Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 42 din 16 ianuarie 2006  privind conditiile de pregatire profesionala initiala si continua a anumitor categorii de conducatori auto    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 42 din 16 ianuarie 2006 privind conditiile de pregatire profesionala initiala si continua a anumitor categorii de conducatori auto

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 27 ianuarie 2006
ORDIN nr. 42 din 16 ianuarie 2006
privind condiţiile de pregãtire profesionalã iniţialã şi continua a anumitor categorii de conducatori auto
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 27 ianuarie 2006


Având în vedere prevederile Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , şi ale Directivei Parlamentului European şi a Consiliului nr. 59/2003/CE privind calificarea iniţialã şi formarea periodicã a conducãtorilor auto şi anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mãrfuri sau de cãlãtori, de modificare a Regulamentului Consiliului (CEE) 3.820/85 şi a Directivei Consiliului 91/439/CEE şi de abrogare a Directivei Consiliului 76/914/CE E,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) lit. b) şi e) şi ale <>art. 65 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, ale <>art. 12 lit. g) şi h) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin:

CAP. I
Scopul şi domeniul de aplicare

ART. 1
(1) Pentru a putea efectua operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, conducãtorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzãtoare pentru categoriile C1, C1E, C şi CE, respectiv D1, D1E, D şi DE, trebuie sa detina un nivel minim de cunoştinţe necesare desfãşurãrii profesiei, conform anexei nr. 1 la prezentul ordin, cunoştinţe ce trebuie actualizate periodic prin stagii de pregãtire adecvate.
(2) Certificatul de calificare profesionalã iniţialã, denumit în continuare CPI, şi Certificatul de calificare profesionalã continua, denumit în continuare CPC, reprezintã dovada pregãtirii profesionale iniţiale, respectiv dovada pregãtirii profesionale periodice a conducatorului auto, şi pot fi obţinute conform prevederilor prezentului ordin.
(3) CPI şi CPC sunt valabile pentru tipul de transport rutier efectuat de cãtre conducãtorul auto, respectiv transport rutier de mãrfuri sau transport rutier de persoane.
(4) Modelul şi conţinutul certificatului de calificare profesionalã sunt prevãzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin.

CAP. II
Certificatul de calificare profesionalã

ART. 2
(1) CPI poate fi obţinut prin susţinerea unui examen de cunoştinţe teoretice şi practice, conform prevederilor cuprinse în secţiunea 1 din anexa nr. 2. Examenul va urmãri însuşirea nivelului minim de cunoştinţe, conform tematicii prevãzute în anexa nr. 1.
(2) Conducãtorii auto pot opta pentru o pregãtire profesionalã iniţialã accelerata în cadrul unor cursuri organizate de centre de pregãtire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere, conform prevederilor cuprinse în secţiunea a 2-a din anexa nr. 2, în urma cãrora vor obţine un certificat de calificare profesionalã iniţialã accelerata, denumit în continuare CPIa. Aceste cursuri se vor încheia prin susţinerea unui examen privind însuşirea cunoştinţelor conform tematicii prevãzute în anexa nr. 1.
(3) CPIa conferã titularului aceleaşi drepturi ca şi CPI, cu respectarea prevederilor art. 4.
(4) CPI şi, respectiv, CPIa vor fi eliberate conducãtorilor auto de cãtre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., în termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevãzute la alin. (1) sau (2).
(5) Conducãtorii auto care efectueazã transport de marfa şi care îşi dezvolta sau îşi schimba activitatea pentru a efectua transport de persoane ori invers şi care sunt titularii unui CPI/CPIa nu trebuie sa mai parcurga pãrţile comune ale celor doua tipuri de calificare iniţialã, ci doar pãrţile specifice noii calificãri, urmate de promovarea unui examen teoretic. Aceşti conducatori vor susţine în mod obligatoriu examenul practic în totalitate.
ART. 3
Sunt scutiţi de obligativitatea calificãrii iniţiale conducãtorii auto care sunt:
a) titularii unui permis de conducere pentru categoriile D1, D1E, D şi DE, eliberat pana la data de 9 septembrie 2008;
b) titularii unui permis de conducere pentru categoriile C1, C1E, C şi CE, eliberat pana la data de 9 septembrie 2009.
ART. 4
(1) Conducãtorii auto ce fac obiectul prezentului ordin pot conduce vehicule destinate transportului rutier de mãrfuri în urmãtoarele condiţii:
a) conducãtorii auto titulari ai unui CPI pot conduce de la varsta de 18 ani vehicule din categoria C1, C1E, C şi CE;
b) conducãtorii auto titulari ai unui CPIa pot conduce:
● de la varsta de 18 ani vehicule din categoria C1 şi C1E; şi
● de la varsta de 21 de ani vehicule din categoria C1, C1E, C şi CE.
(2) Conducãtorii auto care fac obiectul prezentului ordin pot conduce vehicule destinate transportului rutier de persoane în urmãtoarele condiţii:
a) conducãtorii auto titulari ai unui CPI pot conduce de la varsta de 21 de ani vehicule din categoria D1, D1E, D şi DE;
b) conducãtorii auto titulari ai unui CPIa pot conduce:
● de la varsta de 21 de ani vehicule din categoria D şi DE, utilizate pe curse regulate de pasageri pe o distanta maxima de 50 km, şi vehicule din categoriile D1 şi D1E;
● de la varsta de 23 de ani vehicule din categoria D1, D1E, D şi DE, indiferent de tipul de cursa şi de distanta parcursului.
ART. 5
(1) Pregãtirea periodicã va consta în cursuri specifice, prin care conducãtorii auto îşi vor actualiza cunoştinţele care le sunt necesare în activitate, cu precãdere în ceea ce priveşte siguranta rutiera şi rationalizarea consumului de combustibil.
(2) Cursurile vor fi organizate de cãtre centre de pregãtire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere, fiind astfel concepute pentru a dezvolta şi a revizui cunoştinţele prevãzute în anexa nr. 1.
(3) Cursurile vor fi organizate în doua module independente, unul de 3 zile, celãlalt de doua zile, fiecare zi de curs având prevãzute câte 7 ore de pregãtire. Cele doua module pot fi urmate separat de conducãtorul auto înainte de termenele prevãzute la art. 6 din prezentul ordin.
(4) Cursurile se vor încheia prin susţinerea unui examen teoretic conform prevederilor cuprinse în secţiunea a 3-a din anexa nr. 2. La promovarea examenului, conducãtorul auto va obţine un CPC cu o valabilitate de 5 ani.
(5) CPC vor fi eliberate conducãtorilor auto de cãtre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., în termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevãzute la alin. 4.
ART. 6
(1) Toţi conducãtorii auto care sunt titulari ai unui CPI/CPIa trebuie sa urmeze cursurile de formare continua în termen de maximum 5 ani de la obţinerea acestuia.
(2) Conducãtorii auto exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform prevederilor art. 3 vor urma cursurile de formare profesionalã continua conform urmatorului calendar:
a) pana la data de 10 septembrie 2012, toţi cei nãscuţi înainte de data de 1 ianuarie 1957;
b) pana la data de 10 septembrie 2013, toţi cei nãscuţi înainte de data de 1 ianuarie 1968;
c) pana la data de 10 septembrie 2014, toţi cei nãscuţi înainte de data de 1 ianuarie 1979;
d) pana la data de 10 septembrie 2015, toţi cei nãscuţi înainte de data de 1 ianuarie 1990.
(3) Conducãtorii auto care sunt titulari ai unui CPC obţinut conform prevederilor alin. (1) sau (2) vor participa la astfel de cursuri la fiecare 5 ani, înainte de expirarea perioadei de valabilitate a CPC.
(4) În cazul în care conducãtorii auto titulari ai unui CPI/CPIa sau ai unui CPC ori cei exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform prevederilor art. 3 nu şi-au exercitat profesia pe o perioada de cel puţin 2 ani, aceştia au obligaţia de a urma un curs de pregãtire periodicã înainte de reluarea activitãţii, chiar dacã nu s-au împlinit termenele prevãzute la alin. (1)-(3).

CAP. III
Examinarea

ART. 7
(1) Examenele pentru obţinerea CPI, CPIa şi CPC vor fi susţinute în fata unei comisii de examinare formate din 3 membri. Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. va desemna reprezentanţi ca membri ai comisiei de examinare. Direcţia generalã infrastructura şi transport rutier va putea desemna un reprezentant ca membru în cadrul comisiei de examinare.
(2) Rezultatul examinãrii va fi comunicat candidaţilor în aceeaşi zi, iar eventualele contestaţii cu privire la rezultatul examinãrii se vor depune în termen de 3 zile la agenţia teritorialã a Autoritãţii Rutiere Romane - A.R.R. din judeţul în care s-a organizat examenul.
(3) Conducãtorii auto care au fost respinsi în urma examenului pot susţine o singura data o reexaminare, la cel puţin 15 zile de la data examenului anterior, la data şi ora stabilite de comisia de examinare.
(4) Conducãtorii auto respinsi la reexaminare au posibilitatea sa obţinã CPI/CPIa sau CPC, dupã caz, numai dupã susţinerea unui nou examen, cu plata tarifului aferent.
ART. 8
(1) Documentele referitoare la absolvenţii cursurilor de pregãtire se pãstreazã la sediul centrelor de pregãtire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere autorizate, unde s-au desfãşurat cursurile, o perioada de minimum 10 ani.
(2) Documentele referitoare la rezultatele examenelor susţinute de conducãtorii auto se pãstreazã la agenţiile teritoriale ale Autoritãţii Rutiere Romane - A.R.R. pe o perioada de minimum 10 ani, iar evidenta lor centralizata se pãstreazã la sediul central al Autoritãţii Rutiere Romane - A.R.R.
ART. 9
Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R elibereazã şi tine evidenta certificatelor de calificare profesionalã ale conducãtorilor auto.
ART. 10
Pentru a putea organiza cursuri de pregãtire pentru conducãtorii auto conform prevederilor art. 2 alin. (2) şi ale art. 5 alin. (2), centrele de pregãtire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere trebuie sa fie autorizate de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului conform reglementãrilor în vigoare.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 11
(1) Prevederile prezentului ordin se aplica conducãtorilor auto titulari ai permiselor de conducere corespunzãtoare pentru categoriile D1, D1E, D şi DE, care efectueazã operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 , începând cu data de 10 septembrie 2008.
(2) Prevederile prezentului ordin se aplica conducãtorilor auto titulari ai permiselor de conducere corespunzãtoare pentru categoriile C1, C1E, C, CE, care efectueazã operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 , începând cu data de 10 septembrie 2009.
(3) Pana la termenele prevãzute la alin. (1) şi (2) ale acestui articol pentru aplicarea prevederilor prezentului ordin, prevederile <>Ordinului ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 597/2003 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 317 din 12 mai 2003, se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 12
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 13
Prezentul ordin transpune prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 59/2003/CE din 15 iulie 2003 privind calificarea iniţialã şi pregãtirea periodicã a conducãtorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mãrfuri sau de cãlãtori, de modificare a Regulamentului Consiliului 3.820/85/CEE şi a Directivei Consiliului 91/439/CEE şi de abrogare a Directivei Consiliului 76/914/CEE , publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 226 din 10 septembrie 2003.
ART. 14
Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. şi Direcţia generalã infrastructura şi transport rutier vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 15
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Bucureşti, 16 ianuarie 2006.
Nr. 42.


ANEXA 1

NIVELUL MINIM
de cunoştinţe necesare desfãşurãrii profesiei de conducãtor auto

Cunoştinţele care trebuie luate în considerare în vederea constatãrii calificãrii iniţiale şi a formãrii continue a conducatorului auto vor include cel puţin tematica cuprinsã în prezenta anexa. Candidaţii trebuie sa atinga nivelul de cunoştinţe şi de aptitudini practice necesare pentru a conduce în deplina siguranta vehiculele din respectiva categorie de permis.
Nivelul minim de cunoştinţe nu poate fi mai mic decât nivelul atins în cursul şcolarizãrii obligatorii, completat de o pregãtire profesionalã care sa permitã desfãşurarea activitãţii şi utilizarea instrumentelor şi tehnicilor necesare în acest sens.

CAP. I
Pregãtire avansatã privind conducerea raţionalã bazatã pe regulile de siguranta

Toate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)
1.1. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor sistemului de transmisie în scopul utilizãrii optime:
- curbele de cupluri, de putere şi de consum specific ale unui motor, zona de utilizare optima a tahometrelor, diagrame privind coeficienţii cutiei de viteze.
1.2. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi funcţionarea dispozitivelor de siguranta pentru a controla vehiculul, pentru a minimiza uzura şi pentru a preveni disfunctionalitatile specifice:
- circuitul de franare oleopneumatic servoasistat, limitele de utilizare a franelor şi a franei de incetinire, utilizarea combinata a franelor şi a franei de incetinire, utilizarea optima a vitezei şi rapoartelor cutiei de viteze, utilizarea inertiei vehiculului, utilizarea mijloacelor de incetinire şi de franare în cursul coborarilor, atitudine în caz de defectiune.
1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a consumului de carburant:
- optimizarea consumului de carburant prin aplicarea competentelor prezentate la pct. 1.1 şi 1.2.
Permis C, CE, C1 şi C1E
1.4. Obiectiv: capacitatea de a asigura încãrcarea unui vehicul respectând regulile de siguranta şi utilizare corecta a vehiculului:
- forţele care se aplica vehiculului în mişcare, utilizarea coeficienţilor cutiei de viteze în funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul drumului, calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, calcularea volumului total, repartizarea încãrcãturii, consecinţele supraincarcarii pe axa, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate, tipurile de ambalaje şi suporturile de sarcina;
- principalele categorii de mãrfuri ce necesita arimarea, tehnici de cãlare şi de arimare a încãrcãturii, utilizarea centurilor de arimare, verificarea dispozitivelor de arimare, utilizarea de mijloace de manipulare, acoperirea cu prelata şi scoaterea prelatei.
Permis D, DE, D1 şi D1E
1.5. Obiectiv: capacitatea de a asigura siguranta şi confortul pasagerilor:
- echilibrul miscarilor longitudinale şi laterale, utilizarea drumurilor împreunã cu alţi utilizatori, poziţia pe sosea, franarea treptata/lina, folosirea consolelor, utilizarea de infrastructuri specifice (spaţii publice, benzi de circulaţie rezervate), realizarea unei armonii între conducerea în siguranta şi celelalte funcţii ale conducatorului auto, interactiunea cu pasagerii, caracteristicile specifice ale transportului anumitor categorii de cãlãtori (persoane cu dizabilitati, copii).
1.6. Obiectiv: capacitatea de a asigura încãrcarea unui vehicul respectând regulile de siguranta şi utilizare corecta a vehiculului:
- forţele care se aplica vehiculelor în mişcare, utilizarea coeficienţilor cutiei de viteze în funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul drumului, calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, repartizarea încãrcãturii, consecinţele supraincarcarii pe axa, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate.

CAP. II
Aplicarea reglementãrilor

Toate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)
2.1. Obiectiv: cunoaşterea mediului social al transportului rutier şi regulile care îl guverneazã:
- duratele maxime de lucru specifice transporturilor; principiile, aplicarea şi consecinţele prevãzute în <>Ordonanta Guvernului nr. 17/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; sancţiunile în caz de neutilizare, de utilizare necorespunzãtoare sau de manipulare a tahografului; cunoaşterea mediului social al transportului rutier: drepturile şi obligaţiile conducatorului auto în ceea ce priveşte pregãtirea profesionalã iniţialã şi pregãtirea profesionalã periodicã.
Permis C, CE, C1 şi C1E
2.2. Obiectiv: cunoaşterea reglementãrilor privind transportul rutier de mãrfuri:
- licentele de transport, obligaţiile ce rezulta din contractele-tip de transport de mãrfuri, redactarea documentelor ce formeazã contractul de transport, autorizaţiile de transport internaţional, obligaţii ce rezulta din convenţia privind contractul de transport internaţional rutier de mãrfuri, întocmirea foii de drum internaţionale, trecerea frontierelor, comisionarii de transport, documente speciale de însoţire a mãrfii.
Permis D, DE, D1 şi D1E
2.3. Obiectiv: cunoaşterea reglementãrilor privind transportul rutier de persoane:
- transportul de grupuri specifice, echipamente de siguranta la bordul autobuzelor, centurile de siguranta, încãrcarea vehiculului.

CAP. III
Sãnãtatea, siguranta rutiera şi siguranta mediului, serviciile, logistica

Toate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)
3.1. Obiectiv: creşterea perceptiei privind riscurile rutiere şi accidentele de munca:
- tipologia accidentelor de munca din sectorul transporturilor, statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea camioanelor grele/autocarelor, consecinţele umane, materiale şi financiare.
3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni criminalitatea şi traficul de imigranti ilegali:
- informaţii generale, implicaţii pentru conducãtorii auto, mãsurile de prevenire, lista verificãrilor ce trebuie efectuate de conducãtorul auto, legislaţia cu privire la responsa-bilitatea conducatorului auto şi întreprinderilor de transport.
3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile fizice:
- principiile ergonomice: gesturile şi poziţiile care implica riscuri, condiţia fizica, exerciţiile de manipulare, protecţia personalã.
3.4. Obiectiv: constientizarea importantei stãrii fizice şi mentale:
- principiile unei alimentatii sanatoase şi echilibrate, efectele alcoolului, medicamentelor sau ale oricãrei substanţe susceptibile de a modifica comportamentul, simptomele, cauzele şi efectele oboselii şi stresului, rolul fundamental al ciclului elementar munca-odihna.
3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect situaţiile de urgenta:
- comportamentul în caz de urgenta: evaluarea situaţiei, evitarea suprccidentelor, solicitarea de ajutor, asistenta rãniţilor şi acordarea primului ajutor, acţiuni în caz de incendiu, evacuarea ocupantilor din camioane/cãlãtorilor din autobuze, asigurarea siguranţei tuturor cãlãtorilor, acţiuni în caz de agresiune; principiile de baza ale întocmirii unui proces-verbal de constatare a accidentului.
3.6. Obiectiv: abilitaţi de comportament care sa contribuie la îmbunãtãţirea imaginii unei întreprinderi:
- relaţia dintre comportamentul conducatorului auto şi imaginea întreprinderii: importanta pentru întreprindere a calitãţii prestaţiei conducatorului auto, diferitele roluri ale conducatorului auto, diferiţii interlocutori potenţiali ai conducatorului auto, întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consecinţele pe plan comercial şi financiar ale unei dispute.
Permis, C, CE, C1 şi C1E
3.7. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de mãrfuri şi organizarea pieţei:
- transportul rutier în raport cu alte tipuri de transport (concurenta, expeditori), diferitele activitãţi din domeniul transportului rutier (transportul public, în folos propriu, activitãţi conexe transportului), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport sau activitãţi conexe transportului, diferitele specializãri din domeniul transportului (cisterna, temperatura controlatã etc.), evoluţia sectorului (diversificarea serviciilor oferite, relaţia transport rutier-transport feroviar, subcontractarea etc.).
Permis D, DE, D1 şi D1E
3.8. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de cãlãtori şi organizarea pieţei:
- transporturilor rutiere de cãlãtori în raport cu alte tipuri de transport de cãlãtori (transport feroviar, automobile), diferitele activitãţi ce implica transportul rutier de cãlãtori, trecerea frontierelor (transportul internaţional), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport rutier de cãlãtori.


ANEXA 2

CONDIŢIILE
de obţinere a CPI/CPIa/CPC

SECŢIUNEA 1
CPI

Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. organizeazã examenele teoretice şi practice pentru a verifica deţinerea de cãtre candidaţi a nivelului minim de cunoştinţe prevãzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate.
a) Examenul teoretic este format din doua probe:
(i) un set de întrebãri care cuprinde câte 3 întrebãri tip grila şi câte doua întrebãri cu rãspuns direct, pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/cãlãtori) prevãzut în anexa nr. 1;
(ii) 6 studii de caz, câte doua pentru fiecare dintre cele 3 capitole ale anexei nr. 1.
Durata examenului teoretic este de 4 ore. Candidatul este considerat admis dacã a rãspuns corect la cel puţin 60% din întrebãri şi la 4 studii de caz. Candidaţii respinsi nu vor mai susţine examenul practic.
b) Examenul practic este format din doua probe:
(i) o proba de conducere destinatã evaluãrii pregãtirii cu privire la conducerea raţionalã bazatã pe reguli de siguranta. Aceasta proba are loc, pe cat posibil, pe drumuri situate în afarã zonelor construite, pe drumuri expres sau pe autostrazi (sau alte drumuri similare), precum şi pe toate tipurile de drumuri publice urbane, acestea trebuind sa prezinte diferite tipuri de dificultãţi pe care un conducãtor auto le poate intalni. Este preferabil ca aceasta proba sa se desfãşoare în diverse condiţii de intensitate a traficului. Timpul de conducere pe drum trebuie sa fie folosit în mod optim pentru a evalua candidatul în toate zonele de circulaţie pe care le-ar putea intalni. Durata minima a acestei probe este de 90 de minute;
(ii) o proba practica care vizeazã cel puţin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 şi 3.5 din anexa nr. 1. Durata minima a acestei probe este de 30 de minute.
Vehiculele utilizate în timpul examenelor practice rãspund cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la <>Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005 privind organizarea şi desfãşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere.
Examenul practic poate sa fie completat de o a treia proba care se desfãşoarã într-un poligon special sau într-un simulator performant pentru a evalua perfecţionarea în ceea ce priveşte conducerea raţionalã bazatã pe reguli de siguranta, în special în ceea ce priveşte controlul vehiculului în funcţie de diferitele stãri ale carosabilului, precum şi în funcţie de condiţiile atmosferice, de ora din zi sau din noapte.
Durata acestei probe opţionale nu este stabilitã. În cazul în care conducãtorul auto ar trece aceasta proba, durata sa ar putea fi scãzutã din durata de 90 de minute a probei de conducere prevãzute la lit. b) pct. (i), aceasta scãdere neputând depãşi 30 de minute.
În ceea ce îi priveşte pe conducãtorii mentionati la art. 2 alin. (5) din ordin, examenul teoretic se limiteazã la materiile prevãzute în anexa nr. 1, corespunzãtoare tipului de transport (mãrfuri/persoane) care se solicita de noua calificare iniţialã. Aceşti conducatori vor susţine obligatoriu examenul practic în totalitate.

SECŢIUNEA a 2-a
CPIa

Calificarea iniţialã accelerata va include intreaga tematica prevãzutã în anexa nr. 1. Durata sa este de 140 de ore.
Fiecare candidat trebuie sa efectueze cel puţin 10 ore de conducere individualã într-un vehicul din categoria respectiva, rãspunzând cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la <>Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005 .
În timpul conducerii individuale, candidatul trebuie sa fie însoţit de un instructor, angajat al unui centru de pregãtire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere. Fiecare conducãtor poate sa efectueze cel mult 4 ore din cele 10 de conducere individualã într-un poligon special sau într-un simulator performant pentru a evalua perfecţionarea în ceea ce priveşte conducerea raţionalã bazatã pe reguli de siguranta, în special în ceea ce priveşte controlul vehiculului în funcţie de diferitele stãri ale carosabilului, precum şi în funcţie de condiţiile atmosferice, de ora din zi sau din noapte.
Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. organizeazã examenele teoretice şi practice pentru a verifica deţinerea de cãtre candidaţi a nivelului minim de cunoştinţe prevãzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate.
a) Examenul teoretic este format din doua probe:
(i) un set de întrebãri care cuprinde câte doua întrebãri tip grila pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/cãlãtori) prevãzut în anexa nr. 1;
(ii) un studiu de caz.
Durata examenului teoretic este de doua ore. Candidatul este considerat admis dacã a rãspuns corect la cel puţin 60% din întrebãri şi la studiul de caz. Candidaţii respinsi nu vor mai susţine examenul practic.
b) Examenul practic este format din doua probe:
(i) o proba de conducere destinatã evaluãrii pregãtirii cu privire la conducerea raţionalã bazatã pe reguli de siguranta. Aceasta proba are loc, pe cat posibil, pe drumuri situate în afarã zonelor construite, pe drumuri expres sau pe autostrazi (sau alte drumuri similare), precum şi pe toate tipurile de drumuri publice urbane, acestea trebuind sa prezinte diferite tipuri de dificultãţi pe care un conducãtor auto le poate intalni. Este preferabil ca aceasta proba sa se desfãşoare în diverse condiţii de intensitate a traficului. Timpul de conducere pe drum trebuie sa fie folosit în mod optim pentru a evalua candidatul în toate zonele de circulaţie pe care le-ar putea intalni. Durata minima a acestei probe este de 30 de minute;
(ii) o proba practica care vizeazã cel puţin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 şi 3.5 prevãzute în anexa nr. 1. Durata minima a acestei probe este de 10 minute.
Vehiculele utilizate în timpul examenelor practice rãspund cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la <>Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005 .
Pentru conducãtorii mentionati la art. 2 alin. (5) din ordin, durata calificãrii iniţiale accelerate este de 35 de ore, din care doua ore şi jumãtate de conducere individualã. La sfârşitul acestei pregatiri, candidatul va susţine un examen în fata comisiei prevãzute la art. 7 din ordin. Examenul teoretic va cuprinde câte doua întrebãri tip grila pentru fiecare obiectiv specific (mãrfuri sau persoane) menţionat în anexa nr. 1. Examenul practic va fi susţinut în întregime.

SECŢIUNEA a 3-a
CPC

Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. organizeazã examenele teoretice, menţionate la art. 5 din ordin, pentru a verifica dacã candidaţii şi-au actualizat nivelul minim de cunoştinţe prevãzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate.
Examenul este format din doua probe:
(i) un set de întrebãri care cuprinde câte 3 întrebãri tip grila pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/cãlãtori) prevãzut în anexa nr. 1;
(ii) un studiu de caz.
Durata examenului este de doua ore. Candidatul este considerat admis dacã a rãspuns corect la cel puţin 60% din întrebãri şi la studiul de caz.


ANEXA 3

MODELUL CERTIFICATULUI DE PREGÃTIRE PROFESIONALÃ



Fata 1

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ SIGLA CERTIFICAT DE PREGÃTIRE PROFESIONALÃ ROMÂNIA │
│ U.E. │
│ 1. │
│ ┌───────────┐ 2. │
│ 𗈚. FOTO │ 3. │
│ │ │ 4a. 4b. │
│ │ │ 4c. │
│ │ │ 5a. 5b. │
│ │ │ 7. │
│ │ │ │
│ └───────────┘ │
│ 9. │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

Fata 2

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ ┌─────────────────┐ ┌────────────┬──────────────── │
│ │ 11. │ │ 9. │ 10. │
│ │ │ ├────────────┼──────────────── │
│ │ │ │ C1 │ │
│ │ │ ├────────────┼──────────────── │
│ │ │ │ C │ │
│ │ │ ├────────────┼──────────────── │
│ └─────────────────┘ │ D1 │ │
│ ├────────────┼──────────────── │
│ 1. Numele titularului │ D │ │
│ 2. Prenumele titularului ├────────────┼──────────────── │
│ 3. Data şi locul naşterii │ C1E │ │
│ 4a. Data eliberãrii ├────────────┼──────────────── │
│ 4b. Data expirãrii certificatului │ CE │ │
│ 4c. Eliberat de ├────────────┼──────────────── │
│ 5a. Numãrul permisului │ D1E │ │
│ 5b. Seria ├────────────┼──────────────── │
│ 10. Codul comunitar │ DE │ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



Nota privind modelul certificatului de pregãtire profesionalã
1. Caracteristicile fizice ale certificatului sunt conforme normelor ISO 7810 şi ISO 7816-1.
Metodele de verificare a caracteristicilor fizici ale certificatelor destinate sa asigure conformitatea lor cu normele internaţionale sunt conforme cu norma ISO 10373.
2. Certificatul are 2 fete.
Fata 1 conţine:
a) titlul «Certificat de calificare profesionalã a conducatorului auto» imprimat cu caractere ingrosate;
b) numele Statului membru care a eliberat certificatul (menţiune facultativã);
c) semnul distinctiv al Statului membru care a eliberat certificatul, imprimat pe negativ într-un triunghi albastru şi inconjurat de douasprezece stele galbene; semnul distinctiv este urmãtorul:
RO: România
d) informaţiile specifice certificatului, numerotate dupã cum urmeazã:
1. numele titularului;
2. prenumele titularului;
3. data şi locul naşterii titularului;
4. a) data eliberãrii;
b) data expirãrii;
c) numele autoritãţii care elibereazã certificatul (poate fi tiparita pe fata 2);
d) un numãr, altul decât numãrul permisului de conducere, necesar administrãrii certificatului de calificare şi formare de conducãtor auto (menţiune facultativã);
5. a) numãrul permisului de conducere;
b) numãrul de serie;
6. fotografia titularului;
7. semnatura titularului;
8. domiciliul sau adresa poştalã a titularului (menţiune facultativã);
9. (Sub)categoriile de vehicule pentru care conducãtorul rãspunde obligaţiilor de calificare iniţialã şi/sau de calificare continua;
e) menţiunea «model al Comunitãţilor europene» în limba sau limbile Statului Membru care elibereazã certificatul şi titlul «certificat de calificare de conducãtor auto» în celelalte limbi ale Comunitãţii, tipãrite în albastru pentru a constitui fondul certificatului:
tarjeta de cualificacion del conductor
chauffØ?ruddannelsesbevis
Fahrerqualifizierungsnachweis

NOTA(CTCE)
Textul este în limba greaca.

driver qualification card
carte de qualification de conducteur
carta cailiochta tiomana
carta di qualificazione del conducente

kwalificatiekrt bestuurder
carta de qualificacao do motorista
kuljettajan ammattipatevyyskortti
yrkeskompetensbevis for forare

f) culorile de referinta:
- albastru: Pantone reflex blue,
- galben: Pantone yellow.

Fata 2 conţine:
a) 9. (Sub)categoriile de vehicule pentru care conducãtorul auto rãspunde obligaţiilor de calificare initiata şi continua;
10. codul comunitar armonizat stabilit în Anexa I şi Anexa Ia ale Directivei 91/439/CEE : "95." urmat de data limita de valabilitate pentru categoria respectiva, Ex.: "95. zz.ll.";
11. Se va înscrie menţiunea:
i. "CPI * CPC" / "CPIa * CFC" în cazul în care conducãtorul auto este titular al unui CPI / CPIa sau
îi. "CPI * CPC" / "CPIa * CPC" în cazui în care conducãtorul auto a obţinut şi un CPC.
b) O explicaţie a rubricilor numerotate care apar pe fetele 1 şi 2 ale certificatului (cel puţin rubricile 1, 2, 3, 4a, 4b, 4c, 5a, 5b şi 10).
3. Securitatea, inclusiv protecţia datelor
Diferitele elemente constitutive ale certificatului au drept scop eliminarea oricãrei falsificãri sau manipulari şi detectarea oricãrei tentative de acest gen. Nivelul de securitate al certificatului va fi cel puţin la fel de ridicat ca nivelul de securitate a permisului de conducere.

---------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016