Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 424 din 3 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Normelor privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 105/2018
În temeiul prevederilor art. 3 alin. (1), art. 14-19, art. 50, 51, art. 66-68, art. 73 alin. (2), art. 75 alin. (1) lit. b), art. 77 alin. (2) şi (3) şi ale art. 85 alin. (2) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar emite prezentul ordin. ART. I Normele privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 105/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 801 din 19 septembrie 2018, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 5 alineatul (1), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins: "e) numele şi numărul de înregistrare ale tuturor auditorilor financiari angajaţi de firma de audit sau asociaţi în calitate de parteneri ori în alt mod cu aceasta, precum şi menţiunea privind autorizarea pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea;"
2. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) În aplicarea alin. (1), auditorul financiar, firma de audit sau entitatea de audit dintr-o ţară terţă vor depune o notificare conform anexei nr. 3 - Notificare pentru actualizarea datelor, însoţită de documente justificative şi dovada achitării taxei pentru actualizarea informaţiilor în Registrul public electronic, după caz, potrivit Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025 privind aprobarea taxelor şi a cotizaţiilor datorate de persoanele care doresc înscrierea la stagiu, stagiarii în activitatea de audit financiar, auditorii financiari şi firmele de audit autorizaţi/autorizate în România sau în alt stat membru, auditorii financiari şi entităţile de audit din ţări terţe sau anexei nr. 4 - Declaraţie privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi."
3. La articolul 10, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins: "(2^1) Taxa menţionată la alin. (2) se percepe firmelor de audit şi entităţilor de audit din ţări terţe în situaţia actualizării informaţiilor din RPE, privind modificări la nivelul structurii acţionarilor/asociaţilor şi/sau administratorilor, în baza documentelor justificative."
4. La articolul 14, alineatele (3)-(5) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(3) Auditorii financiari autorizaţi înainte de 1 ianuarie 2026, care doresc să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea, pentru adăugarea acestei menţiuni în Registrul public electronic, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: A. depun cererea prevăzută la anexa nr. 5, în original sau pe e-mail, semnată cu semnătură electronică, prin care solicită autorizarea pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea; B. au urmat cursuri de formare profesională de cel puţin 18 ore în scopul dobândirii cunoştinţelor necesare pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea, organizate/recunoscute de ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, în următoarele domenii: a) cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea; b) analiza privind durabilitatea; c) procesul de diligenţă în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate; d) cerinţele legale şi standardele de asigurare pentru raportarea privind durabilitatea menţionate la art. 32^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare. (4) În aplicarea prevederilor de la alin. (3) lit. B, sunt valabile cursurile efectuate începând cu anul 2023. (5) Dovada efectuării cursurilor menţionate la alin. (3) lit. B se realizează prin depunerea la sediul ASPAAS, în original, copie legalizată sau copie certificată conform cu originalul, a documentelor justificative, precum: adeverinţe sau documente echivalente, diplome/certificate însoţite de suplimentul descriptiv care detaliază domeniile parcurse şi orele efectuate, după caz."
5. La articolul 14, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (3^1)-(3^3), cu următorul cuprins: "(3^1) Începând cu anul 2026, în vederea înregistrării în Registrul public electronic, auditorii financiari prevăzuţi la alin. (3) trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la lit. A şi B ale aceluiaşi alineat, iar suplimentar celor 18 ore menţionate la alin. (3) lit. B au obligaţia să efectueze anual şi numărul de ore stabilite de ASPAAS prin programele de formare continuă organizate pentru anul în curs. (3^2) Cursurile recunoscute de ASPAAS sunt cele efectuate la organisme profesionale naţionale sau internaţionale/firme de audit/instituţii de învăţământ superior naţionale/instituţii de învăţământ superior internaţionale de prestigiu, recunoscute la nivel naţional. (3^3) Cursurile efectuate în cadrul firmelor de audit sunt recunoscute cu condiţia ca firmele de audit să fi fost supuse inspecţiilor de calitate ale ASPAAS şi să fi obţinut cel puţin nivelul acceptabil, în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 184/2025 pentru aprobarea Normelor privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, precum şi activităţi de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea."
6. La articolul 14, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alineatele (7)-(9), cu următorul cuprins: "(7) Cererea prevăzută la alin. (3) şi documentele justificative prevăzute la alin. (5) se analizează, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii, de către personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens, care elaborează un raport ce se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea motivată de aprobare sau de respingere a înregistrării pentru a efectua asigurarea raportării privind durabilitatea. (8) Auditorii financiari prevăzuţi la alin. (3) vor fi înştiinţaţi, prin mijloace de comunicare electronică, cu privire la aprobarea sau, după caz, respingerea cererii. Comunicarea respingerii cererii va fi însoţită de motivarea deciziei. (9) Auditorii financiari autorizaţi după data de 1 ianuarie 2026, care îndeplinesc şi condiţiile de autorizare pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea, vor fi menţionaţi în RPE în acest sens, în baza Ordinului de înregistrare în RPE emis de către preşedintele ASPAAS şi a Ordinului de autorizare pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea emis de către preşedintele ASPAAS."
7. Anexa nr. 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: " ANEXA 5 la norme CERERE de înregistrare în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit a auditorilor financiari pentru a efectua asigurarea raportării privind durabilitatea Subsemnatul/Subsemnata, ............, născut(ă) la data de ......... în localitatea .................., cu domiciliul în localitatea ................, str. .................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ......... nr. ............., eliberat(ă) de .................... la data de .............., cod numeric personal (CNP) .............., în calitate de auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit (RPE) .............., solicit înregistrarea în RPE şi pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea. * Declar pe propria răspundere că am efectuat cursurile aferente asigurării raportării privind durabilitatea şi deţin cunoştinţele necesare în conformitate cu Codul etic al profesioniştilor contabili, în toate domeniile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul prestării serviciilor de asigurare a raportării privind durabilitatea. * În cazul auditorilor financiari autorizaţi înainte de 1 ianuarie 2026. În scopul îndeplinirii condiţiilor de înregistrare în RPE şi pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea, anexez următoarele documente care fac dovada parcurgerii unui program de formare profesională specific, privind raportarea de sustenabilitate şi standardele ESRS (European Sustainability Reporting Standards): - .................... – .................... Programul a cuprins un număr de ....... ore. Subsemnatul/Subsemnata, ...................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.