Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.604 din 9 decembrie 2015  pentru aprobarea Instrucţiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 3.604 din 9 decembrie 2015 pentru aprobarea Instrucţiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 926 din 15 decembrie 2015
    În temeiul art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere art. 105 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
    preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
    ART. 1
    Se aprobă Instrucţiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, prevăzute în anexa nr. 1.

    ART. 2
    Se aprobă modelul şi conţinutul formularului "Decizie privind respingerea solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată", cod: 14.13.02.02/d.r.c., prevăzută în anexa nr. 2.

    ART. 3
    Prevederile prezentului ordin nu se aplică pentru corectarea erorilor de înregistrare a taxei pe valoarea adăugată în evidenţele persoanelor impozabile, caz în care se aplică prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la corectarea de către contribuabili a deconturilor de taxă pe valoarea adăugată.

    ART. 4
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 5
    Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi unităţile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

    ART. 6
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2016.



                    Preşedintele Agenţiei Naţionale
                    de Administrare Fiscală,
                    Gelu-Ştefan Diaconu

    Bucureşti, 9 decembrie 2015.
    Nr. 3.604.
    ANEXA 1

    INSTRUCŢIUNI
    de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă
    pe valoarea adăugată
    1. Deconturile de taxă pe valoarea adăugată depuse de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri taxă pe valoarea adăugată pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de către organul fiscal competent, la iniţiativa acestuia sau la solicitarea persoanei impozabile.
    2. Organul fiscal competent pentru aplicarea prezentei proceduri este organul fiscal în evidenţa căruia persoana impozabilă este înregistrată în scopuri de TVA.
    3. Prin prezentele instrucţiuni pot fi corectate erori materiale de tipul:
    a) erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronată a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute în decont; preluarea eronată a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronată a soldului de plată din decontul perioadei fiscale anterioare) etc.;
    b) înregistrarea în decont a diferenţelor de taxă pe valoarea adăugată de plată, constatate de organele de control, în alte rânduri decât cele stabilite prin reglementările legale în materie;
    c) erori provenind din înscrierea în decontul de taxă pe valoarea adăugată a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioară.

    4. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se poate face în cadrul termenului de prescripţie a dreptului de a stabili creanţe fiscale prevăzut de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare (Codul de procedură fiscală).
    5. Corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prezentelor instrucţiuni, nu este posibilă pentru perioade fiscale care au fost supuse inspecţiei fiscale sau pentru care este în curs de derulare o inspecţie fiscală.
    6. Prin excepţie de la pct. 5, corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se poate realiza în baza dispoziţiei de măsuri comunicate de organul de inspecţie fiscală. În acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusă de persoana impozabilă, va fi însoţită de dispoziţia de măsuri, în copie şi original.
    7. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se realizează de compartimentul cu atribuţii de rambursare a taxei pe valoarea adăugată din cadrul organului fiscal competent, denumit în continuare compartiment de specialitate.
    8. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, din iniţiativa organului fiscal, se poate efectua astfel:
    a) în cazul în care în decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronată a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidenţele de TVA), corectarea se va efectua, din oficiu, de compartimentul de specialitate;
    b) dacă în decont se constată erori a căror cauză nu poate fi stabilită, compartimentul de specialitate va notifica în scris persoana impozabilă şi va solicita prezenţa acesteia la sediul său, cu documente justificative, pentru a da informaţii şi lămuriri necesare corectării erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde în mod obligatoriu: data, ora şi locul stabilite pentru prezenţa persoanei impozabile; baza legală a solicitării; scopul solicitării; documentele pe care urmează să le prezinte persoana impozabilă (necesare corectării erorilor).

    9. (1) Persoana impozabilă care solicită corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată depune solicitarea de corectare a erorilor materiale însoţită de documentele necesare justificării erorilor, la registratura organului fiscal competent sau la poştă, prin scrisoare recomandată.
    (2) Dacă documentele anexate de persoana impozabilă nu justifică solicitarea de corectare a erorilor materiale, compartimentul de specialitate va comunica în scris persoanei impozabile data, ora şi locul la care trebuie să se prezinte, precum şi documentele necesare justificării erorilor.

    10. (1) În vederea corectării erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, compartimentul de specialitate, pe baza constatărilor proprii sau în baza documentelor prezentate de persoana impozabilă, întocmeşte un referat în care înscrie constatările referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată, precum şi modul în care se vor corecta aceste erori.
    (2) În baza referatului, organul fiscal întocmeşte Decizia de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, denumită în continuare decizie de corectare.
    (3) Decizia de corectare este structurată conform modelului decontului de taxă pe valoarea adăugată în vigoare la data la care se referă decontul întocmit eronat. Decizia se completează numai la rândurile care au suferit modificări, cu diferenţele în plus sau în minus faţă de suma declarată iniţial, şi conţine, în mod obligatoriu, elementele prevăzute la art. 46 din Codul de procedură fiscală.
    (4) Decizia de corectare se întocmeşte în două exemplare, din care unul se comunică persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedură fiscală, semnat numai de conducătorul unităţii fiscale, iar al doilea, care se semnează şi de către persoanele implicate potrivit competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin prezentele instrucţiuni, se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile.

    11. (1) În situaţia în care, în urma corectării erorilor, rezultă o sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată, persoana impozabilă o va prelua în decontul perioadei fiscale următoare comunicării deciziei de corectare, la secţiunea "Regularizări", rândul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adăugată reportată din perioada precedentă, pentru care nu s-a solicitat rambursare".
    (2) În situaţia în care, în urma corectării erorilor, rezultă o sumă pozitivă de taxă pe valoarea adăugată, persoana impozabilă o va prelua în decontul perioadei fiscale următoare comunicării deciziei de corectare, la secţiunea "Regularizări", rândul "Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente neachitată până la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plată a diferenţei pozitive de taxă pe valoarea adăugată se stabileşte, potrivit reglementărilor legale, în funcţie de data comunicării deciziei de corectare.

    12. (1) Se consideră eroare materială şi situaţia în care persoana impozabilă, înregistrată în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare, nu a bifat, prin omisiune, caseta corespunzătoare din decontul de taxă pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare.
    (2) Persoana impozabilă care se află în situaţia prevăzută la alin. (1) poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaraţii pe propria răspundere, din care să rezulte constatarea situaţiei, precum şi exprimarea intenţiei persoanei în cauză de a îndrepta eroarea materială. Declaraţia se depune până la data depunerii decontului de taxă pe valoarea adăugată aferent perioadei fiscale următoare, dar nu mai târziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
    (3) Termenul de soluţionare a solicitărilor de rambursare a sumei negative, stabilit potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, începe să curgă de la data depunerii declaraţiei menţionate la alin. (2).

    (13) (1) Dacă, din analiza documentelor prezentate de persoana impozabilă, rezultă că nu se justifică solicitarea de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat în care înscrie aceste constatări.
    (2) În baza referatului, compartimentul de specialitate întocmeşte "Decizia privind respingerea solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, care va conţine, în mod obligatoriu, şi motivaţia respingerii.
    (3) Decizia se întocmeşte în două exemplare. Un exemplar se comunică persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedură fiscală, semnat numai de conducătorul unităţii fiscale, iar al doilea, care se semnează şi de către persoanele implicate potrivit competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin prezentele instrucţiuni, se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
    (4) Împotriva deciziei de respingere a solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată persoana impozabilă poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în termen de 45 de zile de la data comunicării, în conformitate cu dispoziţiile art. 270 alin. (1) şi art. 272 alin. (6) din Codul de procedură fiscală.


    ANEXA 2

 (a se vedea imaginea asociată)

┌──────────────────────────────────────────────┬──────┐
│Direcţia Generală Regională a Finanţelor │ │
│Publice │ │
│..............................................│Adresa│
│\ │Tel.: │
│Direcţia generală de administrare a marilor │Fax: │
│contribuabili │ │
│Unitatea fiscală ........................ │ │
│Nr. ............./....................... │ │
└──────────────────────────────────────────────┴──────┘

                                          DECIZIE
            privind respingerea solicitării de corectare a erorilor materiale din
                         decontul de taxă pe valoarea adăugată
        Către Denumirea/Numele şi prenumele ..............................
        Domiciliu fiscal: Localitate ....................................,
        Str. ............... nr. ......, bl. ....., ap. ......, et. .....,
        judeţul/sectorul .................................................
        Cod de identificare fiscală/cod de înregistrare în scopuri de
        TVA .....................................
    Având în vedere dispoziţiile art. 6 şi art. 105 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi ca urmare a cererii dumneavoastră nr. ....../......, vă comunicăm că cererea dumneavoastră a fost respinsă, întrucât:
        ......................................................................
        ......................................................................
        ......................................................................
        Împotriva prezentei decizii se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în termen de 45 de zile de la data comunicării, în conformitate cu dispoziţiile art. 270 alin. (1) şi art. 272 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

                Conducătorul unităţii fiscale
                Numele şi prenumele ..............................
                Semnătura şi ştampila unităţii ...................

        Cod: 14.13.02.02/d.r.c. www.anaf.ro

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016