Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 339 din 30 iunie 2025  pentru modificarea Normelor privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 105/2018     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 339 din 30 iunie 2025 pentru modificarea Normelor privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 105/2018

EMITENT: Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 626 din 3 iulie 2025
    Având în vedere prevederile art. 3 alin. (1), art. 14-19, 50, 51, 66-68, art. 73 alin. (2), art. 75 alin. (1) lit. b) şi ale art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare,
    preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar emite următorul ordin:
    ART. I
    Normele privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 105/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 801 din 19 septembrie 2018, se modifică şi se înlocuiesc cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. III
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice alte norme emise anterior având acelaşi obiect îşi încetează aplicabilitatea.



                    Preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar,
                    Georgiana Oana Stănilă

    Bucureşti, 30 iunie 2025.
    Nr. 339.
    ANEXA 1

    (Anexă la Ordinul nr. 105/2018)
    NORME
    privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit
    în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Obiect
    Prezentele norme reglementează înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, denumit în continuare Registrul public electronic sau RPE, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1), art. 14-19, 50, 51, 66-68, art. 73 alin. (2) şi ale art. 75 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare şi cu prevederile Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    Competenţă
    Autoritatea competentă responsabilă cu reglementarea activităţii de înregistrare şi cu întocmirea, publicarea şi actualizarea Registrului public electronic este Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS.

    CAP. II
    Înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic şi actualizarea acestuia
    ART. 3
    Registrul public electronic
    (1) În Registrul public electronic se înregistrează:
    a) auditorii financiari care au fost autorizaţi în România de către ASPAAS în condiţiile art. 3, 13 şi 66 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi s-au înscris ca membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare CAFR;
    b) firmele de audit care au fost autorizate în România de către ASPAAS în condiţiile art. 3 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi s-au înscris ca membri ai CAFR;
    c) firmele de audit care sunt autorizate în alt stat membru de origine şi sunt înregistrate la autoritatea competentă din statul membru de origine şi cărora le-a fost recunoscută autorizarea conform art. 4 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) auditorii şi entităţile de audit din ţări terţe, în conformitate cu art. 67 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Auditorii financiari prevăzuţi la alin. (1) lit. a) se înregistrează pe două categorii, activi şi nonactivi, în baza declaraţiei pe propria răspundere.
    (3) Sunt auditori financiari nonactivi persoanele care, potrivit legii, sunt incompatibile cu exercitarea activităţii de audit financiar.
    (4) Auditorii financiari care îşi desfăşoară activitatea în România în calitate de liber-profesionist transmit la ASPAAS certificatul de înregistrare fiscală în termen de 30 zile de la eliberarea acestuia.
    (5) Fiecare auditor financiar şi firmă de audit se identifică în Registrul public electronic printr-un număr individual atribuit de ASPAAS, denumit număr de înregistrare în RPE.
    (6) Registrul public electronic este accesibil publicului pe pagina de internet a ASPAAS şi conţine informaţiile referitoare la auditorii financiari şi firmele de audit în conformitate cu art. 4 şi 5.
    (7) În cazuri temeinic justificate, la solicitarea persoanelor interesate, anumite informaţii din Registrul public electronic nu sunt făcute publice. Prin cazuri temeinic justificate se înţeleg situaţiile în care nepublicarea informaţiilor în Registrul public electronic reduce o ameninţare iminentă şi semnificativă la adresa securităţii unei persoane.
    (8) Exercitarea activităţii de audit financiar de către persoanele care au promovat examenul de competenţă profesională şi care nu sunt înregistrate în Registrul public electronic constituie contravenţie conform art. 44 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    (9) În exercitarea atribuţiilor conferite de lege, ASPAAS poate solicita ori de câte ori este necesar şi alte informaţii auditorilor financiari şi firmelor de audit.

    ART. 4
    Informaţii privind înregistrarea auditorilor financiari
    (1) În Registrul public electronic se menţionează următoarele informaţii privind auditorii financiari:
    a) numele, adresa profesională şi cea de corespondenţă electronică, numărul individual de înregistrare atribuit de ASPAAS, categoria de activ sau nonactiv, precum şi data obţinerii ultimei vize anuale de la ASPAAS;
    b) numele, adresa profesională şi cea de corespondenţă electronică, adresa paginii de internet, dacă este cazul, şi numărul de înregistrare a firmelor de audit la care este angajat auditorul financiar sau cu care este asociat ca partener sau în vreun alt mod, dacă este cazul;
    c) dacă auditorul financiar este sau nu autorizat să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea;
    d) informaţii cu privire la toate celelalte înregistrări ca auditor financiar (autorizat şi înscris într-un registru public) la autorităţile competente ale altor state membre şi/sau ale altor ţări terţe, inclusiv denumirea autorităţilor de înregistrare şi, dacă este cazul, numerele de înregistrare în evidenţele acestora şi dacă înregistrarea se referă la auditul statutar, la asigurarea raportării privind durabilitatea sau la ambele.

    (2) Auditorii din ţări terţe înregistraţi în conformitate cu art. 67 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt autorizaţi să desfăşoare activitate de audit financiar în România şi sunt evidenţiaţi în Registrul public electronic într-o secţiune distinctă, ca auditori din ţări terţe. Informaţiile publicate sunt cele prevăzute la alin. (1), în măsura în care acestea sunt aplicabile.
    (3) Registrul public electronic indică dacă auditorii din ţări terţe sunt înregistraţi în ţara de origine pentru efectuarea auditului statutar, pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea sau pentru ambele.

    ART. 5
    Informaţii privind înregistrarea firmelor de audit
    (1) Pentru fiecare firmă de audit, Registrul public electronic conţine următoarele informaţii:
    a) denumirea, adresa poştală şi cea de corespondenţă electronică, numărul individual de înregistrare atribuit de ASPAAS, precum şi data obţinerii ultimei vize anuale de la ASPAAS;
    b) forma juridică;
    c) informaţii de contact, respectiv: adresa profesională şi de corespondenţă electronică a persoanei de contact şi, acolo unde este cazul, adresa paginii de internet;
    d) adresa poştală şi cea de corespondenţă electronică ale fiecărui birou deschis în România;
    e) numele şi numărul de înregistrare ale tuturor auditorilor financiari angajaţi, asociaţi ca parteneri sau în alt mod cu firma de audit;
    f) numele, adresa profesională şi de corespondenţă electronică ale tuturor acţionarilor sau asociaţilor;
    g) numele, adresa profesională şi de corespondenţă electronică ale tuturor membrilor organului administrativ sau de conducere;
    h) dacă este cazul, apartenenţa la o reţea şi o listă cu denumirea şi adresele firmelor membre şi afiliate sau o indicare a locului unde aceste informaţii sunt disponibile public;
    i) informaţii cu privire la toate celelalte înregistrări ca firmă de audit la autorităţile competente ale altor state membre şi ca entitate de audit în ţări terţe, inclusiv denumirea şi adresa autorităţii de înregistrare şi, după caz, numerele de înregistrare şi dacă înregistrarea se referă la auditul statutar, la asigurarea raportării privind durabilitatea sau la ambele;
    j) dacă firma de audit este înregistrată în temeiul art. 4 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

    (2) Entităţile de audit din ţări terţe sunt înregistrate în Registrul public electronic potrivit prevederilor art. 67 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în baza unui act care atestă că solicitanţii sunt înregistraţi la autoritatea competentă din ţara de origine. Acestea sunt evidenţiate în Registrul public electronic într-o secţiune distinctă. Informaţiile publicate sunt cele prevăzute la alin. (1), în măsura în care acestea sunt aplicabile.
    (3) Registrul public electronic indică dacă entităţile de audit din ţări terţe sunt înregistrate în ţara de origine pentru efectuarea auditului statutar, pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea sau pentru ambele.

    ART. 6
    Înregistrarea în Registrul public electronic a auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România şi din alte state membre
    (1) Înregistrarea în Registrul public electronic a auditorilor financiari se face în baza dovezii achitării taxei în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025 privind aprobarea taxelor şi cotizaţiilor datorate de persoanele care doresc înscrierea la stagiu, stagiarii în activitatea de audit financiar, auditorii financiari şi firmele de audit autorizaţi/autorizate în România sau în alt stat membru, auditorii financiari şi entităţile de audit din ţări terţe şi a ordinului de înregistrare emis de către preşedintele ASPAAS.
    (2) Înregistrarea în Registrul public electronic a firmelor de audit din România şi a firmelor de audit din alte state membre se face în baza dovezii achitării taxei în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025 şi a ordinului de înregistrare emis de către preşedintele ASPAAS.
    (3) ASPAAS informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la înregistrarea firmei de audit în Registrul public electronic din România.
    (4) În vederea înregistrării în Registrul public electronic în conformitate cu art. 3 alin. (1), CAFR transmite către ASPAAS hotărârea Consiliului CAFR de înscriere ca membru, în termen de 30 de zile de la data comunicării ordinului de autorizare emis de către preşedintele ASPAAS.
    (5) După primirea hotărârii Consiliului CAFR de înscriere ca membru, personalul cu atribuţii specifice din cadrul ASPAAS efectuează verificarea acesteia şi elaborează un raport care este înaintat preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau de respingere a înregistrării, după caz.
    (6) În cazul aprobării înregistrării se emite ordinul preşedintelui ASPAAS privind înregistrarea în Registrul public electronic, în două exemplare originale, din care un exemplar se arhivează la nivelul instituţiei conform reglementărilor legale, iar cel de-al doilea exemplar se comunică auditorului sau firmei de audit, după caz.
    (7) Ordinul preşedintelui ASPAAS privind înregistrarea în Registrul public electronic se emite în termen de 30 de zile de la data comunicării de către CAFR a hotărârii Consiliului privind înscrierea ca membru.
    (8) Prevederile acestui articol se aplică în mod similar şi în situaţia redobândirii autorizării ca auditor financiar.

    ART. 7
    Înregistrarea auditorilor şi a entităţilor de audit din ţări terţe
    (1) Înregistrarea în Registrul public electronic a auditorilor financiari din ţări terţe care au fost autorizaţi în România în conformitate cu art. 66 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se face în baza dovezii achitării taxei în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025 şi a ordinului de înregistrare emis de către preşedintele ASPAAS.
    (2) Auditorii şi entităţile de audit dintr-o ţară terţă care intră sub incidenţa art. 67 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, depun la ASPAAS o cerere semnată în original sau o transmit pe e-mail cu semnătură electronică certificată, în conformitate cu anexa nr. 1 sau anexa nr. 2, după caz, însoţită de următoarele documente:
    A. pentru auditori persoane fizice:
    a) raportul de audit privind situaţiile anuale sau consolidate ori, dacă este cazul, un raport de asigurare referitor la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea, în conformitate cu art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) certificatul sau documentul echivalent din ţara terţă care atestă înregistrarea în ţara de origine ca auditor financiar ce efectuează auditul şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea în numele entităţii de audit din ţara respectivă;
    c) documente prin care auditorul dintr-o ţară terţă face dovada îndeplinirii cerinţelor echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) documente doveditoare că auditul/asigurarea raportării menţionat/menţionată la art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit şi/sau standardele de asigurare, astfel cum prevede art. 32 şi/sau art. 32^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25, 30 şi/sau 31^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sau cu standarde şi cerinţe echivalente;
    e) raportul anual de transparenţă publicat pe pagina lor de internet, care cuprinde informaţiile menţionate la art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii;
    f) o declaraţie pe propria răspundere semnată de auditorul dintr-o ţară terţă privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, în conformitate cu alin. (4);
    g) dovada achitării taxei în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025;
    h) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz;

    B. pentru entităţile de audit:
    a) raportul de audit privind situaţiile anuale sau consolidate ori, dacă este cazul, un raport de asigurare referitor la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea, în conformitate cu art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) certificatul sau documentul echivalent din ţară terţă care atestă înregistrarea firmei de audit în ţara de origine, emis de autoritatea competentă din statul respectiv, tradus şi legalizat;
    c) documente pentru majoritatea membrilor organului administrativ sau de conducere al entităţii de audit dintr-o ţară terţă care atestă faptul că aceştia sunt autorizaţi şi îndeplinesc cerinţe echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) dovada autorizării pentru auditorul dintr-o ţară terţă care efectuează auditul şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea în numele unei entităţi de audit dintr-o ţară terţă;
    e) documente prin care auditorul dintr-o ţară terţă care efectuează auditul şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea în numele entităţii de audit dintr-o ţară terţă demonstrează că îndeplineşte cerinţe echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) documente doveditoare că auditul/asigurarea raportării menţionat/menţionată la art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit şi/sau standarde de asigurare, astfel cum se prevede la art. 32 şi/sau art. 32^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25, 30 şi/sau 31^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sau cu standarde şi cerinţe echivalente;
    g) raportul anual de transparenţă publicat pe pagina proprie de internet care cuprinde informaţiile stabilite prin art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii;
    h) declaraţia pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al entităţii de audit dintr-o ţară terţă privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, în conformitate cu alin. (4);
    i) dovada achitării taxei în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025;
    j) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.


    (3) Documentele prevăzute la alin. (2) sunt analizate de către personalul cu atribuţii specifice din cadrul ASPAAS. După verificarea acestora se elaborează un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de înregistrare, după caz.
    (4) Buna reputaţie trebuie să aibă în vedere inexistenţa unor sancţiuni de suspendare sau retragere a autorizării de către autorităţile competente de supraveghere a auditorului/entităţíi din ţara terţă de origine sau din alte ţări în care acesta/aceasta îşi desfăşoară activitatea. De asemenea, se consideră afectată buna reputaţie dacă auditorul/entitatea din ţara terţă este subiect al unei condamnări penale definitive pronunţate în oricare dintre ţări.
    (5) În cazul în care în spaţiul public sau din informaţiile oficiale primite de la alte autorităţi/instituţii/organisme personalul cu atribuţii specifice din cadrul ASPAAS identifică informaţii potrivit cărora este afectată buna reputaţie, acestea se menţionează în raportul prevăzut la alin. (3).
    (6) ASPAAS respinge cererea privind înregistrarea în România a auditorilor şi a entităţilor de audit dintr-o ţară terţă, în următoarele situaţii:
    a) dosarul prevăzut la alin. (2) nu este complet sau documentele depuse sunt neconforme, în cazul în care completarea sau conformarea documentelor nu s-a realizat în termenul de 15 zile calendaristice de la solicitarea transmisă de către personalul cu atribuţii specifice din cadrul ASPAAS;
    b) solicitantul nu îndeplineşte criteriile de bună reputaţie menţionate la alin. (4);
    c) neîndeplinirea condiţiilor de înregistrare a auditorilor şi a entităţilor de audit din ţări terţe conform prevederilor art. 68 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sau altor dispoziţii legale aplicabile, după caz;
    d) raportul de audit şi/sau, după caz, de asigurare, menţionat la alin. (2), nu a fost întocmit în conformitate cu art. 67 alin. (1) lit. a) sau b) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) neplata taxei prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025.

    (7) Verificarea dosarului de înregistrare se va efectua de către o comisie de evaluare stabilită prin decizie a preşedintelui ASPAAS, care elaborează un raport ce se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii, după caz.
    (8) Documentul prin care se dispune respingerea motivată a înregistrării auditorilor şi a entităţilor de audit din ţări terţe se comunică auditorului sau entităţii de audit.
    (9) În cazul aprobării cererii de înregistrare, se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS privind înregistrarea în Registrul public electronic a auditorului sau entităţii de audit dintr-o ţară terţă, în două exemplare originale, din care un exemplar se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, iar cel de-al doilea exemplar se comunică auditorului sau entităţii de audit dintr-o ţară terţă.
    (10) Ordinul preşedintelui ASPAAS se emite în termen de 60 de zile de la data depunerii dosarului complet.

    CAP. III
    Alte menţiuni în Registrul public electronic
    ART. 8
    Suspendarea şi încetarea suspendării exercitării activităţii auditorilor financiari şi a firmelor de audit
    În Registrul public electronic se efectuează menţiunile privind suspendarea exercitării activităţii, respectiv încetarea suspendării exercitării activităţii.

    ART. 9
    Radierea din Registrul public electronic
    Radierea auditorilor financiari sau firmelor de audit din Registrul public electronic se efectuează ca urmare a retragerii autorizării de către ASPAAS, a retragerii calităţii de membru al CAFR sau ca urmare a încetării valabilităţii autorizării în caz de deces.

    ART. 10
    Actualizarea informaţiilor înregistrate
    (1) În cazul în care apar modificări ale informaţiilor cuprinse în Registrul public electronic, auditorii financiari şi firmele de audit au obligaţia notificării ASPAAS în termen de 30 de zile de la apariţia acestora.
    (2) În aplicarea alin. (1), auditorul financiar, firma de audit sau entitatea de audit dintr-o ţară terţă depune o notificare conform anexei nr. 3 - Notificare pentru actualizarea datelor, însoţită de documente justificative, sau, după caz, anexei nr. 4 - Declaraţie privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi.
    (3) Personalul cu atribuţii specifice din cadrul ASPAAS analizează cererea şi documentele justificative, putând solicita lămuriri sau documente justificative suplimentare.
    (4) În cazul în care documentele justifică operarea modificărilor solicitate, personalul cu atribuţii specifice din cadrul ASPAAS asigură actualizarea Registrului public electronic, în termen de 30 zile de la primirea şi validarea notificărilor prevăzute la alin. (2).
    (5) În cazul în care ASPAAS constată nerespectarea termenului prevăzut la alin. (1) se poate declanşa procedura administrativă, conform dispoziţiilor Legii nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare. De la această prevedere fac excepţie cazurile de forţă majoră.

    ART. 11
    Responsabilitatea pentru înregistrarea informaţiilor
    (1) Informaţiile furnizate în legătură cu înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit/entităţii de audit din ţară terţă, precum şi actualizarea informaţiilor în conformitate cu prevederile art. 15-17 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sunt asumate prin semnătură olografă de auditorul financiar sau de reprezentantul legal al firmei/entităţii de audit.
    (2) În cazul în care informaţiile sunt furnizate în format electronic, acest lucru se realizează prin utilizarea semnăturii electronice, conform Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale şi prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea.

    ART. 12
    Limba oficială de prezentare
    (1) Informaţiile cuprinse în Registrul public electronic sunt prezentate în limba română.
    (2) Prin ordin al preşedintelui ASPAAS, informaţiile cuprinse în Registrul public electronic se pot publica şi în limba engleză pe pagina de internet a ASPAAS.

    ART. 13
    Comunicarea actelor administrative
    (1) Comunicarea actelor administrative prevăzute de prezentele norme către auditorii financiari sau firmele de audit se va realiza prin poşta electronică la adresa înregistrată în Registrul public electronic.
    (2) La solicitarea auditorilor financiari sau a reprezentanţilor legali ai firmelor de audit, aceştia pot intra în posesia actelor administrative:
    a) fie prin înmânarea actului, cu semnătura de primire a auditorului financiar ori a împuternicitului acestuia sau, în cazul firmei de audit, a reprezentantului legal ori a împuternicitului persoanei juridice;
    b) fie prin firme de curierat, iar alegerea firmei, serviciilor, stabilirea detaliilor legate de livrare şi plata serviciilor de curierat sunt obligaţii ce revin solicitantului.


    CAP. IV
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 14
    Dispoziţii tranzitorii
    (1) În Registrul public electronic sunt înregistraţi şi auditorii financiari şi firmele de audit care până la data intrării în vigoare a Legii nr. 162/2017 au dobândit calitatea de auditor financiar, respectiv firme de audit aprobate/autorizate în condiţiile legii, până la data intrării în vigoare a Legii nr. 162/2017.
    (2) Persoanele fizice sau juridice care au depus cererea de autorizare ca auditor financiar/firmă de audit anterior publicării prezentelor norme sunt exceptate de la plata taxei de înregistrare în Registrul public electronic, menţionată la art. 6 alin. (1) şi (2).
    (3) Auditorii financiari autorizaţi înainte de 1 ianuarie 2026, care doresc să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea, pentru adăugarea acestei menţiuni în Registrul public electronic, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    A. depun cererea prevăzută în anexa nr. 5, prin care solicită autorizarea pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea;
    B. au urmat un program de formare profesională de cel puţin 18 ore în scopul dobândirii cunoştinţelor necesare în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea şi asigurarea raportării privind durabilitatea, inclusiv în următoarele domenii:
    a) cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea;
    b) analiza privind durabilitatea;
    c) procesul de diligenţă în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    d) cerinţele legale şi standardele de asigurare pentru raportarea privind durabilitatea menţionate la art. 32^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.


    (4) Dobândirea cunoştinţelor în domeniul durabilităţii, prevăzute la alin. (3) lit. B, se realizează prin programe de formare profesională continuă recunoscute de ASPAAS conform legii, cursuri organizate de ASPAAS prin delegare la CAFR şi/sau cursuri/certificări recunoscute de ASPAAS prin protocoale. Sunt valabile şi se recunosc cursurile/certificările susţinute/obţinute începând cu anul 2023.
    (5) Auditorii financiari autorizaţi după data de 1 ianuarie 2026, care doresc să efectueze şi asigurarea raportării privind durabilitatea, în urma promovării examenului de competenţă, în vederea înregistrării în acest sens în Registrul public electronic, vor depune la ASPAAS cererea prevăzută în anexa nr. 5.
    (6) Firmele de audit care doresc să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea trebuie să îndeplinească condiţia ca cel puţin un auditor care realizează activitate în numele firmei de audit să fie menţionat în Registrul public electronic ca fiind autorizat să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea.

    ART. 15
    Dispoziţii finale
    Prezentele norme se aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 16
    Anexe
    Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme
    CERERE
    de înregistrare a auditorilor din ţări terţe
    Subsemnatul/Subsemnata, ......................................., născut(ă) la data de ..................... în ţara .........................., localitatea ................................., cu domiciliul în ţara ..........................., localitatea ........................., str. .............................. nr. ......, bl. ......, sc. ..., et. ......, ap. ......, legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ......... nr. ......................, eliberat(ă) de .......................... la data de ........................, cod numeric personal (CNP) ........................, în calitate de auditor financiar autorizat în .............................., Autorizaţie nr. ..........., solicit înregistrarea ca auditor din ţară terţă în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) raportul de audit privind situaţiile anuale sau consolidate ori, dacă este cazul, un raport de asigurare referitor la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea, în conformitate cu art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) certificatul sau documentul echivalent care atestă înregistrarea ca auditor dintr-o ţară terţă care efectuează auditul şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea în numele entităţii de audit dintr-o ţară terţă;
    c) documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) documente doveditoare că auditul/asigurarea raportării menţionat/menţionată la art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit şi/sau standardele de asigurare, astfel cum prevede art. 32 şi/sau art. 32^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25, 30 şi/sau 31^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sau cu standarde şi cerinţe echivalente;
    e) raportul anual de transparenţă publicat pe pagina proprie de internet, care cuprinde informaţiile menţionate la art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii;
    f) declaraţia pe propria răspundere privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, în conformitate cu art. 7 alin. (4) din Normele privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 105/2018, cu modificările ulterioare;
    g) dovada de la autoritatea din ţara terţă prin care se atestă faptul că nu am fost sancţionat(ă) administrativ şi disciplinar în ţara respectivă;
    h) dovada achitării taxei în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025 privind aprobarea taxelor şi cotizaţiilor datorate de persoanele care doresc înscrierea la stagiu, stagiarii în activitatea de audit financiar, auditorii financiari şi firmele de audit autorizaţi/autorizate în România sau în alt stat membru, auditorii financiari şi entităţile de audit din ţări terţe.

    Date de contact:
    Adresă de e-mail ..........................................................
    Telefon .................................
    Adresa de corespondenţă: localitatea .........................., str. ................... nr. ....., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ...., sectorul/judeţul ..............................

    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data
    .....................
    Semnătura
    .................................

    ANEXA 2

    la norme
    CERERE
    de înregistrare a entităţilor din ţări terţe
    Subsemnatul/Subsemnata, ................................, auditor financiar, autorizat cu nr. ......., în ...................., în calitate de reprezentant legal al entităţii de audit ........................................, autorizată prin .................., Autorizaţie nr. ............, solicit înregistrarea ca entitate de audit din ţară terţă în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) raportul de audit privind situaţiile anuale sau consolidate ori, dacă este cazul, un raport de asigurare referitor la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea, în conformitate cu art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) certificatul sau documentul echivalent care atestă înregistrarea firmei de audit în ţara de origine, emis de autoritatea competentă din statul respectiv, tradus şi legalizat;
    c) documente care atestă faptul că majoritatea membrilor organului administrativ sau de conducere al entităţii de audit dintro ţară terţă sunt autorizaţi şi îndeplinesc cerinţe echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) dovada autorizării pentru auditorul dintr-o ţară terţă care efectuează auditul şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea în numele unei entităţi de audit din ţara respectivă;
    e) documente care atestă îndeplinirea cerinţelor echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, de către auditorul dintr-o ţară terţă care efectuează auditul şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea în numele entităţii de audit;
    f) documente doveditoare că auditul/asigurarea raportării menţionat/menţionată la art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit şi/sau standarde de asigurare, astfel cum se prevede la art. 32 şi/sau art. 32^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25, 30 şi/sau 31^1 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sau cu standarde şi cerinţe echivalente;
    g) raportul anual de transparenţă publicat pe pagina proprie de internet, care cuprinde informaţiile stabilite prin art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii;
    h) declaraţia pe proprie răspundere a reprezentantului legal al entităţii de audit dintr-o ţară terţă privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, în conformitate cu art. 7 alin. (4) din Normele privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 105/2018, cu modificările ulterioare;
    i) dovada de la autoritatea din ţara terţă prin care se atestă că entitatea nu a fost sancţionată administrativ şi disciplinar în ţara respectivă;
    j) dovada achitării taxei în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025 privind aprobarea taxelor şi cotizaţiilor datorate de persoanele care doresc înscrierea la stagiu, stagiarii în activitatea de audit financiar, auditorii financiari şi firmele de audit autorizaţi/autorizate în România sau în alt stat membru, auditorii financiari şi entităţile de audit din ţări terţe.

    Datele de contact ale entităţii de audit:
    Telefon fix/mobil ............................, fax ............................
    Adresă de e-mail ..........................., adresa de website (dacă este cazul) .................................
    Adresa de corespondenţă (alta decât sediul social, dacă este cazul): ţara ....................., localitatea ..................., str. ..................... nr. ......, bl. ...., sc. ...., et. ......, ap. ......, persoană de contact: ................................

    Subsemnatul/Subsemnata, ......................................, declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Auditor financiar/Reprezentant legal,
    .............................
    Data
    .....................

    ANEXA 3

    la norme
    NOTIFICARE
    pentru actualizarea datelor
    Subsemnatul/Subsemnata, ...................................., născut(ă) la data de ..................... în ţara .........................., localitatea ..................................., cu domiciliul în ţara ......................, localitatea ............................, str. ............................... nr. ......, bl. ..., sc. ..., et. ....., ap. ....., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ............., eliberat(ă) de .................... la data de ...................., cod numeric personal (CNP) ............................., în calitate de:
    a) auditor financiar autorizat în ............................... (România/statul membru de origine), document autorizare nr. ................., înregistrat ca auditor financiar în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit cu nr. ..........;
    b) auditor financiar autorizat în ţara terţă .................., document autorizare nr. ................, înregistrat ca auditor din ţară terţă în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit cu nr. ..................;
    c) reprezentant legal al firmei de audit ............................ din România, document autorizare nr. ................., înregistrată ca firmă de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit cu nr. ................;
    d) reprezentant legal al firmei de audit ............................. din statul membru de origine .........................., autorizată prin ......................., document autorizare nr. ............, şi înregistrată ca firmă de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit cu nr. ...................;
    e) reprezentant legal al entităţii de audit ................................ din ţara terţă ............................., autorizată prin ............................, document autorizare nr. ............, şi înregistrată ca entitate de audit din ţară terţă în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit cu nr. ..............,

    notific următoarele modificări ale informaţiilor cuprinse în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit şi solicit actualizarea lor:
    ..............................................................................................

    Anexez următoarele documente justificative:
    .............................................................................................

    Subsemnatul/Subsemnata, ....................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Auditor financiar/Reprezentant legal,
    ...................................................
    Data
    ............................................

    ANEXA 4

    la norme
    DECLARAŢIE
    privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi
    Subsemnatul/Subsemnata, ......................, născut(ă) la data de ...................... în ţara .............., localitatea ......................., cu domiciliul în ţara ................................, localitatea ........................., în vederea înregistrării în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, în conformitate cu art. 14 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, declar pe propria răspundere că, potrivit prevederilor art. 14 alin. (10) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi raportat la prevederile ..................................,
    SUNT/NU SUNT
    incompatibil(ă) cu exercitarea activităţii de audit financiar şi, drept urmare, solicit să fiu înregistrat(ă) în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit ca auditor financiar
    ACTIV/NONACTIV
    De asemenea, mă oblig ca, în situaţia schimbării condiţiilor de înscriere în categoria auditor financiar activ/nonactiv, să informez Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, în scris, în termen de 30 de zile de la modificarea situaţiei existente anterior, în conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    Date de contact:
    Adresă de e-mail ......................................
    Telefon ...................................................
    Adresa de corespondenţă: localitatea .........................., str. ......................... nr. ....., bl. ...., sc. ....., et. ......, ap. ......, sectorul/judeţul .................................
    Subsemnatul/Subsemnata, .........................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data
    .............................
    Semnătura
    ...............................

    ANEXA 5

    la norme
    CERERE
    de înregistrare în Registrul public electronic al auditorilor financiari
    şi firmelor de audit a auditorilor financiari
    pentru a efectua asigurarea raportării privind durabilitatea
    Subsemnatul/Subsemnata, .............................., născut(ă) la data de .................... în localitatea ......................, cu domiciliul în localitatea .................................., str. ......................................... nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ......... nr. ......................, eliberat(ă) de .................................... la data de ....................., cod numeric personal (CNP) ........................................, în calitate de auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit (RPE) ....................................., solicit înregistrarea în RPE şi pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea.
    [ ] ^1 Declar că am promovat examenul de competenţă în domeniile privind asigurarea raportării privind durabilitatea, sesiunea ....................... .
    ^1 În cazul auditorilor financiari care se autorizează după 1 ianuarie 2026.

    [ ] ^2 Declar pe propria răspundere că am parcurs programul de formare profesională continuă şi deţin cunoştinţele necesare în conformitate cu Codul etic al profesioniştilor contabili, în toate domeniile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul prestării serviciilor de asigurare a raportării privind durabilitatea.
    ^2 În cazul auditorilor financiari autorizaţi înainte de 1 ianuarie 2026.

    În scopul îndeplinirii condiţiilor de înregistrare şi autorizare, anexez următoarele documente care fac dovada parcurgerii unui program de formare profesională specific privind raportarea de sustenabilitate şi standardele ESRS (European Sustainability Reporting Standards):
    - ..............................................................................................
    – ..............................................................................................
    – .............................................................................................
    – .............................................................................................

    Programul a cuprins un număr de ....... ore.
    Subsemnatul/Subsemnata, ............................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data
    .............................
    Semnătura
    ...............................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016