Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN Nr. 305 din 1 august 1995  pentru aprobarea Instructiunilor privind cercetarea accidentelor si a incidentelor de aviatie civila    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN Nr. 305 din 1 august 1995 pentru aprobarea Instructiunilor privind cercetarea accidentelor si a incidentelor de aviatie civila

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 234 din 11 octombrie 1995
În baza prevederilor anexei nr. 13 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilã internationala şi a Manualului de investigaţii tehnice asupra accidentelor de aviatie (Doc. 6.920) al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale,
în temeiul Hotãrîrii Guvernului nr. 452 din 29 iulie 1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, modificatã prin Hotãrîrea Guvernului nr. 865 din 2 decembrie 1994,
ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Instrucţiunile privind cercetarea accidentelor şi a incidentelor de aviatie civilã, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Începînd cu data prezentului ordin, regiile autonome, instituţiilor publice şi societãţile comerciale, indiferent de forma juridicã şi de natura capitalului social, care au obiect de activitate specific aviaţiei civile şi sînt autorizate în acest sens de cãtre Ministerul Transporturilor, au obligaţia ca în maximum doua ore de la primirea înştiinţãrii cu privire la producerea unui eveniment de aviatie civilã sa raporteze toate informaţiile existente în acel moment la Ministerul Transporturilor - Inspectoratul aviaţiei civile.
ART. 3
Inspectoratul aviaţiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor va stabili în cel mai scurt timp natura evenimentului (accident sau incident de aviatie civilã) şi va prezenta propuneri privind comisia de cercetare (scop, componenta, competente, logistica, termene), care vor fi aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
ART. 4
Unitatea înregistratã cu incidentul sau accidentul de aviatie civilã are urmãtoarele obligaţii:
- punerea la dispoziţia comisiilor de cercetare a tuturor informaţiilor existente cu privire la situaţia respectiva, documentaţia necesarã echipajului aeronavei, precum şi altui personal implicat;
- suportarea cheltuielilor de transport, cazare, diurna, comunicaţii telefonice şi telegrafice, precum şi a celor generate de efectuarea expertizelor necesare, efectuate de comisiile de cercetare.
ART. 5
Comisiile de cercetare îşi vor desfasura activitatea sub conducerea Inspectoratului aviaţiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor.
Inspectorul şef al Inspectoratului aviaţiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor are obligaţia de a-l informa în mod oportun pe secretarul de stat coordonator şi pe ministrul transporturilor asupra stadiului investigatiilor şi de a aviza rapoartele comisiilor de cercetare, purtind intreaga rãspundere pentru activitatea acestora.
ART. 6
Nerespectarea prevederilor art. 1-4, raportarea eronatã, ştergerea urmelor, sustragerea, modificarea sau falsificarea documentelor vor fi sancţionate administrativ sau penal, dupã caz, potrivit legii.
ART. 7
Anexele 1-3 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 8
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului ordin orice dispoziţii contrare îşi înceteazã aplicabilitatea.
ART. 9
Ordinul se publica în Monitorul Oficial al României.

Ministrul transporturilor,
Aurel Novac

ANEXA 1

INSTRUCŢIUNI
privind cercetarea accidentelor şi a incidentelor de aviatie civilã

CAP. 1
Nomenclatorul termenilor folosiţi în normele internaţionale

I. 1. Termenii de mai jos sînt folosiţi în normele internaţionale şi practicile recomandate în anexa nr. 13 la Convenţia de la Chicago şi au urmãtorul înţeles:
I. 1.1. Accident: un eveniment legat de utilizarea unei aeronave, care se produce între momentul în care orice persoana se imbarca la bordul acesteia cu intenţia de a efectua un zbor şi momentul cînd toate persoanele sînt debarcate şi în cursul cãruia:
a) o persoana este ranita grav sau mortal datoritã faptului ca se gãseşte:
- în/pe aeronava; sau
- în contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat în aeronava; sau
- în contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu pãrţile detasate din aeronava; sau
- expusã direct suflului reactoarelor.
Se exclud din categoria accidentelor urmãtoarele:
- decesul provenit dintr-o cauza naturala;
- ranirea grava sau mortala a oricãrei persoane care se afla la bord, atunci cînd rezulta dintr-o tentativa de sinucidere;
- ranirea grava sau mortala provocatã de o alta persoana;
- ranirea grava sau mortala care nu rezulta direct din exploatarea la sol sau în zbor a aeronavei;
- ranirile pasagerilor clandestini care se ascund în afarã zonelor care sînt, în mod normal, disponibile pasagerilor şi echipajului;
b) aeronava suferã deteriorãri sau o ruptura de structura care:
- altereaza rezistenta structuralã, de performanta şi de zbor, şi care, în mod normal, ar necesita o reparatie importanta sau înlocuirea elementelor deteriorate;
c) aeronava a fost distrusa;
d) aeronava a dispãrut sau este total inaccesibila (o aeronava este consideratã disparuta cînd cautarile oficiale s-au încheiat şi epava nu a fost localizata);
e) sînt cumulate faptele prevãzute la lit. a), b), c) şi d).
Se exclud cazurile cînd este vorba de o pana de motor sau de avarierea motorului, atunci cînd deteriorarea este limitatã la motor sau la accesoriile sale, sau cînd este vorba de deteriorãri limitate la elice, la extremitatile aripii, la antene, pneuri, frine, carenaje sau mici perforatii în invelis.
I. 1.2. Aeronava: orice aparat care se poate susţine în atmosfera graţie reactiilor aerului, altele decît reactiile aerului asupra suprafeţei pãmîntului.
I. 1.3. Cercetarea evenimentului: activitatea concretã de stringere şi analiza a informaţiilor, de determinare a cauzelor, emitere a concluziilor şi, pe baza lor, stabilirea unor recomandãri de securitate a zborurilor, precum şi formularea unor propuneri de imbunatatire a activitãţilor de prevenire a accidentelor şi a incidentelor de aviatie.
I. 1.4. Şeful comisiei de cercetare: persoana insarcinata, pe baza competentelor sale, cu responsabilitatea organizãrii, conducerii şi controlului unei cercetãri.
I. 1.5. Cercetator: membru al comisiei de cercetare care participa la organizarea şi executarea investigatiilor pe domeniul de specialitate şi se subordoneazã şefului acesteia.
I. 1.6. Activitate legatã de executarea unei misiuni de zbor: ansamblul activitãţilor desfãşurate în legatura cu exploatarea, utilizarea şi deservirea unei aeronave la sol, pe apa sau în aer, din momentul urcarii primului membru al echipajului la bordul aeronavei, pe timpul executãrii unei misiuni de zbor planificate, şi pînã în momentul coboririi din aeronava a ultimului membru al echipajului la terminarea misiunii de zbor.
I. 1.7. Activitate de parasutare: ansamblul activitãţilor desfãşurate în legatura cu utilizarea unei parasute din momentul lansãrii parasutistului de la bordul aeronavei şi pînã în momentul degajarii de parasuta, dupã aterizare sau amerizare.
Aceasta definitie nu se referã la salturile cu parasuta executate pentru salvare, în cazuri de forta majorã.
I. 1.8. Cauza: acţiune(i), omisiune(i), eveniment(e), condiţie(i) sau orice combinatie a acestor diverse elemente care duc la producerea unui accident sau incident.
I. 1.9. Consilier: persoana numita de un stat pe baza calificarilor sale, cu scopul de a ajuta pe reprezentantul sau acreditat la o cercetare.
I. 1.10. Constructor: organismul economic (societate comercialã, regie autonomã, societate pe acţiuni etc.) care se ocupa de proiectarea şi construcţia de aeronave.
I. 1.11. Expert: persoana care are o inalta calificare profesionalã în domeniu (recunoscuta de cãtre o instituţie interna sau externa competenta).
I. 1.12. Eveniment: intimplare importanta avînd drept cauze acţiuni omeneşti, funcţionarea defectuoasã a tehnicii sau fenomene naturale care aduc sau sînt susceptibile sa aducã atingere securitãţii şi siguranţei transporturilor aeriene civile, au determinat sau au fost susceptibile sa determine întreruperea transportului aerian, producerea unor pagube materiale, pierderea de vieţi omeneşti sau vãtãmarea integritãţii corporale ori a sãnãtãţii unor persoane.
I. 1.13. Incident: un eveniment, altul decît accidentul, asociat cu utilizarea unei aeronave care afecteazã sau ar putea afecta securitatea exploatãrii acesteia la sol sau în zbor.
I. 1.14. Inregistrator de bord: orice tip de aparat care este instalat la bordul unei aeronave şi care stocheaza date privind convorbirile radio şi evoluţia aeronavei în vederea facilitãrii cercetãrii asupra accidentului sau incidentului.
I. 1.15. Operator: persoana, organizaţie sau instituţie autorizata conform legislaţiei în vigoare.
I. 1.16. Premisa: apariţia factorilor (tehnici, de mediu, de pilotaj, de conducere şi dirijare etc.) care ameninta securitatea zborului aeronavei, pasagerilor şi echipajului sau al parasutistilor, obligind echipajul şi personalul de conducere şi de dirijare de la sol sa execute acţiuni în afarã celor prevãzute în procedurile normale de operare pentru rezolvarea situaţiei.
I. 1.17. Ranire grava: o rana suferitã de o persoana în cursul unui accident şi care:
a) dacã în primele 7 (şapte) zile de la data la care a suferit ranirea necesita spitalizare pentru o perioada mai mare de 48 de ore;
b) are ca rezultat o fractura de os, cu excepţia fracturilor simple la degete sau la nas (dacã nu au ca rezultat o modificare a funcţiei sau o deformare - de exemplu: deviatie de sept);
c) implica ruperi, sfisieri care sînt cauza unor hemoragii grave, leziuni ale nervilor, muschilor sau tendoanelor;
d) implica leziunea unui organ intern;
e) implica arsuri de gradul II sau III sau arsuri care afecteazã mai mult de 5% din suprafata corpului.
În cazul personalului propriu se va proceda conform Legii nr. 5/1965.
I. 1.18. Rana mortala: orice rana care atrage dupã sine moartea în urmãtoarele 30 de zile de la data accidentului.
I. 1.19. Raport preliminar: comunicare folositã pentru difuzarea prompta a datelor obţinute în timpul primelor faze ale cercetãrii.
I. 1.20. Recomandare: concluzia specialistului (constructor, furnizor) referitoare la accident sau incident.
I. 1.21. Reprezentant acreditat: o persoana desemnatã de un stat, pe baza certificatelor sale, pentru a participa la o cercetare condusã de un alt stat.
I. 1.22. Mãsuri pentru prevenire: propunerea formulatã de serviciul de cercetãri aeronautice, pe baza informaţiilor rezultate din cercetare, în vederea prevenirii accidentelor şi incidentelor.

CAP. 2
Clasificarea accidentelor şi a incidentelor de aviatie civilã

II. 1. Orice fapt care decurge din activitãţile legate de executarea unei activitãţi de zbor sau de parasutare - definite la pct. I. 1.6. şi I. 1.7. - şi care are ca urmare moartea, vãtãmarea integritãţii corporale sau a sãnãtãţii uneia sau a mai multor persoane, ori care duce la distrugerea sau degradarea aeronavei, se numeşte, în funcţie de gravitatea consecinţelor, accident sau incident de aviatie civilã.
II. 2. În baza definitiilor cuprinse în cap. I, în funcţie de urmãrile lor, accidentele şi incidentele de aviatie civilã sînt clasificate astfel:

II. 2.1. Accidente de aviatie civilã
II. 2.1.1. Avarie - cînd s-a produs degradarea aeronavei sau a unor pãrţi componente ale acesteia, necesitind cheltuieli de reparatie cuprinse între 10% din valoarea realã şi 60% din valoarea iniţialã a aeronavei.
II. 2.1.2. Rupere - cînd s-a produs degradarea sau distrugerea aeronavei, necesitind cheltuieli de reparatie ce depãşesc 60% din valoarea iniţialã a acesteia.
II. 2.1.3. Accident grav - atunci cînd s-a produs:
a) moartea unei (unor) persoane, ce poate fi însoţitã sau nu de degradarea aeronavei;
b) ranirea grava a unei (unor) persoane, conform definitiei date la pct. I.1.15.
II. 2.1.4. Catastrofa - cînd s-a produs moartea uneia sau a mai multor persoane, însoţitã de distrugerea aeronavei.

II. 2.2. Incidente de aviatie civilã
Incidentele de aviatie civilã pot avea ca urmare:
a) vãtãmarea uşoarã a uneia sau a mai multor persoane, provocindu-se o incapacitate temporarã de munca de cel mult 48 de ore din momentul producerii incidentului;
b) degradarea unor pãrţi componente ale aeronavei, valoarea cheltuielilor necesare repararii nedepasind 10% din valoarea realã a aeronavei;
c) cumularea consecinţelor prevãzute la lit. a) şi b).

II. 3. Pentru ca moartea, vãtãmarea integritãţii corporale sau a sãnãtãţii unei (unor) persoane sa fie considerate ca accident trebuie ca respectiva (ele) persoana (e) sa se afle într-una dintre situaţiile prevãzute la pct. I.1.1. sau ca moartea sau vãtãmarea corporalã sa fie provocatã de:
- defectarea aeronavei, a instalaţiilor şi sistemelor speciale ale acesteia ori a obiectelor fixate de acestea;
- acţiunile incorecte ale echipajului aeronavei sau ale personalului de la sol cu sarcini de dirijare a zborului ori de deservire a aeronavei sau pasagerilor;
- condiţiile meteorologice periculoase apãrute pe timpul zborului;
- lipsa unor mijloace corespunzãtoare de salvare şi supravietuire ce trebuiau prevãzute la bordul aeronavei.

II. 4. Moartea, ranirea grava sau vãtãmarea uşoarã a uneia sau a mai multor persoane, precum şi distrugerea sau degradarea de aeronave, produse în afarã activitãţilor definite la pct. I.1.6. şi I.1.7, nu fac obiectul prezentelor instrucţiuni.

CAP. 3
Organizarea activitãţii de cercetare a accidentelor şi incidentelor de aviatie civilã

III.1. Competente privind numirea comisiei de cercetare
Accidentele şi incidentele de aviatie civilã produse în spaţiul aerian şi pe teritoriul României cu aeronave româneşti şi strãine şi cu aeronave româneşti în spaţiul aerian şi pe teritoriul altor state se cerceteazã de cãtre o comisie numita pentru fiecare caz în parte.
Comisia se numeşte de cãtre ministrul transporturilor, la propunerea inspectorului şef al Inspectoratului aviaţiei civile.

III.2. Componenta comisiei de cercetare
Comisia de cercetare este compusa din:
- şeful comisiei;
- cercetãtori şi experţi, conform prevederilor anexei nr. 13 la Convenţia de la Chicago;
- secretarul comisiei.

III.3. Din comisia de cercetare trebuie sa facã parte un numãr suficient de experţi care sa acopere toate domeniile de activitate implicate şi care sa determine cel puţin existenta minima a premiselor de elucidare a cauzelor şi a împrejurãrilor în care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã.
Comisia de cercetare poate fi completatã, în cazul în care în timpul anchetei acest fapt devine necesar, şi cu alţi specialişti sau experţi care nu au fost numiţi iniţial. Completarea comisiei poate fi facuta de Inspectoratul aviaţiei civile, la propunerea şefului comisiei de cercetare, cu aprobarea ministrului transporturilor.

III.4. Din comisia de cercetare nu pot face parte persoanele rãspunzãtoare sau cele posibil implicate în producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civilã, persoanele legate afectiv de membrii echipajului sau de pasagerii care au fost la bordul aeronavei.

III.5. Comisia de cercetare a accidentului sau a incidentului de aviatie civilã se compune, de regula, din urmãtoarele subcomisii:
- subcomisia de zbor;
- subcomisia tehnica;
- subcomisia administrativã.
III.5.1. Subcomisia de zbor va cuprinde specialişti şi experţi în: metodica şi securitatea zborului, probleme de dirijare şi navigaţie aerianã, mijloace de transmisiuni şi protecţie a navigaţiei aeriene, asigurarea meteorologica a zborului, decodificarea şi prelucrarea datelor preluate de la inregistratoarele automate ale parametrilor de la bord şi ale convorbirilor radio.
III.5.2. Subcomisia tehnica va cuprinde specialişti şi experţi în: aerodinamica, celula şi instalaţii de forta, electromecanica şi automatizãri de bord, instalaţii şi aparatura radioelectronica de bord, mijloace de salvare etc.
III.5.3. Subcomisia administrativã va cuprinde specialişti în probleme de: cãutare-salvare, logistica, medicina, sociologie şi psihologie aeronautica, finanţe-contabilitate, precum şi un jurist.
III.6. În comisia de cercetare pot fi solicitati şi specialişti din partea instituţiilor de proiectare şi construcţie de aeronave.
Comisia de cercetare poate avea în componenta sa, dupã caz, specialişti sau experţi de la instituţiile de cercetare-proiectare, instituţiile de învãţãmînt superior sau de la agenţii economici - constructori sau reparatori de tehnica de aviatie.

CAP. 4
Scopul cercetãrii accidentelor şi incidentelor de aviatie civilã

IV.1. Obiectivul principal al cercetãrii unui accident sau incident de aviatie civilã îl constituie stabilirea:
- cauzelor şi împrejurãrilor care au favorizat şi au determinat producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civilã;
- faptelor, condiţiilor şi circumstanţelor în legatura cu moartea, ranirea, supravietuirea persoanelor de la bordul aeronavei în cauza, precum şi cu comportamentul şi rezistenta aeronavei supuse evenimentului de zbor;
- recomandãrile şi mãsurile ce se impun pentru prevenirea producerii unor cazuri similare.
IV.2. Comisia de cercetare este singurul organ tehnic de specialitate autorizat pentru desfãşurarea cercetãrii, fiind neutra din toate punctele de vedere fata de organele implicate direct sau indirect în evenimentul de aviatie civilã cercetat. Aceasta colaboreazã cu alte organe abilitate prin lege, care întreprind la rindul lor cercetãri în vederea stabilirii responsabilitãţilor, însã desfãşoarã lucrãri şi încheie documente separate.
IV.3. Cercetãrile care se fac de cãtre comisia de cercetare nu urmãresc stabilirea responsabilitãţilor şi vinovatiilor şi nici aplicarea sancţiunilor, sarcini ce revin altor organe abilitate în acest sens prin lege.
IV.4. Comisia de cercetare nu trebuie sa fie influentata în ceea ce priveşte caracterul, modul de desfãşurare şi durata lucrãrilor sau formularea concluziilor şi a propunerilor sale.
Pentru atingerea obiectivului final, comisia de cercetare, la nivelul sau, trebuie sa se comporte fata de persoanele cercetate astfel încît acestea sa nu caute sa ascundã adevãrul de teama unor acuzatii ce li se pot aduce fata de accidentul sau incidentul de aviatie civilã produs.
IV.5. Pentru evitarea limitãrii cauzalitatii producerii unui eveniment de zbor numai în sfera sistemului de exploatare la sol şi în zbor, comisia de cercetare are capacitatea de a-şi extinde investigaţiile, în limitele obiectivului cercetat, şi în alte sisteme definite de factorii economici, de conducere, proiectare şi fabricaţie, educaţie etc.
În cazul în care comisia de cercetare nu poate stabili cu certitudine cauza determinanta a accidentului sau a incidentului de aviatie civilã sau cînd probele materiale sînt inexistente, neputindu-se obţine minimul de informaţii necesare elaborãrii uneia sau mai multor ipoteze ce pot fi cel puţin parţial probate, comisia de cercetare poate propune, spre aprobare, organismului care a numit-o una dintre formularile: "cauza determinanta", "cauza cea mai probabila" sau "cauza neelucidata".
În urma uneia dintre formulari, comisia de cercetare îşi poate încheia activitatea referitoare la accidentul sau incidentul respectiv.

CAP. 5
Atribuţiile comisie de cercetare

V.1. Şeful comisiei de cercetare poarta intreaga rãspundere pentru desfãşurarea în mod obiectiv, complet şi nepartinitor, a cercetãrilor, pentru stabilirea corecta a cauzelor reale ale producerii evenimentului şi are urmãtoarele atribuţii:
- stabileşte competenta subcomisiilor de zbor, tehnica, administrativã şi şefii acestora;
- face instructajul membrilor comisiei de cercetare;
- întocmeşte planul de lucru al comisiei de cercetare şi aproba planurile de lucru ale subcomisiilor;
- solicita esaloanelor cu care colaboreazã punerea la dispoziţia comisiei a mijloacelor materiale şi umane necesare desfãşurãrii în bune condiţii a activitãţii;
- urmãreşte pãstrarea confidenţialitãţii lucrãrilor comisiei de cercetare;
- propune ministrului transporturilor oprirea activitãţii de zbor la aeronavele de acelaşi tip (cu aeronava cercetata) pe o perioada determinata şi elaboreazã recomandãrile de prevenire a altor evenimente din cauze similare;
- solicita, dacã este cazul, completarea comisiei de cercetare şi cu alţi specialişti;
- întocmeşte, pe baza primelor cercetãri, raportul preliminar asupra accidentului sau incidentului de aviatie civilã produs şi-l înainteazã inspectorului şef al Inspectoratului aviaţiei civile;
- solicita rapoarte şi informaţii intermediare de la şefii subcomisiilor sau de la membrii acestora;
- în condiţii speciale, poate solicita colaborarea cu specialişti ai altor organe pentru bunul mers al cercetãrii;
- ia mãsuri pentru pãstrarea, în deplina siguranta, a documentaţiei referitoare la eveniment;
- hotãrãşte modul prin care sînt puşi la dispoziţia membrilor comisiei de cercetare martorii, precum şi programul acestora, locul unde pot fi gasiti, persoanele cu care aceştia pot lua legatura pe timpul cercetãrii şi timpul cît aceştia sînt la dispoziţia comisiei;
- verifica autenticitatea documentelor şi a materialelor referitoare la eveniment;
- convoacã, ori de cîte ori este nevoie, intreaga comisiei de cercetare pentru a lucra sau a lua unele hotãrîri în plen;
- întocmeşte, împreunã cu membrii comisiei de cercetare, raportul final al cercetãrii, precum şi rezultatul acesteia, din care se va trimite cîte un exemplar spre informare organelor interesate.
V.2. Şefii subcomisiilor şi membrii acestora sînt obligaţi sa dea dovada de profesionalism, obiectivitate, disciplina şi au urmãtoarele atribuţii:
- sa respecte programul de lucru al comisiei de cercetare şi al subcomisiei de specialitate din care fac parte;
- sa se documenteze asupra informaţiilor iniţiale referitoare la modul de organizare, pregãtire şi executare a misiunilor de zbor cu aeronava cu care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã;
- sa pãstreze confidenţialitatea cercetãrilor şi sa manipuleze, în limita reglementãrilor, documentele şi materialele referitoare la eveniment;
- sa solicite operatorului şi deţinãtorului aeronavei punerea la dispoziţie a tuturor datelor despre eveniment, împrejurãrile producerii acestuia, persoanele implicate, tehnica şi materialele utilizate pe timpul activitãţii de zbor şi sa verifice autenticitatea şi obiectivitatea lor;
- sa solicite completarea subcomisiilor cu alţi specialişti neprevazuti iniţial, dacã în timpul cercetãrii apar ca necesari;
- sa facã propuneri pentru bunul mers al cercetãrii;
- sa participe la ascultarea martorilor şi sa solicite ca aceştia sa le fie puşi la dispoziţie ori de cîte ori este nevoie pentru elucidarea anumitor aspecte apãrute pe parcursul cercetãrii;
- sa participe, în funcţie de specialitatea pe care o deţin, la expertizele ce se executa asupra diferitelor componente ale aeronavei implicate în eveniment, la probele, simularile sau reconstituirile ce se fac în sprijinul elucidarii cauzelor care au contribuit la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civilã cercetat;
- sa participe la ascultarea tuturor materialelor înregistrate, la interpretarea datelor extrase de pe materialele de control obiectiv etc.;
- sa solicite, sa studieze şi sa compare date şi materiale referitoare la accidente şi incidente asemãnãtoare, produse anterior, precum şi la antecedentele personalului implicat.

CAP. 6
Metodica de cercetare a accidentelor şi a incidentelor de aviatie civilã

VI.1. Comisia de cercetare urmeazã, de regula, urmãtoarea procedura de lucru:
a) la primirea ordinului de cercetare, şeful comisiei de cercetare întruneşte pe membrii acesteia, le aduce la cunostinta ordinul de constituire, componenta iniţialã a comisiei şi împãrţirea acesteia pe grupe de lucru, natura cercetãrii, primele date cunoscute asupra împrejurãrilor în care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã şi urmãrile acestuia;
b) numãrul şi componenta grupelor de lucru, pe specialitãţi, se stabilesc de cãtre şeful comisiei de cercetare în urma primelor informaţii deţinute asupra accidentului sau a incidentului de aviatie civilã. Aceste grupe de lucru pot fi pentru:
- zbor şi navigaţie;
- meteorologie, dirijarea circulaţiei aeriene;
- stringerea declaraţiilor;
- descifrarea înregistrãrilor fãcute la sol şi la bord;
- motor, celula, instalaţii, aparatura, agregate şi sisteme;
- medicina aeronautica şi factori umani;
- analiza functionarii sistemului de cãutare şi de salvare;
c) deplasarea la locul accidentului sau a incidentului de aviatie civilã se va face în cel mai scurt timp, de cãtre intreaga comisie de cercetare, potrivit dispoziţiilor organizatorice ale şefului acesteia;
d) la locul accidentului sau al incidentului de aviatie civilã, dupã o prima orientare, şeful comisiei de cercetare indica sarcinile de îndeplinit de cãtre grupele de lucru. La nevoie, numãrul şi componenta grupelor de lucru stabilite iniţial vor putea fi modificate;
e) şeful comisiei de cercetare stabileşte planul de lucru al acesteia care, actionind pe grupe, trebuie sa se întruneascã la scurte intervale de timp pentru a examina stadiul lucrãrilor şi a se informa reciproc asupra constatãrilor. Şeful comisiei de cercetare trebuie sa vegheze sa nu se acorde o importanta excesiva unui aspect izolat al accidentului sau al incidentului de aviatie civilã, în detrimentul celorlalte aspecte şi ca fiecare constatare de baza sa fie verificata prin mai multe metode şi, dacã este posibil, de cãtre mai multe grupe de lucru;
f) şeful comisiei de cercetare trebuie sa ia mãsuri pentru sigilarea şi ridicarea benzilor magnetice de imprimare a convorbirilor dintre organele de trafic şi dintre acestea şi echipajul aeronavei, a înregistrãrilor de bord, precum şi pentru ridicarea buletinelor de analiza a singelui celor implicaţi. Interpretarea convorbirilor înregistrate pe benzile magnetice se va face numai în prezenta şefului comisiei de cercetare (sau a unui alt membru al acesteia desemnat) care va certifica exactitatea interpretãrii;
g) cercetarea preliminarã de cãtre intreaga comisie de cercetare (sau dupã caz, la aprecierea şefului acesteia, de cãtre o parte a ei) a locului unde a avut loc accidentul sau incidentul de aviatie civilã, în scopul depistarii probelor de la fata locului, care vor sta la baza lucrãrilor pe subcomisii şi a luãrii mãsurilor cît mai rapide de evacuare a cadavrelor. Excepţie fac cazurile cînd ridicarea cadavrelor apare ca necesarã pentru salvarea de vieţi omeneşti, evacuarea rãniţilor, conservarea probelor necesare cercetãrii, localizarea şi stingerea incendiilor, prevenirea exploziilor, deblocarea cãilor de circulaţie publica şi pãstrarea sau restabilirea ordinii şi securitãţii publice. În astfel de cazuri, schimbarea locului se va face în prezenta şi cu încuviinţarea procurorului, cu toatã precautia, în vederea conservãrii probelor, luindu-se, totodatã, mãsurile necesare (foto, schite, demarcari, acoperiri etc.) pentru a se putea reconstitui în cadrul cercetãrii starea iniţialã în care se gãsea aeronava, urmele lãsate, incarcatura sau corpurile celor decedati;
h) în funcţie de datele concrete avute la dispoziţie pentru desfãşurarea în continuare a cercetãrii, şeful comisiei de cercetare poate aprecia dacã vor fi indepartate sau vor rãmîne în continuare la dispoziţia subcomisiilor aeronava (epava), precum şi celelalte urme datorate evenimentului produs. În cazul în care aceste elemente rãmîn în continuare la dispoziţia subcomisiilor, locul va fi asigurat cu paza înarmatã pînã la îndepãrtarea totalã a lor, dar numai dupã îndeplinirea prevederilor lit. n) a acestui punct;
i) asculta raportul directorului (şefului) unitãţii care a luat primele mãsuri înainte de sosirea comisiei de cercetare şi rapoartele membrilor echipajului (dacã este posibil) asupra misiunii şi celor petrecute la bord şi la sol, legate de producerea accidentului sau incidentului de aviatie civilã;
j) audierea preliminarã a supravietuitorilor şi a martorilor oculari;
k) stabilirea preliminarã (dacã este posibil) a evolutiilor finale ale aeronavei;
l) stabilirea preliminarã a elementelor zborului de la decolare pînã la momentul producerii accidentului sau incidentului de aviatie civilã, pe baza datelor de conducere a zborului, a documentelor de pregãtire, organizare şi executare a zborului, existente;
m) stabilirea preliminarã (dacã la acel moment existau elementele necesare) a modului de acţiune a echipajului;
n) efectuarea primelor investigaţii tehnice la fata locului, care, în principal, se vor baza pe executarea urmãtoarelor operaţiuni:
- elaborarea datelor asupra locului unde s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã (coordonatele şi altitudinea locului, trasate, eventual, pe o harta la scara mare, topografia sa etc.);
- executarea de fotografii aeriene/terestre şi înregistrãri video la locul accidentului sau incidentului de aviatie civilã, care sa cuprindã imagini ale urmelor şi amprentelor pe sol şi imagini de detaliu asupra instrumentelor de bord, poziţiei comenzilor în postul de pilotaj, poziţiei robinetelor de carburant, poziţiei verinelor hidraulice, poziţiei diverselor comutatoare, rupturilor sau deformatiilor suspecte, grupului motor şi poziţiei levierelor de comanda, scaunelor şi centurilor de siguranta;
- realizarea schemelor de imprastiere a aeronavei şi a amprentelor de pe sol, de evidentiere a elementelor de zbor, (unghiuri, viteze, direcţie de zbor etc.);
- ruperea şi, eventual, recuperarea epavei (cînd accidentul sau incidentul de aviatie civilã s-a produs într-un loc greu accesibil).
VI.2. Lucrãrile de rutina pe subcomisii cuprind, în principal, urmãtoarele activitãţi:
VI.2.1. Subcomisia de zbor, pe timpul desfãşurãrii activitãţii sale, supune cercetãrii, în principal, urmãtoarele elemente:
- datele despre echipaj (se referã şi la antecedente);
- misiunea de zbor data echipajului;
- nivelul de pregãtire a echipajului şi dacã misiunea încredinţatã a corespuns acestui nivel de pregãtire;
- respectarea metodicii de pregãtire a echipajului, întreruperile de zbor al acestuia în ultimele 6 luni şi natura acestor întreruperi;
- controalele executate asupra pregãtirii teoretice şi practice a echipajului, datele şi rezultatele acestora;
- modul de pregãtire a misiunii şi controlul executat asupra acestei pregatiri;
- modul de încãrcare a aeronavei, respectarea centrajului, fixarea încãrcãturii, respectarea greutatii maxime admise, precum şi a altor reguli stabilite în executarea transportului de persoane şi materiale;
- respectarea baremului maxim de ore de zbor (lansari) admise echipajului, zilnic, lunare şi anuale;
- modul cum a fost dirijat şi condus zborul în cauza şi în ce mãsura s-a asigurat securitatea acestuia de cãtre organele de dirijare;
- date despre condiţiile meteorologice;
- date despre sistemul de comunicaţii;
- date despre sistemul de navigaţie aerianã;
- concluzii în urma prelucrãrii datelor preluate de la inregistratoarele de bord;
- date despre performanţele aeronavei;
- date despre respectarea prevederilor manualului de zbor şi a consemnelor de navigabilitate;
- analizeazã filmul inregistratoarelor de bord ale aeronavei şi benzile inregistratoare a convorbirilor;
- datele despre traiectoria finala;
- datele despre derularea zborului;
- funcţionarea mijloacelor terestre de protecţie a navigaţiei aeriene şi de telecomunicaţii.
Subcomisia de zbor va întocmi raportul sau bazat pe investigarea elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
VI.2.2. Subcomisia tehnica, pe timpul desfãşurãrii activitãţii sale, supune investigarii, în principal, urmãtoarele elemente:
- datele despre aeronava, motor şi instalaţiile aferente (resurse, controale periodice, schimbãri de agregate etc.);
- cerceteazã locul accidentului sau incidentului de aviatie civilã şi cauta piesele detasate de aeronava (se cerceteazã toate piesele şi agregatele care pot servi ca dovezi în determinarea cauzei accidentului sau a incidentului respectiv);
- analizeazã situaţia pe teren a pãrţilor componente ale aeronavei şi ale motorului;
- verifica poziţia flapsurilor, frinelor aerodinamice, trimerelor, manetelor, robinetelor, intrerupatoarelor şi determina influenta posibila a acestora la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civilã;
- cerceteazã aspectul exterior al pãrţilor deteriorate ale aeronavei şi ale motorului:
. pãrţile componente ale aeronavei, întregi şi reconstituite;
. tipurile de rupturi;
. celula, inclusiv trenul de aterizare şi comenzile de zbor;
. eventualele rupturi la oboseala;
. eventualele rupturi statice;
. rezultatele probelor de laborator;
. elicele;
. starea de funcţionare a motorului în momentul producerii accidentului sau a incidentului de aviatie civilã;
. eficacitatea instalaţiilor de stins incendii;
. rezultatele analizei de laborator a unor esantioane de ulei şi de combustibil prelevate;
. sistemele: hidraulice, electrice, de presurizare şi climatizare, de protecţie contra givrajului;
. instrumentele de bord, echipamentele de radio-navigaţie;
. starea circuitelor de comanda zbor, a pilotului automat, a sistemului antiincendiu şi de oxigen;
- analizeazã filmul inregistratoarelor de bord ale aeronavei şi benzile inregistratoare ale convorbirilor;
- verifica şi analizeazã cadranele aparatelor de bord ale cãror indicaţii, în unele cazuri, rãmîn fixate în poziţia în care se gãseau în momentul impactului aeronavei cu solul;
- stabileşte cantitatea de combustibil, oxigen, ulei, starea sistemelor şi a agregatelor, pieselor şi comenzilor şi a celorlalte instalaţii a cãror defectiune atrage dupã sine imposibilitatea executãrii în siguranta a zborului de cãtre echipaj;
- incearca, dacã este posibil, funcţionarea agregatelor şi instalaţiilor speciale, a motorului etc.;
- verifica dacã obiectele (incarcatura) din aeronava au avut influenta asupra producerii accidentului sau a incidentului de aviatie civilã;
- verifica datele referitoare la orele de zbor şi reparaţiile executate la celula, motor şi agregate şi stabileşte dacã la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civilã acestea erau în limitele resurselor stabilite prin instrucţiuni;
- analizeazã starea şi întreţinerea aeronavei înainte de zbor;
- cerceteazã cazurile tipice de defectiuni care s-au produs la tipul respectiv de aeronava şi mãsurile luate (în mãsura în care exista documentaţia necesarã).
În mod obligatoriu, subcomisia tehnica analizeazã şi probe de laborator.
Subcomisia tehnica va întocmi raportul sau bazat pe investigarea elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
VI.2.3. Subcomisia administrativã, pe timpul desfãşurãrii activitãţii sale, supuse investigarii, în principal, urmãtoarele elemente:
- calitatea lucrãrilor de salvare;
- logistica zborului;
- expertiza toxicologica a echipajului (cadavrelor);
- consemnarile asupra stãrii sociologice, fizice şi psihice a personalului implicat;
- respectarea normelor de odihna, hranire şi zbor;
- asigurarea cu aerodromuri de rezerva şi de ajutor;
- lichidarea urmelor la locul accidentului sau al incidentului de aviatie civilã;
- stabilirea pagubelor reale datorate accidentului sau incidentului de aviatie civilã;
- stabilirea implicatiilor legale ale evenimentului;
- datele despre instalaţiile şi serviciile de aerodrom.
Subcomisia administrativã va întocmi raportul sau bazat pe investigarea elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
VI.2.4. Lucrãrile finale de întocmire a documentelor se fac în plenul comisiei de cercetare şi cuprind, în principal, urmãtoarele activitãţi:
a) studierea rapoartelor celor trei subcomisii şi încorporarea lor în dosarul de cercetare;
b) formularea împrejurãrilor în care s-a produs accidentul sau incidentul de zbor cercetat, precum şi a cauzelor care l-au determinat (cauza poate fi categorisita în funcţie de rezultatele cercetãrii sub forma de "cauza determinanta", "cauza cea mai probabila" sau "cauza neelucidata");
c) elaborarea raportului final al comisiei de cercetare şi încorporarea sa în dosarul de cercetare;
d) elaborarea şi înaintarea, spre aprobare, ministrului transporturilor a recomandãrilor referitoare la mãsurile de prevenire a unor incidente şi accidente similare;
e) analizarea accidentului şi a incidentului de aviatie civilã la esaloanele şi cu persoanele interesate;
f) raportul final şi stabilirea destinatarilor acestuia.
Pe lîngã activitãţile prevãzute mai sus, comisia de cercetare studiazã, analizeazã orice alt aspect al accidentului sau al incidentului de aviatie civilã care poate duce la elucidarea cauzelor acestuia. În toate cazurile de accident, comisia de cercetare va cere executarea controlului medical al membrilor echipajului la Institutul de Medicina Aeronautica. Controlul medical este obligatoriu şi în cazul incidentelor, pentru membrii echipajului care au suferit traumatisme.
Comisia de cercetare trebuie sa foloseascã expertize şi probe de laborator efectuate de specialişti sau de instituţii specializate din ţara şi/sau din strãinãtate.

CAP. 7
Primele mãsuri ce se iau de cãtre conducerea unitãţii de care aparţin aeronava şi echipajul implicat în accidentul sau incidentul de aviatie civilã

Conducerea unitãţii deţinãtoare a aeronavei şi a echipajului implicat în accidentul sau incidentul de aviatie civilã produs trebuie sa ia imediat urmãtoarele mãsuri:
- în scopul protejãrii probelor şi a locului faptei se va folosi o singura cale de acces în zona accidentului sau incidentului, precum şi limitarea numãrului persoanelor ce patrund în zona, pînã la sosirea organelor de cercetare;
- asigura, prin toate mijloacele, buna cooperare cu personalul civil sau cu cadrele de poliţie care au ajuns la locul accidentului sau incidentului;
- asigura transportarea imediata a persoanelor care necesita îngrijiri medicale la cel mai apropiat centru medical;
- asigura protejarea epavei impotriva riscurilor de incendiu şi a unor condiţii de amplificare a distrugerilor;
- raporteazã accidentul sau incidentul inspectorului şef al Inspectoratului aviaţiei civile, precum şi organelor Procuraturii în maximum 2 ore, comunicind primele detalii referitoare la producerea lui; asigura un sistem de comunicaţii permanent între cei de la locul accidentului sau al incidentului, unitate şi Inspectoratul aviaţiei civile;
- verifica şi, dacã este cazul, ia mãsurile ce se impun pentru protecţia unor eventuale materiale explozive, radioactive etc. care se aflau la bordul aeronavei;
- asigura paza aeronavei (epavei) şi protecţia zonei respective cu garda înarmatã;
- conserva toate probele şi indiciile referitoare la producerea accidentului sau incidentului prin fotografierea, filmarea, protejarea resturilor epavei etc. Sînt interzise alterarea sau înlãturarea probelor (rãmãşiţelor), schimbarea poziţiei etc. pînã la venirea comisiei de cercetare;
- retine numele şi adresele tuturor martorilor şi a cãror depozitie poate fi utila;
- pregãteşte raportul cu unele date preliminare referitoare la condiţiile în care a fost pregãtit, organizat şi executat zborul în cauza, precum şi mijloacele necesare deplasarii la locul accidentului sau incidentului, ascultãrii benzilor magnetice, interpretãrii inregistratoarelor de bord etc.

CAP. 8
Principii generale privind executarea cercetãrii accidentelor şi incidentelor de aviatie civilã cu aeronave strãine pe teritoriul şi în spaţiul aerian al României şi cu aeronave româneşti în afarã graniţelor naţionale

VIII.1. În cazul producerii unui accident sau incident de aviatie civilã cu aeronave strãine pe teritoriul şi în spaţiul aerian al României, de regula, se aplica recomandãrile cuprinse în anexa nr. 13 la Convenţia de la Chicago, completate cu prevederile convenţiei bilaterale, dacã exista, cu statul proprietar (utilizator) al aeronavei, iar în lipsa acesteia, pãrţile implicate vor conveni asupra modului în care sa se desfãşoare cercetarea.
VIII.2. Statul pe a cãrui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã, de regula, va deschide o investigatie asupra împrejurãrilor producerii acestuia.
Acest stat va fi, de asemenea, rãspunzãtor pentru conducerea investigatiei, dar poate delega în totalitate sau în parte aceasta conducere statului unde este înmatriculatã aeronava. În orice caz, statul pe a cãrui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul va folosi orice mijloace pentru a facilita investigatia.
VIII.3. Cînd accidentul sau incidentul de aviatie civilã s-a produs pe teritoriul unui stat cu care România nu are încheiatã convenţie bilaterala, statul de înmatriculare a aeronavei se va strãdui sa înceapã şi sa conducã o investigatie în colaborare cu statul pe al cãrui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul, iar dacã nu se poate asigura colaborarea, va conduce el însuşi o investigatie cu informaţiile de care dispune.
VIII.4. Statul roman, prin organele abilitate ale Ministerului Transporturilor, în cazul producerii unui accident sau incident de aviatie civilã pe teritoriul României, va lua urmãtoarele mãsuri:
- numeşte comisia de cercetare;
- asigura de urgenta îngrijirea medicalã a persoanelor cu afecţiuni datorate accidentului sau incidentului;
- asigura pãstrarea probelor şi indiciilor, a pazei aeronavei (epavei) şi a conţinutului sau pe tot timpul cît va fi necesar pentru începerea şi efectuarea anchetei;
- asigura protecţia impotriva incendiului, a limitãrii pagubelor, a distrugerilor şi a furturilor;
- va trimite o notificare, în cel mai scurt timp posibil şi pe cele mai adecvate şi rapide mijloace disponibile, cãtre statul de înmatriculare, cãtre cel care exploateazã aeronava şi cãtre cel care a construit-o. Notificarea va cuprinde:
* abreviatia de identificare ACCID;
* tipul, modul, naţionalitatea şi înmatricularea aeronavei;
* numele proprietarului, a celui care exploateazã aeronava şi a celui care a închiriat-o, dacã este cazul;
* data şi ora (GMT) a accidentului sau incidentului;
* ultimul punct de decolare şi punctul de aterizare prevãzut al aeronavei;
* poziţia aeronavei, cu referinta la citeva puncte geografice de reper uşor de identificat, latitudinea şi longitudinea;
* numãrul membrilor echipajului şi al pasagerilor, precum şi numãrul morţilor şi al celor grav rãniţi de la bord, cît şi cel al altor persoane decedate sau grav ranite ca urmare a accidentului;
* natura accidentului şi gradul de deteriorare a aeronavei, în mãsura în care se cunoaşte;
* indicaţia privind mãsura în care investigatia va fi condusã de cãtre statul pe teritoriul cãruia s-a produs accidentul sau dacã aceasta competenta va fi delegatã;
* caracteristicile fizice ale zonei accidentului;
* identificarea serviciului care face notificarea (autoritatea de origine).
La primirea notificãrii (conform prevederilor şi practicilor recomandate în anexa nr. 13 la Convenţia de la Chicago), organele abilitate ale statului de înmatriculare şi ale statului care exploateazã aeronava vor furniza, cît de curînd posibil, organului care a fãcut notificarea accidentului sau a incidentului de aviatie civilã toate informaţiile utile pe care le deţin privind aeronava şi membrii echipajului de conducere implicaţi în accidentul sau incidentul respectiv.
Organul desemnat al fiecãrui stat va informa, de asemenea, organul desemnat cu aeronautica civilã a statului pe al cãrui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã dacã intenţioneazã sa fie reprezentat la investigatie şi, în acest caz, va indica data probabila a sosirii reprezentantului sau acreditat.
Nu este necesar sa se aştepte sosirea unui reprezentant acreditat pentru stringerea şi înregistrarea informaţiilor.
VIII.5. Atunci cînd un stat este interesat în mod deosebit de un accident sau de un incident de aviatie civilã, indiferent de locul acestuia, pentru ca printre morţi se gãsesc cetãţeni de-ai sãi, se recomanda ca acest stat, la cererea sa, sa fie autorizat de statul care conduce investigatia sa desemneze un expert care sa participe la investigatie pentru a facilita obţinerea unor informaţii de baza.
Se recomanda ca dreptul de a participa la cercetare al acestui expert sa se limiteze la:
a) vizitarea locului unde s-a produs accidentul sau incidentul;
b) accesul liber la toate informaţiile utile;
c) furnizarea asistenţei şi informaţiilor privind identificarea victimelor;
d) primirea unei copii de pe raportul final.
VIII.6. În lipsa unei convenţii între România şi statul implicat, privind cercetarea evenimentelor de aviatie civilã, activitatea comisiei de cercetare se poate desfasura în baza urmãtoarelor recomandãri (dacã sînt agreate de ambele pãrţi):
- comisia de cercetare trebuie sa se compunã din grupe de investigare naţionale formate din experţi, observatori tehnici şi medicali, în funcţie de necesitãţile fiecãrei tari implicate;
- statul proprietar (utilizator) al aeronavei asigura, de regula, nucleul comisiei de cercetare;
- în funcţie de înţelegerea dintre pãrţi, statul pe al cãrui teritoriu sau spaţiu aerian în care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã poate asigura un grup de cercetare ai cãrui componenţi vor fi desemnaţi ca membri sau observatori ai comisiei de cercetare şi/sau sa execute o cercetare separatã, conform reglementãrilor proprii;
- statul proprietar (utilizator) al aeronavei implicate în evenimentul aviatic poate sa asigure un grup de cercetare ai cãrui componenţi vor fi desemnaţi ca membri sau observatori ai comisiei de cercetare şi/sau sa execute o cercetare separatã, conform reglementãrilor proprii;
- dacã aeronava (epava) se gãseşte în totalitate sau parţial într-o zona în care statul pe teritoriul cãruia s-a produs evenimentul o considera cu acces interzis, acesta va asigura transportul aeronavei (epavei) într-un loc în care accesul va fi permis;
- orice convenţie încheiatã între statele implicate constituie baza legalã a desfãşurãrii cercetãrii accidentului sau incidentului de aviatie civilã produs în condiţiile prezentului capitol.
VIII.7. Cercetarea evenimentelor de aviaţiei produse cu aeronave româneşti în afarã graniţelor naţionale se desfãşoarã conform prevederilor pct. VIII.2.

CAP. 9
Documentele ce se întocmesc în urma cercetãrii. Modul de întocmire a acestor documente, precum şi de ţinere a evidentei accidentelor şi a incidentelor de aviatie civilã

IX.1. În conformitate cu prevederile legislaţiei romane, precum şi cu recomandãrile cap. 6 al anexei nr. 13 la Convenţia de la Chicago, rezultatele cercetãrii unui accident sau unui incident de aviatie civilã se fac cunoscute prin urmãtoarele documente:
a) raportul preliminar;
b) raportul final (dosarul de cercetare).
IX.2. Raportul preliminar are ca scop informarea preliminarã şi operativã a Ministerului Transporturilor, care a numit comisia de cercetare, asupra primelor indicii referitoare la accidentul sau incidentul de aviatie civilã cercetat. În funcţie de informaţiile primite, autoritatea respectiva hotãrãşte mãsurile imediate referitoare la continuarea sau oprirea zborului la tipul respectiv de aeronava, activitãţi legate de pregãtirea personalului navigant, tehnic şi de asigurare a zborurilor, informarea preliminarã a altor instituţii sau organisme despre condiţiile în care s-a produs evenimentul de zbor.
Informarea mass media se face de cãtre organele abilitate ale autoritãţii respective (Ministerul Transporturilor).
IX.3.1. Raportul preliminar are, în principiu, urmãtorul conţinut:
- data şi ora la care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã;
- locul (coordonate, altitudine) unde a avut loc evenimentul;
- natura zborului (antrenament, transport etc.);
- aeronava (tip, constructor, înmatriculare);
- proprietarul sau unitatea exploatatoare a aeronavei;
- ocupantii aeronavei (echipaj, pasageri) şi starea în care au fost gasiti;
- pagube estimative (la aeronava, incarcatura, terţi);
- rezumatul pe scurt al accidentului sau al incidentului de aviatie civilã în baza datelor iniţiale avute la dispoziţie (condiţiile în care s-a produs, elemente de pregãtire în zbor etc.);
- eventuale recomandãri preliminare în vederea luãrii unor mãsuri urgente pe linie de securitate a zborurilor.
IX.3.2. Raportul preliminar se întocmeşte de cãtre şeful comisiei de cercetare şi se înainteazã organului care a numit comisia, într-un interval de timp de 5-30 de zile calendaristice de la data producerii accidentului sau incidentului de aviatie civilã.
IX.4. Dosarul de cercetare are ca scop prelucrarea şi analiza tuturor datelor cunoscute şi depistate pe parcursul desfãşurãrii cercetãrii, în vederea formularii cît mai concrete a cauzelor şi a condiţiilor determinate de producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civilã, şi a elaborãrii mãsurilor de imbunatatire a activitãţilor de prevenire a lor şi a recomandãrilor de securitate a zborului.
IX.5. Dosarul de cercetare are, în principal, urmãtorul conţinut:
- raportul final, care este o sinteza a tuturor datelor şi informaţiilor rezultate pe parcursul desfãşurãrii cercetãrii;
- materialele anexate la raportul subcomisiilor (fotografii, casete video, documente care atesta organizarea, pregãtirea şi executarea zborului, pregãtirea personalului navigant şi nenavigant implicat, buletine meteorologice, analize şi probe de laborator, declaraţii ale martorilor, expertize etc.).
IX.6. Dosarul de cercetare se întocmeşte în 3 (trei) exemplare, care, dupã aprobarea celui care a numit comisia de cercetare, se vor distribui astfel:
- exemplarul nr. 1 - la Inspectoratul aviaţiei civile;
- exemplarul nr. 2 - la Parchetul teritorial;
- exemplarul nr. 3 - la operatorul aerian care s-a înregistrat cu evenimentul respectiv.
IX.7. Documentele care formeazã dosarul de cercetare se vor semna astfel:
- raportul final se semneazã de cãtre preşedintele comisiei de cercetare şi de cãtre preşedinţii celor 3 subcomisii;
- rapoartele subcomisiilor se semneazã de cãtre preşedinţii acestora şi de cãtre toţi membrii lor;
- anexele, indiferent de natura lor, semnate de cãtre organele sau persoanele care le întocmesc, vor fi certificate în mod obligatoriu de cãtre preşedintele comisiei de cercetare.
IX.8. Dosarul de cercetare nu are în mod concret un termen de inaintare, el urmînd a fi încheiat abia atunci cînd se poate trage o concluzie clara asupra cauzei care a condus la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civilã respectiv.
IX.9. Dosarul de cercetare constituie documentul în baza cãruia se stabileşte modul de recuperare a pagubelor (conform legislaţiei în vigoare) şi de acordare a unor despãgubiri persoanelor implicate în accidentul sau în incidentul de aviatie civilã respectiv sau urmaşilor legali ai acestora.
IX.10. Rezumatul raportului final are ca scop prezentarea, pe scurt şi concret, a datelor, informaţiilor şi concluziilor raportului final şi se transmite conform prevederilor anexei nr. 13 la Convenţia de la Chicago.
IX.11. Rezumatul raportului final va fi semnat de cãtre preşedintele comisiei de cercetare.
IX.12. Eliberarea de copii de pe actele existente la dosarul de cercetare, de extrase, precum şi furnizarea de orice relaţii legate de cazul respectiv, cerute de instituţii, organisme, persoane juridice sau fizice, se face numai cu aprobarea inspectorului şef al Inspectoratului aviaţiei civile.
IX.13. Evidenta accidentelor şi a incidentelor de aviatie civilã se tine într-un registru care va cuprinde urmãtoarele rubrici:
1. numãrul curent;
2. felul accidentului sau al incidentului de aviatie civilã;
3. data şi locul producerii acestora;
4. tipul aeronavei, înmatricularea, unitatea cãreia îi aparţine sau care o exploateazã;
5. numele, prenumele şi funcţia membrilor echipajului;
6. urmãri asupra:
- echipajului;
- pasagerilor;
- aeronavei;
7. descrierea sumarã a accidentului sau a incidentului de aviatie civilã;
8. cauzele producerii acestuia;
9. mãsurile luate;
10. documentele încheiate şi numãrul de înregistrare.

CAP. 10
Dispoziţii finale

X.1. Neraportarea ierarhica şi la termen a oricãrui accident sau incident de aviatie civilã sau raportarea eronatã a împrejurãrilor şi cauzelor acestuia, ştergerea urmelor, modificarea documentelor sau orice alte acte şi fapte referitoare la accidentele sau incidentele de aviatie civilã se sancţioneazã, potrivit legii, disciplinar, administrativ, civil sau penal, dupã caz.
X.2. Pe timpul cercetãrii, unitãţile de aviatie civilã sînt obligate sa punã la dispoziţia comisiei de cercetare toate informaţiile deţinute asupra împrejurãrilor în care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civilã şi sa dea tot concursul pentru desfãşurarea în cele mai bune condiţii a acestei activitãţi.
X.3. În cazul apariţiei unor elemente noi în legatura cu un accident sau incident de aviatie civilã, dupã ce a fost încheiat dosarul de cercetare, sau în cazul în care apar dubii sau neclaritati asupra dosarului de cercetare, autoritatea care a numit comisia de cercetare poate sa ordone reanchetarea cazului, numind pentru aceasta o noua comisie de cercetare.

ANEXA 2

TABEL
cu premise şi evenimente de aviatie civilã care se raporteazã la Inspectoratul aviaţiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor

1. Premise, accidente sau incidente de aviatie civilã în accepţiunea anexei nr. 1.
2. Premise privind siguranta aviaţiei civile:
a) zbor neautorizat;
b) pãrãsirea fãrã aprobare a serviciului de dirijare;
c) incendii la obiective ale aviaţiei civile;
d) distrugeri sau avarii cu scoaterea temporarã din serviciu:
- staţii de radiolocatie şi de dirijare a aeronavelor;
- autostatii radio de putere mijlocie şi mare;
- instalaţii de alimentare cu energie electrica sau de producere a acesteia în caz de avarie.
3. Evenimente privind securitatea aeronautica (acte ilicite îndreptate impotriva aviaţiei civile):
a) deturnarea aeronavei;
b) sechestrarea aeronavei;
c) sabotarea aeronavei;
d) acte de violenta cu arme, dispozitive sau substanţe care sînt de natura sa provoace raniri grave sau moartea;
e) sustrageri sau pierderi, sub orice forma, de armament şi munitie;
f) atac cu bomba:
- la aeronava;
- asupra facilitãţilor aeroportuare;
- asupra instalaţiilor tehnice sau de dirijare;
g) ameninţare cu bomba:
- realã - cu santaj;
- falsa - cu intenţie.
4. Întreruperea continuitãţii activitãţii de aviatie civilã:
a) imposibilitatea efectuãrii traficului aerian din motive naturale:
- calamitati naturale;
- caderi masive de zapada;
b) imposibilitatea efectuãrii traficului aerian din vina personalului (greve).

ANEXA 3a)

MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru premise, accidente sau incidente de aviatie civilã

Nota telefonica nr. ........... din ..............

1. Specificarea evenimentului (premisa, accident sau incident)
................................................................................
2. Unitatea de aviatie civilã (deţinãtoare sau care a închiriat aeronava)
................................................................................
3. Data şi ora producerii evenimentului
................................................................................
4. Locul producerii evenimentului
................................................................................
5. Date despre aeronava (aeronave), tipul, modelul, naţionalitatea, înmatricularea
................................................................................
................................................................................
6. Date despre echipaj (numele, prenumele, funcţia la bord)
................................................................................
................................................................................
7. Date despre pasageri (dacã este cazul)
................................................................................
8. Descrierea cît mai amãnunţit posibil a modului în care s-a produs evenimentul
................................................................................
................................................................................
................................................................................
9. Evaluarea preliminarã a consecinţelor (aeronava, echipaj, pasageri)
................................................................................
................................................................................
................................................................................
10. Mãsuri imediate întreprinse pentru înlãturarea consecinţelor evenimentului
................................................................................
................................................................................
11. Organele de constatare şi de cercetare care au intervenit la fata locului (poliţie, procuratura etc.)
................................................................................
12. Semneazã (numele, prenumele, funcţia)
................................................................................
13. Primit la (data/ora)
................................................................................
de cãtre (numele, prenumele, funcţia) ..........................................

ANEXA 3b)
MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru evenimente privind siguranta aviaţiei civile şi pentru întreruperea activitãţii de aviatie civilã

Nota telefonica nr. ........... din ..........

1. Unitatea de aviatie civilã
................................................................................
................................................................................
2. Data şi ora producerii evenimentului
................................................................................
3. Locul producerii evenimentului
................................................................................
................................................................................
................................................................................
4. Descrierea cît mai amãnunţit posibil a modului în care s-a produs evenimentul
................................................................................
................................................................................
................................................................................
5. Evaluarea preliminarã a consecinţelor evenimentului
................................................................................
................................................................................
................................................................................
6. Aprecieri preliminare privind cauzele care au provocat evenimentul şi persoanele implicate
................................................................................
................................................................................
................................................................................
7. Mãsuri imediate întreprinse pentru înlãturarea consecinţelor evenimentului
................................................................................
................................................................................
8. Organele de constatare şi de cercetare care au intervenit la fata locului (poliţie, procuratura etc.)
................................................................................
9. Semneazã (numele, prenumele, funcţia)
................................................................................
10. Primit la (data/ora)
................................................................................
de cãtre (numele, prenumele, funcţia) ..........................................

ANEXA 3c)

MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru acte de intervenţie ilicitã

1. Unitatea de aviatie civilã sau operatorul care transmite nota telefonica
................................................................................
................................................................................
2. Natura actului ilicit
................................................................................
3. Data şi ora producerii evenimentului
................................................................................
4. Locul producerii evenimentului
................................................................................
................................................................................
5. Date despre obiectivul supus actului ilicit (aeronava, aeroport, instalaţii aeroportuare etc.)
................................................................................
................................................................................
6. Descrierea cît mai amãnunţit posibil a modului în care s-a produs evenimentul
................................................................................
................................................................................
................................................................................
7. Evaluarea preliminarã a consecinţelor
................................................................................
................................................................................
................................................................................
8. Mãsuri imediate întreprinse pentru înlãturarea consecinţelor evenimentului
................................................................................
................................................................................
9. Organele de constatare şi de cercetare care au intervenit la fata locului ................................................................................
10. Semneazã (numele, prenumele, funcţia)
................................................................................
11. Primit la (data/ora)
................................................................................
de cãtre (numele, prenumele, funcţia) ..........................................

-------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016