Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 4.423 din 28 august 2014  privind aprobarea programelor şcolare pentru învăţământul liceal, curriculum diferenţiat, filiera vocaţională, profilul artistic, specializarea Muzică, la disciplinele: Muzică vocală de jazz - muzică uşoară, clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a, şi Istoria jazzului, clasele a XI-a şi a XII-a    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 4.423 din 28 august 2014 privind aprobarea programelor şcolare pentru învăţământul liceal, curriculum diferenţiat, filiera vocaţională, profilul artistic, specializarea Muzică, la disciplinele: Muzică vocală de jazz - muzică uşoară, clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a, şi Istoria jazzului, clasele a XI-a şi a XII-a

EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 10 septembrie 2014

    În baza prevederilor art. 42, 64 şi 65 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobă Programa şcolară pentru disciplina Muzică vocală de jazz - muzică uşoară, clasele a IX-a şi a Xa, cuprinsă în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 2
    Se aprobă Programa şcolară pentru disciplina Muzică vocală de jazz - muzică uşoară, clasele a XI-a şi a XIIa, cuprinsă în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 3
    Se aprobă Programa şcolară pentru disciplina Istoria jazzului, clasele a XI-a şi a XII-a, cuprinsă în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 4
    Programele şcolare aprobate prin prezentul ordin se aplică începând cu anul şcolar 2014-2015.
    ART. 5
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 6
    Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de învăţământ implicate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.


               Ministrul educaţiei naţionale,
                       Remus Pricopie


    Bucureşti, 28 august 2014.
    Nr. 4.423.


    ANEXA 1

                          PROGRAMA ŞCOLARĂ
                    pentru clasele a IX-a şi a X-a
                     Ciclul inferior al liceului

               Muzică vocală de jazz - muzică uşoară
                       Curriculum diferenţiat
                Filieră vocaţională, profil artistic
                      Specializarea: Muzică

    Notă de prezentare
    Prin această programă se intenţionează optimizarea şi eficientizarea sistemului de pregătire artistică de specialitate, care să permită evaluarea cu acurateţe a deprinderilor, cunoştinţelor şi a competenţelor dobândite la disciplina Muzica vocală de jazz - muzică uşoară.
    Disciplina îşi propune să contribuie la dezvoltarea unei personalităţi autonome şi creative, prin formarea de competenţe, valori şi atitudini. De asemenea, prin această ofertă educaţională este posibilă conturarea traseelor individuale de evoluţie profesională a tinerilor muzicieni, prin adaptarea repertoriilor şi a modalităţilor de abordare la particularităţile lor intelectuale, afective şi motrice.
    Pregătirea de specialitate a elevilor de la profilul artistic, specializarea Muzică, presupune valorificarea achiziţiilor învăţării dobândite prin educaţia de bază (disciplinele din trunchiul comun) ca modalitate de asigurare a egalităţii de şanse şi de întregire a formării intelectuale, estetice şi morale a elevilor.
    Finalităţile pe care se centrează noul curriculum se pot formula astfel:
    - însuşirea unei tehnici vocale temeinice, corespunzătoare cerinţelor artistice specifice disciplinei Muzică vocală de jazz - muzică uşoară;
    - asimilarea unui repertoriu bogat şi variat în conţinut;
    - parcurgerea repertoriului ca mijloc pentru formarea competenţelor interpretului şi ca element indispensabil desăvârşirii personalităţii artistului în devenire şi a viitorului consumator avizat de artă.
    Acest document reprezintă pentru profesor un instrument de lucru ce permite deplasarea accentului de pe acumulările informative de cunoştinţe pe utilizarea acestora în practica creativ-formativă a elevilor.
    Noua programă pune accentul pe aplicaţiile practice şi pe formarea unor deprinderi ale artei improvizatorice. Acumularea progresivă şi temeinică a deprinderilor vocal-instrumentale, sistematizate în capacităţi necesare specializării finale, oferă elevilor oportunitatea operării cu un limbaj universal, cu ajutorul căruia se poate citi, analiza, nota şi reda orice creaţie muzicală. Disciplina Muzică vocală de jazz - muzică uşoară are alocate 2 (două) ore pe săptămână.

    Competenţe generale
    1. Operarea cu elemente de limbaj specific disciplinei Muzică vocală de jazz - muzică uşoară în abordarea pieselor
    2. Exprimarea prin muzică, valorificând dimensiunile afective, creative şi estetice ale propriei personalităţi

    Valori şi atitudini
    - Aprecierea contribuţiei Muzicii vocale de jazz - muzică uşoară la dezvoltarea fondului cultural comun al societăţii
    - Receptivitatea faţă de diversitatea culturală definită spaţial şi temporal
    - Manifestarea creativităţii în gândire dobândită prin cunoaştere şi practică muzicală
    - Disponibilitatea de a transfera şi a susţine în viaţa socială propriile valori estetice autentice

    Competenţe specifice şi conţinuturi pentru clasa a IX-a

┌─────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.1. Recunoaşterea elementelor de limbaj │- Organizarea acustico-matematică a │
│muzical în temele muzicale audiate │fenomenului sonor │
│ │- Notaţia muzicală │
│ │- Teoria intervalelor muzicale │
│ │- Limbaj muzical tonal │
│ │- Ritmul muzical │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.2. Descifrarea exemplelor muzicale, │- Acorduri-tipuri şi cifraje │
│prin asocierea cifrajului cu linia │specifice │
│melodică │- Sisteme modale │
│ │- Modurile gamei majore şi minore │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.3. Diferenţierea genurilor şi formelor │- Ragtime şi zona New Orleans │
│muzicale din Muzica vocală de jazz - │- Blues-ul cu subgenurile sale: │
│muzică uşoară │Urban Blues, Boogie-woogie şi Big │
│ │Band Blues │
│ │- Swing - perioada clasică a │
│ │jazzului │
│ │- Propagarea genului swing în Europa│
│ │- Bebop - primul pas către jazzul │
│ │modern │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.1. Interpretarea vocală creativ- │- Timbrul, tempoul, nuanţele, │
│expresivă, respectând textul muzical │elementele melodice şi ritmice │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.2. Realizarea de acompaniamente vocal- │- Relaţia acord-melodie │
│instrumentale solo sau în grup │- Relaţii armonice, V-I, II-V-I, │
│ │IV-V-I │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.3. Formularea unor aprecieri asupra │- Terminologia specifică tehnicii │
│interpretărilor audiate, folosind │vocale şi a limbajului muzical │
│limbajul de specialitate │ │
└─────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┘


    Competenţe specifice şi conţinuturi pentru clasa a X-a

┌─────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.1. Operare cu elemente de limbaj │Actualizarea cunoştinţelor acumulate│
│muzical pentru formarea deprinderilor │anterior │
│improvizatorice │- Organizarea acustico-matematică a │
│ │fenomenului sonor │
│ │- Notaţia muzicală │
│ │- Teoria intervalelor muzicale │
│ │- Limbaj muzical tonal │
│ │- Ritmul muzical │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.2. Descifrarea exemplelor muzicale, │- Tipurile de acorduri de 4 sunete │
│asociind notaţia muzicală cu sunetul │- Relaţiile mod-acord │
│ │- Bazele substituţiei şi funcţiunile│
│ │acordurilor în game │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.3. Crearea mentală de fragmente │- Procedee de dezvoltare melodică în│
│melodice pe un suport armonic dat │improvizaţie │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.1. Compararea diferitelor interpretări,│- Criterii de comparare a │
│adoptând propria versiune │diferitelor stiluri jazzistice │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.2. Formularea unor aprecieri asupra │- Terminologia specifică tehnicii │
│interpretărilor audiate, folosind │vocale şi a limbajului muzical │
│limbajul de specialitate │- Mijloace de expresie muzicală │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.3. Optimizarea propriei interpretări, │- Relaţiile acord-scări pentatonale │
│valorificând deprinderile dobândite prin │şi scara de blues │
│exerciţiile specifice │ │
└─────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┘

    Sugestii metodologice
    Improvizaţia este cel mai natural mod de a crea muzică, pe un suport armonic dat.
    Vocea umană reprezintă primul instrument de redare a gândirii muzicale care aproximează cel mai bine înălţimea sunetelor, ritmurile, nuanţele, mai bine decât instrumentele. Improvizaţia la instrument poate fi în prima etapă mai dificilă, deoarece implică şi alte procese mentale şi motrice.
    Unul dintre cele mai importante elemente ale studiului improvizaţiei este audiţia. Aceasta trebuie să facă parte din studiul zilnic şi nu trebuie să aibă caracter de divertisment. Din audiţie elevii îşi însuşesc idei muzicale pe care le aplică în improvizaţie.
    Transcrierea solourilor audiate dezvoltă gândirea muzicală şi ajută la formarea unei concepţii interpretative. Întotdeauna transcrierea trebuie însoţită de o analiză care să cuprindă următoarele obiective:
    - pe ce treaptă a gamei/mod începe discursul improvizatoric;
    - pe ce treaptă a gamei/mod se termină discursul improvizatoric;
    - cum foloseşte gama/modul, pe întreaga întindere sau pe secţiuni;
    - cum foloseşte elementele acordului în fraza muzicală;
    - dacă foloseşte formule ritmico-melodice (patternuri);
    - cum foloseşte elementele cromatice sau notele străine de acord;
    - când foloseşte acorduri tranzitorii;
    - când şi cum foloseşte repetiţia - ritmic, melodic, armonic;
    - cât de des utilizează pauza ca pattern în improvizaţie;
    - cum şi când se folosesc substituţii armonice peste armonia originală a piesei;
    - când foloseşte diviziunile duble;
    - cât de des utilizează modul de Blues în improvizaţii;
    - când foloseşte procedeul secvenţării.
    Sugestii de exerciţii teoretice:
    - decodarea cifrajelor armonice şi scrierea în notaţia tradiţională;
    - scrierea notelor care compun acordul cifrajului dat;
    - scrierea cifrajelor corespunzătoare următoarelor acorduri: major, major cu septimă mică, minor cu septimă mică, semidiminuat, micşorat etc.;
    - memorarea succesiunii acordurilor formei de Blues.
    Sugestii de exerciţii practice:
    - progresii pe relaţia armonică a treptelor II-V-I, V-I, IV-I.
    Pornind de la caracterul practic al activităţilor specifice disciplinei Muzică vocală de jazz - muzică uşoară, evaluarea se înscrie pe aceeaşi cale, abordând cu predilecţie observarea continuă şi sistematică a elevilor înscrişi în activităţi colective, nu doar individuale. Se va apela şi la metode alternative de evaluare (investigaţia, referatul, proiectul, portofoliul etc.), precum şi la alte metode de evaluare potrivite prestaţiilor artistice colective şi/sau individuale (audiţii, concerte, simpozioane, concursuri).

    Sugestii de repertoriu
    Exemple de piese de jazz cu grad de dificultate redus:
    - Blues in Bb - Jamey Aebersold
    - Footprints - Wayne Shorter
    - Satin Doll - Duke Ellington
    - Autumn Leaves - Joseph Kosma
    - Summertime - George Gershwin
    - Mayden Voyage - Herbie Hancok
    - Cantaloupe Island - Herbie Hancok
    - Watermelon Man - Herbie Hancok
    Exemple de piese de jazz cu grad mediu de dificultate:
    - Four - Miles Davis
    - Perdido - Juan Tizol
    - On Green Dolphin Street - Bronislaw Karper
    - Misty - Erroll Garner
    - Killer Joe - Benny Golson
    - Sweet Georgia Brown
    - Girl form Ipanema - Juao Gilberto

    ANEXA 2

                         PROGRAMA ŞCOLARĂ
                 pentru clasele a XI-a şi a XII-a
                    Ciclul superior al liceului

               Muzică vocală de jazz - muzică uşoară
                      Curriculum diferenţiat
               Filieră vocaţională, profil artistic
                      Specializarea: Muzică

    Notă de prezentare
    Conţinuturile şi structura programei pentru disciplina Muzică vocală de jazz - muzică uşoară, clasele a XI-a şi a XII-a, au în vedere continuarea pregătirii artistice de specialitate a elevilor de la profilul artistic, specializarea muzică.
    Disciplina îşi propune continuarea dezvoltării personalităţii creative, prin formarea de competenţe, valori, atitudini şi conturarea traseelor de evoluţie profesională a tinerilor muzicieni.
    Pregătirea de specialitate a elevilor de la profilul artistic, specializarea Muzică, presupune valorificarea achiziţiilor învăţării dobândite prin educaţia de bază (disciplinele din trunchiul comun) ca modalitate de asigurare a egalităţii de şanse şi de întregire a formării intelectuale, estetice şi morale a elevilor.
    Prin actuala programă se reiau temele studiate în ciclul inferior al liceului şi se continuă cu aplicaţiile practice pentru dezvoltarea deprinderilor improvizatorice.
    Această disciplină îşi doreşte:
    - să genereze strategii cognitive bazate pe relaţii interdisciplinare atât în interiorul ariei curriculare Arte, cât şi cu alte domenii (literatură, istorie, logică, filosofie, ştiinţe ale naturii);
    - să dezvolte elevilor capacităţi de valorizare, într-un sistem axiologic propriu, bazat pe o cunoaştere fundamentată;
    - să dezvolte capacitatea de comunicare într-un limbaj specializat.
    Actuala structură a programei vizează un nivel superior de pregătire profesională a cadrului didactic, în contextul unei abordări flexibile în demersul didactic, a căilor, a metodelor şi a mijloacelor adecvate individualităţii elevului.

    Competenţe generale
    1. Corelarea în practica muzicală a elementelor de limbaj muzical specific domeniilor Muzică vocală de jazz - muzică uşoară în abordarea repertoriului
    2. Exprimarea prin şi despre muzică, valorificând dimensiunile afective, creative şi estetice ale propriei personalităţi

    Valori şi atitudini
    - Aprecierea contribuţiei muzicii vocale de jazz şi a muzicii uşoare la constituirea fondului cultural comun al societăţii
    - Raportarea critică la creaţiile muzicale receptate şi interpretate
    - Atitudinea reflexivă asupra valorii muzicii în viaţa individului
    - Disponibilitatea de a transfera în viaţa socială valori estetice, ca alternative la manifestările de tip kitsch

    Competenţe specifice şi conţinuturi pentru clasa a XI-a

┌─────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.1. Operarea cu elemente de limbaj │- Limbaj muzical tono-modal, ritmul │
│muzical asimilate anterior pentru │muzical, tipuri de acorduri │
│consolidarea deprinderilor │(actualizare) │
│improvizatorice │ │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.2. Recunoaşterea genului unor lucrări │- Conceptele de Free jazz, Jazz │
│audiate │fusion, Jazz-Rock │
│ │- Curentul Smooth Jazz │
│ │- Jazzul Afro-Cuban - Genul Salsa în│
│ │muzica cubaneză │
│ │- Jazzul afro-brazilian - Originile │
│ │Sambei braziliene │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.3. Aplicarea deprinderilor │- Raportul dintre melodie şi armonie│
│improvizatorice │- Tipuri de dezvoltare variaţională │
│ │melodică │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.1. Redarea elementelor de limbaj │Moduri: │
│muzical în dezvoltarea improvizaţiei │- Ionian │
│ │- Mixolidian │
│ │- Lydian Dominant │
│ │- Blues │
│ │- Major pentatonic │
│ │- Minor pentatonic │
│ │- Minor pentatonic (J. Coltrane) │
│ │- Moduri de opt sunete be-bop scales│
│ │- Moduri cu transpoziţie limitată: │
│ │ST-T; T-ST │
│ │- Scara cromatică │
│ │- Scara hexatonală │
│ │- Game: majore şi minore cu variante│
│ │- Acorduri: cu patru şi cinci sunete│
│ │majore, minore, mărite, micşorate, │
│ │semidiminuate, cu note adăugate │
│ │- Patternuri: formule ritmico- │
│ │melodice aplicate pe relaţii │
│ │armonice şi secvenţe modulatorii │
│ │între treptele I-IV; IV-I; I-V; V-I,│
│ │II-V-I │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.2. Utilizarea mijloacelor de limbaj │- Trăsături stilistice definitorii │
│muzical în interpretarea pieselor │ale curentelor jazzistice │
│standard de jazz │- Stilul stride piano │
│ │- Forma de blues │
│ │- Stilul swing eight notes - optimi │
│ │inegale │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.3. Elaborarea unor combinaţii muzicale │- Procedee de improvizaţie - │
│proprii │dezvoltări melodice, patternuri │
│ │- Cadenţa II-V-I │
└─────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┘


    Competenţe specifice şi conţinuturi pentru clasa a XII-a

┌─────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.1. Operarea cu elemente de limbaj │- Actualizarea cunoştinţelor: moduri│
│muzical asimilate anterior pentru │game, acorduri, patternuri │
│consolidarea deprinderilor │- Procedee de improvizaţie - │
│improvizatorice │dezvoltarea de linii melodice, │
│ │patternuri │
│ │- Cadenţe II-V-I, I-IV, I-V, V-I │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.2. Recunoaşterea elementelor de │- Johnny Răducanu - simbol brăilean │
│identitate/specific naţional în creaţia │al ethno-jazzului │
│ compozitorilor şi interpreţilor români │- Marius Popp - autorul primului │
│ │manual de jazz din România │
│ │- Iacsy Korosy - deschizător de │
│ │drumuri în marea lume a jazzului │
│ │- Richard Oschanitzki - │
│ │personalitate complexă a jazzului │
│ │românesc │
│ │- Mircea Tiberian - fondatorul │
│ │secţiei de jazz a U.N.M.B. │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.3. Identificarea unor elemente │- Biografiile compozitorilor: Edmond│
│folclorice în creaţia compozitorilor │Deda, Sile Dinicu, Ionel Fernic, │
│români de muzică uşoară │George Grigoriu, Henry Mălineanu, │
│ │Ion Vasilescu │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.1. Interpretarea vocală expresivă a │- Blues - scurt istoric │
│ pieselor în stil blues │- Forma de blues, scara de blues │
│ │- Polivalenţa ritmică a blues-ului │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.2. Realizarea unor aranjamente proprii │- Poliacorduri cu sonorităţi │
│ale pieselor din repertoriul de jazz şi │neconvenţionale │
│muzică uşoară │- Poliacordurile în orchestraţie │
│ │- Substituţia acordurilor şi │
│ │modulaţia │
└─────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┘


    Sugestii metodologice
    Disciplina Muzică vocală de jazz - muzica uşoară este întro continuă transformare. Ca practicant trebuie să accepţi şi să-ţi însuşeşti schimbările şi noutăţile. Se poate afirma că fiecare generaţie de artişti a contribuit la dezvoltarea artei improvizatorice cu idei unice, trăiri şi sonorităţi specifice. În urma studiului disciplinat, elevul va ajunge să coordoneze gândirea muzicală cu mişcarea corpului.
    Sugestii de procedee practice în studiul unei piese noi:
    - audiţia piesei pentru memorarea liniei melodice şi redarea vocală;
    - analizarea construcţiei melodice a basului în raport cu armonia;
    - reproducerea din memorie a melodiei la instrument şi voce;
    - imitarea inflexiunilor, articulaţiilor, frazării, dinamicii textului muzical;
    - memorarea scărilor şi acordurilor conform partiturii;
    - asigurarea succesiunii ritmice a acordurilor impuse de textul muzical;
    - evidenţierea armonicelor cinci şi şapte din rezonanţa naturală a sunetului, respectiv terţa (element modal) şi septima (element disonant natural), în liniile melodice improvizate.
    Pornind de la caracterul practic al activităţilor specifice disciplinei Muzică vocală de jazz - muzică uşoară, evaluarea se înscrie pe aceeaşi cale, abordând observarea continuă şi sistematică a elevilor înscrişi în activităţi colective, nu doar individuale. Se va apela şi la metode alternative de evaluare (investigaţia, referatul, proiectul, portofoliul etc.), precum şi la alte metode de evaluare potrivite prestaţiilor artistice colective şi/sau individuale (audiţii, concerte, simpozioane, concursuri).
    Sugestii de repertoriu - piese de jazz cu grad mediu şi complex de dificultate:
    - Girl from Ipanema - C.A. Jobim
    - Stella by Starlight - Victor Young
    - Giant Steps - John Coltrane
    - All the things you are - Jerome Kern
    - I got Rhythm - George Gershwin
    - Afternoon in Paris - John Lewis
    - There will never be another you - Warren/Gordon
    - What are you doying the rest of your life - Michel Legrade
    - Summer Samba - Marcos Valle
    - Basin Street Blues - Spencer Williams
    - Desafinado - C. A. Jobim
    - Black Orpheus - Lovin Bonfi
    - Meditation - A.C. Jobim
    - Take Five - Paul Desmond


    ANEXA 3

                                  PROGRAMA ŞCOLARĂ
                            pentru clasele a XI-a şi a XII-a
                              Ciclul superior al liceului

                                 Istoria jazzului
                               Curriculum diferenţiat
                          Filieră vocaţională, profil artistic
                                Specializarea: Muzică

    Notă de prezentare
    Prin aplicarea noului curriculum diferenţiat, existenţa disciplinelor teoretice bazate pe studiul cronologic constituie un liant între latura exclusiv practică a formării elevilor din liceele vocaţionale şi cea instructiv-formativă, în scopul definirii personalităţii artistice.
    Disciplinele de specialitate din trunchiul istoriei artelor îşi propun:
    - să familiarizeze elevii cu terminologia de specialitate, elaborată pe baza cunoaşterii conceptelor operaţionale fundamentale;
    - să formeze deprinderi şi tehnici de lucru privind selectarea informaţiei istorice;
    - să abordeze toate mijloacele existente astăzi (spectacol artistic, material bibliografic, surse istorice neconvenţionale, creaţii artistice notate tradiţional şi pe suport electronic, mijloace mass-media, internet etc.);
    - să genereze strategii cognitive bazate pe relaţii interdisciplinare, atât în interiorul ariei curriculare Arte, cât şi cu alte domenii (literatură, istorie, logică, filosofie, ştiinţe socio-umane, ştiinţe ale naturii etc.);
    - să dezvolte capacitatea elevilor de valorizare a lucrărilor muzicale şi a compozitorilor studiaţi, într-un sistem axiologic propriu, bazat pe o cunoaştere fundamentată teoretic;
    - să dezvolte capacitatea de comunicare într-un limbaj specializat;
    - să ajute viitorii artişti să îşi definească propria personalitate creatoare, prin raportare la stilurile artistice fundamentale şi la reprezentanţii majori ai culturii naţionale şi universale.
    În structura programei pentru Istoria jazzului, competenţele au un grad mai mare de specificitate, sunt structurate pe ani de studiu şi corespund nivelului de dezvoltare al elevilor.
    Conţinuturile învăţării sunt organizate în concordanţă cu fiecare competenţă specifică.
    Istoria jazzului este o disciplină teoretică de specialitate care se studiază în ciclul superior al liceului. Disciplina conferă, pe lângă un suport teoretic adecvat, stabilitate pregătirii practice tuturor elevilor de la specializarea Muzică vocală de jazz - muzică uşoară ce urmează a fi absolvită. De asemenea, îşi propune să ofere elemente de comparaţie şi instrumentarul practic de descoperire şi redescoperire a valorilor autentice.

    Competenţe generale
    1. Operarea cu terminologia specifică disciplinei Istoria jazzului în analiza creaţiilor artistice
    2. Investigarea istorico-stilistică şi structurală a manifestării jazz

    Valori şi atitudini
    - Aprecierea contribuţiei disciplinei Istoria jazzului la constituirea fondului cultural comun al societăţii
    - Receptivitatea faţă de diversitatea culturală definită spaţial şi temporal
    - Disponibilitatea de a transfera în viaţa socială valori estetice autentice
    - Manifestarea iniţiativei în susţinerea propriilor opinii estetice

    Competenţe specifice şi conţinuturi pentru clasa a XI-a

┌─────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.1. Operarea cu termeni şi concepte │-Concepte operaţionale fundamentale:│
│specifice artei şi culturii preluate în │artă, cultură, civilizaţie, creaţie,│
│Istoria jazzului pentru abordarea │receptare, stil, ethos, catharsis, │
│creaţiilor artistice │prozodie, sincretism │
│ │- Noţiuni şi concepte specifice │
│ │analizei, comentării şi comparării │
│ │creaţiilor muzicale │
│ │- Elemente ale limbajului muzical: │
│ │monodia, heterofonia, omofonia, │
│ │polifonia, sisteme modale şi tonale,│
│ │genuri muzicale şi stiluri creative │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.2. Recunoaşterea caracteristicilor │- Originile jazzului, contextul │
│definitorii ale creaţiilor artistice │istoric al apariţiei muzicii de jazz│
│abordate, în funcţie de elementele de │(moştenirea africană) │
│limbaj specific, conform epocii şi │- Introducere în Istoria jazzului │
│stilului artistic │- Ragtime şi zona New Orleans │
│ │- Blues-ul cu subgenurile sale: │
│ │Urban Blues, Boogie-woogie şi Big │
│ │Band Blues │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │- Swing - perioada clasică a │
│ │jazzului │
│ │- Propagarea genului swing în Europa│
│ │- Bebop - primul pas către jazzul │
│ │modern │
│ │- Cool jazz - mişcare jazzistică │
│ │dezvoltată în perioada celei de-a │
│ │doua conflagraţii mondiale │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.3. Diferenţierea unor teme │- Creaţia jazzistică cuprinsă în │
│reprezentative ale genurilor studiate: │perioada sfârşitului de secol │
│Ragtime, Blues, Swing, Bebop, Cool Jazz │al XIX-lea până în deceniul patru al│
│ │secolului al XX-lea │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.1. Descrierea din perspectivă │- Genuri şi forme din perioada │
│stilistică a unor piese de jazz din │clasică a jazzului │
│perioada cuprinsă între sfârşitul │- Diversitatea stilistică a muzicii │
│secolului al XIX-lea şi deceniul patru al│de jazz de la sfârşitul secolului │
│secolului al XX-lea │al XIX-lea şi începutul secolului │
│ │al XX-lea │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.2. Stabilirea unor legături între │- Date privind biografia artistică │
│momente din istoria jazzului şi │şi creaţia personalităţilor │
│evenimente istorice, culturale şi sociale│reprezentative │
│contextuale, cuprinse între sfârşitul │- Locul muzicii în contextul istoric│
│secolului al XIX-lea şi începutul │şi cultural american │
│secolului al XXlea │ │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.3. Formularea unor opinii privitoare la│- Forme de expresie artistică │
│diferite forme de expresie artistică │muzicală, literară plastică, │
│manifestate în muzică, literatură, dans │coregrafică manifestate în viziune │
│ │mono sau interdisciplinară │
└─────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┘


    Competenţe specifice şi conţinuturi pentru clasa a XII-a

┌─────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.1. Operarea cu termeni şi concepte │- Free jazz-omonimul Aleatorismului,│
│specifice Istoriei jazzului în perioada │ambiguitatea la nivelul creaţiei │
│cuprinsă între sfârşitul celei de-a doua │artistice │
│conflagraţii mondiale şi până la │- Conceptul Fusion - fuziunea dintre│
│începutul secolului al XXI-lea │blues, bop, rock şi ritmica │
│ │repetitivă funk │
│ │- Bossa-nova - gen sud-american │
│ │muzical hibrid │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│1.2. Recunoaşterea elementelor stilistice│- Creaţia jazzistică a secolului │
│specifice diversităţii creative a │al XX-lea - diversitate şi mijloace │
│secolului al XX-lea, în lucrările audiate│moderne de creaţie │
│ │- Epoca contemporană - interpretare │
│ │şi difuzare a muzicii │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.1. Corelarea datelor Istoriei jazzului │- Conceptele de Free jazz, Jazz │
│cu evenimente istorice şi sociale ale │fusion, Jazz-Rock │
│celei de a doua jumătăţi a secolului │- Curentul Smooth Jazz │
│al XX-lea şi începutul secolului │- Jazzul Afro-Cuban -- genul Salsa │
│al XXI-lea │în muzica cubaneză │
│ │- Jazzul afro-brazilian - originile │
│ │Sambei braziliene │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.2. Identificarea elementelor comune şi │- Ethno-jazzul în spaţiul carpato- │
│a celor care diferenţiază lucrările │danubiano-pontic │
│româneşti şi universale compuse în │ │
│aceeaşi perioadă │ │
│ │ │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.3. Recunoaşterea surselor populare şi a│- Stiluri în creaţia jazzistică │
│influenţelor nord-americane în creaţia │românească şi universală │
│jazzistică românească, vocală şi │- Folclorul în evoluţia jazzului │
│instrumentală │românesc - ethnojazz │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│2.4. Formularea unor aprecieri privind │- Caracteristici generale ale │
│creaţia jazzistică a secolului al XX-lea │muzicii de jazz din secolul al XXlea│
│şi a compozitorilor reprezentativi din │- Biografia şi creaţia │
│muzica universală şi naţională │personalităţilor reprezentative │
└─────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┘


    Sugestii metodologice
    Disciplina Istoria jazzului îşi propune să fundamenteze la nivel teoretic orizontul cultural al tinerilor muzicieni. Istoria jazzului impune, pe lângă o abordare tematică şi o tratare cronologică, conţinuturile obligatorii prevăzute în programă, ce urmează a fi parcurse în succesiunea lor istorică.
    Elementele de bază ale noului curriculum, precum asimilarea lexicului, operarea cu limbajul specific disciplinei, fundamentarea cunoaşterii expresiei individuale în contextul diversităţii culturale contemporane, trec accentul de pe latura teoretică pe cea aplicativă:
    - audiţia muzicală este orientată către conştientizarea elementelor de limbaj şi expresie, definitorii stilistic, în funcţie de perioadele studiate;
    - folosirea unor tehnici de informare şi de cercetare de factură muzicologică, prin utilizarea elementelor muzicale (receptate prin audiţie, memorate şi reproduse), utilizarea partiturii şi a materialelor de specialitate (diverse surse de informaţie, de la dicţionar la internet).
    Alegerea de către profesor a materialului muzical ce urmează a fi audiat va fi orientată spre elementele stilistice cu o importanţă majoră pentru realizarea tuturor competenţelor pe care le impune prezentul curriculum.
    În scopul perfecţionării continue a tinerilor muzicieni ca viitori profesionişti şi oameni de cultură se vor propune de către profesor bibliografii, lucrări de sinteză, monografii ale personalităţilor artistice studiate şi dicţionare.
    Pentru selectarea materialului bibliografic se sugerează următoarele criterii:
    - să fie adaptat nivelului de înţelegere al elevilor;
    - să fie bine dozat ca volum de lucru individual;
    - să poată fi accesat cu uşurinţă de elev;
    - să existe materialul muzical ilustrativ, astfel încât nicio prezentare să nu rămână doar la nivel literar.
    Pentru evaluarea cunoştinţelor la disciplina Istoria jazzului, profesorul va apela la diferite modalităţi de realizare:
    - evaluare iniţială - investigaţia, chestionarul, testele;
    - evaluare formativă - fişe de lucru, examinări orale pentru verificarea lucrărilor audiate;
    - evaluarea sumativă - referat, portofoliul, proiect, examen (probă scrisă şi orală).
    La finalizarea ciclului superior al liceului, viitorul absolvent al specializării Muzică trebuie să poată comunica propriile opţiuni estetice şi să formuleze judecăţi de valoare, avizate şi argumentate.

    Sugestii de audiţii asociate elementelor de conţinut
    Clasa a XI-a
    Contextul istoric al muzicii de jazz
    - moştenirea africană - Original Dixie Land Jazz şi New Orleans Rhythm Kings.

    Introducere în istoria jazzului
    Perioada Ragtime - reprezentanţi:
    - Scott Joplin
    - James P. Johnson
    - Buddy Bolden
    - John Philip Sousa
    - Irving Berlin
    - Jelly Roll Morton
    - Tom Turpin

    Blues-ul - reprezentanţi:
    - Bessie Smith
    - Joe King Oliver

    Urban Blues - reprezentanţi:
    - Gertrude Rainey
    - Louis Armstrong
    - Thomas Fatts Weller

    Boogie-woogie - reprezentanţi:
    - James Edwards "Jimmy" Yancey
    - Earl Hines

    Big band Blues - reprezentanţi:
    - Count Basie Orchestra
    - Glenn Miller Orchestra
    - Duke Ellington Orchestra

    Repere stilistice din perioada clasică a jazzului american
    Swing - reprezentanţi:
    - Duke Ellington
    - Benny Goodman
    - Art Tatum
    - Oscar Peterson
    - Coleman Hawkins
    - Django Reinhard
    - Stephane Grappelli
    - Frank Sinatra
    - Nat King Cole
    - Sarah Vaughan
    - Billie Holliday
    - Ella Fitzgerald

    Be-bop - reprezentanţi:
    - Charles Bird Parker
    - Thelonius Monk
    - Eroll Garner
    - Dizzie Gillespie

    Stilul Cool jazz - reprezentanţi:
    - Lester Young
    - Lennie Tristano
    - Miles Davis
    - Charles Mingus

    Clasa a XII-a
    Prezentarea conceptului de Free jazz - reprezentanţi:
    - Lennie Tristano
    - Cecil Taylor
    - Ornette Coleman
    - Eric Dolphy

    Conceptul Jazz fusion - reprezentanţi:
    - Miles Davis
    - Bill Evans
    - Joe Zawinul
    - Jimmy Smith
    - Chick Corea
    - Keit Jarrett
    - John McLaughin

    Smooth Jazz - reprezentanţi:
    - George Benson

    Jazzul Afro-Cuban - reprezentanţi:
    - Winton Marsalis
    - Machito
    - Arturo Sandoval
    - Stan Kenton
    - Chucho Valdez
    - Paquito D`Rivera

    Jazzul afro-brazilian - reprezentanţi:
    - Joao Gilberto
    - Carlos Alberto Jobim
    - Stan Getz
    - Astrud Gilberto

    Idiomul ethno-jazz în spaţiul carpato-danubiano-pontic - reprezentanţi:
    - Emil şi Mihai Berindei
    - Jancsi Korossy
    - Rihard Oschanitzki
    - Johnny Răducanu
    - Aura Urziceanu
    - Eugen Ciceu
    - Marius Popp
    - Mircea Tiberian

                     __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016