Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.418 din 21 decembrie 2009  privind modificarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la   art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, aprobate prin   Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.218/2006     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.418 din 21 decembrie 2009 privind modificarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.218/2006

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 915 din 28 decembrie 2009
ORDIN nr. 3.418 din 21 decembrie 2009
privind modificarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxã pe valoarea adãugatã pentru traficul internaţional de bunuri, prevãzute la <>art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , cu modificãrile ulterioare, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.218/2006
EMITENT: MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 915 din 28 decembrie 2009


În baza prevederilor <>art. 144 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor <>art. 10 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. I
Normele de aplicare a scutirilor de taxã pe valoarea adãugatã pentru traficul internaţional de bunuri, prevãzute la <>art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.218/2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Plasarea bunurilor în unul dintre regimurile menţionate la <>art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Legea nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Codul fiscal, şi livrarea acestora cât timp se aflã sub regimul respectiv se supun condiţiilor impuse de legislaţia vamalã.
(2) Prestãrile de servicii menţionate la art. 144 alin. (1) lit. c) din codul fiscal asupra bunurilor aflate încã în unul dintre regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din codul fiscal sunt scutite în mãsura în care prestarea acestor servicii este autorizatã de legislaţia vamalã.
(3) Scutirea de taxã în ceea ce priveşte livrarea de bunuri plasate în unul dintre regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din codul fiscal va fi justificatã cu:
a) contractul încheiat cu titularul regimului sau cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
c) documentele din care sã reiasã cã bunurile în cauzã se aflau în unul dintre regimurile mai sus menţionate la momentul livrãrii sau prestãrii.
(4) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de transport de bunuri, se justificã de persoana impozabilã care factureazã transportul, în mãsura în care locul prestãrii serviciilor este considerat a fi în România în conformitate cu prevederile art. 133 din codul fiscal şi dacã aceasta ar fi fost persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, în cazul în care nu se aplica o scutire de taxã. Documentele pe baza cãrora se justificã scutirea de taxã sunt:
a) factura, care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din codul fiscal sau, dupã caz, pentru persoanele care presteazã efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport dacã acesta conţine cel puţin informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul încheiat cu beneficiarul;
c) documentele din care sã rezulte cã transportul este aferent livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal sau este efectuat în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile sau situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
d) documentele specifice de transport în funcţie de tipul transportului sau copii de pe aceste documente, dupã caz.
(5) Dacã locul serviciului de transport de bunuri este în România şi beneficiarul ar fi persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, dacã operaţiunea nu ar fi scutitã, acesta justificã scutirea de taxã prevãzutã la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de transport, cu:
a) factura emisã de prestator sau, dupã caz, pentru persoanele care presteazã efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport dacã acesta conţine cel puţin informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul încheiat cu prestatorul;
c) documentele din care sã rezulte cã transportul este aferent livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal ori este efectuat în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile sau în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
d) documentele specifice de transport în funcţie de tipul transportului sau copii de pe aceste documente, dupã caz.
Dacã beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxã, operaţiunile vor fi considerate taxabile. În cazul în care sunt achiziţii intracomunitare de servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor operaţiuni.
(6) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile accesorii transportului aferent livrãrilor prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal ori efectuat în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile sau în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, se justificã de cãtre prestatorul serviciilor, în mãsura în care locul prestãrii serviciilor este considerat a fi în România, în conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal, şi dacã acesta ar fi fost persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, în cazul în care nu se aplica o scutire de taxã. Documentele pe baza cãrora se justificã scutirea de taxã sunt:
a) contractul încheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
c) documentele din care sã rezulte cã sunt servicii accesorii unui transport aferent livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal ori efectuat în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile sau în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
(7) Dacã locul serviciilor accesorii transportului aferent livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal sau efectuat în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile ori în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, este considerat a fi în România, în conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal, scutirea de taxã prevãzutã la art. 144 alin. (1) lit. c) din codul fiscal se justificã de beneficiarul serviciilor, dacã acesta ar fi persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, în situaţia în care operaţiunea nu ar fi scutitã, pe baza urmãtoarelor documente:
a) contractul încheiat cu prestatorul serviciilor;
b) factura emisã de prestator;
c) documentele din care sã rezulte cã serviciile sunt accesorii unui transport aferent livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal sau efectuat în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile ori în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Dacã beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxã, operaţiunile vor fi considerate taxabile. În cazul în care sunt achiziţii intracomunitare de servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor operaţiuni.
(8) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru alte prestãri de servicii aferente livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal sau efectuate în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile ori în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, se justificã de cãtre prestatorul serviciilor, în mãsura în care locul prestãrii serviciilor este considerat a fi în România, în conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal, şi dacã acesta ar fi fost persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, în cazul în care nu se aplica o scutire de taxã. Documentele pe baza cãrora se justificã scutirea de taxã sunt:
a) contractul încheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
c) documentele din care sã rezulte cã prestãrile de servicii efectuate sunt aferente livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal ori sunt efectuate în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile sau în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
(9) Dacã locul altor servicii aferente livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal sau efectuate în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile ori în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, este considerat a fi în România, în conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal, scutirea de taxã prevãzutã la art. 144 alin. (1) lit. c) din codul fiscal se justificã de beneficiarul serviciilor, dacã acesta ar fi persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, în situaţia în care operaţiunea nu ar fi scutitã, pe baza urmãtoarelor documente:
a) contractul încheiat cu prestatorul serviciilor;
b) factura emisã de prestator;
c) documentele din care sã rezulte cã prestãrile de servicii sunt aferente livrãrilor de bunuri prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din codul fiscal sau sunt efectuate în locaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate în regimurile ori în situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Dacã beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxã, operaţiunile vor fi considerate taxabile. În cazul în care sunt achiziţii intracomunitare de servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor operaţiuni."
2. La articolul 2, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, se considerã antrepozite de taxã pe valoarea adãugatã:
a) pentru produsele accizabile, prevãzute la art. 125^1 alin. (1) pct. 7 din Codul fiscal, inclusiv pentru cele care sunt incluse şi în lista menţionatã la alin. (3), orice locaţie situatã în România, definitã ca antrepozit fiscal în sensul art. 163 lit. c) din Codul fiscal;
b) pentru bunurile prevãzute la alin. (3), o locaţie situatã în România şi definitã ca atare prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã:
a) livrãrile de bunuri care urmeazã sã fie plasate în regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
b) livrãrile de bunuri efectuate în locaţiile prevãzute la alin. (1), atât timp cât bunurile se aflã încã în regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Produsele accizabile rezultate în urma producţiei în antrepozitele fiscale definite la art. 163 lit. c) din codul fiscal sunt bunuri aflate în regim de antrepozit de TVA;
c) prestãrile de servicii care sunt aferente livrãrilor prevãzute la lit. a) sau care sunt efectuate în locaţiile enumerate la lit. a), pentru bunurile aflate încã într-un astfel de regim, conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal;
d) serviciile prestate de intermediarii care acţioneazã în numele şi în contul altei persoane, în cazul în care acestea sunt prestate în legãturã cu operaţiunile scutite de taxa pe valoarea adãugatã conform prevederilor lit. a)-c), în baza art. 144^1 din Codul fiscal;
e) importurile şi achiziţiile intracomunitare de bunuri plasate în regim de antrepozit de taxã pe valoarea adãugatã, în baza art. 142 alin. (1) lit. a) şi a art. 144 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal."
3. La articolul 2 alineatul (4), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) bunurilor livrate de magazinele duty-free conform art. 158 din Directiva 2006/112/CE, în cazul în care aceste livrãri sunt scutite de taxã conform art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;".
4. La articolul 2, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul prestãrilor de servicii prevãzute la alin. (2) lit. c) care sunt efectuate în locaţiile prevãzute la alin. (1) lit. b), scutirea de taxã se limiteazã la serviciile enumerate în anexa 2 la norme, în condiţiile în care nu conduc la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, cu excepţiile prevãzute în cadrul anexei 2."
5. La articolul 2, alineatul (8) va avea urmãtorul cuprins:
"(8) Persoana obligatã la plata taxei pe valoarea adãugatã este persoana din cauza cãreia bunurile ies din regimul de antrepozit de taxã pe valoarea adãugatã, conform art. 150 alin. (5) din Codul fiscal."
6. La articolul 2, alineatele (11) şi (12) vor avea urmãtorul cuprins:
"(11) Persoana care plaseazã bunuri în regim de antrepozit de TVA, livreazã bunuri în timp ce acestea se aflã în regimul de antrepozit de TVA şi/sau scoate bunurile dintr-un asemenea regim va trebui sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã se identifice faţã de antrepozitarul menţionat la alin. (10) cu codul sãu de înregistrare în scopuri de TVA din România sau, dupã caz, cu codul sãu de identificare fiscalã;
b) pentru toate livrãrile efectuate, sã emitã factura menţionatã la art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal.
(12) Celelalte limite şi condiţii cu privire la regimul de antrepozit de TVA sunt prezentate în anexa 1."
7. La articolul 2, alineatul (13) se abrogã.
8. Anexa 1 la norme va avea urmãtorul cuprins:
"ANEXA Nr. 1
la norme
Alte limite şi condiţii privind aplicarea regimului de antrepozit de TVA
I. Aplicarea regimului: principii de bazã
1. Regimul de antrepozit de TVA se referã numai la bunurile comunitare. În acest sens, urmãtoarele bunuri se considerã comunitare:
a) bunurile provenind din teritoriul comunitar în scopuri de TVA, definit la art. 125^2 din Codul fiscal;
b) bunurile importate pe teritoriul comunitar şi plasate în circulaţie liberã în Comunitate.
2. Regimul de antrepozit de TVA cuprinde un sistem de scutiri în lanţ de taxã, care constã în:
a) acordarea scutirii de taxã provizorii pentru toate operaţiunile efectuate în cadrul regimului;
b) acordarea definitivã a acestei scutiri la momentul livrãrii ulterioare a bunurilor în cadrul regimului de antrepozit de TVA.
3. Toate operaţiunile efectuate asupra bunurilor aflate în acest regim sunt scutite definitiv de la plata taxei, cu excepţia operaţiunilor efectuate cãtre ultimul cumpãrãtor care beneficiazã numai de scutire provizorie.
4. Operaţiunile prevãzute la pct. 3, care beneficiazã numai de scutire provizorie, sunt:
a) livrarea efectuatã cãtre ultimul cumpãrãtor, de bunuri care rãmân în acest regim;
b) serviciile efectuate cãtre ultimul cumpãrãtor, aferente bunurilor ce rãmân în acest regim pe perioada depozitãrii.
5. În cazul în care bunurile nu au fãcut obiectul unei livrãri cu platã, în cadrul regimului, operaţiunile provizoriu scutite de taxã rãmân urmãtoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în regim de antrepozit de TVA de cãtre cumpãrãtorul sau proprietarul bunurilor.
Aceastã operaţiune poate fi un import, o achiziţie intracomunitarã sau o livrare de bunuri în România;
b) serviciile în legãturã cu aceste bunuri, prestate în contul cumpãrãtorului/proprietarului, în cadrul regimului, anterior şi pe perioada antrepozitãrii.
6. Bunurile respective vor cãpãta una dintre urmãtoarele destinaţii:
a) fie ultimul cumpãrãtor/proprietar efectueazã o livrare cu platã a acestor bunuri, iar acestea rãmân în cadrul regimului;
b) fie ultimul cumpãrãtor/proprietar efectueazã o livrare cu platã a acestor bunuri, iar acestea pãrãsesc regimul;
c) fie ultimul cumpãrãtor scoate bunurile din regim, independent de orice tranzacţie.
7. Livrarea cu platã nu face decât sã extindã lanţul operaţiunilor scutite. Totuşi, livrarea însoţitã de ieşirea bunurilor din acest regim, precum şi ieşirea bunurilor din regim fãrã existenţa vreunei tranzacţii pun capãt regimului.
II. Bunuri livrate cu platã şi care nu rãmân în regimul de antrepozit de TVA
8. Livrarea de bunuri nu mai poate beneficia de scutirea menţionatã la art. 144 alin. (1) lit. b) din codul fiscal dacã bunurile nu rãmân în regimul de antrepozit de TVA şi urmeazã regulile obişnuite, având urmãtoarele caracteristici:
a) este, în principiu, taxabilã dacã livrarea are loc în România şi bunurile nu pãrãsesc România, fãrã însã a afecta aplicarea altei scutiri în interiorul ţãrii;
b) nu se supune TVA dacã livrarea nu are loc în România, conform art. 132 din Codul fiscal, ca, de exemplu, o livrare cu instalare în strãinãtate sau vânzare la distanţã care are loc în strãinãtate;
c) este scutitã de taxã dacã este o livrare intracomunitarã sau un export ce respectã condiţiile pentru ca o operaţiune sã fie scutitã de taxã, conform art. 143 din Codul fiscal.
9. Aplicarea regulilor obişnuite pentru aceastã operaţiune determinã transformarea scutirii provizorii aplicate ultimelor operaţiuni (livrarea de bunuri sau prestarea de servicii) ce precedã aceastã livrare în scutire definitivã.

Exemplu:

Persoanele impozabile A, B, C, D, E, Y şi Z efectueazã urmãtoarele operaţiuni:



┌──────────────────────────────────────┐
│ Antrepozit TVA │
│ │
│ │
A ───┼───→ B ───────→ C ──────→ D ────┼──→ E
Import │ ↑ Livrare Livrare ↑ │ Livrare
Achiziţie intra-│ │ │ │ - România
comunitarã │ │ │ │ - stat membru
Livrare │ │ │ │ - stat terţ
│ │ │ │
└──────┼────────────────────────┼──────┘
│ │
Y Z
Prestare de servicii cãtre B Prestare de servicii cãtre D



A. A îi vinde bunuri lui B, care le plaseazã într-un antrepozit de TVA. Operaţiunea A-B poate constitui un import efectuat de B, o achiziţie intracomunitarã efectuatã de B sau o livrare efectuatã de A lui B cu scutire de taxã pentru cã bunurile se plaseazã de cãtre B într-un antrepozit de TVA. Aceastã scutire se acordã provizoriu.
B. Y efectueazã o prestare de servicii în legãturã cu bunurile, în contul lui B. Aceastã operaţiune este provizoriu scutitã de taxã.
C. B vinde bunurile supuse transformãrii lui C, iar bunurile rãmân în acelaşi regim. Livrarea B-C este provizoriu scutitã de taxã, însã transformã scutirea aferentã plasãrii bunurilor de cãtre B în cadrul regimului în scutire definitivã (import efectuat de B, achiziţie intracomunitarã sau livrare de la A cãtre B), ca şi prestarea de servicii efectuatã de Y lui B.
D. C vinde bunurile lui D, iar acestea rãmân în regim de antrepozit de TVA. Livrarea C-D este scutitã provizoriu de taxã, dar transformã scutirea aferentã livrãrii de bunuri de cãtre B lui C în scutire definitivã.
E. Z efectueazã o prestare de servicii în legãturã cu bunurile, în contul lui D. Aceastã operaţiune este provizoriu scutitã de taxã.
F. D vinde bunuri lui E, iar acestea pãrãsesc regimul în cadrul acestei vânzãri. Aceastã livrare poate fi o livrare taxabilã în România, o livrare intracomunitarã sau un export scutit de taxã.
Aceastã livrare transformã scutirile provizorii acordate pentru livrarea de cãtre C lui D şi pentru prestarea de servicii de cãtre Z lui D în scutiri definitive.
III. Bunurile care pãrãsesc regimul fãrã a avea loc o tranzacţie comercialã
10. Bunurile care pãrãsesc regimul fãrã a avea loc o tranzacţie comercialã pot avea ca destinaţie România, alt stat membru sau un stat în afara Comunitãţii.
11. Impozitarea cu TVA, fãrã a afecta o posibilã scutire, se poate efectua numai pentru operaţiunile anterioare care erau provizoriu scutite de taxã. Aceste operaţiuni pot fi: livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziţia intracomunitarã sau importul de bunuri. În situaţia în care la scoaterea bunurilor din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale nu se pot determina operaţiunile care au fost provizoriu scutite de taxã, regularizarea se face prin impozitarea cu TVA a bunurilor scoase din regimul de antrepozit de TVA, deşi scoaterea bunurilor din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale nu constituie în sine o operaţiune în sfera TVA. Regularizarea TVA se realizeazã prin plata taxei conform pct. 35-38.
12. În cazul în care bunurile nu au fãcut obiectul livrãrii cu platã când se aflau în regimul de antrepozit de TVA, operaţiunile menţionate la pct. 11 sunt urmãtoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în acest regim de cãtre cumpãrãtorul/proprietarul bunurilor. Aceastã operaţiune poate fi: livrare, import sau achiziţie intracomunitarã de bunuri;
b) prestãrile de servicii în legãturã cu aceste bunuri în beneficiul cumpãrãtorului/proprietarului anterior sau în perioada în care bunurile se aflau în acest regim.
13. În cazul în care bunurile au fãcut obiectul uneia sau mai multor livrãri cu platã când se aflau în regimul de antrepozit de TVA, operaţiunile menţionate la pct. 11 sunt urmãtoarele:
a) livrarea de bunuri ce rãmân în regimul de antrepozit de TVA, efectuatã cãtre ultimul cumpãrãtor;
b) prestãrile de servicii efectuate cãtre ultimul cumpãrãtor atât timp cât bunurile se aflau în regimul de antrepozit de TVA.
14. Taxa datoratã pentru operaţiunile ce vor fi regularizate devine exigibilã la momentul ieşirii bunurilor din regim şi se taxeazã cu cota care ar fi fost aplicabilã fiecãreia dintre aceste operaţiuni fãcute în beneficiul ultimului cumpãrãtor/proprietar al bunurilor, care aplicã prevederile art. 150 alin. (5) din Codul fiscal.
15. Ieşirea din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale a unor bunuri ce sunt transportate în alt stat membru constituie un transfer în sensul art. 128 alin. (10) şi (11) din codul fiscal şi, în consecinţã, reprezintã o operaţiune impozabilã.
16. Aceastã operaţiune nu atrage nicio regularizare în mãsura în care este scutitã de taxã în baza art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.
17. În plus, scoaterea bunurilor din regimul de antrepozit de TVA transformã, de asemenea, scutirea provizorie acordatã pentru operaţiunile anterioare, precedente acestei ieşiri, în scutire definitivã.
18. Scoaterea din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale a unor bunuri transportate într-un stat din afara Comunitãţii nu constituie în sine o operaţiune taxabilã.
19. Totuşi, întrucât nu se datoreazã nicio taxã pentru bunurile exportate din spaţiul comunitar, ieşirea bunurilor din regimul de antrepozit de TVA nu se supune taxei şi nu se va efectua nicio regularizare.
20. De asemenea, în aceastã situaţie ieşirea bunurilor din regimul de antrepozit de TVA în aceste condiţii transformã scutirea provizorie acordatã pentru operaţiunile anterioare, precedente acestei ieşiri, în scutire definitivã.

Exemplu:



┌──────────────────────────────────────┐
│ Antrepozit TVA │
│ │
│ │
A ───┼───→ B ───────→ C ──────→ D ────┼──→ D
(magazin) │ ↑ ↑ │
Import │ │ Livrare Livrare │ │
Achiziţie intra-│ │ │ │ - România
comunitarã │ │ │ │ - stat membru
Livrare │ │ │ │ - stat terţ
│ │ │ │
└──────┼────────────────────────┼──────┘
│ │
Y Z
Prestare de servicii cãtre B Prestare de servicii cãtre D



În acest sens, reluãm exemplul menţionat la pct. 9 şi considerãm cã D nu vinde bunurile achiziţionate şi supuse transformãrii, ci le scoate din regimul de antrepozit de TVA pentru a le transporta în magazinul sãu de vânzare cu amãnuntul din România, în alt stat membru sau în afara spaţiului comunitar.
a) Dacã magazinul se aflã în România, D realizeazã o deplasare pe plan local, ce nu constituie o operaţiune taxabilã. Aceasta implicã faptul cã operaţiunile efectuate de cãtre C lui D (livrare de bunuri) şi de cãtre Z lui D (prestare de servicii) nu pot fi scutite definitiv de taxã şi faptul cã se datoreazã TVA pentru aceste operaţiuni.
b) Dacã magazinul se aflã în alt stat membru şi dacã D realizeazã un transfer în sensul art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, aceastã operaţiune este scutitã de taxã în baza art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal. Preluarea bunurilor în statul membru de sosire va fi asimilatã unei achiziţii intracomunitare taxabile la preţul de cost al bunurilor, ce va cuprinde preţul de cumpãrare plãtit lui C, precum şi costul serviciilor plãtit lui Z. Prin urmare, scutirile acordate provizoriu pentru livrarea C-D şi pentru serviciul Z-D devin definitive.
c) Dacã magazinul se aflã în afara spaţiului comunitar, D realizeazã o deplasare a bunurilor în afara spaţiului comunitar, operaţiune care nu este impozabilã. Chiar dacã nu se aplicã nicio taxã pentru bunurile exportate în afara Comunitãţii, scutirile acordate provizoriu pentru livrarea C-D şi pentru serviciul Z-D devin, de asemenea, definitive.
IV. Persoana obligatã la plata taxei
21. În principiu, persoana obligatã la plata taxei este persoana impozabilã care efectueazã livrarea de bunuri sau prestarea de servicii în baza art. 150 alin. (1) din Codul fiscal.
22. S-a remarcat cã atunci când aceste operaţiuni se realizeazã în cadrul regimului, ele beneficiazã de o scutire provizorie care devine definitivã dacã bunurile:
a) fac obiectul unei livrãri în care bunurile rãmân în regim de antrepozit de TVA;
b) pãrãsesc regimul în cadrul livrãrii;
c) pãrãsesc regimul independent de orice tranzacţie comercialã, spre o destinaţie din afara României.
23. Pe de altã parte, aceste operaţiuni trebuie regularizate când sunt efectuate în beneficiul unei persoane impozabile care scoate bunurile din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale, spre o destinaţie din România.
24. Întrucât persoana obligatã la plata taxei, menţionatã la pct. 21, nu are posibilitatea de a controla destinaţia pe care o vor primi bunurile dupã ce le livreazã ori le expediazã, aceasta nu are cum sã cunoascã dacã scutirea provizorie aplicatã operaţiunii efectuate se va transforma sau nu în scutire definitivã şi, în consecinţã, dacã ar avea ori nu obligaţia efectuãrii unei regularizãri.
25. Prin urmare, art. 150 alin. (5) din codul fiscal desemneazã persoana obligatã la plata taxei ca fiind persoana din cauza cãreia bunurile sunt plasate în acest regim sau care scoate bunurile din regim.
26. Derogarea prevãzutã la pct. 25 este aplicabilã numai livrãrii de bunuri sau prestãrii de servicii care beneficiazã de scutirea aferentã regimului de antrepozit de TVA şi care se acordã provizoriu. Pentru celelalte livrãri de bunuri şi prestãri de servicii (cum ar fi livrarea de bunuri care nu rãmân în regim de antrepozit de TVA sau prestarea de servicii nepermisã în cadrul regimului) se aplicã regula normalã referitoare la obligaţia plãţii TVA, prevãzutã la art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, cu excepţia cazului în care se aplicã altã regulã referitoare la obligaţia de platã, ca, de exemplu, conform art. 150 alin. (6) din Codul fiscal.
27. În ceea ce priveşte importurile şi achiziţiile intracomunitare de bunuri plasate în acest regim, nu se aplicã nicio derogare, ci regulile obişnuite referitoare la persoana obligatã la plata taxei pentru aceste operaţiuni.
28. (1) În plus, art. 151^2 alin. (6) din codul fiscal precizeazã cã pentru aplicarea regimului de antrepozit de TVA prevãzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, antrepozitarul şi transportatorul bunurilor din antrepozit sau persoana responsabilã pentru transport sunt ţinuţi rãspunzãtori individual şi în solidar pentru plata taxei, împreunã cu persoana obligatã la plata acesteia, conform art. 150 alin. (1), (5) şi (6) şi art. 151^1 din Codul fiscal.
(2) Aceastã rãspundere se aplicã operaţiunilor scutite provizoriu de la plata taxei şi altor operaţiuni aferente bunurilor plasate în regim.

Exemplu:

Persoanele impozabile A, B, C, D, E, Y şi Z efectueazã urmãtoarele operaţiuni:



┌──────────────────────────────────────┐
│ Antrepozit TVA │
│ │
│ │
A ───┼───→ B ───────→ C ──────→ D ────┼──→ E
Import │ ↑ Livrare Livrare ↑ │ Livrare
Achiziţie intra-│ │ │ │ - România
comunitarã │ │ │ │ - stat membru
Livrare │ │ │ │ - stat terţ
│ │ │ │
└──────┼────────────────────────┼──────┘
│ │
Y Z
Prestare de servicii cãtre B Prestare de servicii cãtre D



1. Bunurile produse de A în România sunt vândute unei persoane impozabile române, B, în regim de scutire de TVA, întrucât B a plasat bunurile într-un antrepozit de TVA din Constanţa, administrat de X.
2. B îi solicitã societãţii prelucrãtoare Y din Mamaia sã transforme bunurile. Acest serviciu nu este permis în cadrul regimului conform legislaţiei vamale, dacã antrepozitul în care se aflã bunurile este un antrepozit de TVA conform art. 2 alin. (1) lit. b) din norme.
3. B livreazã o parte din bunurile transformate societãţii C din Ucraina. Bunurile pãrãsesc regimul în cadrul acestei livrãri şi sunt transportate spre Ucraina în contul lui B. Livrarea este scutitã de taxã conform art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
4. B livreazã o altã parte din bunurile transformate societãţii D din România, cu aplicarea taxei.
5. B livreazã o altã parte din bunurile transformate unei companii din Germania, E, care nu este stabilitã şi nu este înregistratã în scopuri de TVA în România, iar bunurile rãmân în regim.
6. B scoate restul de bunuri din antrepozit şi le utilizeazã ca materii prime în fabrica sa din Timişoara.
7. Compania germanã E revinde bunurile unei societãţi din România, F, stabilitã şi înregistratã în scopuri de TVA în România, cu aplicarea taxei.
Tratamentul TVA aplicabil acestor operaţiuni şi persoanele obligate la plata taxei
Operaţiunea A-B
Livrarea de bunuri realizatã de A este scutitã în mod provizoriu de taxã conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, întrucât B a plasat bunurile într-un regim de antrepozit de TVA.
Operaţiunea Y-B
Întrucât aceastã operaţiune nu poate fi scutitã de taxã, Y este, în principiu, persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal. Cu toate acestea, în situaţia în care prestãrile de servicii efectuate de Y în beneficiul lui B au loc într-un antrepozit de TVA conform art. 2 alin. (1) lit. a) din norme, respectiv într-un antrepozit fiscal, atunci, în principiu, serviciile ar beneficia de scutire provizorie de TVA conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Operaţiunea B-C
a) Întrucât bunurile sunt transportate în afara Comunitãţii, aceastã livrare este scutitã de taxã conform art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, dacã sunt îndeplinite toate condiţiile pentru aplicarea scutirii. Dacã nu s-ar aplica o scutire de taxã, B ar fi în principiu persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal.
b) Scutirea provizorie acordatã pentru livrarea de bunuri de cãtre A lui B devine definitivã pentru acea parte din bunuri livrate de B cãtre C în Ucraina.
Operaţiunea B-D
a) Întrucât bunurile pãrãsesc regimul, dar rãmân în România, aceastã livrare este taxabilã în România.
b) Scutirea provizorie acordatã pentru livrarea de bunuri de cãtre A lui B devine definitivã pentru partea din bunuri livrate de B lui D în România.
c) B este, în principiu, persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din codul fiscal pentru livrarea fãcutã în beneficiul lui D.
Operaţiunea B-E
a) Aceastã livrare este scutitã provizoriu de taxã conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, întrucât bunurile rãmân în antrepozit de TVA.
b) Scutirea provizorie acordatã pentru livrarea de bunuri de cãtre A lui B devine definitivã pentru partea de bunuri livrate de cãtre B lui E.
Operaţiunea E-F
a) Întrucât bunurile pãrãsesc regimul, dar rãmân în România, aceastã livrare este taxabilã în România.
b) Scutirea provizorie acordatã pentru livrarea bunurilor de cãtre B lui E devine definitivã.
c) F este, în principiu, persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (6) din Codul fiscal.
Operaţiunea B-B
a) Întrucât bunurile pãrãsesc regimul fãrã sã facã obiectul unei livrãri în cadrul regimului, fãrã a fi implicate în vreo tranzacţie comercialã şi rãmân în România, scutirea provizorie acordatã pentru livrarea de la A la B nu devine definitivã şi livrarea A-B trebuie (parţial) regularizatã pentru aceastã parte de bunuri.
b) B este, în principiu, persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (5) din Codul fiscal.
29. De asemenea, art. 2 alin. (9) lit. b) din norme prevede cã bunurile lipsã se considerã scoase din regim în condiţii care genereazã exigibilitatea taxei. Antrepozitarul va fi rãspunzãtor pentru plata taxei pentru bunurile lipsã sau a cãror destinaţie nu o poate justifica.
V. Plata taxei în cazul regularizãrii scutirii provizorii
30. Când bunurile pãrãsesc regimul trebuie efectuatã o regularizare pentru operaţiunile efectuate în beneficiul unei persoane impozabile sau efectuate de aceastã persoanã în momentul în care scoate bunurile din regimul de antrepozit de TVA fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale, în cazul în care destinaţia bunurilor este în România.
31. Când bunurile nu au fãcut obiectul livrãrii cu platã cât timp se aflau în regim de antrepozit de TVA, operaţiunile menţionate la pct. 30 sunt urmãtoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în acest regim de cãtre cumpãrãtorul/proprietarul acestora. Aceastã operaţiune poate fi livrare, import sau achiziţie intracomunitarã de bunuri;
b) prestãrile de servicii în legãturã cu aceste bunuri cãtre cumpãrãtor/proprietar anterior sau în timp ce acestea se aflau în regim de antrepozit de TVA.
32. Când bunurile au fãcut obiectul uneia sau mai multor livrãri cu platã în timp ce se aflau în regim de antrepozit de TVA, operaţiunile menţionate la pct. 30 sunt urmãtoarele:
a) livrarea efectuatã cãtre ultimul cumpãrãtor al bunurilor ce rãmân în regim de antrepozit de TVA;
b) prestãrile de servicii cãtre ultimul cumpãrãtor, când bunurile se aflau în regim de antrepozit de TVA.
33. Taxa datoratã pentru operaţiunile care se vor supune regularizãrii devine exigibilã în momentul ieşirii bunurilor din regimul de antrepozit de TVA la cota care s-ar fi aplicat fiecãreia dintre operaţiuni în cazul în care nu ar fi fost scutite provizoriu de taxã.
34. Persoana obligatã la plata taxei pentru operaţiunea ce se va supune regularizãrii este rãspunzãtoare pentru aceastã regularizare.
35. În cazul bunurilor importate, plasate în antrepozit de taxã pe valoarea adãugatã, care pãrãsesc regimul fãrã vreo livrare ulterioarã în cadrul regimului şi fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale, se impune regularizarea taxei pentru importul efectuat. Persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (5) din codul fiscal va regulariza taxa conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
36. În situaţia în care se impune regularizarea taxei pe valoarea adãugatã pentru alte operaţiuni decât importul de bunuri, persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (5) din codul fiscal va regulariza taxa conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
37. În situaţia în care la scoaterea bunurilor din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale nu se pot determina operaţiunile care au fost provizoriu scutite de taxã, regularizarea se face prin impozitarea cu TVA a bunurilor scoase din regimul de antrepozit de TVA, deşi scoaterea bunurilor din regim fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale nu constituie în sine o operaţiune în sfera TVA. Persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (5) din codul fiscal va regulariza taxa conform prevederilor art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
38. Taxa prevãzutã la pct. 35-37 este deductibilã în limitele şi condiţiile prevãzute la art. 145-147^1 din Codul fiscal.
VI. Ţinerea evidenţelor şi alte obligaţii
39. Identitatea persoanei care plaseazã bunurile în regim de antrepozit de TVA sau care scoate bunurile din acest regim trebuie cunoscutã întotdeauna de titularul autorizaţiei de antrepozit de TVA.
40. Aceste persoane trebuie sã se identifice în faţa titularului şi sã comunice codul de înregistrare în scopuri de TVA din România, dacã acesta existã.
41. Pentru operaţiunile efectuate în cadrul regimului de antrepozit de TVA, titularul nu este obligat sã identifice diferiţii operatori.
42. Titularul este totuşi rãspunzãtor, în calitate de antrepozitar, în solidar şi individual, pentru plata taxei aferente acestor operaţiuni.
43. Titularul trebuie sã emitã şi sã semneze un document de plasare în regimul de antrepozit de TVA.
44. Documentul de plasare trebuie emis la momentul în care bunurile intrã în antrepozitul TVA şi trebuie sã cuprindã minimum urmãtoarele:
a) data de intrare a bunurilor;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului;
c) numãrul autorizaţiei;
d) adresa antrepozitului;
e) numãrul de ordine sub care documentul este înregistrat în registrul documentelor de plasare în regim;
f) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România, dacã acesta existã, ale persoanei care plaseazã bunurile în regimul de antrepozit de TVA;
g) denumirea exactã şi cantitatea bunurilor în starea în care sunt plasate în antrepozitul de TVA;
h) o menţiune referitoare la:
1. documentul de import, când plasarea urmeazã unui import de bunuri în România;
2. factura primitã de persoana care face o achiziţie intracomunitarã ori autofactura menţionatã la art. 155^1 alin. (1) din codul fiscal sau, în cazul unei achiziţii intracomunitare asimilate menţionate la art. 130^1 alin. (2) din Codul fiscal, documentul care justificã în celãlalt stat membru transferul în România, atunci când plasarea urmeazã unei achiziţii intracomunitare asimilate;
3. factura primitã de la furnizor atunci când plasarea urmeazã unei livrãri de bunuri în România;
4. documentul care se emite în cazul transferurilor locale, în România, prevãzut la pct. 47.
45. Persoanele care pot plasa bunuri în acest regim sunt urmãtoarele:
a) persoana care face un import de bunuri în România, scutit de taxã conform art. 142 alin. (1) lit. a) şi art. 144 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal;
b) persoana care face o achiziţie intracomunitarã de bunuri în România, scutitã de taxã conform art. 142 alin. (1) lit. a) şi art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
c) persoana care face o achiziţie de bunuri în România a cãror livrare efectuatã de cãtre furnizor este scutitã de taxã conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
d) persoana care face un transfer local de bunuri în România într-un antrepozit de TVA.
46. Pentru aplicarea scutirii, pe declaraţia vamalã de import trebuie menţionate urmãtoarele:
a) la rubrica 8 referitoare la importator: numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România, dacã este cazul, ale importatorului;
b) la rubrica 37 referitoare la regimul sub care se importã bunurile: codul alocat în Comunitate bunurilor plasate în regim de antrepozit de TVA;
c) la rubrica 44 rezervatã pentru menţiuni specifice: numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului de autorizaţie de antrepozit de TVA, precum şi numãrul autorizaţiei care i-a fost atribuitã. Dacã titularul şi importatorul sunt una şi aceeaşi persoanã, atunci informaţia de la rubrica 8 se trece şi la rubrica 44. De asemenea, trebuie menţionatã clar la rubrica 44 orice informaţie legatã de transformarea la care sunt supuse bunurile aflate în antrepozit;
d) la rubrica 49 legatã de identificarea antrepozitului: numãrul antrepozitului fiscal de accize în care urmeazã sã fie depozitate bunurile, dacã este cazul.
47. Atunci când bunurile sunt plasate într-un regim de antrepozit de TVA în urma unui transfer local fãrã tranzacţie comercialã, proprietarul bunurilor trebuie sã emitã un document specific care sã conţinã urmãtoarele informaţii:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale proprietarului, dacã acesta existã;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozitar;
c) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care vor fi depozitate bunurile;
d) denumirea exactã, cantitatea şi valoarea bunurilor.
O copie a acestui document trebuie sã se afle în posesia titularului de autorizaţie.
48. Titularul autorizaţiei trebuie sã transmitã o copie semnatã a documentului de plasare în regimul de antrepozit de taxã cãtre persoana care plaseazã bunurile în regim.
49. O copie a documentului prevãzut la pct. 48 se transmite de cãtre persoana care a plasat bunurile în antrepozit furnizorului sãu din România şi, dupã caz, prestatorilor care efectueazã servicii asupra bunurilor înainte ca acestea sã fie plasate în regim de antrepozit de TVA, pentru ca aceştia sã dovedeascã faptul cã operaţiunile pot fi scutite de taxa pe valoarea adãugatã.
50. O copie a documentului prevãzut la pct. 48 şi o copie a autorizaţiei de antrepozit de TVA trebuie transmise de cãtre persoana care a plasat bunurile în antrepozit cãtre prestatorii care efectueazã servicii asupra bunurilor plasate în regim de antrepozit de TVA pentru a justifica scutirea de taxã.
51. Titularul regimului de antrepozit de TVA trebuie sã ţinã un registru al documentelor de plasare, în care se raporteazã cronologic bunurile plasate într-un asemenea regim.
52. Acest registru trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) un numãr de ordine;
b) data la care au fost plasate bunurile în regim;
c) codul de înregistrare în scopuri de TVA din România al persoanei care plaseazã bunurile într-un asemenea regim, dacã acesta existã;
d) o trimitere la documentul de plasare;
e) un numãr de ordine sub care sunt înregistrate bunurile în listele de stocuri.
Documentul de scoatere a bunurilor din regimul de antrepozit TVA
53. Titularul trebuie sã emitã şi sã semneze un document de scoatere a bunurilor din regimul de antrepozit de TVA.
54. Acest document trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) data la care bunurile pãrãsesc regimul;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului;
c) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt depozitate bunurile;
d) adresa antrepozitului;
e) numãrul de ordine sub care documentul este înregistrat în registrul documentelor de plasare;
f) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România, dacã este cazul, ale persoanei care scoate sau pentru care sunt scoase bunurile din regimul de antrepozit de TVA;
g) numãrul de ordine sub care este înregistrat documentul de scoatere în registrul documentelor de scoatere din regim;
h) denumirea exactã şi cantitatea bunurilor;
i) o menţiune referitoare la:
1. factura emisã, dacã bunurile pãrãsesc regimul de antrepozit de TVA cu tranzacţie;
2. autofactura menţionatã la art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, în cazul transferului de bunuri în alt stat membru în sensul art. 128 alin. (10) din Codul fiscal;
3. documentul special emis atunci când bunurile pãrãsesc regimul fãrã a face obiectul unei tranzacţii comerciale şi rãmân în România, prevãzut la pct. 56;
4. numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA, precum şi numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului, dacã bunurile sunt transportate în alt antrepozit de TVA pentru a fi plasate în acelaşi regim;
5. documentul privind accizele, dacã documentul de scoatere din regim se referã la produse accizabile.
55. Persoanele care pot scoate bunuri dintr-un regim de antrepozit de TVA sunt urmãtoarele:
a) pentru bunuri, altele decât bunurile accizabile:
1. persoana impozabilã care livreazã bunurile fãrã ca bunurile sã rãmânã în regim de antrepozit;
2. proprietarul bunurilor care scoate bunurile din regimul de antrepozit fãrã a le implica în tranzacţii comerciale;
b) pentru bunuri accizabile:
1. persoana impozabilã care livreazã bunurile fãrã ca bunurile sã rãmânã în regim de antrepozit, în mãsura în care aceastã livrare are drept consecinţã eliberarea în consum în scopuri de accize a bunurilor sau scoaterea fizicã a acestora din antrepozitul de TVA;
2. proprietarul bunurilor care scoate bunurile din regimul de antrepozit fãrã a le implica în tranzacţii comerciale.
56. Documentul pe care trebuie sã îl emitã proprietarul bunurilor, în cazul în care scoate bunuri din antrepozit fãrã existenţa unei tranzacţii comerciale şi pe baza cãruia se efectueazã regularizarea taxei pe valoarea adãugatã prevãzutã la pct. 37, trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) numãrul de ordine, în baza uneia sau mai multor serii, care identificã documentul în mod unic;
b) data emiterii;
c) denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România sau, dupã caz, codul de identificare fiscalã ale proprietarului;
d) denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozitar, dacã acesta este diferit de proprietarul bunurilor;
e) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA;
f) dacã bunurile sunt mutate în alt antrepozit de TVA pentru a fi plasate în acelaşi regim, numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA, precum şi numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului antrepozitului în care sunt mutate bunurile;
g) denumirea, cantitatea, preţul unitar şi valoarea bunurilor.
57. O copie a facturii sau a oricãrui alt document pe baza cãruia sunt scoase bunurile din regimul de antrepozit de TVA trebuie emisã cãtre titularul autorizaţiei de antrepozit de TVA.
58. Titularul autorizaţiei de antrepozit de TVA emite persoanei care scoate bunurile din regim o copie semnatã a documentului de scoatere din regim şi pãstreazã la rândul sãu o copie a acestui document.
59. Titularul autorizaţiei de antrepozit de TVA trebuie sã ţinã un registru al documentelor de scoatere din regimul de antrepozit de TVA, în care se raporteazã cronologic bunurile ce pãrãsesc regimul.
60. Acest registru trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) un numãr de ordine;
b) data la care bunurile pãrãsesc regimul;
c) codul de înregistrare în scopuri de TVA din România al persoanei care scoate bunurile din regim, dacã acesta existã;
d) o trimitere la documentul de plasare;
e) un numãr de ordine sub care sunt înregistrate bunurile în listele de stocuri ca pãrãsind regimul.
61. Gestiunea stocurilor constã în principal în ţinerea unui registru al documentelor de plasare a bunurilor în regim, a unui registru al documentelor de scoatere din regim şi a unui registru al fişelor de stoc în care sunt raportate, pe tipuri de bunuri, intrãrile şi ieşirile din regimul de antrepozit de TVA.
62. Aceste fişe trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) un numãr de ordine;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei;
c) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt depozitate bunurile;
d) adresa antrepozitului;
e) denumirea bunurilor;
f) codul tarifar al bunurilor în starea în care erau când au intrat în antrepozitul de TVA;
g) la plasarea bunurilor în antrepozitul de TVA:
1. data plasãrii;
2. cantitatea sau numãrul de bunuri;
3. o trimitere la documentul de plasare;
h) la scoaterea bunurilor din antrepozitul de TVA:
1. data scoaterii;
2. cantitatea sau numãrul de bunuri;
3. o trimitere la documentul de scoatere din regim;
i) o descriere a lucrãrilor efectuate asupra bunurilor aflate în regimul de antrepozit de TVA;
j) bunurile ce rãmân în stoc.
63. Prin excepţie de la prevederile pct. 39-62 referitoare la documentele care trebuie emise şi evidenţele care trebuie ţinute, în cazul regimului de antrepozit de TVA prevãzut la art. 2 alin. (1) lit. a) din norme, sunt valabile documentele şi evidenţele întocmite conform legislaţiei care reglementeazã accizele.
Obligaţii specifice legate de facturare
64. Când plasarea bunurilor în regim de antrepozit este fãcutã în cadrul unei livrãri de bunuri în România, factura furnizorului trebuie sã conţinã, în plus faţã de elementele menţionate la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt plasate bunurile.
65. Pentru livrãrile de bunuri ce rãmân în regimul de antrepozit de TVA ce pot fi scutite de taxã conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, factura emisã de furnizorul de bunuri trebuie sã conţinã, în plus faţã de elementele menţionate la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt plasate bunurile.
66. Pentru prestãrile de servicii efectuate înainte ca bunurile sã fie plasate în regim de antrepozit de TVA ce pot fi scutite conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, factura emisã de furnizorul de servicii trebuie sã conţinã, în plus faţã de elementele menţionate la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt plasate bunurile.
67. Pentru prestãrile de servicii fãcute asupra bunurilor cât timp acestea rãmân în regimul de antrepozit şi care pot fi scutite de taxã conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, factura emisã de furnizorul de servicii trebuie sã conţinã, în plus faţã de elementele menţionate la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt plasate bunurile."
9. La anexa 2 la norme, titlul va avea urmãtorul cuprins: "Servicii permise în antrepozitul de TVA prevãzut la art. 2 alin. (1) lit. b) din norme"
ART. II
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare la 1 ianuarie 2010.

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Bucureşti, 21 decembrie 2009.
Nr. 3.418.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016