Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.424 din 20 noiembrie 2008  pentru modificarea si completarea unor norme si instructiuni aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.424 din 20 noiembrie 2008 pentru modificarea si completarea unor norme si instructiuni aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 795 din 27 noiembrie 2008

În baza prevederilor art. 142 alin. (1) lit. d), art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi (3), art. 144, art. 144^1, art. 157 alin. (4) şi ale <>art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul economiei şi finanţelor emite urmãtorul ordin:

ART. I
Normele de aplicare a scutirilor de taxã pe valoarea adãugatã pentru traficul internaţional de bunuri, prevãzute la <>art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ulterioare, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.218/2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2 alineatul (2), literele b) şi c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"b) livrãrile de bunuri efectuate în locaţiile prevãzute la alin. (1), atât timp cât bunurile se aflã încã în regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Produsele accizabile rezultate în urma producţiei în antrepozitele fiscale definite la art. 163 lit. c) din codul fiscal sunt bunuri aflate în regim de antrepozit de TVA;
c) prestãrile de servicii, altele decât cele prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. c) şi la art. 144^1 din Codul fiscal, care sunt aferente livrãrilor prevãzute la lit. a) sau care sunt efectuate în locaţiile enumerate la lit. a) pentru bunurile aflate încã într-un astfel de regim, conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal."
2. La articolul 2 alineatul (3), partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Plasarea în regimul de antrepozit de TVA prevãzut la alin. (1) lit. b) se limiteazã la bunurile cu urmãtoarele coduri tarifare:".
3. La articolul 2, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul prestãrilor de servicii prevãzute la alin. (2) lit. c) care sunt efectuate în locaţiile prevãzute la alin. (1), scutirea de taxã se limiteazã la serviciile enumerate în anexa 2 la norme, în condiţiile în care nu conduc la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, cu excepţiile prevãzute în cadrul anexei 2 la norme."
4. La anexa 1 la norme, punctul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"3. Toate operaţiunile efectuate asupra bunurilor aflate în acest regim sunt scutite definitiv de la plata taxei, cu excepţia operaţiunilor efectuate cãtre ultimul cumpãrãtor care beneficiazã numai de scutire provizorie."
5. La anexa 1 la norme, punctul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"11. Impozitarea cu TVA, fãrã a afecta o posibilã scutire, se poate efectua numai pentru operaţiunile anterioare, care erau provizoriu scutite de taxã. Aceste operaţiuni pot fi: livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziţia intracomunitarã sau importul de bunuri. În situaţia în care la scoaterea bunurilor din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale nu se pot determina operaţiunile care au fost provizoriu scutite de taxã, regularizarea se face prin impozitarea cu TVA a bunurilor scoase din regimul de antrepozit de TVA, deşi scoaterea bunurilor din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale nu constituie în sine o operaţiune în sfera TVA. Regularizarea TVA se realizeazã prin plata taxei conform pct. 35-38."
6. La anexa 1 la norme, punctele 35-38 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"35. În cazul bunurilor importate, plasate în antrepozit de taxã pe valoarea adãugatã, care pãrãsesc regimul fãrã vreo livrare ulterioarã în cadrul regimului şi fãrã existenţa vreunei tranzacţii comerciale, se impune regularizarea taxei pentru importul efectuat. Persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. f) din codul fiscal va regulariza taxa conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
36. În situaţia în care se impune regularizarea taxei pe valoarea adãugatã pentru alte operaţiuni decât importul de bunuri, persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. f) din codul fiscal trebuie sã înscrie taxa datoratã ca taxã colectatã în decontul de TVA aferent perioadei în care taxa devine exigibilã, conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
37. În situaţia în care la scoaterea bunurilor din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale nu se pot determina operaţiunile care au fost provizoriu scutite de taxã, regularizarea se face prin impozitarea cu TVA a bunurilor scoase din regimul de antrepozit de TVA, deşi scoaterea bunurilor din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale nu constituie în sine o operaţiune în sfera TVA. Persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. f) din codul fiscal va regulariza taxa conform prevederilor art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
38. Taxa prevãzutã la pct. 35-37 este deductibilã în limitele şi condiţiile fixate la art. 145-147^1 din Codul fiscal."
7. La anexa 1 la norme, dupã punctul 62 se introduce un nou punct, punctul 62^1, cu urmãtorul cuprins:
"62^1. Prin excepţie de la prevederile pct. 39-62 referitoare la evidenţele care trebuie ţinute, în cazul regimului de antrepozit de TVA prevãzut la art. 2 alin. (1) lit. a) din norme, sunt valabile evidenţele întocmite conform legislaţiei care reglementeazã accizele."
8. La anexa 1 la norme punctul 64, partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"64. Pentru livrãrile de bunuri ce rãmân în regimul de antrepozit de TVA ce pot fi scutite de taxã conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, factura emisã de furnizorul de bunuri trebuie sã conţinã, în plus faţã de elementele menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:".
9. Anexa 2 la norme se modificã şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. II
Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adãugatã şi a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevãzutã la art. 142 alin. (1) lit. d) şi <>art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.220/2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.037 din 28 decembrie 2006, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) În sensul titlurilor II şi III din prezentul ordin:
1. «ţarã terţã» înseamnã orice ţarã care nu este stat membru al Uniunii Europene. În baza Acordului fiscal dintre Franţa şi Principatul Monaco din 18 mai 1963 şi a Acordului de prietenie şi bunã vecinãtate dintre Italia şi Republica San Marino din 31 martie 1939, Monaco nu este considerat ţarã terţã, iar San Marino nu este considerat ţarã terţã în ceea ce priveşte accizele;
2. «teritoriu în care nu se aplicã reglementãrile comunitare privind TVA sau accizele ori ambele» înseamnã teritoriul, altul decât teritoriul unei ţãri terţe, în care Directiva 2006/112/CE sau 92/12/CEE ori ambele nu se aplicã. În baza Acordului dintre Guvernul Regatului Unit şi cel al Insulei Man privind taxele vamale, accizele şi alte aspecte conexe din 15 octombrie 1979, Insula Man nu este consideratã teritoriu terţ;
3. «cãlãtori care folosesc transportul aerian» şi «cãlãtori care folosesc transportul maritim» înseamnã orice pasageri care efectueazã cãlãtorii aeriene sau maritime diferite de cãlãtoriile turistice private de agrement cu avionul sau de cãlãtoriile turistice private de agrement pe mare;
4. «cãlãtorie turisticã privatã de agrement cu avionul» şi «cãlãtorie turisticã privatã de agrement pe mare» înseamnã folosirea unui avion sau a unei nave maritime de cãtre proprietarul acestuia (acesteia) ori de cãtre persoana fizicã sau juridicã beneficiarã a acestuia (acesteia) în temeiul unui contract de închiriere sau al oricãrei alte modalitãţi, pentru alte scopuri decât cele comerciale şi, în special, altele decât cele de transport de persoane ori bunuri sau prestare de servicii cu titlu oneros ori altele decât cele pentru nevoile autoritãţilor publice.
(2) Dispoziţiile titlurilor II şi III ale prezentului ordin, referitoare la tratamentul fiscal aplicabil importurilor de bunuri din «ţãrile terţe», produc efecte identice şi în cazul importurilor de bunuri din «teritoriile în care nu se aplicã reglementãrile comunitare privind TVA sau accizele ori ambele», aşa cum sunt definite acestea la pct. 2 al alin. (1)."
2. Articolele 3-6 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Bunurile conţinute în bagajul personal al cãlãtorilor din ţãrile terţe, altele decât cele prevãzute la art. 5 alin. (1)-(8), sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã şi de accize la import dacã bunurile respective nu au caracter comercial şi valoarea totalã a acestora nu depãşeşte 300 euro de persoanã.
(2) În cazul cãlãtorilor care folosesc transportul aerian şi al celor care folosesc transportul maritim, pragul financiar prevãzut la alin. (1) este de 430 euro.
(3) În scopul aplicãrii scutirilor prevãzute la alin. (1) şi (2), valoarea unui articol individual nu poate fi defalcatã.
(4) Valoarea bagajelor personale ale cãlãtorului, care sunt importate temporar sau sunt reimportate ca urmare a exportului lor temporar, precum şi valoarea medicamentelor necesare cãlãtorului pentru nevoile sale personale nu sunt luate în considerare în sensul aplicãrii scutirilor prevãzute la alin. (1) şi (2).
(5) În sensul aplicãrii scutirilor prevãzute de prezentul titlu, bagajele personale reprezintã toate bagajele pe care cãlãtorul le poate prezenta la sosire autoritãţilor vamale, precum şi bagajele pe care acesta le prezintã mai târziu aceloraşi autoritãţi, sub rezerva dovezii cã aceste bagaje au fost înregistrate la compania responsabilã pentru transport ca bagaje însoţite, în momentul plecãrii cãlãtorului. Combustibilul diferit de cel menţionat la art. 5 alin. (8) nu se considerã bagaj personal.
(6) În cazul în care o cãlãtorie implicã tranzitarea teritoriului unei ţãri terţe sau începe în teritoriul definit la art. 1 alin. (1) pct. 2, dispoziţiile prezentului titlu se aplicã în situaţia în care cãlãtorul nu poate sã justifice cã bunurile transportate în bagajul sãu au fost dobândite în conformitate cu normele generale privind taxarea pe piaţa naţionalã a unui stat membru şi nu pot beneficia de restituirea taxei pe valoarea adãugatã sau a accizelor.
(7) Survolarea fãrã aterizare nu va fi consideratã tranzit.
Art. 4. - (1) În sensul aplicãrii scutirilor prevãzute de prezentul titlu, sunt considerate importuri cu caracter necomercial importurile de bunuri care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) au loc în mod ocazional;
b) constau exclusiv în bunuri pentru uzul personal sau familial al cãlãtorului ori în bunuri cu destinaţia de cadouri.
(2) Natura sau cantitatea acestor bunuri nu trebuie sã indice faptul cã sunt importate în scopuri comerciale.
Art. 5. - (1) Sunt scutite de TVA şi de accize importurile urmãtoarelor tipuri de produse din tutun, în urmãtoarele limite cantitative:
a) 40 de ţigarete;
b) 100 de cigarillos (ţigãri de foi) de maximum 3 grame fiecare;
c) 50 de trabucuri;
d) 250 de grame de tutun de fumat.
(2) Fiecare dintre cantitãţile menţionate la alin. (1) reprezintã, în sensul alin. (3), 100% din totalul admis pentru produsele din tutun.
(3) În cazul oricãrui cãlãtor, scutirea poate fi aplicatã pentru oricare combinaţie de produse din tutun, cu condiţia ca totalul procentelor utilizate din cantitãţile individuale permise sã nu depãşeascã 100%.
(4) Sunt scutite de TVA şi de accize alcoolul şi bãuturile alcoolice, altele decât vinurile liniştite şi berea, în urmãtoarele limite cantitative:
a) un total de 1 litru de alcool şi bãuturi alcoolice cu o concentraţie alcoolicã de peste 22% în volum sau alcool etilic nedenaturat de 80% în volum şi peste;
b) un total de 2 litri de alcool şi bãuturi alcoolice cu o concentraţie alcoolicã mai micã de 22% în volum.
(5) Fiecare dintre cantitãţile menţionate la alin. (4) reprezintã, în sensul alin. (6), 100% din totalul admis pentru alcool şi bãuturi alcoolice.
(6) În cazul oricãrui cãlãtor, scutirea poate fi aplicatã pentru oricare combinaţie de tipuri de alcool şi bãuturi alcoolice menţionate la alin. (4), cu condiţia ca totalul procentelor utilizate din cantitãţile individuale permise sã nu depãşeascã 100%.
(7) Este scutit de TVA şi de accize un total de 4 litri de vinuri liniştite şi 16 litri de bere.
(8) Sunt scutite de TVA şi de accize, în cazul oricãrui mijloc de transport cu motor, carburantul conţinut în rezervorul standard şi o cantitate de carburant de pânã la 10 litri conţinutã într-un rezervor portabil.
(9) Scutirile prevãzute la alin. (1)-(7) nu se aplicã în cazul cãlãtorilor cu vârsta sub 17 ani.
Art. 6. - (1) Valorile bunurilor prevãzute la art. 5 alin. (1)-(8) nu vor fi luate în considerare în scopul aplicãrii scutirilor prevãzute la art. 3.
(2) Nu se datoreazã taxa pe valoarea adãugatã şi accizele în cazul importurilor de bunuri conţinute în bagajul personal al cãlãtorilor, dacã suma totalã a acestor taxe care ar trebui percepute nu depãşeşte 10 euro."
3. Dupã articolul 57 se introduce un nou articol, articolul 57^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 57^1. -Scutirea prevãzutã la art. 56 se acordã numai organizaţiilor care prin documentaţia depusã pentru solicitarea scutirii fac dovada dezastrelor care au afectat teritoriul României, ca urmarea cãrora acestea vor importa bunuri."
4. Articolul 63 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adãugatã la import se acordã, la prezentarea de cãtre persoanele în cauzã a unor dovezi satisfãcãtoare pentru autoritãţile vamale, cu condiţia ca operaţiunile implicate sã nu aibã caracter comercial, pentru:
a) decoraţiile conferite de guvernul unei ţãri terţe persoanelor al cãror loc obişnuit de rezidenţã este în România;
b) cupele, medaliile şi articole similare de naturã simbolicã conferite într-o ţarã terţã persoanelor al cãror loc obişnuit de rezidenţã este în România, în semn de apreciere a activitãţilor desfãşurate de aceste persoane în domenii de activitate cum ar fi: arta, ştiinţa, sportul sau serviciile publice ori pentru recunoaşterea meritelor acestor persoane în cadrul unor evenimente speciale, importate personal de acestea;
c) cupele, medaliile şi alte articole similare de naturã simbolicã oferite gratuit de autoritãţi sau persoane stabilite într-o ţarã terţã, care urmeazã sã fie oferite pe teritoriul României în aceleaşi scopuri ca şi cele menţionate la lit. b);
d) premiile, trofeele şi suvenirurile de naturã simbolicã şi de valoare limitatã destinate distribuirii gratuite la reuniuni de afaceri sau la alte evenimente internaţionale similare unor persoane a cãror rezidenţã normalã se aflã într-o ţarã terţã; natura, valoarea unitarã sau alte caracteristici ale acestora trebuie sã indice faptul cã nu sunt destinate unor scopuri comerciale."
5. La articolul 81 alineatul (1), litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) exportate în afara Comunitãţii, în împrejurãri justificate corespunzãtor."
6. Articolul 86 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 86. - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adãugatã la import urmãtoarele bunuri:
a) documentele trimise gratuit serviciilor publice ale României;
b) publicaţiile guvernelor strãine şi publicaţiile organismelor oficiale internaţionale, destinate distribuirii gratuite;
c) buletinele de vot pentru alegeri organizate de organisme stabilite în ţãri terţe;
d) obiectele destinate sã serveascã drept dovezi sau în scopuri similare instanţelor judecãtoreşti ori altor agenţii oficiale ale României;
e) specimene de semnãturi şi circulare privind semnãturile trimise în cadrul schimburilor de informaţii dintre serviciile publice sau instituţiile de credit;
f) materiale oficiale editate trimise Bãncii Naţionale a României;
g) rapoarte, declaraţii, note, prospecte, formulare de cerere şi alte documente întocmite de cãtre societãţi având sediul într-o ţarã terţã şi destinate titularilor sau deţinãtorilor titlurilor emise de aceste societãţi;
h) mijloace de înregistrare, respectiv cartele perforate, înregistrãri audio, microfilme etc., folosite pentru transmiterea gratuitã a informaţiilor destinatarilor, în mãsura în care aceastã scutire nu dã naştere unor abuzuri sau unor distorsiuni majore ale concurenţei;
i) dosare, arhive, formulare sau alte documente care urmeazã a fi utilizate în cadrul unor întâlniri, şedinţe, conferinţe ori congrese internaţionale, precum şi rapoartele acestor reuniuni;
j) planuri, schiţe tehnice, desene, descrieri sau alte documente similare importate în vederea obţinerii ori întocmirii comenzilor în ţãri terţe sau a participãrii la o competiţie ţinutã pe teritoriul României;
k) documente care urmeazã a fi utilizate în cadrul examinãrilor efectuate în România de cãtre instituţii stabilite în ţãri terţe;
l) formulare care urmeazã a fi utilizate ca documente oficiale în traficul internaţional de vehicule sau de bunuri, în cadrul convenţiilor internaţionale;
m) formulare, tichete, bilete şi documente similare trimise de transportatori sau de întreprinzãtori din industria hotelierã stabiliţi în ţãri terţe cãtre agenţiile de turism stabilite în România;
n) formulare, tichete, facturi de transport, scrisori de trãsurã şi alte documente comerciale sau de birou care au fost folosite;
o) formulare oficiale emise de autoritãţi naţionale sau internaţionale şi materiale editate în conformitate cu standardele internaţionale, trimise pentru a fi distribuite de asociaţii din ţãri terţe cãtre asociaţiile omoloage stabilite în România;
p) fotografii, diapozitive şi clişee pentru fotografii cu sau fãrã titlu, trimise agenţiilor de presã sau editurilor de ziare ori reviste;
q) articolele menţionate în anexa la prezentele norme, produse de Organizaţia Naţiunilor Unite sau de una dintre agenţiile specializate ale acesteia, indiferent de scopul în care vor fi utilizate;
r) articolele de colecţie şi operele de artã cu caracter educativ, ştiinţific sau cultural, care nu sunt destinate vânzãrii şi care sunt importate de muzee, galerii sau alte instituţii aprobate de autoritãţile competente ale României, în vederea scutirii de taxe vamale la import. Scutirea se acordã numai cu condiţia ca articolele în cauzã sã fie importate gratuit sau, dacã sunt importate cu titlu oneros, sã nu fie livrate de o persoanã impozabilã;
s) publicaţiile oficiale tipãrite sub autoritatea ţãrii terţe exportatoare, a instituţiilor internaţionale, a autoritãţilor regionale sau locale şi a organismelor de drept public înfiinţate în acea ţarã terţã şi materialele tipãrite, distribuite cu ocazia alegerilor pentru Parlamentul European sau cu ocazia alegerilor naţionale din ţara de origine, materialele tipãrite de cãtre organizaţii politice externe recunoscute oficial ca atare în statele membre, în mãsura în care aceste publicaţii şi materiale au fost supuse taxei în ţara terţã exportatoare şi nu au beneficiat de scutirea de taxã la export."
7. Articolul 92 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 92. - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adãugatã la import bunurile importate de cãtre organizaţii desemnate în acest scop de Guvernul României, în vederea utilizãrii pentru construcţia, întreţinerea sau decorarea cimitirelor, mormintelor victimelor de rãzboi, precum şi a monumentelor ridicate în memoria victimelor de rãzboi din ţãri terţe, care sunt înmormântate pe teritoriul României."
8. Articolul 93 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 93. - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adãugatã la import urmãtoarele:
a) sicriele conţinând corpuri neînsufleţite şi urnele funerare conţinând cenuşa persoanelor decedate, precum şi florile, coroanele funerare şi alte obiecte ornamentale care le însoţesc în mod obişnuit;
b) florile, coroanele şi alte obiecte ornamentale aduse de persoanele care au reşedinţa într-o ţarã terţã şi care participã la funerarii sau vin pentru a decora morminte aflate pe teritoriul României, cu condiţia ca aceste importuri sã nu reflecte în niciun mod, nici prin natura, nici prin cantitatea lor, un caracter comercial."
9. Articolul 95 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 95. - Echivalentul euro în moneda naţionalã care se utilizeazã în scopul aplicãrii prevederilor prezentului ordin se stabileşte anual. Cursurile aplicabile sunt cele obţinute în prima zi lucrãtoare din octombrie. Acestea se publicã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi se aplicã de la data de 1 ianuarie a anului urmãtor."
10. Articolul 97 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 97. - Prezentul ordin transpune prevederile Directivei 2007/74/CE a Consiliului din 20 decembrie 2007 privind scutirea de taxã pe valoarea adãugatã şi de accize pentru bunurile importate de cãtre persoanele care cãlãtoresc din ţãri terţe, ale Directivei 2006/79/CEE a Consiliului din 5 octombrie 2006 privind scutirea de la plata taxelor a importurilor de loturi mici de bunuri cu caracter necomercial din ţãri terţe şi ale Directivei 83/181/CEE a Consiliului din 28 martie 1983 ce determinã domeniul articolului 14 (1) (d) al Directivei 77/388/CEE privind scutirea de platã a taxei pe valoarea adãugatã la importul final al anumitor mãrfuri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
ART. III
Instrucţiunile de aplicare a scutirii de taxã pe valoarea adãugatã pentru operaţiunile prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi <>art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.222/2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 din 29 decembrie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1 alineatul (3), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) transportator este orice persoanã impozabilã care factureazã în nume propriu un serviciu de transport;".
2. La articolul 2 alineatul (2), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) documente din care sã rezulte cã transportul este realizat de furnizor sau în numele sãu, cum sunt: documentul de transport, comanda de cumpãrare, de vânzare sau contractul, documentele de asigurare."
3. La articolul 3, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã livrãrile de bunuri expediate sau transportate în afara Comunitãţii de cãtre cumpãrãtorul care nu este stabilit în România sau de altã persoanã în contul sãu. Astfel de livrãri au loc în cadrul unor contracte prin care persoana obligatã sã transporte bunurile în afara Comunitãţii este cumpãrãtorul nestabilit în România sau altã persoanã în contul sãu."
4. La articolul 3, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã prevãzutã la alin. (1) se justificã de furnizorul care realizeazã livrarea cu documentele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b) şi cu documente din care sã rezulte cã transportul este realizat de client sau în numele sãu, cum sunt: documentul de transport, comanda de cumpãrare, de vânzare sau contractul, documentele de asigurare."
5. La articolul 4 alineatul (2), litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) documentele din care sã rezulte cã bunurile transportate au fost exportate sau sunt plasate în unul dintre regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal."
6. La articolul 4, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Se considerã documente specifice de transport, în funcţie de tipul transportului:
a) în cazul transportului auto: Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mãrfuri pe şosele (CMR), copie de pe carnetul TIR şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
b) în cazul transportului feroviar: scrisoarea de trãsurã, documentul de transport internaţional pe cãile ferate, care sã poarte ştampila staţiei de expediţie, documentul de transmitere a vagonului la calea feratã vecinã, care sã confirme ieşirea mãrfii din ţarã, şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
c) în cazul transportului multimodal cale feratã-naval: scrisoarea de trãsurã şi foaia de conosament şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
d) în cazul transportului prin conducte, altele decât cele prin care se transportã gazul natural, pentru care se aplicã prevederile art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal: documentul emis de transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1."
7. La articolul 5, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, pentru prestãrile de servicii de transport direct legate de importul de bunuri, dacã valoarea acestora este inclusã în baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal, în funcţie de tipul transportului, se justificã de transportator sau de casele de expediţie astfel:
a) în cazul transportului auto, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul din strãinãtate, Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mãrfuri pe şosele (CMR), copie de pe carnetul TIR şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
b) în cazul transportului prin conducte, altele decât cele prin care se transportã gazul natural, care sunt prevãzute la art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul, documentul emis de transportator cuprinzând date referitoare la bunurile transportate, şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
c) în cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene, precum şi în cazul transporturilor combinate, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul din strãinãtate, documentul specific de transport cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
d) în cazul transportului feroviar, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul sau comenzile acestora, scrisoarea de trãsurã sau copia acesteia, pentru casele de expediţie, documentul de transport internaţional pe cãile ferate, care sã poarte ştampila staţiei de expediţie, sau copia acestuia, pentru casele de expediţie, documentul de transmitere a vagonului de la calea feratã vecinã, care sã confirme pentru transportator intrarea mãrfii în ţarã, şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
e) în cazul transporturilor maritime sau fluviale care se continuã cu transportul pe cale feratã pânã la primul loc de destinaţie, care figureazã pe documentul de transport care însoţeşte bunurile la intrarea în ţarã, cu urmãtoarele documente: pentru partea de transport maritim sau fluvial, cu documentele menţionate la lit. c), iar pentru partea de transport intern efectuat pe cãile ferate, cu contractul încheiat cu persoana care angajeazã transportul sau comanda acesteia, în care sã fie specificat locul de destinaţie al mãrfurilor importate, scrisoarea de trãsurã din care sã rezulte cã bunurile transportate provin din import şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1."
8. La articolul 7 alineatul (2), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) licenţa de transport, dupã caz;".
9. La articolul 7 alineatul (2), litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) diagrama biletelor de cãlãtorie sau, dupã caz, facturile, în cazul curselor ocazionale;".
10. La articolul 7 alineatul (3), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, pentru transportul internaţional aerian, fluvial, maritim, feroviar, de persoane, se justificã de cãtre transportatori cu:".
11. La articolul 8 alineatul (2), litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) navlosirea, leasingul şi închirierea navelor. Prin navlosire se înţelege contractul prin care navlosantul pune la dispoziţia navlositorului pentru transport o navã, pãrţi din ea sau o încãpere a ei;".
12. La articolul 8 alineatul (2), litera h) va avea urmãtorul cuprins:
"h) serviciile asigurate pentru nevoile directe ale pasagerilor şi echipajului şi/sau încãrcãturii transportate de nave, incluzând:
1. asistenţa necesarã pasagerilor şi echipajului asiguratã în contul armatorului cu ocazia transportului maritim, cum ar fi întocmirea documentelor de cãlãtorie, servicii de cazare şi alimentaţie asigurate pasagerilor, în cazul în care aceste servicii trebuie asigurate prin contractul de transport;
2. serviciile aferente bunurilor transportate de nave, cum ar fi serviciile necesare pentru manipularea, protejarea şi conservarea bunurilor transportate, inclusiv serviciile specialiştilor în daune sau pentru protejarea apelor şi zonelor înconjurãtoare, pentru prevenirea poluãrii ori contaminãrii acestor ape şi zone."
13. La articolul 9 alineatul (1), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) În sensul art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, se aplicã scutirea de taxã în cazul companiilor aeriene care în principal realizeazã transport internaţional de persoane şi/sau de mãrfuri efectuat cu aeronave, pentru urmãtoarele operaţiuni:".
14. La articolul 9 alineatul (3), litera h) va avea urmãtorul cuprins:
"h) servicii asigurate pentru nevoile directe ale pasagerilor şi echipajului şi/sau ale încãrcãturii transportate de aeronave, inclusiv:
1. asistenţa necesarã pasagerilor şi echipajului asiguratã pe seama operatorului aerian cu ocazia transportului aerian, cum ar fi întocmirea documentelor de cãlãtorie şi cazarea, masa şi bãutura asigurate pasagerilor, în cazul în care aceste servicii trebuie asigurate în baza contractului de transport;
2. serviciile referitoare la bunurile transportate de aeronave, cum ar fi serviciile necesare pentru manipularea, protejarea şi conservarea bunurilor transportate, inclusiv serviciile asigurate de specialiştii în "daune" sau pentru protejarea mediului înconjurãtor, respectiv pentru prevenirea poluãrii ori contaminãrii acestor zone."
15. La articolul 9, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul companiilor aeriene care nu sunt stabilite în România, în scopul aplicãrii scutirilor se va considera cã activitatea acestora constã întotdeauna în principal în transportul internaţional de persoane şi/sau de mãrfuri efectuat cu platã. În cazul companiilor aeriene stabilite în România, Direcţia generalã aviaţie civilã din cadrul Ministerului Transporturilor va emite un certificat care atestã faptul cã activitatea acestora constã în principal în transportul internaţional de persoane şi/sau de mãrfuri efectuat cu platã, care va fi transmis în copie furnizorilor/prestatorilor, ca document justificativ pentru aplicarea scutirii. Certificatul va fi eliberat la solicitarea companiilor aeriene dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care certificatul este solicitat în anul curent pentru anul urmãtor, va fi avutã în vedere activitatea desfãşuratã în anul solicitãrii şi certificatul va fi valabil de la data de 1 ianuarie pânã la data de 31 decembrie a anului calendaristic urmãtor;
b) în situaţia în care certificatul nu a fost solicitat în anul curent pentru anul urmãtor, va fi avutã în vedere activitatea desfãşuratã în anul precedent şi certificatul va fi valabil de la data emiterii pânã la data de 31 decembrie a anului în care a fost eliberat;
c) în cazul companiilor aeriene nou-înfiinţate, certificatul va fi eliberat în anul înfiinţãrii pe baza planului de afaceri prezentat Direcţiei generale aviaţie civilã din cadrul Ministerului Transporturilor şi va fi valabil de la data emiterii pânã la data de 31 decembrie a anului în care a fost eliberat."
ART. IV
Normele privind procedura de acordare a certificatului de amânare de la plata în vamã a taxei pe valoarea adãugatã şi de eliberare a garanţiei pentru importurile de bunuri, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 500/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2007, se modificã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Potrivit art. 157 alin. (4) din Codul fiscal, prin exceptare de la prevederile alin. (3) al aceluiaşi articol, în perioada 15 aprilie 2007 - 31 decembrie 2011 inclusiv nu se face plata efectivã la organele vamale de cãtre persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153, care au obţinut certificat de amânare de la platã."
2. La articolul 2, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) au realizat în anul calendaristic precedent importuri din teritorii şi state terţe, astfel cum sunt definite la art. 125^2 din Codul fiscal, a cãror valoare cumulatã este de cel puţin 150 milioane lei. În aceastã valoare nu se cuprind importurile de produse supuse accizelor armonizate."
ART. V
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. VI
Prezentul ordin intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2009, cu excepţia art. II, care va intra în vigoare la data de 1 decembrie 2008.

p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat

Bucureşti, 20 noiembrie 2008.
Nr. 3.424.


ANEXĂ


──────
(Anexa 2 la norme)
───────────────────

SERVICII SCUTITE DE TVA
efectuate în antrepozitul de TVA

1. Ventilarea, sortarea, uscarea, desprãfuirea, operaţiuni simple de curãţare, reparaţii ale ambalajului, reparaţii de bazã ale defectelor apãrute în timpul transportului sau antrepozitãrii, în mãsura în care este vorba de operaţiuni simple, aplicarea sau îndepãrtarea protecţiei utilizate în scopul transportãrii
2. Reconstituirea mãrfurilor dupã transport
3. Inventarierea, prelevarea de mostre, trierea, cernerea, filtrarea mecanicã şi cântãrirea bunurilor
4. Eliminarea componentelor avariate sau poluate
5. Conservarea prin pasteurizare, sterilizare, iradiere sau adãugarea de agenţi de conservare
6. Tratarea împotriva paraziţilor
7. Tratarea antiruginã
8. Tratarea:
- prin creşterea temperaturii, fãrã alte tratãri complementare sau procese de distilare;
- prin scãderea temperaturii, chiar dacã aceasta conduce la o reîncadrare sub un alt cod tarifar cu 8 cifre
9. Tratarea electrostaticã, îndreptarea sau cãlcarea textilelor
10. Tratarea constã în:
- îndepãrtarea tulpinelor şi codiţelor şi/sau a sâmburilor fructelor, tãierea şi felierea fructelor uscate sau a legumelor, rehidratarea fructelor;
- deshidratarea fructelor, chiar dacã aceasta conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre.
11. Desalinarea, curãţarea şi cruponarea pieilor
12. Montarea bunurilor ori adãugarea sau înlocuirea pieselor accesorii, în mãsura în care aceastã operaţiune este relativ limitatã sau este destinatã conformãrii la normele tehnice şi nu modificã natura sau performanţele bunurilor originale. Aceastã operaţiune poate conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre pentru bunurile adãugate ca accesorii sau utilizate ca înlocuitori
13. Diluarea sau concentrarea fluidelor, fãrã tratare complementarã sau vreun proces de distilare, chiar dacã aceasta conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre
14. Amestecarea bunurilor de acelaşi tip, de calitãţi diferite, în scopul obţinerii unei calitãţi constante sau a unei calitãţi solicitate de client, fãrã a schimba natura bunurilor respective
15. Separarea sau tãierea la o anumitã dimensiune a bunurilor, dacã este vorba numai de operaţiuni simple
16. Ambalarea, dezambalarea, schimbarea ambalajului, decantarea şi transferarea în alte recipiente, chiar dacã aceasta ar conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, aplicarea, retragerea şi modificarea mãrcilor, sigilarea, etichetarea, afişarea preţului sau alt semn distinctiv similar
17. Testarea, ajustarea, reglarea şi punerea în funcţiune a echipamentelor, aparaturii şi vehiculelor, mai ales pentru verificarea conformitãţii la normele tehnice, cu condiţia sã fie vorba de operaţiuni simple
18. Operaţiuni constând în mãtuirea elementelor de ţevãrie pentru a le adapta exigenţelor anumitor pieţe.

_____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016