Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 423 din 15 martie 2004  pentru modificarea si completarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, aprobate prin   Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/2003     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 423 din 15 martie 2004 pentru modificarea si completarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/2003

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 245 din 19 martie 2004
În temeiul prevederilor <>art. 10 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.574/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã,
având în vedere prevederile <>art. 24 din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. I
Anexa la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 38/2003 pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitãţii de audit public intern, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 bis din 27 februarie 2003, se modificã şi se completeazã astfel:
1. La punctul 2, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) Auditul de regularitate - reprezintã examinarea acţiunilor asupra efectelor financiare pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, sub aspectul respectãrii ansamblului principiilor, regulilor procedurale şi metodologice, conform normelor legale."
2. La punctul 3, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) Compartimentele de audit public intern - în <>Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern se utilizeazã noţiunea de <<compartiment>> în sens generic. Structura funcţionalã de bazã în domeniul auditului public intern se va stabili dupã parcurgerea urmãtoarelor etape:
- identificarea tuturor activitãţilor desfãşurate atât în cadrul entitãţii publice, cât şi în structurile subordonate în care aceasta exercitã în mod direct misiuni de audit intern;
- identificarea riscurilor asociate activitãţilor;
- identificarea formelor de control intern ataşate fiecãrei activitãţi;
- stabilirea riscurilor reziduale ca urmare a exercitãrii formelor de control;
- stabilirea fondului de timp necesar efectuãrii misiunilor de audit intern care sã acopere activitãţile la care se menţine un risc rezidual mare/mediu.
Dupã determinarea volumului activitãţii de audit şi a numãrului de posturi necesare se va stabili, prin conexare cu cadrul legal care reglementeazã organizarea instituţiilor publice, tipul concret al structurii de organizare."
3. Punctul 3.1.3 va avea urmãtorul cuprins:
"3.1.3. Sarcina urmãririi îndeplinirii condiţiilor de instituţie publicã micã se face de cãtre conducãtorul instituţiei în cauzã, care are obligaţia sã înştiinţeze compartimentul de audit public intern din cadrul DGFP teritoriale despre statutul sãu."
4. Punctul 3.1.4 va avea urmãtorul cuprins:
"3.1.4. Instituţiile publice mici ale cãror cheltuieli bugetare au depãşit pragul anual de 100.000 euro, o perioadã de 3 ani consecutivi, au obligaţia de a-şi constitui compartiment de audit public intern pânã la sfârşitul primului trimestru al anului urmãtor. Entitãţile publice care au organizat compartimente de audit public intern proprii şi devin instituţii publice mici trebuie sã înştiinţeze compartimentele de audit public intern din cadrul DGFP teritoriale despre noul statut, în termen de 30 de zile de la îndeplinirea condiţiilor prevãzute la <>art. 2 lit. j) din Legea nr. 672/2002 ."
5. La punctul 4, litera g) va avea urmãtorul cuprins:
"g) în cazul identificãrii unor iregularitãţi semnificative sau posibile prejudicii, raporteazã imediat conducãtorului entitãţii publice şi structurii de control intern abilitate.
În situaţia în care în timpul misiunilor de audit public intern se constatã abateri de la regulile procedurale şi metodologice, respectiv de la prevederile legale, aplicabile structurii/activitãţii/ operaţiunii auditate, auditorii interni trebuie sã înştiinţeze conducãtorul entitãţii publice şi structura de inspecţie sau o altã structurã de control intern stabilitã de conducãtorul entitãţii publice, în termen de 3 zile.
Cazurile de identificare a iregularitãţilor şi fraudelor sunt prezentate în capitolul referitor la raportãrile periodice şi anuale.
În cazul identificãrii unor iregularitãţi majore, auditorul intern poate continua misiunea sau poate sã o suspende cu acordul conducãtorului entitãţii care a aprobat-o, dacã din rezultatele preliminare ale verificãrii se estimeazã cã prin continuarea acesteia nu se ating obiectivele stabilite (limitarea accesului, informaţii insuficiente etc.)."
6. La punctul 5.2.2.1 litera a), prima liniuţã va avea urmãtorul cuprins:
"- candidaţii pentru funcţia de şef al compartimentului de audit public intern depun la compartimentul de audit public intern de la organul ierarhic imediat superior urmãtoarele documente: curriculum vitae; minimum douã scrisori de recomandare de la persoane calificate, prin care sã li se ateste calitãţile profesionale, manageriale şi morale; o lucrare de concepţie privind organizarea şi exercitarea auditului public intern într-o entitate publicã din domeniul cãreia îi aparţine entitatea unde concureazã; o declaraţie privind respectarea prevederilor <>art. 20 alin. (1) din Legea nr. 672/2002 , referitoare la incompatibilitãţile auditorilor interni;"
7. La punctul 5.3.1 paragraful 2, a cincea liniuţã va avea urmãtorul cuprins:
"- capacitatea de a comunica oral şi în scris, de a putea expune clar şi convingãtor obiectivele, constatãrile şi recomandãrile fiecãrei misiuni de audit public intern."
8. La punctul 5.3.1, paragraful 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Indiferent de natura lor, misiunile de audit public intern vor fi încredinţate acelor persoane care au pregãtirea şi experienţa corespunzãtoare nivelului de complexitate al sarcinii."
9. La punctul 5.3.3, paragraful 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Şeful compartimentului de audit public intern, respectiv conducerea entitãţii publice, va asigura condiţiile necesare perfecţionãrii profesionale, perioada destinatã în acest scop fiind de minimum 15 zile pe an."
10. Punctul 5.4.1 va avea urmãtorul cuprins:
"Şeful compartimentului de audit public intern trebuie sã elaboreze un program de asigurare şi îmbunãtãţire a calitãţii sub toate aspectele activitãţii de audit public intern. Programul trebuie sã asigure ca normele, instrucţiunile şi codul etic sã fie respectate de auditorii interni."
11. La punctul 6.2.1, paragraful 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Auditul public intern trebuie sã evalueze riscurile aferente operaţiilor şi sistemelor informatice ale entitãţii publice, privind:
- fiabilitatea şi integritatea informaţiilor financiare şi operaţionale;
- eficacitatea şi eficienţa operaţiilor;
- protejarea patrimoniului;
- respectarea legilor, reglementãrilor şi procedurilor."
12. La punctul 8.6.5, litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) stabilirea punctajului total al criteriului utilizat (T). Se atribuie un factor de greutate şi un nivel de risc fiecãrui criteriu. Produsul acestor doi factori dã punctajul pentru criteriul respectiv, iar suma punctajelor pentru o anumitã operaţie/activitate auditabilã conduce la determinarea punctajului total al riscului operaţiei/activitãţii respective. Punctajul total al riscului se obţine utilizându-se formula:


n
T = Σ P(i) x N(i),
i=1


unde:
P(i) = ponderea riscului pentru fiecare criteriu;
N(i) = nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat."
13. La punctul 8.6.5 litera g), tabelul "Puncte tari şi puncte slabe" va avea urmãtorul cuprins:



┌────────────┬────────────┬──────────┬─────────────────────────────┬───────────┐
│ "Domeniu │ Obiective │ Riscuri │ Opinie │Comentariu │
├────────────┼────────────┼──────────┼──────┬────────────┬─────────┼───────────┤
│ │ │ │ T/S │ Consecinţe │Gradul de│ │
│ │ │ │ │ │încredere│ │
├────────────┼────────────┼──────────┼──────┼────────────┼─────────┼───────────┤
├────────────┼────────────┼──────────┼──────┼────────────┼─────────┼───────────┤
└────────────┴────────────┴──────────┴──────┴────────────┴─────────┴───────────┘



unde:
T = tare;
S = slab."
14. La punctul 8.8.1, ultimul paragraf va avea urmãtorul cuprins:
"Entitatea auditatã poate solicita amânarea misiunii de audit, în cazuri justificate (interese speciale, lipsa de timp, alte circumstanţe). Amânarea trebuie discutatã cu şeful compartimentului de audit public intern şi notificatã la conducãtorul entitãţii publice."
15. La punctul 9.2.1.1, litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) Confirmarea: solicitarea informaţiei din douã sau mai multe surse independente (a treia parte) în scopul validãrii acesteia;"
16. Punctul 10.5 va avea urmãtorul titlu:
"10.5. Definitivarea Raportului de audit public intern"
17. La punctul 17 PROCEDURA P-05 ANALIZA RISCURILOR, tabelul "Puncte tari şi puncte slabe" din cadrul Modelului C-01 va avea urmãtorul cuprins:



┌────────────┬────────────┬──────────┬─────────────────────────────┬───────────┐
│ "Domeniu │ Obiective │ Riscuri │ Opinie │Comentariu │
├────────────┼────────────┼──────────┼──────┬────────────┬─────────┼───────────┤
│ │ │ │ T/S │ Consecinţe │Gradul de│ │
│ │ │ │ │ │încredere│ │
├────────────┼────────────┼──────────┼──────┼────────────┼─────────┼───────────┤
├────────────┼────────────┼──────────┼──────┼────────────┼─────────┼───────────┤
└────────────┴────────────┴──────────┴──────┴────────────┴─────────┴───────────┘



unde:
T = tare;
S = slab."
18. La punctul 20 PROCEDURA P-08 COLECTAREA INFORMAŢIILOR DIN CHESTIONARUL - LISTA DE VERIFICARE se eliminã activitatea de audit de la nr. crt. 25.
19. La punctul 23 PROCEDURA P-11 ŞEDINŢA DE ÎNCHIDERE, expresia "Raportul de audit" se înlocuieşte cu expresia "Proiectul Raportului de audit".
20. La punctul 29 PROCEDURA P-17 DIFUZAREA RAPORTULUI DE AUDIT PUBLIC INTERN, subpunctul "Proceduri" va avea urmãtorul cuprins:



"Proceduri:
┌──────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Transmit Raportul de audit public intern, rezultatele │
│ │ concilierii şi punctul de vedere al entitãţii/structurii│
│ │ auditate la conducãtorul entitãţii care a aprobat misiu-│
│ │ nea de audit public intern. │
│ │2. Pentru instituţia publicã micã Raportul de audit public │
│ │ intern se transmite conducãtorului acesteia spre avizare│
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │3. Semneazã şi transmite Raportul de audit public intern │
│Compartimentului │ conducãtorului entitãţii/structurii auditate. │
│de audit public │ │
│intern │ │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Analizeazã şi avizeazã Raportul de audit public intern. │
│entitãţii/struc- │ │
│turii auditate │ │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Transmit entitãţii/structurii auditate recomandãrile │
│ │ aprobate. │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │6. Transmite la UCAAPI sau la organul ierarhic superior o │
│entitãţii/struc- │ informare despre recomandãrile care nu au fost avizate, │
│turii auditate │ însoţitã de documentaţia de susţinere." │
└──────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘



ART. II
Prezentul ordin intrã în vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 15 martie 2004.
Nr. 423
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016