Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.665 din 22 decembrie 2011  pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.665 din 22 decembrie 2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata"

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1 din 3 ianuarie 2012

    În temeiul art. 12 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al art. 156^2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi al art. 228 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã emite urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobã modelul şi conţinutul formularului (300) "Decont de taxã pe valoarea adãugatã", cod MFP: 14.13.01.02, prevãzut în anexa nr. 1.
    ART. 2
    Formularul prevãzut la art. 1 se completeazã şi se depune conform instrucţiunilor de completare prevãzute în anexa nr. 2.
    ART. 3
    Caracteristicile de tipãrire, modul de utilizare şi pãstrare ale formularului prevãzut la art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 3.
    ART. 4
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 5
    Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care efectueazã în perioada de raportare numai operaţiuni în interiorul ţãrii pot opta pentru completarea formularului de decont simplificat, prin bifarea cãsuţei corespunzãtoare din programul de asistenţã pus la dispoziţie pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã.
    ART. 6
    Decontul de taxã pe valoarea adãugatã prevãzut la art. 1 se utilizeazã începând cu declararea obligaţiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2012.
    ART. 7
    Referirile la codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezintã trimiteri la titlul VI "Taxa pe valoarea adãugatã" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, iar referirile la Normele metodologice reprezintã trimiteri la Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adãugatã" din Codul fiscal, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 8
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 9
    La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã nr. 183/2011 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului (300) "Decont de taxã pe valoarea adãugatã", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 4 februarie 2011.
    ART. 10
    Direcţia generalã proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generalã de reglementare a colectãrii creanţelor bugetare, Direcţia generalã de tehnologia informaţiei, Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã vor lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

                     Preşedintele Agenţiei Naţionale
                         de Administrare Fiscalã,
                              Sorin Blejnar

    Bucureşti, 22 decembrie 2011.
    Nr. 3.665.


    ANEXA 1

                                   Formularul (300)
                        "Decont de taxã pe valoarea adãugatã"

--------------
    NOTĂ(CTCE)
    Formularul (300) "Decont de taxã pe valoarea adãugatã" se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2012, la paginile 3-5 (a se vedea imaginea asociatã).


    ANEXA 2

                                  INSTRUCŢIUNI
                      pentru completarea formularului (300)
                      "Decont de taxã pe valoarea adãugatã"

    Formularul (300) "Decont de taxã pe valoarea adãugatã" se completeazã de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumit în continuare Codul fiscal.
    Persoanele impozabile care conduc evidenţa contabilã, potrivit legii, pentru operaţiunile realizate pe bazã de contract de asociere în participaţiune declarã inclusiv datele şi informaţiile privind taxa pe valoarea adãugatã rezultate din astfel de operaţiuni.
    Formularul (300) "Decont de taxã pe valoarea adãugatã" se depune la organul fiscal competent, la urmãtoarele termene:
    a) lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscalã este luna calendaristicã, potrivit prevederilor art. 156^1 din Codul fiscal;
    b) trimestrial, pânã la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmãtor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscalã este trimestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 156^1 din Codul fiscal;
    c) semestrial, pânã la data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul urmãtor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadã fiscalã semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 156^1 alin. (7) din codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adãugatã" din Codul fiscal, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumite în continuare Norme metodologice;
    d) anual, pânã la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmãtor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile prevãzute la pct. 80 alin. (4) din Normele metodologice şi de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadã fiscalã anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 156^1 alin. (7) din codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice;
    e) pânã la data de 25 a celei de-a treia luni a trimestrului calendaristic, pentru primele douã luni ale aceluiaşi trimestru calendaristic, de persoanele impozabile care utilizeazã trimestrul ca perioadã fiscalã şi care efectueazã o achiziţie intracomunitarã taxabilã în România, dacã exigibilitatea taxei aferente achiziţiei intracomunitare intervine în a doua lunã a respectivului trimestru. Decontul se va depune pentru luna a doua a trimestrului, dar va cuprinde şi operaţiunile realizate în prima lunã a acestuia. În situaţia în care exigibilitatea taxei aferente achiziţiei intracomunitare intervine în prima sau în a treia lunã a trimestrului calendaristic, sunt aplicabile în mod corespunzãtor dispoziţiile lit. a) din prezentul paragraf.
    Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din codul fiscal depun formularul (300) "Decont de taxã pe valoarea adãugatã" în format PDF, cu fişier XML ataşat, la organul fiscal competent, pe suport CD, însoţit de formatul hârtie, semnat şi ştampilat sau prin mijloace electronice de transmitere la distanţã, potrivit legii. Formularele se completeazã cu ajutorul programelor de asistenţã existente pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, secţiunea "Asistenţã contribuabili" sau secţiunea "Declaraţii electronice".
    ATENŢIE! Nu se înscriu în decont:
    - taxa pe valoarea adãugatã din facturile de executare silitã, de cãtre persoanele abilitate prin lege sã efectueze vânzarea bunurilor supuse executãrii silite;
    - taxa pe valoarea adãugatã pentru care se aflã în derulare o înlesnire la platã.
    Completarea formularului se face astfel:
    Perioada de raportare
    Perioada de raportare" poate fi luna calendaristicã, trimestrul calendaristic, semestrul calendaristic sau anul calendaristic, în condiţiile art. 156^1 din codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) şi (4) din Normele metodologice.
    Se înscrie cu cifre arabe numãrul perioadei de raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).
    Anul pentru care se completeazã declaraţia se înscrie cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu, 2012).
    Secţiunea "Date de identificare a persoanei impozabile"
    Caseta "Cod de identificare fiscalã" se completeazã astfel:
    - contribuabilii persoane juridice, cu excepţia comercianţilor, asociaţiile sau alte entitãţi fãrã personalitate juridicã înscriu codul de înregistrare fiscalã;
    - comercianţii, inclusiv sucursalele comercianţilor care au sediul principal al comerţului în strãinãtate, înscriu codul unic de înregistrare;
    - contribuabilii persoane fizice care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent sau exercitã profesii libere, înscriu codul de înregistrare fiscalã;
    - contribuabilii persoane fizice, cu excepţia persoanelor fizice care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent sau care exercitã profesii libere, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din Codul fiscal;
    - contribuabilii persoane impozabile care nu sunt stabilite în România, conform art. 125^1 alin. (2) din Codul fiscal, şi sunt înregistrate în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã în România, potrivit art. 153 din acelaşi act normativ, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA.
    Reprezentantul fiscal desemnat de o persoanã impozabilã stabilitã în strãinãtate înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile strãine, care este diferit de codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a reprezentantului.
    Înscrierea cifrelor în casetã se face cu aliniere la dreapta.
    Caseta "Denumire" se completeazã cu denumirea persoanei juridice, a asociaţiei sau a entitãţii fãrã personalitate juridicã ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, dupã caz.
    În cazul persoanelor impozabile stabilite în strãinãtate care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta "Denumire" se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe certificatul de înregistrare fiscalã a reprezentãrii (denumirea persoanei impozabile stabilite în strãinãtate, reprezentatã fiscal prin reprezentantul fiscal desemnat în condiţiile legii).
    Caseta "Domiciliu fiscal" se completeazã cu datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului.
    În cazul persoanelor impozabile stabilite în strãinãtate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se înscrie adresa din România la care pot fi examinate evidenţele şi documentele ce trebuie pãstrate, în conformitate cu prevederile pct. 66 alin. (7) lit. a) din Normele metodologice.
    În cazul persoanelor impozabile stabilite în strãinãtate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta "Domiciliu fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului fiscal.
    În cazul persoanelor impozabile care au sediul activitãţii economice în afara României şi sunt stabilite în România printrunul sau mai multe sedii fixe fãrã personalitate juridicã, conform art. 125^1 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, în caseta "Domiciliu fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat sã depunã decontul de taxã şi sã fie responsabil pentru toate obligaţiile în scopuri de TVA, conform pct. 66 alin. (5) din Normele metodologice.
    În rubrica "Pro rata de deducere" se înscrie pro rata determinatã potrivit art. 147 din Codul fiscal.
    Secţiunea "Taxa pe valoarea adãugatã colectatã"
    Rândul 1 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), privind baza de impozitare pentru livrãrile intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din Codul fiscal, şi pentru livrãrile intracomunitare de bunuri cu cod T, efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare de cumpãrãtorul revânzãtor, prevãzute la art. 132^1 alin. (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru încasãri de avansuri parţiale pentru livrãrile intracomunitare de bunuri scutite. Se înscriu, de asemenea, ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
    Rândul 2 - se înscriu regularizãrile ulterioare datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate la rândul 1 din decont în altã perioadã, precum: modificarea preţului generatã de alte situaţii decât cele prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a livrãrii intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
    Rândul 3 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), privind baza de impozitare pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii care nu sunt impozabile în România pentru cã nu au locul livrãrii/prestãrii stabilit, conform art. 132 şi 133 din Codul fiscal, în România, precum şi pentru livrãrile intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) şi c) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru încasãri de avansuri parţiale pentru aceste livrãri intracomunitare de bunuri, scutite. Se înscriu, de asemenea, ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, precum şi orice alte regularizãri ulterioare, cu excepţia celor referitoare la serviciile intracomunitare care se înscriu la rândul 4.
    Rândul 3.1 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), privind baza de impozitare pentru serviciile pentru care se aplicã prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, prestate cãtre persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitatea Europeanã, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare, precum şi ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
    Rândul 4 - se înscriu regularizãrile ulterioare datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate la rândul 3.1 din decont în altã perioadã, precum: modificarea preţului generatã de alte situaţii decât cele prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a operaţiunilor respective în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
    Rândul 5 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare pentru achiziţiile intracomunitare de bunuri taxabile în România, precum şi baza de impozitare pentru achiziţiile de bunuri efectuate de cãtre beneficiarul unei livrãri ulterioare efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (4) din Codul fiscal, şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile primite pentru plãţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri. Se înscriu şi ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
    Rândul 6 - se înscriu achiziţiile intracomunitare de bunuri a cãror exigibilitate a intervenit în altã perioadã, dar respectiva achiziţie nu a fost declaratã, regularizãrile privind achiziţiile intracomunitare declarate în perioade anterioare şi datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate iniţial, precum:
    - modificarea preţului bunurilor care au fost declarate ca achiziţie intracomunitarã pe bazã de autofacturã, în condiţiile legii, ulterior factura primitã de la furnizor având un preţ mai mare sau mai mic, altele decât situaţiile când aceastã modificare a preţului a rezultat ca urmare a unuia dintre evenimentele prevãzute la art. 138 din codul fiscal în perioada de raportare;
    - declararea achiziţiei intracomunitare pe bazã de autofacturã, în condiţiile legii, într-o perioadã ulterioarã, la primirea facturii de la furnizor, constatându-se cã exigibilitatea achiziţiei intracomunitare intervenea într-o perioadã anterioarã;
    - modificarea bazei impozabile a achiziţiei intracomunitare şi a taxei aferente ca urmare a modificãrii cursului valutar de referinţã aplicabil, datoratã unor neconcordanţe între data primirii facturii de la furnizor şi data declarãrii achiziţiei intracomunitare;
    - orice alte evenimente de naturã sã modifice datele declarate iniţial, cu excepţia ajustãrilor bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, atunci când acestea au loc ulterior, într-o altã perioadã decât cea în care a intervenit exigibilitatea pentru achiziţiile intracomunitare respective.
    Rândul 7 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care beneficiarul din România este persoanã obligatã la plata TVA conform art. 150 alin. (2)-(6) şi pentru importurile de bunuri cãrora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare. Se înscriu, de asemenea, ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, precum şi orice alte regularizãri ulterioare, cu excepţia celor referitoare la serviciile intracomunitare care se înscriu la rândul 8.
    Rândul 7.1 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã pentru achiziţiile de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul din România este persoanã obligatã la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, precum şi ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
    Rândul 8 - se înscriu regularizãrile ulterioare datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate la rândul 7.1 din decont în altã perioadã, precum: modificarea preţului generatã de alte situaţii decât cele prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a operaţiunilor respective în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
    Rândul 9 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*) pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind:
    - baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectatã pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii taxabile cu cota de 24%, inclusiv pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii asimilate;
    - baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectatã pentru operaţiunile supuse regimurilor speciale de taxã pe valoarea adãugatã determinate pe baza situaţiilor de calcul întocmite în acest scop;
    - ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, dacã au fost generate de operaţiuni pentru care cota de taxã pe valoarea adãugatã aplicatã este de 24%.
    Rândul 10 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectatã pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii asimilate.
    Se înscriu, de asemenea, ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, pentru care cota de taxã pe valoarea adãugatã aplicatã este de 9%, potrivit dispoziţiilor art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
    Rândul 11 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectatã pentru livrãrile de bunuri taxabile cu cota de 5%.
    Se înscriu, de asemenea, ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, pentru care cota de taxã pe valoarea adãugatã aplicatã este de 5%, potrivit dispoziţiilor art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
    Rândul 12 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare şi taxa colectatã pentru achiziţiile de bunuri şi de servicii, a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, de cãtre beneficiarii care aplicã mãsurile de simplificare prevãzute la art. 160 din Codul fiscal.
    Rândul 13 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), privind baza de impozitare pentru livrãrile/prestãrile efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii aplicã mãsurile de simplificare prevãzute la art. 160 din Codul fiscal, pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare sau în perioade fiscale anterioare.
    Rândul 14 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare sau în perioade fiscale anterioare, privind:
    - baza de impozitare pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii scutite cu drept de deducere, prevãzute la art. 143 alin. (1), art. 144 şi 144^1 din Codul fiscal;
    - baza de impozitare pentru operaţiuni scutite de taxã, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 şi lit. b) din Codul fiscal, în cazul în care cumpãrãtorul sau clientul este stabilit în afara Uniunii Europene ori în cazul în care aceste operaţiuni sunt în legãturã directã cu bunuri care vor fi exportate, precum şi în cazul operaţiunilor efectuate de intermediari care acţioneazã în numele şi în contul altei persoane, atunci când aceştia intervin în derularea unor astfel de operaţiuni.
    Rândul 15 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), privind baza de impozitare pentru livrãrile de bunuri scutite fãrã drept de deducere, prevãzute la art. 141 din Codul fiscal.
    Rândul 16 - se evidenţiazã sumele rezultate din corectarea informaţiilor de la rândurile 9, 10, 11 şi 12 din deconturile anterioare, ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, dar care au fost generate de operaţiuni pentru care cota de taxã pe valoarea adãugatã aplicatã a fost de 19%, sumele rezultate din regularizãrile prevãzute la art. 140 alin. (4) din codul fiscal datorate modificãrii cotelor de TVA, precum şi orice alte sume rezultate din regularizãrile prevãzute de legislaţia în vigoare datorate unor evenimente, cu excepţia celor prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, care determinã modificarea datelor declarate iniţial, cum ar fi nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea.
    Rândul 17.1 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzãri*), pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectatã aferentã tuturor livrãrilor de bunuri/prestãrilor de servicii taxabile efectuate în interiorul ţãrii pentru care au fost emise facturi cãtre persoane înregistrate în scopuri de TVA în România.
    Cuantumul sumelor înscrise la rândul 17.1 poate fi mai mic sau egal cu cel înscris la rândul 17.
    Secţiunea "Taxa pe valoarea adãugatã deductibilã"
    Rândul 18 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rândul 5.
    Rândul 18.1 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rândul 5.1.
    Rândul 19 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rândul 6.
    Rândul 20 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rândul 7.
    Rândul 20.1 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rândul 7.1.
    Rândul 21 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rândul 8.
    Rândul 22 - se înscriu informaţiile din jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã deductibilã aferentã achiziţiilor din ţarã de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 24%, altele decât cele înscrise la rândul 25, precum şi baza de impozitare şi taxa aferentã importurilor care nu se încadreazã în prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
    Se înscriu, de asemenea, şi ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, dacã au fost generate de operaţiuni pentru care cota de taxã pe valoarea adãugatã aplicatã este de 24%.
    Rândul 23 - se înscriu informaţiile din jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã deductibilã aferentã achiziţiilor din ţarã de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 9%, precum şi taxa aferentã importurilor care nu se încadreazã în prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
    Se înscriu, de asemenea, ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, pentru care cota de taxã pe valoarea adãugatã aplicatã este de 9%, potrivit dispoziţiilor art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
    Rândul 24 - se înscriu informaţiile din jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã deductibilã aferentã achiziţiilor din ţarã de bunuri taxabile cu cota de 5%.
    Se înscriu, de asemenea, ajustãrile bazei de impozitare prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, pentru care cota de taxã pe valoarea adãugatã aplicatã este de 5%, potrivit dispoziţiilor art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
    Rândul 25 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare şi taxa deductibilã pentru achiziţiile de bunuri şi de servicii, a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, de cãtre beneficiarii care aplicã mãsurile de simplificare prevãzute la art. 160 din Codul fiscal.
    Se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rândul 12.
    Rândul 26 - se înscriu informaţiile din jurnalul de cumpãrãri*), privind:
    - contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi servicii a cãror livrare/prestare a fost scutitã de taxã, neimpozabilã sau supusã unui regim special de taxã;
    - contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi servicii din alte state membre pentru care nu se datoreazã taxa pe valoarea adãugatã în România;
    - contravaloarea achiziţiilor intracomunitare de bunuri scutite de taxã sau neimpozabile în România;
    - contravaloarea achiziţiilor de servicii intracomunitare scutite de taxa pe valoarea adãugatã;
    - contravaloarea importurilor scutite de taxa pe valoarea adãugatã.Nu este obligatorie înscrierea în decont a sumelor care nu sunt incluse în baza impozabilã.
    Rândul 26.1 - se înscriu informaţiile din jurnalul de cumpãrãri*), privind achiziţiile de servicii intracomunitare scutite de taxa pe valoarea adãugatã.
    Rândul 27.1 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpãrãri*), pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã deductibilã aferentã tuturor achiziţiilor de bunuri/prestãrilor de servicii taxabile din interiorul ţãrii pentru care au fost primite facturi de la persoane înregistrate în scopuri de TVA în România.
    Cuantumul sumelor înscrise la rândul 27.1 poate fi mai mic sau egal cu cel înscris la rândul 27.
    Rândul 28 - se înscrie taxa pe valoarea adãugatã efectiv dedusã pentru achiziţiile prevãzute la rândurile 18-25:
    - conform art. 145 şi 145^1 din Codul fiscal, în cazul persoanelor care efectueazã numai operaţiuni cu drept de deducere. Nu se preia în acest rând taxa pentru care nu se permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 145^1 din Codul fiscal;
    - conform art. 145^1 şi 147 din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluatã din coloanele jurnalului pentru cumpãrãri*), în funcţie de destinaţia achiziţiilor, astfel:
    - taxa aferentã achiziţiilor destinate realizãrii de operaţiuni cu drept de deducere, cu excepţia achiziţiilor pentru care nu se permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 145^1 din Codul fiscal;
    - taxa dedusã conform pro rata pentru achiziţiile destinate realizãrii atât de operaţiuni cu drept de deducere, cât şi de operaţiuni fãrã drept de deducere, cu excepţia achiziţiilor pentru care nu se permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 145^1 din Codul fiscal;
    - taxa aferentã achiziţiilor destinate realizãrii operaţiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia în acest rând.
    Totalul rândului 28 poate fi mai mic sau egal cu totalul de la rândurile 18-25, cu excepţia celor de la rândurile 18.1 şi 20.1.
    Rândul 29 - se înscriu sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã efectiv restituitã, în baza art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumpãrãtorilor persoane fizice care nu sunt stabilite în Comunitatea Europeanã, de cãtre persoanele impozabile autorizate în acest sens, inclusiv comisionul perceput pentru activitatea de restituire a taxei.
    Rândul 30 - se evidenţiazã sumele rezultate din corectarea informaţiilor de la rândurile 22, 23, 24 şi 25 din deconturile anterioare, ajustãrile prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, a cãror exigibilitate este ulterioarã datei de 1 iulie 2010, dar care au fost generate de operaţiuni pentru care cota de taxã pe valoarea adãugatã aplicatã a fost de 19%, potrivit dispoziţiilor art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, precum şi orice alte sume rezultate din regularizãrile prevãzute de legislaţia în vigoare datorate unor evenimente, cu excepţia celor prevãzute la art. 138 din Codul fiscal, care determinã modificarea datelor declarate iniţial, cum ar fi nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea.
    Rândul 31 - se înscriu diferenţele de taxã pe valoarea adãugatã rezultate ca urmare a ajustãrii anuale pe bazã de pro rata definitivã, prevãzute la art. 147 din Codul fiscal, diferenţele de taxã pe valoarea adãugatã rezultate ca urmare a regularizãrii erorilor constatate ulterior în calculul pro rata definitivã, conform pct. 47 alin. (5) din Normele metodologice, precum şi diferenţele de taxã pe valoarea adãugatã rezultate ca urmare a ajustãrii taxei deductibile pentru bunurile de capital prevãzute la art. 149 şi 161 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, dupã caz.
    Secţiunea "Regularizãri conform art. 147^3 din Codul fiscal"
    Rândul 35 - se preia suma prevãzutã la rândul 41 din decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele achitate pânã la data depunerii decontului. Pentru primul decont de taxã pe valoarea adãugatã, depus dupã publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se preia suma prevãzutã la rândul 39 din decontul perioadei precedente, din care se scad sumele achitate.
    Rândul 36 - se preia suma reprezentând diferenţa de TVA de platã stabilitã de organele de inspecţie fiscalã prin decizie comunicatã persoanei impozabile, dar neachitatã pânã la data depunerii decontului de TVA.
    Rândul 38 - se preia suma prevãzutã la rândul 42 din decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea casetei corespunzãtoare din decontul anterior. Pentru primul decont de taxã pe valoarea adãugatã, depus dupã publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se preia suma prevãzutã la rândul 40 din decontul perioadei precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea.
    Rândul 39 - se preia suma reprezentând diferenţa negativã de TVA stabilitã de organele de inspecţie fiscalã prin decizie comunicatã persoanei impozabile pânã la data depunerii decontului de TVA.
    Secţiunea "Facturi emise dupã inspecţia fiscalã, conform art. 159 alin. (3) din Codul fiscal"
    Se completeazã cu informaţiile preluate din facturile de corecţie emise cãtre beneficiari în urma inspecţiei fiscale, astfel cum este prevãzut la art. 159 alin. (3) din Codul fiscal, facturi care se evidenţiazã într-o rubricã separatã din jurnalul pentru vânzãri, conform pct. 81^1 alin. (4) din Normele metodologice.
    Nu se admit întocmirea şi depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare.
    În ceea ce priveşte achiziţiile intracomunitare de bunuri, pe lângã legislaţia naţionalã, organele fiscale şi contribuabilii vor ţine cont de art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 1.777/2005 al Consiliului din 17 octombrie 2005 de stabilire a mãsurilor de punere în aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adãugatã.
----------
    *) Prin jurnale de vânzãri şi jurnale de cumpãrãri se înţelege orice jurnale, registre, evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligaţia sã le întocmeascã în conformitate cu prevederile art. 156 din codul fiscal şi ale pct. 79 din Normele metodologice. Prin ordin al ministrului finanţelor publice se propun modele de jurnale de vânzãri şi cumpãrãri, utilizarea acestor modele de cãtre persoanele impozabile fiind opţionalã.
    **) Pentru a evita orice neconcordanţã între livrãrile intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ în decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativã pentru astfel de livrãri în statul membru de origine, şi achiziţiile intracomunitare evidenţiate în decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativã pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de destinaţie, momentul exigibilitãţii taxei pentru achiziţiile intracomunitare intervine:
    - în a 15-a zi a lunii urmãtoare celei în care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea;
    - la data emiterii facturii pentru livrarea respectivã cãtre persoana care cumpãrã bunurile, inclusiv în cazul facturilor pentru încasarea de avansuri parţiale, dacã factura este emisã înainte de data de 15 a lunii urmãtoare lunii în care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea.


    ANEXA 3

                     Caracteristicile de tipãrire, modul de
                   utilizare şi pãstrare ale formularului (300)
                       "Decont de taxã pe valoarea adãugatã"

    Denumirea formularului: Decont de taxã pe valoarea adãugatã
    Cod MFP: 14.13.01.02
    Format: A4/t1
    Caracteristicile de tipãrire: se utilizeazã echipament informatic pentru completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţã pus la dispoziţie gratuit de unitãţile fiscale teritoriale.
    Se utilizeazã la declararea tuturor operaţiunilor din sfera TVA.
    Se întocmeşte de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
    Circulã:
    - un exemplar la organul fiscal competent:
    ● în format hârtie, semnat şi ştampilat, potrivit legii;
    ● în format electronic;
    - un exemplar la contribuabil.
    Se pãstreazã:
    - formatul electronic, în arhiva de documente electronice;
    - formatul hârtie, la dosarul fiscal al contribuabilului.

                            ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Dumitru Lucica
10 Ianuarie 2012
Este mare pacat sa nu lasi public si gratuit info legislatie Monitorul Oficial. Consider ca nu este prea tarziu sa se revina asupra acestei decizii.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016