Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN Nr. 316 din 5 septembrie 1994     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN Nr. 316 din 5 septembrie 1994

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 289 din 12 octombrie 1994
În scopul reducerii numãrului de accidente de circulaţie şi a consecinţelor acestora, al necesitãţii de a adopta mãsuri de prevenire în sensul realizãrii unui grad sporit de siguranta a circulaţiei rutiere,
în temeiul Hotãrîrii Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Agenţii economici deţinãtori de parc auto din România vor lua mãsurile necesare pentru cunoaşterea, aplicarea şi respectarea normelor legale, a ordinelor şi instrucţiunilor care reglementeazã circulaţia autovehiculelor, de cãtre salariaţii cu atribuţii care concura la siguranta circulaţiei, astfel încît transporturile auto sa se efectueze în deplina siguranta prin eliminarea cauzelor generatoare de evenimente rutiere.
În acest scop se vor lua mãsuri privind:
a) selecţionarea, pe baza competentei profesionale, a personalului care se încadreazã în funcţii ce concura la siguranta circulaţiei (anexa nr. 1);
b) instruirea şi informarea salariaţilor cu atribuţii care concura la siguranta circulaţiei, cu privire la mãsurile de prevenire şi, respectiv, la consecinţele accidentelor de circulaţie (anexa nr. 2);
c) organizarea activitãţii de efectuare în termen a inspectiilor tehnice periodice la autovehicule şi remorci, conform Hotãrîrii Guvernului nr. 594/1991;
d) verificarea, înainte de plecarea în cursa, a capacitãţii de munca, precum şi a respectãrii regimului de lucru pentru soferii care conduc autovehiculele ce executa transporturi pe baza de licenţe conform Hotãrîrii Guvernului nr. 223/1992, republicatã, şi Ordinul ministrului transporturilor nr. 582/1992;
e) tratarea cu exigenta a tuturor accidentelor de circulaţie, a oricãror nereguli care puteau favoriza producerea acestora, luindu-se mãsurile necesare inlaturarii cauzelor care le-au provocat; f) existenta, la bordul fiecãrui autovehicul, a documentelor de transport stabilite prin Hotãrîrea Guvernului nr. 223/1992, republicatã, şi prin Ordinul ministrului transportului nr. 585/1992;
g) respectarea prescripţiilor cu privire la transport, manipulare, semnalizare, precum şi a condiţiilor specifice de efectuare a transporturilor agabaritice şi cu tonaje deosebite;
h) efectuarea de analize semestriale cu privire la siguranta circulaţiei, dinamica accidentelor de circulaţie pe cauze şi adoptarea de mãsuri care sa conducã la ameliorarea situaţiei.
ART. 2
Clasificarea, cercetarea şi tratarea accidentelor de circulaţie se fac potrivit normelor cuprinse în anexa nr. 3.
ART. 3
Comunicarea accidentelor de circulaţie se face potrivit anexei nr. 4.
ART. 4
Inspectoratul rutier va controla modul în care se aplica mãsurile de prevenire a evenimentelor rutiere, precum şi modul de cercetare şi de tratare a acestora de cãtre toţi agenţii economici deţinãtori de parc auto.

Ministrul transporturilor,
Aurel Novac

ANEXA 1
FUNCŢII
care concura la siguranta circulaţiei în transporturile auto

Funcţiile care concura la siguranta circulaţiei sînt urmãtoarele:
- sofer;
- maistru auto;
- revizor tehnic;
- maistru instructor;
- director executiv;
- şef autocoloana;
- impiegat auto;
- şef garaj;
- persoana incadrata în funcţie care rãspunde de problemele de siguranta a circulaţiei;
- personal autorizat pentru inspecţii tehnice;
- director general;
- director;
- inspector cu siguranta circulaţiei;
- receptioner cu reparaţii curente.

ANEXA 2

INSTRUIREA PERSONALULUI
1. În vederea prevenirii evenimentelor rutiere, agenţii economici deţinãtori de parc auto au obligaţia de a asigura pregãtirea profesionalã a personalului cu activitãţi pe linia siguranţei circulaţiei, prin instruiri saptaminale care cuprind forme de educare şi de instruire audiovizuale.
2. Educarea şi instruirea audiovizuala se realizeazã prin:
a) amenajarea, în locul vizibile, la sediile unitãţilor de baza şi ale formatiilor fixe de transport auto din afarã unitãţii, a unor panouri cu fotografii ale accidentelor de circulaţie, fotomontaje şi articole cu teme legate de siguranta circulaţiei şi disciplina muncii;
b) instalarea, la sediile unitãţilor de baza şi ale formatiilor fixe din afarã unitãţii, a unor panouri conţinînd indicatoare de circulaţie şi marcaje, precum şi afişe sugestive privind respectarea regulilor de circulaţie şi a proceselor tehnologice de întreţinere şi reparaţii, editarea de pliante de alte lucrãri avînd ca tema siguranta circulaţiei;
c) utilizarea statiilor de radioamplificare pentru difuzarea zilnica, în special dimineata, la plecarea autovehiculelor în cursa, a unor programe de instruire în legatura cu siguranta circulaţiei pe drumurile publice, conducerea autovehiculelor în funcţie de starea drumurilor şi de condiţiile meteorologice;
d) utilizarea statiilor de radioamplificare din autogãri pentru difuzarea unor programe de instruire şi îndrumare a publicului cãlãtor în legatura cu normele de folosire a mijloacelor de transport şi de circulaţie a pietonilor pe drumurile publice;
e) lunar, personalul din cadrul compartimentului de prevenire a evenimentelor rutiere va coordona şedinţa de instruire a soferilor, cu expuneri cu tematica specifica de transporturi auto.

ANEXA 3
CLASIFICAREA, CERCETAREA ŞI TRATAREA ACCIDENTELOR DE CIRCULAŢIE

Prin accident de circulaţie, în sensul prezentului ordin, se înţelege orice eveniment daunator autovehiculelor şi activitãţii de transport, ce a avut loc în timpul circulaţiei pe drumurile publice, pe santiere, pe drumurile forestiere sau în orice alt loc de munca unde pot circula autovehicule, datorate nerespectãrii regulilor de circulaţie sau unei stãri tehnice necorespunzãtoare a autovehiculelor, avînd drept consecinţe victime omeneşti sau pagube materiale.
A. Clasificarea accidentelor de circulaţie
1. Accidentele de circulaţie se clasifica astfel:
a) accidente uşoare - cele care au drept consecinta ranirea uneia sau mai multor persoane, determinînd o incapacitate de munca individualã pînã la 30 de zile inclusiv sau pagube materiale pînã la 60% din valoarea autovehiculului;
b) accidente grave - cele care au una sau mai multe dintre urmãtoarele consecinţe:
- persoane accidentate mortal;
- persoane rãmase definitiv cu infirmitãţi;
- ranirea uneia sau mai multor persoane, determinînd o incapacitate de munca individualã de peste 30 de zile;
- pagube materiale de peste 60% din valoarea autovehiculului.
2. La stabilirea pagubelor materiale, în vederea încadrãrii accidentului de circulaţie, se vor lua în calcul:
a) contravaloarea autovehiculelor distruse în accident sau a reparatiei celor avariate;
b) contravaloarea celorlalte bunuri, mãrfuri transportate, distruse sau degradate.
B. Cercetarea şi tratarea accidentelor de circulaţie
1. Toţi agenţii economici care au în obiectul lor de activitate şi transporturile de mãrfuri şi persoane, în toate cazurile de accidente de circulaţie în care au fost angajate autovehicule din administrare, vor întreprinde o investigatie pe linie administrativã, indiferent de gravitatea accidentului.
2. Organele care efectueazã cercetãrile administrative vor fi stabilite de cãtre consiliul de administraţie al fiecãrui agent economic, deţinãtor de autovehicule.
3. În cazul accidentelor de circulaţie comise în trafic internaţional, se va proceda astfel:
a) accidentele produse pe rutele interne vor fi tratate similar cu cele din traficul interurban;
b) accidentele pe rutele externe vor fi tratate ţinînd seama şi de elementele primite de la ambasada sau de la agenţia economicã a României, de la firma strãinã cu care agentul economic are încheiat contract de asistenta juridicã sau de la organele penale ori instanţele de judecata din ţara respectiva.
4. Elementele care fac obiectul cercetãrii sînt urmãtoarele:
a) verificarea soferului implicat în accident, sub toate aspectele, şi anume:
- virsta şi vechimea efectivã în conducerea autovehiculului;
- permisul de conducere, inclusiv antecedentele sale extrase de la organele de poliţie;
- data încadrãrii în unitate;
- examenul medical anual şi periodic;
- antecedentele penale şi disciplinare;
- capacitatea de munca la volan (proba cu fiola alcool-scop, recoltarea singelui pentru analiza de laborator);
- participarea la şedinţele de instruire;
b) date în legatura cu sarcina de transport în cursa în care a fost implicat în accident, dupã cum urmeazã:
- eliberarea şi inminarea foii de parcurs (data, ora, beneficiarul, ruta);
- locul de parcare stabilit, dacã acesta corespunde cu planul întocmit şi dacã este menţionat în foaia de parcurs;
- respectarea mersului programat;
- existenta concordanţei dintre desfãşurarea foii de parcurs, înregistrãrile aparatului tahograf şi verificarea vitezei de deplasare;
c) date în legatura cu starea tehnica a autovehiculului:
- verificarea modului în care s-au efectuat procesele tehnologice de inspecţie tehnica în raport cu reglementãrile în vigoare;
- verificarea notelor de comanda privind reparaţiile curente executate la autovehicule;
- verificarea pe teren a modului în care s-a efectuat controlul stãrii tehnice a autovehiculelor;
- dotarea autovehiculului cu scule, pene de cãlare, lampa portabila, roata de rezerva, triunghi reflectorizant, trusa sanitarã etc.;
d) cauzele producerii accidentului:
- analiza împrejurãrilor în care s-a produs accidentul;
- abaterile comise de sofer de la normele de circulaţie pe drumurile publice;
e) stabilirea persoanelor care se fac vinovate de producerea accidentului, cu precizarea abaterilor sãvîrşite, precum şi a mãsurilor ce urmeazã a fi luate fata de aceste persoane;
f) stabilirea mãsurilor cu caracter organizatoric, tehnic şi de instruire a soferilor, necesare a se lua în scopul prevenirii unor cazuri similare de accidente.
5. Conţinutul dosarului de cercetare şi tratare a accidentului de circulaţie:
a) referat încheiat de comisia de cercetare;
b) declaraţia sau nota explicativa a soferului, a salariaţilor care se fac vinovaţi de producerea accidentului, precum şi a martorilor;
c) schita de la locul accidentului şi fotografii;
d) proces-verbal de constatare la locul accidentului;
e) dovada eliberata de poliţie pentru stabilirea pagubelor necesare pentru repararea autovehiculului accidentat;
f) nota de constatare a stãrii tehnice a autovehiculului;
g) evaluarea antecalculata a pagubelor;
h) comunicarea facuta organelor de poliţie sau procurorului asupra concluziilor privind cauzele accidentului.

ANEXA 4

COMUNICAREA ACCIDENTELOR DE CIRCULAŢIE
1. Agenţii economici care efectueazã transporturi de marfa şi persoane cu mijloce auto sînt obligaţi sa înregistreze toate accidentele de circulaţie şi sa transmitã serviciului rutier judeţean sau al municipiului Bucureşti numai accidentele grave, imediat dupã aflarea producerii acestora.
2. Serviciile rutiere judeţene şi al municipiului Bucureşti vor comunica accidentele grave de circulaţie la Inspectoratul rutier, zilnic între orele 7,00 - 21,00, cu excepţia zilelor de sãrbãtoare cînd comunicarea se poate face între orele 7,00 - 13,00, la numerele de telefon 618.06.67 şi 617.07.98.
3. Nota informativa privind accidentele grave de circulaţie va cuprinde:
- denumirea agentului economic;
- data, ora şi locul de producere a accidentului;
- numele soferului;
- tipul autovehiculului şi numãrul de înmatriculare;
- dacã se afla în cursa legalã;
- descrierea împrejurãrilor în care s-a produs accidentul;
- aprecieri privind cauzele producerii accidentului;
- evaluarea preliminarã privind consecinţele accidentului;
- organele de constatare şi cercetare care au intervenit la fata locului;
- stabilirea vinovatilor;
- mãsurile luate la fata locului pentru înlãturarea unor consecinţe şi cele luate impotriva celor vinovaţi;
- denumirea altor organe din afarã Ministerului Transporturilor care au fost înştiinţate despre producerea accidentelor de circulaţie.

---------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016