Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 39 din 16 octombrie 2007  privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distributie a energiei electrice - Revizia 1    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 39 din 16 octombrie 2007 privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distributie a energiei electrice - Revizia 1

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 722 din 25 octombrie 2007
Având în vedere Referatul de aprobare întocmit de Departamentul preţuri şi tarife în domeniul energiei electrice şi Procesul-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 16 octombrie 2007,
în temeiul art. 9 alin. (8) şi (9) şi al art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), c) şi h) din <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice - Revizia 1*), cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.


───────────────
*) Metodologia împreunã cu anexele la aceasta se publicã şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 722 bis în afara abonamentului, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru vânzãri şi relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.

ART. 2
Operatorii economici şi persoanele fizice din Sistemul electroenergetic naţional vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Entitãţile organizatorice din cadrul Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmãri respectarea prevederilor prezentului ordin.
ART. 4
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 31/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare la data publicãrii.

p. Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş

Bucureşti, 16 octombrie 2007.
Nr. 39.

ANEXĂ

METODOLOGIE
de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie
a energiei electrice - Revizia 1

1. Scopul şi obiectivele metodologiei
ART. 1
(1) Prezenta metodologie reglementeazã atât metoda de stabilire, cât şi controlul tarifelor pentru serviciul de distribuţie prestat de operatorul principal de distribuţie.
(2) Metoda de reglementare adoptatã este de tip "coş de tarife plafon".
ART. 2
Aplicarea acestui tip de reglementare stimulativã asigurã:
a) un mediu de reglementare eficient;
b) o alocare echitabilã a câştigurilor, rezultate prin creşterea eficienţei peste ţintele stabilite de autoritatea competentã, între operatorul principal de distribuţie şi beneficiarii serviciului de distribuţie;
c) viabilitatea financiarã a societãţilor de distribuţie;
d) funcţionarea efectivã şi eficientã a societãţilor de distribuţie;
e) prevenirea abuzului de poziţie dominantã a operatorului de distribuţie;
f) promovarea investiţiilor eficiente în reţeaua de distribuţie a energiei electrice;
g) promovarea unor practici eficiente de exploatare şi mentenanţã a reţelei de distribuţie a energiei electrice;
h) folosirea eficientã a infrastructurii existente;
i) operarea în condiţii de siguranţã a reţelei de distribuţie;
j) îmbunãtãţirea calitãţii serviciului de distribuţie;
k) o abordare transparentã privind procesul de reglementare.
2. Domeniu de aplicare
ART. 3
Metodologia este utilizatã de cãtre:
a) operatorii principali de distribuţie a energiei electrice, care distribuie energie electricã la mai mult de 100.000 de consumatori, pentru fundamentarea, stabilirea şi aplicarea tarifelor de distribuţie din cadrul fiecãrei perioade de reglementare;
b) Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, denumitã în continuare ANRE, în procesul de analizã a datelor şi informaţiilor transmise de operatorii principali de distribuţie, în vederea aprobãrii tarifelor pentru serviciul de distribuţie.
ART. 4
Tarifele de distribuţie se aplicã, în baza unui contract de distribuţie tuturor utilizatorilor reţelei de distribuţie, conectaţi la reţeaua de distribuţie a operatorului principal de distribuţie, în concordanţã cu nivelul de tensiune la care este distribuitã/extrasã energia electricã.
3. Definiţii şi abrevieri
ART. 5
Termenii şi abrevierile din prezenta metodologie au urmãtoarele semnificaţii:





┌────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┐
│activitate reglementatã │- activitatea desfãşuratã de o persoanã │
│ │fizicã/juridicã, ce constituie obiectul unor │
│ │reglementãri emise de ANRE; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│anul t │- anul curent pe parcursul cãruia se efectueazã │
│ │analizele pentru stabilirea veniturilor reglementate │
│ │şi aprobarea tarifelor de distribuţie pentru anul │
│ │t+1; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│anul t-1 │- anul reglementat anterior anului reglementat │
│ │curent; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│anii t+n │- anii unei perioade de reglementare; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│an de bazã │- ultimul an al unei perioade de reglementare; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│amortizare reglementatã │- amortizarea recunoscutã de ANRE, aferentã │
│ │mijloacelor fixe ce contribuie la prestarea │
│ │serviciului de distribuţie, consideratã în calculul │
│ │tarifelor de distribuţie; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│autoritate competentã │- Autoritatea Naţionalã de Reglementare în domeniul │
│ │Energiei - ANRE; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│baza reglementatã a │- valoarea netã a mijloacelor fixe ce contribuie la │
│activelor (BAR) │prestarea serviciului de distribuţie, recunoscutã de │
│ │ANRE; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│categorii de instalaţii │- grupurile de instalaţii, inclusiv echipamentele de │
│ │mãsurare funcţionând la acelaşi nivel de tensiune │
│ │identificat şi delimitat în scopul determinãrii │
│ │tarifelor specifice de distribuţie: │
│ │a) categoria 110 kV - grupul de instalaţii care │
│ │funcţioneazã la nivelul de tensiune de 110 kV │
│ │(inclusiv staţii de conexiune); │
│ │b) categoria staţii de transformare IT/MT - grupul │
│ │de instalaţii din staţiile de transformare 110 kV/MT │
│ │(exclusiv instalaţiile din staţiile de conexiune care│
│ │funcţioneazã la nivelul de MT); │
│ │c) categoria MT - grup de instalaţii care │
│ │funcţioneazã la nivel de MT [inclusiv instalaţiile │
│ │din staţiile de conexiune, exclusiv instalaţiile │
│ │definite la lit. b)]; │
│ │d) categoria puncte de transformare MT/JT - grupul de│
│ │instalaţii din punctele de transformare MT/JT │
│ │(exclusiv instalaţiile din punctele de conexiune); │
│ │e) categoria JT - grupul de instalaţii care │
│ │funcţioneazã la nivel de JT [inclusiv instalaţiile │
│ │din punctele de conexiune, exclusiv instalaţiile │
│ │definite la lit. d)]. │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│categorie de consumatori│- grupul de consumatori cu caracteristici comune ale │
│ │cererii de energie electricã; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│contribuţie financiarã │- aportul în numerar al beneficiarilor serviciului │
│ │de distribuţie sau al unei terţe pãrţi (de exemplu, │
│ │fonduri de la organismele interne sau internaţionale,│
│ │subvenţii, taxa de dezvoltare, tariful de racordare │
│ │etc.) dat cu titlu gratuit operatorilor principali │
│ │de distribuţie; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│costuri reglementate │- costurile datorate unor evenimente unice │
│reprezentând cheltuieli │(de exemplu, separarea activitãţii de distribuţie de │
│speciale │cea de furnizare a energiei electrice), foarte rare, │
│ │care au loc o datã la câţiva ani (de exemplu, │
│ │studiile privind evaluarea sau reevaluarea activelor,│
│ │studii privind amortizarea ori studii asimilate, │
│ │al cãror efect în termen de cheltuieli se poate │
│ │împãrţi pe mai multe perioade) sau alte cauze │
│ │extraordinare. │
│ │NOTĂ: Aceste costuri pot fi amânate şi amortizate pe │
│ │perioada pe care aceastã cheltuialã îşi produce │
│ │efectele. În astfel de cazuri, perioada de amortizare│
│ │trebuie sã corespundã cu perioada de realizare a │
│ │beneficiilor; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│cost serviciu de │- totalul costurilor justificate şi recunoscute de │
│distribuţie │autoritatea competentã, repartizate serviciului │
│ │de distribuţie a energiei electrice active, din │
│ │totalul costurilor operatorului principal de │
│ │distribuţie; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│coş de tarife-plafon │- limita superioarã impusã asupra mediei ponderate a │
│(Tariffs Basket Cap) │structurii tarifelor operatorului de distribuţie. │
│ │Ponderarea se realizeazã prin cantitãţile de energie │
│ │electricã distribuite de operatorul de distribuţie │
│ │pe categorii de consumatori şi niveluri de tensiune; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│cost mediu ponderat al │- media ponderatã a costurilor capitalurilor │
│capitalului │utilizate. │
│ │NOTĂ: Structura capitalului este formatã din │
│ │împrumuturi bancare pe termen lung şi capitaluri │
│ │proprii. Costul mediu ponderat al capitalului se │
│ │calculeazã ca o însumare a costurilor capitalurilor │
│ │utilizate, ţinându-se cont de ponderea acestora. │
│ │Costul capitalului propriu reflectã câştigurile nete │
│ │care vor fi obţinute de cãtre acţionari dupã │
│ │acoperirea tuturor costurilor aferente. Autoritatea │
│ │competentã poate considera diferite metode în │
│ │determinarea unui cost adecvat al capitalului │
│ │propriu; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│CPT reglementat │- consumul propriu tehnologic considerat de ANRE la │
│ │calculul tarifelor de distribuţie; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│energie distribuitã │- energie electricã activã pentru care se asigurã │
│ │serviciul de distribuţie, mãsuratã în punctele de │
│ │ieşire (extrasã) din reţelele de distribuţie şi │
│ │pentru care se aplicã tariful de distribuţie sau o │
│ │componentã a acestuia; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│indicatori de │- indicatorii stabiliţi conform standardului de │
│performanţã pentru │performanţã a serviciului de distribuţie pentru │
│serviciul de distribuţie│menţinerea unui nivel minim al calitãţii serviciului │
│ │de distribuţie; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│înaltã tensiune - IT │- tensiunea mai mare sau egalã cu 110 kV; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│medie tensiune - MT │- tensiunea cuprinsã în intervalul 1-110 kV exclusiv,│
│ │respectiv 6 kV, 10 kV, 20 kV, 30 kV, 35 kV; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│joasã tensiune - JT │- tensiunea mai micã sau egalã cu 1 kV; valoarea │
│ │standardizatã pentru reţelele trifazate este de │
│ │0,4 kV (inclusiv instalaţiile din punctele de │
│ │conexiune cu reţeaua de iluminat public); │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│mijloc fix │- în accepţiunea prezentei metodologii, în categoria │
│ │mijloacelor fixe sunt considerate şi licenţele şi │
│ │brevetele incluse în contabilitate, rezultate în │
│ │urma investiţiilor efectuate; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│necesar de fond │- în accepţiunea prezentei metodologii, prin necesar │
│de rulment (NFRR) │de fond de rulment (NFRR) se înţelege suma de bani │
│ │aferentã finanţãrii creditelor pe termen scurt, │
│ │credite contractate pentru desfãşurarea activitãţii │
│ │de exploatare aferentã serviciului de distribuţie a │
│ │energiei electrice; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│operator principal de │- persoana juridicã, titularã a unei licenţe de │
│distribuţie (ODP) │distribuţie, care deţine o reţea electricã de │
│ │distribuţie pe care o exploateazã, întreţine, │
│ │modernizeazã, dezvoltã şi are în concesiune │
│ │exploatarea activitãţilor şi serviciului de │
│ │distribuţie a energiei electrice. Operatorul │
│ │principal de distribuţie distribuie energie electricã│
│ │la mai mult de 100.000 de clienţi; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│OTS │- operatorul de transport şi de sistem; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│perioadã de reglementare│- perioada determinatã de timp de 5 ani, în care se │
│ │aplicã o metodã de reglementare de tip coş de │
│ │tarife-plafon. Prin excepţie, prima perioadã de │
│ │reglementare este de 3 ani (2005-2007); │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│rata inflaţiei (RI) │- rata reglementatã a inflaţiei, exprimatã în │
│ │procente; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│rata titlurilor de │- rata dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali,│
│stat (RTS) │cu scadenţã la un an, exprimatã în procente. În cazul│
│ │în care nu au fost emise titluri de stat cu scadenţã │
│ │la un an, ANRE stabileşte şi comunicã operatorilor │
│ │principali de distribuţie, pe baza datelor furnizate │
│ │de instituţiile abilitate, care emisiune de titluri │
│ │de stat este utilizatã; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│rentabilitatea bazei │- valoarea recunoscutã de ANRE a randamentului │
│reglementate a activelor│ reglementat al BAR, exprimatã în unitãţi │
│(RBAR) │monetare; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│RRR │- rata reglementatã a rentabilitãţii, exprimatã în │
│ │procente; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│tarif de distribuţie │- tariful aprobat de ANRE, aferent serviciului de │
│a energiei electrice │distribuţie a energiei electrice active, ce poate │
│ │avea una sau mai multe componente aferente fiecãrei │
│ │categorii de instalaţii. Pentru prima perioadã de │
│ │reglementare reprezintã tariful calculat pentru │
│ │fiecare categorie de instalaţii, ca raport între │
│ │veniturile reglementate aferente acesteia şi suma │
│ │energiilor distribuite prin aceasta; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│venit-ţintã iniţial │- venitul anual calculat în termeni reali pe baza │
│ │costurilor prognozate reglementate ale serviciului │
│ │de distribuţie, aferente fiecãrui an al perioadei de │
│ │reglementare, obţinut pentru fiecare an al perioadei │
│ │de reglementare dupã aplicarea factorului de │
│ │eficienţã X(iniţial) asupra costurilor de operare şi │
│ │mentenanţã controlabile ale anului precedent; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│venituri liniarizate │- veniturile care conduc la valoarea netã prezentã │
│ │echivalentã a veniturilor-ţintã iniţiale, prin │
│ │aplicarea factorului de liniarizare X(final) asupra │
│ │tarifelor în vigoare în ultimul an înainte de │
│ │începutul perioadei de reglementare şi a cantitãţilor│
│ │prognozate. Veniturile liniarizate se utilizeazã │
│ │pentru determinarea X(final); │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│venit reglementat │- venitul considerat de autoritatea competentã │
│ │aferent tarifelor de distribuţie aprobate pentru │
│ │anul t+1; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│X(iniţial) │- procentul de reducere de la un an la altul a │
│ │costurilor de operare şi mentenanţã controlabile, │
│ │stabilit pentru creşterea eficienţei serviciului de │
│ │distribuţie a energiei electrice; │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│X(final) │- procentul de variaţie, fãrã inflaţie, de la un an │
│ │la altul a tarifului de distribuţie, înainte de │
│ │aplicarea corecţiilor. │
└────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────┘



4. Documente de referinţã
ART. 6
În redactarea prezentei metodologii s-au utilizat urmãtoarele documente de referinţã:
a) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>Hotãrârea Guvernului nr. 890/2003 privind aprobarea "Foii de parcurs din domeniul energetic din România", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 şi 581 bis din 14 august 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.048/2004 pentru aprobarea conţinutului-cadru al caietului de sarcini, a contractului-cadru de concesiune şi a procedurii pentru acordarea concesiunii serviciului public privind distribuţia energiei electrice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. nr. 22 din 7 ianuarie 2005, astfel cum a fost modificatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.412/2004 .
5. Principii
ART. 7
Operatorilor principali de distribuţie le revine în întregime responsabilitatea transmiterii şi fundamentãrii datelor şi informaţiilor necesare autoritãţii competente pentru stabilirea veniturilor reglementate şi a tarifelor de distribuţie.
ART. 8
(1) La calculul tarifelor de distribuţie, orice cost justificat asociat activitãţii de distribuţie este considerat o singurã datã.
(2) În cazul în care se constatã cã un cost a fost inclus de mai multe ori, acesta va fi corectat prin scãderea din venitul reglementat aferent urmãtoarei perioade de reglementare.
ART. 9
Tarifele de distribuţie sunt aprobate de autoritatea competentã pentru fiecare operator de distribuţie. Tarifele de distribuţie sunt unice pentru reţeaua fiecãrui operator de distribuţie.
ART. 10
Pentru fiecare an al perioadei de reglementare venitul reglementat pentru serviciul de distribuţie trebuie sã respecte condiţia prevãzutã la art. 88.
ART. 11
(1) Toate datele necesare determinãrii veniturilor, care sunt transmise de operatorul principal de distribuţie, sunt exprimate în termeni reali, respectiv în valori monetare aferente anului imediat anterior începerii fiecãrei perioade de reglementare.
(2) Efectul inflaţiei asupra costurilor este acoperit prin intermediul RI aplicatã anual tarifelor.
ART. 12
(1) În aplicarea acestui tip de reglementare, autoritatea competentã verificã tarifele de distribuţie care se aplicã pentru serviciul de distribuţie pentru fiecare an al perioadei de reglementare.
(2) Perioadele de reglementare sunt de 5 ani, cu excepţia primei perioade de reglementare care este de 3 ani (2005-2007).
ART. 13
În procesul de verificare, autoritatea competentã ia în considerare solicitarea transmisã de operatorul principal de distribuţie pentru perioada de reglementare, ţinând cont, în principal, de:
a) cantitatea justificatã de energie electricã distribuitã;
b) standardele de performanţã impuse operatorului de distribuţie conform legislaţiei în vigoare;
c) stabilitatea tarifelor;
d) CPT reglementat conform planului de reducere stabilit de operator şi aprobat de ANRE;
e) rata reglementatã a rentabilitãţii aplicatã bazei reglementate a activelor reţelei de distribuţie;
f) taxele stabilite de autoritãţile centrale sau locale, aferente serviciului de distribuţie;
g) viabilitatea financiarã a operatorului de distribuţie.
ART. 14
Autoritatea competentã poate invalida pe durata unei perioade de reglementare tarifele de distribuţie aprobate, cu anunţarea prealabilã a operatorului de distribuţie, dacã autoritatea competentã constatã cã:
a) stabilirea tarifelor s-a efectuat pe baza unor informaţii false furnizate de operatorul de distribuţie;
b) existã greşeli de calcul în stabilirea tarifelor de distribuţie.
ART. 15
Invalidarea tarifelor de distribuţie pe baza prevederilor art. 14 implicã, în primul rând, corectarea informaţiilor false sau greşite, recalcularea şi aprobarea noilor tarife ce vor fi aplicate de operatorul principal de distribuţie în cauzã.
ART. 16
Operatorul principal de distribuţie ţine evidenţa separatã a tuturor contribuţiilor financiare primite anual. Valoarea acestor contribuţii este transmisã la autoritatea competentã, conform machetelor de monitorizare.
ART. 17
(1) Pentru prima perioadã de reglementare operatorul principal de distribuţie este obligat sã organizeze:
a) evidenţã contabilã de gestiune separatã pentru fiecare activitate reglementatã; şi
b) evidenţã contabilã separatã pentru activitãţile nereglementate.
(2) Începând cu a doua perioadã de reglementare, operatorul principal de distribuţie este obligat sã organizeze:
a) evidenţã contabilã separatã pentru fiecare activitate reglementatã; şi
b) evidenţã contabilã separatã pentru activitãţile nereglementate.
ART. 18
Operatorul principal de distribuţie trebuie sã aloce costurile comune serviciului de distribuţie reglementat şi celorlalte servicii reglementate/nereglementate, folosind o metodã de alocare care respectã principiile cauzalitãţii economice.
ART. 19
Autoritatea competentã controleazã corectitudinea alocãrii costurilor în vederea evitãrii subvenţiilor încrucişate dintre serviciul reglementat de distribuţie şi alte activitãţi.
ART. 20
Operatorul principal de distribuţie va furniza explicaţii detaliate pentru:
a) modul de alocare a costurilor;
b) motivul alegerii metodei utilizate; şi
c) cuantificarea factorilor utilizaţi în alocare.
ART. 21
Operatorul principal de distribuţie clasificã şi alocã veniturile şi costurile solicitate în scopul aprobãrii tarifelor de distribuţie, conform prevederilor acestei metodologii.
ART. 22
(1) Operatorul principal de distribuţie efectueazã alocarea costurilor pentru serviciul de distribuţie pentru fiecare an al perioadei de reglementare.
(2) Costurile alocate potrivit alin. (1) se utilizeazã pentru calculul tarifelor propuse de operatorul principal de distribuţie pentru serviciul de distribuţie.
ART. 23
În determinarea venitului reglementat nu se includ urmãtoarele costuri:
a) costuri efectuate de alte societãţi comerciale care aparţin aceleiaşi societãţi-mamã/holding sau ale societãţii-mamã/holding;
b) cotã-parte din costurile specifice aferente racordãrii noilor utilizatori, care sunt recuperate prin aplicarea tarifelor de racordare;
c) costuri cu alte activitãţi desfãşurate de operatorul principal de distribuţie pentru care este utilizatã reţeaua de distribuţie sau de salariaţii implicaţi în prestarea serviciului de distribuţie;
d) costuri cu despãgubiri plãtite consumatorilor pentru nerespectarea termenelor stabilite prin standardul de performanţã pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice sau pentru deteriorarea receptoarelor electrice din culpa operatorului de distribuţie;
e) costuri cu amenzi şi penalitãţi aplicate operatorului principal de distribuţie.
ART. 24
Autoritatea competentã monitorizeazã indicatorii de performanţã pe baza standardului de performanţã pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice.
ART. 25
În ultimul an al celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentã poate iniţia un proces public de consultare în urma cãruia prezenta metodologie va fi revizuitã.
ART. 26
În cazul corecţiilor aferente:
a) modificãrii cantitãţilor previzionate atât pentru energia electricã distribuitã, cât şi pentru CPT reglementat;
b) diferenţei dintre preţul prognozat de achiziţie al CPT reglementat şi cel realizat;
c) limitãrii creşterii tarifelor de distribuţie de la un an la altul, conform art. 107 şi 108;
d) nerealizãrii sau depãşirii programului de investiţii aprobat conform art. 73;
e) modificãrii anuale a costurilor de operare şi mentenanţã necontrolabile, realizate faţã de cele previzionate;
f) necesarului de fond de rulment,
pentru ajustarea diferenţelor de venituri se utilizeazã RTS în termeni reali.
6. Stabilirea veniturilor reglementate pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice
6.1. Venitul-ţintã iniţial al activitãţii de distribuţie
ART. 27
Venitul-ţintã iniţial se obţine dupã aplicarea factorului de eficienţã X(iniţial) asupra costurilor de operare şi mentenanţã controlabile şi acoperã urmãtoarele elemente:
a) costurile de operare şi mentenanţã controlabile, conform prevederilor subcap. 6.2;
b) costurile de operare şi mentenanţã necontrolabile, conform prevederilor subcap. 6.2;
c) costul de achiziţie al energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic aprobat de autoritatea competentã, conform prevederilor subcap. 6.3;
d) amortizarea reglementatã aferentã activelor existente şi noilor investiţii eficiente, aprobatã de autoritatea competentã conform prevederilor subcap. 6.4;
e) rentabilitatea activelor existente şi a noilor investiţii eficiente, aprobatã de autoritatea competentã conform prevederilor subcap. 6.5;
f) necesarul de fond de rulment.
6.2. Costurile de operare şi mentenanţã
ART. 28
Costurile de operare şi mentenanţã recunoscute de autoritatea competentã cuprind urmãtoarele elemente:
a) costurile de operare şi mentenanţã controlabile;
b) costurile de operare şi mentenanţã necontrolabile.
ART. 29
În costurile de operare şi mentenanţã controlabile sunt incluse la începutul fiecãrei perioade de reglementare şi costurile, specifice acestei categorii, aferente noilor racordãri.
ART. 30
Costurile de operare şi mentenanţã controlabile cuprind în principal, fãrã a fi limitative, urmãtoarele:
a) costuri cu materii prime şi materiale consumabile;
b) costuri cu apa, energia electricã (regie) şi alte utilitãţi;
c) alte costuri cu materiale, inclusiv aparatele de mãsurare înregistrate ca obiecte de inventar;
d) costuri cu lucrãri de întreţinere şi reparaţii executate de terţi;
e) costuri cu locaţii de gestiune şi chirii;
f) costuri cu prime de asigurare;
g) costuri cu studii şi cercetãri;
h) costuri cu alte servicii executate de terţi, (inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane şi onorarii, protocol, reclamã şi publicitate, deplasãri, detaşãri şi transferãri, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);
i) costuri legate de personal (salarii, diurne, prime);
j) costuri cu despãgubiri plãtite de operatorul principal de distribuţie cãtre terţi, pentru efectuarea lucrãrilor de mentenanţã, stabilite prin acordul pãrţilor.
ART. 31
(1) Costurile de operare şi mentenanţã sunt analizate de autoritatea competentã în vederea evitãrii costurilor nejustificate.
(2) În cursul acestei analize autoritatea competentã poate utiliza tehnici de analizã comparativã ce vor fi definite în urma unui proces de consultare cu operatorii principali de distribuţie.
ART. 32
(1) În ultimul an al unei perioade de reglementare, autoritatea competentã analizeazã nivelul costurilor de operare şi mentenanţã controlabile atins la sfârşitul ultimului an al perioadei anterioare.
(2) Costul de operare şi mentenanţã controlabil luat în calcul ca punct de pornire la începutul urmãtoarei perioade de reglementare este costul de operare şi mentenanţã controlabil realizat în ultimul an al perioadei anterioare, la care se adaugã jumãtate din diferenţa dintre:
a) costurile de operare şi mentenanţã controlabile stabilite anterior de autoritatea competentã pentru ultimul an al perioadei anterioare; şi
b) costurile de operare şi mentenanţã controlabile, efectiv realizate de operatorul de distribuţie în ultimul an al perioadei anterioare, dar nu mai mare decât valoarea aprobatã anterior de autoritatea competentã.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplicã în cazul în care costurile de operare şi mentenanţã controlabile realizate în ultimul an al perioadei anterioare de reglementare sunt mai mari decât costurile de operare şi mentenanţã controlabile stabilite anterior de autoritatea competentã, prin aplicarea X(iniţial) pornind de la anul de bazã. În acest caz, ca punct de pornire pentru urmãtoarea perioadã de reglementare, se vor considera costurile de operare şi mentenanţã controlabile stabilite anterior de autoritatea competentã pentru ultimul an al perioadei anterioare de reglementare.
(4) În cazuri excepţionale, pentru a doua perioadã de reglementare, ANRE poate stabili, la solicitarea justificatã a operatorilor principali de distribuţie, o ajustare a nivelului costurilor de operare şi mentenanţã controlabile luate în calcul ca punct de pornire pentru urmãtoarea perioadã de reglementare.
ART. 33
Urmãtoarele costuri de operare şi mentenanţã sunt considerate necontrolabile:
a) costuri rezultate din plata impozitelor, redevenţelor, taxelor şi vãrsãmintelor asimilate, stabilite conform reglementãrilor legale în vigoare sau de cãtre autoritãţile locale;
b) costuri reglementate privind cheltuieli speciale;
c) contribuţii la fondul de sãnãtate, la fonduri speciale, altele de aceeaşi naturã aferente fondului de salarii, conform obligaţiilor şi în limita valorilor/procentelor stabilite prin legislaţia primarã în vigoare;
d) costuri de distribuţie reglementate generate de utilizarea reţelei de distribuţie proprietate a altor operatori economici;
e) costuri extraordinare determinate de forţa majorã;
f) costuri cu salarii compensatorii, conform legislaţiei în vigoare;
g) costuri generate de imposibilitatea întreruperii alimentãrii cu energie electricã a unor societãţi comerciale, în baza unui act de legislaţie primarã. Se va recunoaşte numai acea parte aferentã serviciului de distribuţie neacoperitã prin garanţii bancare;
h) costuri cu pierderi din creanţe şi debitori diverşi pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice;
i) costuri cu despãgubirile plãtite de operatorul principal de distribuţie cãtre terţi, pentru efectuarea lucrãrilor de mentenanţã, stabilite prin hotãrâre judecãtoreascã în cazul în care pãrţile nu se înţeleg.
ART. 34
(1) În primul an al primei perioade de reglementare, autoritatea competentã recunoaşte integral cheltuielile cu pierderi din creanţe şi debitori diverşi.
(2) În timpul celui de-al doilea semestru al primului an al primei perioade de reglementare, autoritatea competentã va iniţia procesul de consultare cu operatorii de distribuţie în vederea aprobãrii unei metodologii pentru determinarea valorii pierderilor din creanţe şi debitori diverşi şi programul de reducere a acestora, care vor fi recunoscute în tarif. Acest program se va aplica începând cu al doilea an al primei perioade de reglementare.
6.2.1. Factorul de eficienţã reglementat X(iniţial)
ART. 35
Factorul X(iniţial) de creştere anualã a eficienţei, stabilit de autoritatea competentã, este aplicat costurilor de operare şi mentenanţã controlabile ale operatorului de distribuţie, faţã de anul precedent, începând cu primul an al primei perioade de reglementare.
ART. 36
Autoritatea competentã impune reducerea treptatã a costurilor de operare şi mentenanţã controlabile şi absorbţia constantã a ineficienţei prin creşterea anualã a ţintelor de eficienţã.
ART. 37
Ţinta de îmbunãtãţire a eficienţei [factorul X(iniţial)] pentru cea de-a treia perioadã de reglementare şi urmãtoarele se va stabili în urma unui proces de consultare cu operatorii de distribuţie şi poate include:
a) o componentã care mãsoarã potenţialul relativ de creştere a eficienţei, reprezentând diferenţa de eficienţã faţã de ceilalţi operatori de distribuţie, realizatã prin analiza comparativã (benchmarking) a tuturor operatorilor de distribuţie;
b) o componentã care mãsoarã potenţialul absolut de creştere a eficienţei, care se determinã prin aproximarea creşterii eficienţei la nivelul ramurii industriale/sectorului energiei electrice.
ART. 38
Autoritatea competentã poate utiliza diferite tehnici pentru evaluarea eficienţei, ca de exemplu:
a) metoda factorilor globali de productivitate;
b) metoda indicatorilor principali de performanţã;
c) metoda analizei regresive;
d) programe de analizã liniarã;
e) altele.
ART. 39
În prima perioadã de reglementare autoritatea competentã:
a) nu evalueazã separat cele douã componente ale factorului de eficienţã X(iniţial);
b) stabileşte ca valoare impusã pentru factorul de eficienţã X(iniţial) o valoare anualã unicã pentru toţi operatorii de distribuţie de 1%, aplicabilã tuturor costurilor de operare şi mentenanţã controlabile.
ART. 40
(1) În cea de-a doua perioadã de reglementare, pentru fiecare operator principal de distribuţie, la calculul factorului X(iniţial) autoritatea competentã considerã o creştere de eficienţã egalã cu 80% din media aritmeticã a realizãrilor aferente celor 3 ani ai primei perioade de reglementare, dar nu mai micã de 1%.
(2) În calculul câştigului de eficienţã nu este inclusã reducerea de CPT (tehnic şi comercial).
ART. 41
(1) La sfârşitul celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentã analizeazã nivelul de eficienţã al costurilor de operare şi mentenanţã controlabile, prognozat a fi atins în a doua perioadã de reglementare comparativ cu nivelul efectiv realizat.
(2) La calculul venitului reglementat pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare, autoritatea competentã va determina suma aferentã câştigurilor de eficienţã peste ţintele stabilite pentru cea de-a doua perioadã şi va aloca consumatorilor 50% din surplus (mecanism de împãrţire a câştigurilor).
(3) Valoarea determinatã la alin. (2) corecteazã venitul determinat dupã aplicarea lui X(iniţial), pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare.
6.2.2. Necesarul de fond de rulment
ART. 42
În accepţiunea prezentei metodologii, prin necesarul de fond de rulment (NFRR) se înţelege suma de bani aferentã finanţãrii creditelor pe termen scurt (mai puţin de un an), credite contractate pentru desfãşurarea activitãţii de exploatare aferente serviciului de distribuţie a energiei electrice.
ART. 43
Pentru calculul necesarului de fond de rulment se utilizeazã urmãtoarea formulã:


NFRR= 1/8 * C(O&M) * RRR/100 (lei) (1)



unde:
NFRR - necesarul de fond de rulment;
C(O&M) - total costuri de operare şi mentenanţã controlabile plus costuri de operare şi mentenanţã necontrolabile;
RRR - rata reglementatã a rentabilitãţii.
6.3. Consumul propriu tehnologic (CPT)
ART. 44
Stabilirea CPT reglementat se realizeazã conform unei metodologii specifice emise de ANRE.
ART. 45
(1) Operatorii principali de distribuţie transmit la ANRE spre avizare, în ultimul an al unei perioade de reglementare, un program de reducere a CPT reglementat pe niveluri de tensiune, corelat cu programul de investiţii.
(2) Acest program va conţine, pentru fiecare an al perioadei de reglementare şi pentru fiecare nivel de tensiune, procentul de CPT reglementat pe care ODP se obligã sã-l atingã.
(3) Procentele stabilite în cadrul acestui program de reducere sunt folosite atât la prognoza costurilor cu CPT reglementat, cât şi la efectuarea corecţiilor anuale ale veniturilor datorate modificãrii cantitãţilor de energie electricã aferente CPT reglementat.
(4) În cadrul primei şi celei de-a doua perioade de reglementare câştigurile rezultate dintr-o mai eficientã gestionare a acestor consumuri sunt lãsate la dispoziţia operatorilor de distribuţie.
(5) Începând cu cea de-a treia perioadã de reglementare, câştigul de eficienţã obţinut din o bunã gestionare a acestor consumuri este alocat consumatorilor în proporţie de 50%.
(6) În cazul aplicãrii prevederilor art. 47 alin. (3) nu se mai aplicã prevederile alin. (4) şi (5).
ART. 46
În programul de reducere a consumului propriu tehnologic operatorii principali de distribuţie au în vedere cã, începând cu cea de-a doua perioadã de reglementare, ţinta CPT pe niveluri de tensiune pentru primul an al oricãrei perioade de reglementare trebuie sã fie egalã cu minimul dintre:
a) ţinta stabilitã de operatorul principal de distribuţie şi aprobatã de autoritatea competentã pentru ultimul an al perioadei de reglementare anterioare, conform programului de reducere al CPT; şi
b) media aritmeticã a CPT realizat de cãtre operatorul principal de distribuţie în perioada de reglementare anterioarã.
ART. 47
(1) În anul 2012, pentru toţi operatorii principali de distribuţie, autoritatea competentã recunoaşte la stabilirea tarifelor de distribuţie un CPT reglementat (tehnic şi comercial) mediu pe operator de 9,5 %.
(2) Începând cu cea de-a doua perioadã de reglementare, ţinta de CPT reglementat, de 9,5% pentru anul 2012, poate fi defalcatã între CPT tehnic şi CPT comercial.
(3) Începând cu cea de-a doua perioadã de reglementare, atât responsabilitatea achiziţionãrii CPT reglementat, cât şi costul acestuia pot fi transferate, total sau parţial, prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, la OTS; în cazul transferului total, nu se mai aplicã prevederile art. 27 lit. c).
(4) În cazul aplicãrii prevederilor alin. (3), valoarea dezechilibrelor aferente CPT este alocatã operatorilor principali de distribuţie în limita corecţiei anuale aferente cantitãţilor de CPT reglementat.
ART. 48
(1) În cazul în care în cadrul programului anual de investiţii nu sunt aprobate de cãtre autoritatea competentã investiţiile aferente reducerii cantitãţii de CPT, operatorii de distribuţie au dreptul sã solicite autoritãţii competente revizuirea programului de reducere a CPT.
(2) Autoritatea competentã nu poate respinge în mod nejustificat cererea de revizuire, noul program urmând sã fie în concordanţã cu programele de investiţii aferente reducerii cantitãţii de CPT aprobate.
ART. 49
(1) Costul de achiziţie al energiei electrice aferente CPT reglementat pentru serviciul de distribuţie se estimeazã utilizându-se costul de achiziţie al energiei electrice şi costul serviciului de transport, serviciilor de sistem şi de administrare piaţã.
(2) În costul de achiziţie al energiei electrice aferente CPT reglementat pentru serviciul de distribuţie nu se includ costurile cu transportul, cu serviciile de sistem şi administrare piaţã, aferente energiei electrice tranzitate cãtre alţi operatori de distribuţie sau OTS.
ART. 50
În cadrul corecţiei anuale aferente CPT reglementat se au în vedere:
a) diferenţele de cantitãţi de CPT reglementat prognozate faţã de cele realizate datoritã modificãrii cantitãţilor de energie electricã distribuite, considerate ca procent de CPT reglementat aplicat la energia electricã intratã în contur, pentru fiecare nivel de tensiune;
b) diferenţele dintre preţul mediu de achiziţie al CPT reglementat prognozat şi cel realizat;
c) în cazul aplicãrii prevederilor art. 47 alin. (3) se va considera ca preţ mediu de achiziţie realizat al CPT reglementat media ponderatã a preţurilor medii lunare ale dezechilibrelor înregistrate în primele 6 luni ale anului respectiv.
ART. 51
(1) În cazul în care operatorul principal de distribuţie asigurã pentru OTS, la cererea acestuia, tranzitarea energiei electrice la 110 kV, ODP pot solicita considerarea în cadrul corecţiei anuale a CPT reglementat a unui alt procent de reducere la 110 kV faţã de cel asumat prin programul de reducere a CPT reglementat.
(2) Solicitarea ODP trebuie sã fie însoţitã de documente din care sã rezulte cã OTS a cerut efectuarea tranzitului deoarece nu existã capacitate suficientã prin reţeaua de transport din zona respectivã şi tranzitul a fost realizat.
(3) În cazul aplicãrii prevederilor art. 47 alin. (3), nu se mai aplicã prevederile alin. (1) şi (2).
6.4. Costurile cu amortizarea
ART. 52
Amortizarea reglementatã anualã se calculeazã numai prin utilizarea metodei liniare, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 53
(1) Costul cu amortizarea reglementatã se estimeazã ca sumã a amortizãrii BAR iniţial şi amortizãrii mijloacelor fixe puse în funcţiune în fiecare an, ulterior datei de 1 ianuarie 2005/data privatizãrii.
(2) Amortizarea BAR iniţial (BAR la 1 ianuarie 2005 sau la data privatizãrii) recunoscutã în tarif se stabileşte utilizându-se metoda liniarã pentru o duratã normalã de viaţã de 25 de ani.
(3) În calculul amortizãrii nu se include partea aferentã contribuţiilor financiare.


AM(rt) = AM(BAR iniţial) + AM(existente) + AM(inv) (lei) (2)



unde:
AM(rt) - amortizarea reglementatã aferentã unui an generic t;
AM(BAR iniţial) - amortizarea BAR iniţial;
AM(existente) - amortizarea anualã totalã a mijloacelor fixe aferente fiecãrui an, puse în funcţiune dupã data de 1 ianuarie 2005/data privatizãrii, incluse în lista de mijloace fixe a societãţii comerciale pânã la data de 31 decembrie a anului t-1;
AM(inv) -amortizarea mijloacelor fixe prognozate a se pune în funcţiune în cursul anului t.
ART. 54
Pentru mijloacele fixe aferente investiţiilor realizate, în procesul de stabilire a duratei normale de funcţionare a mijloacelor fixe conform politicilor contabile existente, operatorul principal de distribuţie trebuie sã aleagã, din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare, o duratã normalã de funcţionare astfel încât amortizarea anualã cumulatã a mijloacelor fixe cu duratã normalã de funcţionare mai micã de 10 ani sã nu depãşeascã 30% din valoarea anualã totalã a amortizãrii mijloacelor fixe puse în funcţiune în anul respectiv.
ART. 55
Amortizarea aferentã mijloacelor fixe realizate din contribuţii financiare, primite cu titlu gratuit, din donaţii sau achiziţionate din Fondul de dezvoltare a sistemului energetic sau din alte fonduri nerambursabile, inclusiv cele obţinute din aplicarea tarifelor de racordare a noilor utilizatori ai reţelei electrice de distribuţie, nu se include în costurile justificate cu amortizarea.
ART. 56
Costurile cu amortizarea reglementatã, determinate potrivit prevederilor prezentului capitol, sunt folosite pentru diminuarea BAR conform art. 60.
6.5. Rentabilitatea bazei reglementate a activelor
ART. 57
(1) Pentru determinarea RBAR prognozatã se ţine cont atât de baza reglementatã a activelor (BAR), cât şi de rata reglementatã a rentabilitãţii (RRR) şi se stabileşte conform formulei urmãtoare:


BAR(t1ian) + BAR(t31dec)
RBAR(t) = (RRR/100) * ────────────────────────── (lei) (3)
2



unde:
RRR - rata reglementatã a rentabilitãţii;
BAR(t1ian) - BAR existent la 1 ianuarie în anul t;
BAR(t31dec) - BAR existent la 31 decembrie în anul t;
t - un an generic al perioadei de reglementare;
(2) Pentru determinarea RBAR realizatã se ţine cont de intrãrile/ieşirile de mijloace fixe efectiv realizate în anul respectiv.
6.5.1. Baza reglementatã a activelor (BAR)
ART. 58
Baza reglementatã a activelor, prognozatã, include:
a) valoarea netã reglementatã a BAR iniţial; şi
b) valoarea netã reglementatã a mijloacelor fixe rezultate în urma investiţiilor prudente aprobate de autoritatea competentã, puse în funcţiune dupã data de 1 ianuarie 2005 sau data privatizãrii, incluse şi prognozate a se include în lista de mijloace fixe a societãţii.
ART. 59
(1) BAR include numai acele mijloace fixe utilizate de operatorul principal de distribuţie, necesare pentru prestarea serviciului de distribuţie.
(2) Nu sunt incluse în BAR terenurile, activele circulante (cu excepţia licenţelor şi brevetelor), activele puse în conservare sau stocurile.
ART. 60
Începând cu a doua perioadã de reglementare, pentru calculul tarifelor de distribuţie, baza reglementatã a activelor prognozatã (BAR), în oricare an al perioadei de reglementare, se calculeazã cu formula:


BAR(t31dec) = BAR(t1ian) + IA(t) - EA(t) - AM(rt) (lei) (4)


unde :
BAR(t31dec) - baza reglementatã a activelor la data de 31 decembrie a anului generic t;
BAR(t1ian) - baza reglementatã a activelor existente la data de 1 ianuarie a anului t;
AM(rt) - amortizarea reglementatã aferentã anului t, calculatã conform pct. 6.4;
IA(t) - intrãrile de mijloace fixe în cursul anului t, recunoscute şi aprobate de autoritatea competentã, pentru care se înregistreazã amortizare;
EA(t) - ieşirile de mijloace fixe în cursul anului t prin operaţiuni de vânzare, casare, cedare etc. din mijloacele fixe puse în funcţiune dupã data de 1 ianuarie 2005/data privatizãrii; valoric sunt egale cu valoarea rãmasã de amortizat a acestora;


BAR(t 1ian) = BAR(t-1 31dec)



ART. 61
(1) Obiectivele aflate în curs de execuţie pot fi incluse etapizat în valoarea BAR, la solicitarea operatorului de distribuţie, în mãsura în care mijloacele fixe rezultate sunt incluse în lista de mijloace fixe a societãţii şi se înregistreazã amortizarea aferentã acestora. Valoarea anualã a mijloacelor fixe cuprinse în BAR este justificatã la autoritatea competentã, pe baza documentelor de includere în lista de mijloace fixe a societãţii.
(2) La punerea în funcţiune a întregului obiectiv se va proba la autoritatea competentã cã valoarea totalã a investiţiei nu depãşeşte suma valorilor cuprinse anterior în valoarea BAR la punerile parţiale în funcţiune plus diferenţa pânã la valoarea totalã a investiţiei.
ART. 62
BAR(t), determinat conform art. 60, nu conţine mijloacele fixe finanţate din contribuţii financiare, indiferent care este sursa acestora.
ART. 63
(1) În ultimul an al fiecãrei perioade de reglementare, operatorul principal de distribuţie poate solicita autoritãţii competente recunoaşterea reevaluãrii activelor, pe baza studiilor de reevaluare efectuate conform legislaţiei primare.
(2) Valoarea maximã a reevaluãrii acceptatã de autoritatea competentã nu va depãşi valoarea cumulatã a ratei inflaţiei pe perioada respectivã, conform formulei BAR aferent ultimei zile a ultimului an al unei perioade de reglementare.
(3) Pentru reevaluarea activelor la sfârşitul perioadei de reglementare, inflaţia este consideratã automat de cãtre ANRE, pânã când diferenţa dintre baza reglementatã a activelor şi valoarea netã contabilã totalã a mijloacelor fixe utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie este mai micã 5%. Dupã atingerea acestui nivel, reevaluarea activelor este consideratã numai la solicitarea operatorului principal de distribuţie, conform alin. (1).
ART. 64
(1) Formula de calcul al valorii BAR realizat, aferent ultimei zile a ultimului an al unei perioade de reglementare, ia în considerare intrãrile/ieşirile de mijloace fixe, efectiv realizate, în termeni reali şi RI utilizatã la calculul tarifelor de distribuţie, atât timp cât se respectã prevederile art. 63, şi este urmãtoarea:


BAR(t+5) = (BAR(initial) * 'f0 [1 + RI(t+1)/100]) +
i=1
+([IA(t+1)-EA(t+1)]-AMr(t+1))*[1+RI(t+2)/100]*[1+RI(t+3)/100]*
*[1+RI(t+4)/100]*[1+RI(t+5/100] +

+([IA(t+2)-EA(t+2)]-AMr(t+2))*[1+RI(t+3)/100]*[1+RI(t+4)/100]*
*[1+RI(t+5)/100] +

+([IA(t+3) - EA(t+3)] - AMr(t+3))*[1 + RI(t+4)/100]*[1 + RI(t+5)/100] +

+([IA(t+4) - EA(t+4)] - AMr(t+4))*[1 + RI(t+5)/100]+
+[IA(t+5) - EA(t+5)]- AMr(t+5) (lei) (5)



(2) Pentru ultimul an al unei perioade de reglementare se vor considera intrãri/ieşiri de mijloace fixe cele efectiv realizate în primele 8 luni ale anului.
(3) Corecţia de venituri aferente investiţiilor realizate şi a ieşirilor în/din ultimele 4 luni ale anului se va efectua în primul an din urmãtoarea perioadã de reglementare odatã cu efectuarea corecţiilor anuale.
6.5.1.1. Investiţii
ART. 65
În accepţiunea prezentei metodologii, prin investiţii se înţelege acele investiţii care sunt finalizate, mijloacele fixe rezultate sunt incluse în lista de mijloace fixe a societãţii şi pentru care se înregistreazã amortizare.
ART. 66
(1) Operatorul principal de distribuţie are obligaţia de a înainta spre aprobare autoritãţii competente programul de investiţii pentru viitoarea perioadã de reglementare, pânã la data de 1 aprilie a anului anterior începerii unei noi perioade de reglementare, conform anexei 3.
(2) Pânã la data de 15 noiembrie a fiecãrui an, operatorii principali de distribuţie transmit programul de investiţii aferent urmãtorilor 2 ani, detaliat pe obiective/ lucrãri de investiţii/mijloace fixe şi niveluri de tensiune, cu încadrarea în valorile anuale propuse la 1 aprilie.
(3) Pânã la data de 1 iulie a fiecãrui an operatorii principali de distribuţie pot solicita modificarea programului de investiţie pentru anul în curs, cu respectarea valorii totale aprobate anterior pentru anul respectiv.
(4) Valoarea programului de investiţii transmisã iniţial sau a detalierilor şi modificãrilor ulterioare este exprimatã în unitãţi monetare considerate în termenii nominali ai ultimului an dinaintea perioadei de reglementare, fãrã a se aplica inflaţia prognozatã pentru urmãtoarea perioadã de reglementare.
(5) Programul de investiţii se va baza pe o procedurã internã de planificare şi gestiune a investiţiilor a operatorilor de distribuţie şi trebuie sã fie corelat cu planul de perspectivã, programul de reducere a CPT şi planul de calitate.
ART. 67
(1) Programul de investiţii în reţeaua de distribuţie va fi defalcat pe 3 tipuri de categorii, cu demonstrarea câştigului de eficienţã rezultat, astfel:
a) investiţii esenţiale;
b) investiţii necesare;
c) investiţii justificabile.
(2) Investiţii esenţiale sunt acele investiţii care se raporteazã unor soluţii (probleme) legate de siguranţa în exploatare a reţelei de distribuţie şi continuitatea în alimentare cu energie electricã. Acestea includ, fãrã a fi limitative, urmãtoarele:
a) înlocuirea echipamentelor existente distruse, deteriorate sau depãşite moral, pentru care nu existã piese de schimb şi pentru care nu mai pot fi executate lucrãri de mentenanţã corespunzãtoare; înlocuirea echipamentelor pentru a se respecta condiţiile de mediu;
b) retehnologizarea şi modernizarea liniilor/staţiilor şi posturilor existente, care sunt supraîncãrcate, considerate locuri de muncã cu condiţii deosebite din punctul de vedere al protecţiei muncii, care au parametrii tehnici necorespunzãtori în conformitate cu normele în vigoare (de exemplu: întrerupãtoare care au puteri de scurtcircuit depãşite datoritã dezvoltãrii reţelei de distribuţie);
c) instalaţii pentru compensarea factorului de putere.
(3) Investiţii necesare sunt acele investiţii aferente dezvoltãrii şi modernizãrii reţelei de distribuţie pentru asigurarea unui serviciu de distribuţie la indicatorii de performanţã şi calitate prevãzuţi în legislaţia existentã. Acestea includ, fãrã a fi limitative, urmãtoarele:
a) înlocuirea echipamentelor existente amortizate, ai cãror parametri tehnici nu mai corespund cu normativele în vigoare şi care nu mai asigurã respectarea parametrilor de performanţã şi de calitate prevãzuţi în legislaţie;
b) extinderea reţelei existente pentru alimentarea noilor consumatori;
c) noi racordãri, inclusiv cele impuse de legislaţia primarã, precum şi cota-parte neacoperitã de taxa de racordare.
(4) Investiţii justificabile sunt acele investiţii pentru care cheltuielile aferente trebuie analizate în raport cu beneficiul pe care îl vor aduce consumatorilor. Acestea includ, fãrã a fi limitative, urmãtoarele:
a) îmbunãtãţirea calitãţii serviciului de distribuţie (de exemplu: modificarea liniilor prin creşterea nivelului de tensiune, dublarea circuitelor sau transformatoarelor);
b) înlocuirea echipamentelor pentru reducerea CPT;
c) preluãri de la terţi de capacitãţi energetice de distribuţie a energiei electrice.
ART. 68
(1) În condiţiile în care operatorul principal de distribuţie a transmis programul de investiţii conform prevederilor prezentei metodologii, dacã autoritatea competentã nu îl înştiinţeazã pe operatorul principal de distribuţie, pânã la data de 15 decembrie a aceluiaşi an, cã respinge programul menţionat, acesta va fi considerat ca fiind aprobat.
(2) Autoritatea competentã poate respinge programul de investiţii dacã investiţiile propuse nu sunt considerate prudente.
(3) Programul de investiţii prognozat, aferent întregii perioade de reglementare, transmis pânã la data de 1 aprilie a anului anterior începerii perioadei de reglementare, odatã aprobat, va fi inclus în întregime în BAR.
ART. 69
La sfârşitul fiecãrei perioade de reglementare, pentru stabilirea valorii BAR necesarã calculului tarifelor urmãtoarei perioade de reglementare, autoritatea competenta verificã realizarea programului de investiţii anterior aprobat şi efectueazã corecţiile necesare.
ART. 70
Investiţiile realizate suplimentar, datoritã unor condiţii excepţionale, faţã de programul asumat de operatorul principal de distribuţie, aferent unei anumite perioade de reglementare, pot fi introduse în BAR de la începutul perioadei de reglementare urmãtoare numai dacã au fost aprobate în prealabil de cãtre ANRE.
ART. 71
În cazul în care costurile cu investiţiile realizate au fost mai mici decât cele aprobate de autoritatea competent, la sfârşitul perioadei de reglementare autoritatea competentã verificã dacã se datoreazã nerealizãrii investiţiilor, dacã este un rezultat al supradimensionãrii valorii proiectelor de investiţii sau al renunţãrii deliberate a realizãrii unora dintre acestea. Asemenea surse de venituri nu sunt considerate venituri obţinute printr-un management care determinã o creştere a eficienţei. În acest caz, autoritatea competentã reduce veniturile reglementate aferente anului imediat urmãtor constatãrii.
ART. 72
(1) În cazul în care la sfârşitul perioadei de reglementare operatorul principal de distribuţie obţine o economie în realizarea investiţiilor în raport cu valoarea iniţialã prognozatã, în condiţiile în care planul de investiţii aprobat anterior a fost integral realizat, autoritatea competentã analizeazã natura câştigurilor financiare realizate.
(2) În prima perioada de reglementare, în cazul în care câştigurile financiare menţionate la alin. (1) se datoreazã unui management corect ce a determinat aceste câştiguri de eficienţã, se permite operatorului de distribuţie pãstrarea acestor câştiguri.
(3) Începând cu a doua perioadã de reglementare, în cazul realizãrii integrale a programului de investiţii, investiţiile realizate se considerã la valoarea realizatã.
ART. 73
Veniturile DELTA V(I) rezultate din nerealizarea/depãşirea în oricare an a perioadei de reglementare a investiţiilor aprobate de autoritatea competentã sunt reduse din/adãugate la veniturile reglementate aferente perioadei de reglementare imediat urmãtoare constatãrii. Valoarea DELTA V(I) se calculeazã conform formulei:


n RRR n RTS(t)
DELTA V(I) = Σ (1 + ────)*[BAR(realiz,t)-BAR(prognoz,t)]*'f0 [1+ ──────]+
t=1 100 t=1 100
n n RTS(t)
+ Σ [AM(realiz,t)-AM(prognoz,t)]*'f0 [1+ ──────] (lei) (6)
t=1 t=1 100



unde:
[BAR(prog,t)-BAR(realiz,t)] - diferenţa valoricã dintre baza reglementatã a activelor prognozatã, ce conţine investiţiile prognozate a fi realizate în anul (t), şi baza reglementatã a activelor realizatã, ce conţine investiţiile realizate în anul (t);
[AM(prog,t)-AM(realiz,t)]- diferenţa dintre valoarea reglementatã a amortizãrii prognozate pentru anul (t) şi valoarea reglementatã a amortizãrii realizate în anul (t);
RTS(t) - rata dobânzii titlurilor de stat, consideratã pentru anul (t).
ART. 74
Investiţiile prudente sunt investiţiile în acord cu buna practicã a societãţilor de distribuţie de energie electricã similare din Europa.
ART. 75
Autoritatea competentã are dreptul de a analiza în orice moment orice investiţie anterior aprobatã din punctul de vedere al respectãrii standardelor de performanţã şi a costurilor asociate.
6.5.2. Rata reglementatã a rentabilitãţii
ART. 76
Rata reglementatã a rentabilitãţii se calculeazã în termeni reali, pe baza costului mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare.
ART. 77
(1) Pentru operatorii principali de distribuţie cu capital majoritar privat, valoarea RRR exprimatã în termeni reali, înainte de impozitare, este de 12% pentru fiecare an al primei perioade de reglementare (2005-2007) şi de 10% pentru fiecare an al celei de-a doua perioade de reglementare (2008-2012).
(2) În cazul operatorilor principali de distribuţie cu capital integral de stat, valoarea RRR poate fi diminuatã cu componenta riscului de ţarã şi a riscului investitorului privat.
6.5.2.1. Costul mediu ponderat al capitalului
ART. 78
Începând cu a treia perioadã de reglementare, costul capitalului, în termeni reali, poate fi stabilit pe baza costului mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare, conform urmãtoarei formule:


RRR = CCP x K(P)/(1 -T) + CCI x K(i) (%) (7)


unde:
CCP - costul capitalului propriu în termeni reali, calculat dupã impozitare, recunoscut de autoritatea competentã (%);
CCI - costul capitalului împrumutat în termeni reali, calculat înainte de impozitare, recunoscut de autoritatea competentã (%);
K(p) - ponderea capitalului propriu în total capital, stabilitã de autoritatea competentã;
K(i) - ponderea capitalului împrumutat în total capital, stabilitã de autoritatea competentã;
K(i) = [1- K(p)];
T - rata impozitului pe profit.
6.5.2.2. Model de determinare a valorii capitalului(CAPM)
ART. 79
Începând cu cea de-a treia perioadã de reglementare, autoritatea competentã poate utiliza CAPM - Capital Asset Pricing Model pentru a cuantifica rata rentabilitãţii activelor pentru operatorii principali de distribuţie reglementaţi.
ART. 80
Costul capitalului propriu poate fi exprimat prin formula:


CCP = R(f) + [R(m) - R(f)] * â, (8)


unde:
CCP - costul capitalului propriu în termeni reali, calculat dupã impozitare, recunoscut de autoritatea competentã (%);
R(f) - rata rentabilitãţii investiţiilor fãrã risc (de exemplu, dobânda la obligaţiunile de stat/bonurile de trezorerie);
R(m) - rata rentabilitãţii pe piaţa acţiunilor (venitul aşteptat din portofoliul de piaţã)
[R(m) - R(f)] - prima riscului de piaţã;
â - coeficient care exprimã corelaţia dintre venitul rezultat din portofoliul de piaţã şi venitul individual al societãţii, reprezentând o comparaţie a riscului de piaţã;
[R(m) - R(f)] * â - exprimarea primei de risc în valoare procentualã.
6.5.2.3. Costul capitalului împrumutat
ART. 81
Costul capitalului împrumutat se va calcula pe baza dobânzii curente la un împrumut eficient şi bine gestionat de pe o piaţã de capital naţionalã sau internaţionalã relevantã, cu caracteristici asemãnãtoare cu piaţa financiarã internã.
ART. 82
În cazul în care costul real al capitalului împrumutat depãşeşte nivelul dobânzii curente pe o piaţã internã sau externã de capital, autoritatea competentã solicitã informaţii suplimentare asupra motivelor apariţiei acestei diferenţe. Dacã operatorul principal de distribuţie nu furnizeazã documentele cerute de autoritatea competentã sau furnizeazã documente incomplete, autoritatea competentã stabileşte valoarea costului capitalului împrumutat fãrã consultarea operatorilor principali de distribuţie.
ART. 83
Autoritatea competentã poate decide sã calculeze costul capitalului împrumutat însumând rata investiţiilor fãrã risc cu prima de risc specificã societãţii (prima de risc a împrumuturilor sau întinderea creditelor).
ART. 84
Pe parcursul ultimului an al celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentã va iniţia un proces de consultare pentru stabilirea structurii capitalului ce va fi luatã în calcul la stabilirea ratei reglementate a rentabilitãţii. Operatorii de distribuţie vor putea sã propunã şi autoritatea competentã va putea sã decidã o structurã a capitalului, ţinând cont atât de structura standard a unor societãţi internaţionale cu activitãţi similare, cât şi de condiţiile şi riscul pieţei interne de electricitate.
7. Stabilirea factorului X(final)
ART. 85
La determinarea factorului X(final) autoritatea competentã ia în considerare:
a) îmbunãtãţirea prognozatã a productivitãţii ce va fi realizatã de operatorul de distribuţie;
b) modificãrile prognozate ale costurilor;
c) programul de investiţii şi baza reglementatã a activelor;
d) cantitãţile prognozate de energie electricã distribuitã;
e) orice cerinţã de liniarizare a venitului aprobat.
ART. 86
Factorul X(final) se determinã pe baza ecuaţiei:


1 n m
Σ (───────────── * [1-X(final)]^t * Σ Σ p(oij)q(tij)) =
t=1,2,3,4,5 (1+RRR/100)^t i=1 j=1
1
= Σ [───────────── * V(t,tinta initial)]
t=1,2,3,4,5 (1+RRR/100)^t



unde:
(1+RRR)^t - factorul de actualizare utilizat pentru calculul veniturilor nete actualizate, aferente anului generic (t);
V(t, tinta initial) - venitul-ţintã iniţial, aferent anului generic (t);


n m
[1-X(final)]^t * Σ Σ p(oij)q(tij) - veniturile anuale calculate cu
i=1 j=1 tarifele şi cantitãţile aferente
anului (t)


ART. 87
Veniturile anuale liniarizate sunt cele care conduc la valoarea netã prezentã echivalentã a veniturilor-ţintã iniţiale, prin aplicarea factorului de liniarizare X(final) asupra tarifelor în vigoare în ultimul an înainte de începutul perioadei de reglementare şi a cantitãţilor prognozate.
8. Formula de reglementare a coşului de tarife plafon
8.1. Definirea formulei de reglementare
ART. 88
Determinarea tarifelor anuale, a venitului reglementat anual, care conţine corecţiile aferente anului anterior, în fiecare an al unei perioade de reglementare, se efectueazã cu respectarea formulei coşului de tarife plafon:


n m t+1 t
Σ Σ p q
i=1 j=1 ij ij
1+RI(t+1)/100-X(final)/100 ± S/100 ≥ ────────────────── (10)
n m t t
Σ Σ p q
i=1 j=1 ij ij


unde:


t
p - preţurile utilizate în anul t pentru componenta j a tarifului i;
ij

t+1
p - preţul propus pentru componenta j a tarifului i în anul imediat
ij urmãtor t+1;

t
q - cantitãţile de energie electricã aferente componentei j a tarifului i,
ij înregistrate în anul t, calculate conform prevederilor art. 93;



RI(t+1) - rata reglementatã a inflaţiei consideratã de ANRE la stabilirea tarifelor de distribuţie;
S - factorul de stimulare corelat cu calitatea serviciului de distribuţie; pentru prima perioadã de reglementare valoarea lui S este zero.
8.2. Rata inflaţiei
ART. 89
Pentru aprobarea tarifelor de distribuţie, autoritatea competentã utilizeazã RI stabilitã pe baza datelor furnizate de instituţiile abilitate, la cererea autoritãţii competente.
ART. 90
În cazul în care creşterea inflaţiei depãşeşte 7% trimestrial, operatorul principal de distribuţie poate solicita creşterea trimestrialã a tarifelor de distribuţie.
ART. 91
(1) În prima perioadã de reglementare, pentru corecţia valorii RI pentru anul t+1 se comparã valoarea RI prognozatã în anul t-1 pentru anul t cu valoarea determinatã în anul t, astfel:
a) se determinã valoarea cumulatã a inflaţiei pe baza datelor comunicate de instituţiile abilitate pentru primele 9 luni ale anului "t";
b) se determinã media aritmeticã a creşterilor lunare ale inflaţiei comunicate de instituţiile abilitate pentru primele 9 luni ale anului "t";
c) se adaugã în mod cumulativ media aritmeticã determinatã la lit. b) la valoarea determinatã la lit. a).
(2) Diferenţa dintre valoarea prognozatã în anul t-1 şi cea determinatã la alin. (1) se adunã algebric la valoarea inflaţiei prognozate pentru anul t+1.
ART. 92
(1) Începând cu cea de-a doua perioadã de reglementare, ajustarea RI are loc numai la sfârşitul perioadei de reglementare, pentru toatã perioada.
(2) Constituie excepţie de la prevederile alin. (1) cazul în care diferenţa dintre rata inflaţiei cumulatã prognozatã de instituţiile abilitate şi rata inflaţiei cumulatã realizatã este mai mare de un punct procentual.
(3) Începând cu a doua perioadã de reglementare, ajustarea RI se realizeazã astfel:
a) începând cu al doilea an al celei de-a doua perioade de reglementare, pentru fiecare an t-1 se comparã RI cumulatã, de la 1 ianuarie 2008 pânã la 31 decembrie ale anului t-1, prognozatã cu RI cumulatã, de la 1 ianuarie 2008 pânã la 31 decembrie al anului t-1, realizatã;
b) în cazul în care diferenţa este mai mare de un punct procentual, diferenţa rezultatã se adunã algebric la inflaţia prognozatã pentru anul t+1.
8.3. Corecţii anuale
ART. 93
(1) Anual, ANRE efectueazã corecţia veniturilor datoratã modificãrii cantitãţilor de energie electricã distribuitã şi a celor pentru CPT reglementat, a preţului CPT reglementat şi a costurilor de operare şi mentenanţã necontrolabile.
(2) Diferenţa de venit rezultatã în urma corecţiilor efectuate se transformã într-o componentã tarifarã cu aplicabilitate de un an. Componenta tarifarã rezultatã se comunicã operatorilor principali de distribuţie.
(3) Autoritatea competentã are dreptul de a recunoaşte doar corecţiile justificate şi de a stabili perioada de recuperare a diferenţei de venit rezultate, cu respectarea limitei de creştere a coşului de tarife plafon.
(4) Corecţiile de CPT reglementat în condiţiile aplicãrii prevederilor art. 47 alin. (3) se realizeazã numai în limita dezechilibrelor create în funcţie de cantitãţile de energie intrate în contur, în limitele ţintei de reducere a CPT reglementat, utilizându-se media ponderatã a preţurilor medii lunare ale dezechilibrelor înregistrate în primele 6 luni ale anului.
ART. 94
Autoritatea competentã verificã datele şi documentele transmise de operatorii principali de distribuţie pentru justificarea corecţiilor solicitate.
ART. 95
(1) Operatorii principali de distribuţie transmit pânã la data de 1 octombrie (data de intrare la ANRE) a fiecãrui an t din cadrul unei perioade de reglementare cantitãţile realizate pentru primele 8 luni aferente anului t, precum şi prognoza pentru ultimele 4 luni ale aceluiaşi an, conform anexei nr. 6.
(2) Prognoza pentru ultimele 4 luni ale anului t nu poate depãşi cantitatea realizatã pe aceleaşi 4 luni ale anului anterior t-1, înmulţite cu indicele de creştere/descreştere al cantitãţilor aferente primelor 8 luni realizate în anul t faţã de cantitãţile realizate în primele 8 luni ale anului anterior t-1.
(3) Constituie excepţie de la prevederile alin. (2) cazul în care, pentru ultimele 4 luni ale anului t, operatorul de distribuţie are cunoştinţã de creşterea/descreşterea semnificativã a consumului de energie electricã datoritã intrãrii/ieşirii de instalaţii de consum, fapt ce trebuie probat prin documente justificative, caz în care nu se va mai aplica indicele de creştere definit anterior.
(4) Corecţia cantitãţilor realizate în ultimele 4 luni ale anului t se realizeazã în anul t+1 prin comparare cu cantitãţile prognozate în anul t pentru ultimele 4 luni ale anului t.
ART. 96
(1) Variaţia cantitãţilor anuale de energie electricã distribuitã este luatã în considerare la calculul corecţiei veniturilor reglementate aferente anului t+1.
(2) Diferenţele cantitative sunt transformate în diferenţe de venituri luând în calcul tarifele corespunzãtoare anului în care s-a distribuit energia electricã.
(3) În cazul în care cantitatea de energie electricã distribuitã realizatã este mai mare decât cantitatea de energie electricã distribuitã prognozatã, determinã o diferenţã de venituri negativã, ceea ce genereazã o ajustare în minus a veniturilor reglementate aferente anului t+1.
(4) În cazul în care cantitatea de energie electricã distribuitã realizatã este mai micã decât cantitatea de energie electricã distribuitã prognozatã, determinã o diferenţã de venituri pozitivã, ceea ce genereazã o ajustare în plus a veniturilor reglementate aferente anului t+1.
ART. 97
(1) Variaţia cantitãţii anuale de energie electricã distribuitã cu ±20% faţã de cantitatea prognozatã la începutul perioadei de reglementare este raportatã la autoritatea competentã de cãtre operatorul principal de distribuţie, în termen de 30 de zile de la constatare.
(2) Autoritatea competentã determinã perioada de recuperare a acestor diferenţe de venituri de cãtre operatorul principal de distribuţie sau de rambursare cãtre consumatori.
ART. 98
(1) Operatorii principali de distribuţie transmit pânã la data de 1 octombrie (data de intrare la ANRE) a fiecãrui an t din cadrul unei perioade de reglementare costurile de operare şi mentenanţã necontrolabile realizate pentru primele 8 luni aferente anului t şi ultimele 4 luni ale anului t-1, conform anexei nr. 7.
(2) Pentru ultimele 4 luni ale anului t se vor utiliza valorile obţinute prin împãrţirea valorii anuale a costurilor de operare şi mentenanţã necontrolabile, aferente anului t, prognozate la începutul perioadei de reglementare, împãrţite la 3.
(3) Pentru corecţia costurilor de operare şi mentenanţã necontrolabile aferente anului t se utilizeazã valoarea costurilor realizate în primele 8 luni ale anului t şi cele prognozate în anul de bazã pentru ultimele 4 luni ale anului t, calculate conform prevederilor alin. (2).
(4) Corecţia costurilor de operare şi mentenanţã necontrolabile, aferente ultimelor 4 luni ale anului t, se efectueazã în anul t+1.
ART. 99
În cazul unui eveniment de forţã majorã, certificat de instituţiile abilitate ale statului român, operatorul principal de distribuţie poate solicita dupã realizarea evenimentului o compensare a costurilor cu forţa majorã, prezentând toate documentele stabilite de ANRE prin ghidul de completarea a machetelor de monitorizare lunarã.
ART. 100
Odatã cu efectuarea corecţiei costurilor de operare şi mentenanţã necontrolabile se efectueazã şi corecţia de NFRR.
ART. 101
(1) Pentru stabilirea valorii corecţiei se comparã valorile realizate cu valorile prognozate în termenii nominali ai anului pentru care se efectueazã corecţia.
(2) Diferenţa rezultatã (exprimatã în lei) se actualizeazã cu RTS şi se adunã algebric la venitul aferent anului urmãtor.
8.4. Calitatea serviciului de distribuţie
ART. 102
Indicatorii de performanţã ai serviciului de distribuţie sunt stabiliţi şi monitorizaţi conform standardului de performanţã.
ART. 103
(1) În timpul celei de-a doua perioade de reglementare se poate introduce în calculul tarifelor de distribuţie un factor de corecţie S privind respectarea nivelului minim de calitate impus prin standardul de performanţã al serviciului de distribuţie a energiei electrice. Prin factorul S se aplicã penalizarea operatorilor principali de distribuţie, pentru înrãutãţirea calitãţii serviciului de distribuţie prestat sau premierea acestora, în cazul în care se realizeazã o calitate a serviciului de distribuţie superioarã celei stabilite prin standardul de performanţã.
(2) Pentru prima perioadã de reglementare şi cel puţin primul an al celei de-a doua perioade de reglementare, valoarea factorului S este zero, realizându-se doar monitorizarea indicatorilor de performanţã.
(3) Factorul S se determinã conform unei metodologii de calcul elaborate de ANRE.
ART. 104
În cea de-a doua perioadã de reglementare, nivelul anual al volumului de venituri supus riscului penalizãrii/premierii, asociat nerespectãrii/depãşirii indicatorilor de calitate, nu va depãşi 2%. Nivelul veniturilor asociat acestei penalizãri/premieri pentru cea de-a treia perioadã de reglementare va fi stabilit printr-un proces consultativ, dar nu va depãşi 4% din venituri.
9. Tarifele de distribuţie
ART. 105
Tarifele activitãţii de distribuţie acoperã costurile eficiente ale operatorului de distribuţie asociate realizãrii serviciului de distribuţie a energie electrice.
ART. 106
Tarifele pentru serviciul de distribuţie pot fi de tip monom sau binom şi sunt diferenţiate pe operatori principali de distribuţie, pe niveluri de tensiune şi/sau pe alte categorii stabilite.
ART. 107
(1) Pe parcursul primei perioade de reglementare, tarifele de distribuţie nu vor creşte de la un an la altul cu mai mult de 18% în termeni reali.
(2) În cazul în care limitarea creşterii tarifelor conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie obţinerea integralã a veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va recupera în anul/anii urmãtor(i), în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor, conform unei proceduri specifice emise de ANRE.
ART. 108
(1) În cadrul celei de-a doua perioade de reglementare, tarifele de distribuţie nu vor creşte de la un an la altul cu mai mult de 12% în termeni reali.
(2) În cazul în care limitarea creşterii tarifelor conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie obţinerea integralã a veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va recupera în anul/anii urmãtor/urmãtori, în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor, conform unei proceduri specifice emise de ANRE.
ART. 109
(1) Autoritatea competentã poate impune şi limitãri valorice ale nivelurilor preţurilor/tarifelor ce compun coşul de tarife plafon.
(2) În cazul în care limitarea creşterii tarifelor conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie obţinerea integralã a veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va recupera în anul/anii urmãtor/urmãtori, în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor, conform unei proceduri specifice emise de ANRE.
ART. 110
(1) Autoritatea competentã poate impune plafonãri suplimentare ale preţurilor/tarifelor reglementate pentru evitarea subvenţiilor între diverse niveluri de tensiune.
(2) Dacã se constatã existenţa subvenţiei încrucişate rezultate din modul de alocare a costurilor pe nivele de tensiune, operatorul de distribuţie prezintã autoritãţii competente un program de eliminare gradualã a acestora.
9.1. Alocarea costurilor şi aplicarea tarifelor pentru serviciul de distribuţie
ART. 111
Operatorul principal de distribuţie îşi realizeazã structura şi nivelul tarifelor ce formeazã coşul de tarife plafon. Autoritatea competentã are responsabilitatea controlului alocãrii costurilor şi a calcului tarifelor, transmise de operatorul principal de distribuţie, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
ART. 112
În stabilirea structurii şi nivelului tarifelor de distribuţie, operatorul principal de distribuţie trebuie sã aibã în vedere condiţiile tehnico-economice ale reţelei de distribuţie şi gradul de suportabilitate al consumatorilor, conform prevederilor art. 107, 108, 109 şi 110.
ART. 113
(1) Metoda de alocare a costurilor adoptatã de operatorul principal de distribuţie trebuie sã fie pusã la dispoziţia autoritãţii competente şi explicatã în documentaţia transmisã pentru aprobarea tarifelor.
(2) Metoda de alocare a costurilor rãmâne neschimbatã pe durata unei perioade de reglementare. Orice modificare a metodei de alocare a costurilor se poate face pentru urmãtoarea perioadã de reglementare dupã aprobarea explicitã a autoritãţii de reglementare.
ART. 114
Pe lângã impunerea unor limitãri asupra anumitor tarife, autoritatea competentã verificã procedura de stabilire a tarifelor şi poate realiza o examinare detaliatã a regulilor de alocare a costurilor, în cazul în care constatã subvenţii substanţiale între diferite tarife.
ART. 115
Costurile justificate se vor aloca de cãtre operatorii principali de distribuţie conform structurii stabilite a tarifelor de distribuţie.
ART. 116
(1) Valoarea mijloacelor fixe care prin natura lor nu pot fi alocate direct unui nivel de tensiune se repartizeazã pe niveluri de tensiune, folosindu-se drept cheie de alocare ponderea categoriei de instalaţii pe nivel de tensiune, din total categorii de instalaţii de distribuţie.
(2) Autoritatea competentã are dreptul sã analizeze şi sã verifice dacã se respectã prevederile legale privind evitarea subvenţiei încrucişate.
ART. 117
Pentru fiecare nivel de tensiune (precizat prin indicele "J") se determinã energia electricã distribuitã prin acesta E(J), pentru serviciul de distribuţie prestat, exceptând energia tranzitatã spre ceilalţi operatori de distribuţie şi/sau OTS.


E(J) = E(CE,J) + E(F,J) + E(T,J) (MWh) (11)



ART. 118
(1) Pânã la sfârşitul primului semestru al ultimului an din cadrul primei perioade de reglementare operatorii principali de distribuţie sunt obligaţi sã propunã autoritãţii competente o metodologie de alocare a costurilor de operare şi mentenanţã, a amortizãrii, recunoscutã de autoritatea competentã, şi a rentabilitãţii bazei reglementate a activelor pe niveluri de tensiune.
(2) În lipsa propunerii, autoritatea competentã va impune o astfel de metodologie fãrã consultarea societãţilor de distribuţie.
ART. 119
(1) În prima perioadã de reglementare costul de achiziţie al energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic reglementat se alocã pe niveluri de tensiune, utilizându-se drept cheie de defalcare ponderea CPT (MWh) pe nivelul de tensiune respectiv în total CPT (MWh).
(2) Începând cu a doua perioadã de reglementare se poate utiliza o altã cheie de defalcare pe niveluri de tensiune a costurilor cu CPT reglementat, stabilitã printr-o metodologie specificã.
ART. 120
(1) Tarifele de distribuţie aferente anului t+1 se obţin din venitul reglementat aferent anului t+1, care include corecţiile aferente anului t şi diferenţa de venituri din anul t, rezultatã ca urmare a aplicãrii limitãrii în anul t a tarifelor de distribuţie, cu respectarea formulei urmãtoare:


TD(t+1) = TD(t) * [1 + RI(t+1)/100 - X(final)/100 ± S/100] (lei) (12)



unde:
TD(t+1) - tariful mediu ponderat aferent anului t+1;
TD(t) - tariful mediu ponderat în vigoare în anul t.
(2) Creşterea tarifului mediu ponderat (exprimat în termeni reali) nu poate depãşi de la un an la altul limitele impuse de ANRE, conform prevederilor prezentei metodologii.
ART. 121
Tariful aferent serviciului de distribuţie se aplicã la punctul de delimitare dintre operatorul principal de distribuţie şi utilizator.
ART. 122
(1) Pentru prima perioadã de reglementare tarifele sunt de tip monom simplu, fiind exprimate în lei/MWh.
(2) Începând cu al doilea an al celei de-a doua perioade de reglementare, tarifele de distribuţie pot fi de tip binom, având în componenţã un termen exprimat în lei/MW şi un termen exprimat în lei/MWh.
(3) Începând cu tarifele de distribuţie care intrã în vigoare de la 1 ianuarie 2009, alocarea veniturilor se poate face pe cel puţin 5 categorii definite prin reglementãri ANRE.
(4) Trecerea la tarife de distribuţie de tip binom şi/sau pe 5 categorii se va realiza prin alocarea veniturilor aferente ultimelor tarife de tip monom, în vigoare, pe structura propusã pentru noile tarife de distribuţie.
10. Transmiterea datelor şi informaţiilor la autoritatea competentã pentru aprobarea tarifelor pentru serviciul de distribuţie
ART. 123
(1) Informaţiile transmise de operatorul principal de distribuţie la autoritatea competentã se bazeazã pe proceduri interne pentru înregistrarea şi pãstrarea datelor şi vor fi însoţite de explicarea ipotezelor ce stau la baza obţinerii datelor transmise.
(2) Aceste informaţii sunt în conformitate cu:
a) legislaţia contabilã în vigoare în România;
b) regulile şi practicile contabile interne ale operatorului de distribuţie; şi
c) orice altã reglementare emisã de autoritatea competentã.
ART. 124
Înainte de începerea unei noi perioade de reglementare, operatorul principal de distribuţie transmite la ANRE, pânã la data de 1 octombrie (datã de intrare la ANRE) a ultimului an al perioadei anterioare de reglementare, urmãtoarele documente şi informaţii:
a) solicitarea de aprobare a tarifelor, cu specificarea exactã a valorilor solicitate, cu respectarea limitãrii impuse coşului de tarife;
b) date generale, conform anexei nr. 1;
c) costurile şi veniturile reglementate, conform anexei nr. 2;
d) programul de investiţii, cu detalierea costului estimat, a surselor de finanţare şi amortizarea aferentã noilor investiţii, conform anexei nr. 3;
e) bilanţ de energie, conform anexei nr. 4;
f) alte date, conform anexei nr. 5;
g) programul de investiţii detaliat, conform anexei nr. 8;
h) descrierea şi justificarea metodelor folosite pentru alocarea costurilor şi documentaţia suport;
i) o scrisoare de consimţãmânt semnatã de conducãtorul societãţii privind posibila publicare a datelor transmise, cu specificarea, eventual, a acelor date care au caracter confidenţial sau de secret de serviciu, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 125
Pentru aprobarea anualã a tarifelor, operatorul principal de distribuţie furnizeazã autoritãţii competente, pânã cel mai târziu la data de 1 octombrie (data de intrare la ANRE) a anului curent t,
a) datele necesare corecţiei cantitãţilor de energie electricã distribuitã, a CPT reglementat (cantitate şi preţ), conform anexei nr. 6;
b) datele necesare corecţiei costurilor de operare şi mentenanţã necontrolabile, conform anexei nr. 7;
c) alte date pe care ANRE le considerã necesare pentru aprobarea tarifelor.
ART. 126
Autoritatea competentã poate solicita sau efectua independent verificãri şi/sau auditare pentru oricare dintre informaţiile pe care le-a solicitat sau care i-au fost furnizate conform prevederilor prezentei metodologii.
ART. 127
(1) Operatorul principal de distribuţie are obligaţia sã transmitã autoritãţii competente orice informaţii şi documente suplimentare pe care aceasta le considerã necesare pentru aprobarea tarifelor de distribuţie.
(2) Termenele stipulate de autoritatea competentã (ca datã de intrare la ANRE) pentru transmiterea datelor şi informaţiilor sunt obligatorii, orice informaţie sau document transmis ulterior termenului precizat de ANRE nemaifiind luat în considerare.
(3) Autoritatea competentã monitorizeazã lunar costurile şi veniturile operatorului principal de distribuţie, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 128
Informaţiile furnizate anual sau pentru o perioadã de reglementare vor fi considerate ca acceptate în cazul în care autoritatea competentã nu a cerut în scris vreo adãugare sau modificare, în termen de 30 de zile de la primirea ultimelor date şi/sau informaţii de la operatorii principali de distribuţie, considerate de la data intrãrii la ANRE.
ART. 129
Dupã fiecare perioadã de reglementare, autoritatea competentã iniţiazã un proces de consultare cu operatorii principali de distribuţie privind nivelul costurilor şi veniturilor realizate în perioada de reglementare anterioarã, precum şi propunerile pentru perioada urmãtoare.
ART. 130
Pe baza analizei efectuate pentru stabilirea tarifelor, în perioada 15 noiembrie - 1 decembrie ale fiecãrui an, au loc discuţii la autoritatea competentã cu fiecare operator principal de distribuţie, în scopul prezentãrii rezultatelor analizei efectuate pentru stabilirea nivelului tarifelor de distribuţie pentru urmãtorul an reglementat.
ART. 131
În mod excepţional, pentru a doua perioadã de reglementare se acceptã ca datele şi informaţiile furnizate de cãtre operatorii principali de distribuţie, conform art. 124-125, sã fie transmise pânã la data de 1 noiembrie.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016