Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 319 din 2 octombrie 2007  privind aprobarea Tematicii instruirii asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 319 din 2 octombrie 2007 privind aprobarea Tematicii instruirii asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav

EMITENT: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI EGALITATII DE SANSE - AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 693 din 12 octombrie 2007

În temeiul <>art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 239/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere prevederile <>art. 37 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 27 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 268/2007 ,

preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Tematica instruirii asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Furnizorii de formare profesionalã autorizaţi/centrele de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale autorizate au obligaţia de a respecta tematica în desfãşurarea cursurilor de instruire.
ART. 3
Direcţiile de specialitate din cadrul Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap,
Silviu George Didilescu

Bucureşti, 2 octombrie 2007.
Nr. 319.

ANEXĂ

TEMATICA
instruirii asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav

Tema 1: Acordarea îngrijirilor primare
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei de a realiza corect îngrijirile primare



┌─────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │ Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe │
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme │ Îngrijire personalã │
│cursanţii vor putea: │ Asigurarea/stimularea mobilitãţii │
│- sã asiste beneficiarul în │ Tehnica bãii parţiale/totale │
│ îngrijirile primare; │ Tehnica schimbãrii lenjeriei │
│- sã asigure condiţiile igienice │ Tehnica îmbrãcãrii/dezbrãcãrii │
│ ale spaţiului personalizat. │ Tehnica îngrijirii adultului, │
│ │ vârstnicului, în funcţie de tipul de │
│ │ handicap │
│ │ Tehnici de transfer şi mobilizare │
│ │ Exemple de activitãţi practice: │
│ │ asigurarea/stimularea mobilitãţii; │
│ │ baia parţialã/totalã; schimbarea │
│ │ lenjeriei; îmbrãcarea/dezbrãcarea; │
│ │ transferul şi mobilizarea; dezinfecţia │
│ │ şi utilizarea materialelor │
│ │ igienico-sanitare; igiena eliminãrii; │
│ │ îngrijirea escarelor; îngrijiri în anumite │
│ │ tipuri de tulburãri etc. │
└─────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────┘



Tema 2: Asigurarea alimentaţiei şi hrãnirii beneficiarului
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal privind asistarea persoanei cu handicap grav în alimentaţie şi hrãnire


┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe│
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme cursanţii│Nevoile de hranã şi apã ale organismului │
│vor putea: │uman │
│- sã stabileascã meniul zilnic al │Stabilirea nevoilor de asistenţã în │
│persoanei cu handicap; │alimentaţie │
│- sã monitorizeze respectarea │Dieta alimentarã în funcţie de patologie │
│meniului şi calitatea hranei; │Tehnici de hrãnire │
│- sã asiste şi sã sprijine │Prepararea alimentelor/reţetelor │
│beneficiarul la hrãnire; │alimentare │
│- sã asigure confortul/starea de │Intervenţia de urgenţã în cazul unor │
│ bine în timpul mesei. │accidente produse în timpul hrãnirii │
│ │Exemple de activitãţi practice: │
│ │alimentarea artificialã; │
│ │hrãnirea persoanelor cu parezã spasticã │
│ │sau în comã; hrãnirea persoanelor cu │
│ │tulburãri de deglutiţie; reechilibrarea │
│ │hidroelectroliticã; stabilirea meniului │
│ │în cazul diverselor afecţiuni etc. │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘



Tema 3: Adaptarea mediului la nevoile beneficiarului
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a asigura un spaţiu personalizat, în funcţie de necesitãţile şi particularitãţile beneficiarului



┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe│
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme cursanţii│Nevoile fundamentale ale persoanei │
│vor putea: │şi importanţa spaţiului/nişei de │
│- sã amenajeze corespunzãtor │dezvoltare │
│spaţiul de locuit al │Modalitãţi de accesibilizare a spaţiului │
│beneficiarului; │Prevenirea accidentelor │
│- sã asigure un spaţiu │Adaptarea spaţiului în funcţie de │
│personalizat pentru persoana cu │deficienţã-incapacitate-handicap │
│handicap grav. │Elemente de esteticã a mediului ambiant │
│ │Exemple de activitãţi practice: amenajarea│
│ │spaţiului în funcţie de necesitãţile şi │
│ │particularitãţile beneficiarului; │
│ │asigurarea unui spaţiu personalizat; │
│ │soluţii pentru accesibilizarea locuinţei │
│ │şi eliminarea obstacolelor │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘



Tema 4: Supravegherea stãrii de sãnãtate a beneficiarului
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a supraveghea şi menţine starea de sãnãtate a persoanei cu handicap grav



┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe│
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme cursanţii│Cunoaşterea simptomelor de ordin somatic │
│vor putea: │Tehnici de utilizare a termometrului, │
│- sã identifice schimbãrile stãrii │tensiometrului, de luare a pulsului │
│de sãnãtate; │Indicatori privind starea de dependenţã, │
│- sã monitorizeze funcţiile vitale;│mobilitate │
│- sã aplice mãsurile care se impun │Tehnici de îngrijire │
│în cazul abaterii de la │Tehnici de prim ajutor │
│valorile normale ale parametrilor │Tehnici de prim ajutor │
│mãsuraţi; │Administrarea medicamentelor │
│- sã asiste persoana cu handicap │Exemple de activitãţi practice: │
│grav în menţinerea sãnãtãţii. │identificarea schimbãrilor stãrii de │
│ │sãnãtate; mãsurarea temperaturii, │
│ │pulsului, tensiunii arteriale; │
│ │administrarea medicamentelor; acordarea │
│ │primului ajutor │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘



Tema 5: Comunicarea între asistentul personal şi persoana cu handicap
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a comunica eficient cu persoana cu handicap grav, în funcţie de particularitãţile acesteia


┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe│
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme cursanţii│Tipurile comunicãrii - comunicare verbalã,│
│ vor putea: │paraverbalã (tonul, ritmul, intensitatea │
│- sã identifice capacitãţile de │vocii), nonverbalã (mimicã, gesturi, │
│comunicare ale persoanei │mişcãri, prin semne olfactive sau │
│cu handicap; │cutanate, prin acţiuni, limbaj │
│- sã stabileascã modul de │mimico-gestual, dactileme) │
│comunicare; │Specificul comunicãrii la diferite │
│- sã realizeze comunicarea; │tipuri de persoane cu handicap grav │
│- sã ofere şi sã primeascã │Factorii care faciliteazã o comunicare │
│feedback. │eficientã │
│ │Evitarea conflictelor │
│ │Distanţa intimã, personalã şi socialã în │
│ │comunicarea cu persoanele cu handicap grav│
│ │(nevãzãtori şi persoane cu surdocecitate) │
│ │Exemple de activitãţi practice: realizarea│
│ │de materiale de sprijin având în vedere │
│ │deficienţa şi particularitãţile persoanei │
│ │cu handicap grav; sprijinirea şi │
│ │organizarea utilizãrii tehnologiilor │
│ │informaţionale şi a tehnologiilor de │
│ │acces; activitãţi practice de exersare a │
│ │comunicãrii în funcţie de │
│ │particularitãţile în comunicare ale │
│ │persoanei cu handicap grav în serviciul │
│ │cãreia este un anumit cursant │
│ │(de exemplu: utilizarea pictogramelor, a │
│ │tehnologiilor informaţionale) │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘



Tema 6: Asistarea activitãţii şi participãrii persoanei cu handicap grav în familie şi comunitate
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a antrena şi asista persoana cu handicap grav într-o varietate de activitãţi necesare dezvoltãrii personalitãţii acesteia, recuperãrii, integrãrii în comunitate, petrecerii timpului liber în acord cu particularitãţile şi preferinţele ei


┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe│
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme cursanţii│Importanţa activitãţii ca mod de existenţã│
│vor putea: │a omului; activitãţile umane fundamentale │
│- sã asiste/sprijine persoana cu │(comunicarea, învãţarea, jocul, munca) │
│handicap grav în activitãţile │Deprinderi şi obişnuinţe; etapele │
│pe care le desfãşoarã la domiciliu;│formãrii unei deprinderi │
│- sã ajute la formarea │Nevoile de sprijin │
│deprinderilor şi obişnuinţelor de │Adaptarea uneltelor (gherghef, │
│autoservire şi autoîngrijire ale │rãzboi de ţesut etc.) şi a │
│persoanei cu handicap grav; │mediului activitãţii în raport de │
│- sã asiste persoana cu handicap │deficienţã │
│grav la activitãţile cotidiene │Selectarea şi adaptarea jocului │
│şi la participarea în comunitate. │şi jucãriilor │
│ │Adaptarea spaţiului de joc (de exemplu: │
│ │marcarea limitelor pentru nevãzãtori) │
│ │Cunoştinţe privind educaţia în familie, │
│ │cu accent pe obiectivele specifice: │
│ │dobândirea unor informaţii minimale (de │
│ │exemplu: privind identitatea, familia, │
│ │mediul înconjurãtor etc.) │
│ │Dezvoltarea limbajului │
│ │Orientare spaţialã şi temporalã │
│ │Realizarea învãţãrii perceptive │
│ │(identificarea formelor, mãrimilor, │
│ │culorilor în mediul casnic) │
│ │Dezvoltarea capacitãţii de explorare │
│ │Învãţarea semnelor de circulaţie şi │
│ │formarea deprinderilor privind circulaţia │
│ │Educarea/antrenarea unor microoperaţii │
│ │ale gândirii; însuşirea raportului │
│ │mulţime-numãr-cifrã; exerciţii aritmetice │
│ │simple │
│ │Formarea unor deprinderi de comportament │
│ │civilizat │
│ │Timpul liber şi funcţiile sale │
│ │Predispoziţii, aptitudini, talent, │
│ │cultivarea lor la persoana cu handicap │
│ │Exemple de persoane cu handicap grav care │
│ │au reuşit în artã, culturã, sport │
│ │Exemple de activitãţi practice: │
│ │stimularea şi sprijinirea │
│ │activitãţii beneficiarului, formarea │
│ │deprinderilor şi obişnuinţelor acestuia │
│ │în ceea ce priveşte antrenarea │
│ │mobilitãţii, autoîngrijirea, │
│ │autogospodãrirea, activitãţi utile cu │
│ │realizarea unui produs final │
│ │(ţesut, cusut, împletituri, modelaj, │
│ │utilizarea calculatorului etc.); │
│ │activitãţi de timp liber etc. │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘



Tema 7: Asistarea integrãrii şcolare şi a educaţiei permanente
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a sprijini integrarea şcolarã/educaţia permanentã a persoanei cu handicap grav


┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe│
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme cursanţii│Legislaţie │
│vor putea: │Sistemul de orientare şcolarã şi │
│- sã asiste la înscrierea persoanei│profesionalã │
│cu handicap grav într-o │Importanţa educaţiei timpurii pentru │
│alternativã educaţionalã adecvatã; │recuperarea şi integrarea socialã a │
│- sã asiste şcolarizarea şi │persoanei cu handicap grav │
│pregãtirea şcolarã/permanentã │Cerinţe educative speciale; │
│a persoanei cu handicap grav. │adaptarea metodelor şi mijloacelor de │
│ │învãţãmânt │
│ │Exemple de activitãţi practice: înscrierea│
│ │şi menţinerea în instituţii de învãţãmânt;│
│ │însoţirea pentru accesarea serviciilor │
│ │de educaţie; asigurarea spaţiului │
│ │personalizat şi a condiţiilor pentru │
│ │pregãtirea lecţiilor; colaborarea cu │
│ │şcoala şi familia pentru asigurarea │
│ │dezvoltãrii personale a persoanei cu │
│ │handicap grav etc. │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘



Tema 8: Asistarea integrãrii profesionale a persoanei cu handicap grav
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei necesare asistentului personal privind asistarea persoanei cu handicap grav în orientarea profesionalã, ocuparea unui loc de muncã şi menţinerea acestuia


┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe│
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme cursanţii│Legislaţie │
│vor putea: │Tipuri de suport la locul de muncã │
│- sã asiste persoana cu handicap │Informaţii privind instituţiile implicate │
│grav în cãutarea unui loc de muncã;│pe piaţa muncii şi formele de sprijin │
│- sã pregãteascã persoana cu │pentru persoanele cu handicap │
│handicap grav pentru │Informaţii privind sursele de │
│obţinerea locului de muncã; │prezentare a locurilor de muncã │
│- sã asiste relaţia persoanei cu │Cunoştinţe referitoare la întocmirea │
│handicap grav cu angajatorul şi │unui CV (curriculum vitae), a unei │
│colegii de muncã; │scrisori de intenţie │
│- sã sprijine persoana cu │Exemple de activitãţi practice: │
│handicap grav pentru │cãutarea unui loc de muncã; │
│menţinerea locului de muncã. │pregãtirea persoanei cu handicap grav │
│ │pentru obţinerea locului de muncã/ │
│ │demararea propriei afaceri; asistarea │
│ │persoanei cu handicap grav în relaţia │
│ │cu angajatorul şi colegii de muncã şi │
│ │pentru menţinerea locului de muncã; │
│ │colaborarea cu agenţiile pentru ocuparea │
│ │forţei de muncã şi autoritãţile │
│ │locale etc. │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘



Tema 9: Supravegherea respectãrii drepturilor persoanei cu handicap
Obiectiv: Dezvoltarea competenţei necesare sprijinirii persoanei cu handicap grav în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor şi obligaţiilor ce îi revin în calitate de membru al comunitãţii


┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Obiectivele de referinţã │Conţinuturile de bazã pe capitole/secvenţe│
│ │ de pregãtire teoreticã sau practicã │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│La sfârşitul acestei teme cursanţii│Legislaţie privind drepturile omului │
│vor putea: │Legislaţie internaţionalã şi europeanã │
│- sã informeze persoana cu handicap│Legislaţie naţionalã │
│grav cu privire la drepturile şi │Exemple de activitãţi practice: │
│obligaţiile sale legale; │informarea persoanei cu │
│- sã asiste persoana cu handicap │handicap grav şi a familiei acesteia │
│grav în relaţiile cu │cu privire la drepturile şi │
│autoritãţile; │obligaţiile sale legale; │
│- sã sprijine persoana cu handicap │asistarea persoanei cu handicap grav în │
│ grav în protecţia şi │relaţiile cu autoritãţile; sprijinirea │
│exercitarea drepturilor sale. │persoanei cu handicap grav în protecţia │
│ │şi exercitarea drepturilor sale faţã de │
│ │agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã │
│ │şi autoritãţile locale etc. │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘



-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016