Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 388 din 19 august 2025  pentru modificarea şi completarea Normelor privind organizarea şi desfăşurarea examenului de competenţă profesională, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 135/2018     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 388 din 19 august 2025 pentru modificarea şi completarea Normelor privind organizarea şi desfăşurarea examenului de competenţă profesională, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 135/2018

EMITENT: Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 779 din 21 august 2025
    Având în vedere prevederile art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 7-11, 51 şi ale art. 75 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare,
    preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar emite prezentul ordin.
    ART. I
    Normele privind organizarea şi desfăşurarea examenului de competenţă profesională, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 135/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 829 din 27 septembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3, alineatele (2) şi (3) se abrogă.
    2. La articolul 4 alineatul (1), literele b şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) au urmat un curs de instruire teoretică sau le-a fost echivalat în condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (9) din Legea nr. 162/2017 şi ale normelor ASPAAS emise în aplicarea acesteia;
c) au efectuat un stagiu de pregătire practică sau le-a fost echivalat în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (8) din Legea nr. 162/2017 şi ale normelor ASPAAS emise în aplicarea acesteia."

    3. La articolul 4, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Pe lângă cerinţele educaţionale prevăzute la alin. (1), persoanele fizice trebuie să îndeplinească şi condiţia de bună reputaţie prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017 şi în Normele privind buna reputaţie a stagiarilor în activitatea de audit financiar şi/sau de asigurare a raportării privind durabilitatea, a auditorilor financiari şi a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 324/2025."

    4. La articolul 5 alineatul (3), literele a) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) cerere de înscriere, conform anexei nr. 1;
    ..................
e) declaraţia privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, prevăzută în anexa la Normele privind buna reputaţie a stagiarilor în activitatea de audit financiar şi/sau de asigurare a raportării privind durabilitatea, a auditorilor financiari şi a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 324/2025;"

    5. La articolul 5 alineatul (3), după litera f) se introduce o nouă literă, lit. g), cu următorul cuprins:
    "g) dovada achitării taxei pentru înscrierea la examenul de competenţă profesională conform prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) din Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025 privind aprobarea taxelor şi cotizaţiilor datorate de persoanele care doresc înscrierea la stagiu, stagiarii în activitatea de audit financiar, auditorii financiari şi firmele de audit autorizaţi/autorizate în România sau în alt stat membru, auditorii financiari şi entităţile de audit din ţări terţe."

    6. La articolul 5 alineatul (8), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) numărul legitimaţiei individuale de examen/numărul individual al candidatului."

    7. La articolul 5, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Pe baza registrului candidaţilor se stabilesc listele candidaţilor înscrişi la examenul de competenţă, care se afişează atât pe site-ul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, cât şi la locul de desfăşurare a examenului, în cazul în care acesta se desfăşoară fizic."

    8. La articolul 5, alineatul (10) se abrogă.
    9. La articolul 6 alineatul (6), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) un subiect din Standardele internaţionale privind managementul calităţii ISQM1 şi ISQM2 pentru firmele care efectuează audituri şi revizuiri ale situaţiilor financiare, precum şi alte misiuni de asigurare şi servicii conexe."

    10. La articolul 6, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alin. (6^1)-(6^3), cu următorul cuprins:
    "(6^1) În situaţia echivalării totale a testului de cunoştinţe teoretice, nota minimă de promovare se va calcula ca medie între media finală de absolvire a studiilor universitare şi punctajul obţinut la a doua probă, respectiv testul de aplicare în practică a cunoştinţelor teoretice.
(6^2) În situaţia echivalării parţiale a testului de cunoştinţe teoretice, nota primei probe se va calcula ca medie între punctajul obţinut la calificarea profesională şi punctajul obţinut la testul parţial privind cunoştinţele teoretice.
(6^3) Durata testului parţial privind cunoştinţele teoretice, care constituie prima probă a examenului de competenţă, va fi comunicată de comisia de examinare la momentul susţinerii probei şi va fi stabilită ţinând cont de numărul de subiecte aferente domeniilor pentru care se susţine testarea."

    11. La articolul 6, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Proba a doua a examenului de competenţă se poate susţine numai în cazul în care este promovată prima probă a examenului sau sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 7."

    12. La articolul 7, după alineatul (1) se introduc şapte noi alineate, alin. (1^1)-(1^7), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Persoanele care se încadrează în situaţia prevăzută la alin. (1) vor depune la sediul ASPAAS, personal, prin poştă sau curier, un dosar care va cuprinde următoarele documente:
    a) cerere de exceptare de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examenul de competenţă profesională, cu semnătură olografă, în original, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2;
    b) diploma universitară de licenţă şi/sau master (adeverinţă în original, în cazul în care diploma nu a fost eliberată), în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către ASPAAS/documentul care atestă obţinerea calificării profesionale, în original, în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către ASPAAS;
    c) suplimentul la diplomă/foaia matricolă, în original, în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către personalul ASPAAS/documentul emis de organismul profesional din care să rezulte nota/punctajul, în original sau în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către personalul ASPAAS, care a stat la baza obţinerii calificării profesionale;
    d) certificat de cazier judiciar în perioada de valabilitate;
    e) copie de pe actul de identitate/paşaport;
    f) lista domeniilor prevăzute la art. 9 din Legea nr. 162/2017 cu nota/punctajul obţinut la fiecare disciplină echivalată corespunzătoare domeniului respectiv;
    g) dovada plăţii taxei în conformitate cu Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025;
    h) alte documente solicitate de ASPAAS.
(1^2) Cererile prevăzute la alin. (1) se transmit cu cel puţin 30 de zile înainte de data începerii înscrierii, într-un interval stabilit şi anunţat de către ASPAAS pe site-ul propriu.
(1^3) Documentele prevăzute la alin. (1^1) se analizează de personalul cu atribuţii specifice din cadrul ASPAAS, care va întocmi un raport cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de echivalare.
(1^4) Rezultatul va fi comunicat solicitantului în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii de echivalare.
(1^5) Echivalarea testului de cunoştinţe teoretice inclus în examenul de competenţă este valabilă o perioadă de 3 ani de la data comunicării rezultatului potrivit alin. (1^4), în condiţiile în care acordul/protocolul de echivalare respectă prevederile Legii nr. 162/2017.
(1^6) În situaţia în care calificarea profesională nu cuprinde discipline care să acopere toate domeniile de la art. 6 alin. (2) şi (3), echivalarea va fi parţială, iar testul de cunoştinţe teoretice va cuprinde subiecte din domeniile neacoperite şi va reprezenta un test parţial de cunoştinţe teoretice.
(1^7) În cazul delegării atribuţiei de organizare a examenului de competenţă către CAFR, ASPAAS transmite către aceasta, cu minimum 5 zile înainte de perioada de înscriere, situaţia persoanelor cărora le-a fost aprobată cererea de exceptare de la testul de cunoştinţe teoretice şi, după caz, situaţia persoanelor cărora li s-a echivalat parţial testul de cunoştinţe teoretice, însoţită de domeniile pentru care acestea trebuie să susţină testul de cunoştinţe teoretice."

    13. După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    Aplicabilitate
    Prevederile art. 7 se aplică persoanelor fizice care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
    a) au absolvit un program de studii universitare de licenţă şi/sau master organizat de instituţia de învăţământ superior cu care ASPAAS a încheiat un protocol de echivalare în condiţiile prezentului ordin, iar nota obţinută la programele de mai sus a fost minimum 6;
    b) au obţinut o calificare profesională acordată de un organism profesional cu care ASPAAS a încheiat un protocol de echivalare, punctajul obţinut a fost de minimum 60 de puncte (echivalentul notei 6), iar în cazul exceptării parţiale media notelor obţinute pentru domeniile prevăzute la art. 6 trebuie să fie minimum 6."

    14. La articolul 8, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Membrii comisiei de examinare şi membrii echipei de supraveghere şi control ai ASPAAS semnează declaraţii pe propria răspundere privind confidenţialitatea, regimul incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese."

    15. La articolul 14, alineatul (5) se abrogă.
    16. La articolul 16, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul delegării, CAFR recunoaşte instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică de cel puţin 3 ani, potrivit evidenţelor ASPAAS, în conformitate cu reglementările în vigoare."

    17. La articolul 17, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În cazul delegării, în aplicarea art. 16 alin. (2), ASPAAS transmite către CAFR, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea acesteia, evidenţele privind stagiarii care îndeplinesc condiţiile de înscriere la examenul de competenţă profesională."

    18. La articolul 17, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) Examenul de competenţă profesională organizat în anul 2025 nu va cuprinde domeniile aferente asigurării raportării privind durabilitatea prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017."

    19. După articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 18, cu următorul cuprins:
    "ART. 18
    Anexe
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme."

    20. Anexa, care devine anexa nr. 1, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    ANEXA 1

    la norme
    CERERE DE ÎNSCRIERE
    la examenul de competenţă profesională Subsemnatul/Subsemnata, ........................, născut(ă) la data de ................. în localitatea .............., judeţul/sectorul ..........., cu domiciliul în localitatea ..........., str. ............... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ......., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/paşaportul seria ...... nr. ..........., eliberat(ă) de ............... la data de .........., cod numeric personal (CNP) .............., solicit înscrierea la examenul de competenţă profesională organizat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) sau Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), în cazul delegării, sesiunea ............... .
    Subsemnatul/Subsemnata, .........., având Legitimaţia de stagiar nr. ......... (pentru cei care au finalizat stagiul de pregătire practică la CAFR), declar că:
    • am finalizat stagiul de pregătire practică în anul ...............;
    • am echivalat stagiul de pregătire practică în anul ........;
    • am finalizat stagiul de pregătire practică la CAFR în anul ....... .
    A. Am participat la examenul de competenţă profesională în sesiunea/sesiunile ......../mi s-a echivalat parţial/total proba I în anul ...... şi:
    • nu am promovat nicio probă;
    • am promovat/am echivalat total proba I, urmând să susţin proba II;
    • am promovat ambele probe, însă nu am obţinut media de promovare, urmând să susţin:
    • proba I;
    • proba a II-a.
    B. Nu am participat la nicio sesiune anterioară a examenului de competenţă profesională.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) diploma de licenţă, în copie certificată pentru conformitate/în copie legalizată;
    b) copia actului de identitate în termen de valabilitate;
    c) certificat de cazier judiciar aflat în termen de valabilitate;
    d) declaraţia privind respectarea condiţiei de bună reputaţie;
    e) dovada achitării taxei pentru înscriere la examenul de competenţă;
    f) alte documente: ..................... .
    Date de contact solicitant:
    Adresă de e-mail: ............
    Telefon: .................
    Adresa de corespondenţă: localitatea ................., str. ................. nr. ...., bl. ........, sc. ........, et. ........, ap. ...., sectorul/judeţul ..............
    Subsemnatul/Subsemnata, ................, cunoscând prevederile art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi falsul în declaraţii, declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data
    ...........
     Semnătura
    ..........."

    21. După anexa nr. 1 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2, cu următorul cuprins:
    "    ANEXA 2

    la norme
    CERERE
    privind exceptarea de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în
    examenul de competenţă conform protocoalelor/acordurilor
    încheiate de către ASPAAS Subsemnatul(a), ...................., domiciliat(ă) în localitatea ............., str. ............. nr. ........, bl. ......., sc. ......., et. ....., judeţul/sectorul .............., tel. mobil ............, adresa de email ................, posesor/posesoare al/a B.I. seria ........ nr. ........../paşaportului ...............,
    absolvent(ă) al/a programului de studii universitare de licenţă/masterat: ................ specializarea ................., organizat de ................................,
    deţinător/deţinătoare al/a calificării profesionale acordate de către organismul profesional naţional/internaţional ........................,
    solicit exceptarea de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examenul de competenţă profesională.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) diploma universitară de licenţă şi/sau master (adeverinţă în original, în cazul în care diploma nu a fost eliberată), în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către ASPAAS/documentul care atestă obţinerea calificării profesionale, în original, copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către personalul ASPAAS;
    b) suplimentul la diplomă/foaia matricolă, în original, în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către ASPAAS/documentul emis de organismul profesional din care să rezulte nota/punctajul care a stat la baza obţinerii calificării profesionale, în original, în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către personalul ASPAAS;
    c) lista domeniilor prevăzute la art. 9 din Legea nr. 162/2017, cu nota/punctajul obţinut la fiecare disciplină echivalată corespunzătoare domeniului respectiv;
    d) certificat de cazier judiciar aflat în perioada de valabilitate;
    e) copie de pe actul de identitate/paşaport;
    f) dovada achitării taxei de echivalare;
    g) alte documente: ............................
    Declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 326 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la falsul în declaraţii, că datele menţionate mai sus corespund realităţii şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data
    ...........
     Semnătura
    ..........."



    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar,
                    Georgiana-Oana Stănilă

    Bucureşti, 19 august 2025.
    Nr. 388.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016