Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 392 din 1 septembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Normelor privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018
În temeiul prevederilor art. 5, 7, 11, art. 75 alin. (1) lit. j), art. 77 alin. (2) şi (3) şi ale art. 85 alin. (2) lit. b) şi c) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar emite prezentul ordin. ART. I Normele privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 909 din 29 octombrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 2, punctele 2, 5, 7, 8 şi 9 se modifică şi vor avea următorul cuprins: "2. firmă de audit - firma de audit autorizată, înregistrată în Registrul public electronic, care poate fi atestată de ASPAAS pentru a oferi îndrumare stagiarilor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, potrivit prevederilor art. 12; ...................................................... 5. mentor sau îndrumător de stagiu - auditorul financiar, autorizat în România sau în alt stat membru, care este atestat de ASPAAS pentru a oferi îndrumare stagiarilor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, potrivit prevederilor art. 12; ..................................................... 7. stagiu de pregătire practică - participarea directă a stagiarului în activităţi specifice auditului financiar şi, după caz, în activităţi de asigurare a raportării privind durabilitatea, sub îndrumarea unui îndrumător de stagiu sau a unei firme de audit atestate, ce se desfăşoară în baza convenţiei de stagiu, pe parcursul unei perioade de minimum 3 ani, din care 8 luni în asigurarea raportării privind durabilitatea, după caz; 8. instruirea teoretică a stagiarilor - cursul prevăzut la art. 7 lit. b) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, efectuat în domeniile prevăzute la art. 9 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, de către stagiari sau de persoanele fizice prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c); 9. proces de autorizare - etapele pe care le parcurge o persoană fizică în vederea obţinerii calităţii de auditor financiar, respectiv: înscrierea la stagiu, efectuarea stagiului/echivalarea stagiului, promovarea examenului de competenţă profesională, autorizarea ca auditor financiar, înscrierea ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România şi înregistrarea în Registrul public electronic;"
2. La articolul 2, după punctul 12 se introduc trei noi puncte, pct. 13-15, cu următorul cuprins: "13. declaraţia auditorului financiar/reprezentatului legal al firmei privind activitatea profesională a persoanelor fizice, în vederea echivalării stagiului de pregătire practică - documentul întocmit de auditorul financiar autorizat în România sau în alt stat membru, care a efectuat misiuni de audit statutar/reprezentantul legal al firmei de audit, prin care se confirmă faptul că persoana fizică angajată în cadrul entităţii a fost implicată în activităţi profesionale care i-au permis să dobândească suficientă experienţă în domeniul situaţiilor financiare anuale, al situaţiilor financiare anuale consolidate şi în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea, după caz; 14. notificare - document emis în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 329/2025 pentru aprobarea Normelor de stabilire a situaţiilor în care se aplică prevederile art. 39 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare, prin care ASPAAS/Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) solicită auditorului/firmei de audit remedierea situaţiei într-un termen de până la 12 luni; 15. înştiinţare - document emis de ASPAAS prin care se comunică stagiarilor, mentorului şi firmei de audit atestate să ofere îndrumare stagiarilor rezultatul evaluării în urma inspecţiei de calitate şi măsurile care au fost dispuse, după caz."
3. La articolul 6, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(1) Stagiarii care doresc autorizarea în activitatea de audit financiar trebuie să efectueze un stagiu de pregătire practică de minimum 3 ani în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, care va consta în participarea la misiuni de audit financiar şi va cuprinde, printre altele, misiuni de audit statutar al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate. (2) Stagiarii care doresc şi autorizarea pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea vor efectua cel puţin 8 luni din perioada stagiului menţionată la alin. (1) în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin participarea la misiuni de asigurare a raportării privind durabilitatea."
4. La articolul 7, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(7) La finalizarea anului III de stagiu/stagiului suplimentar, stagiarii trebuie să depună la ASPAAS, în termen de 30 de zile, declaraţia mentorului privind evaluarea stagiarului prevăzută la art. 8, fără să existe obligaţia de plată a cotizaţiei suplimentare pentru această perioadă. După depăşirea termenului de 30 de zile, obligaţia de plată a cotizaţiei devine aplicabilă, în conformitate cu art. 11."
5. La articolul 7, după alineatul (13) se introduce un nou alineat, alin. (14), cu următorul cuprins: "(14) În situaţia în care, pe parcursul celor 3 ani de stagiu de pregătire practică în activitatea de audit financiar, stagiarul optează şi pentru efectuarea stagiului de pregătire practică în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea, acesta va transmite la ASPAAS o nouă cerere de înscriere la stagiu cu această opţiune, conform anexei nr. 1, împreună cu convenţia de stagiu încheiată pentru activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea."
6. La articolul 9, alineatele (1), (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(1) Pe perioada stagiului de pregătire practică sau anterior acesteia, stagiarii au obligaţia să efectueze un curs de instruire teoretică, iar dovada efectuării cursului se va transmite la ASPAAS până la finalizarea stagiului. ..................................................... (3) În cazul în care dovada efectuării cursului nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), ASPAAS va informa stagiarul/persoana fizică prin e-mail în vederea conformării. (4) Dovada efectuării cursului de instruire teoretică reprezintă orice document eliberat de firma de audit/cabinetul mentorului/ organismul profesional/centrul de formare profesională, diplomă universitară la nivel de master însoţită de foaie matricolă, în copie conformă cu originalul, sau adeverinţă, în original, din care să rezulte respectarea prevederilor alin. (2)."
7. După articolul 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu următorul cuprins: "ART. 9^1 Recunoaşterea stagiului de pregătire practică Prin excepţie de la prevederile art. 4-8, pot fi recunoscute drept stagiu de pregătire practică: a) perioada în care o persoana fizică a fost angajată timp de 15 ani în activităţi profesionale care i-au permis să dobândească suficientă experienţă în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic; b) perioada în care o persoană fizică a fost angajată şi a fost implicată în activităţi profesionale care i-au permis să dobândească suficientă experienţă în domeniul auditului situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, desfăşurate pe lângă un auditor financiar care a efectuat misiuni de audit statutar, pe parcursul unei perioade de 3 ani, din care 8 luni în asigurarea raportării privind durabilitatea, după caz; c) perioada de cel puţin 5 ani în care o persoană fizică a avut calitatea de conducător de doctorat în domeniul finanţe sau contabilitate."
8. La articolul 10, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(1) În conformitate cu prevederile art. 9^1 şi în aplicarea prevederilor art. 11 alin. (8) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar şi în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea, după caz, poate fi echivalat persoanelor fizice care: a) dovedesc prin documente justificative că au fost angajate timp de 15 ani în activităţi profesionale care le-au permis să dobândească suficientă experienţă în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic, pentru echivalarea pregătirii practice şi teoretice în activitatea de audit financiar; b) dovedesc prin documente justificative că au fost angajate timp de 3 ani în activităţi profesionale care le-au permis să dobândească suficientă experienţă în domeniul auditului situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, desfăşurate pe lângă un auditor financiar care a efectuat misiuni de audit statutar, din care 8 luni în asigurarea raportării privind durabilitatea, după caz, pentru echivalarea stagiului de pregătire practică în activitatea de audit financiar şi în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea, după caz; c) au calitatea de conducător de doctorat în domeniul finanţe sau contabilitate de cel puţin 5 ani pentru echivalarea pregătirii practice în activitatea de audit financiar. (2) În aplicarea prevederilor art. 11 alin. (8) şi (9) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, persoanelor fizice prevăzute la alin. (1) lit. a) li se echivalează concomitent şi cursul de instruire teoretică prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) au obligaţia depunerii dovezii de efectuare a cursului de instruire teoretică efectuat în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) şi/sau (3) după caz, din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările, care constă în documentele prevăzute la art. 9 alin. (4) din prezentele norme."
9. La articolul 10, după alineatul (3) se introduc şapte noi alineate, alin. (3^1)-(3^7), cu următorul cuprins: "(3^1) Pentru dovedirea experienţei în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic, prevăzută la alin. (1) lit. a), persoanele fizice vor depune la ASPAAS următoarele documente: a) cerere de echivalare, prevăzută în anexa nr. 6, în original, sub semnătură olografă; b) copie a cărţii de identitate/paşaportului, aflat(ă) în termen de valabilitate; c) curriculum vitae, model Europass, în original, cu semnătură olografă, din care să reiasă experienţa profesională de 15 ani în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic; d) documente care să dovedească experienţa relevantă în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic, putând fi reprezentate de adeverinţe, carnet de muncă, contracte de muncă/de prestări servicii sau orice alte documente oficiale echivalente, în original sau în copie certificată, după caz; e) declaraţia pe propria răspundere, în original, sub semnătură olografă, din care rezultă că nu au fost încălcate condiţiile de bună reputaţie pe perioada celor 15 ani, prin raportare la următoarele criterii: - existenţa unei condamnări pentru săvârşirea unei infracţiuni cu intenţie, dispusă faţă de persoana fizică; – aplicarea de măsuri preventive privative sau restrictive de libertate în cadrul unui proces penal, în cazul în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii unei infracţiuni cu intenţie faţă de persoana fizică; – aplicarea unei pedepse complementare şi/sau a unei pedepse accesorii de interzicere a exercitării activităţii profesionale de către persoana fizică; – aplicarea unei măsuri de siguranţă prin care i s-a interzis exercitarea profesiei; – aplicarea de sancţiuni disciplinare sau administrative persoanei fizice de către autorităţi, instituţii sau organisme române ori străine din domeniul în care a activat; – aplicarea de restricţii/interdicţii persoanei fizice pentru desfăşurarea de activităţi profesionale de către autorităţi, instituţii sau organisme române sau străine; f) dovada achitării taxei de analiză a dosarului de echivalare în conformitate cu art. 11. (3^2) Pentru dovedirea experienţei în domeniul juridic, prevăzută la alin. (1) lit. a), persoana fizică trebuie să depună adeverinţă/document echivalent, în original sau copie certificată, eliberat(ă) de angajator/colaborator, prin care se atestă perioada în care persoana fizică a avut calitatea de angajat/avocat colaborator şi adevereşte faptul că aceasta a prestat servicii de consultanţă/asistenţă juridică în domeniul financiar-contabil. (3^3) Pentru dovedirea experienţei prevăzute la alin. (1) lit. b), persoanele fizice vor depune la ASPAAS următoarele documente: a) cererea de echivalare, prevăzută în anexa nr. 6, în original, sub semnătură olografă; b) copie a cărţii de identitate/paşaportului, aflat(ă) în termen de valabilitate; c) curriculum vitae, model Europass, în original, cu semnătură olografă, din care să reiasă experienţa profesională de 3 ani în domeniile prevăzute la alin. (1) lit. b); d) diploma de licenţă, în copie certificată pentru conformitate cu originalul sau în copie legalizată; e) adeverinţă/document echivalent, în original sau copie certificată în conformitate cu originalul, eliberat(ă) de angajator, prin care se atestă perioada în care persoana care solicită echivalarea a avut calitatea de angajat, se adevereşte perioada în care angajatul a participat la misiuni de audit statutar şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea, după caz, se precizează numărul misiunilor de audit statutar la care a participat angajatul şi faptul că în perioada menţionată auditorul financiar pe lângă care angajatul şi-a desfăşurat activitatea, respectiv firma de audit angajatoare, după caz, a fost activ(ă) şi înregistrat(ă) în Registrul public electronic; f) declaraţia pe propria răspundere, în original, sub semnătură olografă, din care rezultă că nu au fost încălcate condiţiile de bună reputaţie pe perioada celor 3 ani, prin raportare la următoarele criterii: - existenţa unei condamnări pentru săvârşirea unei infracţiuni cu intenţie, dispusă faţă de persoana fizică; – aplicarea de măsuri preventive privative sau restrictive de libertate în cadrul unui proces penal, în cazul în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii unei infracţiuni cu intenţie faţă de persoana fizică; – aplicarea unei pedepse complementare şi/sau a unei pedepse accesorii de interzicere a exercitării activităţii profesionale de către persoana fizică; – aplicarea unei măsuri de siguranţă prin care i s-a interzis exercitarea profesiei; – aplicarea de sancţiuni disciplinare sau administrative persoanei fizice de către autorităţi, instituţii sau organisme române ori străine din domeniul în care a activat; – aplicarea de restricţii/interdicţii persoanei fizice pentru desfăşurarea de activităţi profesionale, de către autorităţi, instituţii sau organisme române sau străine; g) declaraţia auditorului financiar/reprezentantului legal al firmei de audit privind activitatea profesională a persoanelor fizice angajate, în vederea echivalării stagiului de pregătire practică, conform anexei nr. 10, în original, sub semnătură olografă; h) dovada efectuării cursului de instruire teoretică, în conformitate cu art. 9 alin. (4); i) dovada achitării taxei de analiză a dosarului de echivalare, în conformitate cu art. 11. (3^4) La echivalarea stagiului de pregătire practică prevăzut la alin. (1) lit. b), angajatorul trebuie să fi obţinut cel puţin calificativul «acceptabil», în cazul în care au fost efectuate inspecţii periodice sau tematice, în conformitate cu art. 13 alin. (3) din anexa la Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 184/2025 pentru aprobarea Normelor privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, precum şi activităţi de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea, în perioada de 3 ani pentru care se solicită echivalarea. (3^5) Pentru dovedirea experienţei prevăzută la alin. (1) lit. c), persoanele fizice vor depune la ASPAAS următoarele documente: a) cerere de echivalare, prevăzută în anexa nr. 6, în original, sub semnătură olografă; b) copie a cărţii de identitate/paşaportului, aflat(ă) în termen de valabilitate; c) curriculum vitae, model Europass, în original, sub semnătură olografă, din care să reiasă experienţa profesională în calitatea de conducător de doctorat în domeniul finanţe sau contabilitate de cel puţin 5 ani; d) documente care să ateste calitatea de conducător de doctorat şi vechimea în profesie eliberate de şcoala doctorală, în original; e) declaraţia pe propria răspundere, în original, sub semnătură olografă, din care rezultă că nu au fost încălcate condiţiile de bună reputaţie pe perioada de cel puţin 5 ani, prin raportare la următoarele criterii: - existenţa unei condamnări pentru săvârşirea unei infracţiuni cu intenţie, dispusă faţă de persoana fizică; – aplicarea de măsuri preventive privative sau restrictive de libertate în cadrul unui proces penal, în cazul în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii unei infracţiuni cu intenţie faţă de persoana fizică; – aplicarea unei pedepse complementare şi/sau a unei pedepse accesorii de interzicere a exercitării activităţii profesionale de către persoana fizică; – aplicarea unei măsuri de siguranţă prin care i s-a interzis exercitarea profesiei; – aplicarea de sancţiuni disciplinare sau administrative persoanei fizice de către autorităţi, instituţii sau organisme române ori străine din domeniul în care a activat; – aplicarea de restricţii/interdicţii persoanei fizice pentru desfăşurarea de activităţi profesionale, de către autorităţi, instituţii sau organisme române sau străine; f) dovada efectuării cursului de instruire teoretică, în conformitate cu art. 9 alin. (4); g) dovada achitării taxei de analiză a dosarului de echivalare, în conformitate cu art. 11. (3^6) În situaţia în care angajatorul/colaboratorul prevăzut la alin. (3^2) se află în prezent radiat din evidenţele organismului profesional, informaţiile legate de perioada de angajare şi activitatea profesională desfăşurată pot fi dovedite prin alte documente oficiale echivalente sau declaraţia reprezentantului legal al societăţii radiate. (3^7) În situaţia în care angajatorul prevăzut la alin. (3^3) lit. c) se află în prezent radiat din evidenţele Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, informaţiile legate de perioada de angajare şi activitatea profesională desfăşurată pot fi dovedite prin alte documente oficiale echivalente, iar restul informaţiilor vor fi confirmate printr-o declaraţie a auditorului financiar pe lângă care şi-a desfăşurat activitatea pe perioada celor 3 ani."
10. La articolul 10, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins: "(4^1) În cazul în care documentele justificative sunt incomplete sau conţin erori, persoanele de la alin. (1) trebuie să completeze/să remedieze această situaţie în termen de 15 zile lucrătoare de la solicitarea ASPAAS; în caz contrar, cererea de echivalare se va respinge."
11. Titlul capitolului IV se modifică şi va avea următorul cuprins: " CAP. IV Atestarea ca mentor sau îndrumător de stagiu "
12. La articolul 12 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, lit. g), cu următorul cuprins: "g) în cazul în care au fost efectuate inspecţii periodice sau tematice, în conformitate cu art. 13 alin. (3) din anexa la Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 184/2025, auditorii financiari trebuie să fi obţinut cel puţin calificativul «acceptabil"
13. La articolul 12 alineatul (2), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins: "f) în cazul în care au fost efectuate inspecţii periodice sau tematice, în conformitate cu art. 13 alin. (3) din anexa la Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 184/2025, firmele de audit trebuie să fi obţinut cel puţin calificativul «acceptabil"
14. La articolul 12, după alineatul (11) se introduc nouă noi alineate, alin. (12)-(20), cu următorul cuprins: "(12) Calitatea de mentor se evaluează de către ASPAAS, ori de câte ori se consideră necesar. (13) ASPAAS va efectua verificări în vederea respectării condiţiilor prevăzute la alin. (1) lit. g) şi alin. (2) lit. f). (14) În cazul în care mentorul/firma de audit care oferă îndrumare stagiarilor obţine un calificativ inferior celui prevăzut la alin. (1) lit. g) şi alin. (2) lit. f), inspectorii emit o notificare în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 329/2025. Dacă într-un termen de până la 12 luni de la notificare constatările nu sunt remediate, auditorul financiar nu mai îndeplineşte condiţiile de îndrumător de stagiu. (15) În situaţia în care inspectorii constată nerespectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1) lit. g) şi alin. (2) lit. f) în două verificări consecutive, aceştia vor elabora un raport care se va înainta preşedintelui ASPAAS cu propunerea de retragere a atestării ca mentor sau ca firmă de audit care oferă îndrumare stagiarilor. (16) În situaţia retragerii atestării, atât mentorii/firmele de audit care oferă îndrumare stagiarilor, cât şi stagiarii vor primi înştiinţarea cu privire la retragere, cu menţiunea că stagiul efectuat până la data retragerii atestării este recunoscut de către ASPAAS cu condiţia depunerii declaraţiei mentorului privind evaluarea stagiarului. (17) În urma retragerii atestării ca mentor/firmă de audit care oferă îndrumare stagiarilor, convenţia de stagiu încetează şi devin aplicabile prevederile art. 13 alin. (4). (18) Inspecţiile pentru asigurarea calităţii se pot efectua de inspectorii din cadrul ASPAAS sau CAFR prin delegare, conform prevederilor art. 52 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare. (19) Retragerea atestării mentorului/firmei de audit care oferă îndrumare stagiarilor intervine şi în cazul în care nu mai este îndeplinită condiţia prevăzută la alin. (1) lit. a), respectiv alin. (2) lit. a). (20) Retragerea atestării ca mentor/firmă de audit care oferă îndrumare stagiarilor se dispune prin ordin al preşedintelui ASPAAS, care se comunică auditorilor financiari/firmelor de audit vizate, iar stagiarii aflaţi sub îndrumarea acestora vor fi informaţi în acest sens."
15. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 16 Anexe Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din prezentele norme."
16. Anexa nr. 6 se modifică şi va avea următorul cuprins: " ANEXA 6 la norme CERERE de echivalare a stagiului de pregătire practică şi a instruirii teoretice, după caz Subsemnatul/Subsemnata, ........................................., cu domiciliul în ţara .............................., localitatea ..........................., str. ..................... nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. .........., eliberat(ă) de .............. la data de ...................., cod numeric personal (CNP) ........................................., solicit echivalarea stagiului de pregătire practică în activitatea de audit financiar şi de asigurare a raportării privind durabilitatea, după caz, şi a instruirii teoretice, după caz, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (8) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, şi declar că: [ ] am fost angajat(ă) timp de 15 ani în activităţi profesionale care mi-au permis să dobândesc suficientă experienţă în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic. Anexez la prezenta cerere următoarele documente: - copie a cărţii de identitate/paşaportului, aflat(ă) în termen de valabilitate; – curriculum vitae, model Europass, în original, sub semnătură olografă, din care să reiasă experienţa profesională de 15 ani în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic; – documente care să dovedească experienţa relevantă în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic (adeverinţe, carnet de muncă, contracte de muncă, de prestări servicii sau alte documente oficiale echivalente), în original sau în copie certificată, după caz; – declaraţia pe propria răspundere, în original, sub semnătură olografă, din care rezultă că nu au fost încălcate condiţiile de bună reputaţie pe perioada celor 15 ani, prin raportarea la criteriile prevăzute la art. 10 alin. (3^1) lit. e) din Normele privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare norme; – dovada achitării taxei de analiză a dosarului de echivalare; [ ] am fost angajat(ă) timp de 3 ani în activităţi profesionale care mi-au permis să dobândesc suficientă experienţă în domeniul auditului situaţiilor financiare anuale, al situaţiilor financiare anuale consolidate, desfăşurate pe lângă un auditor financiar care a efectuat misiuni de audit statutar, din care 8 luni în asigurarea raportării privind durabilitatea, după caz. Anexez la prezenta cerere următoarele documente: - copie a cărţii de identitate/paşaportului, aflat(ă) în termen de valabilitate; – curriculum vitae, model Europass, în original, sub semnătură olografă, din care să reiasă experienţa profesională de 3 ani în domeniile de mai sus; – diploma de licenţă, în copie certificată pentru conformitate cu originalul sau în copie legalizată; – adeverinţă/document echivalent eliberat(ă) de angajator potrivit art. 10 alin. (3^3) lit. e) din norme; – declaraţia pe propria răspundere, în original, sub semnătură olografă, din care rezultă că nu au fost încălcate condiţiile de bună reputaţie pe perioada celor 3 ani, prin raportarea la criteriile prevăzute la art. 10 alin. (3^3) lit. f) din norme; – declaraţia prevăzută în anexa nr. 10 la norme, în original, sub semnătură olografă; – dovada efectuării cursului de instruire teoretică, în conformitate cu art. 9 alin. (4) din norme; – dovada achitării taxei de analiză a dosarului de echivalare; [ ] am calitatea de conducător de doctorat în domeniul finanţe sau contabilitate de cel puţin 5 ani. Anexez la prezenta cerere următoarele documente: - copie a cărţii de identitate/paşaportului, aflată/aflat în termen de valabilitate; – curriculum vitae, model Europass, în original, sub semnătură olografă, din care să reiasă experienţa profesională în calitatea de conducător de doctorat în domeniul finanţe sau contabilitate de cel puţin 5 ani; – documente justificative eliberate de şcoala doctorală, în original; – declaraţia pe propria răspundere, în original, sub semnătură olografă, din care rezultă că nu au fost încălcate condiţiile de bună reputaţie pe perioada de cel puţin 5 ani, prin raportarea la criteriile prevăzute la art. 10 alin. (3^5) lit. e) din norme; – dovada efectuării cursului de instruire teoretică, în conformitate cu art. 9 alin. (4) din norme; – dovada achitării taxei de analiză a dosarului de echivalare. Date de contact solicitant: Adresă de e-mail ............. Telefon ............................ Adresa de corespondenţă: localitatea ....................., str. ................ nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judeţul .................. Subsemnatul/Subsemnata, ..............................................., declar, sub sancţiunea prevederilor art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
17. După anexa nr. 9 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 10, cu următorul cuprins: " ANEXA 10 la norme DECLARAŢIA auditorului financiar/reprezentantului legal al firmei de audit privind activitatea profesională a persoanelor fizice, în vederea echivalării stagiului de pregătire practică Subsemnatul/Subsemnata, ....................................................., auditor financiar înregistrat în Registrul public electronic cu nr. AF ..................................../reprezentant legal al firmei de audit ...................................................., înregistrată în Registrul public electronic cu nr. FA ............................/liber-profesionist, prin prezenta menţionez că domnul/doamna ..................................., CNP ..................................., a fost angajat(ă) al (a) ..........., a desfăşurat activităţi/a fost implicat(ă) în misiuni de audit statutar în perioada ......................... şi de asigurare a raportării privind durabilitatea, după caz, în perioada ...................................... şi declar următoarele: a) misiunile i-au permis să dobândească suficientă experienţă, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (8) lit. b) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare; b) a participat la programe de pregătire pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru dezvoltarea profesională continuă potrivit sistemului de management al calităţii implementat de entitate; c) a atins un nivel corespunzător de pregătire profesională în urma evaluării parametrilor de performanţă a activităţii desfăşurate în perioada ................; d) activitatea desfăşurată de angajat a cuprins toate etapele unui audit, inclusiv revizuirea, şi i s-a explicat raţionamentul privind emiterea rapoartelor de audit. Alte menţiuni: ...................................................................... Subsemnatul/Subsemnata, ....................................................., declar pe propria răspundere şi cunoscând sancţiunile prevăzute de legea penală pentru falsul în declaraţii că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor, în exercitarea atribuţiilor legale. Întocmit, Auditor financiar/Reprezentant legal .....(nume, prenume) ...... Nr. RPE .............
NOTE: 1. Dacă informaţiile din Registrul public electronic ale auditorului financiar/firmei de audit din perioada în care persoana fizică solicită echivalarea diferă de informaţiile actuale, la secţiunea «Alte menţiuni» se vor preciza ambele. 2. Prezenta declaraţie va fi întocmită de către reprezentantul legal al firmei de audit doar în situaţia în care auditorul financiar se află în imposibilitatea de a o întocmi (deces, incompatibilitate etc.)."
ART. II Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, Georgiana-Oana Stănilă
Bucureşti, 1 septembrie 2025. Nr. 392. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email