Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 425 din 30 aprilie 2025  pentru modificarea şi completarea anexei la Ordinul ministrului energiei nr. 1.120/2024 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferenţă pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 425 din 30 aprilie 2025 pentru modificarea şi completarea anexei la Ordinul ministrului energiei nr. 1.120/2024 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferenţă pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică

EMITENT: Ministerul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 422 din 8 mai 2025
    Având în vedere Referatul Direcţiei generale politici energetice nr. 250.415 din 25.04.2025 şi al Direcţiei generale investiţii nr. 234.807 din 25.04.2025 privind aprobarea modificării şi completării Anexei la Ordinul ministrului energiei nr. 1.120/2024 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferenţă pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică, cu modificările ulterioare,
    în temeiul art. 4 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea şi funcţionarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferenţă pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon şi al art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 316/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Energiei, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul energiei emite prezentul ordin.
    ART. I
    Anexa la Ordinul ministrului energiei nr. 1.120/2024 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferenţă pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 5 august 2024, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1 alineatul (6), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. h), cu următorul cuprins:
    "h) respectarea principiului «a nu prejudicia în mod semnificativ (DNSH)» prevăzut la art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2088."

    2. La articolul 1, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) Pe durata întregului ciclu de viaţă a capacităţii de producţie de energie electrică din surse regenerabile eoliene şi solare se are în vedere conformarea cu orientările tehnice prevăzute în Comunicarea Comisiei Europene - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de «a nu prejudicia în mod semnificativ», în conformitate cu Regulamentul privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă (2021/C 58/01) şi cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, în temeiul Regulamentului (UE) 2020/852."

    3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    Beneficiari
    Prezenta schemă CfD se adresează microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii şi întreprinderilor mari, inclusiv întreprinderilor nou-înfiinţate, constituite în conformitate cu legislaţia relevantă a statului membru în care sunt înfiinţate, care au ca activitate principală sau secundară, aşa cum este înregistrată în statutul societăţii, activitatea legată de producţia de energie electrică, corespunzătoare diviziunii 35: «Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat», clasa CAEN 3512 - Producţia de energie electrică din resurse regenerabile. Instituţiile financiare şi de credit nu pot fi beneficiarii direcţi ai ajutorului de stat în cadrul acestei scheme CfD, ceea ce înseamnă în mod specific că aceste instituţii nu pot fi entitatea care încheie contractul CfD."

    4. La articolul 5, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) solicitantul are ca activitate principală sau secundară, înscrisă în statutul societăţii, producţia de energie electrică. În cazul în care solicitantul este o societate românească, obiectul principal de activitate sau obiectul secundar trebuie să corespundă diviziunii 35: «Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat», clasa CAEN 3512 - Producţia de energie electrică din resurse regenerabile;"

    5. La articolul 7, alineatul (6) se abrogă.
    6. După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    Documente justificative DNSH
    Pentru respectarea principiului DNSH, beneficiarul depune o declaraţie pe propria răspundere şi un chestionar de autoevaluare în conformitate cu modelul din anexa care face parte integrantă din prezenta schemă de ajutor de stat."

    7. La articolul 19, alineatul (2) se abrogă.
    8. După articolul 26 se introduce o anexă, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, beneficiarii contractelor pentru diferenţă (CfD) din cadrul primei licitaţii CfD depun contrapărţii CfD o declaraţie pe propria răspundere privind respectarea principiului „a nu prejudicia în mod semnificativ (DNSH)“ şi un chestionar de autoevaluare, în conformitate cu prevederile art. 7^1 din Ordinul ministrului energiei nr. 1.120/2024 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferenţă pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică, cu modificările ulterioare, inclusiv cele aduse prin prezentul ordin.

    ART. III
    În termen de 30 de zile de la transmiterea contractului CfD de către contrapartea CfD, beneficiarii CfD din cadrul celei de-a doua licitaţii CfD depun contrapărţii CfD o declaraţie pe propria răspundere privind respectarea principiului DNSH şi un chestionar de autoevaluare, în conformitate cu prevederile art. 7^1 din Ordinul ministrului energiei nr. 1.120/2024 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferenţă pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică, cu modificările ulterioare, inclusiv cele aduse prin prezentul ordin.

    ART. IV
    Ministerul Energiei şi operatorul schemei CfD - Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „TRANSELECTRICA - S.A.“ vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. V
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a Ministerului Energiei, https://energie.gov.ro/, în cadrul secţiunii dedicate contractului pentru diferenţă.

    ART. VI
    Prevederile prezentului ordin intră în vigoare începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja

    Bucureşti, 30 aprilie 2025.
    Nr. 425.
    ANEXA 1

    (Anexa la schemă)
    Model
    DECLARAŢIE
    privind respectarea principiului DNSH
    Subsemnatul <nume, prenume>, posesor al CI seria <seria> nr. <nr.>, eliberată de <organismul emitent>, CNP <CNP>/paşaportului nr. <nr.>, eliberat de <organismul emitent>, în calitate de reprezentant legal al <denumire beneficiar>, cunoscând că declararea necorespunzătoare a adevărului, inclusiv prin omisiune, constituie infracţiune şi este pedepsită de legea penală, declar pe propria răspundere că:
    1. Proiectul <denumire proiect>, aferent schemei CfD, respectă în integralitate principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în conformitate cu Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă (2021/C 58/01) şi cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, în temeiul Regulamentului privind taxonomia (UE) (2020/852), pe durata întregului ciclu de viaţă al investiţiei propuse în cadrul acesteia, în special luând în considerare etapele de implementare/execuţie, operare şi scoatere din uz a investiţiei.
    2. Astfel, proiectul <denumire proiect> nu prejudiciază în mod semnificativ pe durata întregului ciclu de viaţă al investiţiei niciunul dintre cele 6 obiective de mediu, prin raportare la prevederile art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852, respectiv:
    a) atenuarea schimbărilor climatice;
    b) adaptarea la schimbările climatice;
    c) utilizarea durabilă şi protecţia resurselor de apă şi a celor marine;
    d) tranziţia către o economie circulară;
    e) prevenirea şi controlul poluării;
    f) protecţia şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor.

    3. Autoevaluarea ofertei din punctul de vedere al respectării principiului DNSH pentru proiectul <denumire proiect> din anexa care face parte integrantă din prezenta declaraţie este realizată în conformitate cu Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă (2021/C 58/01) şi cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, în temeiul Regulamentului privind taxonomia (UE) (2020/852).
    4. Autoevaluarea proiectului <denumire proiect> din anexa la prezenta declaraţie cuprinde date şi informaţii corecte, reale şi conforme cu documentaţia ofertei din fazele de proiectare (SF/DALI, PTh, DTAC), precum şi cu măsurile ce vor fi luate pe perioada de implementare/execuţie, operare şi scoatere din uz a acesteia.
    5. În cadrul procedurilor de achiziţie pentru fazele de proiectare este inclusă obligaţia proiectantului de a trata şi de a asigura în mod corespunzător conformitatea investiţiei cu principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în conformitate cu Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă (2021/C 58/01) şi cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, în temeiul Regulamentului privind taxonomia (UE) (2020/852).
    6. În cadrul procedurilor de achiziţie pentru furnizarea echipamentelor/instalaţiilor şi execuţia lucrărilor este inclusă obligaţia beneficiarului de a respecta măsurile stabilite în fazele de proiectare şi de a asigura în mod corespunzător conformitatea investiţiei cu principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în linie cu autoevaluarea anexată la prezenta declaraţie.
    7. Pe perioada de operare şi la finalul ciclului de viaţă al investiţiei se asigură în mod corespunzător conformitatea investiţiei cu principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în conformitate cu autoevaluarea din anexa la prezenta declaraţie.
    8. Pentru a asigura că proiectul <denumire proiect> respectă Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă (2021/C 58/01), declar faptul că acesta exclude producerea de energie electrică în vederea consumului propriu, în cazul următoarei liste de activităţi:
    a) activităţile legate de combustibili fosili, inclusiv utilizarea în aval*1);
    *1) Cu excepţia proiectelor care au ca obiect generarea de energie electrică şi/sau termică, precum şi a infrastructurii conexe de transport şi distribuţie pe gaze naturale, care respectă condiţiile prevăzute în anexa III la Orientările tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ (2021/C58/01).

    b) activităţile din cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) cu emisii preconizate de gaze cu efect de seră care nu sunt mai mici decât valorile de referinţă relevante*2);
    *2) În cazul în care activitatea care beneficiază de sprijin generează emisii preconizate de gaze cu efect de seră care nu sunt semnificativ mai mici decât valorile de referinţă relevante, ar trebui să se furnizeze o explicaţie a motivelor pentru care acest lucru nu este posibil. Valorile de referinţă sunt stabilite pentru alocarea cu titlu gratuit pentru activităţile care intră în sfera de aplicare a sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/447 al Comisiei.

    c) activităţile legate de depozite de deşeuri, incineratoare*3) şi instalaţii de tratare mecanobiologică a deşeurilor*4); şi
    *3) Această excludere nu se aplică acţiunilor întreprinse în cadrul acestei măsuri în instalaţii destinate exclusiv tratării deşeurilor periculoase nereciclabile şi instalaţii existente, în cazul în care acţiunile din cadrul acestei măsuri vizează sporirea eficienţei energetice, captarea gazelor de evacuare pentru depozitare ori utilizare sau recuperarea materialelor din cenuşa de incinerare, cu condiţia ca astfel de acţiuni din cadrul acestei măsuri să nu conducă la o sporire a capacităţii instalaţiilor de a prelucra deşeuri sau la o prelungire a duratei de viaţă a instalaţiilor, pentru care se furnizează dovezi la nivel de instalaţie.
    *4) Această excludere nu se aplică acţiunilor întreprinse în cadrul acestei măsuri în instalaţii existente de tratare mecano-biologică, în cazul în care acţiunile din cadrul acestei măsuri vizează sporirea eficienţei energetice sau modernizarea operaţiunilor de reciclare a deşeurilor separate pentru compostarea biodeşeurilor şi digestia anaerobă a biodeşeurilor, cu condiţia ca astfel de acţiuni din cadrul acestei măsuri să nu conducă la o sporire a capacităţii instalaţiilor de a prelucra deşeuri sau la o prelungire a duratei de viaţă a instalaţiilor, pentru care se furnizează dovezi la nivel de instalaţie.

    d) activităţile în cadrul cărora eliminarea pe termen lung a deşeurilor poate dăuna mediului.


    Ataşez la prezenta declaraţie autoevaluarea proiectului din punctul de vedere al respectării principiului DNSH pentru proiectul <denumire proiect> din Anexa la prezenta declaraţie.
    Confirm, de asemenea, că afirmaţiile din această declaraţie (inclusiv din anexa la aceasta) sunt adevărate şi că informaţiile incluse în aceasta sunt corecte.
    Reprezentant legal al beneficiarului
    Numele şi prenumele ................
    Data ..............
    Semnătura ...........
    ANEXA 1

    la declaraţie
    AUTOEVALUAREA
    privind respectarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“
    (DNSH) pentru proiectul (Se va menţiona denumirea.)
    NOTĂ:
    Explicaţiile din parantezele pătrate pot fi şterse la momentul completării analizei.


    Descrierea pe scurt a proiectului
    (Se vor prezenta pe scurt: locaţia proiectului, descrierea investiţiei propuse, capacitatea instalată.)

    - Partea 1 a listei de verificare -
    [În cadrul părţii 1 a listei se vor filtra cele şase obiective de mediu pentru a le identifica pe cele care necesită o evaluare de fond (prevăzută în partea a 2-a a listei). În cazul în care se răspunde cu DA pentru un obiectiv de mediu în partea 1 a listei, respectivul obiectiv de mediu va parcurge evaluarea de fond din partea a 2-a a listei. În cazul în care se răspunde cu NU pentru un obiectiv de mediu în partea 1 a listei, acel obiectiv de mediu nu va mai parcurge evaluarea din partea a 2-a a listei de verificare.

┌───────────────┬──┬──┬────────────────┐
│Vă rugăm să │ │ │ │
│indicaţi care │ │ │ │
│dintre │ │ │ │
│obiectivele de │ │ │ │
│mediu de mai │ │ │Justificare în │
│jos necesită o │Da│Nu│cazul selectării│
│evaluare de │ │ │răspunsului „Nu“│
│fond a măsurii │ │ │ │
│conform │ │ │ │
│principiului │ │ │ │
│DNSH. │ │ │ │
├───────────────┼──┼──┼────────────────┤
│ │ │ │Cerinţe: │
│ │ │ │Beneficiarul va │
│ │ │ │justifica faptul│
│ │ │ │că proiectul │
│ │ │ │respectă │
│ │ │ │principiul DNSH │
│ │ │ │în ceea ce │
│ │ │ │priveşte │
│ │ │ │obiectivul │
│ │ │ │privind │
│ │ │ │atenuarea │
│Atenuarea │ │ │schimbărilor │
│schimbărilor │ │X │climatice, │
│climatice │ │ │contribuind cu │
│ │ │ │un coeficient de│
│ │ │ │100% pentru │
│ │ │ │acest obiectiv │
│ │ │ │(a se vedea │
│ │ │ │Orientările │
│ │ │ │tehnice privind │
│ │ │ │aplicarea │
│ │ │ │principiului de │
│ │ │ │„a nu aduce │
│ │ │ │prejudicii │
│ │ │ │semnificative“ │
│ │ │ │(2021/C58/01). │
├───────────────┼──┼──┼────────────────┤
│Adaptarea la │ │ │ │
│schimbările │X │ │ │
│climatice │ │ │ │
├───────────────┼──┼──┼────────────────┤
│Utilizarea │ │ │ │
│durabilă şi │ │ │ │
│protejarea │X │ │ │
│resurselor de │ │ │ │
│apă şi a celor │ │ │ │
│marine │ │ │ │
├───────────────┼──┼──┼────────────────┤
│Economia │ │ │ │
│circulară, │ │ │ │
│inclusiv │ │ │ │
│prevenirea │X │ │ │
│generării de │ │ │ │
│deşeuri şi │ │ │ │
│reciclarea │ │ │ │
│acestora │ │ │ │
├───────────────┼──┼──┼────────────────┤
│Prevenirea şi │ │ │ │
│controlul │ │ │ │
│poluării │X │ │ │
│aerului, apei │ │ │ │
│sau solului │ │ │ │
├───────────────┼──┼──┼────────────────┤
│Protecţia şi │ │ │ │
│refacerea │ │ │ │
│biodiversităţii│X │ │ │
│şi a │ │ │ │
│ecosistemelor │ │ │ │
└───────────────┴──┴──┴────────────────┘


    - Partea a 2-a a listei de verificare -
    (Beneficiarul trebuie să furnizeze o evaluare de fond a proiectului/ofertei conform principiului DNSH, în cazul obiectivelor de mediu care necesită efectuarea acestei evaluări.
    Astfel, beneficiarul va răspunde la întrebările de mai jos pentru acele obiective de mediu identificate în partea 1 ca necesitând o evaluare de fond, ţinând seama de cerinţele de examinare prevăzute în coloana privind evaluarea de fond de mai jos, făcând totodată referire la documentaţia tehnico-economică, avizele şi acordurile obţinute/care vor fi obţinute pentru proiectul/oferta depusă.)

┌───────────────┬──┬───────────────────┐
│Întrebări │Nu│Evaluarea de fond │
├───────────────┼──┼───────────────────┤
│ │ │Cerinţe: │
│ │ │În cadrul acestei │
│ │ │secţiuni, │
│ │ │beneficiarul │
│ │ │trebuie să │
│ │ │justifice şi să │
│ │ │probeze, prin │
│ │ │raportare la │
│ │ │studiul de │
│ │ │fezabilitate, │
│ │ │avize, alte │
│ │ │documente │
│ │ │relevante, faptul │
│ │ │că s-a realizat o │
│ │ │evaluare a │
│ │ │riscurilor │
│ │ │climatice şi a │
│ │ │altor │
│ │ │vulnerabilităţi │
│ │ │identificate şi că │
│ │ │se va pune în │
│ │ │aplicare orice │
│ │ │soluţie de adaptare│
│ │ │necesară în cazul │
│ │ │investiţiilor │
│ │ │propuse. │
│ │ │I. În primul rând, │
│ │ │se va justifica │
│ │ │faptul că s-a │
│ │ │realizat o evaluare│
│ │ │a riscurilor │
│ │ │climatice şi a │
│ │ │vulnerabilităţii, │
│ │ │utilizând proiecţii│
│ │ │climatice în cadrul│
│ │ │unei serii de │
│ │ │scenarii viitoare, │
│ │ │în concordanţă cu │
│ │ │durata de viaţă │
│ │ │preconizată a │
│ │ │construcţiilor/ │
│ │ │instalaţiilor, în │
│ │ │cazul de faţă, de │
│ │ │20 de ani. │
│ │ │Etapele privind │
│ │ │evaluarea │
│ │ │riscurilor │
│ │ │climatice şi a │
│ │ │vulnerabilităţii │
│ │ │sunt următoarele: │
│ │ │1. În principal, pe│
│ │ │baza riscurilor │
│ │ │enumerate în │
│ │ │apendicele A: │
│ │ │clasificarea │
│ │ │pericolelor legate │
│ │ │de climă la │
│ │ │Regulamentul │
│ │ │delegat (UE) al │
│ │ │Comisiei 2021/ │
│ │ │2.139, se vor │
│ │ │identifica acele │
│ │ │riscuri climatice │
│ │ │care pot afecta │
│ │ │performanţa │
│ │ │activităţii │
│ │ │economice pe durata│
│ │ │sa de viaţă │
│ │ │preconizată. │
│ │ │În cadrul analizei,│
│ │ │riscurile climatice│
│ │ │şi │
│ │ │vulnerabilităţile │
│ │ │sunt evaluate şi │
│ │ │structurate în │
│ │ │funcţie de │
│ │ │probabilitatea şi │
│ │ │intensitatea │
│ │ │impactului. │
│ │ │Conform notei de │
│ │ │subsol din │
│ │ │Regulamentul │
│ │ │delegat (UE) al │
│ │ │Comisiei 2021/ │
│ │ │2.139, lista │
│ │ │pericolelor legate │
│ │ │de climă din │
│ │ │tabelul prevăzut la│
│ │ │apendicele A │
│ │ │secţiunea II nu │
│ │ │este exhaustivă, │
│ │ │fiind doar o listă │
│ │ │indicativă a celor │
│ │ │mai răspândite │
│ │ │pericole care │
│ │ │trebuie luate în │
│ │ │considerare, ca un │
│ │ │minim, la evaluarea│
│ │ │riscurilor │
│ │ │climatice şi a │
│ │ │vulnerabilităţii. │
│ │ │2. În cazul în care│
│ │ │evaluarea │
│ │ │activităţii, de la │
│ │ │punctul 1, arată că│
│ │ │aceasta este expusă│
│ │ │unuia sau mai │
│ │ │multor riscuri │
│ │ │climatice fizice, │
│ │ │se realizează o │
│ │ │evaluare a │
│ │ │riscurilor │
│ │ │climatice şi a │
│ │ │vulnerabilităţii │
│ │ │pentru a se │
│ │ │determina dacă │
│ │ │riscurile climatice│
│ │ │fizice sunt │
│ │ │semnificative │
│ │ │pentru activitatea │
│ │ │economică │
│ │ │respectivă. │
│ │ │Această evaluare a │
│ │ │riscurilor │
│ │ │climatice şi a │
│ │ │vulnerabilităţii │
│ │ │trebuie să fie │
│ │ │proporţională cu │
│ │ │dimensiunea │
│ │ │activităţii şi cu │
│ │ │durata de viaţă │
│ │ │preconizată a │
│ │ │acesteia. Având în │
│ │ │vedere că durata de│
│ │ │viaţă estimată a │
│ │ │construcţiilor/ │
│ │ │instalaţiilor este │
│ │ │mai mare de 10 ani,│
│ │ │evaluarea │
│ │ │riscurilor │
│ │ │climatice şi a │
│ │ │vulnerabilităţii se│
│ │ │realizează │
│ │ │utilizând proiecţii│
│ │ │climatice de ultimă│
│ │ │generaţie şi la cea│
│ │ │mai înaltă │
│ │ │rezoluţie │
│ │ │disponibilă, pentru│
│ │ │gama existentă de │
│ │ │scenarii pentru │
│ │ │viitor care este │
│Adaptarea la │ │compatibilă cu │
│schimbările │ │durata de viaţă │
│climatice: │ │preconizată a │
│Se preconizează│ │activităţii. │
│că măsura va │ │Observaţie: │
│duce la │ │scenariile pentru │
│creşterea │ │viitor includ mai │
│efectului │ │multe traiectorii │
│negativ al │ │reprezentative ale │
│climatului │ │evoluţiei │
│actual şi al │X │concentraţiei (RCP │
│climatului │ │- Representative │
│viitor │ │Concentration │
│preconizat │ │Pathway) stabilite │
│asupra măsurii │ │de Grupul │
│în sine sau │ │interguvernamental │
│asupra │ │privind schimbările│
│persoanelor, │ │climatice (IPCC - │
│asupra naturii │ │The │
│sau asupra │ │Intergovernmental │
│activelor? │ │Panel on Climate │
│ │ │Change)*1), şi │
│ │ │anume RCP2.6, │
│ │ │RCP4.5, RCP6.0 şi │
│ │ │RCP8.5. │
│ │ │Aceste traiectorii │
│ │ │descriu diferite │
│ │ │scenarii climatice │
│ │ │viitoare, toate │
│ │ │fiind considerate │
│ │ │posibile în funcţie│
│ │ │de volumul de gaze │
│ │ │cu efect de seră │
│ │ │(GES) din anii │
│ │ │următori. │
│ │ │Proiecţiile │
│ │ │climatice de ultimă│
│ │ │generaţie şi la cea│
│ │ │mai înaltă │
│ │ │rezoluţie │
│ │ │disponibilă şi │
│ │ │evaluarea │
│ │ │impactului trebuie │
│ │ │să se bazeze pe │
│ │ │cele mai bune │
│ │ │practici şi pe │
│ │ │orientările │
│ │ │disponibile şi iau │
│ │ │în considerare cele│
│ │ │mai recente │
│ │ │cunoştinţe │
│ │ │ştiinţifice legate │
│ │ │de analiza │
│ │ │vulnerabilităţii şi│
│ │ │a riscurilor şi │
│ │ │metodologiile │
│ │ │aferente, în │
│ │ │conformitate cu │
│ │ │cele mai recente │
│ │ │rapoarte ale │
│ │ │Grupului │
│ │ │interguvernamental │
│ │ │privind schimbările│
│ │ │climatice*2), cele │
│ │ │mai recente │
│ │ │publicaţii │
│ │ │ştiinţifice │
│ │ │evaluate inter │
│ │ │pares şi cele mai │
│ │ │recente modele cu │
│ │ │sursă deschisă*3) │
│ │ │sau cu plată. │
│ │ │II. Concluziile │
│ │ │evaluării │
│ │ │riscurilor │
│ │ │climatice şi a │
│ │ │vulnerabilităţii │
│ │ │trebuie să fie │
│ │ │incluse în modul de│
│ │ │concepere a │
│ │ │proiectului de │
│ │ │investiţii, în │
│ │ │documentaţie fiind │
│ │ │prevăzute soluţii │
│ │ │de adaptare pentru │
│ │ │a reduce riscurile │
│ │ │fizice materiale │
│ │ │legate de climă, │
│ │ │aspect care trebuie│
│ │ │argumentat de │
│ │ │beneficiar. Spre │
│ │ │exemplu, în cadrul │
│ │ │documentaţiei │
│ │ │tehnico-economice │
│ │ │sunt prevăzute │
│ │ │măsuri speciale │
│ │ │pentru creşterea │
│ │ │rezistenţei │
│ │ │componentelor │
│ │ │constructive ale │
│ │ │investiţiilor la │
│ │ │schimbările │
│ │ │climatice şi la │
│ │ │alte │
│ │ │vulnerabilităţi. │
│ │ │În ceea ce priveşte│
│ │ │soluţiile de │
│ │ │adaptare se au în │
│ │ │vedere următoarele │
│ │ │etape: │
│ │ │1. realizarea unei │
│ │ │evaluări a │
│ │ │soluţiilor de │
│ │ │adaptare care pot │
│ │ │reduce riscul │
│ │ │climatic fizic │
│ │ │identificat; │
│ │ │2. punerea în │
│ │ │aplicare a │
│ │ │soluţiilor fizice │
│ │ │şi nefizice │
│ │ │(„soluţii de │
│ │ │adaptare“) │
│ │ │identificate, care │
│ │ │reduc în mod │
│ │ │substanţial cele │
│ │ │mai importante │
│ │ │riscuri climatice │
│ │ │fizice │
│ │ │semnificative │
│ │ │pentru activitatea │
│ │ │economică │
│ │ │respectivă; │
│ │ │3. beneficiarul │
│ │ │trebuie să mai │
│ │ │justifice/confirme │
│ │ │faptul că soluţiile│
│ │ │de adaptare puse în│
│ │ │aplicare pentru │
│ │ │prezentul/prezenta │
│ │ │proiect/ofertă nu │
│ │ │afectează în mod │
│ │ │negativ eforturile │
│ │ │de adaptare sau │
│ │ │nivelul de │
│ │ │rezilienţă la │
│ │ │riscurile fizice │
│ │ │legate de climă a │
│ │ │altor persoane, a │
│ │ │naturii, a altor │
│ │ │active şi/sau a │
│ │ │altor activităţi │
│ │ │economice şi că │
│ │ │acestea sunt în │
│ │ │concordanţă cu │
│ │ │planurile şi │
│ │ │strategiile │
│ │ │naţionale de │
│ │ │adaptare la │
│ │ │schimbările │
│ │ │climatice de la │
│ │ │nivel local, zonal,│
│ │ │regional sau │
│ │ │naţional. │
│ │ │(Beneficiarul va │
│ │ │menţiona, prin │
│ │ │raportare la │
│ │ │întrebarea din │
│ │ │partea a doua a │
│ │ │listei, concluzia │
│ │ │evaluării de fond a│
│ │ │proiectului pentru │
│ │ │acest obiectiv de │
│ │ │mediu.) │
├───────────────┼──┼───────────────────┤
│ │ │Cerinţe: │
│ │ │În cadrul acestei │
│ │ │secţiuni, │
│ │ │beneficiarul │
│ │ │trebuie să │
│ │ │justifice şi să │
│ │ │probeze faptul că │
│ │ │pentru proiect s-a │
│ │ │demarat procesul de│
│ │ │evaluare a │
│ │ │impactului asupra │
│ │ │mediului, în │
│ │ │conformitate cu │
│ │ │prevederile │
│ │ │Directivei 2014/52/│
│ │ │UE a Parlamentului │
│ │ │European şi a │
│ │ │Consiliului de │
│ │ │modificare a │
│ │ │Directivei 2011/92/│
│ │ │UE privind │
│ │ │evaluarea efectelor│
│ │ │anumitor proiecte │
│ │ │publice şi private │
│ │ │asupra mediului, │
│ │ │transpusă în │
│ │ │legislaţia │
│ │ │naţională prin │
│ │ │Legea nr. 292/2018 │
│ │ │privind evaluarea │
│ │ │impactului anumitor│
│ │ │proiecte publice şi│
│ │ │private asupra │
│ │ │mediului. │
│ │ │Beneficiarul, prin │
│ │ │raportare la │
│ │ │documentele de │
│ │ │reglementare pentru│
│ │ │protecţia mediului,│
│ │ │va justifica în │
│ │ │cadrul acestei │
│ │ │secţiuni dacă │
│ │ │proiectul intră sub│
│ │ │incidenţa │
│ │ │prevederilor art. │
│ │ │48 şi 54 din Legea │
│ │ │apelor nr. 107/ │
│ │ │1996, cu │
│ │ │modificările şi │
│ │ │completările │
│ │ │ulterioare, după │
│ │ │caz [a se vedea │
│ │ │art. 8 alin. (2) │
│ │ │din Legea nr. 292/ │
│ │ │2018], prin care │
│ │ │s-au transpus în │
│ │ │dreptul intern │
│ │ │prevederile │
│ │ │Directivei 2000/60/│
│ │ │CE privind │
│ │ │stabilirea unui │
│ │ │cadru de politică │
│ │ │comunitară în │
│ │ │domeniul apei, cu │
│ │ │modificările │
│ │ │ulterioare. │
│ │ │De asemenea, prin │
│ │ │raportare la │
│ │ │documentele de │
│ │ │reglementare pentru│
│ │ │protecţia mediului,│
│ │ │va clarifica dacă │
│ │ │proiectul intră sub│
│ │ │incidenţa │
│ │ │Directivei 2006/118│
│ │ │/CE privind │
│ │ │protecţia apelor │
│ │ │subterane împotriva│
│ │ │poluării şi a │
│ │ │deteriorării, │
│ │ │transpuse în │
│ │ │legislaţia │
│ │ │naţională prin │
│Utilizarea │ │Hotărârea │
│durabilă şi │ │Guvernului nr. 53/ │
│protejarea │ │2009 pentru │
│resurselor de │ │aprobarea Planului │
│apă şi a celor │ │naţional de │
│marine: │ │protecţie a apelor │
│Se preconizează│ │subterane împotriva│
│că măsura va fi│ │poluării şi │
│nocivă pentru: │ │deteriorării, cu │
│a) starea bună │ │modificările şi │
│sau pentru │X │completările │
│potenţialul │ │ulterioare, şi │
│ecologic bun al│ │Ordinul ministrului│
│corpurilor de │ │delegat pentru ape,│
│apă, inclusiv │ │păduri şi │
│al apelor de │ │piscicultură nr. │
│suprafaţă şi │ │621/2014 privind │
│subterane; sau │ │aprobarea valorilor│
│b) starea │ │de prag pentru │
│ecologică bună │ │apele subterane din│
│a apelor │ │România. │
│marine? │ │Dacă este cazul, │
│ │ │beneficiarul va │
│ │ │confirma faptul că │
│ │ │va pune în aplicare│
│ │ │condiţiile │
│ │ │stabilite de │
│ │ │autorităţile │
│ │ │competente de │
│ │ │reglementare, în │
│ │ │actul final de │
│ │ │reglementare pentru│
│ │ │protecţia mediului,│
│ │ │în avizul de │
│ │ │gospodărire a │
│ │ │apelor şi în │
│ │ │declaraţia pe │
│ │ │propria răspundere.│
│ │ │Beneficiarul │
│ │ │justifică şi │
│ │ │confirmă faptul că │
│ │ │proiectul nu │
│ │ │implică riscuri de │
│ │ │degradare a │
│ │ │mediului legate de │
│ │ │păstrarea calităţii│
│ │ │apei sau de │
│ │ │accentuarea │
│ │ │deficitului de apă,│
│ │ │în concordanţă cu │
│ │ │prevederile │
│ │ │Directivei 2000/60/│
│ │ │CE privind │
│ │ │stabilirea unui │
│ │ │cadru de politică │
│ │ │comunitară în │
│ │ │domeniul apei, │
│ │ │nefiind afectate │
│ │ │starea bună a │
│ │ │apelor de suprafaţă│
│ │ │şi subterane şi │
│ │ │nici potenţialul │
│ │ │ecologic bun al │
│ │ │acestora, aşa cum │
│ │ │sunt definite în │
│ │ │art. 2 pct. 22 şi │
│ │ │23 din Regulamentul│
│ │ │(UE) 2020/852 │
│ │ │(„Taxonomy │
│ │ │Regulation“), │
│ │ │conform cerinţelor │
│ │ │din apendicele B la│
│ │ │Regulamentul │
│ │ │delegat (UE) al │
│ │ │Comisiei 2021/ │
│ │ │2.139. │
│ │ │Pentru etapa de │
│ │ │execuţie a │
│ │ │lucrărilor se vor │
│ │ │menţiona condiţiile│
│ │ │impuse prin │
│ │ │documentaţia de │
│ │ │achiziţii │
│ │ │constructorilor, │
│ │ │astfel încât să se │
│ │ │excludă orice │
│ │ │posibilitate de │
│ │ │apariţie a unor │
│ │ │efecte negative │
│ │ │asupra factorilor │
│ │ │de mediu şi, în │
│ │ │special, asupra │
│ │ │apei, solului şi │
│ │ │subsolului, │
│ │ │aerului. │
│ │ │(Beneficiarul va │
│ │ │menţiona, prin │
│ │ │raportare la │
│ │ │întrebarea din │
│ │ │partea a doua a │
│ │ │listei, concluzia │
│ │ │evaluării de fond a│
│ │ │proiectului pentru │
│ │ │acest obiectiv de │
│ │ │mediu.) │
├───────────────┼──┼───────────────────┤
│ │ │Cerinţe: │
│ │ │În cadrul acestei │
│ │ │secţiuni, │
│ │ │beneficiarul va │
│ │ │menţiona cum va │
│ │ │aborda cerinţele │
│ │ │tranziţiei către o │
│ │ │economie circulară,│
│ │ │la momentul │
│ │ │elaborării │
│ │ │documentaţiilor │
│ │ │tehnico-economice │
│ │ │şi a │
│ │ │documentaţiilor de │
│ │ │achiziţii, la │
│ │ │momentul realizării│
│ │ │lucrărilor de │
│ │ │construcţie/montaj,│
│ │ │în etapa de operare│
│ │ │şi de dezafectare │
│ │ │(la finalul │
│ │ │perioadei de viaţă │
│ │ │a acestor │
│ │ │investiţii). │
│ │ │• La momentul │
│ │ │elaborării │
│ │ │documentaţiilor │
│ │ │tehnico-economice │
│ │ │şi a │
│ │ │documentaţiilor de │
│ │ │achiziţii, │
│ │ │beneficiarul se va │
│ │ │asigura de │
│ │ │următoarele │
│ │ │aspecte: │
│ │ │- Beneficiarul va │
│ │ │evalua │
│ │ │disponibilitatea │
│ │ │şi, acolo unde este│
│ │ │posibil, se vor │
│ │ │achiziţiona şi │
│ │ │utiliza echipamente│
│ │ │şi componente cu │
│ │ │durabilitate şi │
│ │ │reciclabilitate │
│ │ │ridicate, care pot │
│ │ │fi demontate şi │
│ │ │pregătite pentru │
│ │ │reciclare în mod │
│ │ │facil. Astfel, se │
│ │ │urmăreşte ca │
│ │ │investiţiile să fie│
│ │ │conforme cu │
│ │ │principiile │
│ │ │produselor durabile│
│ │ │şi cu ierarhia │
│ │ │deşeurilor, │
│ │ │acordându-se │
│ │ │prioritate │
│ │ │prevenirii │
│ │ │generării de │
│ │ │deşeuri şi, de │
│ │ │asemenea, să se │
│ │ │asigure de faptul │
│ │ │că activele sunt │
│ │ │durabile şi că pot │
│ │ │utilizate în mod │
│ │ │eficient - a se │
│ │ │vedea anexa II la │
│ │ │Orientările tehnice│
│ │ │privind aplicarea │
│ │ │principiului de „a │
│ │ │nu aduce prejudicii│
│ │ │semnificative“ │
│ │ │(2021/C58/01). │
│ │ │- Gestionarea │
│ │ │deşeurilor │
│ │ │rezultate se va │
│ │ │realiza în linie cu│
│ │ │obiectivele de │
│ │ │reducere a │
│ │ │cantităţilor de │
│ │ │deşeuri generate şi│
│ │ │de maximizare a │
│ │ │reutilizării şi │
│ │ │reciclării, │
│ │ │respectiv în linie │
│ │ │cu obiectivele din │
│ │ │cadrul general de │
│ │ │gestionare a │
│ │ │deşeurilor la nivel│
│ │ │naţional - Planul │
│ │ │naţional de │
│ │ │gestionare a │
│ │ │deşeurilor │
│ │ │(elaborat în baza │
│ │ │art. 28 al │
│ │ │Directivei 2008/98/│
│ │ │CE privind │
│ │ │deşeurile şi de │
│ │ │abrogare a anumitor│
│ │ │directive, cu │
│ │ │modificările │
│ │ │ulterioare, şi │
│ │ │aprobat prin │
│ │ │Hotărârea │
│ │ │Guvernului nr. 942/│
│ │ │2017) - a se vedea │
│ │ │anexa II la │
│ │ │Orientările tehnice│
│ │ │privind aplicarea │
│ │ │principiului de „a │
│ │ │nu aduce prejudicii│
│ │ │semnificative“ │
│ │ │(2021/C58/01). │
│ │ │- Deşeurile de │
│ │ │echipamente │
│ │ │electrice şi │
│ │ │electronice vor fi │
│ │ │gestionate în │
│ │ │conformitate cu │
│ │ │Directiva 2012/19/ │
│ │ │UE a Parlamentului │
│ │ │European şi a │
│ │ │Consiliului din 4 │
│ │ │iulie 2012 privind │
│ │ │deşeurile de │
│ │ │echipamente │
│ │ │electrice şi │
│ │ │electronice (DEEE),│
│ │ │transpusă în │
│ │ │legislaţia │
│ │ │naţională prin │
│ │ │Ordonanţa de │
│ │ │urgenţă a │
│ │ │Guvernului nr. 5/ │
│ │ │2015 privind │
│ │ │deşeurile de │
│ │ │echipamente │
│ │ │electrice şi │
│ │ │electronice, │
│ │ │aprobată cu │
│ │ │modificări şi │
│ │ │completări prin │
│ │ │Legea nr. 127/2024,│
│ │ │cu completările │
│ │ │ulterioare. │
│ │ │- În ceea ce │
│ │ │priveşte deşeurile │
│ │ │recuperabile │
│Tranziţia către│ │rezultate pe │
│o economie │ │perioada executării│
│circulară, │ │lucrărilor de │
│inclusiv │ │construire/montaj │
│prevenirea │ │(inclusiv │
│generării de │ │pregătirea │
│deşeuri şi │ │terenului: │
│reciclarea │ │dezmembrări, │
│acestora │ │dezafectări) se va │
│Se preconizează│ │solicita │
│că măsura: │ │constructorilor să │
│a) va duce la o│ │se asigure ca cel │
│creştere │ │puţin 70% (în │
│semnificativă a│ │greutate) din │
│generării, a │ │deşeurile │
│incinerării sau│ │nepericuloase │
│a eliminării │ │rezultate din │
│deşeurilor, cu │ │construcţii/montaj │
│excepţia │ │şi demolări (cu │
│incinerării │ │excepţia │
│deşeurilor │ │materialelor │
│periculoase │ │naturale definite │
│nereciclabile; │ │în categoria 17 05 │
│sau │ │04 - pământ şi │
│b) va duce la │X │pietriş, altele │
│ineficienţe │ │decât cele vizate │
│semnificative │ │la rubrica 17 05 03│
│în utilizarea │ │din lista europeană│
│directă sau │ │a deşeurilor │
│indirectă a │ │stabilită prin │
│oricăror │ │Decizia 2000/532/CE│
│resurse │ │a Comisiei, │
│naturale*4) în │ │preluată în │
│orice etapă a │ │Hotărârea │
│ciclului său de│ │Guvernului nr. 856/│
│viaţă, care nu │ │2002 privind │
│sunt reduse la │ │evidenţa gestiunii │
│minimum prin │ │deşeurilor şi │
│măsuri │ │pentru aprobarea │
│adecvate*5); │ │listei cuprinzând │
│sau │ │deşeurile, inclusiv│
│c) va cauza │ │deşeurile │
│prejudicii │ │periculoase, cu │
│semnificative │ │completările │
│şi pe termen │ │ulterioare) şi │
│lung mediului │ │generate pe şantier│
│în ceea ce │ │să fie pregătite, │
│priveşte │ │respectiv sortate │
│economia │ │pentru reutilizare,│
│circular*6)? │ │reciclare şi alte │
│ │ │operaţiuni de │
│ │ │valorificare │
│ │ │materială, în │
│ │ │conformitate cu │
│ │ │ierarhia deşeurilor│
│ │ │şi cu Protocolul UE│
│ │ │de gestionare a │
│ │ │deşeurilor din │
│ │ │construcţii şi │
│ │ │demolări - a se │
│ │ │vedea art. 11 din │
│ │ │Directiva-cadru │
│ │ │privind deşeurile. │
│ │ │- Beneficiarul se │
│ │ │va asigura că │
│ │ │prevede condiţii │
│ │ │care să asigure │
│ │ │colectarea separată│
│ │ │eficace şi │
│ │ │eficientă a │
│ │ │deşeurilor la sursă│
│ │ │şi trimiterea │
│ │ │fracţiunilor │
│ │ │separate la sursă │
│ │ │în vederea │
│ │ │pregătirii pentru │
│ │ │reutilizare sau │
│ │ │reciclare. │
│ │ │- Sortarea │
│ │ │deşeurilor se va │
│ │ │realiza la locul de│
│ │ │producere, prin │
│ │ │grija │
│ │ │constructorului. │
│ │ │Constructorul va │
│ │ │limita generarea de│
│ │ │deşeuri în │
│ │ │procesele legate de│
│ │ │construire şi │
│ │ │dezafectare, în │
│ │ │conformitate cu │
│ │ │Protocolul UE de │
│ │ │gestionare a │
│ │ │deşeurilor din │
│ │ │construcţii şi │
│ │ │demolări, va lua în│
│ │ │considerare cele │
│ │ │mai bune tehnici │
│ │ │disponibile şi va │
│ │ │dezafecta/sorta │
│ │ │deşeurile în mod │
│ │ │selectiv. │
│ │ │[Observaţie: │
│ │ │Includerea │
│ │ │prevederilor în │
│ │ │documentaţiile de │
│ │ │achiziţii va face │
│ │ │obiectul unor │
│ │ │raportări în │
│ │ │perioada de │
│ │ │implementare a │
│ │ │proiectului de │
│ │ │investiţii.] │
│ │ │• La momentul │
│ │ │realizării │
│ │ │lucrărilor de │
│ │ │construcţie/montaj │
│ │ │- În conformitate │
│ │ │cu reglementările │
│ │ │în vigoare, │
│ │ │deşeurile rezultate│
│ │ │vor fi colectate │
│ │ │selectiv în funcţie│
│ │ │de caracteristicile│
│ │ │lor, transportate │
│ │ │în depozite │
│ │ │autorizate sau │
│ │ │predate unor │
│ │ │operatori economici│
│ │ │autorizaţi în │
│ │ │scopul │
│ │ │valorificării lor. │
│ │ │Se vor încheia │
│ │ │contracte cu │
│ │ │societăţi │
│ │ │autorizate ce vor │
│ │ │asigura eliminarea/│
│ │ │valorificarea │
│ │ │tuturor tipurilor │
│ │ │de deşeuri │
│ │ │generate. Toate │
│ │ │deşeurile generate │
│ │ │în urma proiectelor│
│ │ │de investiţii, în │
│ │ │toate etapele │
│ │ │acestuia, vor fi │
│ │ │depozitate temporar│
│ │ │doar pe suprafeţe │
│ │ │special amenajate │
│ │ │în acest sens. │
│ │ │- Angajaţii │
│ │ │constructorului vor│
│ │ │fi instruiţi cu │
│ │ │privire la │
│ │ │manipularea │
│ │ │deşeurilor, precum │
│ │ │şi la modul de │
│ │ │sortare a acestora │
│ │ │pe categorii, în │
│ │ │containerele │
│ │ │special prevăzute │
│ │ │pentru fiecare │
│ │ │categorie de deşeu.│
│ │ │(Observaţie: │
│ │ │Prevederile de mai │
│ │ │sus vor face │
│ │ │subiectul │
│ │ │raportărilor din │
│ │ │perioada de │
│ │ │implementare a │
│ │ │proiectului de │
│ │ │investiţii.) │
│ │ │• În etapa de │
│ │ │operare şi de │
│ │ │dezafectare (la │
│ │ │finalul perioadei │
│ │ │de viaţă a acestor │
│ │ │investiţii) │
│ │ │Deşeurile rezultate│
│ │ │din activităţile de│
│ │ │întreţinere (legate│
│ │ │în primul rând de │
│ │ │reparaţiile │
│ │ │curente) şi │
│ │ │dezafectare vor fi │
│ │ │gestionate similar │
│ │ │cu deşeurile │
│ │ │generate în │
│ │ │perioada de │
│ │ │construcţie/montaj.│
│ │ │(Beneficiarul va │
│ │ │menţiona, prin │
│ │ │raportare la │
│ │ │întrebarea din │
│ │ │partea a doua a │
│ │ │listei, concluzia │
│ │ │evaluării de fond a│
│ │ │ofertei/proiectului│
│ │ │pentru acest │
│ │ │obiectiv de mediu.)│
├───────────────┼──┼───────────────────┤
│ │ │Cerinţe: │
│ │ │În cadrul │
│ │ │secţiunii, │
│ │ │beneficiarul va │
│ │ │prezenta măsurile │
│ │ │pe care le va lua │
│ │ │în vederea │
│ │ │prevenirii şi │
│ │ │controlului │
│ │ │poluării aerului │
│ │ │(inclusiv zgomot şi│
│ │ │vibraţii), apei, │
│ │ │solului şi │
│ │ │subsolului, în │
│ │ │etapele de │
│ │ │construcţie/montaj │
│ │ │a/al capacităţilor/│
│ │ │instalaţiilor, în │
│ │ │etapa de operare │
│ │ │(de exemplu, │
│ │ │capacităţile/ │
│ │ │instalaţiile ce │
│ │ │folosesc energie │
│ │ │eoliană vor fi │
│ │ │astfel amplasate şi│
│ │ │operate încât să nu│
│ │ │se înregistreze │
│ │ │efecte │
│ │ │semnificative │
│ │ │asupra receptorilor│
│ │ │sensibili) şi de │
│ │ │dezafectare. │
│ │ │Beneficiarii pot │
│ │ │clarifica dacă, în │
│ │ │conformitate cu │
│ │ │prevederile │
│ │ │Deciziei 2000/532/ │
│Prevenirea şi │ │CE a Comisiei, │
│controlul │ │preluată în │
│poluării │ │legislaţia │
│Se preconizează│ │naţională prin │
│că măsura va │ │Hotărârea │
│duce la o │ │Guvernului nr. 856/│
│creştere │X │2002, cu │
│semnificativă a│ │completările │
│emisiilor de │ │ulterioare, se │
│poluanţi în │ │consideră că │
│aer, apă sau │ │lucrările de │
│sol? │ │execuţie nu │
│ │ │presupun utilizarea│
│ │ │unor categorii de │
│ │ │materiale care pot │
│ │ │fi încadrate în │
│ │ │categoria │
│ │ │substanţelor toxice│
│ │ │şi periculoase. │
│ │ │Beneficiarii vor │
│ │ │prezenta inclusiv │
│ │ │condiţiile/ │
│ │ │criteriile care se │
│ │ │vor regăsi în │
│ │ │documentaţiile de │
│ │ │achiziţii în │
│ │ │legătură cu │
│ │ │prevenirea şi │
│ │ │controlul poluării │
│ │ │aerului (inclusiv │
│ │ │zgomot şi │
│ │ │vibraţii), apei, │
│ │ │solului şi │
│ │ │subsolului pentru │
│ │ │etapa de │
│ │ │construcţie/montaj │
│ │ │a/al capacităţilor/│
│ │ │instalaţiilor şi │
│ │ │eventual de │
│ │ │operare, după caz. │
│ │ │(Beneficiarul va │
│ │ │menţiona, prin │
│ │ │raportare la │
│ │ │întrebarea din │
│ │ │partea a doua a │
│ │ │listei, concluzia │
│ │ │evaluării de fond a│
│ │ │ofertei/proiectului│
│ │ │pentru acest │
│ │ │obiectiv de mediu.)│
├───────────────┼──┼───────────────────┤
│ │ │Cerinţe: │
│ │ │În cadrul acestei │
│ │ │secţiuni, │
│ │ │beneficiarul │
│ │ │trebuie să │
│ │ │justifice şi să │
│ │ │probeze prin │
│ │ │documente relevante│
│ │ │faptul că pentru │
│ │ │proiect s-a demarat│
│ │ │procesul de │
│ │ │evaluare a │
│ │ │impactului asupra │
│ │ │mediului, în │
│ │ │conformitate cu │
│ │ │prevederile │
│ │ │Directivei 2014/52/│
│ │ │UE a Parlamentului │
│ │ │European şi a │
│ │ │Consiliului de │
│ │ │modificare a │
│ │ │Directivei 2011/92/│
│ │ │UE privind │
│ │ │evaluarea efectelor│
│ │ │anumitor proiecte │
│ │ │publice şi private │
│ │ │asupra mediului, │
│ │ │transpusă în │
│ │ │legislaţia │
│ │ │naţională prin │
│ │ │Legea nr. 292/2018 │
│ │ │privind evaluarea │
│ │ │impactului anumitor│
│ │ │proiecte publice şi│
│ │ │private asupra │
│ │ │mediului. │
│ │ │După caz, │
│ │ │beneficiarul va │
│ │ │prezenta şi va │
│ │ │proba dacă, drept │
│ │ │urmare a │
│ │ │parcurgerii │
│ │ │etapelor procesului│
│ │ │de evaluare a │
│ │ │impactului asupra │
│ │ │mediului, │
│ │ │autoritatea │
│ │ │competentă pentru │
│ │ │protecţia mediului │
│ │ │a preconizat vreun │
│ │ │efect semnificativ │
│ │ │asupra acestui │
│ │ │obiectiv de mediu, │
│ │ │în conformitate cu │
│ │ │prevederile │
│ │ │Directivei 92/43/ │
│ │ │CEE a Consiliului │
│ │ │privind conservarea│
│ │ │habitatelor │
│ │ │naturale şi a │
│ │ │speciilor de faună │
│ │ │şi floră sălbatică,│
│ │ │respectiv dacă │
│ │ │proiectele se supun│
│ │ │sau nu se supun │
│ │ │evaluării adecvate │
│ │ │de mediu. │
│ │ │În cazul în care │
│ │ │investiţiile │
│ │ │aferente prezentei │
│ │ │măsuri sunt │
│ │ │localizate în │
│ │ │cadrul unor zone │
│ │ │sensibile din │
│ │ │punctul de vedere │
│ │ │al biodiversităţii │
│ │ │sau în apropierea │
│ │ │acestora (inclusiv │
│ │ │reţeaua de arii │
│ │ │protejate Natura │
│ │ │2000, siturile │
│ │ │naturale înscrise │
│ │ │pe Lista │
│ │ │patrimoniului │
│ │ │mondial UNESCO şi │
│ │ │principalele zone │
│ │ │de biodiversitate, │
│ │ │precum şi alte zone│
│ │ │protejate etc.), │
│ │ │beneficiarul va │
│ │ │prezenta situaţia │
│ │ │şi va anexa │
│ │ │evaluarea adecvată │
│ │ │de mediu, în │
│ │ │conformitate cu │
│ │ │prevederile │
│ │ │Directivei 92/43/ │
│ │ │CEE a Consiliului │
│ │ │privind conservarea│
│ │ │habitatelor │
│ │ │naturale şi a │
│ │ │speciilor de faună │
│ │ │şi floră sălbatică,│
│ │ │iar pe baza │
│ │ │concluziilor │
│ │ │acestei evaluări │
│ │ │adecvate │
│ │ │beneficiarul va │
│ │ │confirma faptul că │
│ │ │va implementa │
│ │ │măsurile necesare │
│ │ │de atenuare a │
│ │ │efectelor │
│ │ │investiţiilor │
│ │ │asupra acestui │
│ │ │obiectiv de mediu. │
│ │ │Beneficiarul │
│ │ │trebuie să probeze │
│ │ │cele declarate mai │
│ │ │sus prin │
│ │ │următoarele │
│ │ │documente, după │
│ │ │caz: │
│ │ │- actul final de │
│Protecţia şi │ │reglementare pentru│
│refacerea │ │protecţia mediului;│
│biodiversităţii│ │- studiu de │
│şi a │ │evaluare adecvată │
│ecosistemelor: │ │(unde va fi cazul).│
│Se preconizează│ │De asemenea, │
│că măsura va │ │beneficiarul va │
│fi: │ │justifica şi va │
│a) nocivă în │ │proba faptul că │
│mod │ │investiţiile │
│semnificativ │ │proiectului nu vor │
│pentru condiţia│ │afecta: │
│bună*7) şi │X │a) terenuri arabile│
│rezilienţa │ │şi terenuri │
│ecosistemelor; │ │cultivate cu un │
│sau │ │nivel moderat până │
│b) nocivă │ │la ridicat al │
│pentru stadiul │ │fertilităţii │
│de conservare a│ │solului şi al │
│habitatelor şi │ │biodiversităţii │
│a speciilor, │ │subterane; │
│inclusiv a │ │b) terenuri care să│
│celor de │ │fie recunoscute că │
│interes pentru │ │au o valoare │
│Uniune? │ │ridicată a │
│ │ │biodiversităţii şi │
│ │ │terenuri care │
│ │ │servesc drept │
│ │ │habitat al │
│ │ │speciilor pe cale │
│ │ │de dispariţie │
│ │ │(floră şi faună); │
│ │ │şi │
│ │ │c) terenuri │
│ │ │forestiere │
│ │ │(acoperite sau nu │
│ │ │de copaci), alte │
│ │ │terenuri împădurite│
│ │ │sau terenuri care │
│ │ │sunt acoperite │
│ │ │parţial sau în │
│ │ │întregime sau │
│ │ │destinate să fie │
│ │ │acoperite de │
│ │ │copaci, chiar dacă │
│ │ │aceşti copaci nu au│
│ │ │atins încă │
│ │ │dimensiunea şi │
│ │ │acoperirea necesare│
│ │ │pentru a fi │
│ │ │clasificaţi ca │
│ │ │păduri sau alte │
│ │ │terenuri │
│ │ │împădurite, astfel │
│ │ │cum sunt definite │
│ │ │în conformitate cu │
│ │ │definiţia FAO a │
│ │ │pădurii. │
│ │ │Beneficiarul │
│ │ │trebuie să probeze │
│ │ │cele declarate mai │
│ │ │sus prin │
│ │ │următoarele │
│ │ │documente, după │
│ │ │caz: │
│ │ │• Cu referire la │
│ │ │protecţia şi │
│ │ │refacerea │
│ │ │biodiversităţii şi │
│ │ │a ecosistemelor: │
│ │ │- actul final de │
│ │ │reglementare pentru│
│ │ │protecţia mediului;│
│ │ │- studiu de │
│ │ │evaluare adecvată │
│ │ │(unde va fi cazul).│
│ │ │• Cu referire la │
│ │ │interdicţia de │
│ │ │afectare a │
│ │ │terenurilor arabile│
│ │ │şi a terenurilor │
│ │ │cultivate cu un │
│ │ │nivel moderat până │
│ │ │la ridicat al │
│ │ │fertilităţii │
│ │ │solului: │
│ │ │- dovada că terenul│
│ │ │este amplasat în │
│ │ │intravilan şi nu │
│ │ │este utilizat în │
│ │ │scop agricol; │
│ │ │sau │
│ │ │- dovada că terenul│
│ │ │este localizat în │
│ │ │extravilan, dar nu │
│ │ │este inclus în │
│ │ │circuitul agricol; │
│ │ │sau │
│ │ │- în cazul în care │
│ │ │terenul este │
│ │ │localizat în │
│ │ │extravilan şi este │
│ │ │inclus şi în │
│ │ │circuitul agricol, │
│ │ │se va dovedi că │
│ │ │respectivul teren │
│ │ │este degradat din │
│ │ │punctul de vedere │
│ │ │al │
│ │ │caracteristicilor │
│ │ │pedologice sau că │
│ │ │cel puţin nu │
│ │ │prezintă o │
│ │ │fertilitate de un │
│ │ │nivel moderat până │
│ │ │la ridicat; │
│ │ │- declaraţie pe │
│ │ │propria răspundere.│
│ │ │• Cu referire la │
│ │ │interdicţia de │
│ │ │afectare a │
│ │ │terenurile │
│ │ │forestiere: │
│ │ │- dovada că terenul│
│ │ │nu este inclus în │
│ │ │fondul forestier; │
│ │ │- declaraţie pe │
│ │ │propria răspundere.│
│ │ │[Dovezile pot │
│ │ │consta în orice fel│
│ │ │de documente emise │
│ │ │de instituţiile │
│ │ │abilitate, spre │
│ │ │exemplu: înscrisuri│
│ │ │din extrasele de │
│ │ │carte funciară, │
│ │ │avize, adeverinţe, │
│ │ │studii pedologice │
│ │ │etc.] │
│ │ │[Beneficiarul va │
│ │ │menţiona, prin │
│ │ │raportare la │
│ │ │întrebarea din │
│ │ │partea a doua a │
│ │ │listei, concluzia │
│ │ │evaluării de fond a│
│ │ │ofertei/proiectului│
│ │ │pentru acest │
│ │ │obiectiv de mediu.]│
└───────────────┴──┴───────────────────┘

    *1) IPCC este organismul Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru evaluarea aspectelor ştiinţifice legate de rezultatele schimbărilor climatice.
    *2) Rapoarte de evaluare privind schimbările climatice: impact, adaptare şi vulnerabilitate, publicate periodic de Grupul interguvernamental privind schimbările climatice (IPCC), https://www.ipcc.ch/reports/.
    *3) De exemplu, serviciile Copernicus gestionate de Comisia Europeană.
    *4) Resursele naturale includ energia, materialele, metalele, apa, biomasa, aerul şi solul.
    *5) De exemplu, ineficienţele pot fi reduse la minimum prin creşterea semnificativă a durabilităţii, a posibilităţii de a repara, a potenţialului de actualizare şi de reutilizare a produselor sau prin reducerea semnificativă a resurselor prin proiectare şi prin materialele alese, prin facilitarea schimbării destinaţiei, a dezasamblării şi a deconstrucţiei, în special pentru a reduce utilizarea materialelor de construcţii şi a promova reutilizarea materialelor de construcţii. La aceasta se adaugă tranziţia către modele de afaceri de tip „produs ca serviciu“ şi către lanţuri valorice circulare, cu scopul de a menţine produsele, componentele şi materialele la nivelul lor cel mai ridicat de utilitate şi valoare pentru cât mai mult timp posibil. De asemenea, aceasta cuprinde o reducere semnificativă a conţinutului de substanţe periculoase din materiale şi produse, inclusiv prin înlocuirea lor cu alternative mai sigure. Aceasta include totodată reducerea semnificativă a deşeurilor alimentare în producţia, prelucrarea, fabricarea sau distribuţia produselor alimentare.
    *6) Pentru mai multe informaţii privind obiectivul economiei circulare a se vedea considerentul 27 din Regulamentul privind taxonomia.
    *7) În conformitate cu art. 2 pct. 16 din Regulamentul privind taxonomia, „«condiţie bună» înseamnă, în legătură cu un ecosistem, faptul că ecosistemul se află într-o condiţie fizică, chimică şi biologică bună sau are o calitate fizică, chimică şi biologică bună, fiind capabil să se reproducă sau să se refacă singur, compoziţia speciilor, structura ecosistemului şi funcţiile ecologice nefiind afectate“.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016