T1 R S T (A)
T2 R S T (A)
1.5. curentul nominal al sigurantelor generale
T1 T2 (A)

2. Date despre retea (circuitul din care se racordeaza utilizatorul)
2.1. denumirea circuitului
2.2. sectia de 0,4 kV a PT pe care este racordata reteaua
2.3. curentul nominal al sigurantelor (A)
2.4. lungimea totala a retelei, din care pe S1 L1 material
sectiuni si numar conductoare (faze) S2 L2 material
2.5. lungimea retelei de la PT la consumator
2.6. nr. consumatori cu S <= 11 kVA
- racordati la retea
- de la PT pana la noul consumator
2.7. nr. consumatori cu S > 11 kVA racordati la retea, cons. 1 L1 M T
distanta de la PT pana la locul racordarii si tipul cons. 2 L2 M T
bransamentului (monofazat sau trifazat) cons. 3 L3 M T
2.8. incarcarea la varf a circuitului, masurata R S T (A)
la data de ....................
3. Schema simplificata a retelei, cu marcarea punctelor caracteristice
4. Nivele de tensiuni la - post
- punct de racordare a noului consumator
- capat de retea
5. Alte informatii privind reteaua
6. Solutia propusa (avizata)
7. Detalii si precizari privind avizele si acordurile necesare pentru
realizarea solutiei propuse
8. Alte informatii (prim utilizator, racordare la instalatia unui prim
utilizator etc.)

Aprobat .............................
Avizat ..............................
Elaborat ............................


_______
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016