Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3 din 23 februarie 2007  privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifului pentru distributia energiei electrice de catre persoane juridice, altele decat operatorii principali de distributie a energiei electrice, precum si a conditiilor pentru retransmiterea energiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3 din 23 februarie 2007 privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifului pentru distributia energiei electrice de catre persoane juridice, altele decat operatorii principali de distributie a energiei electrice, precum si a conditiilor pentru retransmiterea energiei

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 162 din 7 martie 2007
În temeiul art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), c), d), e), i) şi n) şi al <>art. 43 din Legea energiei electrice nr. 13/2007 , având în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul preţuri şi tarife şi în conformitate cu prevederile procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 23 februarie 2007,

preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Metodologia de stabilire a tarifului pentru distribuţia energiei electrice de cãtre persoane juridice, altele decât operatorii principali de distribuţie a energiei electrice, precum şi a condiţiilor pentru retransmiterea energiei, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 16/2005 pentru aprobarea Procedurii privind relaţiile contractuale dintre consumator şi subconsumatorul sãu de energie electricã, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 316 din 14 aprilie 2005.
ART. 3
Prezentul ordin intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Departamentele de specialitate din cadrul Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi operatorii economici din cadrul sectorului energiei electrice vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş

Bucureşti, 23 februarie 2007.
Nr. 3.

ANEXĂ

METODOLOGIE
de stabilire a tarifului pentru distribuţia energiei electrice de cãtre persoane juridice, altele decât operatorii principali de distribuţie a energiei electrice, precum şi a condiţiilor pentru retransmiterea energiei

CAP. I
Scop

ART. 1
Prezenta metodologie stabileşte:
a) modul de calcul şi de aplicare a tarifului pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice prestat de prestator;
b) relaţiile comerciale dintre prestator şi beneficiar, legate de prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice;
c) relaţiile comerciale dintre prestator şi beneficiar în cazul revinderii energiei electrice.

CAP. II
Domeniul de aplicare

ART. 2
Metodologia este aplicatã de cãtre:
a) prestator, pentru întocmirea documentaţiei necesare pentru aprobarea tarifului/tarifelor pentru serviciul de distribuţie prestat;
b) prestator şi beneficiar, în relaţiile contractuale legate de serviciul de distribuţie a energiei electrice;
c) prestator şi beneficiar, în relaţiile contractuale legate de revinderea energiei electrice;
d) prestator, beneficiar şi consumator, pentru mãsurarea energiei electrice;
e) ANRE, în procesul de analizã a solicitãrii prestatorului de aprobare a tarifului/tarifelor de distribuţie.

CAP. III
Definiţii şi abrevieri

ART. 3
Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au urmãtoarele semnificaţii:



┌────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Autoritate │ Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul │
│ competentã │ Energiei - ANRE │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Beneficiar │Persoanã juridicã sau persoanã fizicã, beneficiarã a │
│ │serviciului de distribuţie a energiei electrice prestat │
│ │de cãtre prestator. Pot fi beneficiari, fãrã a fi │
│ │limitaţi la aceste categorii: furnizorul, operatorul de │
│ │distribuţie principal, operatorul de transport şi de │
│ │sistem, consumatorul de energie electricã (persoanã │
│ │fizicã sau juridicã) ale cãrui instalaţii electrice sunt │
│ │racordate în aval de grupul de mãsurã al prestatorului │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Energie electricã │Energie electricã activã distribuitã la un nivel de │
│utilã │tensiune, egalã cu diferenţa dintre energia electricã │
│ │intratã şi consumul propriu tehnologic aferente nivelului│
│ │de tensiune respectiv │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nivel de tensiune IT│Grup de instalaţii şi echipamente de energie electricã │
│ │aflate la tensiunea de 110 kV, exclusiv transformatoarele│
│ │de IT/MT │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nivel de tensiune MT│Grup de instalaţii şi echipamente de energie electricã │
│ │aflate la tensiunea cuprinsã în intervalul 1-110 kV │
│ │exclusiv (6 kV, 10 kV, 20 kV, 30-35 kV); sunt incluse │
│ │transformatoarele de IT/MT şi excluse transformatoarele │
│ │de MT/JT │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nivel de tensiune JT│Grup de instalaţii şi echipamente de energie electricã │
│ │aflate la tensiunea de cel mult 1 kV (uzual 0,4 kV), │
│ │inclusiv transformatoarele de MT/JT │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Operator principal │Persoanã juridicã, titularã a unei licenţe de distribuţie│
│de distribuţie a │a energiei electrice şi a unui contract de concesiune a │
│energiei electrice │serviciului de distribuţie încheiat cu Ministerul │
│ │Economiei şi Comerţului, care presteazã serviciul de │
│ │distribuţie a energiei electrice pânã la punctul de │
│ │delimitare dintre instalaţiile de distribuţie proprii şi │
│ │cele ale prestatorului │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Perioada t-1 │Perioadã de timp reprezentând ultimele 12 luni │
│ │calendaristice considerate pânã la data solicitãrii │
│ │tarifului de distribuţie │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Perioada t │Perioadã de timp pentru care se calculeazã tariful de │
│ │distribuţie, reprezentând urmãtoarele 12 luni │
│ │calendaristice considerate de la data solicitãrii │
│ │tarifului │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Prestator │Persoanã juridicã, alta decât operatorul principal de │
│ │distribuţie, care presteazã pentru beneficiar un serviciu│
│ │de distribuţie a energiei electrice prin instalaţiile de │
│ │energie electricã proprii sau prin instalaţiile de │
│ │energie electricã ale altei persoane juridice, preluate │
│ │prin contract de concesiune, închiriere, comodat ori │
│ │altã formã legalã │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tarif de distribuţie│Tarif reglementat corespunzãtor nivelului de tensiune în │
│ │punctul de delimitare dintre prestator şi beneficiar, │
│ │calculat prin însumarea, dupã caz, a tarifelor specifice │
│ │de distribuţie │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tarif specific │Tarif reglementat pentru serviciul de distribuţie a │
│de distribuţie │energiei electrice, calculat pentru fiecare nivel de │
│ │tensiune (IT, MT, JT) ca raport între venitul reglementat│
│ │şi energia electricã utilã, aferente nivelului de │
│ │tensiune respectiv │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Zi financiarã │Orice zi în care bãncile prin care opereazã pãrţile sunt │
│ │deschise pentru operaţiuni financiare. │
└────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘



CAP. IV
Documente de referinţã

ART. 4
Metodologia are la bazã urmãtoarele documente de referinţã:
a) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007;
b) Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.007/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 din 27 iulie 2004;
c) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 867/2003 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 4 august 2003;
d) Contractul-cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 19 ianuarie 2005, cu modificãrile ulterioare;
e) contractele-cadru de furnizare a energiei electrice, aprobate prin Decizia preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 21 decembrie 1999, cu modificãrile ulterioare.

CAP. V
Racordarea unui consumator la reţeaua electricã a prestatorului

ART. 5
Racordarea unui consumator la reţeaua electricã a prestatorului se realizeazã cu respectarea prevederilor din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 867/2003 .
ART. 6
(1) Pentru racordarea unui nou consumator la reţeaua electricã a prestatorului sunt necesare acordul scris al operatorului principal de distribuţie al prestatorului, prin ale cãrui instalaţii se face distribuţia energiei electrice, şi obţinerea unui nou aviz tehnic de racordare, conform reglementãrilor în vigoare.
(2) Constituie excepţie de la prevederile alin. (1) situaţiile în care racordarea unui nou consumator nu conduce la creşterea puterii contractate a prestatorului sau se schimbã denumirea beneficiarului.
ART. 7
În situaţia prevãzutã la art. 6 operatorul principal de distribuţie are dreptul de a refuza, din motive justificate, aprobarea unui spor de putere pentru prestator şi, implicit, racordarea consumatorului la instalaţiile prestatorului, dar în acest caz operatorul principal de distribuţie este obligat sã asigure consumatorului care a solicitat racordarea în reţeaua prestatorului accesul la reţelele electrice proprii, în condiţii economice şi tehnice echivalente sau mai avantajoase decât cele oferite de cãtre prestatorul în reţeaua cãruia i s-a refuzat accesul consumatorului.
ART. 8
Racordarea şi plata lucrãrilor necesare pentru racordare se vor face conform legislaţiei în vigoare.

CAP. VI
Stabilirea tarifului pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice prestat de prestator pentru beneficiar

ART. 9
(1) Beneficiarul serviciului de distribuţie prestat de prestator plãteşte acestuia contravaloarea serviciului de distribuţie la un tarif/tarife aprobat/aprobate prin decizie a preşedintelui ANRE.
(2) Pânã la deschiderea totalã a pieţei de energie electricã, constituie excepţie de la alin. (1) beneficiarul de tip consumator casnic care nu plãteşte serviciul de distribuţie a energiei electrice prestatorului în a cãrui reţea este racordat şi, în consecinţã, nu încheie cu prestatorul un contract de distribuţie a energiei electrice.
(3) Dupã deschiderea totalã a pieţei de energie electricã, pentru consumatorii casnici se vor aplica aceleaşi prevederi ca şi pentru celelalte categorii de consumatori.
ART. 10
(1) Tariful de distribuţie este aprobat de ANRE pe baza solicitãrii prestatorului.
(2) Tariful de distribuţie aprobat de ANRE pentru un nivel de tensiune nu poate fi mai mare decât tariful de distribuţie aferent aceluiaşi nivel de tensiune, aprobat de ANRE pentru operatorul principal de distribuţie din zona în care este situat prestatorul.
(3) a) Nu sunt supuse prevederilor alin. (2) cazurile excepţionale care vor fi probate prin documente şi care se vor analiza la momentul solicitãrii tarifului pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice.
b) Sunt considerate cazuri excepţionale situaţiile în care reţeaua de distribuţie este amplasatã în zone geografice cu condiţii deosebite, de genul umiditate de 100%, altitudini peste 1.000 m etc., în condiţii ce pot cauza costuri mari de întreţinere şi reparaţii ale reţelei.
ART. 11
(1) În decursul a 12 luni calendaristice prestatorul are dreptul sã obţinã o singurã datã aprobarea unui/unor tarif/tarife de distribuţie.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), prestatorul are dreptul sã revinã cu o nouã solicitare, în urmãtoarele situaţii:
a) înregistrarea în decurs de 6 luni calendaristice a unui indice de inflaţie cumulat mai mare de 10%;
b) falimentul vechiului prestator şi preluarea activitãţii de distribuţie de cãtre altã persoanã juridicã;
c) modificarea valorii mijloacelor fixe utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie cu mai mult de 25%;
d) evenimente de forţã majorã.
ART. 12
(1) Solicitarea prestatorului pentru aprobarea tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei electrice se face cu respectarea prevederilor prezentei metodologii şi se transmite în scris cãtre ANRE împreunã cu documentele justificative necesare.
(2) Pentru a fi luatã în considerare în cadrul procesului de analizã, documentaţia înaintatã cãtre ANRE trebuie sã fie datatã şi sã aibã numãr de înregistrare de la prestator, iar toate paginile cuprinse în cadrul documentaţiei trebuie sã fie ştampilate şi semnate de cãtre persoane autorizate.
ART. 13
(1) În cazul unui prestator care este la prima solicitare de aprobare a tarifului de distribuţie şi presteazã serviciul de distribuţie de mai puţin de 12 luni calendaristice, solicitarea va cuprinde o prognozã a costurilor şi a energiei distribuite pentru perioada t, bilanţul energetic aferent perioadei t, precum şi costurile realizate şi bilanţul energetic pe perioada în care prestatorul a prestat serviciul de distribuţie a energiei electrice, cu menţionarea exactã a acesteia.
(2) În cazul unui prestator care aplicã un tarif de distribuţie aprobat de ANRE şi solicitã revizuirea acestui tarif, solicitarea va cuprinde prognoza costurilor şi a energiei distribuite pentru perioada t, bilanţul energetic aferent perioadei t, precum şi costurile realizate şi bilanţul energetic aferent perioadei t-1.
(3) În cazul în care un prestator distribuie beneficiarilor sãi, cumulat, o cantitate de energie electricã mai mare de 1.250 MWh/an inclusiv, este obligat sã transmitã la ANRE, pânã la data de 31 ianuarie a fiecãrui an, macheta de monitorizare completatã conform anexei nr. 6, care face parte integrantã din prezenta metodologie.
ART. 14
(1) Calculul tarifului pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice prestat beneficiarului se face cu luarea în considerare a costurilor justificate ale activitãţii respective.
(2) Tariful de distribuţie acoperã costurile justificate ale prestatorului, asociate realizãrii în bune condiţii a serviciului de distribuţie a energiei electrice.
(3) Prestatorul titular de licenţã de distribuţie a energiei electrice va ţine evidenţã contabilã de gestiune separatã pentru activitatea de distribuţie a energiei electrice.
(4) La calculul tarifului de distribuţie orice cost justificat asociat serviciului de distribuţie a energiei electrice este considerat o singurã datã.
ART. 15
(1) Documentele pe care trebuie sã le conţinã solicitarea prestatorului pentru aprobarea tarifului de distribuţie sunt urmãtoarele:
a) scrisoare de solicitare a aprobãrii tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei electrice, cu precizarea tarifelor specifice solicitate, pentru fiecare nivel de tensiune;
b) dovada achitãrii la zi a contribuţiei anuale cãtre ANRE (copie a chitanţei sau a ordinului de platã);
c) date de identificare a societãţii (adresa poştalã, nr. de telefon, fax, numele directorului general, numele persoanei de contact);
d) certificatul de înregistrare al societãţii emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
e) avizul/avizele tehnic/tehnice de racordare eliberat/eliberate de cãtre operatorul principal de distribuţie al prestatorului;
f) documente care certificã acordul scris al proprietarului mijloacelor fixe pentru prestarea serviciului de distribuţie de cãtre prestator (de exemplu, contract de concesiune/ închiriere/comodat etc.), în cazul în care prestatorul nu este şi proprietarul acestora;
g) macheta/machetele de calcul al tarifului/tarifelor de distribuţie, conform anexei nr. 2, care face parte integrantã din prezenta metodologie;
h) declaraţie pe propria rãspundere, în care sã se specifice cã toate costurile pe baza cãrora au fost fundamentate tarifele de distribuţie sunt aferente exclusiv activitãţii de distribuţie a energiei electrice;
i) memoriu tehnic cu descrierea instalaţiei electrice utilizate şi caracteristicile acesteia, în care se vor include: lungimea liniilor aferente fiecãrui nivel de tensiune, numãrul şi tipul posturilor/staţiilor de transformare, celulelor, transformatoarelor utilizate etc.;
j) schema monofilarã a reţelei de distribuţie, cu evidenţierea clarã (marcarea) atât a punctelor de delimitare a instalaţiilor electrice dintre prestator şi fiecare beneficiar, cât şi a celor dintre prestator şi operatorul principal de distribuţie a energiei electrice;
k) bilanţul energetic al prestatorului, conform modelului din anexa nr. 3, care face parte integrantã din prezenta metodologie;
l) cantitãţile de energie electricã activã cumpãratã/livratã de prestator în perioada t-1, conform anexei nr. 4, care face parte integrantã din prezenta metodologie;
m) lista beneficiarilor persoane fizice sau juridice pentru care se presteazã serviciul de distribuţie, cu specificarea puterii instalate a acestora şi a nivelului de tensiune la care li se distribuie energie electricã, conform anexei nr. 5, care face parte integrantã din prezenta metodologie;
n) copie, din evidenţele contabile, a listei mijloacelor fixe utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie, din care sã reiasã: data punerii în funcţiune a mijlocului fix, durata normalã de funcţionare, valoarea de inventar a mijlocului fix, valoarea amortizãrii lunare;
o) plan de reparaţii/modernizãri/investiţii prognozate a se efectua în perioada t, din care sã reiasã mijloacele fixe supuse reparaţiei/modernizãrii şi valoarea reparaţiei/ modernizãrii sau numele obiectivului de investiţie şi valoarea acestuia;
p) numãrul de salariaţi implicaţi/retribuiţi strict în/din activitatea de distribuţie a energiei electrice şi salariul mediu brut aferent;
q) alte documente justificative pentru costuri ca, de exemplu: copii ale facturilor de achiziţie a materiilor prime, materiale, obiecte de inventar, copii ale contractelor de reparaţii executate de terţi, contracte pentru alte servicii executate de terţi etc.
(2) În cazul în care prestatorul este titular de licenţã de distribuţie a energiei electrice, la solicitarea de aprobare a tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei electrice, documentele menţionate la alin. (1) lit. c), d), e) şi f) nu se mai transmit la ANRE dacã existã deja la documentaţia depusã pentru acordarea licenţei de distribuţie a energiei electrice şi nu au suferit modificãri.
ART. 16
Costurile recunoscute la stabilirea tarifului de distribuţie cuprind:
a) costuri de operare şi mentenanţã;
b) costul cu amortizarea mijloacelor fixe;
c) costul pentru consumul propriu tehnologic în instalaţiile de distribuţie;
d) costuri financiare.
ART. 17
Costurile de operare şi mentenanţã sunt defalcate în urmãtoarele grupe:
a) costuri cu materii prime, materiale şi obiecte de inventar;
b) costuri cu lucrãri de întreţinere şi reparaţii executate cu terţi;
c) costuri cu chirii, redevenţe, impozite, taxe, stabilite conform reglementãrilor legale în vigoare sau de cãtre autoritãţile locale;
d) costuri cu alte servicii prestate de terţi;
e) costuri de personal.
ART. 18
(1) Costul cu amortizarea mijloacelor fixe se calculeazã ca sumã a amortizãrii în perioada t a activelor existente.
(2) Pentru calculul amortizãrii mijloacelor fixe se utilizeazã metoda liniarã.
(3) În cazul în care se efectueazã reevaluarea mijloacelor fixe utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice, se va lua în considerare la calculul tarifelor de distribuţie o creştere cu maximum indicele de inflaţie înregistrat de la ultima reevaluare sau de la punerea în funcţiune a mijlocului fix.
ART. 19
(1) Costul consumului propriu tehnologic (CPT) reprezintã valoarea pierderilor tehnologice de energie electricã cauzate de distribuţia energiei electrice prin reţeaua de distribuţie a prestatorului şi se calculeazã ca produsul dintre cantitatea de CPT pe nivelul de tensiune respectiv (MWh) şi preţul mediu de cumpãrare de cãtre prestator a energiei electrice active (lei/MWh).
(2) Preţul mediu de cumpãrare al energiei electrice active se calculeazã conform art. 34.
ART. 20
Costurile financiare cuprind cheltuieli aferente dobânzilor la creditele contractate pentru lucrãrile de investiţii şi/sau reparaţii/modernizãri în reţeaua de distribuţie.
ART. 21
În situaţia în care energia electricã este distribuitã la mai mult de un nivel de tensiune, alocarea costurilor pe niveluri de tensiune se va face astfel:
a) costurile directe aferente activitãţii de distribuţie a energiei electrice vor fi alocate direct pe nivelul de tensiune corespunzãtor;
b) costurile comune mai multor niveluri de tensiune, aferente activitãţii de distribuţie a energiei electrice, vor fi împãrţite pe fiecare nivel de tensiune pentru care se calculeazã tarife specifice de distribuţie, folosindu-se drept cheie de alocare ponderea valorii mijloacelor fixe de pe acel nivel de tensiune în totalul valorii mijloacelor fixe utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice.
ART. 22
Rata reglementatã a profitului, aferentã serviciului de distribuţie prestat de prestator, este de maximum 5%. Profitul este egal cu produsul dintre rata reglementatã a profitului şi totalul costurilor aferente serviciului de distribuţie a energiei electrice.
ART. 23
Venitul reglementat pentru serviciul de distribuţie este egal cu suma dintre totalul costurilor şi profitul serviciului.
ART. 24
Calculul tarifului/tarifelor specific/specifice de distribuţie a energiei electrice se efectueazã pentru perioada t.
ART. 25
Toţi beneficiarii trebuie sã punã la dispoziţia prestatorului datele necesare pentru elaborarea prognozei privind energia electricã totalã distribuitã prin instalaţiile prestatorului în perioada t, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 26
Tariful de distribuţie se aplicã pentru energia electricã mãsuratã, conform reglementãrilor în vigoare, la punctul de delimitare a instalaţiilor dintre prestator şi beneficiar.
ART. 27
(1) ANRE poate invalida tarifele de distribuţie aprobate, cu anunţarea prealabilã a prestatorului, dacã se constatã cã:
a) un cost a fost inclus de mai multe ori;
b) stabilirea tarifelor s-a efectuat pe baza unor informaţii false furnizate de prestator;
c) existã greşeli în calculul tarifelor de distribuţie propuse spre aprobare.
(2) Invalidarea tarifelor de distribuţie implicã în primul rând corectarea informaţiilor false sau a greşelilor de calcul, recalcularea şi aprobarea noilor tarife ce vor fi aplicate de prestator.

CAP. VII
Contracte aplicate pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice de cãtre prestator pentru beneficiar

ART. 28
Prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice de cãtre prestator pentru beneficiarul sãu se realizeazã în baza unui contract încheiat între cele douã pãrţi.
ART. 29
(1) În cazul în care prestatorul deţine licenţã pentru distribuţia energiei electrice, se va încheia un contract conform Contractului-cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2004, cu modificãrile ulterioare.
(2) În cazul în care prestatorul nu deţine licenţã pentru distribuţia energiei electrice, se va încheia un contract conform Contractului-cadru pentru distribuţia energiei electrice de cãtre persoane juridice, altele decât cele titulare de licenţã de distribuţie a energiei electrice, prezentat în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta metodologie.

CAP. VIII
Revinderea energiei electrice de prestator cãtre beneficiar

ART. 30
Prestatorul asigurã revinderea energiei electrice unui beneficiar de tip consumator captiv, cu respectarea prevederilor legale.
ART. 31
Revinderea energiei electrice de cãtre prestator beneficiarului sãu se realizeazã în baza unui contract de furnizare, prin care prestatorul:
a) preia toate obligaţiile şi toate drepturile furnizorului sãu pe care le va transmite prin contractele încheiate, conform prevederilor prezentei proceduri;
b) rãspunde, în condiţiile legii, pentru încadrarea în puterile maxime şi în cantitãţile de energie contractate pentru consumul propriu şi al tuturor beneficiarilor sãi.
ART. 32
Prestatorul revinde energia electricã activã beneficiarului de tip consumator captiv, cu excepţia celui de tip consumator casnic, la preţul mediu lunar de cumpãrare al energiei electrice active de cãtre prestator.
ART. 33
(1) Pânã la deschiderea totalã a pieţei de energie electricã, în cazul beneficiarilor de tip consumatori casnici, prestatorul revinde energia electricã activã la unul din tarifele reglementate pentru consumatori casnici, ales de cãtre beneficiar.
(2) Dupã deschiderea totalã a pieţei de energie electricã, pentru consumatorii casnici se vor aplica aceleaşi prevederi ca şi pentru celelalte categorii de consumatori.
ART. 34
Preţul mediu de cumpãrare al energiei electrice active se calculeazã prin împãrţirea valorii energiei electrice active cumpãrate (include atât contravaloarea energiei electrice active, contravaloarea taxei de putere, dacã este cazul, cât şi a serviciilor aferente transmisiei energiei electrice ori alte taxe aferente energiei electrice active) de prestator, la cantitatea de energie electricã activã cumpãratã.

CAP. IX
Relaţiile comerciale dintre prestator şi beneficiarul sãu, legate de prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice de cãtre prestator şi/sau de revinderea acesteia când este cazul

ART. 35
(1) În cazul beneficiarilor de tip consumatori casnici cãrora prestatorul le şi revinde energie electricã, se încheie un singur contract de tipul Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la consumatorii casnici.
(2) Nu se încheie contract pentru prestarea serviciului de distribuţie.
(3) Beneficiarul de tip consumator casnic are dreptul, conform reglementãrilor în vigoare, sã îşi aleagã orice tarif de furnizare a energiei electrice pentru consumatori casnici, dintre cele reglementate de ANRE şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Recuperarea cheltuielilor aferente serviciului de distribuţie se asigurã prin diferenţa dintre tariful/preţul energiei cumpãrate de cãtre prestator de la furnizorul sãu de energie electricã şi tariful pentru energia electricã aplicat beneficiarului.
(5) Precizãrile din prezentul articol sunt valabile pânã la deschiderea totalã a pieţei de energie electricã.
ART. 36
(1) În cazul beneficiarilor de tip consumatori captivi cãrora prestatorul le şi revinde energie electricã, se încheie:
a) un contract pentru serviciul de distribuţie prestat de prestator, conform precizãrilor art. 29;
b) un contract de furnizare a energiei electrice de tipul Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la micii consumatori finali, industriali şi similari, la tarife reglementate sau Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la marii consumatori finali, industriali şi similari, la tarife reglementate, aprobate prin Decizia preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/1999, cu modificãrile ulterioare, aplicabil categoriei de consumatori din care face parte beneficiarul.
(2) Pentru serviciul de distribuţie prestat, prestatorul aplicã tariful de distribuţie aprobat prin decizie a preşedintelui ANRE, corespunzãtor nivelului de tensiune la care este racordat beneficiarul.
(3) Pentru revinderea energiei electrice active se aplicã preţul mediu lunar de cumpãrare, calculat conform precizãrilor art. 34.
(4) În cazul în care este necesarã facturarea energiei electrice reactive conform reglementãrilor ANRE, se aplicã tariful pentru energia electricã reactivã, în vigoare.
ART. 37
(1) În cazul beneficiarilor de tip consumatori eligibili care şi-au exercitat dreptul de eligibilitate, pentru care prestatorul presteazã doar serviciul de distribuţie a energiei electrice, şi au ales ca furnizor un alt agent economic decât prestatorul, se încheie cu prestatorul doar un contract pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice, conform precizãrilor art. 29.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), contractul poate fi încheiat între prestator şi beneficiar sau între prestator şi furnizorul de energie electricã al beneficiarului.
(3) Pentru serviciul de distribuţie prestat, prestatorul aplicã tariful de distribuţie aprobat prin decizie a preşedintelui ANRE, corespunzãtor nivelului de tensiune la care este racordat beneficiarul.
ART. 38
(1) Beneficiarii de tip consumatori eligibili care şi-au exercitat dreptul de eligibilitate şi au ales prestatorul ca furnizor de energie electricã încheie cu prestatorul:
a) un contract pentru serviciul de distribuţie prestat de prestator, conform precizãrilor art. 29;
b) un contract de furnizare a energiei electrice de tipul Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la consumatori eligibili.
(2) Pentru serviciul de distribuţie prestat, prestatorul aplicã tariful de distribuţie aprobat prin decizie a preşedintelui ANRE, corespunzãtor nivelului de tensiune la care este racordat beneficiarul.
(3) Pentru furnizarea energiei electrice active se aplicã un preţ negociat între beneficiar şi prestator (în calitate de furnizor, în acest caz).
(4) În cazul în care este necesarã facturarea energiei electrice reactive conform reglementãrilor ANRE, se aplicã tariful pentru energia electricã reactivã, în vigoare.
ART. 39
(1) În cazul beneficiarilor de tip furnizor, operator de transport şi de sistem, operator principal de distribuţie sau producãtor de energie electricã şi/sau termicã ce cumpãrã energia electricã de la alt furnizor decât prestatorul, care beneficiazã doar de serviciul de distribuţie prestat de prestator, se încheie un contract pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice, conform precizãrilor art. 29.
(2) Pentru serviciul de distribuţie prestat, prestatorul aplicã tariful/tarifele de distribuţie aprobat/aprobate prin decizie a preşedintelui ANRE.

CAP. X
Mãsurarea energiei electrice

ART. 40
Pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice este obligatorie montarea unui grup de mãsurã a energiei electrice în punctul de delimitare dintre instalaţiile electrice ale prestatorului şi ale fiecãrui beneficiar, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 41
(1) Mãsurarea energiei electrice consumate de beneficiar se va face pe baza citirii contorului montat în punctul de delimitare dintre instalaţiile electrice ale prestatorului şi ale beneficiarului sau, dacã nu este posibil, în cel mai apropiat punct de acesta, cu corectarea cantitãţilor de energie electricã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
(2) În cazul în care la prestator nu existã grup de mãsurã care sã mãsoare consumul propriu al acestuia, distinct faţã de suma consumurilor de energie electricã ale clienţilor, cantitatea de energie electricã ce este consumatã de prestator (inclusiv consumul propriu tehnologic în reţeaua de distribuţie) se va calcula prin diferenţã între energia mãsuratã în punctul de delimitare dintre instalaţiile electrice ale prestatorului şi ale operatorului principal de distribuţie al acestuia şi suma energiilor electrice mãsurate la beneficiari.

CAP. XI
Dispoziţii finale

ART. 42
Pânã în momentul în care un beneficiar îşi alege un alt furnizor decât prestatorul, responsabilitatea asumãrii debitelor beneficiarului referitoare la plata energiei electrice consumate şi/sau a serviciului de distribuţie a energiei electrice aparţine prestatorului.
ART. 43
(1) În cazul în care prestatorul are debite cãtre terţi legate de plata energiei electrice sau de plata serviciilor legate de transmiterea energiei electrice prin reţelele electrice, prestatorul, operatorul principal de distribuţie sau furnizorul prestatorului nu poate condiţiona schimbarea de cãtre beneficiar a furnizorului de energie electricã.
(2) În cazul în care beneficiarul are cãtre prestator debite legate de plata energiei electrice şi/sau a serviciului de distribuţie a energiei electrice, beneficiarul îşi poate schimba furnizorul de energie electricã numai cu condiţia preluãrii debitelor de cãtre noul furnizor.
ART. 44
Pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice prestat se va emite o facturã în care se vor evidenţia distinct, cel puţin: cantitatea de energie electricã pentru care s-a prestat serviciul, tariful de distribuţie aplicat, numãrul contractului în baza cãruia se presteazã serviciul şi numãrul deciziei de aprobare a tarifului de distribuţie.
ART. 45
În cazul în care prestatorul efectueazã şi revinderea energiei electrice beneficiarului sãu, se vor evidenţia distinct în facturã preţul de vânzare şi cantitatea de energie electricã.
ART. 46
În cazul în care în termen de maximum 30 de zile de la data solicitãrii de cãtre ANRE de completare a documentaţiei pentru solicitarea tarifului/tarifelor de distribuţie, depusã iniţial de prestator, aceasta nu este completatã, dosarul depus este clasat, cu anunţarea prestatorului.
ART. 47
Termenul de emitere a deciziei de aprobare a tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei electrice este de maximum 30 de zile lucrãtoare de la data la care este completã documentaţia depusã la ANRE pentru solicitarea tarifului/tarifelor de distribuţie.
ART. 48
Persoana juridicã ce presteazã serviciul de distribuţie a energiei electrice şi aplicã tarif/tarife de distribuţie a energiei electrice în baza unei decizii aprobate de preşedintele ANRE plãteşte o contribuţie cãtre ANRE conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 49
Neînţelegerile precontractuale legate de încheierea contractelor de furnizare şi de distribuţie dintre prestator şi beneficiarul sãu se soluţioneazã conform reglementãrilor emise de ANRE.
ART. 50
În situaţia imposibilitãţii continuãrii activitãţii prestatorului din cauza falimentului acestuia, activitatea de distribuţie a energiei electrice şi obligaţiile contractuale ce decurg din aceasta sunt preluate de cãtre operatorul principal de distribuţie a energiei electrice al prestatorului.
ART. 51
În situaţia imposibilitãţii continuãrii activitãţii prestatorului din cauza încetãrii/rezilierii contractului de concesiune a instalaţiilor de energie electricã, activitatea de distribuţie a energiei electrice şi obligaţiile contractuale ce decurg din aceasta sunt preluate de cãtre concedent.
ART. 52
În situaţiile prezentate la art. 50 şi 51, distribuţia energiei electrice va fi efectuatã la tariful/tarifele de distribuţie a energiei electrice în vigoare, aprobate prin decizie emisã de ANRE pentru prestator, pânã la revizuirea acestora.
ART. 53
În cazul în care în decursul a 12 luni calendaristice prestatorul nu revine cu o solicitare de revizuire a tarifului/tarifelor de distribuţie, acestea rãmân valabile pânã la abrogarea lor printr-o decizie a preşedintelui ANRE.
ART. 54
(1) În termen de maximum 15 zile calendaristice de la comunicarea deciziei de aprobare a tarifului/tarifelor de distribuţie a energiei electrice, prestatorul va încheia/actualiza cu beneficiarul un contract pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice, conform prevederilor prezentei metodologii.
(2) Contractul va conţine condiţiile minimale obligatorii, orice alte clauze putând fi stabilite ulterior, prin acte adiţionale la contract.

ANEXA 1


───────
la metodologie
──────────────

CONTRACT - CADRU
pentru distribuţia energiei electrice de cãtre persoane juridice, altele decât cele titulare de licenţã de distribuţie a energiei electrice
Nr. ....... din data .............

Între ......, societate comercialã cu sediul în ......, judeţul ......, cod poştal ....., telefon ....., fax ......, cod fiscal ..........., certificat de înregistrare/cod unic de înregistrare la oficiul registrului comerţului ......, cont de virament nr. ......., deschis la ........, reprezentatã prin ........... (director) ......... şi prin .......... (director economic) ........, în calitate de prestator, pe de o parte, şi .........., cu sediul în ............, judeţul ........, cod poştal ........., telefon .........., fax ..........., cod fiscal ..........., certificat de înregistrare/cod unic de înregistrare la oficiul registrului comerţului ..........., cont de virament nr. ............., deschis la ......., reprezentatã prin ......... (director) şi prin ............ (director economic) .........., în calitate de beneficiar, pe de altã parte, ambele denumite în continuare pãrţi, s-a încheiat prezentul contract.

Terminologie
Art. 1. - Termenii utilizaţi în prezentul contract sunt definiţi în Metodologia de stabilire a tarifului pentru distribuţia energiei electrice de cãtre persoane juridice, altele decât operatorii principali de distribuţie a energiei electrice, precum şi a condiţiilor pentru retransmiterea energiei.

Obiectul contractului
Art. 2. - (1) Obiectul prezentului contract îl constituie prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice de cãtre prestator pentru beneficiarul sãu.
(2) Prestarea serviciului se face la locul de consum .............., din localitatea ............, adresa ..........., sau locurile de consum prevãzute în anexa ....... pe perioada de valabilitate a contractului.
Durata contractului şi încetarea contractului
Art. 3. - Prezentul contract se încheie pe o perioadã de ................ .
Art. 4. - Prelungirea duratei contractului este posibilã cu acordul scris al ambelor pãrţi, printr-un act adiţional, care se va semna cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea contractului.
Art. 5. - Rezilierea prezentului contract se poate face din iniţiativa prestatorului serviciului, în caz de imposibilitate a continuãrii prestãrii serviciului de distribuţie, cu anunţarea prealabilã, în scris, a beneficiarului, cu 15 zile lucrãtoare înainte de termenul solicitat.
Art. 6. - Rezilierea prezentului contract se poate face din iniţiativa beneficiarului, în cazul în care nu mai utilizeazã reţeaua de distribuţie a prestatorului, cu anunţarea prealabilã, în scris, a prestatorului, cu 15 zile lucrãtoare înainte de termenul solicitat.
Obligaţii financiare şi modalitãţi de platã
Art. 7. - (1) Beneficiarul plãteşte prestatorului, pânã la data limitã de platã, contravaloarea serviciului de distribuţie, corespunzãtor energiei electrice active mãsurate în punctul de delimitare cu beneficiarul, la tariful de distribuţie aprobat pentru prestator de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), conform Deciziei preşedintelui ANRE nr. ..../.... .
(2) Beneficiarul plãteşte prestatorului, pânã la data limitã de platã, contravaloarea serviciului de distribuţie, corespunzãtor energiei electrice reactive mãsurate în punctul de delimitare cu beneficiarul, conform reglementãrilor ANRE.
(3) În cazul în care citirea contoarelor se efectueazã de cãtre un operator de mãsurã diferit de prestator sau beneficiar, este obligatorie asigurarea accesului acestuia la grupurile de mãsurã utilizate pentru mãsurarea energiei electrice pentru care s-a prestat serviciul de distribuţie.
Art. 8. - (1) Pe întreaga duratã de derulare a contractului, dar nu mai târziu de 5 zile financiare dupã începerea fiecãrei luni contractuale, prestatorul va emite cãtre beneficiar o facturã pentru serviciul de distribuţie prestat în luna contractualã anterioarã.
(2) Factura va conţine, în mod distinct, cel puţin:
a) numãrul contractului în baza cãruia se presteazã serviciul de distribuţie a energiei electrice;
b) cantitatea de energie electricã activã şi/sau reactivã pentru care s-a prestat serviciul de distribuţie;
c) tariful de distribuţie pentru nivelul de tensiune la care este racordat beneficiarul, aprobat prin decizie a preşedintelui ANRE;
d) valoarea totalã a serviciului de distribuţie prestat;
e) data limitã de platã.
Art. 9. - Beneficiarul plãteşte factura pentru serviciul de distribuţie în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data emiterii sale.
Art. 10. - Dacã ziua limitã de platã nu este o zi financiarã, atunci ziua limitã de platã se considerã urmãtoarea zi financiarã.
Art. 11. - (1) În cazul neîndeplinirii în termen de 30 de zile de la data scadenţei a obligaţiilor prevãzute la art. 7, clientul va plãti, în afara sumei datorate, o penalitate la aceastã sumã, corespunzãtoare ca procent dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor cãtre bugetul de stat, pentru fiecare zi de întârziere faţã de scadenţã, pânã în ziua plãţii (exclusiv), dupã cum urmeazã:
a) penalitãţile se datoreazã începând cu prima zi dupã data scadenţei;
b) valoarea totalã a penalitãţilor nu poate depãşi valoarea sumei datorate.
(2) În cazul în care beneficiarul achitã factura pânã în cea de-a 30-a zi de la data emiterii, acesta nu datoreazã penalitãţi.
Art. 12. - Plata facturii va fi efectuatã în lei, conform legislaţiei în vigoare, în contul prestatorului. Se considerã drept datã de efactuare a plãţii data care apare în extrasul de cont al beneficiarului.
Obligaţiile şi drepturile prestatorului
Art. 13. - Prestatorul se obligã sã obţinã pe toatã durata contractului toate aprobãrile necesare pentru executarea obligaţiilor cuprinse în prezentul contract, conformându-se în acelaşi timp tuturor cerinţelor legale.
Art. 14. - Prestatorul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã convinã cu beneficiarul asupra programului de revizii şi reparaţii în instalaţiile de distribuţie a energiei electrice cãtre acesta;
b) sã asigure efectuarea reviziilor şi reparaţiilor programate ale echipamentelor şi instalaţiilor de distribuţie;
c) sã anunţe beneficiarul, cu minimum 5 zile lucrãtoare înainte, despre întreruperile programate în instalaţiile de distribuţie a energiei electrice;
d) sã ia mãsuri de remediere a defecţiunilor şi deranjamentelor survenite în instalaţiile proprii, semnalate de beneficiar;
e) sã ia mãsuri de întrerupere a distribuţiei energiei electrice şi de separare vizibilã a instalaţiei beneficiarului de reţeaua de distribuţie, în cazul unor defecţiuni în instalaţia beneficiarului, la cererea acestuia;
f) sã iniţieze modificarea şi completarea contractului de distribuţie a energiei electrice sau a anexelor la acesta ori de câte ori apar elemente noi;
g) sã permitã accesul delegatului beneficiarului/operatorului de mãsurã la grupurile de mãsurare/contoare, atunci când acestea sunt montate în incinte controlate de prestatorul serviciului de distribuţie;
h) sã verifice în cel mai scurt timp sesizãrile beneficiarului şi sã rãspundã în termen de maximum 5 zile lucrãtoare tuturor reclamaţiilor şi sesizãrilor scrise ale acestuia, conform reglementãrilor în vigoare;
i) sã respecte normele şi prescripţiile tehnice;
j) sã asigure în punctele de delimitare parametrii de calitate ai energiei electrice, precum şi continuitatea alimentãrii, conform reglementãrilor în vigoare;
k) sã plãteascã beneficiarului despãgubiri pentru pagubele produse acestuia ca urmare a funcţionãrii necorespunzãtoare a echipamentelor şi a instalaţiilor proprii sau datoritã unor acţiuni ale personalului propriu.
Art. 15. - Prestatorul are urmãtoarele drepturi:
a) sã încaseze la termenele stabilite contravaloarea serviciului de distribuţie prestat beneficiarului;
b) sã aibã acces la grupurile de mãsurare/contoare în vederea decontãrii, dacã acestea se aflã în incinta beneficiarului sau în întreţinerea acestuia;
c) sã pretindã despãgubiri beneficiarului pentru pagubele produse în instalaţiile de distribuţie, dacã se dovedeşte cã acestea s-au produs din vina beneficiarului;
d) sã pretindã beneficiarului despãgubiri pentru daunele provocate ca urmare a întreruperilor cauzate din vina acestuia.
Obligaţiile şi drepturile beneficiarului
Art. 16. - Beneficiarul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã achite integral şi la termen facturile emise de prestator, eventualele corecţii sau regularizãri ale acestora urmând sã se efectueze la urmãtoarea facturare;
b) sã respecte normele şi prescripţiile tehnice în vigoare;
c) sã permitã accesul delegatului prestatorului/operatorului de mãsurã la grupurile de mãsurare/contoare, atunci când acestea sunt montate în incinte controlate de beneficiarul serviciului de distribuţie;
d) sã plãteascã prestatorului despãgubiri pentru pagubele produse acestuia ca urmare a funcţionãrii necorespunzãtoare a echipamentelor şi a instalaţiilor proprii sau din cauza unor acţiuni ale personalului propriu;
e) sã nu modifice în niciun fel instalaţia de alimentare, decât în conformitate cu prevederile în vigoare;
f) sã se conformeze dispoziţiilor prestatorului serviciului de distribuţie şi sã reducã la nivelul stabilit consumul în situaţii de restricţii sau limitãri.
Art. 17. - Beneficiarul are urmãtoarele drepturi:
a) sã solicite prestatorului mãsuri pentru remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite în instalaţiile de distribuţie ale acestuia;
b) sã pretindã prestatorului despãgubiri pentru daunele provocate ca urmare a întreruperilor cauzate din vina acestuia, conform reglementãrilor în vigoare;
c) sã aibã acces la grupurile de mãsurare/contoare, dacã acestea se aflã în incinta prestatorului, în vederea constatãrii şi decontãrii livrãrilor de energie electricã.
Modificarea circumstanţelor
Art. 18. - (1) În sensul prezentului contract, prin modificarea circumstanţelor se înţelege intrarea în vigoare a unor prevederi legale noi, precum şi modificarea sau abrogarea celor existente ulterior datei încheierii prezentului contract. Contractele încheiate de pãrţi se modificã şi/sau se completeazã automat dacã printr-un act normativ se modificã/completeazã prevederile prezentului contract-cadru, pãrţile având obligaţia preluãrii modificãrii/completãrii într-un act adiţional la contract.
(2) Dacã apare o modificare de circumstanţe, pãrţile vor accepta modificarea preţurilor de contract, prin încheierea de acte adiţionale la prezentul contract, conform deciziei preşedintelui ANRE de aprobare a noilor tarife de distribuţie pentru prestator.
Rãspunderea contractualã
Art. 19. - (1) Dispoziţiile prezentului contract sunt în concordanţã cu prevederile legislaţiei în vigoare.
(2) Pentru neexecutarea, în totalitate sau în parte, a obligaţiilor prevãzute în prezentul contract, pãrţile rãspund în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Art. 20. - Dacã în cursul ultimelor 12 luni calendaristice beneficiarul a ajuns în situaţia de neplatã repetatã a facturilor emise pentru prestarea serviciului de distribuţie, prestatorul poate solicita beneficiarului constituirea unor garanţii, conform reglementãrilor în vigoare.
Litigii
Art. 21. - Litigiile care decurg din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract, care nu pot fi rezolvate pe cale amiabilã, vor fi supuse spre soluţionare instanţei judecãtoreşti competente.
Forţa majorã
Art. 22. - (1) Pãrţile sunt exonerate de orice rãspundere pentru neîndeplinirea parţialã sau totalã a obligaţiilor ce decurg din acest contract, dacã aceasta este rezultatul acţiunii forţei majore. Circumstanţele de forţã majorã sunt cele care pot apãrea pe perioada derulãrii prezentului contract în urma producerii unor evenimente deosebite (calamitãţi naturale, rãzboi, embargou şi altele), care nu au putut fi luate în considerare de cãtre pãrţi la încheierea contractului şi care sunt în mod rezonabil în afara voinţei şi controlului pãrţilor.
(2) Partea care invocã forţa majorã trebuie sã notifice acest lucru în scris celeilalte pãrţi în termen de 48 de ore de la apariţia acesteia, cu certificarea forţei majore de cãtre instituţiile abilitate.
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de comunicare a forţei majore nu înlãturã efectul exonerant de rãspundere al acesteia, dar antreneazã obligaţia pãrţii care o invocã de a repara pagubele cauzate celeilalte pãrţi, prin faptul necomunicãrii.
Prezentul contract a fost încheiat la data de ........ în douã (2) exemplare deopotrivã originale, câte unul pentru fiecare parte contractantã, şi îşi produce efectele începând cu data de ................................... .

Semnãturi
Prestator, Beneficiar,
.............. ..............


ANEXA 2
───────
la metodologie
──────────────

MACHETA
de calcul al tarifului de distribuţie





┌────────────────────────────┬───────────────────┬─────────────────────────┐
│Prestator: S. C. ......... │Valori realizate în│Valori solicitate pentru │
├────────────────────────────┤perioada t- 1 │perioada t (urmãtoarele │
│Locul de consum: ...... │(ultimele 12 luni) │12 luni) │
┌───┼────────────────────────────┼───────┬──────┬────┼──────┬────────┬─────────┤
│Nr.│ Nivel de tensiune │ IT │ MT │ JT │ IT │ MT │ JT │
├───┼────────────────────────────┴───────┴──────┴────┴──────┴────────┴─────────┤
│ │ ENERGIE [MWh] │
├───┼────────────────────────────┬───────┬──────┬────┬──────┬────────┬─────────┤
│ A.│Cantitatea de energie │ │ │ │ │ │ │
│ │electricã intratã │ │ │ │R1***)│R10 │R19 │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ B.│Cantitate de energie │ │ │ │ │ │ │
│ │electricã pentru CPT**) │ │ │ │R2 │R7 + R11│R16 + R20│
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ C.│Cantitate de energie │ │ │ │ │ │ │
│ │electricã utilã (A- B), │ │ │ │ │ │ │
│ │din care │ │ │ │R3 │R12 │R21 │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ D.│Cantitate de energie │ │ │ │ │ │ │
│ │electricã distribuitã │ │ │ │ │ │ │
│ │beneficiarilor │ │ │ │R5 │R14 │R23 │
├───┼────────────────────────────┴───────┴──────┴────┴──────┴────────┴─────────┤
│ │ │
├───┼────────────────────────────┬───────┬──────┬────┬──────┬────────┬─────────┤
│ E.│Preţ mediu de achiziţie a │ │ │ │ │ │ │
│ │energiei electrice │ │ │ │ │ │ │
│ │[lei/ MWh] │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┴───────┴──────┴────┴──────┴────────┴─────────┤
│ │ COSTURI [lei] │
├───┼────────────────────────────┬───────┬──────┬────┬──────┬────────┬─────────┤
│1. │Costuri de operare şi │ │ │ │ │ │ │
│ │mentenanţã (1.1 + 1.2 + │ │ │ │ │ │ │
│ │1.3 + 1.4 + 1.5 + 1.6), │ │ │ │ │ │ │
│ │din care: │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│1.1│materii prime, materiale, │ │ │ │ │ │ │
│ │obiecte de inventar │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│1.2│lucrãrii de întreţinere şi │ │ │ │ │ │ │
│ │reparaţii executate cu │ │ │ │ │ │ │
│ │terţii │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│1.3│chirii, redevenţe, impozite,│ │ │ │ │ │ │
│ │taxe stabilite conform │ │ │ │ │ │ │
│ │reglementãrilor legale în │ │ │ │ │ │ │
│ │vigoare sau de cãtre │ │ │ │ │ │ │
│ │autoritãţile locale │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│1.4│alte servicii prestate de │ │ │ │ │ │ │
│ │terţi │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│1.5│costuri legate de personal │ │ │ │ │ │ │
│ │(salarii, diurne, prime) │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│1.6│contribuţii la fondul de │ │ │ │ │ │ │
│ │sãnãtate, la fonduri │ │ │ │ │ │ │
│ │speciale, altele de aceeaşi │ │ │ │ │ │ │
│ │naturã aferente fondului de │ │ │ │ │ │ │
│ │salarii │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 2.│Costuri cu amortizarea │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 3.│Costuri cu CPT (B x E) │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 4.│Costuri financiare │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ F.│TOTAL COSTURI (1+2+3+4) │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ G.│PROFIT [lei] │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ H.│VENIT (F + G) [lei] │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┴───────┴──────┴────┴──────┴────────┴─────────┤
│ │ │
├───┼────────────────────────────┬───────┬──────┬────┬──────┬────────┬─────────┤
│ I.│Tarif specific de │ │ │ │ │ │ │
│ │distribuţie (H/C) [lei/MWh] │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────────┼─────────┤
│ J.│TARIF DE DISTRIBUfiIE │ │ │ │ │ │ │
│ │(suma de tarife specifice │ │ │ │ │ │ │
│ │de distribuţie)*) [lei/MWh] │ │ │ │ │ │ │
└───┴────────────────────────────┴───────┴──────┴────┴──────┴────────┴─────────┘



________
*) În cazul în care distribuţia de energie electricã se realizeazã pe un singur nivel de tensiune, tariful de distribuţie este egal cu tariful specific de distribuţie.
**) Cantitatea de energie electricã pentru CPT cuprinde valorile cumulate ale CPT (transformare şi linie) aferente nivelului de tensiune respectiv.
***) R1, R2 ... Rn este numãrul rândului corespunzã tor din anexa nr. 3.

Se vor completa numai rubricile necesare, în funcţie de situaţia tehnicã şi economicã a fiecãrui prestator.
Cantitãţile de energie electricã aferente perioadei t- 1 se vor corela cu cele din anexa nr. 4.

ANEXA 3


───────
la metodologie
──────────────

BILANŢUL ENERGETIC AL PRESTATORULUI





┌────┬─────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐
│Nr. │ │Cantitate prognozatã │
│crt.│ Bilanţ energetic │pentru perioada t (MWh)│
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│1. │Energie intratã în IT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│2. │CPT linii IT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│3.*)│Energie utilã la IT (= 1-2), din care: │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│4. │ energie pentru consumul propriu al │ │
│ │ prestatorului la IT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│5. │ energie distribuitã beneficiarilor la IT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│6. │Energie intratã în trafo de IT/MT (= 3-4-5) │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│7. │CPT transformare IT/MT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│8. │Energie intratã în MT din trafo de IT/MT (= 6-7) │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│9. │Energie intratã direct la MT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│10. │Total energie intratã în MT (= 8+9) │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│11. │CPT linii MT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│12*)│Energie utilã la MT (= 10-11), din care: │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│13. │ energie pentru consumul propriu al prestatorului│ │
│ │ la MT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│14. │ energie distribuitã beneficiarilor la MT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│15. │Energie intratã în trafo de MT/JT (= 12-13-14) │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│16. │CPT transformare MT/JT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│17. │Energie intratã în JT din trafo de MT/JT (=15-16)│ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│18. │Energie intratã direct la JT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│19. │Total energie intratã în JT (= 17+18) │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│20. │CPT linii JT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│21*)│Energie utilã la JT (= 19-20), din care: │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│22. │ energie pentru consumul propriu al prestatorului│ │
│ │ la JT │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│23. │ energie distribuitã beneficiarilor la JT │ │
└────┴─────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘


_________
*) Poziţiile 3, 12, 21 vor fi folosite pentru calculul tarifului specific de distribuţie aferent nivelului de tensiune respectiv.


Se vor completa numai rubricile necesare, în funcţie de situaţia tehnicã a fiecãrui prestator.


NOTĂ:
La rubricile de energie electricã pentru CPT din macheta pentru calculul tarifului specific de distribuţie (anexa nr. 2) se vor cumula cele douã valori ale CPT (transformare plus linie) de pe nivelul respectiv de tensiune.


ANEXA 4


───────
la metodologie
──────────────

CANTITĂŢI
de energie electricã activã cumpãrate/livrate de prestator în perioada t-1 (MWh)





┌────┬─────────┬──────────────────┬───────────────────┬─────────────────┐
│Nr. │ Luna │Energie electricã │ Energie electricã │Energie livratã │
│crt.│ │intratã (MWh) │ utilã (MWh) │la beneficiari │
│ │ │ │ │ (MWh) │
├────┼─────────┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────┤
│1. │ │ │ │ │
├────┼─────────┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────┤
│2. │ │ │ │ │
├────┼─────────┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────┤
│... │ │ │ │ │
├────┼─────────┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────┤
│12. │ │ │ │ │
├────┼─────────┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────┤
│ │Total │ │ │ │
└────┴─────────┴──────────────────┴───────────────────┴─────────────────┘



ANEXA 5


───────
la metodologie
──────────────

LISTA
beneficiarilor, persoane juridice sau fizice, pentru care se presteazã serviciul de distribuţie a energiei electrice





┌────┬──────────────┬──────────────────┬───────────────────┬──────────────────┐
│Nr. │Denumirea │Nivel tensiune │Putere instalatã │Energie electricã │
│crt.│beneficiarului│la care este │la beneficiar (kW) │activã anualã │
│ │ │ racordat │ │distribuitã/ │
│ │ │beneficiarul (kV) │ │prognozatã a fi │
│ │ │ │ │distribuitã la │
│ │ │ │ │beneficiar (MWh) │
├────┼──────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 1. │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 2. │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│... │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│... │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ │ Total │ │ │ │
└────┴──────────────┴──────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘



Se va completa în ordinea descrescãtoare a nivelului de tensiune la care este/sunt alimentat/alimentaţi beneficiarul/beneficiarii.


ANEXA 6


───────
la metodologie
──────────────

MACHETA
de monitorizare a bilanţului de energie electricã şi a costurilor aferente serviciului de distribuţie pentru anul ......





┌────┬───────────────────────────────────┬─────┬──────────────────────────────┐
│Nr. │ Denumire │ UM │ Valoare │
│crt.│ │ ├──────────┬──────────┬────────┤
│ │ │ │ IT │ MT │ JT │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ │Costuri │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ 1. │Costuri de operare şi mentenanţã │ lei │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ 2. │Costuri cu amortizarea │ lei │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ 3. │Costuri cu CPT │ lei │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ 4. │Costuri financiare │ lei │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ 5. │Total costuri │ lei │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ │Bilanţ energie │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ 6. │Energie electricã intratã │MWh │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ 7. │Energie electricã reprezentând CPT │MWh │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ 8. │Energie electricã distribuitã │ │ │ │ │
│ │pentru beneficiari │MWh │ │ │ │
└────┴───────────────────────────────────┴─────┴──────────┴──────────┴────────┘


_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016