Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 300 din 7 mai 2025  pentru modificarea Normelor privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 300 din 7 mai 2025 pentru modificarea Normelor privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018

EMITENT: Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 450 din 15 mai 2025
    În temeiul prevederilor art. 5, 7, 11, art. 75 alin. (1) lit. j), art. 77 alin. (2) şi (3), art. 85 alin. (2) lit. b) şi c) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 137/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare,
    preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar emite prezentul ordin.
    ART. I
    Normele privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 909 din 29 octombrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se înlocuiesc cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. II
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 201/2019 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi desfăşurarea testului de verificare a cunoştinţelor pentru accesul la stagiu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 12 aprilie 2019, cu modificările ulterioare.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar,
                    Georgiana Oana Stănilă

    Bucureşti, 7 mai 2025.
    Nr. 300.
    ANEXA 1

    (Anexa la Ordinul nr. 150/2018)
    NORME
    privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Obiect
    (1) Prezentele norme stabilesc cerinţele privind accesul la stagiul în activitatea de audit financiar şi de asigurare a raportării privind durabilitatea, organizarea şi desfăşurarea stagiului de pregătire practică a stagiarilor, precum şi formarea/instruirea teoretică a stagiarilor.
    (2) Prezentele norme se aplică tuturor stagiarilor în activitatea de audit financiar şi de asigurare a raportării privind durabilitatea.

    ART. 2
    Definiţii
    În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. auditor financiar liber-profesionist - auditorul financiar autorizat, înregistrat în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România, denumit în continuare Registrul public electronic, care îşi exercită activitatea ca liber-profesionist şi care poate fi atestat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) pentru a oferi îndrumare stagiarilor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    2. firmă de audit - firma de audit autorizată, înregistrată în Registrul public electronic, care poate fi atestată de ASPAAS pentru a oferi îndrumare stagiarilor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    3. stagiu în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, denumit în continuare stagiu - perioada de pregătire practică şi teoretică necesară pentru dobândirea competenţelor şi cunoştinţelor esenţiale în vederea exercitării profesiei de auditor financiar;
    4. stagiar în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, denumit în continuare stagiar - persoana fizică care dobândeşte această calitate în urma validării de către ASPAAS a dosarului de înscriere la stagiu;
    5. mentor sau îndrumător de stagiu - auditorul financiar autorizat în România sau în alt stat membru care îşi exercită activitatea ca liber-profesionist sau îşi desfăşoară activitatea în cadrul unei firme de audit autorizate în orice stat membru, care este atestat de ASPAAS spre a oferi îndrumare stagiarilor, potrivit prevederilor art. 11;
    6. convenţie de stagiu - înţelegere în formă scrisă între un auditor financiar sau o firmă de audit atestat/atestată să ofere îndrumare stagiarilor şi un stagiar, contrasemnată de mentor în cazul firmei de audit, în care se stabilesc condiţiile desfăşurării stagiului;
    7. stagiu de pregătire practică - participarea directă a stagiarului în activităţi specifice auditului financiar şi, după caz, în activităţi de asigurare a raportării privind durabilitatea, sub îndrumarea unui îndrumător de stagiu sau a unei firme de audit atestate, ce se desfăşoară în baza convenţiei de stagiu, pe parcursul unei perioade de minimum 3 ani;
    8. instruirea teoretică a stagiarilor organizată/recunoscută de ASPAAS - participarea stagiarilor la cursuri de formare profesională organizate sau recunoscute de ASPAAS, ce se desfăşoară în perioada stagiului;
    9. proces de autorizare - etapele pe care le parcurge o persoană fizică în vedere obţinerii calităţii de auditor financiar, respectiv: înscrierea la stagiu, efectuarea stagiului, promovarea examenului de competenţă profesională, autorizarea ca auditor financiar, înscrierea ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România şi înregistrarea în Registrul public electronic;
    10. declaraţia mentorului privind evaluarea stagiarului - documentul întocmit de îndrumătorul de stagiu la finalul fiecărui an de stagiu, prin care acesta îşi asumă şi confirmă faptul că stagiarul a efectuat stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar şi, după caz, în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    11. stagiul suplimentar - pregătirea practică de minimum 8 luni în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea, ce trebuie efectuată de către persoanele care au finalizat deja cei 3 ani de stagiu în activitatea de audit financiar şi doresc autorizarea şi în activităţi de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    12. forţa majoră - un eveniment mai presus de controlul părţilor, ce nu se datorează culpei acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul încheierii convenţiei de stagiu şi care face imposibilă executarea sau îndeplinirea convenţiei de stagiu.


    ART. 3
    Autoritatea competentă
    ASPAAS este autoritatea competentă care stabileşte, prin prezentele norme, condiţiile privind:
    a) înscrierea la stagiu;
    b) organizarea şi desfăşurarea stagiului de pregătire practică, în conformitate cu prevederile art. 11 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) desfăşurarea instruirii teoretice a stagiarilor, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. b) şi alin. (1^1) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. II
    Înscrierea, organizarea şi desfăşurarea stagiului
    ART. 4
    Condiţii privind înscrierea la stagiu
    Persoanele fizice care doresc înscrierea la stagiu, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) au fost admise şi urmează cursuri la o instituţie de învăţământ superior acreditată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, sunt licenţiate, iar diploma obţinută la absolvirea instituţiei de învăţământ superior este recunoscută/echivalată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
    b) au o bună reputaţie, în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 89/2018 pentru aprobarea Normelor privind buna reputaţie a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari şi a firmelor de audit, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 5
    Înscriere la stagiu
    (1) În vederea înscrierii la stagiu, persoanele prevăzute la art. 4 depun la ASPAAS următoarele documente:
    a) cerere de înscriere la stagiu, prevăzută în anexa nr. 1;
    b) diploma de licenţă, în copie certificată pentru conformitate cu originalul sau în copie legalizată pentru situaţiile în care documentele se transmit prin poştă/curier, sau adeverinţa care atestă că persoana urmează cursuri la o instituţie de învăţământ superior acreditată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în original;
    c) copia actului de identitate aflat în termen de valabilitate;
    d) declaraţia privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, prevăzută în anexa la Normele privind buna reputaţie a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari şi a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 89/2018, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) dovada achitării taxei de înscriere, în conformitate cu art. 11;
    f) orice alt document solicitat de către ASPAAS în procesul de analiză.

    (2) Auditorii financiari autorizaţi în activitatea de audit financiar ulterior datei de 1.01.2026, care doresc înscrierea la stagiul suplimentar, depun la ASPAAS următoarele documente:
    a) cerere de înscriere la stagiu, prevăzută în anexa nr. 1;
    b) declaraţia privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, prevăzută în anexa la Normele privind buna reputaţie a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari şi a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 89/2018, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) dovada achitării taxei de înscriere, în conformitate cu art. 11;
    d) orice alt document solicitat de către ASPAAS în procesul de analiză.

    (3) Dosarele de înscriere la stagiu se analizează, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii, de către personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens, care elaborează un raport ce se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea motivată de aprobare sau de respingere a înscrierii.
    (4) În cazul dosarelor incomplete sau care conţin erori, acestea trebuie completate/remediate în termen de 7 zile calendaristice de la solicitarea ASPAAS; în caz contrar, dosarul de înscriere se respinge.
    (5) Persoanele fizice prevăzute la art. 4 vor fi înştiinţate, prin mijloace de comunicare electronică, cu privire la aprobarea sau, după caz, respingerea cererii de înscriere. Comunicarea respingerii cererii de înscriere va fi însoţită de motivarea deciziei.
    (6) ASPAAS ţine evidenţa stagiarilor într-un registru intern, denumit Registrul stagiarilor în activitatea de audit financiar şi/sau de asigurare a raportării privind durabilitatea.
    (7) Stagiarii admişi la stagiu au obligaţia depunerii convenţiei de stagiu şi a dovezii achitării cotizaţiei anului I de stagiu/stagiului suplimentar, în conformitate cu art. 11, într-un termen de maximum 30 de zile de la data comunicării aprobării cererii de înscriere; în caz contrar, aceştia îşi pierd calitatea de stagiar şi pot relua înscrierea la stagiu.

    CAP. III
    Organizarea şi desfăşurarea pregătirii practice a stagiarilor
    ART. 6
    Perioada stagiului de pregătire practică
    (1) Stagiarii care doresc autorizarea în activitatea de audit financiar trebuie să efectueze un stagiu de pregătire practică de minimum 3 ani în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Stagiarii care doresc şi autorizarea pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea trebuie să efectueze cel puţin 8 luni din totalul perioadei menţionate la alin. (1) în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Persoanele fizice care au terminat stagiul, dar nu finalizează procesul de autorizare până la data de 1 ianuarie 2026 şi doresc autorizarea pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea trebuie să efectueze stagiul suplimentar, în condiţiile prezentelor norme.
    (4) Auditorii financiari autorizaţi în activitatea de audit financiar ulterior datei de 1 ianuarie 2026, care doresc să se autorizeze şi pentru asigurarea raportării privind durabilitatea, trebuie să efectueze stagiul suplimentar, în condiţiile prezentelor norme.

    ART. 7
    Desfăşurarea stagiului
    (1) Anul de stagiu are durata unui an calendaristic.
    (2) Primul an de stagiu, respectiv stagiul suplimentar începe la data stabilită prin convenţia de stagiu prevăzută la art. 8 alin. (1).
    (3) Stagiul de pregătire practică se efectuează în baza convenţiei de stagiu, sub îndrumarea unui mentor atestat de ASPAAS.
    (4) Pregătirea practică include participarea stagiarului la activităţi de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare consolidate şi, după caz, de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea.
    (5) Repartizarea de către mentor a activităţilor de pregătire practică trebuie să ţină cont de planificarea obiectivelor care privesc dobândirea cunoştinţelor şi competenţelor de către stagiar, în domeniile menţionate la art. 6 alin. (1) şi (2).
    (6) La finalul anilor I şi II de stagiu, stagiarii trebuie să depună la ASPAAS declaraţia mentorului privind evaluarea stagiarului, menţionată la art. 8, împreună cu dovada plăţii cotizaţiei pentru anul următor de stagiu, în conformitate cu art. 11.
    (7) La finalul anului III/stagiului suplimentar, stagiarii trebuie să depună la ASPAAS declaraţia privind evaluarea stagiarului, menţionată la art. 8.
    (8) Anul de stagiu şi, după caz, stagiul suplimentar se consideră finalizate în urma emiterii de către ASPAAS a certificatului de stagiu, prevăzut la art. 8 alin (4), în termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii documentaţiei corecte şi complete.
    (9) Anul următor de stagiu începe de la data emiterii certificatului de stagiu.
    (10) În cazul nedepunerii documentaţiei/neachitării în termen a cotizaţiei anuale, anul de stagiu se prelungeşte până la depunerea completă şi corectă a documentaţiei, respectiv până la plata taxelor aferente, în conformitate cu art. 11.
    (11) Stagiarii au obligaţia de a finaliza stagiul în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, în maximum 6 ani, respectiv stagiul suplimentar în maximum 1 an de la data începerii stagiului; în caz contrar, aceştia îşi pierd calitatea de stagiari şi pot relua procedura de înscriere la stagiu.
    (12) Stagiarii pot solicita suspendarea stagiului, prin depunerea/transmiterea la ASPAAS a unei cereri de suspendare a stagiului, pe o perioadă de maximum 3 ani în cazul stagiului, respectiv 3 luni în cazul stagiului suplimentar. Cererea de suspendare trebuie să fie însoţită de documente justificative. Perioada de stagiu rămasă de efectuat se prelungeşte cu perioada de suspendare. Pe perioada suspendării, stagiarul este scutit de taxe/cotizaţii.
    (13) ASPAAS poate verifica oricând activitatea desfăşurată în perioada de pregătire practică a stagiarilor. Mentorul este responsabil pentru instruirea practică a stagiarului prin implicarea acestuia în activităţi de audit şi/sau de asigurare a raportării privind durabilitatea, astfel încât la finalul stagiului acesta să poată dobândi cunoştinţele şi competenţele necesare în vederea desfăşurării activităţii de audit.

    ART. 8
    Documentaţie de stagiu
    (1) Convenţia de stagiu se întocmeşte conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, cu respectarea termenului prevăzut la art. 5 alin. (7), şi se depune la ASPAAS la începerea stagiului. Stagiarul trebuie să notifice ASPAAS cu privire la încheierea, suspendarea, modificarea sau încetarea convenţiei de stagiu, în termen de 30 de zile de la data evenimentului.
    (2) Declaraţia de bună reputaţie a stagiarului se întocmeşte în conformitate cu anexa la Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 89/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi se depune la ASPAAS la începutul anilor II şi III de stagiu.
    (3) Declaraţia mentorului privind evaluarea stagiarului se întocmeşte de către îndrumătorul de stagiu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, şi se depune la ASPAAS la finalizarea fiecărui an de stagiu/perioadei de stagiu suplimentar sau în cazul înlocuirii mentorului.
    (4) Certificatul de stagiu se emite de către ASPAAS, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, la finalizarea anului de stagiu în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea/stagiului suplimentar, în baza declaraţiei mentorului privind evaluarea stagiarului şi a dovezii achitării cotizaţiei anuale. Certificatul de stagiu pentru anul III/pentru stagiul suplimentar îi oferă stagiarului posibilitatea de a participa la examenul de competenţă profesională.
    (5) Cererea pentru înlocuirea mentorului/îndrumătorului de stagiu se întocmeşte în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 5, în situaţia prevăzută la art. 12.

    ART. 9
    Instruirea teoretică a stagiarilor
    (1) Pe perioada stagiului de pregătire practică, stagiarii au obligaţia să efectueze un curs de instruire teoretică organizat/recunoscut de ASPAAS. În vederea recunoaşterii cursului de instruire teoretică, stagiarii transmit la ASPAAS dovada efectuării acestuia, până la finalizarea stagiului.
    (2) Cursul de instruire teoretică a stagiarilor în vederea autorizării în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea se efectuează în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (1), (2) şi/sau (3), după caz, din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) În urma transmiterii dovezii efectuării cursului în condiţiile alin. (1) şi (2), ASPAAS notifică stagiarul cu privire la recunoaşterea acestuia.
    (4) Dovada efectuării cursului de pregătire teoretică poate reprezenta orice document eliberat de firma de audit/cabinetul mentorului/organismul profesional/centrul de formare, diplomă universitară la nivel de master însoţită de foaie matricolă în copie conformă cu originalul sau adeverinţă în original, din care să rezulte respectarea prevederilor alin. (2).
    (5) Certificatul de stagiu pentru anul III/stagiul suplimentar, menţionat la art. 8 alin. (4), se eliberează cu condiţia îndeplinirii cerinţei de la alin. (1) şi (2).

    ART. 10
    Echivalarea instruirii teoretice şi a stagiului de pregătire practică
    (1) În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (8) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar se pot echivala persoanelor fizice care dovedesc, prin documente justificative, că au fost angajate timp de 15 ani în activităţi profesionale din domeniul financiar-contabil şi audit, precum şi persoanelor care deţin de cel puţin 5 ani calitatea de conducător de doctorat în domeniul financiar-contabil şi audit.
    (2) Pentru dovedirea experienţei de 15 ani în domeniile financiar-contabil şi audit, persoanele prevăzute la alin. (1) vor depune la ASPAAS o cerere de echivalare, prevăzută în anexa nr. 6, la care se vor anexa: adeverinţe, contracte de muncă/de prestări servicii/de colaborare sau orice alte documente oficiale, în original sau copie certificată, prin care se poate dovedi experienţa în domeniile prevăzute la alin. (1), precum şi dovada achitării taxei de analiză a dosarului de echivalare, în conformitate cu art. 11.
    (3) Pentru echivalarea instruirii teoretice şi a stagiului de pregătire practică în activitatea de audit financiar, persoanele care au calitatea de conducător de doctorat vor depune la ASPAAS o cerere de echivalare, prevăzută în anexa nr. 6, la care se vor anexa documente care să ateste calitatea de conducător de doctorat şi vechimea în profesie, eliberate de şcoala doctorală, în original, precum şi dovada achitării taxei de analiză a dosarului de echivalare, în conformitate cu art. 11.
    (4) Verificarea dosarului de echivalare se va efectua de către o comisie de evaluare stabilită prin decizie a preşedintelui ASPAAS, care elaborează un raport ce se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de echivalare, după caz.
    (5) Persoanele cărora li s-a aprobat cererea de echivalare au obligaţia achitării taxei, în conformitate cu art. 11, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării aprobării. Neplata taxei în termenul prevăzut atrage anularea cererii.
    (6) Persoanele prevăzute la alin. (1) vor fi înştiinţate, prin mijloace de comunicare electronică, cu privire la aprobarea, respectiv respingerea cererii de echivalare. Comunicarea respingerii va fi însoţită de motivarea deciziei.

    ART. 11
    Taxe şi cotizaţii
    Obligaţiile de plată a taxelor şi cotizaţiilor, termenele de plată şi consecinţele neplăţii acestora sunt prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 287/2025 privind aprobarea taxelor şi cotizaţiilor datorate de persoanele care doresc înscrierea la stagiu, stagiarii în activitatea de audit financiar, auditorii financiari şi firmele de audit autorizaţi/autorizate în România sau în alt stat membru, auditorii financiari şi entităţile de audit din ţări terţe.

    CAP. IV
    Atestarea ca îndrumător de stagiu
    ART. 12
    Condiţii privind atestarea auditorilor financiari ca mentor
    (1) Poate oferi îndrumare stagiarilor în activitatea de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea un auditor financiar care îndeplineşte, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) este autorizat, înscris în Registrul public electronic, are dreptul de exercitare a profesiei în România sau în alt stat membru şi deţine viza anuală de exercitare a profesiei emisă de ASPAAS, valabilă pe toată perioada desfăşurării stagiului;
    b) îşi exercită activitatea ca liber-profesionist sau în cadrul unei firme de audit autorizate în orice stat membru;
    c) are experienţă de cel puţin 3 ani în efectuarea misiunilor de audit statutar şi, după caz, 1 an în asigurarea raportării privind durabilitatea;
    d) are bună reputaţie;
    e) are în derulare, pe întreaga perioadă a îndrumării stagiarilor, un număr suficient de contracte de audit în domenii diversificate, astfel încât să se poată asigura implicarea stagiarilor în misiunile de audit financiar/statutar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    f) are în vedere ca managementul de control al calităţii să cuprindă proceduri de formare a stagiarilor şi de evaluare a activităţii desfăşurate de aceştia. ASPAAS poate efectua inspecţii de calitate în acest sens.

    (2) În cazul în care stagiul se desfăşoară în cadrul unei firme de audit, aceasta trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) este autorizată în România sau în alt stat membru, înscrisă în Registrul public electronic, are dreptul de exercitare a activităţii de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea şi deţine viza anuală de exercitare a profesiei emisă de ASPAAS, valabilă pe toată perioada desfăşurării stagiului;
    b) în cadrul firmei îşi exercită activitatea cel puţin un auditor financiar atestat ca mentor de către ASPAAS în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    c) are bună reputaţie;
    d) are în derulare, pe întreaga perioadă a îndrumării stagiarilor, un număr suficient de contracte de audit în domenii diversificate, astfel încât să se poată asigura implicarea stagiarilor în misiunile de audit financiar/statutar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    e) are în vedere ca managementul de control al calităţii să cuprindă proceduri de formare a stagiarilor şi de evaluare a activităţii desfăşurate de aceştia. ASPAAS poate efectua inspecţii de calitate în acest sens.

    (3) Un mentor poate avea un număr maxim de 15 stagiari sub îndrumare, în funcţie de numărul misiunilor de audit pe care le desfăşoară.
    (4) Auditorii financiari care doresc să ofere îndrumare stagiarilor, în calitate de mentori sau îndrumători de stagiu, trebuie să depună la ASPAAS o cerere de atestare ca mentor, prevăzută în anexa nr. 7.
    (5) După atestare, mentorii care oferă îndrumare stagiarilor trebuie sa depună anual la ASPAAS declaraţia prevăzută în anexa nr. 9, din care să reiasă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (3).
    (6) Firmele care doresc să ofere îndrumare stagiarilor, prin auditorii financiari care îşi exercită activitatea în cadrul acesteia şi care sunt atestaţi ca mentori de către ASPAAS, trebuie să depună la ASPAAS o cerere de atestare ca firmă de audit care oferă îndrumare stagiarilor, prevăzută în anexa nr. 8.
    (7) Cererile prevăzute la alin. (4) şi (6) sunt analizate de către personalul ASPAAS. După verificarea documentelor se elaborează un raport, care se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau de respingere.
    (8) În cazul respingerii cererilor de atestare, ASPAAS comunică solicitanţilor acest fapt, precum şi motivarea respingerii, prin mijloace de comunicare electronică.
    (9) În cazul aprobării cererii de atestare se emite, în două exemplare, un ordin al preşedintelui ASPAAS privind atestarea ca mentor sau ca firmă de audit care oferă îndrumare stagiarilor. Un exemplar al ordinului se transmite mentorului sau firmei de audit care oferă îndrumare stagiarilor.
    (10) Ordinul preşedintelui ASPAAS prevăzut la alin. (9) se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii.
    (11) ASPAAS întocmeşte şi publică pe site-ul propriu lista cu firmele de audit şi mentorii atestate/atestaţi pentru a oferi îndrumare stagiarilor.

    ART. 13
    Înlocuirea mentorului sau a îndrumătorului de stagiu
    (1) Mentorul poate fi înlocuit în una dintre următoarele situaţii:
    a) nu mai îndeplineşte una sau mai multe dintre condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (1)-(3);
    b) în caz de deces sau incapacitate temporară de muncă;
    c) la cererea sa;
    d) la cererea stagiarului;
    e) din alte motive întemeiate.

    (2) Înlocuirea mentorului conduce la încetarea convenţiei de stagiu întocmite cu acesta.
    (3) În aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2), stagiarii depun la ASPAAS următoarele documente:
    a) cererea pentru înlocuirea mentorului, prevăzută la art. 8 alin. (5);
    b) convenţia de stagiu încheiată cu noul îndrumător de stagiu pentru perioada de stagiu rămasă.

    (4) Prin excepţie de la alin. (3), în situaţia în care convenţia de stagiu încetează şi nu există o nouă convenţie pentru continuarea stagiului, acesta se suspendă şi se aplică prevederile art. 7 alin. (12).

    CAP. V
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 14
    Dispoziţii tranzitorii
    (1) Persoanele fizice care încheie procesul de autorizare până la data de 1 ianuarie 2026 nu sunt supuse cerinţelor prevăzute la art. 11 alin. (1^1) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv nu trebuie să efectueze un stagiu suplimentar de cel puţin 8 luni în domeniul asigurării raportării privind durabilitatea.
    (2) Prin excepţie de la art. 7 alin. (11), stagiarii care au fost preluaţi de la Camera Auditorilor Financiari din România în anul 2018 au obligaţia să finalizeze stagiul în activitatea de audit financiar cel târziu până la data de 31.03.2027. În cazul nerespectării termenului menţionat, aceştia se vor reînscrie la stagiu în condiţiile prevăzute la art. 4.
    (3) Stagiarii care au promovat testul de acces la stagiu, dar nu au început încă stagiul în activitatea de audit financiar trebuie să înceapă stagiul în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme. În cazul nerespectării termenului menţionat, aceştia se pot reînscrie la stagiu în condiţiile prevăzute la art. 5.
    (4) Stagiarii aflaţi în curs de desfăşurare a stagiului la data intrării în vigoare a prezentelor norme sunt exoneraţi de plata cotizaţiei pentru anul în curs.
    (5) Stagiarii menţionaţi la alin. (4) care au depăşit termenul de un an calendaristic de la începerea anului de stagiu au obligaţia să îl finalizeze în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme. În cazul nerespectării termenului menţionat, stagiul se prelungeşte până la depunerea completă şi corectă a documentaţiei, respectiv cu plata taxelor pentru prelungirea anului de stagiu, în conformitate cu art. 11.
    (6) Stagiarii care au încheiat anul III de stagiu şi nu au transmis la ASPAAS, până la data intrării în vigoare a prezentelor norme, certificatul de finalizare eliberat de către îndrumătorul de stagiu se vor putea înscrie la examenul de competenţă profesională în baza certificatului de stagiu pentru anul III emis de ASPAAS.
    (7) Mentorii atestaţi de către ASPAAS în activitatea de audit financiar care doresc atestarea şi pentru activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea sunt exceptaţi, în cursul anului 2025, de la condiţia menţionată la art. 12 alin. (1) lit. c), respectiv de a avea experienţă de 1 an în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea. Pentru validarea cererii de atestare, auditorii financiari trebuie să fie înregistraţi în Registrul public electronic ca auditori financiari autorizaţi să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea.

    ART. 15
    Dispoziţii finale
    (1) Stagiarii/Persoanele fizice care au finalizat stagiul în condiţiile prezentelor norme se pot prezenta la oricare dintre sesiunile examenului de competenţă profesională pentru dobândirea calităţii de auditor financiar, organizate de ASPAAS în conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În baza unei solicitări scrise, ASPAAS poate acorda derogări de la termenele instituite persoanelor care se află în una dintre următoarele situaţii, dovedite cu documente justificative:
    a) incapacitate temporară de muncă, pe caz de boală, pentru o perioadă mai mare de 14 zile, conform recomandărilor medicale de specialitate;
    b) alte situaţii temeinic justificate care conduc la imposibilitatea îndeplinirii obligaţiilor.

    (3) În urma analizei documentelor depuse, personalul ASPAAS întocmeşte un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a solicitării. Rezultatul se comunică solicitanţilor prin e-mail.
    (4) Cazurile de forţă majoră care au ca efect neîndeplinirea obligaţiilor stagiarului sau ale îndrumătorului de stagiu conduc la prelungirea perioadei de stagiu cu perioada în care a acţionat forţa majoră.
    (5) Toate documentele se transmit în original la sediul ASPAAS, prin e-mail cu semnătură electronică certificată sau pe platforma online a ASPAAS, după caz.

    ART. 16
    Anexe
    Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme
    CERERE
    de înscriere la stagiu
    Subsemnatul/Subsemnata, ......................................, născut(ă) la data de ...................................... în localitatea ............................., judeţul/sectorul ........................., cu domiciliul în localitatea .........................., str. .............................. nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ....., judeţul/sectorul ..............................., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ........... nr. ....................., eliberată/eliberat la data de .................................., cod numeric personal (CNP) ....................................., solicit:
    [ ] înscrierea la stagiu în activitatea de audit financiar;
    [ ] înscrierea la stagiu în activitatea de audit financiar şi de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    [ ] înscrierea la stagiu în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea.

    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) diploma de licenţă, în copie certificată pentru conformitate cu originalul sau în copie legalizată pentru situaţiile în care documentele se transmit prin poştă sau curier, sau adeverinţa care atesta că urmează cursuri la o instituţie de învăţământ superior acreditată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în original, după caz;
    b) copia actului de identitate, în termen de valabilitate;
    c) declaraţia privind respectarea criteriilor de bună reputaţie;
    d) dovada achitării taxei de înscriere;
    e) orice alt document solicitat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) sau de Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), în cazul delegării, în procesul de analiză.

    Date de contact ale solicitantului:
    Adresă de e-mail .............
    Telefon ............................
    Adresa de corespondenţă: localitatea ............................, str. ........................ nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judeţul ..........................
    Subsemnatul(a), ............................, cunoscând prevederile art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi falsul în declaraţii, declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS/CAFR, în cazul delegării, a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.

┌─────────────────┬────────────────────┐
│Data │Semnătura │
│…………………… │………………… │
└─────────────────┴────────────────────┘


    ANEXA 2

    la norme
    CONVENŢIE DE STAGIU
    nr. ............ din ..............
    Încheiată între (părţile):
    1. domnul/doamna .................................., domiciliat(ă) în localitatea ................................, str. ....................... nr. ......, bl. ....., ap. .........., sectorul/judeţul ................................., posesor/posesoare al/a BI/CI/paşaport seria ........................... nr. .............., eliberat(ă) de ........................ la data de ..................., CNP ..........................., în calitate de stagiar,
    2. domnul/doamna ..................................., auditor financiar, înregistrat(ă) în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi ai firmelor de audit din România cu numărul .................., având statutul de liber-profesionist sau angajat/administrator/asociat/partener în cadrul unei firme de audit, în calitate de mentor/îndrumător în activitatea de audit financiar şi/sau, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea
    şi/sau

    3. S.C. ..............................................., cu sediul în ..............................., str. ...................... nr. ............, bl. ........, sc. ........, ap. ........, judeţul/sectorul ............................, înregistrată la registrul comerţului/............................. cu nr. ..................., codul de identificare fiscală (C.I.F.) ......................., telefon ....................., reprezentată legal prin doamna/domnul ............................................, în calitate de firmă de audit în cadrul căreia se efectuează stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, denumită în continuare firmă de audit,

    în temeiul prevederilor art. 5, 7, 11 şi ale art. 75 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, şi în aplicarea Normelor privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare norme, părţile încheie prezenta convenţie de stagiu.
    ART. 1
    Obiectul convenţiei
    Obiectul prezentei convenţii îl constituie reglementarea condiţiilor şi termenilor colaborării profesionale dintre îndrumător şi stagiar în vederea efectuării stagiului:
    [ ] în activitatea de audit financiar, în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    [ ] în activitatea de audit financiar, în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi de asigurare a raportării privind durabilitatea, în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    [ ] în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea, în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 2
    Durata convenţiei de stagiu
    Prezenta convenţie se încheie pe o durată de ........................ şi intră în vigoare de la data de ............ .

    ART. 3
    Locul de efectuare a perioadei de stagiu
    Activitatea de stagiu se desfăşoară la ................................, cu adresa/sediul în .................................... .

    ART. 4
    Drepturile şi obligaţiile părţilor
    (1) Obligaţiile auditorului financiar liber-profesionist/firmei de audit care oferă îndrumare stagiarilor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea sunt următoarele:
    a) de încheiere a convenţiei de stagiu;
    b) de a propune un mentor pentru a asigura îndrumarea stagiarului pe toată perioada de stagiu, în cazul firmelor de audit;
    c) de a face dovada existenţei unui raport juridic în vigoare;
    d) de a crea stagiarilor condiţii pentru ca aceştia să îşi efectueze stagiul de pregătire practică sub îndrumarea mentorului în activitatea de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate şi, după caz, de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea;
    e) de a asigura resursele materiale/dotarea (logistică, tehnică şi tehnologică) necesare(ă) valorificării cunoştinţelor teoretice şi practice primite de stagiar în cadrul stagiului;
    f) de a notifica Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) încetarea raportului juridic cu stagiarul sau mentorul, după caz.

    (2) Drepturile auditorului financiar liber-profesionist/firmei de audit care oferă îndrumare stagiarilor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea sunt următoarele:
    a) să repartizeze stagiarul în orice activitate legată de auditul financiar şi, după caz, de asigurarea raportării privind durabilitatea;
    b) să includă stagiarii în echipele de audit, în funcţie de experienţa acestora, la propunerea mentorului;
    c) să solicite stagiarului să respecte regulamentele, procedurile şi normele interne pe toată durata convenţiei de stagiu.

    (3) Obligaţiile mentorului sunt următoarele:
    a) să evalueze anual activitatea şi pregătirea practică a stagiarului şi să întocmească declaraţia mentorului privind evaluarea stagiarului, din care să reiasă perioada în care acesta a desfăşurat stagiul, competenţele şi deprinderile practice dobândite, precum şi alte menţiuni;
    b) să nu implice stagiarul în desfăşurarea altor activităţi decât cele prevăzute în convenţia de stagiu;
    c) să furnizeze ASPAAS, la cerere, informaţii privind activitatea stagiarului.

    (4) Drepturile mentorului sunt următoarele:
    a) să utilizeze cunoştinţele teoretice şi practice ale stagiarului în activitatea specifică;
    b) să controleze modul de îndeplinire a atribuţiilor stagiarului.

    (5) Obligaţiile stagiarului sunt următoarele:
    a) să efectueze instruirea teoretică în condiţiile prevăzute la art. 7 din norme;
    b) să efectueze stagiul de pregătire practică în condiţiile prevăzute la art. 5 din norme;
    c) să efectueze anual stagiul de practică prevăzut la art. 5 alin. (7) din norme;
    d) să respecte sarcinile trasate de mentor;
    e) să consulte mentorul pentru realizarea lucrărilor repartizate;
    f) să respecte confidenţialitatea în legătură cu toate aspectele privind activitatea desfăşurată, în conformitate cu normele stabilite de auditorul financiar liber-profesionist/firma de audit care oferă îndrumare stagiarilor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    g) să nu exercite, pe parcursul perioadei de stagiu, activităţi care constituie concurenţă neloială auditorului financiar liber-profesionist/firmei de audit;
    h) să îşi găsească îndrumător de stagiu.

    (6) Drepturile stagiarului sunt următoarele:
    a) de a fi cooptat în echipele de audit constituite de auditorul financiar liber-profesionist/firma de audit care oferă îndrumare stagiarilor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, în funcţie de nivelul sau de pregătirea acestuia;
    b) de a fi îndrumat de un mentor pe toată durata de valabilitate a convenţiei de stagiu;
    c) de a primi declaraţia mentorului privind evaluarea stagiarului;
    d) de a beneficia de evaluare obiectivă;
    e) de a i se asigura timpul necesar pregătirii individuale, în scopul consolidării competenţelor şi dobândirii deprinderilor practice necesare practicării profesiei de auditor financiar;
    f) de a i se asigura, prin grija mentorului, accesul la sursele de informare utile perfecţionării sale care să îi permită consolidarea cunoştinţelor.


    ART. 5
    Încetarea convenţiei de stagiu
    Convenţia de stagiu poate înceta:
    a) de drept, la împlinirea termenului pentru care a fost încheiată;
    b) prin acordul părţilor, la data convenită de acestea;
    c) prin voinţa unilaterală a uneia dintre părţi, în cazurile şi în condiţiile limitative prevăzute de norme;
    d) în orice alte situaţii.


    ART. 6
    Confidenţialitatea
    Părţile la prezenta convenţie se obligă reciproc să respecte principiile de confidenţialitate stabilite prin norme interne, proceduri şi prin legislaţia în vigoare.

    ART. 7
    Forţa majoră
    (1) Forţa majoră exonerează părţile la prezenta convenţie de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin aceasta, pe toată perioada în care forţa majoră acţionează şi este constatată de o autoritate competentă.
    (2) Îndeplinirea convenţiei de stagiu se suspendă în perioada de acţiune a forţei majore.
    (3) Partea la prezenta convenţie care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celorlalte părţi, imediat şi în mod complet, producerea acesteia şi de a lua orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.
    (4) Partea la prezenta convenţie care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi încetarea cauzei acesteia în maximum 15 zile de la încetare şi de a relua îndeplinirea convenţiei.
    (5) Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte are dreptul să notifice celorlalte părţi încetarea de drept a prezentei convenţii de stagiu, fără alte obligaţii.

    ART. 8
    Soluţionarea litigiilor
    Părţile la prezenta convenţie vor depune toate diligenţele pentru rezolvarea pe cale amiabilă a neînţelegerilor ce se pot ivi din îndeplinirea prezentei convenţii de stagiu.

    Prezenta convenţie reprezintă acordul de voinţă al părţilor şi a fost încheiată astăzi, ................, în două/trei exemplare, câte unul pentru fiecare parte.

┌─────────────────────────────┬────────┐
│Auditor financiar │ │
│liber-profesionist/Mentor, │ │
│…………………………. │ │
│sau │Stagiar,│
│Firma de audit, prin │………………… │
│reprezentant legal, │ │
│…………………………. │ │
│Contrasemnează: │ │
│Mentor*), │ │
└─────────────────────────────┴────────┘

    *) Se aplică doar în cazul în care una din părţile convenţiei este firmă de audit.

    ANEXA 3

    la norme
    DECLARAŢIA
    mentorului privind evaluarea stagiarului
    Prin prezenta adeveresc că stagiarul/stagiara ................................, în urma evaluării activităţii pe perioada de stagiu ..................., a promovat anul .... de stagiu / stagiul suplimentar şi declar următoarele:
    I.* a) efectuarea activităţilor de pregătire practică în audit financiar/statutar a facilitat dobândirea cunoştinţelor practice de către stagiar în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) efectuarea activităţilor de pregătire practică în asigurarea raportării privind durabilitatea a facilitat dobândirea cunoştinţelor practice de către stagiar în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare.

    II. Am proiectat şi am implementat un sistem de management al calităţii prin care stagiarii implicaţi în activitatea de audit financiar/statutar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea au dispus de programe de pregătire concentrate pe dezvoltarea competenţelor şi pe dezvoltarea profesională continuă.
    III. Deţin mecanisme de evaluare efectuate la intervale corespunzătoare, care includ arii de competenţă şi alţi parametri de performanţă.
    IV. Activitatea desfăşurată de stagiar a cuprins toate etapele unui audit, inclusiv revizuire şi emiterea opiniei de audit.
    V. Conduita şi gradul de implicare a stagiarului pe perioada stagiului:
    ......................................................................

    VI. Alte menţiuni:
    .......................................................................

    Observaţii:
    .........................................................................

    Subsemnatul, ................................., declar pe propria răspundere şi cunoscând sancţiunile prevăzute de legea penală pentru falsul în declaraţii că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor, în exercitarea atribuţiilor legale.
    Întocmit
    Mentor/Îndrumător de stagiu (nume, prenume): ...........................................
    Nr. Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România (RPE) ……..

┌─────────────────┬────────────────────┐
│Data │Semnătura │
│…………………… │………………… │
└─────────────────┴────────────────────┘

    * Se vor încercui lit. a) şi/sau b) în funcţie de activitatea de pregătire practică efectuată de către stagiar.

    ANEXA 4

    la norme
    CERTIFICAT DE STAGIU
    în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea
    Nr. ....…..
    Prin prezentul certificat se atestă faptul că
    doamna/domnul ……….........................................................
    înregistrat(ă) în Registrul stagiarilor în activitatea de audit financiar şi/sau de asigurare a raportării privind durabilitatea, a finalizat anul .... de stagiu de pregătire practică în activitatea de audit financiar, şi după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea/stagiul suplimentar* sub îndrumarea auditorului financiar/mentorului ........................., înregistrat în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România cu nr. ..... .
    Emis la data de: ........
       Preşedinte,
    ...............
    * Se va personaliza în acord cu tipul de stagiu efectuat.

    ANEXA 5

    la norme
    CERERE
    pentru înlocuirea mentorului/îndrumătorului de stagiu
    Subsemnatul/Subsemnata, ......................................................................., domiciliat(ă) în localitatea ................................., str. ............................................ nr. ...., bl. ...., sc. ....., et. ....., ap. ....., judeţul/sectorul ............................., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ................., eliberat(ă) de ............................................. la data de ......................., cod numeric personal (CNP) ................................, în calitate de stagiar în activitatea de audit financiar, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, anul de stagiu .................., solicit înlocuirea îndrumătorului de stagiu .................................., în conformitate cu prevederile art. 13 din Normele privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018, cu modificările şi completările ulterioare (norme).
    Declar că înlocuirea mentorului se impune ca urmare a apariţiei uneia dintre următoarele situaţii*:
    a) mentorul nu mai îndeplineşte una sau mai multe dintre condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (1)-(3) din norme;
    b) decesul mentorului sau incapacitate temporară de muncă;
    c) la cererea mentorului;
    d) la cererea stagiarului;
    e) alte motive întemeiate:
    ........................................................................


    Totodată, mă oblig să notific la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar înlocuirea mentorului, prin depunerea prezentei cereri, împreună cu noua convenţie de stagiu.
    Adresă de e-mail ...................................., telefon ............................, adresa de corespondenţă: localitatea ..........................., str. ................................................. nr. ............., bl. ....., sc. ......, et. ......, ap. ......, sectorul/judeţul ...................................
    Subsemnatul/Subsemnata, .........................................................................., declar, sub sancţiunea prevederilor art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.

┌─────────────────┬────────────────────┐
│Data │Semnătura │
│…………………… │………………… │
└─────────────────┴────────────────────┘

    * Se încercuieşte litera aferentă situaţiei aplicabile.

    ANEXA 6

    la norme
    CERERE
    de echivalare a instruirii teoretice şi a stagiului de pregătire practică
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................., cu domiciliul în ţara .............................., localitatea ..........................., str. ........................................ nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ...., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ........., eliberat(ă) de ...................... la data de ...................., cod numeric personal (CNP) ........................................., solicit echivalarea instruirii teoretice şi a stagiului de pregătire practică în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (8) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, şi declar că:
    [ ] am fost angajat(ă) timp de 15 ani în activităţi profesionale care mi-au permis să dobândesc suficientă experienţă în domeniul financiar-contabil şi audit.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    - copie a cărţii de identitate/paşaportului, aflată/aflat în termen de valabilitate;
    – curriculum vitae, model Europass, cu semnătură olografă, din care să reiasă experienţa profesională de 15 ani în domeniul financiar-contabil şi audit;
    – documente care să dovedească experienţa relevantă în domeniul financiar-contabil şi audit (adeverinţe, contracte de muncă, de prestări servicii, de colaborare sau orice alte documente oficiale etc.);
    – declaraţia pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte că nu am fost sancţionat(ă) pentru încălcarea legislaţiei în domeniul auditului financiar;
    – dovada achitării taxei de echivalare.


    [ ] am calitatea de conducător de doctorat în domeniul financiar-contabil şi audit de cel puţin 5 ani.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    - copie a cărţii de identitate/paşaportului, aflată/aflat în termen de valabilitate;
    – curriculum vitae, model Europass, cu semnătură olografă, din care să reiasă experienţa profesională în calitatea de conducător de doctorat în domeniul financiar-contabil şi audit de cel puţin 5 ani;
    – documente justificative eliberate de şcoala doctorală, în original;
    – declaraţia pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte că nu am fost sancţionat(ă) pentru încălcarea legislaţiei în domeniul auditului financiar;
    – dovada achitării taxei de echivalare.



    Subsemnatul/Subsemnata, ......................., declar, sub sancţiunea prevederilor art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.

┌─────────────────────┬────────────────┐
│Semnătura │Data │
│…………………… │………………… │
└─────────────────────┴────────────────┘


    ANEXA 7

    la norme
    CERERE
    de atestare ca mentor în activitatea de audit financiar/în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea
    Subsemnatul/Subsemnata, .............................., cu domiciliul în ţara .............................., localitatea ..........................., str. ............................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ........., eliberat(ă) de ...................... la data de ...................., cod numeric personal (CNP) ........................................., în calitate de auditor financiar autorizat în România/statul membru de origine .................................., având Ordinul de autorizare/Certificatul nr. ....................., nr. de înregistrare în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi al firmelor de audit din România .................................., cu viză valabilă, solicit atestarea ca îndrumător de stagiu/mentor pentru a oferi îndrumare stagiarului/stagiarilor în:
    [ ] activitatea de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate;
    [ ] activitatea de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate şi activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    [ ] activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea.

    Declar că îndeplinesc următoarele condiţii:
    [ ] îmi exercit activitatea ca liber-profesionist;
    [ ] îmi exercit activitatea în cadrul firmei de audit ............................., autorizată în România/statul membru ............................;
    [ ] am experienţă de cel puţin 3 ani în efectuarea misiunilor de audit statutar;
    [ ] am experienţă de cel puţin 1 an în asigurarea raportării privind durabilitatea;
    [ ] am un număr suficient de contracte de audit statutar/clienţi şi misiuni în domenii diversificate, astfel încât să pot asigura implicarea stagiarilor în misiunile de audit financiar/statutar;
    [ ] am un număr suficient de contracte şi misiuni în domenii diversificate, astfel încât să pot asigura implicarea stagiarilor în misiunile de audit cu privire la asigurarea raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea;
    [ ] am bună reputaţie;
    [ ] voi proiecta şi voi implementa un sistem de management al calităţii prin care stagiarii implicaţi în activitatea de audit vor dispune de programe de pregătire concentrate pe dezvoltarea competenţei şi pe dezvoltarea profesională continuă;
    [ ] voi deţine mecanisme de evaluare care se vor efectua la intervale corespunzătoare şi care vor include arii de competenţă şi alţi parametri de performanţă.

    Subsemnatul/Subsemnata, ......................., declar, sub sancţiunea prevederilor art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.

┌──────────────────────────┬───────────┐
│Auditor financiar │Data │
│…………………… │………………… │
└──────────────────────────┴───────────┘


    ANEXA 8

    la norme
    CERERE
    de atestare ca firmă de audit care oferă îndrumare stagiarilor
    în activitatea de audit financiar/în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................, cu domiciliul în ţara .................................., localitatea ........................., str. ................. nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ....., legitimat(ă) cu cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ........., eliberat(ă) de ..................... la data de ...................., cod numeric personal (CNP) ........................................., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit ..................................... din România/statul membru de origine ....................., având Ordinul de autorizare/Autorizaţia nr. ................, nr. de înregistrare în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi al firmelor de audit din România ..................., cu viză valabilă, solicit atestarea ca firmă de audit pentru desfăşurarea stagiului de pregătire practică a stagiarilor în:
    [ ] activitatea de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate;
    [ ] activitatea de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate şi activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea;
    [ ] activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea.

    Declar că firma de audit îndeplineşte următoarele condiţii:
    [ ] în cadrul firmei de audit îşi exercită profesia un număr de ............ auditori financiari atestaţi ca mentori în activitatea de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS);
    [ ] în cadrul firmei de audit îşi exercită profesia un număr de ............ auditori financiari atestaţi ca mentori în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea de către ASPAAS;
    [ ] are un număr suficient de contracte de audit statutar/clienţi şi misiuni în domenii diversificate, astfel încât să se poată asigura implicarea stagiarilor în misiunile de audit financiar/statutar şi, după caz, de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea;
    [ ] are bună reputaţie;
    [ ] va proiecta şi va implementa un sistem de management al calităţii prin care stagiarii implicaţi în activitatea de audit vor dispune de programe de pregătire concentrate pe dezvoltarea competenţei şi pe dezvoltarea profesională continuă;
    [ ] va deţine mecanisme de evaluare care se vor efectua la intervale corespunzătoare şi care vor include arii de competenţă şi alţi parametri de performanţă.

    Subsemnatul/Subsemnata, ................................................., declar, sub sancţiunea prevederilor art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.

┌───────────────────────────┬──────────┐
│Reprezentant legal, │Data │
│…………………… │………………… │
└───────────────────────────┴──────────┘


    ANEXA 9

    la norme
    DECLARAŢIE
    pe propria răspundere anuală privind îndeplinirea condiţiilor de mentorat
    Subsemnatul/Subsemnata, ............................................................................, în calitate de auditor financiar, având numărul de înregistrare în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România (nr. RPE).........................., atestat ca îndrumător de stagiu/mentor în activitatea de audit financiar şi, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. ................../...........................,
    declar pe propria răspundere că îndeplinesc condiţiile de atestare prevăzute la art. 12 alin. (1), (3) şi (4) din Normele privind instruirea teoretică şi stagiul de pregătire practică în activitatea de audit financiar, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 150/2018, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
    [ ] deţin viza anuală de exercitare a profesiei emisă de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar;
    [ ] îmi exercit activitatea ca liber-profesionist sau în cadrul firmei de audit ......................................, autorizată în România/statul membru ............................;
    [ ] am un număr suficient de contracte de audit statutar/clienţi şi misiuni în domenii diversificate, astfel încât să pot asigura implicarea stagiarilor în misiunile de audit financiar/statutar;
    [ ] am un număr suficient de contracte, astfel încât să pot asigura implicarea stagiarilor în misiunile de audit cu privire la asigurarea raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea;
    [ ] firma de audit în cadrul căreia îmi desfăşor activitatea are un număr suficient de contracte de audit statutar/clienţi şi misiuni în domenii diversificate, astfel încât să pot asigura implicarea stagiarilor în misiunile de audit financiar/statutar;
    [ ] firma de audit în cadrul căreia îmi desfăşor activitatea are un număr suficient de contracte, astfel încât să pot asigura implicarea stagiarilor în misiunile de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea;
    [ ] ofer îndrumare unui număr de ....... stagiari;
    [ ] am/firma de audit în cadrul căreia îmi desfăşor activitatea proiectat/a proiectat şi implementat un sistem de management al calităţii prin care stagiarii implicaţi în activitatea de audit au dispus de programe de pregătire concentrate pe dezvoltarea competenţei şi pe dezvoltarea profesională continuă;
    [ ] deţin/firma de audit în cadrul căreia îmi desfăşor activitatea deţine mecanisme de evaluare efectuate la intervale corespunzătoare care includ arii de competenţă şi alţi parametri de performanţă.

    Subsemnatul/Subsemnata, .........................................................................., declar, sub sancţiunea prevederilor art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.

┌──────────────────────────────┬───────┐
│Mentor/Îndrumător de stagiu,, │Data │
│…………………… │…………………│
└──────────────────────────────┴───────┘


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016