Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.843 din 26 aprilie 2012  privind aprobarea programei scolare pentru disciplina optionala Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.843 din 26 aprilie 2012 privind aprobarea programei scolare pentru disciplina optionala "Fii activ, pregateste-ti accesul catre succes!"

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 330 din 16 mai 2012

    În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (4) şi (5) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobã programa şcolarã pentru disciplina opţionalã "Fii activ, pregãteşte-ţi accesul cãtre succes!". Programa este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    Începând cu anul şcolar 2012-2013, programa şcolarã menţionatã la art. 1 poate fi utilizatã în învãţãmântul liceal, ca ofertã naţionalã de curriculum la decizia şcolii sau în cadrul temelor incluse în activitatea corespunzãtoare ariei curriculare "Consiliere şi orientare".
    ART. 3
    Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã management, resurse umane şi reţea şcolarã, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, inspectoratele şcolare şi unitãţile de învãţãmânt preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 4
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


           Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului,
                              Cãtãlin Ovidiu Baba

    Bucureşti, 26 aprilie 2012.
    Nr. 3.843.


    ANEXÃ

                                PROGRAMA ŞCOLARÃ
  pentru disciplina opţionalã "Fii activ, pregãteşte-ţi accesul cãtre succes!"

                     [Curriculum pentru învãţãmânt liceal]

    NOTÃ DE PREZENTARE

    Programa şcolarã pentru disciplina "Fii activ, pregãteşte-ţi accesul cãtre succes!" reprezintã o ofertã curricularã opţionalã pentru învãţãmântul liceal, proiectatã pentru un buget de timp de o orã/sãptãmânã, pe durata unui an şcolar. Programa şcolarã se poate studia în cadrul curriculumului la decizia şcolii sau în cadrul temelor incluse în activitatea corespunzãtoare ariei curriculare "Consiliere şi orientare".
    Prezenta ofertã curricularã aduce o contribuţie importantã la atingerea finalitãţilor educaţiei, aşa cum sunt acestea precizate în art. 4 lit. b) şi c) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare: "Educaţia şi formarea profesionalã a copiilor [...] au ca finalitate principalã formarea competenţelor [...] necesare pentru [...] ocuparea unui loc de muncã şi participarea la funcţionarea şi dezvoltarea unei economii durabile".
    Programa şcolarã este construitã pentru a pune în practicã recomandãrile unor documente strategice europene*1) privind rolul sistemelor de educaţie şi formare în sprijinirea inserţiei profesionale a tinerilor. De asemenea, au fost valorificate recomandãrile specifice cu privire la serviciile de informare, consiliere şi orientare din documente europene de referinţã:
----------
    *1) Europa 2020 - O strategie europeanã pentru o creştere inteligentã, ecologicã şi favorabilã incluziunii (2010), Comunicarea Comisiei cãtre Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul regiunilor "Tineretul în mişcare" - O iniţiativã de eliberare a potenţialului tinerilor de a realiza o creştere inteligentã, durabilã şi favorabilã incluziunii în Uniunea Europeanã (2010), Comunicatul de la Bruges privind intensificarea cooperãrii europene în domeniul educaţiei şi formãrii profesionale pe perioada 2011-2020 (2011)

    ● "Dezvoltarea de puncte de referinţã privind educaţia şi formarea profesionalã pentru angajabilitate şi privind mobilitatea învãţãrii" (The Commission Staff Working Paper on the "Development of benchmarks on education and training for employability and on learning mobility" (2011) - document care accentueazã faptul cã "angajabilitatea" (employability) definitã drept combinaţia de factori care asigurã progresul în dezvoltarea carierei personale este necesar a fi concret susţinutã prin sistemele de educaţie şi formare. În acest sens, pregãtirea pentru angajare/carierã presupune "echiparea" individului cu competenţe-cheie, sprijin pentru dezvoltarea motivaţiei şi înţelegerii unor aspecte legate de piaţa muncii care sã le permitã tinerilor planificarea şi progresul carierei. Contribuţia informãrii, consilierii şi orientãrii este explicit menţionatã şi în facilitarea tranziţiei spre piaţa muncii.
    ● Rezoluţiile Consiliului Europei (2004, 2008)*2) care subliniazã necesitatea facilitãrii accesului la servicii de consiliere pentru toţi cetãţenii, precum şi rolul important al informãrii, consilierii şi orientãrii ca suport concret pentru câştigarea autonomiei învãţãrii şi sprijin în deciziile individului privind educaţia continuã şi inserţia profesionalã.
----------
    *2) http://register.consilium.eu.int/pdf/en/04/st09/st09286.en04.pdf (2004)
    http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/08/st15/st15030.en08.pdf (2008)

    Programa şcolarã îşi propune sã contribuie la dezvoltarea urmãtoarelor domenii de competenţe-cheie, menţionate în Legea nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
    - competenţe sociale şi civice;
    - competenţe antreprenoriale;
    - competenţa de a învãţa sã înveţi;
    - competenţe digitale de utilizare a tehnologiei informaţiei ca instrument de învãţare şi cunoaştere.
    Structura programei şcolare include urmãtoarele elemente:
    ● Nota de prezentare
    ● Competenţe generale
    ● Competenţe specifice şi conţinuturi
    ● Sugestii metodologice
    ● Bibliografie şi bibliografie selectivã (pentru cadrele didactice).
    Competenţele sunt ansambluri structurate de cunoştinţe, deprinderi şi atitudini dobândite prin învãţare, care permit identificarea şi rezolvarea în contexte diverse a unor probleme caracteristice unui anumit domeniu.
    Competenţele generale se formeazã, în cazul nostru, pe parcursul unui an şcolar şi reflectã necesitatea explorãrii dezvoltãrii personale/a carierei, abilitãţilor şi atitudinilor de informare/învãţare în vederea descoperirii şi experimentãrii potenţialului şi resurselor proprii, pentru a deveni o persoanã responsabilã, autonomã, creativã şi independentã, capabilã sã îşi planifice şi sã ia decizii cu privire la opţiunile şi rutele de educaţie şi dezvoltare profesionalã.
    Competenţele specifice sunt derivate din competenţele generale şi constituie etape în dobândirea acestora. Pentru dezvoltarea competenţelor specifice sunt alocate 3-5 ore, în funcţie de complexitatea acestora, de specificul clasei de elevi, dar şi de opţiunile şi metodologia utilizate de cadrul didactic.
    Conţinuturile selectate, precum şi experienţele de învãţare propuse sunt corelate cu competenţele specifice avute în vedere. În cea mai mare parte, conţinuturile prezintã realitatea nemediatã privind piaţa muncii, orientând cãtre utilizarea şi valorificarea documentelor, tipizatelor şi a procedurilor uzuale din domeniu. Conţinuturile sunt structurate pe 5 module tematice, specifice domeniului consilierii şi informãrii pentru carierã:
    ● Modulul I "Vreau sã muncesc. Care sunt resursele mele?"
    ● Modulul II "Cãutarea unui loc de muncã. Care sunt informaţiile de care am nevoie şi cum le pot obţine?"
    ● Modulul III "Primul loc de muncã - documentele de angajare, specificul muncii, antreprenoriat"
    ● Modulul IV "Sãnãtatea şi protecţia în muncã"
    ● Modulul V "Autoeducaţia continuã - un drept şi o responsabilitate".
    Sugestiile metodologice au rolul de a orienta cadrul didactic în aplicarea programei şcolare pentru proiectarea demersului didactic şi realizarea activitãţilor de predare-învãţare-evaluare. Sugestiile metodologice includ metode şi mijloace de învãţãmânt, exemple de activitãţi de învãţare, elemente de evaluare. Prezenta programã şcolarã propune o ofertã flexibilã, care permite cadrului didactic sã adapteze metodologia propusã, astfel încât acesta sã asigure un demers didactic adaptat nevoilor grupului şi tinerilor cu care lucreazã.
    Prezenta ofertã curricularã a fost elaboratã luând în considerare posibilitatea valorificãrii pe piaţa muncii a competenţelor şi cunoştinţelor dobândite de elevi prin studierea conţinuturilor propuse, precum şi pentru sprijinirea intereselor lor educaţionale.
    În elaborarea programei şcolare au fost respectate principiile de proiectare curricularã specifice curriculumului naţional, valorificându-se propunerile Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã.
    Programa şcolarã pentru disciplina opţionalã "Fii activ, pregãteşte-ţi accesul cãtre succes!" are urmãtoarele finalitãţi:
    - informarea elevilor de liceu cu privire la prevederile legislaţiei muncii, din perspectiva angajatului, a persoanelor aflate în cãutarea unui loc de muncã sau aflate în şomaj;
    - formarea deprinderilor de explorare a surselor de informare privind locurile de muncã disponibile pe piaţa muncii;
    - stimularea resurselor personale de a lua decizii adecvate propriei structuri psiho-motivaţionale;
    - dezvoltarea spiritului de iniţiativã şi a atitudinii de responsabilitate faţã de evoluţia profesionalã proprie;
    - conceperea unei strategii proprii de abordare/reglare a problemelor socioprofesionale şi economice cu care se confruntã elevul.

                              Competenţe generale

 ┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │ 1. Valorificarea resurselor personale în stabilirea şi atingerea ţintelor │
 │ profesionale │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │ 2. Demonstrarea abilitãţilor de localizare, evaluare şi interpretare a │
 │ informaţiilor despre piaţa muncii şi despre angajare │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │ 3. Conceperea unei strategii proprii de dezvoltare profesionalã │
 └────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



                              Valori şi atitudini

    ● Valorificarea criticã şi selectivã a informaţiilor despre sine şi despre piaţa muncii
    ● Responsabilitate şi disponibilitate pentru decizii şi acţiuni pentru privind propria carierã
    ● Autonomie, flexibilitate şi iniţiativã în elaborarea propriului traseu educaţional şi profesional
    ● Atitudine pozitivã, motivaţie şi interes faţã de muncã şi învãţare permanentã


                      Competenţe specifice şi conţinuturi


 ┌────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │ Competenţe specifice │ Conţinuturi │
 ├────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │1.1. Analizarea relaţiei: caracteristici│Modulul I "Vreau sã muncesc. Care sunt resursele mele?" │
 │personale - rezultate şcolare - │● Resurse personale │
 │experienţe de viaţã - aspiraţii │ - Calitãţi, limitele personale, interese şi aptitudini, │
 │profesionale │ competenţe, rezultate şcolare │
 │1.2. Exersarea abilitãţilor transfe- │ - Abilitãţi transferabile (de exemplu: managementul │
 │rabile necesare în contexte de muncã │ timpului, munca în echipã, disciplina în muncã) │
 │3.1. Elaborarea unui plan de dezvoltare │ - Obiective şi prioritãţi personale, ce doresc sã mai │
 │a resurselor personale │ învãţ/sã ştiu/sã fac pentru dezvoltarea mea personalã │
 │3.3. Demonstrarea abilitãţilor de │ - Planul de dezvoltare personalã - etape │
 │construire şi utilizare a portofoliului │● Contexte de învãţare formalã, nonformalã, informalã şi │
 │pentru obţinerea unui loc de muncã │abilitãţi/competenţe dobândite │
 │ │ - Discipline preferate │
 │ │ - Tipuri de activitãţi şcolare extracurriculare │
 │ │ (proiecte, programe) │
 │ │ - Activitãţi de timp liber │
 │ │ - Voluntariat │
 │ │● Instrumente de organizare şi prezentare a experienţelor │
 │ │personale │
 │ │ - Portofoliul educaţional │
 │ │ - Portofoliul Europass │
 ├────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │2.1. Analizarea contextelor şi a │Modulul II "Cãutarea unui loc de muncã. Care sunt informa- │
 │relaţiilor de muncã │ţiile de care am nevoie şi cum le pot obţine?" │
 │2.2. Analizarea profesiilor şi a │● Contexte şi relaţii de muncã (în familie, la şcoalã, │
 │dinamicii locurilor de muncã la nivel │munca - activitate de sine stãtãtoare - activitate economicã│
 │local/naţional/european │aducãtoare de venituri) │
 │2.3. Identificarea surselor de informare│● Activitãţi economice, profesii, profil ocupaţional │
 │şi sprijin pentru obţinerea locului de │● Dinamica pieţei muncii - cererea şi oferta. Meserii │
 │muncã dorit │actuale, meserii uzate moral, meserii de viitor, tendinţe │
 │3.2. Integrarea elementelor de marketing│ale pieţei muncii la nivel local, naţional, european │
 │personal în strategia pentru obţinerea │● Surse de informare şi consiliere privind locurile de muncã│
 │unui loc de muncã │disponibile pe piaţa muncii │
 │1.3. Exersarea abilitãţilor de comu- │● Utilizarea TIC pentru obţinerea informaţiilor privind │
 │nicare verbalã şi nonverbalã pentru │piaţa muncii şi ofertele de angajare │
 │obţinerea locului de muncã dorit │● Elemente de marketing personal │
 │ │ - CV, scrisori de recomandare, scrisoare de intenţie │
 │ │ - Cartea de vizitã │
 │ │ - Reţele de socializare, reţele profesionale │
 │ │● Concursul pentru angajare │
 │ │ - Analiza dosarului personal │
 │ │ - Proba scrisã │
 │ │ - Proba oralã: interviul de angajare. Pregãtirea pentru │
 │ │ primul contact direct cu angajatorul (atitudine, posturã, │
 │ │ prezentare, limbaj verbal şi mesaj nonverbal, ţinutã, │
 │ │ abilitãţi de comunicare şi negociere) │
 ├────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │2.4. Analizarea documentelor specifice │Modulul III "Primul loc de muncã - documentele de angajare, │
 │angajãrii │specificul muncii, antreprenoriat" │
 │2.5. Argumentarea preferinţelor pentru │● Elementele unui contract de muncã │
 │un anumit loc de muncã, în funcţie de │ - Încheierea contractului individual de muncã (dreptul şi │
 │condiţiile de muncã şi tipul de │ obligaţia de a încheia un contract de muncã, vârsta de la │
 │angajator │ care poţi lucra, vârsta de la care poţi semna un contract │
 │3.5. Construirea unui plan de carierã pe│ individual de muncã) │
 │termen scurt şi lung │ - Conţinutul contractului individual de muncã (identitatea│
 │ │ pãrţilor, locul de muncã, sediul angajatorului, funcţia/ │
 │ │ ocupaţia şi atribuţiile postului, riscurile specifice │
 │ │ postului, data de la care contractul urmeazã sã îşi │
 │ │ producã efectele, durata contractului, durata concediului │
 │ │ de odihnã, condiţiile de acordare a preavizului, salariul │
 │ │ de bazã şi alte elemente constitutive de venituri, perio- │
 │ │ dicitatea plãţilor, durata perioadei de probã) │
 │ │ - Obligaţiile pãrţilor, obiectul muncii, condiţiile de │
 │ │ muncã şi mãsuri de protecţie, munca la domiciliu, timpul │
 │ │ de muncã şi de odihnã, munca de noapte, munca suplimen- │
 │ │ tarã, formarea continuã, salariul, termene, evaluarea │
 │ │ muncii şi promovarea │
 │ │ - Executarea contractului individual de muncã │
 │ │ - Modificarea sau suspendarea contractului individual de │
 │ │ muncã │
 │ │ - Încetarea contractului individual de muncã (încetarea │
 │ │ de drept a contractului, concedierea, demisia) │
 │ │ - Tipuri de contracte individuale de muncã: durata │
 │ │ determinatã a contractului, normã întreagã sau timp │
 │ │ parţial de muncã, contractul de ucenicie la locul de │
 │ │ muncã, cumulul de funcţii │
 │ │ - Timpul de muncã şi timpul de odihnã │
 │ │ - Salarizarea, plata impozitului şi contribuţiilor cãtre │
 │ │ stat, fluturaşul de salariu │
 │ │ - Rãspunderea juridicã (regulamentul intern, rãspunderea │
 │ │ disciplinarã, rãspunderea patrimonialã, rãspunderea │
 │ │ contravenţionalã, rãspunderea penalã) │
 │ │ - Jurisdicţia muncii │
 │ │● Regimul de protecţie a muncii tinerilor (reglementãri │
 │ │specifice, timpul de muncã, timpul de odihnã, alte │
 │ │reglementãri: lucrul la înãlţime, efortul solicitat) │
 │ │● Specificul muncii în relaţie cu tipurile de angajatori │
 │ │(instituţii publice, private, specificul muncii în companii │
 │ │mici/medii/mari, multinaţionale, munca în strãinãtate) │
 │ │● Antreprenoriatul │
 │ │ - Caracteristicile unui bun antreprenor │
 │ │ - Cum pot sã demarez o afacere proprie - legislaţie │
 │ │ specificã │
 │ │ - Accesarea fondurilor de tineret/fonduri europene │
 ├────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │2.6. Compararea riscurilor profesionale │Modulul IV "Sãnãtatea şi protecţia în muncã" │
 │aferente diferitelor ocupaţii │● Condiţiile de muncã şi riscurile profesionale (sãnãtatea │
 │2.7. Identificarea şi aplicarea regu- │la angajare, medii de muncã şi boli profesionale) │
 │lilor de protecţie a muncii şi de │● Securitate şi sãnãtate în muncã │
 │acordare a primului ajutor în situaţii │ - Dreptul la securitate şi sãnãtate în muncã - modalitã- │
 │de muncã (simulãri) │ ţile prin care este respectat │
 │ │ - Pregãtirea specificã protecţiei muncii │
 │ │ - Instructajul de protecţie în muncã (conţinut, periodici-│
 │ │ tate, documente doveditoare, rãspunderea angajatorului şi │
 │ │ a angajatului) │
 │ │ - Elemente de organizare a locurilor de muncã pentru │
 │ │ asigurarea sãnãtãţii şi protecţiei în muncã (de exemplu: │
 │ │ semnalizarea pericolelor şi a zonelor de risc, principa- │
 │ │ lele tipuri de afişe de avertizare şi semnificaţia lor) │
 │ │ - Respectarea legislaţiei în organizarea locurilor de │
 │ │ muncã şi în desfãşurarea activitãţilor de muncã (ergonomia│
 │ │ locului de muncã, echipament individual de protecţie, │
 │ │ echipamente de protecţie specifice şi mãsurile speciale de│
 │ │ operare cu agenţi chimici şi biologici, nivelul maxim │
 │ │ permis pentru zgomot şi vibraţii, factorii psihologici de │
 │ │ stres, reglementãri privind microclimatul, lumina, lucrul │
 │ │ cu calculatorul) │
 │ │ - Evaluarea riscurilor profesionale şi pregãtirea │
 │ │ personalului pentru cazurile deosebite (avarii, calamitãţi│
 │ │ şi accidente): asigurarea securitãţii personalului şi │
 │ │ acordarea primului ajutor, asigurarea şi protecţia │
 │ │ mediului, asigurarea şi protecţia utilajelor, bunurilor şi│
 │ │ documentelor │
 ├────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │2.8. Identificarea opţiunilor şi a │Modulul V "Autoeducaţia continuã - un drept şi o responsa- │
 │alternativelor în situaţia (ipoteticã) │bilitate" │
 │de şomaj │● Nu îmi gãsesc un loc de muncã - ce pot face şi ce │
 │3.4. Argumentarea necesitãţii │drepturi am? │
 │(auto)educaţiei continue │ - Calificarea, recalificarea - reorientarea profesionalã │
 │ │ - Ajutorul de şomaj │
 │ │ - Munca sezonierã - oportunitatea de angajare pe perioada │
 │ │ vacanţelor şcolare │
 │ │ - Instituţii de informare, consiliere, mediere în cãutarea│
 │ │ unui loc de muncã │
 │ │● Învãţarea permanentã │
 │ │ - Ce este şi de ce e necesarã? │
 │ │ - Formare şi reconversie profesionalã în condiţiile │
 │ │ pierderii/schimbãrii locului de muncã - unde gãsesc │
 │ │ furnizori, cum mã pot înscrie, utilitatea diplomei │
 │ │ - Învãţãmânt cu frecvenţã redusã, învãţãmânt deschis la │
 │ │ distanţã, e-learning, studiu individual │
 └────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────┘



                             Sugestii metodologice

    Metodele de predare-învãţare respectã principiul centrãrii învãţãrii pe individ şi conduc la dezvoltarea deprinderilor şi competenţelor integratoare, transferabile, utile individului atât în viaţa şcolarã, cât şi în cea socio-profesionalã sau familialã.
    Strategiile didactice respectã specificul activitãţilor de consiliere, dar şi particularitãţile grupurilor cu care se lucreazã. Sarcinile de lucru pot fi individuale sau de grup, solicitând participarea activã a fiecãrui elev. Accentul se pune pe strategii de lucru interactive.
    Cadrul didactic poate colabora, în derularea activitãţilor, cu: consilierul şcolar, pãrinţi, reprezentanţi ai agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncã/Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã (AJOFM/ANOFM), ai operatorilor economici, ai ONG-urilor.
    Strategiile de evaluare progresivã şi sumativã recomandate a fi utilizate includ:
    - autoevaluarea şi interevaluarea;
    - portofoliul personal;
    - observarea implicãrii elevilor în sarcinile individuale şi de grup.
    Competenţele generale şi specifice acestei discipline opţionale pot fi dezvoltate utilizând urmãtoarele metode şi tehnici:

    Modulul I "Vreau sã muncesc. Care sunt resursele mele?"
    ● Autoevaluare personalã
    ● Discuţii de grup
    ● Reflecţie asupra viziunii privind viitorul personal. Exerciţii de tipul: Ce vreau sã realizez în viaţã? Cum îmi doresc sã trãiesc? Ce îmi doresc sã fac? Ce îmi doresc sã am? Care este mediul în care doresc sã lucrez şi sã trãiesc? Cum îmi doresc viitorul? Cum "mã vãd" peste 5, 10 sau 20 de ani?
    ● Exerciţii de stabilire a obiectivelor pe termen scurt şi lung prin explorarea conexiunilor dintre planul personal, planul profesional şi planul social
    ● Exerciţii de elaborare a unui plan personal de dezvoltare personalã
    1. Cunoaşterea stãrii iniţiale - ce ştiu, ce ştiu sã fac (ce activitãţi pot realiza), ce situaţii (de muncã, de viaţã, de învãţare) pot rezolva acum
    2. Descrierea stãrii dorite - ce voi şti, ce voi şti sã fac, cât de complexe vor fi situaţiile/problemele pe care le voi putea rezolva
    3. Termene - în cât timp voi ajunge unde mi-am propus?
    4. Calea - Cum voi ajunge în starea doritã? Este corectã calea aleasã? (Respectã ea normele acceptate, tradiţiile etc.?) Cum verific dacã merg cãtre ţintele alese?
    5. Reflecţie - Este calea aleasã corectã? Termenele sunt realiste? Efortul necesar este rezonabil? Planul este realizabil? Sunt suficient de hotãrât/motivat?
    6. Succesul - Cum voi şti cã am ajuns unde mi-am propus? (reperele/jaloanele mãsurabile ale atingerii ţintelor)
    ● Crearea de hãrţi mentale care sã evidenţieze achiziţiile şi competenţele dobândite în diferite contexte (formal-nonformal, informal): Care sunt contextele în care am avut experienţe relevante de învãţare? Ce am învãţat în fiecare dintre ele? Care dintre ele mi-a plãcut mai mult? Am competenţe despre care nu ştiam?
    ● Reflecţie asupra experienţelor de învãţare din şcoalã, familie, grupul de prieteni, voluntariat şi a conexiunilor acestora cu un viitor posibil loc de muncã: Ce beneficii personale am avut din activitãţile desfãşurate? Cât de utile îmi sunt cele învãţate? Cât de variate şi complexe sunt situaţiile/problemele cotidiene sau de muncã pe care le pot soluţiona? Câte dintre acestea au solicitat activitãţi asemãnãtoare cu cele care sunt cerute de un loc de muncã? Ce şi cât de mult învaţã fiecare în familie, în cercul de prieteni, din unele activitãţi (hobby-uri) desfãşurate în timpul liber?
    ● Exerciţii de identificare a activitãţilor şcolare extracurriculare în care elevul se poate implica:
    - Proiecte şcolare (din cadrul disciplinelor de învãţãmânt care presupun investigaţie, proiectare, realizare, verificare/ probã, prezentare/promovare)
    - Activitãţi ştiinţifice, culturale-artistice şi sportive
      - activitãţi ştiinţifice (crearea de soft, investigaţii, competiţii etc.)
      - ateliere de creaţie (literaturã, teatru, muzicã, picturã, sculpturã, arte vizuale, dans etc.)
      - activitãţi sportive
      - cercuri (de dezbateri, tehnico-aplicative, turism, ecologie etc.)
    - Proiecte educaţionale ale unitãţii de învãţãmânt
      - proiecte de mediu (plantãri de arbori, întreţinere a mediului etc.)
      - proiecte civice (inserţia persoanelor cu dizabilitãţi, sprijinirea unor persoane bolnave sau în vârstã etc.)
    - Participare la activitãţile organizate în cadrul unor programe:
      - privind sãnãtatea (stil raţional de viaţã, donatori de sânge etc.) - Ministerul Sãnãtãţii, direcţiile de sãnãtate publicã, ONG-uri
      - privind lupta împotriva consumului de droguri (tutun, alcool, droguri) - Agenţia Naţionalã Antidrog, Ministerul Sãnãtãţii, ONG-uri
      - privind dezvoltarea democraţiei şi spiritului civic (primãria copiilor, curãţenia oraşului, reciclarea deşeurilor, sprijinirea copiilor/tinerilor aflaţi în dificultate, realizarea evenimentelor locale etc.)
    - Activitate de voluntariat
    ● Exerciţii de construire/prezentare a portofoliului, discuţie pe marginea documentelor incluse, a activitãţilor şi competenţelor personale
    Mesaje transmise elevilor prin activitãţile derulate:
    Nimeni nu te va alege dacã nu te cunoaşte.
    Întotdeauna se gãseşte ceva de fãcut pe mãsura priceperii şi puterilor tale.
    Fiecare experienţã de învãţare ne pregãteşte pentru viaţã.
    Nu te poţi maturiza dacã nu te implici.
    Când faci ceea ce îţi place rezultatele sunt mai bune.
    Reuşita în viaţã se obţine elaborând şi respectând un plan personal de împlinire personalã.

    Modulul II "Cãutarea unui loc de muncã. Care sunt informaţiile de care am nevoie şi cum le pot obţine?"
    ● Autoevaluare prin prisma criteriului privind nivelul şi corectitudinea informaţiilor despre ocupaţii care îl intereseazã pe elev: Cât de bine sunt informat despre ocupaţiile care mã intereseazã?
    ● Exerciţii de identificare a activitãţilor lucrative/de muncã şi a contextelor în care elevii au realizat aceste activitãţi
    ● Reflecţie asupra utilitãţii deprinderilor dobândite la un loc de muncã dorit
    ● Investigarea elementelor caracteristice: 1. ale activitãţilor economice; 2. ale profilurilor ocupaţionale de interes; 3. ale ocupaţiilor; 4. ale calificãrilor; 5. ale dinamicii ocupaţiilor de interes (exemplu: Ce competenţe crezi cã va trebui sã aibã peste 20 de ani un tehnician energetician?)
    ● Discuţii de grup privind: importanţa informãrii, cât de mare este abilitatea individualã de a se informa, credibilitatea informaţiilor şi verificarea lor etc.
    ● Investigare privind sursele de informare şi consiliere privind locurile de muncã disponibile pe piaţa muncii
    ● Dezbateri cu persoane angajate pe teme legate de ocupaţii
    ● Vizite la operatori economici, parteneri ai şcolii
    ● Exerciţii de dezvoltare a abilitãţilor în marketingul personal: întocmirea CV-ului, a scrisorii de intenţie, elaborarea portofoliului personal adecvat unor posturi precizate etc.
    ● Exerciţii de prezentare a competenţelor personale pe reţele de socializare sau profesionale, angajarea comunicãrii cu potenţiali angajatori
    ● Elaborarea dosarului personal
    ● Joc de rol cu tematici legate de interviul de angajare
    Mesaje transmise elevilor prin activitãţile derulate:
    Fii activ, informeazã-te!
    Trebuie sã ştii unde vrei sã ajungi ca sã fi sigur cã mergi pe drumul cel bun.
    Deciziile bune au la bazã informaţii corecte şi complete.
    Cel mai bun plan este cel realizat.
    Succesul are la bazã alegeri corecte.
    Nimeni nu te va alege dacã nu te cunoaşte.

    Modulul III "Primul loc de muncã - documentele de angajare, specificul muncii, antreprenoriat"
    ● Analizarea, dupã criterii date, a unor contracte individuale de muncã
    ● Reflecţie asupra elementelor de completitudine şi corectitudine ale unui contract individual de muncã
    ● Discuţii de grup pe teme legate de contractul individual de muncã, cum îţi poţi creşte valoarea pe piaţa muncii, care sunt aspectele atractive ale locurilor de muncã şi care sunt constrângerile etc.
    ● "Harta" caracteristicilor principale ale diferitelor relaţii de muncã (angajator public, privat, naţional, multinaţional etc.)
    ● Inventarierea drepturilor pe piaţa muncii
    ● Exerciţii de dezvoltarea a abilitãţilor antreprenoriale: 1. demararea unei afaceri; 2. proceduri de accesare a unor fondurilor pentru tineret; 3. reflecţie autoevaluativã asupra nivelului de autonomie în afaceri/pe piaţa muncii etc.
    Mesaje transmise elevilor prin activitãţile derulate:
    Fii activ, informeazã-te!
    O bunã cunoaştere stã la baza alegerilor corecte.
    Primul loc de muncã - primul pas cãtre împlinirea personalã.
    Promisiunile trebuie respectate.
    Omul potrivit la locul potrivit
    Munca de calitate este evidenţiatã cu claritate.

    Modulul IV "Sãnãtatea şi protecţia în muncã"
    ● Exerciţii de evaluare din punctul de vedere al siguranţei personale a unor profesii (îmbinând caracteristicile personale, competenţele dovedite/sigure, caracteristicile locului de muncã/mediului de muncã, tipurile de activitãţi de muncã, responsabilitatea etc.)
    ● Lista ocupaţiilor/domeniilor de interes adnotatã cu zonele permise/acceptate, respectiv de evitat/inacceptabile determinate de caracteristicile personale
    ● Dezbateri în grup privind conduita adecvatã în muncã
    ● Joc de rol cu tematici legate de sãnãtatea şi protecţia în muncã (joc care sã permitã dezbateri legate de rãspunderea personalã, rãspunderea colectivã, rãspunderea angajatorului, rãspunderea angajatului din perspectiva pregãtirii profesionale etc.)
    ● Realizarea de proiecte sub titlul "Profesii şi condiţii specifice de muncã", realizate şi evaluate prin prisma unor criterii care vizeazã sãnãtatea şi securitatea în muncã
    Mesaje transmise elevilor prin activitãţile derulate:
    Munceşte legal pentru a fi protejat.
    Paza bunã trece primejdia rea.
    Eşecul de moment nu trebuie sã conducã la abandon.

    Modulul V "Autoeducaţia continuã - un drept şi o responsabilitate"
    ● Exerciţii de conturare a universului emoţional al persoanelor care doresc sã munceascã, dar nu îşi gãsesc loc de muncã, orientate pe dezvoltarea încrederii în reuşitã şi a perseverenţei
    ● Brainstorming focalizat pe identificarea cãilor de rezolvare a unor situaţii de crizã în viaţa tinerilor
    ● Identificarea calificãrilor pentru care sunt necesare eforturi relativ mici de dobândire a unor competenţe care, împreunã cu competenţele personale confirmate, sã conducã spre o altã calificare
    ● Simularea procedurilor de obţinere a ajutorului de şomaj
    ● Inventarierea instituţiilor şi a datelor de contact ale acestora, care oferã informare, consiliere şi mediere în cãutarea unui loc de muncã
    ● Discuţii în grup privind condiţiile în care persoanele angajate îşi pot pãstra locul de muncã în contextul modificãrii activitãţilor şi competenţelor profesionale necesare (proiecţie în timp a evoluţiei cerinţelor locului de muncã)
    ● Reflecţie asupra necesitãţii de învãţare permanentã din perspectiva locului de muncã dorit
    Mesaje transmise elevilor prin activitãţile derulate:
    Viitorul se reconstruieşte în fiecare clipã.
    Succesul are la bazã identificarea şi valorificarea oportunitãţilor.

                                 Bibliografie:

    Constituţia României, republicatã
    Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
    Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicat
    Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
    Legea nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizãrii sociale
    Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncã, republicatã
    Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
    Legea securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006, cu modificãrile ulterioare
    Normele metodologice de aplicare a Legii securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
    Legea nr. 307/2006 privind apãrarea împotriva incendiilor, cu modificãrile ulterioare
    Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
    *** Access to Success. Lifelong Guidance for Better Learning and Working in Europe (2010), European Centre for the Development of Vocational Training CEDEFOP, Luxembourg, Publications Office of the European Union http://www.cedefop.europa.eu/EN/publications/15762.aspx
    Bãban, A. (coord.) (2001), Consiliere educaţionalã, Cluj-Napoca, Imprimeria Ardealul
    Bãban, A., Petrovai, D., Lemeni, G. (2002), Consiliere şi Orientare, Bucureşti, Humanitas Educaţional
    Burt, Shelley. (1999), Fii pregãtit pentru interviu, Bucureşti, Editura Tehnicã
    *** Career Guidance and Public Policy: Bridging the Gap (2004), Oragnisation for Economic Cooperation and Development OECD
    http://ktl.jyu.fi/ktl/elgpn/aims/documents9
    Dumitru, I. A. (2008), Consiliere psihopedagogicã, Iaşi, Editura Polirom
    Jigãu, M. (2001), Consilierea carierei, Bucureşti, Editura Sigma
    Jigãu M. et al. (2006), Analiza nevoilor de consiliere permanentã, Bucureşti, Editura Afir
    Jigãu, M. (coord.) (2006), Consilierea carierei. Compendiu de metode şi tehnici, Bucureşti, Editura Sigma
    McMahon, M., & Patton, W. (2006), Career Counselling: Constructivist Approaches, London and New York, Routledge, Taylor and Francis Group
    *** Memorandum asupra învãţãrii permanente (2000), Comisia Europeanã
    http://www.edu.ro/index.php/articles/10409
    Nathan R., & Hill, L. (2006), Career Counselling (Counselling in Practice Series), London and New Delphi, Sage Publications, Thousands Oaks
    *** Resolution on Better Integrating Lifelong Guidance into Lifelong Learning Strategies (2008), The Council of European Union
    http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/08/st15/st15030.en08.pdf
    *** Resolution on Strengthening Policies, Systems and Practices in the Field of Guidance Throughout Life in Europe (2004), The Council of European Union
    http://register.consilium.eu.int/pdf/en/04/st09/st09286.en04.pdf
    Salade D. (1998), Om şi profesiune, Cluj-Napoca, Editura Dokia
    Tomşa, G. (2005), Consilierea şi orientarea în şcoalã, Bucureşti, Editura Credis
    Tomşa, G. (1999), Orientarea şi dezvoltarea carierei la elevi, Bucureşti, Casa de Editurã şi Presã Viaţa Româneascã
    Jigãu, M. (2003), Tehnologiile informatice şi de comunicare în consilierea carierei, Bucureşti, Editura Afir
    Watts, A. G., Law, B., K., John B., Kidd, J., Hawthorn, R. (1996), Rethinking careers education and guidance. Theory, policy and practice, London & N. Y., Routlege, Taylor & Francis Group

    Resurse:
    http://www.mmuncii.ro/ro
    www.anofm.ro
    www.edu.ro
    www.ise.ro
    www.euroguidane.ise.ro
    www.go.ise.ro
    http://www.gnac.ro/
    http://www.gnac.ro/biblioteca/
    http://www.gnac.ro/biblioteca/documente-si-instrumente-europene/
    http://www.anc.gov.ro/
    http://www.cnfpa.ro

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016