Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.729 din 28 decembrie 2011  pentru modificarea Instructiunilor de completare a documentului administrativ in format electronic (e-DA) utilizand aplicatia EMCS-RO de control al miscarilor cu produse accizabile in regim suspensiv de accize, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.434/2010    Twitter Facebook
Cautare document

ORDIN nr. 3.729 din 28 decembrie 2011 pentru modificarea Instructiunilor de completare a documentului administrativ in format electronic (e-DA) utilizand aplicatia EMCS-RO de control al miscarilor cu produse accizabile in regim suspensiv de accize, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.434/2010

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 942 din 30 decembrie 2011


    Ţinând cont de prevederile art. 206^32 şi 206^34 din titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de calendarul de implementare al EMCS şi specificaţiile funcţionale ale sistemului destinat urmãririi deplasãrilor de produse accizabile în regim suspensiv de accize, prin implementarea sistemului informatizat,
    în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã emite urmãtorul ordin:

    ART. I
    Instrucţiunile de completare a documentului administrativ în format electronic (e-DA) utilizând aplicaţia EMCS-RO de control al mişcãrilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize, aprobate prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã nr. 2.434/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 septembrie 2010, se modificã şi se înlocuiesc cu anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. II
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

          p. Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã,
                              Dragoş George Bogdan

    Bucureşti, 28 decembrie 2011.
    Nr. 3.729.


    ANEXÃ
    (Anexa la Ordinul nr. 2.434/2010)

                                  INSTRUCŢIUNI
                 de completare a documentului administrativ în
              format electronic (e-DA) utilizând aplicaţia EMCS-RO
                 de control al mişcãrilor cu produse accizabile
                          în regim suspensiv de accize

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    1. În înţelesul prezentelor instrucţiuni se folosesc urmãtoarele abrevieri:


 ┌──────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
 │ Abreviere │ Semnificaţie │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │ANAF │Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │ANV │Autoritatea Naţionalã a Vãmilor │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │ARC │cod de referinţã administrativ unic al e-DA,identificator│
 │ │unic al unui e-DA alocat de aplicaţia EMCS-RO pentru │
 │ │identificarea operaţiunii │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │e-DA │document administrativ electronic │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DA │document administrativ │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DAU │document administrativ unic │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DJAOV │direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale sau│
 │ │a municipiului Bucureşti │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DRAOV │direcţia regionalã pentru accize şi operaţiuni vamale │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │BV │birou vamal │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │CLA │Compartimentul de legãturi pentru accize │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │Cod fiscal │Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile │
 │ │şi completãrile ulterioare │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │Cod vamal │ Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 │
 │ │octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │Destinatar │persoana autorizatã care primeşte un produs accizabil. │
 │ │Autoritatea competentã teritorialã corespondentã este │
 │ │denumitã "Autoritate competentã de destinaţie" │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │ECS-RO │sistem de control al exportului │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │EMCS │sistem de control al mişcãrii produselor accizabile în │
 │ │regim suspensiv de accize │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │EMCS-RO │aplicaţie naţionalã de control al mişcãrii produselor │
 │ │accizabile în regim suspensiv de accize │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │Expeditor │persoana autorizatã care expediazã produse accizabile. │
 │ │Autoritatea vamalã teritorialã corespondentã este │
 │ │denumitã "Autoritate vamalã de expediere" │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DOP │denumire de origine protejatã potrivit Regulamentului │
 │ │ (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 │
 │ │privind organizarea comunã a pieţei vitivinicole, de │
 │ │modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999 , a │
 │ │ Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003 , a Regulamentului (CE)│
 │ │ nr. 1.290/2005 şi a Regulamentului (CE) nr. 3/2003 şi de │
 │ │abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 şi a │
 │ │ Regulamentului nr. 1.493/1999 │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │IGP │indicaţie geograficã protejatã potrivit Regulamentului │
 │ │ (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │MFP │Ministerul Finanţelor Publice │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │SM │stat membru │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │Norme │Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 │
 │ │privind Codul fiscal, aprobate prin Hotãrârea Guvernului │
 │ │nr. 44/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │Regulamentul EMCS │ Regulamentul (CE) nr. 684/2009 al Comisiei din 24 iulie │
 │ │2009 de implementare a Directivei 2008/118/CE a │
 │ │Consiliului în ceea ce priveşte procedurile informatizate│
 │ │pentru deplasarea produselor accizabile în regim │
 │ │suspensiv de accize │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │Regulamentul vamal│ Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie │
 │ │1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a │
 │ │ Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de │
 │ │instituire a Codului Vamal Comunitar │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │SEED │Sistemul pentru schimbul de date privind accizele - baza │
 │ │de date electronicã menţionatã la art. 22 alin. (1) din │
 │ │ Regulamentul (CE) nr. 2.073/2004 al Consiliului din 16 │
 │ │noiembrie 2004 privind cooperarea administrativã în │
 │ │domeniul accizelor │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │UF │utilizator final │
 ├──────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
 │XML │limbaj care permite definirea documentelor ce conţin │
 │ │informaţii într-un mod structurat │
 └──────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘



    2. EMCS-RO este aplicaţia de control al mişcãrilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize, bazatã pe transmiterea electronicã a datelor, structurate în conformitate cu standardele agreate ale mesajelor. Aceste mesaje nu înlocuiesc documentele pe suport hârtie şi formalitãţile care se efectueazã potrivit art. 206^31 alin. (7) şi (8) din Codul fiscal.
    3. Neîndeplinirea obligaţiilor privind emiterea şi transmiterea unui e-DA atrage aplicarea mãsurilor legale care se impun, potrivit Codului fiscal.
    4. Structura şi conţinutul mesajelor schimbate sunt conforme cu anexa I la Regulamentul EMCS.
    5. În mişcarea produselor accizabile în regim suspensiv de accize locul de expediere este un antrepozit fiscal sau un BV unde produsele au fost puse în liberã circulaţie, iar destinatarul este un operator economic autorizat sã primeascã produse accizabile, un destinatar scutit în sensul art. 206^56 din codul fiscal sau un loc unde produsele accizabile pãrãsesc teritoriul comunitar.
    6. Expeditorul este obligat sã trimitã e-DA înainte de expedierea produselor.
    7. Principalele documente electronice utilizate în aplicaţia EMCS-RO pe baza cãrora se genereazã mesaje sunt:
    a) e-DA;
    b) cerere de anulare;
    c) cerere de schimbare a destinatarului şi implicit a locului iniţial de destinaţie;
    d) cerere de transbordare;
    e) raport de primire - înregistrarea rezultatului controlului la destinaţie;
    f) cerere de divizare;
    g) cerere de atenţionare/respingere;
    h) explicaţii privind diferenţele cantitative (minusuri sau plusuri);
    i) explicaţii privind întârzierea.
    8. În aplicaţia EMCS-RO, mesajele se transmit dupã cum urmeazã:
    8.1. între operatorii economici din România autorizaţi sã expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii economici autorizaţi sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv de accize, via autoritatea vamalã în a cãrei arie de competenţã se aflã expeditorul, respectiv destinatarul;
    8.2. între operatorii economici din România autorizaţi sã expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi un BV de frontierã de ieşire din spaţiul comunitar, via autoritatea vamalã teritorialã în a cãrei arie de competenţã se aflã expeditorul;
    8.3. între operatorii economici din România autorizaţi sã expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii economici din alte SM, autorizaţi sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv de accize, via autoritatea vamalã teritorialã de expediere;
    8.4. între operatorii economici din alte SM autorizaţi sã expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii economici din România, autorizaţi sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv de accize, via autoritatea competentã în a cãrei arie de competenţã se aflã expeditorul;
    8.5. între operatorii economici din alte SM autorizaţi sã expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi un BV de frontierã de ieşire din spaţiul comunitar situat în România, via autoritatea vamalã competentã în a cãrei arie de competenţã se aflã expeditorul.
    9. Accesul la aplicaţia EMCS-RO este acordat de cãtre ANV operatorilor economici autorizaţi sã expedieze şi/sau sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv de accize, potrivit instrucţiunilor privind accesul operatorilor economici la aplicaţia de control al mişcãrilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize EMCS-RO.
    10. (1) Un destinatar din România care doreşte sã primeascã produse accizabile într-un loc de livrare directã trebuie sã solicite în scris, la autoritatea vamalã, posibilitatea utilizãrii opţiunii şi sã indice adresa exactã a locului de livrare directã, pentru fiecare operaţiune derulatã.
    (2) Antrepozitarul autorizat sau destinatarul înregistrat va adresa solicitarea privind utilizarea opţiunii de livrare directã la autoritatea vamalã centralã.
    (3) Destinatarul înregistrat care primeşte doar ocazional produse accizabile în regim suspensiv de accize va adresa solicitarea la autoritatea vamalã teritorialã care a emis autorizaţia.
    11. Ca regulã generalã, containerul în care sunt transportate produsele accizabile în regim suspensiv de accize este sigilat corespunzãtor, cu sigiliul antrepozitului fiscal expeditor sau cu sigiliul autoritãţii vamale, în cazul transporturilor de alcool etilic nedenaturat.
    12. (1) Atunci când în acelaşi mijloc de transport sunt încãrcate atât produse accizabile care circulã în regim suspensiv de accize, cât şi alte produse, se efectueazã sigilarea mijlocului de transport, iar identificarea mãrfurilor se realizeazã prin descrierea precisã a produselor în documentele însoţitoare.
    (2) Produsele trebuie separate şi etichetate, astfel încât cele plasate în regim suspensiv de accize sã poatã fi uşor identificate.

    CAP. II
    Completarea e-DA în aplicaţia EMCS-RO

    13. e-DA este completat de cãtre operatorul economic expeditor conectat la aplicaţia EMCS-RO, utilizând numele de utilizator şi parola comunicate la primirea autorizaţiei pentru accesul la aplicaţia EMCS-RO.
    14. (1) Operatorii economici conectaţi la aplicaţia EMCS-RO au obligaţia de a completa corect toate rubricile din e-DA, pentru a evita erorile care ar putea sã aparã la momentul verificãrii de cãtre aplicaţia EMCS-RO.
    (2) La apariţia unei erori, în pagina de lucru a aplicaţiei sunt afişate informaţii privind câmpurile eronat introduse sau datele lipsã ce trebuie introduse în câmpurile obligatorii din ecranul descris.
    (3) Pentru mai multe informaţii utilizatorul poate accesa butonul "Ajutor".
    (4) Rubricile obligatorii de completat ale e-DA sunt marcate cu simbolul *.
    15. (1) Codurile utilizate în aplicaţia EMCS-RO sunt prevãzute în anexa II la Regulamentul EMCS, şi anume: coduri lingvistice, codul de referinţã administrativ unic, codurile standard ale SM, codurile de ţarã, codurile autoritãţii fiscale/vamale, codul tipului garantului, codul modului de transport, codul unitãţii de transport, codurile ambalajelor, codul motivului anulãrii, codurile produselor accizabile, codurile unitãţilor de mãsurã.
    (2) Prin excepţie, pentru Grecia, codul utilizat este EL, în loc de GR, iar pentru Regatul Unit, trebuie sã se foloseascã GB, în loc de UK.
    16. (1) Aplicaţia EMCS-RO verificã e-DA, pentru a se asigura cã proiectele de documente electronice transmise de expeditor respectã informaţiile furnizate la autorizarea operatorului economic.
    (2) Validarea e-DA implicã, fãrã restricţii, verificarea completã a structurii şi conţinutului documentului, a codurilor de accize ale operatorilor economici autorizaţi sã deruleze operaţiuni cu produse accizabile în regim suspensiv de accize, verificarea suplimentarã a datelor în privinţa garanţiei şi a codurilor de produs accizabil.
    (3) Autoritatea vamalã de expediere valideazã proiectul de e-DA pe baza informaţiilor din SEED şi a informaţiilor naţionale potenţial complementare.
    (4) Dupã validare, se atribuie e-DA-ului un ARC, care este returnat automat expeditorului.
    (5) Dupã alocarea ARC-ului, expeditorul poate iniţia expedierea produselor accizabile în regim suspensiv de accize.
    (6) Autoritatea vamalã de expediere trimite formularul e-DA cãtre autoritatea competentã de destinaţie.
    17. (1) În pagina de conectare la aplicaţia EMCS-RO, dupã introducerea numelui de utilizator şi a parolei, prin accesarea butonului "Introduceţi", ecranul principal al aplicaţiei devine disponibil.
    (2) Ecranul principal al aplicaţiei cuprinde meniul principal, bara de navigare, butonul "Ajutor", spaţiul de lucru, filele şi butoanele de comandã.
    (3) Pe pagina de start se pot vizualiza ultimele mişcãri, inclusiv cele cu termen declarat depãşit.
    (4) Aplicaţia permite utilizarea opţiunilor de comenzi rapide pentru a crea o mişcare sau pentru a cãuta o mişcare existentã şi accesul la rubricile "Noutãţi", "Funcţii noi", "Linkuri" şi "Documente oficiale".
    18. Utilizatorul conectat la aplicaţie are posibilitatea:
    a) creãrii şi monitorizãrii mişcãrilor de produse accizabile în regim suspensiv de accize;
    b) transmiterii unui mesaj de anulare, schimbare de destinaţie, transbordare, raport de primire, divizare, atenţionare/respingere, explicaţie privind diferenţele cantitative şi/sau întârzierea pentru mişcãrile iniţiate deja; c) cãutãrii unei mişcãri în baza unei liste de criterii de cãutare;
    d) importãrii proiectelor în format .xml localizate şi memorate pe un alt sistem informatic.

    CAP. III
    Crearea unei mişcãri

    19. (1) O mişcare poate fi creatã prin accesarea în meniul principal a butonului ,,Creeazã mişcare".
    (2) Pentru a previzualiza un e-DA se acceseazã butonul "Vizualizeazã proiectul".
    (3) Pentru transmiterea unui proiect de e-DA autoritãţii vamale de expediere se selecteazã butonul "Transmite".
    (4) Pentru a anula un e-DA acceptat de sistem se acceseazã butonul "Anulare".
    (5) Un e-DA constã în urmãtoarele secţiuni de document, care trebuie completate înainte de a transmite documentul:
    - "Informaţii generale", care cuprind informaţii despre expediere, destinaţie, garanţie, transport şi certificate;
    - "Informaţii expediere produse", care cuprind tipuri de produse, cantitãţi şi ambalaje.
    20. (1) În situaţia în care e-DA se întocmeşte pentru mai multe produse accizabile se completeazã informaţiile aferente fiecãrui produs, separat, adãugând un nou reper într-o nouã filã a secţiunii "Informaţii expediere produse".
    (2) Un e-DA poate fi depus pentru un numãr maxim de 3 produse.
    21. Regulile de completare a rubricilor din e-DA sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentele instrucţiuni.

    CAP. IV
    Monitorizarea stãrii unei mişcãri

    22. Pentru fiecare mişcare iniţiatã, în funcţie de rolul utilizatorului (expeditor sau destinatar), aplicaţia permite monitorizarea stãrii mişcãrii.
    23. Starea unui e-DA transmis autoritãţii vamale de expediere poate fi vizualizatã accesând butonul "Mişcãri", apoi "Rezultate e-DA identificate local", unde se regãsesc toate mişcãrile disponibile, cu detaliile de bazã.
    24. Din pagina principalã "Acasã" se introduc criterii de filtrare în secţiunea "Cautã e-DA local". În pagina "Rezultate e-DA identificate local" se acceseazã butonul "Cãutare".
    25. Prin selectarea butonului "Cãutare avansatã" din secţiunea "Cautã e-DA local" este posibilã cãutarea dupã o serie prestabilitã de criterii de cãutare.
    26. Accesând ARC-ul aferent fiecãrei mişcãri pot fi obţinute informaţii suplimentare despre mişcarea respectivã.

    CAP. V
    Formalitãţi efectuate de expeditor

    A. Transmiterea unui proiect e-DA
    27. (1) Expeditorul are posibilitatea salvãrii pe discul local a proiectului unui e-DA în format .xml.
    (2) Încãrcarea unui fişier .xml de pe discul local este o modalitate de a genera un nou proiect de e-DA.
    28. (1) Dupã completarea, verificarea, stocarea şi transmiterea e-DA de cãtre expeditor, acesta poate fi vizualizat la autoritatea vamalã, în starea:
    a) acceptat, când e-DA-ul este validat, iar produsele au pãrãsit locul de expediere ori dupã anularea unei operaţiuni de export, când a avut loc o schimbare de destinaţie;
    b) acceptat pentru export, în cazul scenariului de export, când e-DA-ul este validat, iar autoritatea vamalã de expediere aşteaptã declaraţia anticipatã de export din aplicaţia ECS-RO;
    c) în timpul exportului, când produsele sunt gata a fi exportate în afara Comunitãţii Europene în urma unei verificãri încrucişate pozitive a informaţiilor din aplicaţia ECS-RO cu informaţiile din aplicaţia EMCS-RO;
    d) refuzat, când produsele sunt refuzate de destinatar sau când din cauza neconcordanţelor dintre documente exportul a fost întrerupt;
    e) parţial refuzat, când produsele sunt refuzate parţial de cãtre destinatar;
    f) respins, când mişcarea este respinsã de cãtre destinatar înainte de primirea produselor;
    g) anulat, când e-DA-ul a fost anulat de cãtre expeditor înaintea expedierii produselor;
    h) livrat, când produsele au fost livrate şi acceptate de cãtre destinatar ori pãrãsirea teritoriului comunitar a fost confirmatã de cãtre autoritatea vamalã;
    i) deviat, când destinaţia e-DA-ului a fost schimbatã cãtre alt destinatar;
    j) închis manual, când e-DA-ul a fost închis manual la autoritatea vamalã de expediere;
    k) înlocuit, când în urma unei operaţiuni de divizare e-DA este înlocuit cu alte e-DA;
    l) oprit, când mişcarea a fost întreruptã şi opritã fizic.
    (2) În cazul în care DA este emis în procedurã alternativã şi documentul este preluat ulterior în aplicaţia EMCS-RO-Mişcãri, e-DA poate fi vizualizat la autoritatea vamalã în starea:
    a) în curs, când e-DA este invalid semantic şi se aşteaptã o evaluare a informaţiilor conţinute de cãtre un lucrãtor vamal;
    b) eliberat, când e-DA a fost eliberat, dupã ce a fost analizat de cãtre un lucrãtor vamal;
    c) blocat, când informaţiile din e-DA au fost evaluate de lucrãtorul vamal şi se decide blocarea e-DA.
    29. (1) În vederea expedierii produselor accizabile în regim suspensiv de accize expeditorul va stabili termenul-limitã în care produsele trebuie prezentate la destinaţie, luând în considerare urmãtoarele elemente:
    a) mijlocul de transport utilizat;
    b) traseul;
    c) alte prevederi legale care pot influenţa transportul.
    (2) Termenul-limitã se completeazã în e-DA, sub formã de numãr de zile sau ore, şi reprezintã numãrul de zile calendaristice ori numãrul de ore pânã la care produsele trebuie prezentate la destinaţie.
    30. În cazul în care produsele accizabile provenite din import capãtã statut comunitar prin punerea în liberã circulaţie la o/un DJAOV/BV şi urmeazã a fi plasate într-un antrepozit fiscal, expeditorul va înscrie în aplicaţia EMCS-RO numãrul declaraţiei vamale de punere în liberã circulaţie.
    31. (1) Prin verificare manualã complementarã autoritatea vamalã de expediere comparã conţinutul declaraţiei vamale de punere în liberã circulaţie cu datele înscrise în e-DA.
    (2) Produsele pot pãrãsi locul de expediere numai dupã ce rezultatul comparaţiei de la subpct. (1) este satisfãcãtor şi formalitãţile vamale din care rezultã cã produsele accizabile au fost puse în liberã circulaţie sunt finalizate.
    32. Importatorii care intenţioneazã sã punã în liberã circulaţie produse accizabile în regim suspensiv de accize au obligaţia de a depune cererea privind acordarea autorizaţiei de expeditor înregistrat prevãzutã în anexa nr. 55 din titlul VII la norme, în vederea preluãrii datelor de identificare şi atribuirii codului de accizã, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.661/2008 pentru aprobarea configuraţiei Codului de accize şi a Nomenclatorului codurilor de produse accizabile armonizate.
    33. Produsele accizabile pot pãrãsi locul de expediere numai dupã ce au fost îndeplinite formalitãţile corespunzãtoare privind:
    a) emiterea e-DA şi alocarea ARC-ului de cãtre sistemul informatic;
    b) sigilarea containerelor;
    c) tipãrirea documentului e-DA din aplicaţia EMCS-RO, document care va însoţi transportul;
    d) punerea în liberã circulaţie în cazul importului.
    B. Anularea unui e-DA
    34. (1) Expeditorul poate efectua anularea unui e-DA anterior acceptat de sistem, într-un interval de 30 de minute de la alocarea ARC-ului, numai înainte de pãrãsirea efectivã a locului de expediere.
    (2) Anularea nu poate fi efectuatã dacã autoritatea vamalã de expediere a primit de la destinatar mesajul "Raport de primire".
    (3) Motivele pentru care un e-DA poate fi anulat în intervalul prevãzut la subpct. (1) sunt urmãtoarele:
    - eroare în date, de exemplu: datele completate în e-DA nu corespund transportului de produse;
    - un eveniment care face ca mişcarea sã nu mai aibã loc.
    (4) Prin excepţie de la prevederile subpct. (1), în cazul în care sunt observate erori în mesajele transmise şi produsele urmeazã a fi livrate cãtre acelaşi destinatar, anularea e-DA poate fi realizatã numai la BV de expediţie, dupã efectuarea unui raport de eveniment, cu aprobarea directorului DRAOV.
    (5) Dacã destinatarul refuzã primirea produselor înainte ca acestea sã ajungã la destinaţie şi tranzacţia comercialã trebuie anulatã, expeditorul va da o nouã destinaţie produselor, prin redirecţionarea transportului în integralitate înapoi la locul de expediere sau cãtre un alt destinatar autorizat şi întocmirea raportului de primire de cãtre noul destinatar.
    (6) În urma analizei de risc, autoritatea vamalã de expediere poate controla ulterior dacã produsele au pãrãsit antrepozitul fiscal expeditor.
    35. Dupã accesarea butonului "Anulare", expeditorul completeazã câmpurile din proiectul de mesaj de anulare şi transmite mesajul autoritãţii vamale de expediere.
    C. Schimbarea destinaţiei
    36. În cazul schimbãrii destinaţiei, noul destinatar sau noul loc de livrare poate fi:
    a) un antrepozit fiscal, incluzând şi cazul în care are acelaşi cod de accizã ca şi antrepozitul expeditor;
    b) locaţia unui destinatar înregistrat din alt SM;
    c) un utilizator final sau beneficiarul unei scutiri directe;
    d) o/un DJAOV/BV cu rol de export.
    37. (1) Pentru schimbarea destinaţiei unei mişcãri cu produse accizabile în regim suspensiv de accize, expeditorul actualizeazã datele pentru a menţiona noul destinatar sau noul loc de livrare prin accesarea rubricii "Mişcare" > "Monitorizare mişcãri" şi selectarea mişcãrii prin accesarea ARC-ului aferent acesteia.
    (2) Se acceseazã butonul "Schimbare destinaţie" > "Creeazã".
    38. Aplicaţia EMCS-RO valideazã autenticitatea noilor date conform aplicaţiilor complementare.
    D. Transbordarea
    39. Prin intermediul acestui proces, expeditorul poate introduce informaţiile privind transbordarea, odatã ce produsele au pãrãsit locul de expediere. Înainte de ieşirea produselor din antrepozitul fiscal de expediere nu este posibilã introducerea informaţiilor privind transbordarea.
    40. Procesul de transbordare se aplicã atunci când este necesar a se actualiza numai informaţiile privind transbordarea. În cazul în care se combinã introducerea informaţiilor privind transbordarea cu schimbarea destinaţiei, se aplicã opţiunea de schimbare a destinaţiei. Dacã mişcarea urmeazã a fi divizatã, se aplicã opţiunea de divizare.
    41. Expeditorul selecteazã acţiunea "Transbordare" din ecranul "Detalii document" pentru a introduce informaţiile privind transbordarea unei mişcãri "Acceptate" sau "Exportate" care a fost afişatã în ecranul "Detalii document".
    42. Pentru a introduce informaţiile privind transbordarea unei mişcãri, expeditorul are posibilitatea de a actualiza oricare dintre informaţiile urmãtoare:
    - organizatorul transportului;
    - transportatorul;
    - detaliile transportului;
    - modul de transport.
    43. (1) Pentru a accesa opţiunea de transbordare, din meniul principal se selecteazã la rubrica "Mişcare" > "Rezultate e-DA identificate local" şi se selecteazã o mişcare fãcând clic pe ARC-ul acesteia.
    (2) Se acceseazã butonul "Transbordare".
    (3) Pentru a introduce transbordarea, se acceseazã butonul "Creare".
    (4) Pentru a previzualiza proiectul de introducere a transbordãrii, se acceseazã butonul "Vizualizare proiect".
    44. Transbordarea produselor dintr-un mijloc de transport în unul sau mai multe mijloace de transport poate fi realizatã numai sub supraveghere vamalã. Rubrica 16 din DA va fi completatã corespunzãtor (manual, cu pixul şi cu litere de tipar, semnat şi ştampilat de lucrãtorul vamal de la DJAOV/BV cea/cel mai apropiatã/apropiat de locul evenimentului). Lucrãtorul vamal va introduce informaţiile în aplicaţie prin crearea unui raport de eveniment.
    45. (1) Atunci când pe parcursul transportului a fost schimbat numai capul tractor (fãrã a avea loc descãrcarea sau transbordarea produselor), în rubrica 16 din DA se vor înscrie numãrul de înmatriculare şi naţionalitatea noului cap tractor.
    (2) În aceastã situaţie nu este necesarã vizarea documentului de cãtre autoritatea vamalã, iar datele vor fi introduse în aplicaţia EMCS-RO de destinatar, în "Raportul de primire", la rubrica "Informaţii complementare".
    E. Divizarea
    46. Divizarea e-DA în mai multe e-DA va fi posibilã dupã data de 1 ianuarie 2012.
    47. În cazul în care expeditorul decide divizarea transportului de produse energetice, va accesa ARC-ul corespunzãtor mişcãrii ce urmeazã a fi divizate şi va crea e-DA-urile aferente noilor mişcãri, prin selectarea opţiunii "Divizare". Expeditorul va completa toate rubricile din noile e-DA create.
    F. Explicaţii de întârziere
    48. În cazul în care livrarea produselor este întârziatã, expeditorul sau destinatarul trebuie sã ofere explicaţii indiferent dacã primeşte sau nu o notificare privind expirarea raportului de primire ori privind expirarea schimbãrii destinaţiei, dupã caz.
    49. (1) În meniul principal se selecteazã e-DA pentru care se doreşte a se oferi explicaţii de întârziere, se acceseazã butonul "Notificãri/Explicaţii întârziere"/"Creeazã explicaţie", unde se introduc motivul întârzierii şi informaţii complementare.
    (2) Explicaţia este acceptatã în sistem prin accesarea butonului "Transmitere".
    G. Explicaţii privind diferenţele cantitative (minusuri/plusuri)
    50. La livrarea produselor, atunci când se constatã diferenţe cantitative, expeditorul sau destinatarul pot oferi explicaţii în vederea evaluãrii motivelor pentru care au fost înregistrate diferenţele. Transmiterea explicaţiilor este opţionalã.
    51. În meniul principal se selecteazã e-DA pentru care se doreşte a se oferi explicaţii privind diferenţele cantitative şi se acceseazã butonul "Explicaţii diferenţe cantitative"/"Creeazã explicaţie", unde se completeazã informaţiile obligatorii.
    H. Atenţionare/Respingere
    52. Destinatarul poate emite o atenţionare sau poate sã respingã e-DA înainte de sosirea produselor dacã nu a comandat produsele sau dacã descrierea produselor nu corespunde comenzii fãcute. În cazul în care destinatarul nu aştepta produsele descrise în e-DA, va respinge e-DA. În cazul în care e-DA nu corespunde comenzii fãcute, destinatarul poate aştepta primirea produselor pentru a le verifica la locul de livrare.
    53. Dacã e-DA este respins, expeditorul este aşteptat sã iniţieze o schimbare de destinaţie, o divizare sau sã anuleze mişcarea dacã produsele n-au pãrãsit locul de expediţie.
    54. Dacã destinatarul nu respinge e-DA, ci doar emite o atenţionare, expeditorul poate lãsa mişcarea sã continue, poate iniţia o schimbare de destinaţie ori o divizare, dupã caz, sau poate anula e-DA dacã produsele nu au pãrãsit locul de expediţie.
    55. În meniul principal se selecteazã e-DA pentru care se doreşte emiterea unei atenţionãri sau respingerea şi se acceseazã butonul "Atenţionare/respingere"/"Creeazã", unde se completeazã informaţiile obligatorii. Dacã opţiunea "Indicator de respingere e-DA" este bifatã, este necesarã completarea câmpului "Motiv atenţionare/Respingere".

    CAP. VI
    Formalitãţi la autoritatea vamalã de expediere

    56. Autoritatea vamalã de expediere faciliteazã procesul de mişcare a produselor accizabile în regim suspensiv de accize, comunicând cu expeditorul, cu autoritatea competentã de destinaţie şi cu autoritãţile competente ale SM interesate a primi informaţii despre un transport care tranziteazã teritoriul comunitar respectiv, asigurând transparenţa acestuia pentru toţi operatorii economici implicaţi.
    57. (1) Autoritatea vamalã de expediere gestioneazã validarea proiectelor de documente, precum e-DA, anularea, schimbarea de destinaţie, transbordarea, divizarea, atenţionarea/respingerea, explicaţiile privind diferenţele cantitative şi de întârziere, întreruperea mişcãrii, raportul de primire şi disemineazã documentele validate tuturor partenerilor interesaţi.
    (2) Validarea proiectelor de documente implicã verificarea completã a structurii şi conţinutului documentului care trebuie sã respecte un şablon predefinit, a codurilor autorizaţiilor operatorilor economici implicaţi, atât din punctul de vedere al validitãţii codului de accizã în SEED în momentul iniţierii mişcãrii, cât şi al conformitãţii codurilor de produs accizabil.
    58. Identificarea de cãtre lucrãtorul vamal de la autoritatea vamalã de expediere a e-DA în aplicaţia EMCS-RO se face în pagina "Cãutare e-DA local", unde pot fi create criterii de afişare a listei filtrate de mişcãri, utilizând toate câmpurile existente în e-DA.
    59. (1) În cazul primirii proiectelor de mesaje prevãzute la pct. 57 subpct. (1), autoritatea vamalã de expediere efectueazã o verificare electronicã a datelor. Dacã datele respective sunt corecte, autoritatea vamalã de expediere adaugã la mesajul primit data şi ora validãrii, comunicã expeditorului aceste informaţii şi transmite mesajul autoritãţii competente de destinaţie.
    (2) În cazul în care datele respective nu sunt corecte, expeditorul este informat în acest sens fãrã întârziere.
    (3) În cazul schimbãrii destinaţiei ori a divizãrii transportului, autoritatea vamalã de expediere actualizeazã e-DA-ul original în conformitate cu informaţia conţinutã în mesajul de schimbare a destinaţiei ori de divizare, dupã caz. În cazul în care actualizarea include schimbarea autoritãţii competente de destinaţie şi/sau schimbarea destinatarului, e-DA-ul actualizat şi noul e-DA generat, dupã caz, sunt transmise autoritãţilor competente de destinaţie, care le va transmite noului/noilor destinatar/destinatari sau autoritãţii vamale unde a fost depusã declaraţia vamalã de export, dupã caz. Autoritatea vamalã de expediere transmite mesajul de schimbare a destinaţiei/divizare autoritãţii competente de destinaţie menţionate în e-DA-ul original. Aceasta din urmã informeazã destinatarul menţionat în e-DA-ul original în legãturã cu schimbarea destinaţiei/divizarea transportului, dupã caz, utilizând "notificarea privind schimbarea destinaţiei". În cazul în care actualizarea include schimbarea locului livrãrii, dar nu şi schimbarea autoritãţii competente de destinaţie şi nici schimbarea destinatarului, autoritatea vamalã de expediere transmite mesajul de schimbare a destinaţiei autoritãţii competente de destinaţie menţionate în e-DA-ul original. Aceasta din urmã transmite destinatarului mesajul de schimbare a destinaţiei.
    (4) În cazul în care e-DA-ul actualizat include un nou destinatar aflat în aria de competenţã a aceleiaşi autoritãţi competente menţionate în e-DA-ul original, autoritatea competentã respectivã informeazã destinatarul menţionat în e-DA-ul original în legãturã cu schimbarea destinaţiei, utilizând "notificarea de schimbare a destinaţiei".
    (5) În cazul în care o mişcare intrã în statusul "Expirat", dupã 30 de zile de la expirarea duratei cãlãtoriei stabilite de expeditor, autoritatea vamalã de expediere declanşeazã controlul pentru stabilirea motivului întârzierii.

    CAP. VII
    Formalitãţi la emiterea e-DA destinat exportului

    60. (1) Existã douã posibilitãţi pentru ca un transport de produse accizabile destinat exportului sã se deruleze în regim suspensiv de accize:
    a) depunerea e-DA şi a declaraţiei vamale de export de cãtre expeditor de la locul de expediere, în cazul în care acesta este autorizat în procedurã vamalã simplificatã de vãmuire la domiciliu;
    b) depunerea e-DA de cãtre expeditor de la locul de expediere şi a declaraţiei vamale de export la o/un DJAOV/BV cu rol de export sau într-un alt SM.
    (2) BV de export este autoritatea vamalã unde se întocmesc formalitãţile vamale de export.
    (3) Expeditorul poate include maximum 9 e-DA-uri în aceeaşi declaraţie vamalã de export.
    (4) e-DA este primul document prezentat pentru validare, urmat de efectuarea formalitãţilor vamale de export, prin intermediul ECS-RO.
    61. În cazul prevãzut la pct. 60 subpct. (1) lit. a):
    (1) Înregistrarea exportului la acordarea liberului de vamã pentru export se transmite automat de la BV de export la BV de ieşire din teritoriul comunitar.
    (2) Se realizeazã o verificare încrucişatã între e-DA şi declaraţia vamalã de export aferentã. Verificarea încrucişatã presupune verificarea numãrului de articole, a codului NC, a ARC-ului şi a masei nete. Rezultatul poate fi:
    a) satisfãcãtor, caz în care produsele accizabile pot pãrãsi locul de expediere cu ARC-urile aferente e-DA incluse în declaraţia vamalã de export;
    b) nesatisfãcãtor, caz în care sunt aplicabile prevederile art. 247 din Regulamentul vamal. Produsele sunt considerate a nu fi plecat de la locul de expediere şi expeditorul trebuie sã examineze cauza erorii. În funcţie de rezultatul examinãrii, existã douã acţiuni posibile pentru expeditor: o opţiune este de a anula declaraţia vamalã de export şi de a prezenta una nouã, cu date corectate, conform art. 204 din Regulamentul vamal, iar a doua opţiune este de a anula în totalitate operaţiunea, prin anularea atât a declaraţiei vamale de export, cât şi a e-DA aferente.
    62. În cazul prevãzut la pct. 60 subpct. (1) lit. b):
    (1) Produse accizabile sunt transportate în regim suspensiv de accize cu destinaţia export, dintr-un antrepozit fiscal cãtre un BV de export. Expeditorul iniţiazã o transmitere standard cu Tip destinaţie - Export, utilizând EMCS-RO, înainte de-a pãrãsi antrepozitul fiscal expeditor. Ca regulã generalã, potrivit art. 161 alin. (5) din Codul vamal, declaraţia vamalã de export trebuie sã fie depusã la DJAOV/BV autorizatã/autorizat cu supravegherea locului unde este stabilit exportatorul sau în a cãrei/cãrui arie de competenţã se aflã expeditorul. Prin excepţie de la aceastã regulã, în conformitate cu art. 791 din Regulamentul vamal, SM de export poate fi diferit de SM de expediţie.
    (2) Se realizeazã o verificare încrucişatã între e-DA şi declaraţia vamalã de export aferentã. Verificarea încrucişatã presupune verificarea numãrului de articole, a codului NC, a ARC-ului şi a masei nete. Rezultatul verificãrii poate fi:
    a) satisfãcãtor, caz în care produsele accizabile pot pãrãsi locul de export cu ARC-urile aferente e-DA incluse în declaraţia vamalã de export;
    b) nesatisfãcãtor, cu:
    1. discrepanţe majore, atunci când nu toate produsele menţionate în declaraţia vamalã de export existã în e-DA menţionat în acea declaraţie vamalã de export. În acest caz, procedura de export trebuie sã fie anulatã de cãtre autoritatea vamalã înainte de eliberarea pentru export;
    2. discrepanţe minore, analizate de lucrãtorul vamal care poate sã decidã acordarea liberului de vamã, modificarea sau anularea declaraţiei vamale de export, dupã caz.
    (3) În urma unei verificãri încrucişate cu rezultat negativ de control se va proceda astfel:
    a) în cazul în care autoritãţile vamale au acordat liberul de vamã, existã douã opţiuni posibile:
    1. sã se anuleze declaraţia vamalã de export şi sã se prezinte una nouã;
    2. sã fie anulatã declaraţia vamalã de export şi sã aibã loc o divizare sau o schimbare de destinaţie (inclusiv returnarea bunurilor la sediul expeditorului (dacã este relevant) pentru toate e-DA în cauzã.
    b) În cazul în care autoritatea vamalã nu a acordat liberul de vamã, expeditorul trebuie sã emitã o schimbare de destinaţie sau o divizare pentru toate e-DA în cauzã.
    63. În cazurile prevãzute la pct. 77 şi 78, lucrãtorul vamal de la biroul vamal de export verificã concordanţa datelor din cele douã documente, înainte de acordarea liberului de vamã.

    CAP. VIII
    Completarea şi transmiterea raportului de primire

    64. (1) Ajungerea produselor la destinaţie este confirmatã de cãtre destinatar prin accesarea butonului "Anunţã sosirea" din pagina "Detalii document", în vederea asigurãrii unui reprezentant al autoritãţii vamale teritoriale care în maximum 48 de ore de la înştiinţare poate verifica şi certifica datele înscrise în documentul administrativ. În urma încheierii cu succes a acţiunii, sistemul va actualiza starea mişcãrii la "Mişcare sositã".
    (2) Dacã lucrãtorul vamal nu efectueazã controlul în termen de 48 de ore de la momentul înştiinţãrii, destinatarul efectueazã primirea şi are obligaţia:
    a) completãrii în EMCS-RO a raportului de primire, în care înscrie rezultatul controlului la destinaţie: tipul şi cantitatea fiecãrui produs accizabil primit, precum şi orice discrepanţã între produsul accizabil primit şi produsul accizabil înscris în e-DA;
    b) completãrii raportului de primire în procedurã alternativã, în care înscrie rezultatul controlului la destinaţie: tipul şi cantitatea fiecãrui produs accizabil primit, precum şi orice discrepanţã între produsul accizabil primit şi produsul accizabil înscris în DA, pe care îl prezintã la autoritatea vamalã teritorialã pentru certificare, dacã sistemul este indisponibil. Raportul de primire în procedurã alternativã va fi încãrcat în sistem, de îndatã ce acesta este repus în funcţiune.
    65. Destinatarul scutit de la plata accizelor în sensul art. 206^56 din codul fiscal are obligaţia sã anunţe sosirea produselor accizabile la DJAOV/BV în a cãrei/cãrui razã de competenţã îşi desfãşoarã activitatea la momentul primirii produselor accizabile în regim suspensiv de accize, urmând ca în cazul în care lucrãtorul vamal nu decide efectuarea controlului în termen de 48 de ore de la momentul înştiinţãrii, sã efectueze primirea şi sã prezinte exemplarul DA la DJAOV/BV respectivã/respectiv, în vederea întocmirii raportului de primire în aplicaţia EMCS-RO de cãtre lucrãtorul vamal, dacã în SM de expediere este utilizat sistemul EMCS, aceasta fiind singura situaţie în care lucrãtorul vamal poate interveni asupra e-DA.
    66. Încheierea circuitului e-DA înseamnã, cu excepţia cazurilor de export, primirea produselor de cãtre destinatar, care are posibilitatea:
    a) sã accepte produsele;
    b) sã accepte parţial produsele;
    c) sã refuze în totalitate produsele.
    67. Prin excepţie de la prevederile pct. 66, o mişcare poate fi consideratã închisã prin generarea mesajului de "întrerupere a mişcãrii" de cãtre autoritatea vamalã atunci când mişcarea nu mai poate continua.
    68. Dacã destinatarul refuzã în totalitate livrarea, raportul de primire va fi complet întocmit, incluzând, acolo unde este relevant, evaluarea minusurilor şi plusurilor. Mişcarea nu este descãrcatã şi expeditorul este aşteptat sã schimbe destinaţia pentru a permite schimbarea destinaţiei produselor, fiind posibilã rerutarea şi cãtre antrepozitul fiscal de expediere.
    69. Refuzul parţial este susţinut de cãtre destinatar indicând cantitatea refuzatã din fiecare produs înscris în e-DA. Produsele care nu au fost refuzate sau declarate lipsã sunt considerate acceptate de cãtre destinatar. Expeditorul este aşteptat sã schimbe destinaţia pentru partea din transport care a fost refuzatã. În acest caz, mişcarea este doar parţial descãrcatã.
    70. Dacã livrarea este refuzatã total sau parţial, trebuie dat cel puţin un motiv al refuzului. Motivul va fi dat la nivel de detaliu, individual pe fiecare articol.
    71. Dupã validare, raportul de primire este transmis tuturor pãrţilor implicate.

    CAP. IX
    Transmiterea raportului de export

    72. Descãrcarea regimului suspensiv de accize are loc şi atunci când produsele pãrãsesc teritoriul comunitar.
    73. Dupã primirea liberului de vamã la export, EMCS-RO aşteaptã confirmarea pãrãsirii teritoriului comunitar, operaţiune efectuatã în ECS-RO, sau întreruperea mişcãrii, comandatã de administraţia vamalã, atunci când mişcarea nu mai poate continua.
    74. Din momentul în care liberul de vamã pentru export este comunicat, EMCS-RO suspendã operaţiunile sale, iar monitorizarea mişcãrii se efectueazã prin ECS-RO pânã la primirea rezultatului operaţiunii la ieşire. Aplicaţia EMCS-RO analizeazã informaţia returnatã din ECS-RO privind operaţiunea de export şi întocmeşte raportul de export pentru a fi inclus în e-DA. Procesul solicitã ca în aplicaţia ECS-RO sã fie disponibile pentru EMCS-RO informaţiile cu privire la rezultatele controlului de la biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar.
    75. DJAOV/BV de export transmite raportul de export tuturor partenerilor implicaţi.
    76. Procedura vamalã de export nu se aplicã transporturilor de produse cu destinaţia Insula Helgoland, neaparţinând teritoriului vamal comunitar, potrivit art. 3 din Codul vamal. În conformitate cu art. 161 alin. (3) din Codul vamal, bunurile expediate în Insula Helgoland nu sunt considerate a fi exportate de pe teritoriul vamal al Comunitãţii. Mişcarea în regim suspensiv de accize iniţiatã de cãtre expeditor trebuie sã fie încheiatã manual, la BV de export, pe baza certificãrii înscrise pe DA care însoţeşte transportul la BV pe unde mãrfurile pãrãsesc teritoriul comunitar [sau pe documentul comercial care menţioneazã codul de referinţã administrativ unic al e-DA, potrivit art. 206^31 alin. (7) din Codul fiscal] sau pe baza unor dovezi alternative de ieşire, potrivit art. 206^37 alin. (2) din Codul fiscal.
    77. Dacã o mişcare a fost iniţiatã utilizând e-DA emis în procedurã alternativã, în declaraţia vamalã de export va fi menţionat numãrul de referinţã local înscris în e-DA. La primirea rezultatelor de ieşire de la BV pe unde mãrfurile pãrãsesc teritoriul comunitar, raportul de export va fi întocmit manual la DJAOV/BV de export.
    78. Dacã o mişcare este iniţiatã utilizând procedura alternativã în ECS-RO, raportul de export în EMCS va fi întocmit manual, la DJAOV/BV de export, în baza rezultatelor de ieşire de la BV pe unde mãrfurile pãrãsesc teritoriul comunitar.

    CAP. X
    Notificare privind expirarea raportului de primire

    79. (1) Autoritatea vamalã de expediere urmãreşte starea e-DA validate şi se asigurã cã odatã ce s-a acceptat un e-DA se primeşte un raport de primire în intervalul de timp alocat.
    (2) Dacã nu se primeşte un raport de primire în intervalul de timp alocat, în aplicaţie este generat un mesaj care modificã statusul mişcãrii în "Expirat". Aplicaţia autoritãţii vamale de expediere trimite mesajul şi cãtre aplicaţia autoritãţii competente de destinaţie, care îl înainteazã destinatarului.

    CAP. XI
    Notificare privind expirarea schimbãrii destinaţiei

    80. (1) Când un transport cu produse accizabile a fost refuzat total sau parţial de cãtre destinatar, aplicaţia alocã un termen de intervenţie care expirã în 24 ore, perioadã în care expeditorul este aşteptat sã schimbe destinaţia produselor.
    (2) Dacã o astfel de operaţie nu a avut loc în termenul prevãzut, aplicaţia autoritãţii vamale a expeditorului transmite expeditorului un mesaj de notificare şi modificã starea mişcãrii în "Expirat".
    (3) Autoritatea vamalã de expediere trebuie sã monitorizeze transportul în mod special, pânã când expeditorul dã o altã destinaţie transportului sau o returneazã la locul de expediere.
    (4) Dacã expeditorul nu dã o altã destinaţie transportului în termenul prevãzut la subpct. (1), autoritatea vamalã va iniţia controlul pentru a stabili dacã evenimentul constituie o neregulã în cursul deplasãrii de produse accizabile în regim suspensiv de accize, în sensul art. 206^41 din Codul fiscal.

    CAP. XII
    Evenimente şi nereguli pe parcursul transportului
    81. În cazul unor evenimente de tipul celor prevãzute la art. 206^41 din Codul fiscal, care au loc în timpul transportului pe teritoriul naţional, transportatorul va anunţa cea/cel mai apropiatã/apropiat DJAOV/BV/alte organe competente de locul evenimentului pentru semnalarea oricãrui eveniment apãrut pe parcursul transportului şi care poate afecta îndeplinirea obligaţiilor asumate de cãtre antrepozitarul expeditor.
    82. Atunci când sigiliile au fost rupte independent de voinţa transportatorului, lucrãtorul vamal desemnat de la DJAOV/BV va verifica mijlocul de transport şi încãrcãtura. Dacã acesta decide cã operaţiunea de transport a produselor în regim suspensiv de accize poate continua, va aplica noi sigilii.
    83. Lucrãtorul vamal desemnat pentru control va întocmi un raport de eveniment/raport de control, dupã caz. În cazul în care decide cã operaţiunea de transport al produselor accizabile în regim suspensiv de accize nu mai poate continua, înregistreazã mesajul de întrerupere a mişcãrii.

    CAP. XIII
    Formalitãţi la DJAOV/BV de destinaţie

    84. DJAOV/BV de destinaţie poate regãsi e-DA în aplicaţia EMCS-RO pe baza ARC-ului şi a datelor corespunzãtoare.
    85. (1) În cazul în care destinatarul este autorizat ca destinatar înregistrat sau indicã un loc de livrare directã, autoritatea vamalã de destinaţie este DJAOV în a cãrei razã de competenţã este înregistrat sediul social al destinatarului.
    (2) DJAOV în a cãrei razã de competenţã este înregistrat sediul social al destinatarului comunicã operativ DJAOV/BV în a cãrei/cãrui razã de competenţã se aflã locaţia autorizatã a destinatarului înregistrat sau locul de livrare directã ARC-ul asociat şi detaliile mişcãrii pentru care a fost anunţatã sosirea.
    (3) În urma rezultatului analizei de risc efectuate, lucrãtorul vamal de la DJAOV/BV de destinaţie decide dacã este necesarã verificarea produselor la locul de destinaţie.
    86. Dacã autoritatea competentã de destinaţie primeşte un mesaj de anulare, schimbare de destinaţie, divizare sau întrerupere a mişcãrii, îl transmite destinatarului.

    CAP. XIV
    Controlul încheierii operaţiunii

    87. În urma rezultatului analizei de risc efectuate, lucrãtorul vamal de la DJAOV/BV de destinaţie decide dacã este necesarã verificarea produselor la locul de destinaţie.
    88. (1) Dacã la DJAOV/BV de destinaţie se decide efectuarea controlului, lucrãtorul vamal desemnat verificã mijlocul de transport (starea şi identitatea sigiliilor aplicate) şi produsele primite.
    (2) Rezultatul controlului efectuat de lucrãtorul vamal va fi înscris de cãtre destinatar în raportul de primire.

    CAP. XV
    Procedura alternativã în cazul în care sistemul informatizat este indisponibil la expediţie

    89. Dacã aplicaţia EMCS-RO este indisponibilã din cauze imputabile autoritãţii competente, expeditorul din România poate iniţia o mişcare cu produse accizabile în regim suspensiv de accize, în urmãtoarele condiţii:
    a) documentul administrativ va fi întocmit utilizând un formular offline în format pdf, care poate fi descãrcat de pe pagina web a autoritãţii vamale;
    b) formularul va avea înscris ARC-ul atribuit în procedura alternativã;
    c) în vederea atribuirii ARC-ului, expeditorul va contacta Compartimentul Helpdesk EMCS din cadrul ANV, în timpul programului de lucru, sau dispeceratul din cadrul ANV, în afara orelor de program, care va verifica disponibilitatea aplicaţiei EMCS-RO. Dacã se confirmã indisponibilitatea aplicaţiei, operatorul economic expeditor va transmite un mesaj la adresa emcshelpdesk@customs.ro sau dispecer@customs.ro, dupã caz, în care va preciza numele şi codul numeric personal al persoanei autorizate a accesa aplicaţia EMCS-RO şi numãrul de referinţã local atribuit mişcãrii. Dispecerul va transmite pe adresa de e-mail de la care expeditorul a solicitat atribuirea ARC-ului codul unic alocat în procedurã alternativã;
    d) dupã completarea formatului pdf al documentului administrativ în procedura alternativã la momentul expedierii produselor, expeditorul are obligaţia transmiterii formei electronice a acestui document la Compartimentul Helpdesk EMCS sau la dispecerat, dupã caz, şi prin orice mijloc de comunicare la DJAOV ori la BV în a cãrei/cãrui razã teritorialã îşi desfãşoarã activitatea, cu menţiunea cã mişcarea a fost iniţiatã în procedurã alternativã;
    e) de îndatã ce aplicaţia EMCS-RO devine operaţionalã, autoritatea vamalã centralã înştiinţeazã operatorii economici, care au obligaţia de a încãrca în sistem formatul pdf al documentului administrativ emis în procedura alternativã, în termen de 24 de ore de la repunerea aplicaţiei în funcţiune;
    f) în cazul în care sistemul nu valideazã formatul pdf al documentului completat în procedurã alternativã, expeditorul are obligaţia de a înştiinţa de îndatã autoritatea vamalã de expediere şi de a solicita aprobarea modificãrii formatului pdf. Autoritatea vamalã poate aproba aceastã cerere dacã erorile constatate nu au implicaţii fiscale;
    g) Compartimentul Helpdesk EMCS sau dispeceratul gestioneazã documentele primite care sunt arhivate zilnic de cãtre Compartimentului Helpdesk EMCS într-un registru special privind situaţia ARC-urilor atribuite în procedurã alternativã.

    CAP. XVI
    Procedura alternativã în cazul în care sistemul informatizat este indisponibil la destinaţie

    90. Dacã aplicaţia EMCS-RO este indisponibilã la destinaţie, raportul de primire poate fi fãcut în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea produselor accizabile. Dacã aplicaţia nu este repusã în funcţiune în acest termen, va fi utilizat formularul offline al raportului de primire, în format pdf, care poate fi descãrcat de pe pagina web a ANV.
    91. Formularul tipãrit al raportului de primire în procedurã alternativã va fi transmis la DJAOV ori la BV în a cãrei/cãrui razã teritorialã îşi desfãşoarã activitatea destinatarul.
    92. De îndatã ce aplicaţia EMCS-RO devine operaţionalã, autoritatea vamalã centralã înştiinţeazã operatorii economici, care au obligaţia de a încãrca în sistem formatul pdf al raportului de primire emis în procedura alternativã, în termen de 24 de ore de la repunerea aplicaţiei în funcţiune.
    93. În cazul în care sistemul nu valideazã formatul pdf al documentului completat în procedurã alternativã, expeditorul are obligaţia de a înştiinţa de îndatã autoritatea vamalã de expediere şi de a solicita aprobarea modificãrii formatului pdf. Autoritatea vamalã poate aproba aceastã cerere dacã erorile constatate nu au implicaţii fiscale.

    CAP. XVII
    Alte situaţii în care sistemul informatizat nu poate fi utilizat

    94. Dacã aplicaţia EMCS-RO este indisponibilã din cauze imputabile expeditorului din România, acesta poate iniţia o mişcare cu produse accizabile în regim suspensiv de accize numai dupã întocmirea documentului administrativ în format electronic, accesând aplicaţia informaticã de la DJAOV ori de la BV în a cãrei/cãrui razã teritorialã îşi desfãşoarã activitatea.


    ANEXÃ
    la instrucţiuni

                   Reguli de completare a rubricilor din e-DA

    Pentru completarea unui e-DA, dupã autentificarea în sistem prin introducerea userului şi parolei alocate, se acceseazã butonul "Creeazã mişcare", în urma cãreia se deschide un ecran care afişeazã secţiunea "Informaţii DA".
    În secţiunea "Informaţii DA" se completeazã rubricile 1-16. Accesând butonul "Încarcã xml" pot fi încãrcate datele existente într-un fişier local, în format xml. Accesând butonul "Urmãtor" se poate trece la secţiunea "Informaţii expediere produse", în care se completeazã rubricile 17-18.
    Trecerea de la o cãsuţã/rubricã la alta se poate face cu ajutorul tastei "TAB" sau poziţionând direct mouse-ul pe rubrica/subrubrica ce se doreşte a fi completatã.
    A. Câmpurile e-DA care trebuie completate sunt urmãtoarele: Rubrica "Tip trimitere" permite selectarea unuia dintre urmãtoarele coduri:
    - 1 - trimitere standard (de utilizat în toate cazurile, cu excepţia celui în care prezentarea se referã la export cu vãmuire la domiciliu);
    - 2 - prezentare pentru export cu vãmuire la domiciliu. Rubrica "Cod tip origine", explicatã la subrubrica 9d) şi "Cod tip destinaţie", explicatã la rubrica 1a), sunt necesar a fi completate la începutul paginii "Informaţii DA". În funcţie de opţiuni se modificã structura paginii ce urmeazã a fi completatã.
    1. Antetul e-DA
    a) Cod tip destinaţie
    Rubrica permite selectarea destinaţiei deplasãrii utilizând unul dintre urmãtoarele coduri:
    - 1 - Antrepozit fiscal;
    - 2 - Destinatar înregistrat;
    - 3 - Destinatar înregistrat temporar;
    - 4 - Livrare directã;
    - 5 - Destinatar scutit;
    - 6 - Export;
    - 8 - Destinaţie necunoscutã;
    - 9 - Utilizator final.
    În funcţie de opţiunea selectatã, se modificã structura paginii ce urmeazã a fi completatã.
    b) Durata transportului
    Ţinând cont de mijlocul de transport şi de distanţã, se înscrie perioada de timp normalã necesarã transportului, exprimatã în ore sau zile.
    c) Organizarea transportului
    Rubrica permite selectarea persoanei responsabile cu organizarea primului transport, utilizând unul dintre urmãtoarele coduri:
    - 1 - Expeditor;
    - 2 - Destinatar;
    - 3 - Proprietarul produselor;
    - 4 - Altul.
    d) Cod de referinţã administrativ unic - ARC
    Este generat automat de aplicaţia autoritãţii vamale de expediere la momentul validãrii proiectului de e-DA. Structura ARC este urmãtoarea:
    - douã cifre corespunzând anului acceptãrii formale a deplasãrii;
    - douã litere reprezentând identificatorul SM în care a fost prezentat iniţial e-DA;
    - 16 caractere alfanumerice reprezentând un identificator unic pentru fiecare deplasare. Modul în care este utilizat acest câmp intrã în responsabilitatea autoritãţii vamale, dar fiecare deplasare trebuie sã aibã un numãr unic;
    - o cifrã de control care ajutã la detectarea unei erori în momentul introducerii ARC.
    e) Data şi ora validãrii e-DA
    Se completeazã de cãtre autoritatea vamalã de expediere la momentul validãrii proiectului de e-DA. Ora indicatã este ora localã.
    f) Numãr secvenţial
    Se completeazã de cãtre autoritatea vamalã de expediere la momentul validãrii proiectului de e-DA şi pentru fiecare schimbare a destinaţiei.
    g) Data şi ora validãrii actualizãrii
    Se completeazã de cãtre autoritatea vamalã de expediere în cazul schimbãrii destinaţiei şi reprezintã data şi ora validãrii mesajului de schimbare a destinaţiei.
    h) Indicator de prezentare amânatã
    Este obligatoriu la prezentarea unui e-DA pentru o deplasare începutã în procedurã alternativã pe baza documentului pe suport hârtie. Acest element de date nu trebuie sã aparã într-un e-DA cãruia i-a fost atribuit un ARC şi nici în documentul pe suport hârtie utilizat în procedurã alternativã.
    2. Expeditor
    a) codul de accizã al expeditorului - se înscrie numãrul de înregistrare din SEED valabil al antrepozitarului autorizat sau al expeditorului înregistrat, dupã caz, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.661/2008 pentru probarea configuraţiei Codului de accize şi a Nomenclatorului codurilor de produse accizabile armonizate
    b) Numele operatorului
    c) Strada
    d) Numãrul
    e) Codul poştal
    f) Oraşul
    g) Limbã - se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    Rubrica "Expeditor" va fi completatã automat cu datele aferente antrepozitarului, respectiv expeditorului înregistrat de care aparţine utilizatorul care a accesat aplicaţia.
    3. Locul de expediere - se completeazã dacã "Cod tip origine" este "Antrepozit fiscal".
    a) Codul de accizã al antrepozitului fiscal - se înscrie numãrul de înregistrare SEED valabil al antrepozitului fiscal autorizat, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.661/2008, prin selectarea antrepozitului din care se face livrarea, din lista antrepozitelor aparţinând antrepozitarului selectat anterior
    b) Numele operatorului
    c) Strada
    d) Numãrul
    e) Codul poştal
    f) Oraşul
    g) Limbã - se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    Subrubricile b)-g) se completeazã automat, dupã selectarea subrubricii a).
    4. Birou de expediere - se completeazã dacã "Cod tip origine" este "Import", selectând codul biroului vamal unde are loc punerea în liberã circulaţie a produselor accizabile.
    5. Destinatar - rubricã obligatorie, cu excepţia cazurilor în care:
    - la rubrica "Tipul mesajului" a fost selectat "Prezentare pentru export cu vãmuire la domiciliu"; sau
    - la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Destinaţie necunoscutã";
    a) Identificarea operatorului - Subrubricã obligatorie când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Antrepozit fiscal", "Destinatar înregistrat", "Destinatar înregistrat temporar", "Livrare directã" sau "Utilizator final", dupã caz. În cazul "Export" completarea subrubricii este opţionalã. În cazul destinatarului scutit în sensul art. 206^56 din Codul fiscal, setul de date nu se aplicã.
    Când subrubrica este obligatorie, se completeazã prin înscrierea codului de accizã valabil, transmis în SEED sau specificat în autorizaţie, dupã caz, al operatorului economic autorizat sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv de accize.
    Când subrubrica este opţionalã, se poate înscrie numãrul de identificare TVA al persoanei care reprezintã expeditorul la BV de export.
    b) Numele operatorului
    c) Strada
    d) Numãrul
    e) Codul poştal
    f) Oraşul
    g) Limbã - se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    Subrubricile b)-f) din rubrica "Destinatar" se vor completa automat cu datele aferente destinatarului, dupã validarea codului de accizã introdus la subrubrica a).
    6. Date complementare destinatar - rubricã obligatorie când la rubrica "Tip destinaţie" a fost selectat " Destinatar scutit în sensul art. 206^56 din Codul fiscal".
    a) codul statului membru;
    b) numãrul de serie al certificatului de scutire.
    7. Locul livrãrii - rubricã obligatorie când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Antrepozit fiscal", "Livrare directã" sau "Utilizator final". Rubrica este opţionalã când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Destinatar înregistrat", "Destinatar înregistrat temporar" sau " Destinatar scutit în sensul art. 206^56 din Codul fiscal".
    a) Identificarea operatorului - subrubricã obligatorie când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Antrepozit fiscal" sau "Utilizator final". Completarea subrubricii este opţionalã când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Destinatar înregistrat", "Destinatar înregistrat temporar" sau "Destinatar scutit în sensul art. 206^56 din Codul fiscal".
    Când subrubrica este obligatorie, se completeazã prin selectarea codului de accizã valabil, transmis în SEED, al antrepozitului fiscal primitor din lista antrepozitelor aparţinând antrepozitarului destinatar sau din lista locaţiilor autorizate aparţinând utilizatorului final.
    Când subrubrica este opţionalã, se poate înscrie numãrul de identificare TVA sau orice alt identificator.
    b) Numele operatorului - subrubricã obligatorie când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Antrepozit fiscal", "Destinatar înregistrat", "Destinatar înregistrat temporar" sau "Destinatar scutit în sensul art. 206^56 din Codul fiscal".
    Completarea subrubricii este opţionalã când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Livrare directã".
    c) Strada
    d) Numãrul
    e) Codul poştal
    f) Oraşul
    g) Limbã - se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    Subrubricile c), e) şi f) sunt obligatorii când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Destinatar înregistrat", "Destinatar înregistrat temporar", "Livrare directã" sau "Destinatar scutit în sensul art. 206^56 din Codul fiscal". Subrubricile devin opţionale când la rubrica "Cod tip destinaţie" este selectat "Antrepozit fiscal".
    8. Birou vamal de export - rubricã obligatorie când la rubrica "Cod tip destinaţie" a fost selectat "Export". Se completeazã selectând codul BV de export la care va fi depusã declaraţia vamalã de export în conformitate cu art. 161 alin. (5) din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar.
    9. e-DA
    a) Numãr de referinţã local - subrubricã obligatorie, se completeazã prin înscrierea numãrului de serie unic atribuit de cãtre expeditor, care identificã lotul în evidenţa expeditorului.
    b) Numãr facturã/aviz - subrubricã obligatorie. În cazul în care încã nu a fost eliberatã factura, trebuie indicat numãrul avizului de însoţire a mãrfii sau al oricãrui alt document de transport.
    c) Data facturii - subrubricã obligatorie. Se selecteazã din calendarul ataşat data documentului indicat la subrubrica b).
    d) Cod tip origine - subrubricã obligatorie. Se completeazã prin selectarea:
    - 1 - "Antrepozit fiscal", dacã produsele sunt expediate dintr-un antrepozit fiscal; sau
    - 2 - "Import", dacã produsele au fost puse în liberã circulaţie la un BV.
    e) Data expedierii - subrubricã obligatorie. Se înscrie data la care începe deplasarea. Data expedierii poate fi o datã din trecut în cazul în care aplicaţia EMCS-RO a fost indisponibilã la momentul expedierii produselor, iar expeditorul a utilizat procedura alternativã de transmitere a DA la autoritatea vamalã de expediere.
    f) Ora expedierii - subrubricã obligatorie. Se înscrie ora localã la care începe deplasarea.
    9.1. DAU Import - rubricã obligatorie dacã la rubrica "Cod tip origine" se selecteazã "Import"
    (a) Numãr DVI - subrubricã obligatorie. Se înscrie numãrul/numerele documentului administrativ unic/documentelor administrative unice utilizate pentru punerea în liberã circulaţie a produselor vizate. Se completeazã fie de cãtre expeditor la momentul transmiterii proiectului de e-DA, fie de cãtre autoritatea vamalã de expediere la momentul validãrii proiectului de e-DA, dupã caz.
    10. Autoritatea competentã a locului de expediere - rubricã obligatorie. Se înscrie codul autoritãţii vamale de expediere responsabile cu controlul accizelor la locul de expediere.
    11. Garanţia - rubricã obligatorie
    a) Cod tip garant - se înscrie/înscriu persoana responsabilã/persoanele responsabile cu furnizarea garanţiei, selectând tipul garantului din lista:
    - 1 - expeditor;
    - 2 - transportator;
    - 3 - proprietarul produselor accizabile;
    - 4 - destinatar;
    - 12 - garanţie comunã a expeditorului şi a transportatorului;
    - 13 - garanţie comunã a expeditorului şi a proprietarului produselor accizabile;
    - 14 - garanţie comunã a expeditorului şi a destinatarului;
    - 23 - garanţie comunã a transportatorului şi a proprietarului produselor accizabile;
    - 24 - garanţie comunã a transportatorului şi a destinatarului;
    - 34 - garanţie comunã a proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului;
    - 123 - garanţie comunã a expeditorului, a transportatorului şi a proprietarului produselor accizabile;
    - 124 - garanţie comunã a expeditorului, a transportatorului şi a destinatarului;
    - 134 - garanţie comunã a expeditorului, a proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului;
    - 234 - garanţie comunã a transportatorului, a proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului;
    - 1234 - garanţie comunã a expeditorului, a transportatorului, a proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului.
    Tipul garantului va fi selectat potrivit legislaţiei în vigoare.
    12. Operator garant - rubricã obligatorie dacã garantul este altul decât expeditorul şi/sau destinatarul. Se înscriu datele de identificare ale transportatorului şi/sau proprietarului produselor dacã acesta/aceştia furnizeazã garanţia.
    a) Codul de accizã al operatorului
    b) Numãrul de TVA
    c) Numele operatorului
    d) Strada
    e) Numãrul
    f) Codul poştal
    g) Oraşul
    h) Limba - se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    Subrubricile a) şi b) se completeazã cu codul de accizã valabil înscris în SEED sau cu un numãr de identificare TVA al transportatorului sau al proprietarului produselor accizabile, dupã caz.
    Subrubricile c), d), f) şi g) sunt opţionale dacã este completatã subrubrica a); în caz contrar devin obligatorii.
    13. Transport - rubricã obligatorie. Se înscrie modul de transport la momentul începerii deplasãrii, selectând, dupã caz, din lista:
    - 0 - altul;
    - 1 - transport maritim;
    - 2 - transport feroviar;
    - 3 - transport rutier;
    - 4 - transport aerian;
    - 5 - trimitere poştalã;
    - 7 - instalaţii fixe de transport;
    - 8 - transport pe cãi navigabile interioare.
    14. Organizatorul transportului - rubricã obligatorie pentru identificarea persoanei responsabile cu primul transport, dacã la subrubrica 1c) a fost selectat "Proprietarul produselor" sau "Altul".
    a) Numãrul de TVA
    b) Numele operatorului
    c) Strada
    d) Numãrul
    e) Codul poştal
    f) Oraşul
    g) Limba - se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    Subrubricile b), c), e), f) şi g) sunt obligatorii dacã se completeazã rubrica 14.
    15. Primul transportator - rubricã opţionalã pentru identificarea persoanei responsabile cu primul transport.
    a) Numãrul de TVA
    b) Numele operatorului
    c) Strada
    d) Numãrul
    e) Codul poştal
    f) Oraşul
    g) Limba - se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    Subrubricile b), c), e), f) şi g) sunt obligatorii dacã se completeazã rubrica 15.
    16. Detalii privind transportul - rubricã obligatorie.
    a) Cod unitate de transport - subrubricã obligatorie. Se selecteazã unitatea de transport în funcţie de modul de transport indicat la rubrica 13, care poate fi:
    - 1 - container;
    - 2 - vehicul;
    - 3 - remorcã;
    - 4 - cap tractor.
    b) Identitate unitãţi transport - subrubricã obligatorie. Se înscrie numãrul de înmatriculare al unitãţii/unitãţilor de transport.
    c) Identitate sigiliu comercial - subrubricã obligatorie dacã sunt utilizate sigilii comerciale. Se înscriu datele de identificare a sigiliilor comerciale utilizate la sigilarea unitãţii de transport.
    d) Informaţii sigiliu - subrubricã opţionalã. Se pot înscrie orice informaţii suplimentare privind sigiliile comerciale (de exemplu, tipul de sigiliu utilizat).
    e) Limbã informaţii sigiliu - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica d). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    f) Informaţii complementare - subrubricã opţionalã. Se pot înscrie orice informaţii suplimentare referitoare la transport, de exemplu, identitatea oricãrui transportator succesiv, informaţii referitoare la unitãţi de transport succesive.
    g) Limbã informaţii complementare - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica f). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    17. Corpul e-DA - rubricã obligatorie. Se completeazã câte un set de date separat pentru fiecare articol care face parte din lot.
    a) Numãr unic de referinţã al articolului - subrubricã obligatorie. Se înscrie un numãr secvenţial unic care începe cu 1.
    b) Cod produs accizabil - subrubricã obligatorie. Se înscrie codul produsului accizabil, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.661/2008.
    c) Codul NC - subrubricã obligatorie. Se selecteazã din lista aferentã codul NC aplicabil la data expedierii.
    d) Cantitate - subrubricã obligatorie. Se înscrie cantitatea (exprimatã în unitatea de mãsurã asociatã codului produsului). În cazul unei deplasãri cãtre un destinatar înregistrat temporar sau utilizator final, cantitatea nu trebuie sã o depãşeascã pe cea pe care destinatarul este autorizat sã o primeascã în regim suspensiv de accize. În cazul unei deplasãri cãtre un destinatar scutit în sensul art. 206^56 din Codul fiscal, cantitatea nu trebuie sã o depãşeascã pe cea înregistratã în certificatul de scutire de accize.
    e) Greutate brutã - subrubricã obligatorie. Se înscrie greutatea brutã a lotului (produsele accizabile cu ambalaj).
    f) Greutate netã - subrubricã obligatorie. Se înscrie greutatea produselor accizabile fãrã ambalaj (pentru alcool şi bãuturi alcoolice, produse energetice şi pentru toate produsele din tutun cu excepţia ţigaretelor).
    g) Concentraţia alcoolicã - subrubricã obligatorie dacã este aplicabil produselor accizabile respective. Se înscrie concentraţia alcoolicã (procent per volum la 20 °C dacã produsele sunt încadrate în categoria B, W, I sau S, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.661/2008).
    h) Grade Plato - subrubricã obligatorie dacã nivelul accizei pentru bere este stabilit pe baza gradelor Plato.
    În cazul livrãrilor intracomunitare, la produsele încadrate în categoria B:
    - dacã în ambele SM concentraţia alcoolicã este exprimatã în grade Plato, atunci se va înscrie concentraţia alcoolicã în grade Plato;
    - dacã în ambele SM concentraţia alcoolicã este exprimatã în grade alcoolice, atunci se va înscrie concentraţia alcoolicã în grade alcoolice;
    - dacã în unul din SM (cel de expediţie sau cel de destinaţie) concentraţia alcoolicã este exprimatã în grade Plato, iar în celãlalt în grade alcoolice, se vor înscrie ambele valori.
    i) Marcajul fiscal - subrubricã opţionalã. Se înscriu orice informaţii suplimentare referitoare la marcajele fiscale cerute de autoritatea competentã de destinaţie.
    j) Limbã marcaj fiscal - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica i). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    k) Indicatorul marcajului fiscal utilizat - rubricã obligatorie dacã sunt utilizate marcaje fiscale. Se bifeazã corespunzãtor dacã produsele poartã sau conţin marcaje fiscale.
    l) Denumirea de origine - rubricã opţionalã. Pot fi înscrise certificãri:
    - în cazul anumitor vinuri, cu privire la denumirea de origine protejatã sau indicaţia geograficã protejatã, în conformitate cu legislaţia comunitarã relevantã;
    - în cazul anumitor bãuturi spirtoase, cu privire la locul de producţie, în conformitate cu legislaţia comunitarã relevantã;
    - în cazul berii produse de o micã fabricã de bere independentã, pentru care existã intenţia de a se solicita un nivel de accizare mai scãzut în SM de destinaţie. Certificarea ar trebui oferitã în termenii urmãtori: "Prin prezenta se certificã faptul cã produsul descris a fost produs de o micã fabricã de bere independentã."
    - în cazul alcoolului etilic produs de o micã distilerie, pentru care existã intenţia de a se solicita un nivel de accizare mai scãzut în SM de destinaţie. Certificarea ar trebui datã în termenii urmãtori: "Prin prezenta se certificã faptul cã produsul descris a fost produs de o micã distilerie."
    m) Limbã denumire origine - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica I). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    n) Dimensiune producãtor - subrubricã opţionalã. În cazul berii sau al bãuturilor spirtoase, pentru care se acordã certificare la subrubrica I) (Denumirea de origine), se poate înscrie producţia anualã a anului precedent în hectolitri de bere sau, respectiv, de alcool pur.
    o) Densitate - subrubricã obligatorie dacã este aplicabil produselor accizabile respective. Se înscrie densitatea la 15°C, pentru produsele încadrate în categoria E, cu excepţia celor încadrate la E470, E500 şi E600, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.661/2008.
    p) Descriere comercialã - subrubricã opţionalã. Se pot înscrie aceste date pentru transportul în vrac al vinurilor menţionate la paragrafele 1-9, 15 şi 16 din anexa IV la Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 privind organizarea comunã a pieţei vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999 , a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003 , a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 şi a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1990, pentru care descrierea produsului conţine indicaţiile facultative stabilite la art. 60 din regulamentul menţionat, cu condiţia ca acestea sã aparã pe etichete sau sã existe intenţia de a le menţiona pe etichete.
    q) Limbã descriere comercialã - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica p). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    r) Marca comercialã a produselor - subrubricã obligatorie dacã produsele accizabile au o marcã comercialã. Autoritatea vamalã de expediere poate decide cã nu este necesarã specificarea mãrcii comerciale a produselor transportate dacã aceasta este precizatã pe facturã sau în celãlalt document comercial menţionat la subrubrica 9b).
    s) Limbã marca comercialã - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica r). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    17.1. Ambalaj - rubricã obligatorie
    a) Tip ambalaj - subrubricã obligatorie. Se selecteazã unul dintre codurile prevãzute la rubrica 31 din anexa 38 la Regulamentul vamal.
    b) Numãrul de ambalaje - subrubricã obligatorie dacã sunt numãrabile. Dacã produsele din corpuri de date diferite sunt ambalate în acelaşi ambalaj, primul corp de date trebuie sã indice numãrul de ambalaje, iar pentru produsele din celelalte corpuri de date se va înscrie 0.
    c) Identitate sigiliu comercial - subrubricã obligatorie dacã sunt utilizate sigilii comerciale. Se înscriu datele de identificare ale sigiliilor comerciale.
    d) Informaţii sigilii - subrubricã opţionalã. Se înscriu orice informaţii suplimentare privind sigiliile comerciale (de exemplu, tipul de sigiliu utilizat).
    e) Limbã informaţii sigiliu - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica d). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    17.2. Vinuri - rubricã obligatorie pentru vinurile incluse în partea XII din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizãri comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP)
    a) Categoria de vin - subrubricã obligatorie pentru vinurile incluse în partea XII din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 . Se selecteazã una dintre urmãtoarele categorii:
    - 1 - Vin fãrã DOP/IGP;
    - 2 - Vin din soiuri fãrã DOP/IGP;
    - 3 - Vin cu DOP sau IGP;
    - 4 - Vin importat;
    - 5 - Altul.
    b) Codul zonei vitivinicole - subrubricã obligatorie pentru vinurile în vrac (volum nominal de peste 60 de litri). Se înscrie zona vitivinicolã din care provine produsul transportat, în conformitate cu anexa IX la Regulamentul (CE) nr. 479/2008 .
    c) Ţara terţã de origine - subrubricã obligatorie în cazul în care categoria de vin de la subrubrica a) este "Vin importat". Se selecteazã codul de ţarã.
    d) Alte informaţii - subrubricã opţionalã.
    e) Limbã alte informaţii - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica d). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    17.2.1. Codul operaţiunii cu vinuri - rubricã obligatorie pentru vinurile în vrac (volum nominal de peste 60 de litri)
    a) Codul operaţiunii cu vinuri - se înscriu unul sau mai multe coduri ale operaţiunii cu vinuri, în conformitate cu lista 1.4 b) de la pct. B din anexa VI la Regulamentul (CE) nr. 436/2009 al Comisiei din 26 mai 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului în ceea ce priveşte registrul viticol, declaraţiile obligatorii şi colectarea de informaţii pentru monitorizarea pieţei, documentele de însoţire a transporturilor de produse şi registrele care trebuie pãstrate în sectorul vitivinicol.
    18. Document certificat - rubricã opţionalã
    a) Scurtã descriere document - subrubricã obligatorie, cu excepţia cazului în care se completeazã subrubrica c). Se înscrie o descriere a oricãrui certificat legat de produsele transportate, de exemplu, certificate legate de denumirea de origine.
    b) Limbã descriere document - subrubricã obligatorie dacã se completeazã subrubrica a). Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    c) Referinţã document - subrubricã obligatorie, cu excepţia cazului în care se completeazã subrubrica a). Se înscriu referinţe pentru orice certificat referitor la produsele transportate.
    d) Limbã referinţã document - se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    B. Completarea opţiunii de anulare
    1. Din meniul principal se acceseazã "Mişcare" > "Monitorizare mişcãri" şi se selecteazã o mişcare accesând ARC-ul acesteia.
    2. Se acceseazã butonul "Anulare".
    3. Se selecteazã motivul anulãrii:
    - 0 - Altul;
    - 1 - Eroare de redactare;
    - 2 - Tranzacţie comercialã întreruptã;
    - 3 - E-DA duplicat;
    - 4 - Deplasarea nu a început la data expedierii.
    4. Pentru a transmite o anulare se acceseazã butonul "Transmitere".
    C. Completarea opţiunii de schimbare a destinaţiei
    1. Din meniul principal se acceseazã "Mişcare" > "Monitorizare mişcãri" şi se selecteazã o mişcare accesând ARC-ul acesteia.
    2. Se acceseazã butonul "Schimbare destinaţie".
    3. Dupã vizualizarea informaţiilor privind destinaţia actualã a lotului se acceseazã butonul "Creeazã" pentru schimbarea destinaţiei.
    4. În noua fereastrã apãrutã pe ecran se pot alege funcţionalitãţile dorite: "Cod tip destinaţie", "Identificarea comerciantului", "Loc livrare" etc.
    5. Dacã "Cod tip destinaţie" are valoarea: "Destinaţie - antrepozit fiscal sau utilizator final", un buton "Validare" apare în apropierea câmpului "Identificarea comerciantului", la secţiunea "Comerciant destinatar nou". Acest câmp trebuie completat, dupã care se selecteazã butonul "Validare", astfel încât toate câmpurile din secţiunea "Nou destinatar comerciant" sã fie validate şi recuperate din baza de date localã. În secţiunea "Loc livrare comerciant", o casetã combo se referã la câmpul "Identificare comerciant". Se selecteazã o valoare şi câmpurile conexe vor fi completate în mod automat.
    6. Prin accesarea butonului "+ Comerciant destinatar nou" se poate adãuga o secţiune pentru "Comerciant destinatar nou". Nu poate exista decât un singur element "Comerciant destinatar nou" pentru fiecare schimbare de destinaţie. Elementele create "Comerciant destinatar nou" pot fi eliminate prin accesarea butonului "Ştergere opţiune". Ştergerea se realizeazã printr-un mesaj de confirmare.
    7. Prin accesarea butonului "+ Locul comercial de livrare" se poate adãuga o secţiune pentru locul comercial de livrare. Nu poate exista decât un singur element "Loc livrare comerciant" pentru fiecare schimbare de destinaţie. Elementele create "Loc livrare comerciant" pot fi eliminate accesând butonul "Ştergere opţiune". Ştergerea se realizeazã printr-un mesaj de confirmare.
    8. Dacã "Cod tip destinaţie" are valoarea: "Destinaţie - Export", butonul "Validare" lipseşte şi toate câmpurile vor fi completate de cãtre utilizator.
    9. Pentru a previzualiza proiectul de schimbare a destinaţiei se acceseazã butonul "Vizualizare proiect".
    10. Pentru a transmite proiectul revizuit se acceseazã butonul "Transmitere". Se afişeazã un mesaj de confirmare a transmiterii cu succes a documentelor. Odatã ce pagina este reiniţiatã, datele transmise trebuie sã fie disponibile în mod needitabil.
    11. Accesând butonul "Vizualizare proiect schimbare destinaţie" sau "Vizualizare schimbare destinaţie remisã", poate fi afişatã o listã a datelor în format imprimabil prin accesarea butonului "Vizualizare la imprimare".
    12. Dacã se doreşte vizualizarea istoricului mişcãrii, operaţiunea este posibilã dacã mişcarea este creatã şi cel puţin un document de schimbare de destinaţie a fost transmis cu succes. În tabul "Mişcãri" se selecteazã ARC-ul aferent unei mişcãri pentru care este generatã o schimbare de destinaţie. Accesând butonul "Schimbare destinaţie" pot fi vizualizate datele. Se acceseazã butonul "Istoric".
    13. Butonul "Schimbare destinaţie" este întotdeauna afişat expeditorului unei mişcãri specifice. În cazul în care nu a fost remisã o schimbare de destinaţie, se afişeazã ecranul "Schimbare destinaţie nouã". Dacã a fost remisã cel puţin o schimbare de destinaţie pentru mişcarea afişatã, se afişeazã ecranul "Vizualizare schimbare destinaţie". În cel de-al doilea caz, datele din ultima schimbare de destinaţie remisã sunt disponibile pe ecran.
    D. Raport de primire/Raport de export
    1. Din meniul principal se acceseazã "Mişcare" > "Monitorizare mişcãri" şi se selecteazã o mişcare accesând ARC-ul e-DA pentru care se doreşte transmiterea raportului de primire.
    2. Se acceseazã butonul "Raport de primire".
    3. Dacã un raport de primire a fost deja transmis, poate fi vizualizat în mod needitabil.
    4. În cazul în care niciun raport de primire nu a fost remis încã, pagina afişeazã douã subfile:
    - "Detalii raport de primire" - indicã informaţii de bazã privind mişcarea în format needitabil. Datele generale din e-DA sunt completate automat. Secţiunea permite completarea datelor în raportul de primire şi încheierea generalã a primirii, prin completarea rubricilor:
    a) Data primirii produselor - rubricã obligatorie. Se înscrie data primirii produselor.
    b) Concluzia generalã a primirii - rubricã obligatorie. Se poate selecta, dupã caz:
    - 1 - Primire acceptatã şi satisfãcãtoare;
    - 2 - Primire acceptatã, dar nesatisfãcãtoare;
    - 3 - Primire refuzatã;
    - 4 - Primire refuzatã parţial;
    - 21 - Ieşire acceptatã şi satisfãcãtoare;
    - 22 - Ieşire acceptatã, dar nesatisfãcãtoare;
    - 23 - Ieşire refuzatã.
    c) Informaţii complementare - rubricã opţionalã. Se pot înscrie orice informaţii suplimentare referitoare la primirea produselor accizabile.
    d) Limbã informaţii complementare - rubricã obligatorie dacã se completeazã rubrica "Informaţii complementare". Se specificã limba utilizatã în acest set de date.
    - "Listã articole raport de primire" - secţiune obligatorie dacã concluzia generalã a primirii nu este "Primire acceptatã şi satisfãcãtoare" sau "Ieşire acceptatã şi satisfãcãtoare". Stãrile afişajului din paginã depind de structura "Listei articol raport de primire":
    Rubrica 7: Corpul raportului de primire
    a) Numãr unic de referinţã al articolului - subrubricã obligatorie. Se înscrie numãrul unic de referinţã al corpului de date al e-DA asociat [rubrica 17a) din e-DA] privind produsele accizabile cãrora li se aplicã unul dintre codurile pentru care se completeazã lista.
    b) Indicator de minusuri sau plusuri - subrubricã obligatorie când se constatã un minus sau un plus cantitativ în cazul corpului de date respectiv. Se poate selecta, dupã caz, "Minus" sau "Plus".
    c) Minusuri sau plusuri constatate - subrubricã obligatorie dacã este specificat indicatorul din rubrica "Indicator de minusuri sau plusuri". Se înscrie cantitatea (exprimatã în unitatea de mãsurã asociatã codului produsului accizabil).
    d) Codul produsului accizabil - subrubricã obligatorie completatã automat cu datele existente.
    e) Cantitatea refuzatã - subrubricã obligatorie dacã pentru concluzia generalã de primire codul este "Primire refuzatã parţial".
    Rubrica 7.1: Motivul insatisfacţiei - rubricã obligatorie pentru fiecare articol cãruia nu îi este aplicat codul concluziei generale de primire "Primire acceptatã şi satisfãcãtoare" sau "Ieşire acceptatã şi satisfãcãtoare"
    a) Motivul insatisfacţiei - subrubricã obligatorie. Se selecteazã unul din motivele:
    - 0 - Altele;
    - 1 - Plus;
    - 2 - Minus;
    - 3 - Produse deteriorate;
    - 4 - Sigiliu rupt;
    - 5 - Raportat de ECS-RO;
    - 6 - Unul sau mai multe corpuri de date cu coduri incorecte.
    b) Informaţii complementare - subrubricã obligatorie dacã motivul insatisfacţiei este "Altele". În cazul în care codul motivului insatisfacţiei este "Produse deteriorate", "Sigiliu rupt" sau "Raportat de ECS-RO", subrubrica este opţionalã.
    c) Limbã Informaţii complementare - rubricã obligatorie dacã se completeazã rubrica "Informaţii complementare". Se specificã limba utilizatã în acest set de date.

                                      ----
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice