Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 324 din 17 iunie 2025 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile de salubrizare, precum şi de calculare a tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea deşeurilor şi a taxelor de salubrizare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice nr. 640/2022
Având în vedere: - dispoziţiile art. 21 alin. (1) lit. a) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 11 alin. (2) din Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare; – Referatul de aprobare al Direcţiei reglementări, autorizări, preţuri şi tarife nr. 7.437/2025,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice - A.N.R.S.C., aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice nr. 22/2017, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice emite următorul ordin: ART. I Normele metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile de salubrizare, precum şi de calculare a tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea deşeurilor şi a taxelor de salubrizare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice nr. 640/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 984 şi 984 bis din 11 octombrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 4, literele l) şi r) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "l) deşeuri reziduale - fracţia de deşeuri municipale amestecate rămasă după colectarea separată a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă şi, după caz, a biodeşeurilor, deşeurilor textile şi deşeurilor menajere periculoase (cod deşeu 20 03 01); ............................................................................................... r) tarif distinct pentru gestionarea deşeurilor - tariful aferent tuturor activităţilor de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor colectate separat;"
2. La articolul 5 alineatul (1), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins: "g) pentru tratarea mecano-biologică a deşeurilor reziduale în instalaţiile de tratare mecano-biologică sau, după caz, în instalaţiile integrate de tratare, tariful de tratare mecano-biologică - Ttmb;"
3. La articolul 5, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) Toate tarifele prevăzute la alin. (1) se fundamentează/se ofertează obligatoriu în lei/tonă. (3) În cazul în care nu este implementat instrumentul economic «plăteşte pentru cât arunci», tarifele aferente activităţilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c)-i) se convertesc din lei/tonă în lei/persoană/lună şi, respectiv, în lei/mc, în vederea facturării către utilizatorii casnici şi, respectiv, către utilizatorii noncasnici, numai de către autoritatea contractantă care a atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale, după cum urmează: a) tariful, în lei/persoană/lună, aplicabil utilizatorilor casnici se calculează cu următoarea formulă: (a se vedea imaginea asociată) unde: - UC - utilizatori casnici; – T_UC - tariful pentru utilizatorii casnici, în lei/persoană/ lună, aferent prestaţiei/activităţii desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale; – p% - ponderea deşeurilor menajere în deşeurile municipale, din fişele de fundamentare a tarifelor de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale; – Q - cantitatea de deşeuri programată din fişa de fundamentare, în tone, aferentă prestaţiei/activităţii desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale; – T - tariful, în lei/tonă, aferent prestaţiei/activităţii desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale; – Număr UC - numărul de locuitori, din caietul de sarcini al activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale; – 12 - numărul de luni din an; b) tariful în lei/mc aplicabil utilizatorilor noncasnici se calculează cu următoarea formulă: (a se vedea imaginea asociată) unde: T_UNC - tariful pentru utilizatorii noncasnici, în lei/mc, aferent prestaţiei/activităţii desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale; ρ (tone/mc) - densitatea medie a fracţiei de deşeuri reciclabile, din caietul de sarcini al activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale, pentru conversia din lei/tonă în lei/mc a tarifului de colectare separată şi transport separat al deşeurilor reciclabile de hârtie, metal, plastic şi sticlă, tarifului de transfer al deşeurilor reciclabile şi tarifului de sortare, după caz; sau ρ (tone/mc) - densitatea medie a fracţiei de deşeuri reziduale/biodeşeuri, din caietul de sarcini al activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale, pentru conversia din lei/tonă în lei/mc a tarifului de colectare separată şi transport separat al deşeurilor reziduale, tarifului de colectare separată şi transport separat al biodeşeurilor, tarifului de transfer al deşeurilor reziduale, tarifului de transfer al biodeşeurilor, tarifului de tratare mecano-biologică, tarifului de compostare, tarifului de digestie anaerobă, tarifului de incinerare şi tarifului de depozitare, după caz."
4. La articolul 5, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: "(4) În vederea operaţionalizării instrumentului economic «plăteşte pentru cât arunci», autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale au competenţe exclusive să elaboreze şi să aprobe regulamentele locale prin care stabilesc metodologia de calcul şi de conversie a tarifelor din lei/tonă în lei per unitatea de măsură aferentă elementului implementat, respectiv per volum şi/sau frecvenţă de colectare, după caz, în conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare."
5. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 7 (1) În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare, autorităţile deliberative ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară au competenţe exclusive să aprobe tarifele pentru serviciile conexe serviciului de salubrizare cu grad redus de repetabilitate şi care se desfăşoară ocazional, respectiv: a) tariful pentru colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor din construcţii provenite din locuinţe, generate de activităţi de reamenajare şi reabilitare interioară şi/sau exterioară a acestora, prin raportare la datele istorice privind cantităţile colectate, inclusiv tariful pentru gestionarea deşeurilor din construcţii provenite din locuinţe, calculat prin însumarea tuturor tarifelor aferente activităţilor desfăşurate de operatori pe fluxul acestor deşeuri. Factura se emite către persoanele fizice care solicită colectarea deşeurilor din construcţii provenite din locuinţele acestora; b) tariful pentru colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor voluminoase, inclusiv saltele şi mobilă, prin raportare la datele istorice privind cantităţile colectate, inclusiv tariful pentru gestionarea deşeurilor voluminoase, calculat prin însumarea tuturor tarifelor aferente activităţilor desfăşurate de operatori pe fluxul acestor deşeuri. Factura se emite către autoritatea administraţiei publice locale a unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, dacă deşeurile voluminoase sunt colectate în cadrul campaniilor de colectare şi/sau din locurile/spaţiile special amenajate, ori către utilizatori, în cazul în care deşeurile voluminoase sunt colectate la cererea acestora; c) tariful pentru colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor municipale abandonate, prin raportare la datele istorice privind cantităţile de deşeuri municipale abandonate, inclusiv tariful pentru gestionarea deşeurilor municipale abandonate, calculat prin însumarea tuturor tarifelor aferente activităţilor desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale abandonate. Factura se emite către autoritatea administraţiei publice locale a unităţii/subdiviziunii administrativteritoriale; d) tariful pentru colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor din construcţii abandonate, prin raportare la datele istorice privind cantităţile de deşeuri din construcţii abandonate, inclusiv tariful pentru gestionarea deşeurilor din construcţii abandonate, calculat prin însumarea tuturor tarifelor aferente activităţilor desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor din construcţii abandonate. Factura se emite către autoritatea administraţiei publice locale a unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale. (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. b), în cazul în care cantitatea de deşeuri voluminoase a fost inclusă în cantitatea programată de deşeuri reziduale, tariful pentru gestionarea deşeurilor voluminoase se calculează prin însumarea tarifului pentru colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor reziduale cu celelalte tarife aferente activităţilor desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor voluminoase. (3) Tarifele prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) pot fi defalcate de către autorităţile administraţiei publice locale ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale în tarife pentru deşeuri abandonate lângă punctele/recipientele de colectare şi, respectiv, tarife pentru deşeurile abandonate pe căile publice, în cazul în care deşeurile abandonate lângă punctele/ recipientele de colectare sunt colectate de către operatorul care prestează activitatea de colectare, iar deşeurile abandonate pe căile publice sunt colectate de către operatorul care prestează activitatea de măturat căi publice. (4) În situaţia în care deşeurile prevăzute la alin. (1) sunt transportate la depozitul de deşeuri, cheltuielile cu contribuţia pentru economia circulară se calculează şi se facturează prin aplicarea cuantumului contribuţiei pentru economia circulară la cantitatea totală de deşeuri colectată. (5) Pentru colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor similare provenite de la evenimente publice nu se fundamentează tarife, cheltuielile legate de gestionarea acestor deşeuri fiind calculate la tarifele aprobate pentru activităţile desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor şi facturate organizatorului evenimentului, pe baza contractului de prestări servicii încheiat cu operatorul."
6. La articolul 11 alineatul (1) litera b), punctele (ii), (iv), (x) şi (xi) se abrogă. 7. La articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins: "(1^1) Autorităţile administraţiei publice locale pot aproba şi alte tarife decât cele prevăzute la alin. (1), în funcţie de condiţiile specifice localităţii, tehnologiile/metodele de lucru şi materialele utilizate."
8. La articolul 12 alineatul (1), partea introductivă şi litera a) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. 12 (1) Operatorii care desfăşoară activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare fundamentează, corespunzător tratamentelor aplicate la obiectivele din domeniul public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale, următoarele tarife: a) pentru tratamentele de dezinsecţie: (i) tarif dezinsecţie spaţii deschise din domeniul public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale, la care dezinsecţia se execută cu aparate/atomizoare portabile; (ii) tarif dezinsecţie aliniamente stradale şi spaţii deschise - terenuri publice şi terenuri din proprietatea privată a persoanelor fizice şi juridice, la care dezinsecţia se execută de pe aliniamentul stradal cu utilaje montate pe autovehicule; (iii) tarif dezinsecţie clădiri ale unităţilor sanitare din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale; (iv) tarif dezinsecţie clădiri ale unităţilor de învăţământ din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale; (v) tarif dezinsecţie clădiri ale instituţiilor publice din subordine, altele decât unităţile sanitare şi unităţile de învăţământ; (vi) tarif dezinsecţie spaţii comune închise ale condominiilor aparţinând asociaţiilor de proprietari/locatari; (vii) tarif dezinsecţie cămine aferente reţelelor tehnico-edilitare; (viii) tarif dezinsecţie staţii de transfer deşeuri, staţii de sortare/tratare a deşeurilor, centre de colectare prin aport voluntar a deşeurilor şi depozite de deşeuri nepericuloase din proprietatea publică a unităţii administrativ-teritoriale;"
9. La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Toate tarifele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se fundamentează în lei/mp sau lei per multipli ai metrului pătrat, prin împărţirea valorii totale anuale aferente prestaţiei la suprafaţa totală tratată/an."
10. La articolul 12, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) În vederea asigurării unor tratamente eficiente de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare, autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale pot aproba şi alte tarife decât cele prevăzute la alin. (1), în funcţie de obiectivele specifice la care se aplică tratamentele, tipul şi numărul de vectori supuşi tratamentelor, tehnologiile şi metodele de lucru utilizate."
11. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 14 (1) Tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reciclabile de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/tonă, se calculează potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - AO - activităţi desfăşurate de operatori; – i = 1 ÷ n - numărul de prestaţii/activităţi de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat; – T_i - tariful, în lei/tonă, aferent prestaţiei/activităţii desfăşurate de operator pe fluxul deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat; – Q_i - cantitatea programată din fişa de fundamentare şi, respectiv, cantitatea de reziduuri din sortare destinată a fi eliminată prin depozitare, în tone, aferentă prestaţiei/activităţii desfăşurate de operator pe fluxul deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat; – Q_reciclabile - cantitatea programată de deşeuri reciclabile de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat, în tone, din fişa de fundamentare a tarifului de colectare separată şi transport separat al deşeurilor reciclabile de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale; – CEC ip (i) are semnificaţia prevăzută la art. 47 alin. (1). (2) Tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reciclabile de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/persoană/lună, se calculează numai în situaţia în care nu este implementat instrumentul economic «plăteşte pentru cât arunci», potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - i = 1 ÷ n, AO, T_i, Q_i şi CEC ip (i) au semnificaţiile de la alin. (1); – p_% - ponderea deşeurilor menajere în deşeurile municipale, din fişa de fundamentare a tarifului de colectare separată şi transport separat al deşeurilor reciclabile de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale; – Număr UC - numărul de locuitori din caietul de sarcini al activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale. (3) Tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reciclabile de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/mc, se calculează numai în situaţia în care nu este implementat instrumentul economic «plăteşte pentru cât arunci», potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - i = 1 ÷ n, AO, T_i, Q_i, CEC ip (i) şi Q_reciclabile au semnificaţiile de la alin. (1); – ρ reciclabile (tone/mc) - densitatea medie a fracţiei de deşeuri reciclabile, din caietul de sarcini al activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale."
12. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 15 (1) Tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale colectate separat pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/tonă, se calculează astfel: a) în cazul în care nu este implementat sistemul de colectare separată a biodeşeurilor, tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/tonă, se calculează potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - AO - activităţi desfăşurate de operatori; – i = 1 ÷ n - numărul de prestaţii/activităţi de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor reziduale colectate separat; – T_i - tariful, în lei/tonă, aferent prestaţiei/activităţii i desfăşurate de operator pe fluxul deşeurilor reziduale colectate separat, din fişa de fundamentare; – Q_i - cantitatea programată din fişa de fundamentare şi, respectiv, cantitatea de deşeuri tratate/reziduuri din tratarea mecano-biologică destinată a fi eliminată prin depozitare, în tone, aferentă prestaţiei/activităţii i desfăşurate de operator pe fluxul deşeurilor reziduale colectate separat; – Q_reziduale - cantitatea programată de deşeuri reziduale colectate separat, în tone, din fişa de fundamentare a tarifului de colectare separată şi transport separat al deşeurilor reziduale din deşeurile municipale; – CEC ip (i) are semnificaţia prevăzută la art. 47 alin. (1); b) în cazul în care este implementat sistemul de colectare separată a biodeşeurilor, tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/tonă, se calculează potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - AO - activităţi desfăşurate de operatori; – i = 1 ÷ n - numărul de prestaţii/activităţi de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor reziduale colectate separat, respectiv pe fluxul biodeşeurilor colectate separat; – T_i - tariful, în lei/tonă, aferent prestaţiei/activităţii i desfăşurate de operator pe fluxul deşeurilor reziduale colectate separat/biodeşeurilor colectate separat; – Q_i - cantitatea programată şi, după caz, cantitatea de deşeuri tratate/reziduuri din tratarea mecano-biologică, compostare şi/sau digestie anaerobă destinată a fi eliminată prin depozitare, în tone, aferentă prestaţiei/activităţii i desfăşurate de operator pe fluxul fracţiei de deşeuri reziduale colectate separat/biodeşeurilor colectate separat; – Q_reziduale - cantitatea programată de deşeuri reziduale colectate separat, în tone, din fişa de fundamentare a tarifului de colectare separată şi transport separat al deşeurilor reziduale din deşeurile municipale; – Q_biodeşeuri - cantitatea programată de biodeşeuri colectate separat, în tone, din fişa de fundamentare a tarifului de colectare separată şi transport separat al biodeşeurilor din deşeurile municipale; – CEC ip (i) are semnificaţia prevăzută la art. 47 alin. (1). (2) Tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale colectate separat pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/persoană/lună, se calculează numai în situaţia în care nu este implementat instrumentul economic «plăteşte pentru cât arunci», în funcţie de stadiul implementării sistemului de colectare separată a biodeşeurilor, astfel: a) în cazul în care nu este implementat sistemul de colectare separată a biodeşeurilor, tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/persoană/lună, se calculează potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - i = 1 ÷ n, AO, T_i, Q_i şi CEC ip (i) au semnificaţiile de la alin. (1) lit. a); – p_% - ponderea deşeurilor menajere în deşeurile municipale, din fişa de fundamentare a tarifului de colectare separată şi transport separat al deşeurilor reziduale din deşeurile municipale; – Număr UC - numărul de locuitori din caietul de sarcini al activităţii de colectare separată şi transport separat a deşeurilor municipale; b) în cazul în care este implementat sistemul de colectare separată a biodeşeurilor, tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/persoană/lună, se calculează potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - i = 1 ÷ n, AO,T_i, Q_i şi CEC ip (i) au semnificaţiile de la alin. (1) lit. b); – p_% şi Număr UC au semnificaţiile de la lit. a). (3) Tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale colectate separat pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/mc, se calculează numai în situaţia în care nu este implementat instrumentul economic «plăteşte pentru cât arunci», în funcţie de stadiul implementării sistemului de colectare separată a biodeşeurilor, astfel: a) în cazul în care nu este implementat sistemul de colectare separată a biodeşeurilor, tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/mc, se calculează potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - i = 1 ÷ n, AO,T_i, Q_i, CEC ip (i) şi Q_reziduale au semnificaţiile de la alin. (1) lit. a); – ρ reziduale (tone/mc) - densitatea medie a fracţiei de deşeuri reziduale, din caietul de sarcini al activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale; b) în cazul în care este implementat sistemul de colectare separată a biodeşeurilor, tariful distinct pentru gestionarea deşeurilor reziduale pentru activităţile desfăşurate de operatori, exprimat în lei/mc, se calculează potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - i = 1 ÷ n, AO,T_i, Q_i, CEC ip (i), Q_reziduale, şi Q_biodeşeuri au semnificaţiile de la alin. (1) lit. b); – ρ biodeşeuri/reziduale (tone/mc) - densitatea medie a fracţiei de deşeuri biodeşeuri/reziduale, din caietul de sarcini al activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale (densitatea medie a fracţiei de biodeşeuri se consideră egală cu densitatea medie a fracţiei de deşeuri reziduale)."
13. La articolul 21, alineatul (3) se abrogă. 14. La articolul 23, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) La fundamentarea tarifului de depozitare, operatorul depozitului de deşeuri este obligat să includă în structura pe elemente de cheltuieli a tarifului fondul pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului de deşeuri, precum şi garanţia financiară pentru mediu, constituite în conformitate cu prevederile din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare."
15. La articolul 24, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 24 (1) Toate tarifele pentru activitatea/activităţile desfăşurată/desfăşurate pe fluxul deşeurilor municipale se ofertează şi se fundamentează pe elemente de cheltuieli, obligatoriu, în lei/tonă."
16. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 27 Tarifele pentru activităţile desfăşurate de operatori pe căile publice şi tarifele pentru activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare se ofertează şi se fundamentează de operatori prin luarea în calcul a cheltuielilor de operare aferente prestaţiei respective şi, după caz, a cheltuielilor aferente altor activităţi de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale, precum cheltuieli cu depozitarea şi/sau cheltuieli aferente altor activităţi de tratare a deşeurilor. Valoarea contribuţiei pentru economia circulară se evidenţiază distinct, alături de tarif, pe factura emisă de operator către autoritatea administraţiei publice locale."
17. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 28 Pentru activităţile prevăzute la art. 27, valoarea contribuţiei pentru economia circulară se calculează la cantitatea totală de deşeuri destinată a fi eliminată prin depozitare."
18. La articolul 29, alineatul (5^2) şi litera m) a alineatului (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(5^2) În situaţia în care operatorul desfăşoară mai multe activităţi/prestaţii de salubrizare în cadrul contractului de delegare, cheltuielile generale de administraţie sau, după caz, cota-parte din cheltuielile generale de administraţie, calculată conform prevederilor de la alin. (5^1), precum şi, dacă este cazul, cheltuielile indirecte aferente sucursalei/punctului de lucru se repartizează pe fiecare activitate/prestaţie proporţional cu ponderea cantităţii/suprafeţei programate aferente activităţii/ prestaţiei respective în total cantitate/suprafaţă contractată ori proporţional cu alte elemente relevante, precum ponderea valorii activităţii/prestaţiei respective în valoarea totală a contractului de delegare. Pentru aceste cheltuieli se precizează, în memoriul tehnico-economic justificativ, cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate/prestaţie în parte. ......................................................................................... (6) (...) m) cheltuielile de natură salarială cuprind: (i) cheltuielile cu salariile şi cu alte drepturi asimilate salariilor, stabilite cel puţin la nivelul câştigului salarial mediu brut din sectorul de salubritate publicat de Institutul Naţional de Statistică, în care se includ sporurile acordate ca procent din salariul de bază brut sau în sumă fixă, tichetele de masă, tichetele de creşă, tichetele de vacanţă şi alte drepturi salariale prevăzute în contractul colectiv de muncă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi a timpilor de muncă şi de odihnă prevăzuţi în Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; (ii) cheltuielile cu contribuţia asiguratorie pentru muncă; (iii) cheltuielile cu contribuţia la fondul de handicap."
19. La articolul 30, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 30 (1) Stabilirea tarifelor pentru activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale se face potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - T - tariful stabilit, în lei/tonă, pentru toate activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale; – V - valoarea totală a activităţii/prestaţiei respective; – Q - cantitatea programată (tone/an)."
20. La articolul 33, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 33 (1) Tarifele pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare se ajustează, la cererea operatorilor, cel mult până la nivelul rezultat din aplicarea coeficientului de indexare cu evoluţia indicelui preţurilor de consum total, calculat pentru perioada cuprinsă între luna de referinţă corespunzătoare stabilirii sau, după caz, precedentei aprobări şi luna celui mai recent indice publicat de Institutul Naţional de Statistică la data solicitării, fără a se modifica cantitatea, volumul sau, după caz, suprafaţa programată avută în vedere la fundamentarea anterioară."
21. La articolul 33, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins: "(1^1) Luna de referinţă corespunzătoare stabilirii tarifului/tarifelor este: a) luna aferentă datei semnării contractului de delegare, în cazul în care contractul se semnează înainte de expirarea duratei iniţiale de valabilitate a ofertei stabilite prin documentaţia de atribuire; b) luna aferentă datei expirării duratei iniţiale de valabilitate, în cazul în care contractul se semnează după expirarea duratei iniţiale de valabilitate a ofertei, prin luarea în considerare a perioadei de prelungire a duratei de derulare a procedurii de atribuire peste durata iniţială de valabilitate a ofertei, corespunzătoare perioadei cuprinse între luna aferentă datei expirării duratei iniţiale de valabilitate a ofertei şi luna celui mai recent indice publicat de Institutul Naţional de Statistică la data solicitării; c) luna aferentă datei de dare în administrare a activităţii/activităţilor de salubrizare. (1^2) Luna de referinţă corespunzătoare precedentei aprobări este ultima lună până la care operatorul a fundamentat cheltuielile aferente tarifului aprobat anterior, respectiv: a) ultima lună avută în vedere la calculul evoluţiei indicelui preţurilor de consum, în cazul în care tariful aprobat anterior a făcut obiectul unei proceduri de ajustare; b) ultima lună avută în vedere la fundamentarea cheltuielilor de către operator, în cazul în care tariful aprobat anterior a făcut obiectul unei proceduri de modificare."
22. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 35 (1) La ajustarea tarifului, anumite elemente de cheltuieli pot să depăşească nivelul rezultat din ajustarea cu inflaţia, avându-se în vedere ca toate cheltuielile însumate să nu depăşească nivelul rezultat din ajustarea tarifului cu inflaţia, în caz contrar procedura fiind de modificare a tarifului. (2) Ajustarea tarifului/tarifelor se face prin aplicarea ratei inflaţiei la cheltuielile de exploatare, fără a se evidenţia în fişa de fundamentare nivelul fiecărui element de cheltuieli, conform fişei de fundamentare dedicate activităţii/prestaţiei de salubrizare, din anexele nr. 2a)-2j) la prezentele norme metodologice. (3) În cazul în care după aprobarea ajustării tarifului/tarifelor următoarea solicitare de aprobare va avea ca obiect modificarea tarifului/tarifelor, operatorul are obligaţia să completeze şi să evidenţieze în fişa de fundamentare pentru modificarea tarifului, dedicată activităţii/prestaţiei respective, din anexele nr. 3a)-3j) la prezentele norme metodologice, nivelul ajustat al elementelor de cheltuieli care au fost ajustate, avându-se în vedere ca suma tuturor cheltuielilor de exploatare din structura tarifului să nu depăşească nivelul ajustat aprobat."
23. La articolul 36 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins: "d) la modificarea cantităţii, volumului sau, după caz, a suprafeţei programate ca urmare a modificării caietului de sarcini ori a modificării cu mai mult de ± 10% a cantităţii anuale de deşeuri municipale generate şi/sau a cantităţii anuale de deşeuri intrate în staţia de transfer, staţia de sortare, instalaţiile de tratare sau depozitul de deşeuri, după caz, faţă de cantitatea programată din fundamentarea anterioară."
24. La articolul 43, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) În vederea emiterii facturilor către utilizatori, autoritatea contractantă care a atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale are obligaţia să transmită, în scris, operatorului care se află în raporturi contractuale cu utilizatorii, următoarele date şi informaţii: (i) nivelul tarifului prestaţiei/activităţii sau, după caz, tariful de facturare aprobat, în lei/persoană/lună şi în lei/mc, pentru fiecare prestaţie/activitate desfăşurată de operatori pe fluxul deşeurilor municipale; (ii) valoarea contribuţiei pentru economia circulară rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent fiecărei activităţi, în lei/persoană/lună şi lei/mc, pentru fiecare activitate desfăşurată de operatori pe fluxul deşeurilor municipale; (iii) valoarea reducerii facturii aprobate pentru utilizatorii casnici, în lei/persoană/lună."
25. Articolul 46 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 46 Machetele privind modul de calcul al tarifelor distincte pentru gestionarea deşeurilor municipale colectate separat şi al taxei de salubrizare la nivelul unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, respectiv la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, defalcat pe zona urbană şi zona rurală, sunt prevăzute în anexele nr. 5 şi 6 la prezentele norme metodologice."
26. La articolul 47, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) Valoarea contribuţiei pentru economia circulară se calculează în lei/mc, potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - CEC ip(i) şi Q ip(i) au semnificaţia de la alin. (1); – ρ are semnificaţia de la art. 14 alin. (3) sau, după caz, de la art. 15 alin. (3) din prezentele norme metodologice."
27. Articolul 48 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 48 Valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferentă activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor menajere şi similare se calculează potrivit formulei: (a se vedea imaginea asociată) unde: - Q municipale - cantitatea de deşeuri municipale; – ipcs reciclabile - indicatorul de performanţă pentru colectarea separată a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, care reprezintă cantitatea de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat, ca procentaj din cantitatea totală generată de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale. Valoarea minimă a indicatorului, începând cu anul 2022, este de 70% din Q reciclabile, potrivit prevederilor din anexa nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, cu modificările şi completările ulterioare; – Q reciclabile - cantitatea totală generată de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale prevăzută în fişa de fundamentare a tarifului T cs reciclabile, care se calculează ca procent din Q municipale pe baza determinărilor de compoziţie a deşeurilor municipale sau, în lipsa acestora, cantitatea de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale se consideră a fi 33%, potrivit prevederilor din anexa nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, cu modificările şi completările ulterioare."
28. La articolul 49, alineatul (3) se abrogă. 29. La articolul 50, alineatul (2) se abrogă. 30. La articolul 51, alineatul (3) se abrogă. 31. La articolul 52, alineatul (2) se abrogă. 32. Articolul 54 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 54 (1) Nivelul tarifului/tarifelor iniţial(e) aferent(e) activităţii/activităţilor de salubrizare se stabileşte în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (2) din prezentele norme metodologice. (2) Tarifele iniţiale se prevăd, obligatoriu, în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare a activităţii/activităţilor de salubrizare şi sunt aplicabile de la data începerii prestării activităţii. (3) În cazul în care utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare prin taxă, la orice nouă stabilire a vreunui tarif ca urmare a unei noi atribuiri a activităţii sau a atribuirii altei activităţi desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară implicate care au atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale au competenţe exclusive să recalculeze noul nivel al taxei de salubrizare. (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), consiliile locale au competenţă exclusivă să aprobe noul nivel al taxei de salubrizare, inclusiv în cazul în care asociaţia de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, consiliul judeţean are calitatea de autoritate contractantă pentru o parte sau pentru toate activităţile desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale. Intră în responsabilitatea exclusivă a consiliului judeţean sau, după caz, a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară să solicite consiliilor locale aprobarea, în termen de maximum 30 de zile, a noului nivel al taxei de salubrizare şi să stabilească începerea prestării activităţii/activităţilor începând cu data previzionată intrării în vigoare a noii taxe de salubrizare, astfel încât facturile emise de operator la noile tarife să poată fi plătite de către primărie, din taxa încasată de la utilizatori. (5) După stabilire, ajustarea sau modificarea tarifelor aferente activităţilor de salubrizare se aprobă de către autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară la solicitarea operatorilor, o singură dată pe an, cu intrare în vigoare la data de 1 ianuarie a anului următor, cu excepţia cazurilor în care: a) survin modificări legislative care influenţează nivelul tarifelor, precum instituirea sau modificarea de taxe, impozite şi contribuţii obligatorii datorate către bugetul de stat sau creşterea salariului minim brut pe ţară garantat în plată, iar acestea trebuie acordate începând cu data stabilită în actele normative care le ordonă; b) intervin modificări majore ale unuia sau mai multor elemente de cheltuieli, determinate de majorarea preţurilor de achiziţie din piaţa energiei, combustibilului sau a amortizării, care au o influenţă în creşterea nivelului tarifului cu mai mult de 10%; c) rata inflaţiei, pe o perioadă de 3 luni consecutive, depăşeşte 5%. (6) Pentru aprobarea ajustării tarifului/tarifelor, operatorii transmit anual, până la data de 20 septembrie a anului curent, către autorităţile administraţiei publice locale ale unităţii/ subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, către asociaţia de dezvoltare intercomunitară, următoarele documente: a) cererea de aprobare a ajustării tarifului/tarifelor, cu precizarea nivelului tarifului/tarifelor solicitat(e); b) fişa de fundamentare a nivelului fiecărui tarif solicitat, întocmită în conformitate cu modelul dedicat din anexele nr. 2a)-2j) la prezentele norme metodologice; c) memoriul tehnico-economic justificativ, potrivit modelului din anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice, în care se completează doar partea introductivă a acestuia, cu specificarea parametrului de ajustare şi a perioadei avute în vedere la calculul coeficientului de indexare cu evoluţia indicelui preţurilor de consum, fără a se completa tabelele aferente elementelor de cheltuieli. (7) Pentru aprobarea modificării tarifului/tarifelor, operatorii transmit anual, până la data de 20 august a anului curent, către autorităţile administraţiei publice locale ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, către asociaţia de dezvoltare intercomunitară, următoarele documente: a) cererea de aprobare a modificării tarifului/tarifelor, cu precizarea nivelului tarifului/tarifelor solicitat(e); b) fişa de fundamentare a nivelului fiecărui tarif solicitat, întocmită în conformitate cu modelul dedicat din anexele nr. 3a)-3j) la prezentele norme metodologice; c) memoriul tehnico-economic justificativ, întocmit în conformitate cu modelul din anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice, în care se detaliază modul de determinare a nivelului fiecărui element de cheltuieli din fişa de fundamentare a tarifului solicitat care se modifică peste nivelul rezultat din aplicarea inflaţiei; d) alte date şi documente justificative necesare pentru analiza şi verificarea modului de fundamentare a nivelului fiecărui element de cheltuieli propus, precum: facturi, centralizatoare de cantităţi, fişe de cont, fişe ale mijloacelor fixe, contracte, organigrama şi statul de funcţii aprobate, ultimul stat de plată, chei de repartizare a cheltuielilor indirecte şi generale, contracte de împrumut pentru finanţarea investiţiilor în sistemul de salubrizare. (8) Structura memoriului tehnico-economic justificativ din anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice este orientativă şi poate fi adaptată corespunzător, în funcţie de elementele de cheltuieli specifice activităţii respective şi/sau ca urmare a modificării/introducerii unor impozite, taxe şi contribuţii sociale obligatorii reglementate de Codul fiscal."
33. Articolul 55 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 55 Autorităţile administraţiei publice locale ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţia de dezvoltare intercomunitară analizează documentele depuse de operator: a) în termen de cel mult 10 zile de la înregistrarea cererii de aprobare a ajustării tarifului/tarifelor, dar nu mai târziu de data de 1 octombrie a anului curent; b) în termen de cel mult 40 de zile de la înregistrarea cererii de aprobare a modificării tarifului/tarifelor şi, dacă este necesar, transmit(e) operatorului o adresă prin care i se aduce la cunoştinţă obligaţia de a face completări, corecturi sau clarificări, cu referire la cererea şi documentele depuse, dar nu mai târziu de data de 1 octombrie a anului curent."
34. Articolul 56 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 56 (1) În situaţia în care autorităţile administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară constată că documentaţia de aprobare a modificării tarifului/tarifelor prezentată de operator este incompletă sau anumite elemente de cheltuieli nu sunt pe deplin justificate, acestea au obligaţia de a solicita, punctual, prezentarea tuturor completărilor şi/sau clarificărilor necesare analizei tarifului/tarifelor propus(e), într-o formulare clară şi imperativă, care nu lasă loc de interpretări, astfel încât să nu fie necesară transmiterea altei solicitări de completări. (2) Fără a aduce atingere dreptului autorităţii contractante de a solicita orice date, documente şi informaţii necesare pentru analiza nivelului tarifului/tarifelor propus(e) spre modificare, nu este obligatorie prezentarea documentelor justificative de către operator, în cazul elementelor de cheltuieli care se menţin la acelaşi nivel cu cel din fundamentarea anterioară şi/sau nu depăşesc nivelul rezultat din aplicarea IPC total. (3) Autoritatea contractantă are dreptul de a convoca, la sediul autorităţii, reprezentanţii autorizaţi ai operatorului pentru a clarifica operativ anumite aspecte care rezultă/nu rezultă din documentele prezentate. Dacă se consideră necesar, aspectele relevante rezultate în cadrul convocării se înscriu într-un proces-verbal. (4) Operatorul are obligaţia să răspundă punctual şi concis la toate completările şi/sau clarificările solicitate, în termen de cel mult 30 de zile de la data solicitării, dar nu mai târziu de data de 31 octombrie a anului curent. (5) În cazul în care operatorul nu transmite toate completările/clarificările solicitate, compartimentul de resort al autorităţii executive sau, după caz, aparatul tehnic al consiliului director al asociaţiei de dezvoltare intercomunitară calculează nivelul tarifului/tarifelor ce urmează a fi aprobat/e de către autoritatea deliberativă, prin luarea în considerare doar a cheltuielilor justificate şi/sau a nivelului elementului/elementelor de cheltuieli din fundamentarea anterioară a tarifului în vigoare. Toate corecţiile se motivează şi se consemnează în raportul de specialitate întocmit de către compartimentul de resort al autorităţii executive sau, după caz, aparatul tehnic al asociaţiei de dezvoltare intercomunitară. (6) În conformitate cu dispoziţiile art. 46 alin. (3) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare, autoritatea executivă are obligaţia, inclusiv în cazul în care operatorul nu a transmis toate completările solicitate, să supună aprobării consiliului local, consiliului judeţean sau, după caz, adunării generale a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară proiectul de hotărâre privind aprobarea nivelului tarifului/tarifelor rezultat din analiza efectuată sau, după caz, respingerea aprobării tarifului/tarifelor."
35. Articolul 57 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 57 (1) Ajustarea sau modificarea tarifelor aferente activităţilor de salubrizare, aplicabile de la data de 1 ianuarie a anului următor, se aprobă de către: a) consiliul judeţean, cel târziu până la data de 10 noiembrie a anului curent, în cazul în care judeţul are calitatea de autoritate contractantă pentru activităţile de transfer, sortare, tratare şi/sau depozitare a deşeurilor; b) consiliul local, cel târziu până la data de 31 decembrie a anului curent, în cazul în care unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială are calitatea de autoritate contractantă pentru activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale şi/sau pentru alte activităţi de salubrizare. (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a), hotărârea de aprobare a tarifului/tarifelor se transmite de către consiliul judeţean, în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la adoptare, tuturor unităţilor administrativ-teritoriale şi/sau asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară implicate care au atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale, în vederea calculării şi aprobării noului nivel al: a) taxei de salubrizare, în cazul în care utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare prin taxă; b) tarifului în lei/persoană/lună pentru utilizatorii casnici, respectiv tarifului în lei/mc pentru utilizatorii noncasnici, în cazul în care nu este implementat instrumentul economic «plăteşte pentru cât arunci», iar utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare prin tarif; c) tarifului în lei per unitatea de măsură aferentă elementului instrumentului economic «plăteşte pentru cât arunci» implementat, în conformitate cu metodologiile proprii de calcul din regulamentul pentru implementarea instrumentului economic «plăteşte pentru cât arunci»; d) tarifului distinct pentru gestionarea deşeurilor reciclabile de hârtie, metal, plastic şi sticlă pentru activităţile desfăşurate de operatori, aplicabil de la data de 1 ianuarie a anului următor, în raporturile contractuale încheiate de către autoritatea administraţiei publice locale sau, după caz, de asociaţia de dezvoltare intercomunitară cu organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului, în vederea acoperirii costurilor cu gestionarea deşeurilor de ambalaje din deşeurile municipale. (3) Nivelul taxei de salubrizare prevăzute la alin. (2) lit. a), aplicabilă de la data de 1 ianuarie a anului următor, se calculează de către: a) compartimentul de resort al autorităţii executive a unităţii administrativ-teritoriale şi se aprobă de către consiliul local, cel târziu până la data de 31 decembrie a anului curent, în cazul în care unitatea administrativ-teritorială a atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale; b) aparatul tehnic al asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, fără a lua în calcul costurile de administrare a taxei de salubrizare. Nivelul taxei se comunică autorităţilor administraţiei publice locale implicate, până la data de 30 noiembrie a anului curent, în vederea aprobării taxei de către fiecare consiliu local, cel târziu până la data de 31 decembrie a anului curent, în cazul în care asociaţia de dezvoltare intercomunitară a atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale. (4) În situaţia prevăzută la alin. (3) lit. b), consiliul local poate aproba, pentru acoperirea costurilor de administrare a taxei de salubrizare, un nivel mai mare al taxei, cu până la 5%, în conformitate cu prevederile art. 52 alin. (5) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare."
36. Articolul 58 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 58 Autorităţile administraţiei publice locale ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale au, în calitatea lor de autoritate contractantă, competenţe exclusive să aprobe ajustarea sau modificarea tarifelor pentru următoarele tipuri de tarife şi/sau de reduceri tarifare: a) tarifele pentru operarea centrelor de colectare prin aport voluntar a deşeurilor de la persoanele fizice; b) tarifele aferente contractelor de delegare atribuite pe motive de urgenţă; c) tarifele pentru serviciile conexe serviciului de salubrizare aferente tipurilor de deşeuri generate ocazional, respectiv tarifele aferente deşeurilor din construcţii provenite din locuinţe, tarifele aferente deşeurilor voluminoase, inclusiv saltele şi mobilă, tarifele aferente deşeurilor municipale abandonate şi tarifele aferente deşeurilor din construcţii abandonate; d) valoarea reducerii taxei de salubrizare din sumele încasate de la organizaţiile care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorilor; e) cuantumul reducerii tarifului activităţii, ca urmare a fluctuaţiei veniturilor realizate de operator din vânzarea/ valorificarea deşeurilor pe piaţă: f) tarifele/taxele aferente instrumentului economic plăteşte «pentru cât arunci implementat"
37. Articolul 59 se abrogă. 38. Articolul 60 se abrogă. 39. Articolul 63 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 63 (1) Adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară aprobă ajustarea sau modificarea tarifelor aferente activităţilor de salubrizare, aplicabile de la 1 ianuarie a anului următor, după cum urmează: a) până la data de 30 noiembrie a anului curent aprobă ajustarea/modificarea tarifelor aferente tuturor contractelor de delegare atribuite de către asociaţia de dezvoltare intercomunitară pentru activităţile desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale, inclusiv a tarifului distinct pentru gestionarea deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă; b) până la data de 31 decembrie a anului curent aprobă ajustarea/modificarea tarifelor în lei/persoană/lună şi, respectiv, în lei/mc aferente tuturor contractelor de delegare a gestiunii activităţilor desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale atribuite de către consiliul judeţean, aplicabile în unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei care nu au implementat instrumentul economic «plăteşte pentru cât arunci»; c) până la data de 31 decembrie a anului curent aprobă ajustarea/modificarea tarifelor aferente altor activităţi de salubrizare decât cele desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale, pentru care asociaţia de dezvoltare intercomunitară are calitatea de autoritate contractantă. (2) În vederea respectării termenelor prevăzute la alin. (1), preşedintele asociaţiei de dezvoltare intercomunitară are obligaţia să asigure înscrierea pe ordinea de zi a şedinţei adunării generale a asociaţiei proiectul de hotărâre privind aprobarea sau, după caz, refuzul justificat al aprobării tarifului/tarifelor, inclusiv în situaţia în care consiliile locale nu se pronunţă asupra hotărârilor privind acordarea mandatelor speciale în termen de 30 de zile de la primirea solicitării, caz în care se prezumă că proiectul de hotărâre privind aprobarea tarifelor a fost acceptat tacit, în conformitate cu dispoziţiile art. 45 alin. (11) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare."
40. Articolul 64 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 64 Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară au, în calitatea lor de autoritate contractantă, competenţe exclusive să aprobe ajustarea sau modificarea tarifelor pentru următoarele tipuri de tarife şi/sau de reduceri tarifare: a) tarifele aferente contractelor de delegare prin care se implementează proiectele de investiţii în sistemele judeţene de management integrat al deşeurilor finanţate din fonduri europene nerambursabile, în cazul în care acestea cuprind alte reguli şi formule de ajustare tarifară faţă de cele reglementate prin normele metodologice elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C.; b) tarifele aferente contractelor de delegare atribuite pe motive de urgenţă; c) tarifele pentru operarea centrelor de colectare prin aport voluntar a deşeurilor de la persoanele fizice; d) tarifele pentru serviciile conexe serviciului de salubrizare aferente tipurilor de deşeuri generate ocazional, respectiv tarifele aferente deşeurilor din construcţii provenite din locuinţe, tarifele aferente deşeurilor voluminoase, inclusiv saltele şi mobilă, tarifele aferente deşeurilor municipale abandonate şi tarifele aferente deşeurilor din construcţii abandonate; e) valoarea reducerii taxei de salubrizare din sumele încasate de la organizaţiile care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorilor; f) cuantumul reducerii tarifului activităţii, ca urmare a fluctuaţiei veniturilor realizate de operator din vânzarea/ valorificarea deşeurilor pe piaţă."
41. Articolul 65 se abrogă. 42. Articolul 66 se abrogă. 43. La articolul 67 alineatul (2), literele a) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "a) cererea de aprobare a tarifului/tarifelor, cu precizarea nivelului tarifului/tarifelor solicitat(e); ............................................................................... d) declaraţia reprezentantului legal al operatorului că nu se regăseşte în niciuna dintre situaţiile de neanalizare a documentaţiei de aprobare a tarifului/tarifelor, prevăzute la art. 58 alin. (1) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare;"
44. La articolul 67, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(3) Nivelul tarifului/tarifelor solicitat(e) spre aprobare trebuie să fie acelaşi cu cel solicitat la autoritatea contractantă, în caz contrar cererea operatorului se radiază din procedura de aprobare a tarifului/tarifelor. (4) Documentaţia de aprobare a ajustării sau modificării tarifului/tarifelor şi completările solicitate de A.N.R.S.C. vor fi transmise de către operator numai în format electronic, prin intermediul unui portal pus la dispoziţie de A.N.R.S.C. în acest scop."
45. Articolul 68 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 68 (1) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare, autorităţile administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară au obligaţia să încarce toate datele, informaţiile şi documentele solicitate de către A.N.R.S.C. pe portalul destinat aprobării tarifelor de salubrizare, pus la dispoziţie de A.N.R.S.C. în acest scop. (2) În cazul nerespectării termenului prevăzut la alin. (1) ori furnizării de informaţii incomplete, A.N.R.S.C. decide numai asupra cererii de aprobare a tarifului/tarifelor depuse de operator şi comunică decizia de aprobare a tarifului/tarifelor către toate autorităţile contractante implicate, care sunt pe deplin responsabile de calcularea şi aprobarea, conform competenţelor ce le revin, a tarifelor distincte pentru gestionarea deşeurilor pentru activităţile desfăşurate de operatori, inclusiv a taxelor distincte pentru utilizatori şi a taxei de salubrizare, în cazul în care utilizatorii plătesc contravaloarea serviciului prin taxă."
46. La articolul 69, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: "(4) A.N.R.S.C. nu analizează documentaţia de aprobare a tarifului/tarifelor şi radiază cererea din procedura de aprobare a tarifului/tarifelor, în cazul în care operatorul: a) nu încarcă, în format electronic, documentaţia de aprobare a tarifului/tarifelor pe portalul pus la dispoziţie de A.N.R.S.C. în acest scop; b) se regăseşte în una dintre situaţiile de neaprobare a tarifului/tarifelor, prevăzute la art. 58 alin. (1) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare; c) solicită spre aprobare ajustarea/modificarea unor tarife care nu au fost determinate în conformitate cu formulele de calcul din normele metodologice elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C.; d) deţine o licenţă cu caracter provizoriu condiţionată de aprobarea de către autoritatea contractantă a tarifelor reglementate de lege şi/sau de prezentele norme metodologice; e) are pe rolul instanţei de judecată un litigiu cu A.N.R.S.C. cu privire la aprobarea tarifului/tarifelor şi/sau la acordarea licenţei; f) solicită spre aprobare tarife şi/sau reduceri de tarife/taxe care sunt în competenţa exclusivă de aprobare a autorităţii contractante, în conformitate cu prevederile art. 3, 58 şi 64 din prezentele norme metodologice."
47. La articolul 70, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Tarifele se aprobă, în lei/tonă, prin decizie a preşedintelui A.N.R.S.C."
48. Articolul 71 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 71 (1) În situaţia în care utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare în modalitatea de plată prin tarif, tarifele aprobate de către A.N.R.S.C. în lei/tonă intră în vigoare începând cu data de întâi a lunii următoare perioadei de 30 de zile de la data aprobării, dată până la care autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară au obligaţia să calculeze şi să aprobe tarifele aplicabile utilizatorilor, în lei/persoană/lună şi în lei/mc sau, în cazul în care este implementat instrumentul economic «plăteşte pentru cât arunci», în unitatea de măsură corespunzătoare elementului implementat. (2) Decizia de aprobare a tarifului/tarifelor se transmite de către A.N.R.S.C. tuturor autorităţilor administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la data aprobării. (3) Tarifele în lei/persoană şi în lei/mc, calculate pe baza tarifelor aprobate de către A.N.R.S.C. în lei/tonă, se aprobă de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, fără mandat special de la unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei."
49. Articolul 72 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 72 (1) În situaţia în care utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare în modalitatea de plată prin taxă sau în ambele modalităţi de plată, prin taxă şi tarif, tarifele aprobate de către A.N.R.S.C. intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data aprobării, dată până la care fiecare consiliu local are obligaţia să aprobe taxa de salubrizare. (2) Decizia de aprobare a tarifului/tarifelor se transmite de către A.N.R.S.C. tuturor autorităţilor administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară implicate care au atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale, în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la data aprobării, în vederea calculării noului nivel al taxei de salubrizare. (3) În cazul în care activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale este atribuită de către asociaţia de dezvoltare intercomunitară, aceasta are următoarele obligaţii: a) calculează şi comunică tuturor autorităţilor administraţiei publice locale implicate, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data aprobării tarifului/tarifelor de către A.N.R.S.C., noul nivel al taxei de salubrizare pe care fiecare consiliu local are obligaţia să îl aprobe, în termenul prevăzut la alin. (1); b) calculează şi aprobă, în termenul prevăzut la alin. (1), tariful/tarifele în lei/mc, în situaţia în care utilizatorii casnici plătesc contravaloarea serviciului prin taxă, iar utilizatorii non-casnici prin tarif. (4) Tarifele în lei/mc prevăzute la alin. (3) lit. b), calculate pe baza tarifelor aprobate de către A.N.R.S.C. în lei/tonă, se aprobă de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, fără mandat special de la unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei. (5) În cazul în care consiliul local nu aprobă taxa de salubrizare în termenul prevăzut la alin. (1), operatorul are dreptul să factureze autorităţile administraţiei publice locale cu tariful/tarifele aprobat(e) de A.N.R.S.C., începând cu data intrării în vigoare a tarifului/tarifelor respectiv(e), iar diferenţa dintre sumele facturate de operator şi sumele aferente taxelor plătite de utilizatori se suportă de la bugetul local al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale în cauză, potrivit dispoziţiilor art. 60 alin. (3) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare."
50. Anexele nr. 1a)-1j), 2a)-2j), 3a)-3j), 5 şi 6 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-32*) care fac parte integrantă din prezentul ordin. *) Anexele nr. 1-32 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul din şos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, Bucureşti.
51. Anexele nr. 7 şi 8 se abrogă.
ART. II Procedurile de ajustare sau modificare a tarifului/tarifelor aflate în derulare se finalizează conform prevederilor aplicabile până la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
ART. III Neaprobarea tarifelor în termenele prevăzute la art. 57 alin. (1) şi art. 63 alin. (1) din Normele metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile de salubrizare, precum şi de calculare a tarifelor/taxelor destinate pentru gestionarea deşeurilor şi a taxelor de salubrizare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice nr. 640/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezentul ordin, constituie abatere şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (3) lit. e) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. IV Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, Ionel Tescaru
Bucureşti, 17 iunie 2025. Nr. 324.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email