Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 347 din 15 martie 2023  pentru modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării  în scopuri de taxă pe valoarea adăugată    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 347 din 15 martie 2023 pentru modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 264 din 30 martie 2023
    Având în vedere dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 342 alin. (1), (4) şi (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi avizul conform al Ministerului Finanţelor, comunicat prin Adresa nr. 738.938 din 15 martie 2023,
    în temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
    preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 631/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare de înregistrare/anulare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 19 februarie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 1, litera d) se abrogă.
    2. Anexa nr. 4 se abrogă.
    3. La anexa nr. 7, punctul IV se abrogă.


    ART. II
    Trimiterile la formularul „Cererea de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (098)“, din cuprinsul actelor normative în vigoare, se consideră a fi făcute la secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată“ din formularul „Cerere de înregistrare fiscală“, care reprezintă anexă la formularul „Cerere de înregistrare în registrul comerţului“, aprobat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al ministrului justiţiei nr. 2.509/5.672/C/2022 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului „Cerere de înregistrare fiscală“ şi a instrucţiunilor de completare a formularului „Cerere de înregistrare fiscală“.

    ART. III
    Punctele 3 şi 4 din anexa la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 239/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 23 februarie 2021, se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "3. (1) Persoana impozabilă supusă înregistrării în registrul comerţului, care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, respectiv de la data înregistrării în registrul comerţului, depune la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal formularul «Cerere de înregistrare fiscală», care reprezintă anexă la formularul «Cerere de înregistrare în registrul comerţului», având completată secţiunea corespunzătoare taxei pe valoarea adăugată.
    (2) Persoana impozabilă care nu este supusă înregistrării în registrul comerţului, care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, depune la organul fiscal competent declaraţia de înregistrare fiscală. În această situaţie, declaraţia de înregistrare fiscală se depune cu ocazia primei înregistrări fiscale, de regulă cu ocazia înfiinţării, iar solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA se face prin completarea rubricii «Date privind vectorul fiscal», secţiunea «Taxa pe valoarea adăugată» din declaraţie.
    (3) Persoana impozabilă care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit dispoziţiilor art. 316 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul fiscal, depune la organul fiscal competent declaraţia de menţiuni, având completată rubrica «Date privind vectorul fiscal», secţiunea «Taxa pe valoarea adăugată».
    (4) Declaraţia prin care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit alin. (2) sau (3), se depune la registratura organului fiscal competent sau se comunică prin poştă, cu confirmare de primire, ori prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanţă.
4. (1) După primirea declaraţiei, depusă potrivit pct. 3 alin. (2) sau (3), compartimentul de specialitate analizează informaţiile cuprinse în declaraţie şi, după caz, în documentaţia prezentată şi verifică caracterul complet şi corectitudinea acestora.
    (2) Compartimentul de specialitate întocmeşte Certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, având înscrise data înregistrării şi codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit.
    (3) Pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit pct. 3 alin. (1), compartimentul de specialitate întocmeşte Certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, potrivit alin. (2), pe baza informaţiilor transmise de oficiul registrului comerţului."


    ART. IV
    Capitolul II din anexa nr. 1 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 592 din 3 august 2016, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2. Prin excepţie, organul fiscal nu notifică persoana impozabilă în situaţia în care constatarea a fost efectuată de organele cu atribuţii de inspecţie fiscală, cu respectarea dispoziţiilor pct. 84 alin. (2) din titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare. În această situaţie, decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, prevăzută la pct. 8^2 lit. b), se emite pe baza deciziei de impunere privind obligaţiile fiscale principale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiilor fiscale la persoane juridice sau fizice, după caz, şi/sau a raportului de inspecţie fiscală care cuprind constatări privind neîndeplinirea obligaţiei de înregistrare în scopuri de TVA."

    2. Punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "8. În cazul în care contribuabilul nu se prezintă în urma notificării, precum şi în situaţia prevăzută la pct. 2, compartimentul de specialitate verifică dacă persoana impozabilă este declarată inactivă fiscal, prin decizie emisă de organul fiscal competent, potrivit dispoziţiilor art. 92 din Codul de procedură fiscală."

    3. După punctul 8 se introduccinci noi puncte, punctele 8^1-8^5, cu următorul cuprins:
    "8^1. Dispoziţiile cap. III secţiunea 1 «Anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care au fost declarate inactive potrivit dispoziţiilor art. 92 din Codul de procedură fiscală» sunt aplicabile în mod corespunzător.
8^2. Dacă persoana impozabilă este declarată inactivă fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte următoarele documente:
    a) referatul prin care propune atât înregistrarea în scopuri de TVA a contribuabilului respectiv, cât şi anularea înregistrării în scopuri de TVA, potrivit modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;
    b) decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. Data înregistrării, din oficiu, în scopuri de TVA este data comunicării deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA;
    c) certificatul de înregistrare în scopuri de TVA;
    d) decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare declarării stării de inactivitate fiscală, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin. Data anulării înregistrării în scopuri de TVA este aceeaşi cu data înregistrării în scopuri de TVA, iar în decizia de anulare se înscriu şi seria, şi numărul certificatului de înregistrare în scopuri de TVA, întocmit potrivit lit. c).
8^3. În situaţia în care persoana impozabilă nu este declarată inactivă fiscal, potrivit art. 92 din Codul de procedură fiscală, compartimentul de specialitate verifică dacă persoana impozabilă se încadrează în situaţiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal. Dispoziţiile cap. III secţiunea a 3-a «Anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, în cazul în care asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăşi au fapte înscrise în cazierul fiscal» sunt aplicabile în mod corespunzător.
8^4. Dacă persoana impozabilă sau asociaţii/administratorii persoanei impozabile au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările şi completările ulterioare, compartimentul de specialitate întocmeşte documentele prevăzute la pct. 8^2. Decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA se întocmeşte potrivit pct. 8^2 lit. d), având bifată căsuţa corespunzătoare cazierului fiscal.
8^5. Dacă persoana impozabilă nu este declarată inactivă fiscal şi nu se încadrează în nicio situaţie de anulare a înregistrării prevăzută la art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte următoarele documente:
    a) referatul prin care propune înregistrarea în scopuri de TVA a contribuabilului respectiv, potrivit modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;
    b) decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. Data înregistrării, din oficiu, în scopuri de TVA este data comunicării deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA;
    c) certificatul de înregistrare în scopuri de TVA."

    4. Punctele 9 şi 10 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "9. Referatul şi deciziile se verifică şi se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi de conducătorul adjunct al unităţii fiscale, în situaţia în care în structura unităţii fiscale este aprobat postul de conducător adjunct. Referatul şi deciziile se înaintează, împreună cu documentaţia pe baza căreia au fost întocmite, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.
10. Atât decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, cât şi decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA se întocmesc în câte două exemplare, din care câte un exemplar, semnat numai de conducătorul unităţii fiscale, se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului."

    5. După punctul 10 se introduce un nou punct, punctul 10^1, cu următorul cuprins:
    "10^1. Organul fiscal comunică, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, persoanei impozabile următoarele documente, după caz:
    a) decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA - dacă persoana impozabilă solicitantă nu îndeplineşte niciuna din condiţiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. a) sau c) din Codul fiscal;
    b) decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, certificatul de înregistrare în scopuri de TVA împreună cu decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA - dacă persoana impozabilă îndeplineşte una din condiţiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. a) sau c) din Codul fiscal."

    6. Punctele 11-13 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "11. Împotriva deciziilor se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 269 alin. (4) din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din acelaşi act normativ.
12. Odată cu înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, se aplică şi sancţiunile pentru nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor de înregistrare fiscală sau de menţiuni, prevăzute de art. 336 din Codul de procedură fiscală.
13. După comunicarea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA către persoana impozabilă, compartimentul de specialitate operează, de îndată, în Registrul contribuabililor înregistrarea în scopuri de TVA şi înscrie persoana impozabilă în Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal."

    7. După punctul 13 se introduce un nou punct, punctul 13^1, cu următorul cuprins:
    "13^1. În cazul persoanelor impozabile cărora li s-a comunicat şi decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate înscrie persoana impozabilă şi în Registrul persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, a fost anulată."

    8. Punctele 14 şi 15 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "14. După finalizarea procedurii, toate documentele primite de la persoana impozabilă, precum şi cele emise de compartimentul de specialitate se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
15. Compartimentul de specialitate transmite, lunar, compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale datele de identificare ale persoanei impozabile pentru care au fost aplicate dispoziţiile pct. 8^5, pentru cuprinderea în programul de inspecţie fiscală. Nu se transmit datele de identificare ale persoanelor impozabile pentru care sunt aplicabile dispoziţiile pct. 2."



    ART. V
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. VI
    Structurile competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi organele fiscale centrale din subordine vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.



                    Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
                    Lucian-Ovidiu Heiuş

    Bucureşti, 15 martie 2023.
    Nr. 347.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016