Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 330 din 19 mai 1999  pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 330 din 19 mai 1999 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 276 din 16 iunie 1999
Ministrul sãnãtãţii,
având în vedere prevederile <>art. 12 lit. d) din Legea nr. 100/1998 privind asistenta de sãnãtate publica şi ale <>art. 2 pct. 22 din Hotãrârea Guvernului nr. 244/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, modificatã şi completatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 764/1998 ,
ţinând seama de referatul Inspecţiei sanitare de stat nr. G.H. 3.349 din 19 mai 1999,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei sanitare de stat, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Inspecţia sanitarã de stat, celelalte direcţii din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, direcţiile de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul sãnãtãţii,
Hajdu Gabor

ANEXA 1

NORME
privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei sanitare de stat

ART. 1
Inspecţia sanitarã de stat este activitatea de exercitare a controlului de stat al respectãrii condiţiilor igienico-sanitare prevãzute de reglementãrile legale în domeniul sãnãtãţii publice şi al aplicãrii unitare a acestora în cadrul agenţilor economici din sectorul public, privat şi cooperatist, inclusiv cu capital strãin, care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României, al autoritãţilor şi instituţiilor publice, precum şi în locuinţe.
ART. 2
(1) Prezentele norme se referã la activitatea de inspecţie sanitarã necesarã pentru garantarea protecţiei stãrii de sãnãtate a comunitãţii şi individului în relatie cu mediul de viata şi de munca, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
(2) Activitatea de inspecţie sanitarã de stat este separatã de activitãţile de avizare şi de autorizare sanitarã. Dupã acordarea avizului sanitar sau a autorizaţiei sanitare, biroul pentru avize şi autorizaţii din cadrul direcţiei de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, va preda lunar inspectorului sanitar de stat şef judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, lista cuprinzând unitãţile avizate sau autorizate sanitar.
ART. 3
(1) Inspecţia sanitarã de stat se exercita, potrivit <>Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sãnãtate publica, de cãtre personalul de specialitate din Inspecţia sanitarã de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, precum şi de cãtre personalul de specialitate din cadrul direcţiilor de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, împuternicit de cãtre Ministerul Sãnãtãţii pentru a exercita aceasta activitate. Aceste persoane sunt denumite în continuare inspectori sanitari de stat.
(2) Legitimatiile nominale pentru inspectorii sanitari de stat se tiparesc şi se gestioneazã de Ministerul Sãnãtãţii. Legitimatiile nominale se semneazã de cãtre secretarul de stat desemnat prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
(3) Responsabilitatea organizãrii şi coordonãrii activitãţii de inspecţie sanitarã de stat se realizeazã de cãtre secretarul de stat desemnat potrivit alin. (2).
(4) Normarea inspectorilor sanitari de stat din cadrul direcţiilor de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, este de 4 posturi pentru 100.000 de locuitori.
ART. 4
(1) Inspectorii sanitari de stat au, potrivit <>Legii nr. 100/1998 , urmãtoarele obligaţii:
a) sa solicite unitãţilor controlate documentele şi informaţiile necesare, în vederea evaluãrii riscurilor pentru sãnãtate, precum şi înlãturarea deficienţelor de igiena constatate;
b) sa dispunã suspendarea temporarã a activitãţii pana la remedierea deficienţelor, precum şi retragerea autorizaţiei sanitare de funcţionare;
c) sa dispunã suspendarea lucrãrilor de construcţii, montaj, amenajãri, în cazul în care nu se respecta clauzele stabilite prin avizul sanitar sau în normele de igiena;
d) sa opreascã sau sa conditioneze darea în consum public a alimentelor care nu corespund normelor de igiena, precum şi folosirea obiectelor, a materialelor şi a substanţelor care prin natura sau prin modul lor de utilizare pericliteazã sãnãtatea populaţiei;
e) sa recolteze probe necesare în vederea evaluãrii riscului pentru sãnãtate;
f) sa opreascã folosirea preparatelor biologice, de diagnostic, profilaxie, tratament, care se dovedesc necorespunzãtoare sau nocive sãnãtãţii;
g) sa constate şi sa sanctioneze contravenţiile la normele de igiena, conform legii;
h) sa participe la alte activitãţi specifice, impuse de riscul deteriorarii stãrii de sãnãtate a populaţiei.
(2) Inspectorii sanitari de stat au dreptul sa între în unitãţi de orice tip din raza lor de activitate şi în locuintele cetãţenilor numai cu acordul celor care ocupa locuinta sau cu autorizarea procurorului, pentru efectuarea controlului sanitar sau pentru instituirea mãsurilor de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile.
(3) Concluziile activitãţii inspecţiei sanitare de stat, abaterile de la normele legale constatate, precum şi orice alte mãsuri legale aplicate se consemneazã în procese-verbale sau în acte legale de sancţionare şi se comunica celor în cauza şi, respectiv, Ministerului Sãnãtãţii sau Guvernului, dupã caz.
ART. 5
(1) Îndrumarea şi coordonarea activitãţii de inspecţie sanitarã de stat se realizeazã de cãtre personalul de specialitate din Inspecţia sanitarã de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii.
(2) Conducerea activitãţii de inspecţie sanitarã de stat din cadrul direcţiilor de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti se realizeazã de cãtre directorii adjuncţi, împuterniciţi pentru exercitarea inspecţiei sanitare de stat, denumiţi în continuare inspectori sanitari de stat şefi.
(3) Inspectorii sanitari de stat şefi, prevãzuţi la alin. (2), sunt medici care au specialitatea igiena, epidemiologie, medicina muncii sau sãnãtate publica şi sunt subordonaţi directorilor direcţiilor de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi Inspecţiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, în fata cãrora rãspund pentru activitatea de inspecţie sanitarã de stat din teritoriul arondat.
(4) În anumite situaţii (concediu de odihna, concediu medical, deplasãri în ţara sau în strãinãtate şi alte asemenea situaţii) inspectorii sanitari de stat şefi pot numi, în condiţiile legii, un înlocuitor din rândul personalului de specialitate din subordine, cu acordul directorilor direcţiilor de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
ART. 6
(1) Pentru exercitarea atribuţiilor de inspecţie sanitarã de stat pot fi împuterniciţi medici, farmacisti, biologi, chimisti, ingineri, fizicieni, asistenţi principali de igiena şi asistenţi principali de farmacie, încadraţi în funcţii de specialitate în Ministerul Sãnãtãţii şi în direcţiile de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) Propunerile pentru împuternicirea persoanelor de specialitate care urmeazã sa exercite activitatea de inspecţie sanitarã de stat sunt fãcute dupã cum urmeazã:
a) de cãtre inspectorul sanitar de stat şef al Inspecţiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii pentru inspectorii sanitari de stat din minister, pentru inspectorii sanitari de stat şefi judeţeni şi pentru inspectorul sanitar de stat şef al municipiului Bucureşti;
b) de cãtre inspectorii sanitari de stat şefi judeţeni, respectiv de cãtre inspectorul sanitar de stat şef al municipiului Bucureşti.
ART. 7
Inspectorul sanitar de stat şef al Inspecţiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii are urmãtoarele atribuţii:
a) conduce activitatea de inspecţie sanitarã de stat la nivel naţional;
b) evalueaza şi aproba programele anuale de activitate în domeniul inspecţiei sanitare de stat, întocmite de inspectorii sanitari de stat şefi judeţeni şi de inspectorul sanitar de stat şef al municipiului Bucureşti;
c) propune secretarului de stat coordonator nominalizarea persoanelor care urmeazã sa fie împuternicite cu atribuţii de inspector sanitar de stat şef judeţean şi de inspector sanitar de stat şef al municipiului Bucureşti;
d) întocmeşte fişa postului pentru inspectorul sanitar de stat şef judeţean şi al municipiului Bucureşti;
e) nominalizarea inspectorilor sanitari de stat şefi judeţeni şi al municipiului Bucureşti se va obţine în urma sustinerii unui concurs organizat în condiţiile legii;
f) realizeazã evaluarea performantelor profesionale individuale, potrivit legii, a inspectorului sanitar de stat şef judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, şi acorda calificative periodice;
g) propune secretarului de stat retragerea împuternicirii inspectorului sanitar de stat care, în urma aprecierilor periodice, nu se încadreazã în criteriile de activitate şi performanta cuprinse în fişa postului;
h) constata şi sancţioneazã contravenţiile la normele igienico-sanitare, normele de radioprotectie, normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi profesionale, în conformitate cu dispoziţiile legale;
i) rezolva sesizãrile şi reclamaţiile adresate Inspecţiei sanitare de stat, potrivit competentelor legale;
j) asigura, dupã caz, formarea unor comisii de analiza a reclamatiilor care privesc calitatea inspecţiei sanitare de stat la nivel teritorial.
Aceste comisii vor fi compuse din specialişti aparţinând institutelor de sãnãtate publica şi direcţiilor de sãnãtate publica;
k) organizeazã intalniri periodice cu inspectorii sanitari de stat din teritoriu;
l) colaboreazã cu structuri similare din alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
m) în situaţii speciale (sezon turistic, epidemii, calamitati naturale etc.) organizeazã şi supravegheazã acţiuni suplimentare de inspecţie sanitarã de stat.
ART. 8
Personalul de specialitate din Inspecţia sanitarã de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii are urmãtoarele atribuţii specifice:
a) controleazã şi evalueaza activitatea de inspecţie sanitarã de stat la nivel naţional;
b) supravegheazã şi evalueaza realizarea programelor anuale de activitate a inspecţiei sanitare de stat din cadrul direcţiilor de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi rãspunde de pregãtirea raportarilor periodice cãtre secretarul de stat coordonator;
c) acorda asistenta tehnica şi metodologicã inspectorilor sanitari de stat din teritoriu;
d) contribuie împreunã cu alţi specialişti din Ministerul Sãnãtãţii şi din unitãţile subordonate Ministerului Sãnãtãţii la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul activitãţii de inspecţie sanitarã de stat;
e) stabileşte relaţii de colaborare cu alte organizaţii de profil din ţara şi din strãinãtate;
f) colaboreazã cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
g) propune directorilor direcţiilor de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, mãsuri de sancţionare a inspectorilor sanitari de stat din teritoriu;
h) constata şi sancţioneazã contravenţiile la normele igienico-sanitare, normele de radioprotectie, normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi profesionale şi aplica sancţiunile contravenţionale în conformitate cu dispoziţiile legale pe întregul teritoriu naţional.
ART. 9
Inspectorul sanitar de stat şef din direcţia de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi coordoneazã intreaga activitate de inspecţie sanitarã de stat la nivelul teritoriului arondat;
b) întocmeşte programul anual al activitãţii de inspecţie sanitarã de stat din teritoriul arondat, cuprinzând inspectiile sistematice, periodice şi controalele programate;
c) întocmeşte graficele de lucru pentru realizarea programului anual de activitate, completate ori de câte ori este necesar cu activitãţi suplimentare de inspecţie sanitarã: rezolvarea reclamatiilor şi sesizarilor, intervenţii în situaţii accidentale, controale care nu au fost cuprinse în programul anual, solicitãri ale altor compartimente din cadrul direcţiei de sãnãtate publica judeteana şi a municipiului Bucureşti;
d) repartizeazã personalului din subordine, lunar sau sãptãmânal, dupã caz, unitatea sau unitãţile care vor fi inspectate, respectând ordinea cronologicã din graficul de activitate. Repartizarea se va face pe baza principiului echitãţii şi al rotatiei permanente, nefiind permisã nominalizarea permanenta a unui inspector pentru o anumitã unitate sau teritoriu;
e) pãstreazã confidenţialitatea privind iminenta inspecţiei sanitare, exceptând unitãţile la care sunt necesare pregatiri ale procesului de producţie sau intrarea în funcţiune a unor componente care nu funcţioneazã permanent, situaţii în care inspecţia este anunţatã cu cel mult 24 de ore înainte de efectuare;
f) primeşte rapoartele de inspecţie sanitarã întocmite de inspectorii sanitari de stat din teritoriu, verifica şi, eventual, corecteaza calculele determinarilor şi evaluarile expunerii şi riscului, verifica raportul din punct de vedere al corectitudinii întocmirii, având în vedere inclusiv respectarea normelor ortografice. În sensul prezentelor norme, raportul de inspecţie este un document scris, întocmit de inspectorul sanitar de stat în urma acţiunii de inspecţie, fiind verificat şi semnat de inspectorul sanitar de stat şef judeţean sau al municipiului Bucureşti;
g) asigura securitatea şi confidenţialitatea documentelor referitoare la obiectivele care au fost inspectate;
h) controleazã anual pe teren activitatea fiecãrui inspector sanitar de stat din subordine în cursul a cel puţin doua acţiuni de inspecţie;
i) apreciazã activitatea personalului din subordine şi acorda periodic calificative dupã criteriile de calitate a inspecţiei şi de etica profesionalã;
j) cu avizul direcţiei de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, înainteazã inspectorului sanitar de stat şef din Ministerul Sãnãtãţii propunerile de nominalizare a persoanelor care urmeazã sa fie împuternicite sa exercite activitatea de inspecţie sanitarã de stat;
k) întocmeşte fişa postului pentru personalul din subordine;
l) prezintã inspectorului sanitar de stat şef din Ministerul Sãnãtãţii propuneri privind retragerea împuternicirii acordate inspectorilor sanitari de stat a cãror activitate nu se încadreazã în prevederile fisei postului, în vederea aprobãrii acesteia de cãtre secretarul de stat coordonator;
m) constata şi sancţioneazã contravenţiile la normele igienico-sanitare, normele de radioprotectie, normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi profesionale şi aplica sancţiunile contravenţionale, în conformitate cu dispoziţiile legale, pe teritoriul arondat.
ART. 10
Inspectorii sanitari de stat pot solicita serviciile laboratoarelor de analiza ale direcţiei de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi pot apela la serviciile altor specialişti din compartimentele acestor direcţii, în cazul în care consultarea acestora este necesarã pentru activitatea de inspecţie sanitarã de stat.
ART. 11
Inspectorii sanitari de stat de la nivel teritorial au, pe lângã obligaţiile generale prevãzute de <>Legea nr. 100/1998 , şi urmãtoarele atribuţii:
a) studiazã dosarul de obiectiv înainte de începerea inspecţiei sanitare de stat;
b) pãstreazã confidenţialitatea privind iminenta inspecţiei sanitare de stat înainte de începerea propriu-zisa a acesteia. Se vor excepta unitãţile care necesita pregatiri ale procesului de producţie sau intrarea în funcţiune a unor componente care nu au regim permanent de funcţionare, situaţii în care acţiunea de inspecţie este anunţatã cu cel mult 24 de ore înainte de cãtre inspectorul sanitar de stat şef judeţean şi al municipiului Bucureşti;
c) stabilesc, din momentul intrãrii în unitatea ce urmeazã a fi inspectata, legatura cu conducerea acesteia, care va desemna un reprezentant pentru a-i însoţi în tot timpul efectuãrii inspecţiei;
d) examineazã şi investigheaza condiţiile igienico-sanitare din unitatea inspectata, în scopul determinãrii unui risc prezent sau potenţial pentru sãnãtate sau în scopul impunerii încadrãrii în prevederile legislaţiei sanitare în vigoare;
e) menţioneazã în raportul de inspecţie sanitarã pe care îl vor prezenta inspectorului sanitar de stat şef al direcţiei de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, caracterul confidenţial al datelor pe care conducerea unitãţii inspectate le-a indicat ca fiind, potrivit legii, secret de stat sau secret de serviciu;
f) respecta şi aplica principiile de etica şi deontologie medicalã;
g) respecta cu stricteţe metodologiile specifice de inspecţie sanitarã de stat.
ART. 12
În situaţiile în care inspectorul sanitar de stat efectueazã activitatea de inspecţie sanitarã într-un anumit domeniu şi constata existenta unor deficiente care depãşesc limita competentelor specialitatii sale, va comunica în scris inspectorului sanitar de stat şef din direcţia de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, sau, dupã caz, inspectorului sanitar de stat şef din Ministerul Sãnãtãţii aspectele respective, semnaland totodatã necesitatea deplasarii unui alt inspector sanitar de stat în unitatea controlatã.
ART. 13
(1) Pentru desfãşurarea în condiţii optime a activitãţii de inspecţie sanitarã de stat la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti, direcţiile de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor fi dotate cu mijloacele de transport necesare sau, dupã caz, se va asigura decontarea, în condiţiile legii, a cheltuielilor de deplasare a inspectorilor în interesul serviciului, inclusiv cele efectuate cu autoturismul propriu.
(2) Inspectorul sanitar de stat va fi dotat cu aparatura şi instrumentarul necesare pentru efectuarea determinarilor la fata locului şi pentru recoltarea probelor ce vor fi analizate în laborator.
ART. 14
(1) În funcţie de importanta aspectelor constatate, inspectorul sanitar de stat şef judeţean şi al municipiului Bucureşti are obligaţia de a comunica în scris concluziile rapoartelor de inspecţie sanitarã de stat cãtre biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare din cadrul direcţiei de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) Concluziile activitãţii de inspecţie sanitarã de stat la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti vor fi aduse trimestrial la cunostinta directorului direcţiei de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi vor fi raportate Inspecţiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii.
ART. 15
(1) În funcţie de importanta aspectelor constatate şi în conformitate cu reglementãrile în vigoare, concluziile rezultate din rapoartele de inspecţie sanitarã de stat pot fi comunicate de cãtre direcţia de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, institutelor de sãnãtate publica din Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, prefecturilor, administraţiei publice locale şi altor autoritãţi care ar putea fi interesate.
(2) Nu pot fi comunicate datele şi informaţiile care sunt considerate, potrivit legii, secrete de stat şi secrete de serviciu.
ART. 16
Conducãtorii unitãţilor de orice fel, organele administraţiei publice locale şi cetãţenii sunt obligaţi sa respecte integral legislaţia sanitarã în vigoare, sa punã la dispoziţie inspectorilor sanitari de stat informaţiile solicitate de aceştia şi sa aplice mãsurile stabilite, în scopul prevenirii imbolnavirilor.
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016