Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 4.931 din 29 iulie 2008  pentru aprobarea Metodologiei privind transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii dobandite de elevii din invatamantul profesional si tehnic prin stagiile de pregatire practica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 4.931 din 29 iulie 2008 pentru aprobarea Metodologiei privind transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii dobandite de elevii din invatamantul profesional si tehnic prin stagiile de pregatire practica

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 684 din 7 octombrie 2008

În conformitate cu prevederile <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul educaţiei, cercetãrii şi tineretului emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aprobã Metodologia privind transferul şi recunoaşterea rezultatelor învãţãrii dobândite de elevii din învãţãmântul profesional şi tehnic prin stagiile de pregãtire practicã, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Începând cu anul şcolar 2008-2009 unitãţile de învãţãmânt preuniversitar care oferã programe de formare profesionalã iniţialã organizate prin învãţãmântul profesional şi tehnic, finalizate cu certificat de calificare profesionalã, efectueazã transferul şi recunoaşterea rezultatelor învãţãrii dobândite de elevi în urma desfãşurãrii stagiului de pregãtire practicã, în baza metodologiei aprobate prin prezentul ordin.
ART. 3
Direcţia generalã management învãţãmânt preuniversitar, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, conducerile unitãţilor de învãţãmânt cu personalitate juridicã duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul educaţiei, cercetãrii şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei

Bucureşti, 29 iulie 2008.
Nr. 4.931.


ANEXĂ

METODOLOGIE
privind transferul şi recunoaşterea rezultatelor învãţãrii
dobândite de elevii din învãţãmântul profesional şi tehnic
prin stagiile de pregãtire practicã

Prezenta metodologie privind transferul şi recunoaşterea rezultatelor învãţãrii se aplicã pentru toate stagiile de pregãtire practicã organizate prin învãţãmântul profesional şi tehnic ca parte a programelor de formare profesionalã iniţialã care se finalizeazã cu certificat de calificare profesionalã.
Transferul şi recunoaşterea rezultatelor învãţãrii se aplicã tuturor stagiilor de pregãtire practicã organizate în ţarã sau în strãinãtate, conform prevederilor prezentei metodologii, indiferent de sursa de finanţare a acestor stagii sau dacã stagiile sunt organizate în cadrul unor proiecte de cooperare bilaterale, multilaterale sau de mobilitãţi.

CAP. I
Definiţii

ART. 1
În înţelesul prezentei metodologii, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. competenţa reprezintã capacitatea de a utiliza cunoştinţe, deprinderi, aptitudini şi abilitãţi în situaţii de lucru curente sau noi;
2. rezultatele învãţãrii reprezintã ceea ce se aşteaptã de la un elev implicat în procesul de învãţare sã cunoascã, sã înţeleagã şi sã fie capabil sã execute/demonstreze la finalizarea unui program de formare profesionalã. Rezultatele învãţãrii sunt definite sub formã de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe personale şi profesionale (autonomie şi responsabilitate, capacitatea de a învãţa, competenţe sociale şi de comunicare, competenţe profesionale). Pentru învãţãmântul profesional şi tehnic rezultatele învãţãrii reprezintã competenţele profesionale din standardul de pregãtire profesionalã;
3. unitatea de rezultate ale învãţãrii reprezintã partea unei calificãri care cuprinde un set coerent de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe generale, care pot fi evaluate şi validate. Pentru învãţãmântul profesional şi tehnic unitatea de rezultate ale învãţãrii este unitatea de competenţe profesionale din standardul de pregãtire profesionalã;
4. creditele reprezintã totalitatea rezultatelor învãţãrii dobândite de un elev pe parcursul unui program de formare profesionalã, folosite pentru a indica progresele înregistrate şi pentru completarea unui program de formare care conduce la obţinerea unei calificãri. Creditele sunt folosite pentru a permite transferul de la o calificare la alta, de la un nivel de calificare la altul şi de la un sistem de învãţare la altul;
5. punctele de credit reprezintã exprimarea numericã a importanţei unei unitãţi de rezultate ale învãţãrii raportate la o calificare. Pentru învãţãmântul profesional şi tehnic punctele de credit sunt alocate pentru o calificare şi pentru fiecare unitate de rezultate ale învãţãrii şi sunt precizate în standardul de pregãtire profesionalã;
6. evaluarea rezultatelor învãţãrii reprezintã procesul prin care se stabileşte faptul cã un elev a dobândit anumite cunoştinţe, deprinderi şi competenţe;
7. validarea rezultatelor învãţãrii reprezintã procesul prin care se confirmã cã rezultatele învãţãrii dobândite de un elev, evaluate şi certificate, corespund cerinţelor specifice pentru o unitate sau o calificare. Pentru calificãrile din învãţãmântul profesional şi tehnic aceste cerinţe specifice sunt precizate în standardul de pregãtire profesionalã;
8. transferul rezultatelor învãţãrii şi al creditelor asociate reprezintã procesul prin care rezultatele învãţãrii şi creditele asociate acestora sunt transferate şi integrate în programul de formare profesionalã pe care îl urmeazã elevul;
9. recunoaşterea rezultatelor învãţãrii şi a creditelor asociate reprezintã procesul prin care se acordã un statut oficial rezultatelor învãţãrii şi creditelor dobândite, evaluate şi validate, în vederea acordãrii certificatului de calificare profesionalã;
10. certificarea rezultatelor învãţãrii reprezintã procesul prin care se confirmã în mod formal rezultatele învãţãrii dobândite de un elev, în urma unui proces de evaluare.

CAP. II
Organizarea şi desfãşurarea stagiilor de pregãtire practicã

SECŢIUNEA 1
Stagiile de pregãtire practicã desfãşurate pe teritoriul României

ART. 2
Stagiile de pregãtire practicã sunt organizate pe baza Convenţiei-cadru privind efectuarea stagiului de pregãtire practicã, denumitã în continuare Convenţia-cadru. Convenţia-cadru se încheie între unitatea de învãţãmânt, în calitate de organizator de practicã, şi o întreprindere/instituţie publicã, în calitate de partener de practicã. Stagiile de pregãtire practicã se organizeazã pentru dobândirea de cãtre elevi a competenţelor aferente modulelor de pregãtire profesionalã care au alocate ore de pregãtire practicã în planurile de învãţãmânt.
ART. 3
Pe durata şi la finalul stagiului de pregãtire practicã, competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii dobândite de practicant sunt evaluate de cãtre cadrul didactic şi tutorele responsabili cu urmãrirea desfãşurãrii stagiului, pe baza unei fişe de observaţie/evaluare, a unei probe orale/unui interviu şi a unei probe practice.
ART. 4
La finalizarea stagiului de pregãtire practicã, întreprinderea/instituţia publicã unde s-a desfãşurat stagiul atestã activitãţile desfãşurate de practicant, competenţele dobândite de acesta şi rezultatul obţinut în urma evaluãrii. Aceste informaţii sunt înscrise în anexa pedagogicã la Convenţia-cadru.

SECŢIUNEA a 2-a
Stagiile de practicã desfãşurate în Europa

ART. 5
În cazul mobilitãţilor prin Programul Leonardo da Vinci, stagiile de pregãtire practicã sunt organizate pe baza Programului de formare şi Angajamentului pentru calitate în Programul Leonardo da Vinci, încheiat între organizaţia de trimitere (unitatea de învãţãmânt de unde provine elevul) şi organizaţia de primire (întreprinderea sau instituţia unde se desfãşoarã stagiul).
ART. 6
În cazul stagiilor de pregãtire practicã desfãşurate prin alte proiecte de mobilitãţi transnaţionale decât Programul Leonardo da Vinci, stagiile de pregãtire practicã sunt organizate pe baza unui acord de învãţare încheiat între organizaţia de trimitere (unitatea de învãţãmânt de unde provine elevul) şi organizaţia de primire (întreprinderea sau instituţia unde se va desfãşura stagiul de pregãtire practicã). Acordul de învãţare se încheie înainte de desfãşurarea stagiului şi va conţine urmãtoarele informaţii:
a) datele de identificare ale participantului la stagiu;
b) datele de identificare ale organizaţiei de trimitere şi ale persoanei de contact;
c) datele de identificare ale organizaţiei de primire şi ale persoanei de contact;
d) descrierea activitãţilor ce urmeazã a fi desfãşurate de elev pe durata stagiului;
e) descrierea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii ce urmeazã a fi dobândite de elev pe durata stagiului;
f) modalitãţile de evaluare a competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii;
g) activitãţile de monitorizare şi îndrumare a elevului pe durata stagiului.
ART. 7
La finalul stagiului de pregãtire practicã desfãşurat prin mobilitãţi Leonardo da Vinci sau prin alte proiecte de mobilitãţi transnaţionale, organizaţia de primire evalueazã competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii dobândite de practicant şi emite Certificatul de mobilitate Europass, care descrie competenţele dobândite de elev, în urma evaluãrii.

CAP. III
Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii şi acordarea creditelor asociate acestora

ART. 8
Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii dobândite prin stagiile de pregãtire practicã desfãşurate pe teritoriul României se realizeazã de cãtre unitatea de învãţãmânt de unde provine elevul, pe baza urmãtoarelor documente:
a) Convenţia-cadru încheiatã între unitatea de învãţãmânt şi întreprinderea/instituţia publicã unde s-a desfãşurat stagiul de pregãtire practicã;
b) anexa pedagogicã la Convenţia-cadru, care descrie cunoştinţele, deprinderile şi competenţele generale dobândite de practicant pe perioada derulãrii stagiului, conform standardului de pregãtire profesionalã.
ART. 9
Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii dobândite prin stagiile de pregãtire practicã desfãşurate în Europa se realizeazã de cãtre unitatea de învãţãmânt de unde provine elevul, pe baza urmãtoarelor documente:
a) Programul de formare şi Angajamentul pentru calitate în Programul Leonardo da Vinci, încheiat între organizaţia de trimitere şi organizaţia de primire;
b) Certificatul de mobilitate Europass, care descrie cunoştinţele, deprinderile şi competenţele generale dobândite de practicant pe perioada derulãrii stagiului.
ART. 10
Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii sunt responsabilitatea unitãţii de învãţãmânt de unde provine elevul. Acest proces este realizat de cadrul didactic responsabil cu pregãtirea practicã a elevului în cauzã, conform încadrãrii acestuia.
ART. 11
Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii se realizeazã conform urmãtoarelor etape:
1. Evaluarea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii dobândite de elev
Procesul de evaluare a competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii dobândite în urma stagiului de pregãtire practicã se realizeazã conform prevederilor art. 3 şi 6. Rezultatul procesului de evaluare stã la baza procesului de transfer şi recunoaştere.
2. Validarea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii dobândite de elev
Unitatea de învãţãmânt de unde provine elevul analizeazã conformitatea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii dobândite de elev, evaluate şi certificate, cu standardul de pregãtire profesionalã. În cazul în care competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii sunt conforme cu standardul de pregãtire profesionalã, acestea se valideazã ca fiind dobândite, indiferent dacã existã o corespondenţã totalã sau parţialã cu o unitate de competenţe.
3. Acordarea punctelor de credit asociate competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii validate
Acordarea punctelor de credit se realizeazã de cãtre unitatea de învãţãmânt de unde provine elevul şi se vor avea în vedere urmãtoarele situaţii posibile:
a) În cazul în care competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii corespund în totalitate unei unitãţi de competenţe din standardul de pregãtire profesionalã, elevul primeşte integral punctele de credit asociate respectivei unitãţi.
b) În cazul în care competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii corespund parţial unei unitãţi de competenţe, elevul nu primeşte puncte de credit, dar competenţele individuale dobândite sunt transferate conform prevederilor art. 11 pct. 4.
4. Transferul competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii şi al creditelor se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
a) Ca urmare a validãrii, competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii şi creditele asociate acestora intrã definitiv în posesia elevului, fiind transferate şi integrate în programul de formare profesionalã pe care îl urmeazã elevul.
b) Prin procesul de transfer, competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii recunoscute nu mai sunt supuse unui alt proces de învãţare şi evaluare şi se adaugã celorlalte competenţe profesionale/rezultate ale învãţãrii dobândite pe parcursul programului de învãţare organizat în cadrul unitãţii de învãţãmânt, fiind luate în considerare la acordarea certificatului de calificare profesionalã la finalizarea programului de formare.
c) În situaţia în care elevul schimbã programul de formare profesionalã, trecând de la o calificare la alta, competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii şi creditele recunoscute sunt transferate şi integrate în noul program de formare, dacã acestea sunt parte componentã a noului program de formare.
d) Transferul competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii se realizeazã indiferent dacã este vorba despre competenţe care corespund în totalitate unei unitãţi de competenţe din standardul de pregãtire profesionalã sau competenţe individuale, care se regãsesc în diferite unitãţi de competenţe.
e) În situaţia în care se transferã competenţe care corespund în totalitate unei unitãţi, elevul nu mai parcurge procesul de pregãtire şi evaluare aferent acestei unitãţi, rezultatul obţinut în urma evaluãrii realizate la finalizarea stagiului de pregãtire practicã fiind considerat valabil şi consemnat ca atare.
f) În situaţia în care se transferã competenţe individuale, elevul nu mai parcurge procesul de evaluare aferent acestor competenţe, rezultatul obţinut în urma evaluãrii realizate la finalizarea stagiului de pregãtire practicã fiind considerat valabil şi consemnat ca atare. Transferul competenţelor individuale nu scuteşte elevul de procesul de pregãtire şi evaluare pentru celelalte competenţe care compun unitatea integralã de competenţe din standardul de pregãtire profesionalã.
5. Recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învãţãrii Competenţele profesionale/rezultatele învãţãrii validate de cãtre unitatea de învãţãmânt sunt înscrise în certificatul de calificare profesionalã al elevilor care promoveazã şi examenul de certificare a competenţelor profesionale, emis la finalizarea programului de formare. Rezultatele învãţãrii dobândite de elev care acoperã alte cunoştinţe, deprinderi şi competenţe generale decât cele precizate de standardul de pregãtire profesionalã sunt înscrise în portofoliul personal de educaţie permanentã al elevului.

------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016