Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 44 din 27 ianuarie 1998  pentru aprobarea Normelor privind protectia mediului ca urmare a impactului drum-mediu inconjurator    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 44 din 27 ianuarie 1998 pentru aprobarea Normelor privind protectia mediului ca urmare a impactului drum-mediu inconjurator

EMITENT: Min. Transporturilor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 138 bis din 6 aprilie 1998
În conformitate cu prevederile <>art. 37 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,

ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele privind protecţia mediului ca urmare a impactului drum-mediu înconjurãtor, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Anexa face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii.

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

ANEXA 1

NORME
privind protecţia mediului ca urmare a impactului drum-mediu înconjurãtor

CAP. 1
Generalitati

1.1. Prezentele norme au fost elaborate în conformitate cu <>art. 37 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor.
1.2. Conform Legii protecţiei mediului nr. 137/1995, sunt necesare studii de impact pentru orice lucrare de infrastructura rutiera, care poate avea un impact asupra mediului prin natura, dimensiunea sau amplasarea sa. Procedura de întocmire a studiului de impact şi a bilanţurilor de mediu se desfãşoarã conform <>Ordinului ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitãţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurãtor.
1.3. Lucrãrile de infrastructura rutiera au impacturi directe şi indirecte, pozitive şi negative sau cumulate asupra mediului înconjurãtor. La elaborarea proiectelor se respecta prevederile Legii nr. 137/1995, al carei obiect îl constituie reglementarea protecţiei mediului, obiectiv de interes public major, pe baza principiilor şi elementelor strategice care conduc la dezvoltarea durabila a societãţii.
Definiţii:
* mediu - ansamblul de condiţii şi elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul şi subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice şi anorganice, precum şi fiinţele vii, sistemele naturale în interactiune, cuprinzând elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale şi spirituale;
* factor de impact - componenta a activitãţii umane, care produce efecte asupra mediului înconjurãtor;
* impact asupra mediului - afectarea caracteristicilor fizico-chimice şi structurale ale componentelor naturale ale mediului, reducerea diversitatii şi productivitatii biologice a ecosistemelor naturale şi antropizate, afectarea echilibrului ecologic şi a calitãţii vieţii, cauzatã, în principal, de poluarea apei, atmosferei şi solului, supraexploatarea resurselor, gospodãrirea şi valorificarea lor deficitara, ca şi prin amenajarea necorespunzãtoare a teritoriului.
Factorii de impact pot fi:
* emisii - poluare directa a mediului ca efect al traficului;
* rezultaţi - poluare directa a mediului ca efect al activitãţii de întreţinere şi exploatare a infrastructurii rutiere.
1.4. Modalitãţile de implementare a principiilor şi elementelor strategice pentru protecţia mediului sunt:
- armonizarea programelor de dezvoltare a drumurilor cu politicile de protecţie a mediului;
- obligativitatea procedurii de evaluare a impactului drumului asupra mediului, în faza iniţialã a proiectelor, programelor sau activitãţilor.
Evaluarea impactului asupra mediului cuprinde urmãtoarele etape:
a) studiul situaţiei existente a factorilor de impact, înaintea începerii lucrãrilor de construcţie a drumurilor, va permite administratorului drumului sa prevadã în faza de proiectare mãsurile de protecţie necesare. Procesul de evaluare a impactului trebuie sa se desfãşoare concomitent cu fazele de proiectare. Documentaţiile tehnice pe baza cãrora se solicita acordul de mediu vor fi avizate de cãtre administratorul drumului, care verifica urmãtoarele:
- respectarea prevederilor <>Ordinului ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 ;
- efectuarea de analize asupra factorilor de mediu pentru situaţia existenta în teren;
- propunerile şi recomandãrile privind mãsurile de reducere a impactului generat de noua lucrare, precum şi propuneri privind programul de monitorizare pe parcursul execuţiei şi în exploatare;
b) pe parcursul execuţiei lucrãrilor de drumuri, antreprenorul general este rãspunzãtor de respectarea tuturor condiţiilor legate de impactul asupra mediului;
c) la terminarea lucrãrilor de execuţie a drumurilor, în cadrul lucrãrilor de recepţie se va verifica realizarea lucrãrilor de protecţie a mediului, conform documentaţiei de proiectare.
1.5. Cheltuielile aferente mãsurilor de protecţie a mediului, evaluate de proiectant pe baza studiilor de impact - preliminare şi finale -, vor fi nominalizate cantitativ şi valoric în studiile de fezabilitate întocmite.
1.6. Concomitent cu elaborarea proiectelor se vor întocmi studii de impact pentru urmãtoarele lucrãri:
- de construcţie şi modernizare a drumurilor;
- de reparaţii capitale ale drumurilor;
- de reabilitare a drumurilor.

CAP. 2
Protecţia mediului ca urmare a impactului drum-mediu înconjurãtor

Definitie:
* biodiversitate - variabilitatea organismelor vii din ecosistemele terestre şi acvatice şi din cadrul complexurilor ecologice din care acestea fac parte; diversitatea cuprinde variabilitatea din cadrul speciilor, între specii şi între/în cadrul ecosisteme/lor.
Protejarea unor specii şi organisme rare, amenintate cu disparitia, conservarea biodiversitatii şi instituirea de arii protejate, precum şi mãsurile stabilite de autoritatea de protecţie a mediului sunt prioritare în raport cu alte interese. Autoritatea centrala de protecţie a mediului, cu consultarea Academiei Romane şi a Comisiei Naţionale UNESCO, stabileşte criteriile pentru instituirea ariilor protejate şi de conservare a biodiversitatii.

2.1. Protecţia apelor şi a ecosistemelor acvatice
2.1.1. La lucrãrile de drumuri prevãzute la pct. 1.6. se va asigura protecţia apelor de suprafata, subterane şi a ecosistemelor acvatice, care are ca obiect menţinerea şi ameliorarea calitãţii şi productivitatii naturale ale acestora, în scopul evitãrii unor efecte negative asupra mediului, sãnãtãţii umane şi bunurilor materiale. Controlul respectãrii reglementãrilor de protecţie a apelor şi a ecosistemelor acvatice este organizat şi exercitat de cãtre autoritãţile din domeniul mediului, apelor, sãnãtãţii şi de alte autoritãţi, potrivit competentelor legale.
2.1.2. Conceperea şi elaborarea unui traseu de drum se vor realiza prin alegerea soluţiei optime, pentru evitarea prejudiciilor ireversibile aduse mediului acvatic de orice tip. Sistemul de scurgere a apelor trebuie sa fie proiectat şi întreţinut pentru a proteja drumul şi terenurile adiacente, sa fie compatibil cu mediul înconjurãtor. În cazul în care drumul strabate zone umede, se vor executa lucrãri specifice pentru eliminarea apelor, pentru a evita fenomenele de baltire. Lucrãrile de execuţie a infrastructurii rutiere vor respecta zonele de protecţie sanitarã impuse de legislaţia în vigoare.
2.1.3. Pentru protecţia faunei acvatice se vor prevedea în proiectele întocmite ca urmare a studiilor de impact mãsuri conform legislaţiei în vigoare, astfel încât lucrãrile de drumuri sa nu dãuneze faunei acvatice şi sa protejeze speciile rare intalnite.
2.1.4. Execuţia lucrãrilor de infrastructura se va face astfel încât contaminarea potenţiala a cursurilor de apa, lacurilor, panzei freatice sa fie evitata. Amplasarea lucrãrilor de arta - poduri, viaducte, ziduri de sprijin, tunele - se va face astfel încât sa se evite:
- modificarea dinamicii scurgerii apelor prin reducerea secţiunilor albiilor;
- întreruperea scurgerilor apelor subterane.
2.1.5. Apele de pe suprafata drumului se vor colecta în şanţurile laterale drumului, prevãzute şi dimensionate conform legislaţiei în vigoare. Evacuarea apelor se face conform reglementãrilor din acordul de mediu.
2.1.6. Deversarea apelor uzate menajere în şanţurile laterale drumului este interzisã. Evacuarea apelor uzate menajare, provenite de la amenajãrile colaterale drumului, neracordate la un sistem de canalizare, se face prin instalaţii de preepurare sau fose septice vidanjabile, care trebuie sa fie proiectate şi executate conform normativelor în vigoare şi amplasate la cel puţin 10 m fata de cea mai apropiatã locuinta. Instalaţiile se executa şi se întreţin în buna stare de funcţionare de cãtre beneficiarul acestor lucrãri.

2.2. Protecţia atmosferei
Definitie:
* protecţia atmosferei urmãreşte prevenirea, limitarea deteriorarii şi ameliorarea calitãţii acesteia pentru a evita manifestarea unor efecte negative asupra mediului, sãnãtãţii umane şi bunurilor materiale.
2.2.1. Prin studiul de impact al situaţiei existente se identifica poluarea în lungul unui drum, pe baza estimarii datelor de trafic (numãrul, tipul şi viteza autovehiculelor).
Indicatorii calitativi ai emisiilor în atmosfera nu vor depãşi valorile rezultate în urma calculelor privind dispersia poluantilor în atmosfera, valori prevãzute în acordul de mediu.
2.2.2. Pentru stabilirea mãsurilor de protecţie impotriva zgomotelor şi vibratiilor, prin studiul de impact care se întocmeşte se au în vedere urmãtoarele aspecte:
- identificarea zonelor sensibile la zgomot şi vibratii, cauza sensibilitãţii;
- identificarea principalelor surse locale de zgomot;
- verificarea existenţei unor reglementãri locale în ceea ce priveşte nivelul de zgomot şi vibratiile, atât în cursul zilei, cat şi în cursul nopţii;
- mãsurarea nivelului de zgomot ambiant existent.
Nivelul de zgomot mãsurat, exterior aşezãrilor umane, va respecta prevederile legislaţiei în vigoare. Protecţia poate fi realizatã prin mutarea de panouri fonoabsorbante, îmbrãcãminte antizgomot la trecerea prin apropierea locuinţelor. Dimensionarea acestora se realizeazã în funcţie de condiţiile locale şi conform standardelor.

2.3. Protecţia solului
2.3.1. Antreprenorul este obligat ca, înaintea amplasarii şantierului, sa obţinã acordul de mediu. Amplasamentul organizãrii de şantier se face, de preferinta, în zone neimpadurite, zone care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de producţie pentru culturi agricole sau silvice, stabilirea acestuia fãcându-se pe baza de studii ecologice, avizate de organele de specialitate.
2.3.2. Antreprenorii lucrãrilor de drumuri, lucrãri amplasate pe terenuri agricole şi forestiere, sunt obligaţi sa ia mãsuri de depozitare a stratului de sol fertil decopertat, în vederea refolosirii acestuia, de prevenire a eroziunii solului şi de stabilizare permanenta a suprafeţelor drumurilor în lucru, în special înaintea perioadei de iarna.
2.3.3. Pe parcursul desfãşurãrii lucrãrilor de execuţie a drumurilor, antreprenorul va lua mãsuri pentru asigurarea stabilitatii solului, coreland lucrãrile de construcţie cu lucrãrile de ameliorare a terenurilor afectate. La execuţia terasamentelor se va evita folosirea materialelor cu risc ecologic imediat sau în timp.
2.3.4. Beneficiarii lucrãrilor de investiţii, care deţin terenuri pe care nu le mai folosesc, vor proceda la redarea acestora în conformitate cu legea privind regimul juridic la drumurilor.
2.3.5. Drumurile, prin lucrãrile de exploatare şi întreţinere, pot afecta calitatea solului prin modificarea structurii, dereglarea echilibrelor ecosistemelor, modificarea habitatelor, divizarea teritoriului, întreruperea cãilor de deplasare a faunei, consumul de teren agricol sau cu alta destinaţie productiva. Pe durata exploatãrii şi întreţinerii drumurilor se vor respecta mãsurile de protecţie a mediului în conformitate cu legislaţia în vigoare:
- se vor menţine în buna stare de funcţionare amenajãrile antipoluante şi de protecţie a mediului;
- se vor marca zonele sensibile ecologic, cu indicarea regimului de circulaţie şi prin informarea publicului asupra importantei ecologice a obiectivului;
- se vor realiza plantaţii rutiere pentru protecţia solului.

2.4. Protecţia mediului forestier
În cursul execuţiei lucrãrilor de drumuri şi pe durata exploatãrii şi întreţinerii atât antreprenorul general, cat şi administratorul drumului vor lua toate mãsurile de protecţie a fondului forestier în conformitate cu cerinţele legislaţiei în vigoare. Zonele în care s-au depozitat materialele provenite din excavaţii vor fi reamenajate la terminarea lucrãrilor, conform condiţiilor impuse prin acordul de mediu.

2.5. Protecţia siturilor arheologice şi istorice
Prin construcţia unui drum se înlesneşte accesul la siturile arheologice şi istorice existente sau la altele noi, descoperite în timpul lucrãrilor de construcţii. Pe durata execuţiei este necesar sa se prevadã mãsuri pentru a se asigura o protecţie adecvatã a acestora.

2.6. Protecţia zonelor cu valoare peisagistica şi a zonelor naturale protejate
2.6.1. Autorizarea executãrii lucrãrilor de drumuri în parcuri naţionale, rezervaţii naturale, precum şi în alte zone protejate, de interes naţional, delimitate conform legii, se face conform aprobãrilor legale în vigoare.
2.6.2. Un traseu de drum nou trebuie sa se încadreze armonios în peisajul înconjurãtor, sa utilizeze cat mai bine configuraţia terenului şi perspectivele avantajoase şi sa devinã chiar o atractie turistica propriu-zisa. Structura construcţiilor poate fi aleasã astfel încât prin selectarea materialelor de construcţie sa se armonizeze cu ansamblul peisagistic specific zonei.

2.7. Regimul deşeurilor
2.7.1. Principalele produse generate de activitatea de construcţie şi întreţinere a drumurilor, ce pot fi clasate ca deşeuri, sunt materialele rezultate din decapari şi din demolãri.
În activitatea de construcţie şi întreţinere a infrastructurilor rutiere se va tine seama de reglementãrile în vigoare în colectarea, transportul, depozitarea şi reciclarea deşeurilor.
2.7.2. Obligaţiile ce rezulta din prevederile Legii nr. 137/1995 sunt urmãtoarele:
- se vor recicla deşeurile refolosibile, prin integrarea lor, în mãsura posibilitãţilor, în lucrãrile de drumuri, în conformitate cu incercarile de laborator;
- deşeurile ce nu pot fi reciclate prin integrarea în lucrãrile de drumuri se vor colecta, depozita şi preda centrelor de colectare sau se vor valorifica direct prin predare la diversi consumatori;
- se vor depozita deşeurile ce nu pot fi reciclate numai pe suprafeţe special amenajate în acest scop;
- se vor respecta condiţiile de refacere a cadrului natural în zonele de depozitare, prevãzute în acordul şi/sau autorizaţia de mediu;
- întreţinerea utilajelor şi vehiculelor folosite în activitatea de construcţie şi întreţinere a drumurilor se efectueazã doar în locuri special amenajate, pentru a evita contaminarea mediului.
2.7.3. În cazul accidentelor în care sunt implicate autovehicule, ridicarea caroseriilor, curatarea locului accidentului de resturi de metal şi sticla, decopertarea solului imbibat cu produse petroliere şi alte substanţe periculoase, refacerea vegetatiei, precum şi repararea imbracamintei rutiere şi lucrãrile de consolidare a drumurilor avariate intra în sarcina celor vinovaţi de producerea incidentului, conform normelor în vigoare privind stabilirea şi sancţionarea contravenientilor la normele privind exploatarea şi menţinerea în buna stare a drumurilor publice.

2.8. Protecţia mediului uman
Legea nr. 137/1995 stipuleazã obligativitatea respectãrii principiilor ecologice în procesul de dezvoltare social-economicã, pentru asigurarea unui mediu de viata sanatos pentru populaţie. Amplasarea drumurilor, autostrazilor trebuie sa se facã fãrã a prejudicia în vreun fel salubritatea, ambientul, spaţiile de odihna, tratament şi recreere, starea de sãnãtate şi de confort a populaţiei. În acest scop se au în vedere urmãtoarele:
- realizarea, dezvoltarea şi întreţinerea spaţiilor verzi - aliniamente de arbori şi perdele de protecţie, cu rol atât antipoluant - impotriva noxelor, zgomotului -, cat şi estetic;
- folosirea, în mãsura posibilitãţilor, a unor tipuri de îmbrãcãminte rutiera absorbanta fonic;
- execuţia, unde este posibil, de piste pentru biciclisti;
- execuţia de treceri sigure pentru pietoni;
- execuţia de amenajãri speciale pentru persoanele cu handicap.

CAP. 3
Dispoziţii finale

Prevederile prezentelor norme nu sunt limitative. Protecţia mediului înconjurãtor va respecta intreaga legislaţie existenta în domeniu, adaptatã la condiţiile specifice generate de activitatea de execuţie şi de întreţinere a drumurilor.

CAP. 4
Referinte

* <>Legea nr. 18/1991 - Legea fondului funciar, republicatã
* <>Legea nr. 98/1992 - Lege pentru ratificarea Convenţiei privind protecţia Marii Negre impotriva poluarii, semnatã la Bucureşti la 21 aprilie 1992
* Legea nr. 137/1995 - Legea protecţiei mediului
* <>Legea nr. 26/1996 - Codul silvic
* <>Legea nr. 107/1996 - Legea apelor
* <>Ordonanta Guvernului nr. 27/1992 privind unele mãsuri pentru protecţia patrimoniului cultural naţional
* <>Ordonanta Guvernului nr. 33/1995 privind mãsurile pentru colectarea, reciclarea şi reintroducerea în circuitul productiv a deşeurilor refolosibile de orice fel
* <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor
* <>Hotãrârea Guvernului nr. 36/1996 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind exploatarea şi menţinerea în buna stare a drumurilor publice
* <>Hotãrârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism
* <>Hotãrârea Guvernului nr. 101/1997 - pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mãrimea zonelor de protecţie sanitarã
* <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 462/1993 pentru aprobarea Condiţiilor tehnice privind protecţia atmosferei şi a Normelor metodologice privind determinarea emisiilor de poluanti atmosferici produşi de surse stationare
* <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitãţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurãtor
* Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igiena şi a recomandãrilor privind mediul de viata al populaţiei.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016