Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 426 din 8 mai 2025  pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005 privind autorizarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează să desfăşoare pe propria răspundere activităţi specifice transportului feroviar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 426 din 8 mai 2025 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005 privind autorizarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează să desfăşoare pe propria răspundere activităţi specifice transportului feroviar

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 430 din 9 mai 2025
    În conformitate cu prevederile:
    - art. 8 alin. (1) lit. c) şi ale art. 16 alin. (2) lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară;
    – art. 1 alin. (1) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
    – art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 309/2023 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române - ASFR;
    – art. 2 lit. ss) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 309/2023 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române - ASFR,

    în temeiul prevederilor art. 5 pct. 5 şi ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005 privind autorizarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează să desfăşoare pe propria răspundere activităţi specifice transportului feroviar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 7 februarie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. În întreg cuprinsul ordinului:
    a) sintagma „Autoritatea Feroviară Română - AFER“ se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma „Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR“;
    b) abrevierea „AFER“ se modifică şi se înlocuieşte cu abrevierea „ASFR“.

    2. Anexa nr. 1 se modifică şi se completează după cum urmează:
    a) La articolul 4 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) un reprezentant al CENAFER, în calitate de membru;"

    b) La articolul 4 alineatul (3), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) doi reprezentanţi ai CENAFER, în calitate de membri."

    c) La articolul 6, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Autorizaţiile emise pentru desfăşurarea pe propria răspundere a operaţiilor specifice altor funcţii, tipurilor de instalaţii de siguranţă a circulaţiei şi activităţilor specifice în activitatea de manevră şi/sau de conducere a trenurilor rămân valabile în cazul în care titularul acestora trece pe altă funcţie cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, superioară celei în care a fost autorizat, cu condiţia autorizării în noua funcţie."

    d) Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Autorizaţia pentru exercitarea funcţiei deţinute de personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, după caz, se suspendă şi îşi încetează temporar valabilitatea în următoarele cazuri:
    a) la solicitarea angajatorului în cazul producerii de accidente sau incidente feroviare, pe durata investigării/cercetării cauzelor, până la termenul dispus de acesta;
    b) personalul se face vinovat de producerea unor accidente sau incidente feroviare, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare disciplinară prealabilă, până la termenul dispus prin acest dosar;
    c) personalul a obţinut un aviz «inapt temporar» din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care a fost autorizat - până la obţinerea avizului «apt»;
    d) personalul nu deţine aviz medical şi/sau psihologic în termen de valabilitate pentru funcţia în care a fost autorizat - până la prezentarea avizului cu menţiunea «apt»;
    e) personalul nu a fost verificat profesional periodic prin evaluarea pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale la termenele stabilite conform programării şi reglementărilor specifice sau a fost declarat «necorespunzător» în urma acestor evaluări periodice - până la obţinerea unui rezultat «corespunzător»;
    f) personalul a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive în funcţia pentru care deţine autorizaţia - până la susţinerea şi promovarea examenului de reautorizare;
    g) neefectuarea probelor de frână la trenuri sau a reviziilor tehnice prevăzute în reglementările specifice;
    h) neefectuarea reviziei căii conform programului aprobat;
    i) netransmiterea dispoziţiei pentru închiderea barierei sau neînchiderea barierei de la trecerile la nivel în vederea trecerii trenurilor;
    j) expedierea de trenuri în altă direcţie de mers decât cea prevăzută, cu atacarea macazului care dă acces la acea direcţie de mers;
    k) transmiterea eronată a avizului de plecare/trecere pentru alt tren decât cel care a circulat în fapt şi care a condus la expedierea trenului în altă direcţie de mers decât cea prevăzută în livret;
    l) expedierea de trenuri când calea este ocupată - tren contra tren sau tren după tren, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice;
    m) primirea trenului în staţie pe linie ocupată ori închisă, cu atacarea macazului care dă acces la linia ocupată sau închisă, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice, sau primirea de trenuri cu marca de siguranţă ocupată la intrare;
    n) primirea simultană a trenurilor sau expedierea unui tren simultan cu primirea altui tren în acelaşi sens de mers, pe parcursuri incompatibile, sau primirea de trenuri cu marca de siguranţă ocupată în capătul opus parcursului de primire, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice;
    o) expedierea trenului cu marca de siguranţă ocupată pe parcursul de ieşire;
    p) expedierea de trenuri fără cale liberă sau fără consimţământul în blocul de linii al staţiei vecine;
    q) expedierea de trenuri fără ordinul operatorului de circulaţie, pe secţiile cu «conducere centralizată a circulaţiei trenurilor»;
    r) expedierea de trenuri pe linie închisă, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice;
    s) executarea serviciului de către personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare constatat sub influenţa băuturilor alcoolice şi/sau a substanţelor psihoactive.
    (2) Autorizaţia pentru exercitarea funcţiei deţinute de personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, după caz, se retrage şi îşi încetează definitiv valabilitatea atunci când:
    a) personalul autorizat se face vinovat de producerea accidentelor sau a incidentelor feroviare, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare disciplinară prealabilă;
    b) personalul autorizat devine «inapt» definitiv, din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care fost autorizat.
    (3) În cazul în care personalul a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive în activităţile specifice funcţiei pentru care a fost autorizat, în desfăşurarea activităţilor specifice de manevră şi/sau de conducere, în desfăşurarea operaţiunilor specifice altor activităţi şi în manipularea tipurilor de instalaţii de siguranţă a circulaţiei, autorizaţiile în cauză se suspendă până la promovarea examenului de reautorizare.
    (4) Pentru cazurile prevăzute la alin. (1) lit. c)-s) şi la alin. (2) lit. b), unităţile feroviare au obligaţia să procedeze la ridicarea autorizaţiilor în cauză.
    (5) Perioadele de suspendare a autorizaţiilor sunt de:
    a) 30 de zile pentru cazurile prevăzute la alin. (1) lit. g)-i);
    b) 60 de zile pentru cazurile prevăzute la alin. (1) lit. j)-r);
    c) până la data finalizării cercetării prealabile şi comunicarea către ASFR a rezultatului acestei acţiuni pentru cazul prevăzut la alin. (1) lit. s), însoţit de propunerea angajatorului de încetare/menţinere a suspendării sau a retragerii autorizaţiei, după caz, dar nu mai puţin de 90 de zile.
    (6) Angajatorii pot să solicite ASFR suspendarea autorizaţiilor de exercitare a funcţiei, cu specificarea perioadei de suspendare, şi pentru alte cazuri decât cele prevăzute la alin. (1), atunci când în urma cercetărilor efectuate constată faptul că a fost pusă în pericol siguranţa circulaţiei feroviare."

    e) Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Personalul ASFR posesor al legitimaţiei speciale de audit, control şi inspecţie de stat, atunci când constată producerea în fapt a unor cazuri dintre cele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. c)-r) şi alin. (2) lit. b), solicită angajatorului, prin nota de constatare încheiată în acest sens, să efectueze demersurile necesare suspendării/retragerii autorizaţiei.
    (2) În maximum 2 zile lucrătoare de la momentul luării la cunoştinţă a notei de constatare, angajatorul solicită ASFR suspendarea sau, după caz, retragerea autorizaţiei.
    (3) După primirea solicitării prevăzute la alin. (2), conducerea ASFR aprobă suspendarea sau retragerea autorizaţiei în cauză şi notifică de îndată posesorul acesteia şi angajatorul/angajatorii.
    (4) Posesorul autorizaţiei pentru care personalul ASFR a dispus suspendarea sau, după caz, retragerea autorizaţiei este obligat să transmită autorizaţia la ASFR, în vederea suspendării sau anulării acesteia, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la data primirii notificării."

    f) Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Atunci când cazurile prevăzute la art. 8 sunt constatate în fapt de către angajator, acesta notifică ASFR în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă despre producerea acestora şi propune suspendarea sau, după caz, retragerea autorizaţiei, începând cu o dată imediată.
    (2) După primirea notificării prevăzute la alin. (1), ASFR aprobă suspendarea sau retragerea autorizaţiei în cauză şi notifică în acest sens, de îndată, posesorul autorizaţiei şi angajatorul/angajatorii acestuia.
    (3) Posesorul autorizaţiei pentru care angajatorul a făcut propunerea de suspendare/retragere, după primirea notificării de la ASFR, este obligat să transmită autorizaţia la ASFR, în maximum 2 zile lucrătoare de la data primirii notificării, ASFR procedând după cum urmează:
    a) în cazul suspendării, va păstra autorizaţia până la expirarea perioadei de suspendare, după care o va preda persoanei în cauză după îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 13 alin. (1) şi (2);
    b) în cazul retragerii autorizaţiei, va proceda la anularea acesteia."

    g) Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    În cazul în care posesorul autorizaţiei refuză predarea acesteia către ASFR în termenul prevăzut, perioada de suspendare a autorizaţiei se dublează, iar ASFR va notifica angajatorul imediat după expirarea termenului de predare."

    h) Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) După expirarea perioadei de suspendare, respectiv după încetarea cauzelor care au stat la baza suspendării autorizaţiei, angajatorul transmite către ASFR solicitarea de încetare a suspendării, precum şi dovezile din care să rezulte eliminarea cauzelor care au stat la baza acestei suspendări, atunci când este cazul.
    (2) După analizarea solicitării prevăzute la alin. (1) şi a dovezilor transmise, atunci când este cazul, conducerea ASFR aprobă încetarea suspendării, fapt ce va fi adus la cunoştinţa angajatorului în termen de maximum 2 zile lucrătoare.
    (3) Durata suspendării autorizaţiei nu prelungeşte valabilitatea acesteia.
    (4) Unităţile feroviare prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordin au obligaţia transmiterii către ASFR a datelor de contact ale persoanei pentru care se solicită suspendarea sau retragerea autorizaţiei."

    i) La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    (1) Pentru autorizarea sau reautorizarea personalului propriu, unităţile feroviare vor depune la CENAFER dosarul individual al fiecărui candidat, care trebuie să conţină documente din care să reiasă calificarea de bază, pregătirea profesională a candidatului, stagiile efectuate, rezultatul ultimei verificări profesionale periodice (dacă este cazul), dovada că este «apt» medical şi psihologic pentru funcţia pentru care solicită autorizarea, precum şi personalul propriu nominalizat pentru participarea în comisia de examinare."

    j) La articolul 17, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Plata tarifelor prevăzute la alin. (3) lit. c) se face în termen de 30 de zile de la data emiterii facturilor de către ASFR şi CENAFER."

    k) Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 21
    Comisia de examinare acceptă participarea la examinarea în vederea autorizării numai a persoanelor cuprinse în lista prevăzută la art. 17 alin. (3) lit. a)."

    l) La articolul 25, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Procesul-verbal de examinare se întocmeşte în 3 exemplare (câte un exemplar pentru fiecare membru al comisiei) şi este semnat de către toţi membrii comisiei, respectiv în două exemplare, la examinarea persoanelor fizice. Un exemplar al procesului-verbal va fi transmis solicitantului autorizării numai după efectuarea plăţilor aferente prestaţiilor efectuate, atât pentru CENAFER, cât şi pentru ASFR."




    ART. II
    Prevederile prezentului ordin vor fi duse la îndeplinire de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR şi de către operatorii economici prevăzuţi la art. 2 alin. (1) din Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.262/2005, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu

    Bucureşti, 8 mai 2025.
    Nr. 426.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016