───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Criterii de performanţã Definirea criteriului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Realizarea obiectivelor Se caracterizeazã prin stabilirea
gradului de îndeplinire a obiectivelor
individuale stabilite pentru perioada
evaluatã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Adaptabilitate Reprezintã capacitatea de a îndeplini
activitãţile pe care le presupune
realizarea atribuţiilor corespunzãtoare
funcţiei publice, a atribuţiilor
delegate, precum şi a activitãţilor sau
lucrãrilor cu caracter neplanificat.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Asumarea responsabilitãţilor Reprezintã capacitatea de a accepta
erorile sau, dupã caz, deficienţele
propriei activitãţi, de a rãspunde
pentru acestea; capacitatea de a învãţa
din greşeli şi de a nu le mai repeta.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a rezolva problemele Reprezintã capacitatea de a depãşi
obstacolele sau dificultãţile
intervenite în activitatea curentã,
prin identificarea soluţiilor adecvate
de rezolvare şi asumarea riscului.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de implementare Reprezintã capacitatea de a pune
eficient în practicã soluţiile proprii
şi pe cele dispuse pentru desfãşurarea
activitãţilor în mod corespunzãtor, în
scopul realizãrii obiectivelor.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de autoperfecţionare Implicã angajament în realizarea
şi de valorificare a experienţei obiectivelor; dorinţa permanentã de
dobândite perfecţionare profesionalã, de îmbunãtã-
ţire a activitãţii curente; aptitudinea
de a pune în practicã cunoştinţele şi
deprinderile dobândite.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de analizã şi sintezã Reprezintã capacitatea de a interpreta
un volum mare de informaţii, de a
identifica şi de a valorifica constan-
tele şi elementele noi, de a selecta
aspectele esenţiale pentru domeniul
analizat.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Creativitate şi spirit de iniţiativã Se caracterizeazã prin atitudine activã
în soluţionarea problemelor şi reali-
zarea obiectivelor prin crearea unor
moduri alternative de rezolvare a
problemelor curente; atitudine pozitivã
faţã de idei noi; inventivitate în
gãsirea unor cãi de optimizare a
activitãţii desfãşurate.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de planificare şi de a Reprezintã capacitatea de a previziona
acţiona strategic cerinţele, oportunitãţile şi posibilele
riscuri şi consecinţele acestora;
capacitatea de a anticipa soluţii şi de
a organiza timpul propriu sau, dupã caz,
al celorlalţi, pentru îndeplinirea
eficientã a atribuţiilor de serviciu.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a comunica Implicã aptitudinea de a transmite şi
de a recepta cu uşurinţã informaţiile,
în scris şi verbal.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a lucra independent Reprezintã capacitatea de a desfãşura
activitãţi pentru îndeplinirea
atribuţiilor de serviciu fãrã a solicita
coordonare, cu excepţia cazurilor în
care activitãţile implicã luarea unor
decizii care depãşesc limitele de
competenţã.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a lucra în echipã Reprezintã capacitatea de a se integra
într-o echipã, de a-şi aduce contribuţia
prin participare efectivã, de a
transmite şi de a influenţa idei,
pentru realizarea obiectivelor acesteia.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţa în redactare Reprezintã capacitatea de a se exprima
în scris fluent, clar şi concis, de a
utiliza corect vocabularul şi de a
folosi limbajul corespunzãtor
exigenţelor care trebuie sã caracteri-
zeze documentele elaborate.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de consiliere Reprezintã capacitatea de a oferi
sprijin informaţional, cu argumentare
solidã, justificatã corespunzãtor şi
prezentatã în mod adecvat atunci când
este solicitat.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de îndrumare Reprezintã capacitatea de a oferi
informaţia adecvatã desfãşurãrii unei
anumite activitãţi şi de a oferi sprijin
în valorificarea acesteia.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Abilitãţi în utilizarea Implicã aptitudinea de a utiliza
calculatoarelor şi a altor calculatoarele, folosind tehnici
echipamente informatice standard de procesare; capacitatea de a
utiliza sisteme specifice postului,
abilitatea de a utiliza alte tipuri de
echipament de birou: copiatoare, faxuri,
proiectoare.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Respectul faţã de lege şi Presupune cunoaşterea şi aplicarea
loialitatea faţã de interesele consecventã a regulamentelor specifice
instituţiei activitãţii curente, precum şi
susţinerea instituţiei şi a obiectivelor
ei prin promovarea politicilor,
strategiilor şi a unei imagini
favorabile.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Conduita în timpul serviciului Implicã respectarea normelor de
disciplinã şi a normelor etice în
îndeplinirea atribuţiilor şi realizarea
obiectivelor, în relaţiile cu funcţio-
narii publici, cu cetãţenii, precum şi
cu ceilalţi beneficiari ai serviciilor
prestate de funcţionarii publici.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
II. Criterii de performanţã pentru funcţionarii publici de conducere
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Criterii de performanţã Definirea criteriului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a organiza Reprezintã capacitatea de a identifica
activitãţile care trebuie desfãşurate
de structura condusã, delimitarea lor
în atribuţii, stabilirea pe baza
acestora a obiectivelor; repartizarea
echilibratã şi echitabilã a atribu-
ţiilor şi a obiectivelor în funcţie de
nivelul, categoria, clasa şi gradul
funcţionarului public.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a conduce Reprezintã abilitatea de a crea o
viziune realistã, de a transpune în
practicã şi de a o susţine;
abilitatea de a planifica şi
administra activitatea unei echipe
formate din personalitãţi diferite,
cu nivel diferit al capacitãţii de a
colabora la îndeplinirea unei
atribuţii; capacitatea de a adapta
stilul de conducere la situaţii
diferite, precum şi de a acţiona
pentru gestionarea şi rezolvarea
conflictelor.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de coordonare Se caracterizeazã prin armonizarea
deciziilor şi acţiunilor personalului,
precum şi a activitãţilor din cadrul
unui compartiment, în vederea realizãrii
obiectivelor acestuia.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de control Reprezintã capacitatea de supraveghere
a modului de transformare a deciziilor
în soluţii realiste, depistarea
deficienţelor şi luarea mãsurilor
necesare pentru corectarea la timp a
acestora.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a obţine cele Reprezintã capacitatea de a motiva şi de
mai bune rezultate a încuraja dezvoltarea performanţelor
personalului prin: cunoaşterea
aspiraţiilor colectivului, asigurarea
unei perspective de dezvoltare şi a unei
atitudini de încredere; aptitudinea de a
asculta şi de a lua în considerare
diferite opinii, precum şi de a oferi
sprijin pentru obţinerea unor rezultate
pozitive pentru colectiv; recunoaşterea
meritelor şi cultivarea performanţelor.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţa decizionalã Reprezintã capacitatea de a lua hotãrâri
rapid, cu simţ de rãspundere şi conform
competenţei legale, cu privire la
desfãşurarea activitãţii structurii
conduse.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a delega Reprezintã capacitatea de a transfera
atribuţii personalului din subordine
care corespunde din punct de vedere
legal şi al competenţelor proprii,
în scopul realizãrii la timp şi în mod
corespunzãtor a obiectivelor structurii
conduse.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Abilitãţi în gestionarea Reprezintã capacitatea de a planifica şi
resurselor umane de a administra eficient activitatea
personalului subordonat, asigurând
sprijinul şi motivarea corespunzãtoare.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea de a dezvolta Se caracterizeazã prin cunoaşterea
abilitãţile personalului aptitudinilor personalului din subordine,
inclusiv prin capacitatea de a crea,
de a implementa şi de a menţine politici
de personal eficiente, în scopul
motivãrii acestuia.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţa în gestionarea Reprezintã capacitatea de a utiliza
resurselor locale eficient resursele materiale şi
financiare alocate.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Abilitãţi în domeniul instruirii Reprezintã capacitatea de a identifica
nevoile de instruire ale personalului
din subordine şi de a forma propuneri
privind tematica şi formele concrete de
realizare a instruirii.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Abilitãţi de mediere şi negociere Reprezintã capacitatea de a organiza şi
de a conduce o întâlnire, precum şi de a
o orienta cãtre o soluţie comun
acceptatã, ţinând seama de poziţiile
diferite ale pãrţilor; capacitatea de a
planifica şi de a desfãşura interviuri.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiectivitate în apreciere Presupune corectitudine în luarea
deciziilor; imparţialitate în evaluarea
personalului din subordine şi în modul
de acordare a recompenselor pentru
rezultatele deosebite în activitate.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────