Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.326 din 28 octombrie 2022  pentru organizarea şi desfăşurarea unei acţiuni de depistare activă  a tuberculozei în judeţe cu risc crescut    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 3.326 din 28 octombrie 2022 pentru organizarea şi desfăşurarea unei acţiuni de depistare activă a tuberculozei în judeţe cu risc crescut

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1075 din 8 noiembrie 2022
    Văzând Referatul de aprobare nr. AR 19.291/2022 al Direcţiei generale sănătate publică şi programe de sănătate din cadrul Ministerului Sănătăţii,
    luând în considerare:
    - Acordul de grant dintre Ministerul Sănătăţii şi Fondul Global de Luptă împotriva SIDA, Tuberculozei şi Malariei nr. SP 1.799 din 14.02.2019 „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“ - Grantul 1762 ROU-T-MoH“;
    – scrisorile de implementare nr. 6 din 21 martie 2022, respectiv nr. 7 din 28 iunie 2022, înregistrate cu nr. EECA/NM/028-21/03/2022 - Fondul Global şi nr. DGAMMUPSP 685 din 22.03.2022 - Ministerul Sănătăţii, respectiv nr. EECA/NM/086-27/06/2022 - Fondul Global şi nr. FG42 din 28.06.2022 - Ministerul Sănătăţii, emise de Fondul Global de Luptă Împotriva HIV/SIDA, Tuberculozei şi Malariei, prin care s-au aprobat prelungirea perioadei de implementare a Grantului 1762 ROU-T-MoH „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“ până la data de 31 martie 2023, precum şi finanţarea suplimentară pentru organizarea unei intervenţii de depistare activă a tuberculozei în judeţe cu risc, în contextul migraţiei din Ucraina,

    având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 423/2022 privind aprobarea programelor naţionale de sănătate,
    în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul sănătăţii emite următorul ordin:
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) În cadrul Programului 1762 ROU-T-MoH „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“ se va desfăşura o amplă acţiune de depistare activă a tuberculozei, începând cu luna octombrie 2022.
    (2) Acţiunea de depistare activă prevăzută la alin. (1) se va desfăşura cel puţin în următoarele judeţe: Botoşani, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Maramureş, Neamţ, Satu Mare, Sălaj, Suceava, Tulcea şi Vaslui.

    ART. 2
    Acţiunea de depistare activă prevăzută la art. 1 alin. (1) are ca scop identificarea precoce a cazurilor posibile de tuberculoză, denumită în continuare TB, din populaţie şi direcţionarea lor cu prioritate către Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei, denumit în continuare PNPSCT, pentru realizarea diagnosticului de certitudine şi asigurarea tratamentului adecvat, astfel încât acestor pacienţi să le crească şansele de vindecare şi să le scadă probabilitatea de a suferi complicaţii sau sechele ale TB şi, implicit, consecinţe sociale şi economice adverse asociate tuberculozei. În plus, depistarea reduce transmiterea TB în gospodărie, la locul de muncă, la şcoală sau alt mediu comunitar, prin tratarea persoanelor cu boală prevalentă şi scurtarea duratei infecţiozităţii.

    ART. 3
    În acţiunea de depistare activă a TB se vor respecta următoarele principii generale susţinute de Organizaţia Mondială a Sănătăţii:
    a) principiul 1: depistarea activă a persoanelor cu TB se continuă cu asigurarea asistenţei medicale adecvate pentru persoanele care sunt pozitive, asistenţă care include diagnosticare şi tratament de înaltă calitate;
    b) principiul 2: depistarea activă vizează cu prioritate persoanele cu cel mai mare risc de a dezvolta TB, inclusiv grupurile cu risc ridicat şi comunităţile cu o prevalenţă ridicată a TB;
    c) principiul 3: depistarea activă urmează principiile etice stabilite pentru screeningul pentru boli infecţioase, inclusiv obţinerea consimţământului informat voluntar, conform anexei nr. 1 la prezentul ordin. Consimţământul informat este un drept de bază şi un mijloc important de respectare a autonomiei unei persoane;
    d) principiul 4: în urma unui rezultat pozitiv al testului de depistare activă, diagnosticul de TB trebuie confirmat înainte de începerea tratamentului TB;
    e) principiul 5: depistarea activă va fi sinergizată, în măsura posibilului, cu furnizarea de servicii sociale adecvate nevoilor persoanelor beneficiare;
    f) principiul 6: acţiunea de depistare activă va fi monitorizată cu regularitate şi va fi ajustată în funcţie de rezultatele obţinute pe parcurs, în sensul reprioritizării grupurilor de risc şi a comunităţilor de desfăşurare, al utilizării eficiente a resurselor şi al adaptării la rezultatele de etapă.


    CAP. II
    Organizare
    ART. 4
    (1) Acţiunea de depistare activă a TB este coordonată la nivel central de Ministerul Sănătăţii, prin Unitatea de planificare şi implementare de politici ale Programului ROU-T-MoH „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“, iar la nivel judeţean, de direcţiile judeţene de sănătate publică.
    (2) Fundaţia Romanian Angel Appeal, partener al Ministerului Sănătăţii în implementarea Grantului 1762 ROU-T-MoH şi subpartener principal, va sprijini implementarea acţiunii de depistare activă a TB la nivelul comunităţilor.
    (3) Unităţile medicale din PNPSCT, precum şi toţi furnizorii de servicii medicale din judeţele de intervenţie (spitale, dispensare de pneumoftiziologie, medici de familie, asistenţi medicali comunitari, inclusiv mediatori sanitari etc.) au responsabilitatea de a contribui la desfăşurarea în bune condiţii a depistării active a tuberculozei în comunităţile selectate.
    (4) În realizarea activităţii de depistare activă, Ministerul Sănătăţii şi direcţiile de sănătate publică judeţene vor solicita sprijin din partea consiliilor judeţene şi locale, a direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, a autorităţilor publice locale şi a serviciilor publice de asistenţă socială.

    ART. 5
    Acţiunea de depistare activă a TB este destinată persoanelor în vârstă de peste 18 ani, cu factori de risc pentru tuberculoză, cu prioritate persoanelor care vin din Ucraina, precum şi cetăţenilor români, indiferent de statutul de asigurat.

    ART. 6
    (1) Acţiunea de depistare activă a TB se va realiza în comunităţi cu risc, prin echipe mobile organizate şi coordonate de către direcţiile de sănătate publică judeţene.
    (2) Prin comunitate cu risc se înţelege o localitate sau un subgrup populaţional delimitat pe criterii de tip geografic, etnic, socioeconomic, cu apartenenţă la un anumit operator sau sector economic, care predispun sau determină factori favorabili pentru apariţia TB, de exemplu, dar fără a se limita la aceştia: comunităţi urbane sau rurale sărace, grupuri de persoane fără adăpost, comunităţi din zone îndepărtate sau izolate, migranţi/refugiaţi din Ucraina, alte grupuri vulnerabile sau marginalizate cu acces limitat la asistenţă medicală.

    ART. 7
    Toate persoanele suspecte de TB ca rezultat al acţiunii de depistare activă, inclusiv cetăţenii ucraineni, sunt trimise la dispensarele de pneumoftiziologie teritoriale şi beneficiază de drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare, indiferent de naţionalitate sau de statutul de asigurat.

    ART. 8
    Serviciile medicale furnizate în cadrul acestei acţiuni se vor realiza cu consimţământul informat al persoanelor beneficiare.

    ART. 9
    Etapele acţiunii de depistare activă sunt următoarele:
    a) etapa de pregătire a depistării active (octombrie-noiembrie 2022);
    b) etapa de depistare activă în teren (noiembrie 2022-februarie 2023);
    c) etapa de diagnostic de certitudine, monitorizare şi tratament - începe concomitent cu depistarea activă şi se derulează în cadrul PNPSCT.


    ART. 10
    În etapa de pregătire a depistării active se vor desfăşura cel puţin următoarele activităţi:
    a) desemnarea echipelor judeţene pentru depistarea activă a TB, prin emiterea unei decizii de către directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene, inclusiv contractarea personalului prevăzut la art. 15 alin. (1) lit. c) şi instruirea acestuia;
    b) realizarea formalităţilor administrative pentru primirea fondurilor alocate prin Programul ROU-T-MoH pentru depistarea activă la nivelul comunităţilor;
    c) achiziţia materialelor şi a echipamentelor necesare de către direcţiile de sănătate publică judeţene;
    d) identificarea laboratoarelor de bacteriologie BK cu echipamente GeneXpert, care vor prelucra probele de spută;
    e) identificarea dispensarelor de pneumoftiziologie teritoriale unde vor fi trimise persoanele pozitive. În funcţie de numărul de persoane depistate ca fiind pozitive, lista acestor dispensare se actualizează de către direcţiile de sănătate publică judeţene;
    f) identificarea comunităţilor în care se va realiza depistarea activă;
    g) dezvoltarea colaborării cu autorităţile centrale, judeţene şi locale, precum şi cu organizaţii ale societăţii civile şi orice alte entităţi care sprijină acţiunea de depistare activă, cum ar fi: operatori economici, culte etc.;
    h) identificarea entităţilor din comunitate care vor contribui la acţiunea de depistare activă, cum ar fi: medic de familie, serviciul public de asistenţă socială, asistent/lucrător social, asistent medical comunitar, mediator sanitar, alţi lideri ai unor grupuri vulnerabile, reprezentanţi ai cultelor etc.;
    i) identificarea spaţiilor în care se va realiza depistarea activă;
    j) planificarea vizitelor în comunităţi;
    k) informarea populaţiei.


    ART. 11
    În etapa de depistare activă în teren se vor realiza cel puţin următoarele activităţi:
    a) informarea şi mobilizarea populaţiei;
    b) efectuarea vizitelor în teren;
    c) informarea şi înregistrarea persoanelor participante la depistarea activă;
    d) completarea unui chestionar de triaj şi prelevarea probelor de spută;
    e) transportul probelor de spută la laboratoarele de bacteriologie BK desemnate, identificate conform art. 10 lit. d);
    f) monitorizarea rezultatelor probelor de spută;
    g) comunicarea rezultatelor către participanţi, după caz, şi trimiterea persoanelor pozitive la dispensare de pneumoftiziologie pentru diagnostic de certitudine şi tratament;
    h) comunicarea cu entităţile din comunităţi, prevăzute la art. 10 lit. h), pentru facilitarea accesului persoanelor pozitive la dispensarele de pneumoftiziologie teritoriale, realizarea efectivă a examenelor de specialitate pentru diagnosticul de certitudine şi, după caz, planul de tratament;
    i) monitorizarea depistării active.


    ART. 12
    Pentru realizarea acţiunii de depistare activă a TB, direcţia de sănătate publică judeţeană poate încheia acorduri de colaborare cu autorităţile publice locale din comunităţile vizate.

    ART. 13
    (1) Etapa de depistare activă se va desfăşura conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
    (2) La prezentarea în comunitate pentru acţiunea de depistare activă, echipele mobile prevăzute la art. 15 alin. (2) vor parcurge următoarele etape:
    a) informarea persoanei căreia i se efectuează testul, urmată de semnarea formularului de consimţământ informat, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ordin;
    b) înregistrarea beneficiarilor cu un set minim de date întrun tabel centralizator, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ordin;
    c) completarea chestionarului de triaj, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul ordin;
    d) completarea formularului de însoţire a probei, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5 la prezentul ordin;
    e) recoltarea de spută;
    f) transportul probelor de spută la laboratoarele de bacteriologie BK desemnate conform art. 10 lit. d).


    ART. 14
    Procedura de recoltare a probelor de spută este prevăzută în anexa nr. 6 la prezentul ordin.

    ART. 15
    (1) La nivelul fiecărui judeţ se constituie, prin decizie a directorului executiv al direcţiei de sănătate publică, echipa judeţeană pentru depistarea activă a TB, formată din următoarele categorii de personal:
    a) un coordonator judeţean al acţiunii de depistare activă de la nivelul direcţiei de sănătate publică judeţene;
    b) un responsabil financiar pentru activităţile aferente depistării active;
    c) medici epidemiologi, pneumologi sau din alte specialităţi, asistenţi medicali cu abilităţi în recoltarea de probe de spută, personal care realizează înregistrarea beneficiarilor şi completarea formularisticii, şoferi, conform art. 21 alin. (1) lit. a).

    (2) Personalul prevăzut alin. (1) lit. c) se organizează, de regulă, în două echipe mobile, potrivit art. 21 alin. (1) lit. i), care se vor deplasa în comunităţile identificate de direcţiile de sănătate publică judeţene, şi va realiza informarea şi înregistrarea beneficiarilor, aplicarea chestionarelor de triaj, recoltarea probelor de spută şi transportul acestora la laboratoarele de bacteriologie BK, completarea formularelor necesare desfăşurării şi monitorizării depistării active.

    ART. 16
    (1) La nivel local, coordonatorul judeţean de depistare activă a TB, în colaborare cu autoritatea publică locală (APL), identifică profesionişti din comunitate, cum ar fi: medic de familie, asistent/lucrător social, asistent medical comunitar, mediator sanitar, alt personal angajat al APL, care vor contribui la informarea şi mobilizarea populaţiei pentru depistarea activă.
    (2) Personalul prevăzut la alin. (1) sprijină acţiunea de depistarea activă a TB în comunitate.

    ART. 17
    (1) Personalul prevăzut la art. 15 va fi remunerat în condiţiile art. 16 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv se va acorda majorarea salariilor de bază/indemnizaţiilor de încadrare cu până la 50%, în funcţie de numărul de ore lucrate, în baza raportului lunar de activitate, sau pe bază de contract de prestări servicii, după caz. Stabilirea procentului de majorare la salariul de bază se va face cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 325/2018 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea condiţiilor de înfiinţare a posturilor în afara organigramei şi a criteriilor pe baza cărora se stabileşte procentul de majorare salarială pentru activitatea prestată în proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile.
    (2) Personalul prevăzut la art. 16 alin. (1) implicat efectiv în mobilizarea populaţiei pentru depistarea activă şi în urmărirea accesului persoanelor pozitive la serviciile PNPSCT va fi remunerat în funcţie de situaţia de la nivel local, fie în condiţiile art. 16 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, cu o indemnizaţie de încadrare de până la 50% din salariul de bază, în funcţie de numărul de ore lucrate, în baza raportului lunar de activitate, fie pe bază de contract de prestări servicii, după caz, pentru un număr de maximum 5 zile, la un venit brut pe zi echivalent cu tarifele din orientările generale POCU, în funcţie de calificarea şi profilul persoanelor implicate.

    ART. 18
    În realizarea acţiunii de depistare activă a TB, Ministerul Sănătăţii, prin Unitatea de planificare şi implementare de politici ale Programului ROU-T-MOH, are următoarele responsabilităţi, fără a se limita la acestea:
    a) coordonează acţiunea de depistare activă a TB de la nivel central;
    b) stabileşte cadrul general de desfăşurare a depistării active a TB în judeţele prevăzute la art. 1 alin. (2);
    c) asigură, din Programul 1762 ROU-T-MoH „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“, resursele financiare pentru achiziţia materialelor şi a echipamentelor necesare pentru desfăşurarea acţiunii de depistare activă a TB, pentru deplasarea în teren (combustibil şi, după caz, cazare) şi pentru plata personalului desemnat să participe la acţiunea de depistare activă;
    d) asigură informarea autorităţilor publice centrale şi locale şi a populaţiei;
    e) iniţiază colaborarea cu autorităţile publice centrale, judeţene şi locale pentru realizarea depistării active a TB;
    f) monitorizează permanent acţiunea de depistare activă a TB de la nivel central;
    g) asigură sprijin direcţiilor de sănătate publică judeţene în implementarea acţiunii de depistare activă a TB la nivelul judeţelor;
    h) asigură testele GeneXpert pentru realizarea testării probelor de spută, prin Programul 1762 ROU-T-MoH „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“.


    ART. 19
    În realizarea acţiunii de depistare activă a TB, Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta“ are următoarele responsabilităţi, fără a se limita la acestea:
    a) mobilizează coordonatorii judeţeni ai PNPSCT şi personalul din reţeaua de pneumoftiziologie pentru realizarea acţiunii de depistare activă şi pentru primirea şi managementul clinic şi terapeutic al persoanelor clasificate ca pozitive la depistarea activă;
    b) asigură suportul ştiinţific şi clinic pentru toate etapele acţiunii de depistare activă a TB;
    c) contribuie la identificarea laboratoarelor de bacteriologie BK care primesc şi prelucrează probele de spută colectate din judeţe;
    d) sprijină Ministerul Sănătăţii în activitatea de monitorizare a accesului la PNPSCT al persoanelor depistate pozitiv.


    ART. 20
    În realizarea acţiunii de depistare activă a TB, direcţiile de sănătate publică judeţene au următoarele responsabilităţi, fără a se limita la acestea:
    a) coordonează acţiunea de depistare activă a TB de la nivelul judeţului;
    b) desemnează coordonatorul judeţean al acţiunii de depistare activă a TB din cadrul personalului de specialitate din direcţia de sănătate publică;
    c) desemnează echipa judeţeană pentru depistarea activă a TB, prin decizie a directorului executiv al direcţiei de sănătate publică;
    d) efectuează demersurile legale pentru primirea finanţării de la Ministerul Sănătăţii, din fondurile alocate Programului 1762 ROU-T-MoH „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“;
    e) realizează achiziţia materialelor şi a echipamentelor necesare pentru depistarea activă a TB şi asigură deplasarea în teren şi plata personalului desemnat să participe la acţiunea de depistare activă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare aplicabile;
    f) identifică şi desemnează laboratoarele de bacteriologie BK cu echipamente GeneXpert, care vor prelucra probele de spută, conform art. 10 lit. d);
    g) identifică şi desemnează dispensarul/dispensarele de pneumoftiziologie unde vor fi trimise persoanele pozitive, conform art. 10 lit. e);
    h) identifică comunităţile în care se va realiza acţiunea de depistare activă a TB, luând în considerare criterii de tipul: localităţi tranzitate/care găzduiesc persoane din Ucraina, numărul de cazuri de TB notificate în anul 2021, agregarea de factori de risc socioeconomici, disponibilitatea autorităţii publice locale de a contribui la organizarea şi desfăşurarea depistării active a TB, fezabilitatea acţiunii în comunitate;
    i) asigură colaborarea cu autorităţile de la nivel judeţean şi local pentru realizarea acţiunii de depistare activă a TB;
    j) identifică spaţiile în care se va realiza acţiunea de depistare activă a TB, în colaborare cu autorităţile publice locale;
    k) planifică şi coordonează efectuarea vizitelor în comunităţi;
    l) asigură mijloacele de deplasare a echipelor mobile în comunităţi;
    m) monitorizează acţiunea de depistare activă la nivel judeţean;
    n) asigură informarea autorităţilor judeţene şi locale şi a populaţiei.


    ART. 21
    (1) În realizarea acţiunii de depistare activă a TB, coordonatorii judeţeni ai depistării active a TB din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene au următoarele responsabilităţi, fără a se limita la acestea:
    a) propun directorului direcţiei de sănătate publică personalul care să facă parte din echipele judeţene de depistare activă a TB, pe baza desemnărilor primite de la spitale/dispensare de pneumoftiziologie şi de la autorităţile publice locale;
    b) avizează demersurile legale pentru primirea fondurilor alocate, precum şi solicitările transmise de direcţia de sănătate publică judeţeană către Ministerul Sănătăţii şi documentele justificative pentru decontarea activităţilor de depistare activă a TB, în conformitate cu art. 20 lit. d);
    c) monitorizează realizarea achiziţiei materialelor şi a echipamentelor necesare pentru depistarea activă a TB, în conformitate cu art. 20 lit. e);
    d) desemnează laboratoarele de bacteriologie BK care vor prelucra probele de spută cu echipamente GeneXpert, în conformitate cu art. 20 lit. f);
    e) desemnează dispensarul/dispensarele de pneumoftiziologie unde vor fi trimise persoanele pozitive, în conformitate cu art. 20 lit. g);
    f) identifică comunităţile în care se va realiza depistarea activă, în conformitate cu art. 20 lit. h);
    g) coordonează colaborarea cu autorităţile de la nivel judeţean şi local pentru realizarea acţiunii de depistare activă, în conformitate cu art. 20 lit. i);
    h) identifică spaţiile în care se va realiza acţiunea de depistare activă, în colaborare cu autorităţile publice locale, în conformitate cu art. 20 lit. j);
    i) planifică şi coordonează efectuarea vizitelor în comunităţi, în conformitate cu art. 20 lit. k), şi stabilesc componenţa echipelor mobile în acest sens;
    j) monitorizează acţiunea de depistare activă a TB la nivel judeţean, în conformitate cu art. 20 lit. m);
    k) primesc de la laboratoarele de bacteriologie BK rezultatele probelor de spută;
    l) coordonează comunicarea cu echipele mobile, cu dispensarele de pneumoftiziologie şi cu profesioniştii din comunităţi, pentru trimiterea persoanelor pozitive la examene de specialitate pentru confirmarea diagnosticului;
    m) coordonează informarea autorităţilor publice judeţene şi locale şi a populaţiei de pe raza judeţului;
    n) transmit periodic Ministerului Sănătăţii situaţii centralizatoare privind beneficiarii acţiunii de depistare activă a TB, rezultatele chestionarelor de triaj şi ale probelor de spută, date privind persoanele pozitive la dispensarele de pneumoftiziologie şi diagnosticul de certitudine al acestora;
    o) comunică operativ cu Ministerul Sănătăţii.

    (2) În realizarea acţiunii de depistare activă a TB, responsabilul financiar prevăzut la art. 15 alin. (1) lit. b) din cadrul direcţiilor judeţene de sănătate publică are următoarele responsabilităţi, fără a se limita la acestea:
    a) iniţiază demersurile legale pentru primirea fondurilor alocate pentru depistarea activă a TB de la Ministerul Sănătăţii, prin Programul 1762 ROU-T-MoH „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“;
    b) întocmeşte şi transmite solicitările de finanţare către Ministerul Sănătăţii;
    c) întocmeşte documentele financiar-contabile pentru realizarea acţiunii de depistare activă a TB, în conformitate cu prevederile legale privind fondurile externe nerambursabile;
    d) verifică şi transmite Ministerului Sănătăţii documente justificative pentru decontarea activităţilor de depistare activă a TB, în conformitate cu art. 20 lit. e);
    e) realizează demersurile necesare pentru plata personalului din echipa judeţeană pentru depistarea activă a TB.


    ART. 22
    În realizarea acţiunii de depistare activă a TB, coordonatorii tehnici judeţeni ai PNPSCT au următoarele responsabilităţi, fără a se limita la acestea:
    a) identifică personal care să facă parte din echipa judeţeană pentru depistarea activă a TB şi transmit propunerile coordonatorului judeţean al acţiunii de depistare activă a TB din direcţia de sănătate publică respectivă;
    b) colaborează cu coordonatorul judeţean pentru depistarea activă a TB din direcţia judeţeană de sănătate publică pentru organizarea şi monitorizarea vizitelor de depistare activă de pe raza judeţului;
    c) monitorizează activitatea laboratoarelor de bacteriologie BK care vor prelucra probele de spută;
    d) primesc de la laboratoarele de bacteriologie BK rezultatele probelor de spută;
    e) comunică cu direcţia judeţeană de sănătate publică şi cu profesioniştii din comunitate, prevăzuţi la art. 16 alin. (1), pentru primirea persoanelor pozitive la dispensarul sau dispensarele de pneumoftiziologie de pe raza judeţului în vederea confirmării diagnosticului de TB;
    f) monitorizează adresabilitatea persoanelor declarate pozitive la depistarea activă a TB către dispensarele de pneumoftiziologie;
    g) colaborează cu autorităţile de la nivel judeţean şi local pentru realizarea acţiunii de depistare activă a TB;
    h) colaborează cu direcţia judeţeană de sănătate publică pentru informarea autorităţilor şi a populaţiei.


    CAP. III
    Finanţarea
    ART. 23
    Finanţarea acţiunii de depistare activă se realizează din fondurile externe nerambursabile prevăzute cu această destinaţie în cadrul Programului 1762 ROU-T-MoH „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“, prin transferuri de la Ministerul Sănătăţii la direcţiile de sănătate publică din judeţele Botoşani, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Maramureş, Neamţ, Satu Mare, Sălaj, Suceava, Tulcea şi Vaslui.

    ART. 24
    (1) Pentru etapa de pregătire a acţiunii de depistare activă, fiecare direcţie de sănătate publică judeţeană va primi un avans în valoare de 50% din suma estimată de către aceasta, în scopul acoperirii cheltuielilor de pregătire şi implementare a acţiunii de depistare activă a TB, respectiv: achiziţia de materiale sanitare, combustibil, cazare, după caz, şi plata personalului din echipa judeţeană pentru depistarea activă a TB pentru prima lună de activitate.
    (2) Direcţiile de sănătate publică judeţene vor transmite ulterior Ministerului Sănătăţii documentele justificative aferente fiecărei plăţi efectuate, cum ar fi facturi, state de plată, extrase de cont, precum şi orice alte documente solicitate.
    (3) Întocmirea documentelor financiar-contabile pentru depistarea activă a TB se va face cu respectarea prevederilor legale privind fondurile externe nerambursabile şi a prevederilor din Acordul de grant dintre Ministerul Sănătăţii şi Fondul Global de Luptă împotriva SIDA, Tuberculozei şi Malariei nr. SP 1799 din 14.02.2019 „Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România“ - Grantul 1762 ROU-T-MoH.

    ART. 25
    Finanţarea ulterioară a cheltuielilor eligibile se va realiza în baza solicitărilor direcţiilor de sănătate publică judeţene, ţinând cont de avansul primit şi cu încadrarea în limita bugetului aprobat.

    ART. 26
    Plata personalului din echipele judeţene pentru depistarea activă a TB se realizează pe bază de raport de activitate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 7 la prezentul ordin.

    ART. 27
    Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 28
    Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, direcţiile judeţene de sănătate publică din judeţele prevăzute la art. 1 alin. (2), Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta“, coordonatorii tehnici judeţeni ai PNPSCT şi persoanele nominalizate în echipele judeţene pentru depistarea activă a TB vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 29
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Adriana Pistol,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 28 octombrie 2022.
    Nr. 3.326.
    ANEXA 1

    Judeţul ................
    Localitatea ...........
    Data ..........................
    FORMULAR
    de consimţământ informat - model -
    Subsemnatul, ....................., posesor al BI/CI seria ..... nr. ............., având CNP ..............., domiciliat în ................, prin semnarea acestui formular de consimţământ informat declar că:
    - sunt de acord să particip la depistarea activă a tuberculozei (TB), să răspund la chestionarul de triaj dat de echipa medicală şi să mi se preleveze spută pentru testarea TB;
    – am luat cunoştinţă cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal (colectare, stocare, transfer şi, eventual, ştergere) în vederea efectuării analizei medicale solicitate;
    – prin intermediul semnăturii, îmi exprim liber şi în deplină cunoştinţă de cauză consimţământul privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi, de asemenea, consimţământul privind completarea chestionarului, precum şi pentru recoltarea, analizarea şi păstrarea probelor biologice pentru realizarea investigaţiilor medicale solicitate;
    – datele furnizate de mine sunt corecte;
    – mi s-a adus la cunoştinţă faptul că îmi pot retrage consimţământul în totalitate sau parţial, în orice moment, respectând prevederile legale în vigoare referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal;
    – am luat cunoştinţă cu privire la dreptul de acces, informare, portabilitate şi distrugere/ştergere care poate fi exprimat în scris prin contactarea persoanei responsabile cu protecţia datelor cu caracter personal;
    – îmi exprim acordul de a fi informat în privinţa rezultatului analizei.

    Persoana: numele şi prenumele .................................
    Semnătura ........................... Data ...............................
    Reprezentantul echipei mobile care derulează procedura de consimţământ ...........................
    Numele şi prenumele .......................
    Semnătura ..............................
    Data .......................

    Pachet de informaţii pentru participanţii la acţiunea de depistare activă a TB
    Informaţii despre depistarea activă
    România continuă să înregistreze cele mai multe cazuri de tuberculoză dintre toate statele din Uniunea Europeană.
    În timpul pandemiei de SARS-CoV-2, cazurile de tuberculoză s-au redus cu aproximativ o treime, dar această scădere nu este una reală. Multe dintre persoanele care au boala nu ştiu că sunt bolnave sau nu ştiu unde să se adreseze.
    Tuberculoza este o boală comună şi în Ucraina şi unii dintre cetăţenii ucraineni care ajung în România pot să fie bolnavi fără să ştie.
    Mai mult, tuberculoza este o boală care se tratează şi se vindecă, de aceea este important să o descoperim în stadii incipiente.
    Acţiunea la care participaţi constă în a răspunde la câteva întrebări care indică posibile semne de boală şi în a da probe de spută (expectoraţie). Aceste probe vor fi analizate la laboratorul de bacteriologie BK şi veţi primi rezultatul ulterior. Dacă rezultatul este negativ, nu aveţi boala. Dacă rezultatul este pozitiv, veţi fi ajutat să ajungeţi la servicii medicale de specialitate, pentru stabilirea diagnosticului şi tratament. Toate etapele din această acţiune sunt gratuite.
    Nu există riscuri directe pentru participarea la această acţiune de depistare activă a tuberculozei.

    Informaţii privind prelucrarea datelor cu caracter personal
    În cadrul studiului se vor colecta anumite date cu caracter personal ale dumneavoastră, printre care numele, prenumele, CNP-ul. Prin semnarea formularului de consimţământ informat vă exprimaţi acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste date vor fi tratate în deplin respect al regulilor de confidenţialitate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor). Datele dumneavoastră vor servi numai pentru a vă ajuta ulterior să ajungeţi la servicii medicale de specialitate în cazul în care aveţi nevoie şi nu vor fi utilizate în alte scopuri.

    ANEXA 2

    METODOLOGIE
    pentru depistarea activă a tuberculozei (TB)
    A. Pregătirea materialelor pentru depistarea activă, anterior plecării în comunitate
    Se pregătesc materialele necesare desfăşurării activităţii:
    a) tabletă/laptop;
    b) chestionare codificate;
    c) echipament de protecţie pentru membrii echipei (dezinfectanţi, halate, măşti FFP2, mănuşi de silicon);
    d) apă, pahare de unică folosinţă;
    e) recoltoare spută etichetate;
    f) formulare de însoţire a probelor;
    g) geantă frigorifică pentru transportul probelor.


    B. Etapele la punctul de colectare a sputei în colectivitate
    1. Se informează persoana şi se obţine consimţământul informat conform formularului prevăzut în anexa nr. 1 la ordin.
    2. Se identifică şi se înregistrează pacientul cu setul minim de date în tabelul centralizator prevăzut în anexa nr. 3 la ordin.
    3. Se completează, prin discuţie cu persoana, chestionarul de triaj prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
    4. Asistentul medical responsabil cu recoltarea sputei instruieşte persoana privind procedura de prelevare a sputei, prevăzută în anexa nr. 6 la ordin, şi privind măsurile de precauţie care trebuie luate.
    5. Se prelevează spută de la persoana beneficiară într-un singur recoltor, care se etichetează cu datele persoanei.
    6. Se completează formularul de însoţire a probelor prevăzut în anexa nr. 5 la ordin.
    7. Produsele recoltate sunt depuse în lada frigorifică.
    8. La sfârşitul vizitei în comunitate, produsele recoltate sunt transportate în lada frigorifică şi predate la laboratorul de bacteriologie BK de la nivelul spitalului sau al dispensarului TB desemnat în acest scop, pe bază de tabel centralizator.
    9. Chestionarele sunt depuse la direcţia de sănătate publică şi introduse în baza de date centralizatoare. Chestionarele în format hârtie se arhivează la direcţia de sănătate publică.
    Persoanele care răspund pozitiv la oricare dintre întrebările de simptomatologie şi persoanele care au un rezultat de spută pozitiv sunt programate la dispensarul de pneumoftiziologie teritorial.


    C. Etapele de lucru la laboratorul de bacteriologie BK
    1. Probele de spută sunt primite zilnic pe bază de tabel centralizator.
    2. Produsele pot fi păstrate în frigider maximum patru zile.
    3. Probele vor fi prelucrare prin metode moleculare - GeneXpert ULTRA-RIF.
    4. Rezultatele examenului bacteriologic vor fi transmise la direcţia de sănătate publică si la dispensarul de pneumoftiziologie teritorial.

    D. Conduita medicală pentru persoanele participante la depistarea activă a TB
    a) Chestionar cu simptomatologie şi rezultat GeneXpert negativ (nedetectat)
    Se îndrumă pacientul la dispensarul TB, unde continuă investigaţiile cu examen clinic şi examen radiologic.
    În caz de suspiciune clinică şi radiologică de TB se vor mai preleva două probe de spută prelucrate prin metoda convenţională.
    Cazul de tuberculoză confirmată va fi înregistrat, declarat şi se va institui tratament tuberculoză cu germeni chimiosensibili (TB-DS), tuberculoză cu germeni rezistenţi (TB-DR), după caz.

    b) Chestionar cu simptomatologie şi rezultat GeneXpertRIF pozitiv (detectat)
    Se îndrumă pacientul la dispensarul TB, unde continuă investigaţiile cu examen clinic şi examen radiologic.
    Pentru cei cu suspiciune mare de TB activă se continuă prelevarea altor două probe de spută, care vor fi prelucrate prin metoda convenţională.
    Cazul de tuberculoză confirmată va fi înregistrat, declarat şi se va institui tratament TB-DS, TB-DR, după caz.

    c) Chestionar fără simptomatologie şi rezultat GeneXpert nedetectat = clinic sănătos
    Poate reveni la control pneumologic dacă apar simptome de boală.



    ANEXA 3

    TABEL CENTRALIZATOR
    pentru persoanele participante la depistarea activă a tuberculozei
    Setul minim de date pentru persoanele participante la depistarea activă a tuberculozei constă din următoarele:

┌────┬─────────┬───┬────────┬──────┬────┬─────────┬───────────┬───────┬──────────┬─────┬──────┬─────────┬────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │Localitatea│ │Chestionar│Probă│ │Laborator│ │
│Nr. │Numele, │CNP│Data │Adresa│Ţara│Mediul de│de │Judeţul│de triaj │de │Nr. │de │Predarea│
│crt.│prenumele│ │naşterii│ │ │rezidenţă│depistare │ │completat │spută│probei│predare a│probei │
│ │ │ │ │ │ │ │activă │ │ │ │ │probei │ │
├────┼─────────┼───┼────────┼──────┼────┼─────────┼───────────┼───────┼──────────┼─────┼──────┼─────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼───┼────────┼──────┼────┼─────────┼───────────┼───────┼──────────┼─────┼──────┼─────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴─────────┴───┴────────┴──────┴────┴─────────┴───────────┴───────┴──────────┴─────┴──────┴─────────┴────────┘




    ANEXA 4

    Chestionar de triaj al persoanelor
    Judeţ:
    Comunitate:
    Data:
    Numele ..................., prenumele ..............
    Născut(ă) la data de ........................... în localitatea .................., judeţul ...............................
    Sexul [ ] masculin [ ] feminin
    Domiciliul actual ..................................
    C.I. seria ............ nr. .............................
    CNP ...................
    Ţara de provenienţă: [ ] 1. România [ ] 2. Ucraina
    [ ] 3. Alta ................

    Mediu de rezidenţă [ ] 1. urban [ ] 2. rural [ ] 3. persoana locuieşte temporar într-un centru de refugiaţi [ ] 4. persoana locuieşte temporar la rude, cunoştinţe, alte persoane particulare
    1. Aţi avut vreodată tuberculoză? DA [ ] NU [ ]
    2. Dacă da
    Când? Anul ..........
    Sunteţi în tratament pentru tuberculoză DA [ ] NU [ ]\u-3928?

    3. Sunteţi fumător în prezent? DA [ ] NU [ ]
    4. Aveţi în prezent unul sau mai multe dintre următoarele simptome?
    - tuse care durează de mai mult de 2 săptămâni DA [ ] NU [ ]\u-3928?
    – tuse cu expectoraţie, de orice durată DA [ ] NU [ ]
    – scuipaţi sânge DA [ ] NU [ ]
    – aţi pierdut în greutate de curând DA [ ] NU [ ]
    – sunteţi mai obosit în ultima vreme DA [ ] NU [ ]
    – aveţi sau aţi avut febră de curând DA [ ] NU [ ]
    – transpiraţi des, în special noaptea DA [ ] NU [ ]

    5. Ştiţi că suferiţi de vreuna dintre bolile de mai jos (marcaţi oricâte răspunsuri vi se potrivesc, dar numai dacă aţi avut un diagnostic de la un medic sau dacă în prezent urmaţi un tratament cronic - de lungă durată pentru boala respectivă):
    1) Diabet zaharat () Da () Nu () Nu ştiu.
    2) Boală de inimă () Da () Nu () Nu ştiu.
    3) Cancer () Da () Nu () Nu ştiu.
    4) Boală de plămâni () Da () Nu () Nu ştiu.
    5) Boală de rinichi () Da () Nu () Nu ştiu.

    În cazul în care apare un rezultat pozitiv în urma screeningului, cum doriţi să vă fie transmis rezultatul?
    [ ] Telefon: ....................... [ ] Adresa de e-mail: .............................
    [ ] Medic de familie: .............................
    [ ] Poştă (adresa): ............................................
    ......................................................

    [ ] Altele: ..........................
    Data
    ......................

    Semnătura
    ....................


    ANEXA 5

    FORMULAR DE ÎNSOŢIRE
    a probelor recoltate de la cazul suspect de tuberculoză
    Direcţia de Sănătate Publică ................................................
    Către Laboratorul de bacteriologie BK ......................................
    Numele, prenumele: ....................................................
    CNP: ..............................................
    CNP de caz se păstrează şi pentru probele recoltate ulterior de la aceeaşi persoană.
    Vârsta (ani împliniţi): ..............
    Tipul probei: spută
    Data recoltării probei/probelor: …/…/……
    Tip investigaţie solicitată: test genetic GeneXpert MTB/RIF sau MTB/RIF Ultra
    Data trimiterii probei către laborator: …/…/……
    Medic trimiţător: ................................................
    Semnătura şi parafa
    ................

    ANEXA 6

    PROCEDURĂ
    de recoltare a sputei
    Prelevarea sputei pentru investigaţie
    Recoltarea sputei de la suspecţii de tuberculoză (TB) este esenţială pentru acţiunea de depistare activă a TB şi se face conform recomandărilor Programului naţional de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei.
    Recoltarea şi manipularea produselor patologice se fac astfel încât să fie evitate:
    - contaminarea cu bacterii şi fungi a produsului biologic;
    – diseminarea germenilor în mediul ambiant;
    – infectarea personalului implicat.

    Recoltarea sputei se realizează în recipiente speciale pentru recoltarea sputei, exemplificate în figura nr. 1*).
    *) Figura nr. 1 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)

    Caracteristicile recipientelor pentru recoltarea sputei:
    - sunt confecţionate din material plastic, incasabil, transparent - pentru a observa cantitatea şi calitatea produsului patologic fără a deschide recipientul;
    – au deschidere largă (minimum 35 mm în diametru) - pentru evitarea contaminării pereţilor exteriori ai recipientului;
    – au capacitate de 30-50 ml pentru spută, adaptată pentru fiecare tip de produs patologic;
    – au capac cu filet care închide etanş recipientul;
    – au posibilitatea de a fi marcate cu uşurinţă.

    Recoltarea se efectuează în spaţii special destinate, desemnate de coordonatorul direcţiei de sănătate publică (DSP) şi se face după semnarea de către beneficiar a formularului prevăzut în anexa nr. 1 la ordin şi după instruirea prealabilă a beneficiarului.
    Recoltarea şi manipularea produselor biologice se fac sub supravegherea unui cadru medical sau a altei persoane din rândul echipei de screening instruite pentru practicile referitoare la controlul infecţiei cu TB şi care trebuie să se asigure că produsul recoltat provine din focarul lezional, de la o persoană corect identificată şi în cantitate suficientă pentru prelucrare în laboratorul de bacteriologie BK.
    Un recipient cu spută colectată pentru examen bacteriologic pentru TB trebuie să conţină 3-5 ml de prelevat clinic.
    Pacienţii trebuie să elimine o spută ce vine din profunzimea căilor respiratorii.
    Condiţiile optime de păstrare a produselor patologice sunt următoarele: ventilaţie corespunzătoare (fereastră), lămpi U.V., măşti, mănuşi, frigider pentru păstrarea probelor (până la 4 zile) sau cutie de transport probe biologice cu izolaţie termică, până la trimiterea acestora la laboratorul de bacteriologie BK, uşă cu geam pentru supravegherea recoltării.
    În comunitate şi în cabinetul medicului de familie, recoltarea se va face în mediu exterior, într-un spaţiu desemnat.
    Se recoltează o probă de spută, cu respectarea strictă a procedurii, deoarece randamentul investigaţiei bacteriologice este condiţionat de calitatea probelor de spută recoltate.
    Pacientul/Beneficiarul trebuie instruit cu privire la etapele recoltării înaintea acesteia, exemplificate în figura nr. 2**):
    **) Figura nr. 2 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
    a) clătirea gurii cu apă pentru îndepărtarea resturilor alimentare şi a bacteriilor contaminante;
    b) efectuarea a două inspiraţii profunde urmate de reţinerea respiraţiei după fiecare dintre ele timp de câteva secunde, apoi o a treia inspiraţie profundă, urmată de un expir forţat. Se declanşează tusea care va uşura expectoraţia;
    c) depunerea sputei în recipientul/flaconul care se ţine sub buza inferioară;
    d) arată flaconul cu produsul obţinut persoanei care asistă recoltarea. Dacă este corespunzătoare calitativ şi cantitativ, persoana care asistă recoltarea îi va face semn să închidă flaconul;
    e) spălarea mâinilor după recoltare.

    Informaţiile pentru cadrul medical sau persoana instruită, care asistă recoltarea, sunt următoarele:
    - Sputa de bună calitate este: în cantitate de 3-5 ml, cu particule purulente; este frecvent vâscoasă şi mucoidă; poate fi fluidă, dar să conţină fragmente de ţesut necrozat; poate fi stratificată în culori de la alb mat la verde.
    – Dacă sputa este insuficientă cantitativ, pacientul trebuie încurajat să expectoreze din nou până la obţinerea rezultatului dorit (la unii pacienţi este nevoie de timp mai îndelungat pentru această manevră).
    – Dacă nu obţineţi nicio probă, consideraţi recipientul deşeu infecţios şi îndepărtaţi-l ca atare.
    – Dacă s-a recoltat corect, asiguraţi-vă că recipientul este bine închis şi etichetaţi-l clar (pe corp, nu pe capac).
    – Spălaţi-vă mâinile cu apă şi săpun.
    – Daţi un alt recipient pacientului şi asiguraţi-vă că acesta a înţeles că a doua zi va recolta un nou produs imediat după trezirea de dimineaţă (în caz de recoltare nesupravegheată, la domiciliu).
    – Arătaţi pacientului cum se închide etanş recipientul.

    Trimiterea probelor la laboratorul de bacteriologie BK se face:
    a) împreună cu formularul de însoţire a probelor, prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, completat la toate rubricile, cu date de identificare identice pe recipient şi pe formular;
    b) flacoanele se etichetează cu numele şi prenumele persoanelor pe corpul recipientului, nu pe capacul acestuia;
    c) de către persoana desemnată, instruită, în cutii speciale din plastic, prevăzute cu compartimente pentru separarea şi fixarea flacoanelor cu spută;

    Transportul probelor către laboratorul de bacteriologie BK trebuie realizat imediat după recoltare sau, dacă nu este posibil, acestea se păstrează la frigider (2-8°C), maximum 3-4 zile (pentru a minimaliza multiplicarea florei de asociaţie).

    ANEXA 7

    MODEL DE RAPORT ZILNIC
    de activitate pentru personalul implicat
     (a se vedea imaginea asociată)

┌──────────────────────────────────────┐
│[IMAGINE] │
├──────────────────────────────────────┤
│Raport zilnic de activitate │
│luna/anul │
├────────────┬─────────────────────────┤
│Numele şi │ │
│prenumele │ │
│expertului │ │
├────────────┼─────────────────────────┤
│Judeţul │ │
├────────────┼─────────────────────────┤
│Poziţia în │ │
│program │ │
├────────────┼─────────────────────────┤
│Categoria │ │
│expertului │ │
├────────────┼─────────────────────────┤
│Nr. şi tipul│ │
│contractului│ │
├────────────┼─────────────────────────┤
│Beneficiar/ │Ministerul Sănătăţii │
│Partener │ │
├────────────┼─────────────────────────┤
│ │FG Grant 1762 - ROU-T-MOH│
│ │- │
│Cod/titlu │„Abordarea provocărilor │
│program: │legate de sistemul de │
│ │sănătate privind │
│ │controlul tuberculozei în│
│ │România“ │
├────────────┼───────────┬─────────────┤
│ │Activităţi │Nr. de ore │
│Ziua │desfăşurate│lucrate │
│ │ │proiect │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│1 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│2 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│3 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│4 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│5 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│6 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│7 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│8 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│9 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│10 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│11 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│12 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│13 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│14 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│15 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│16 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│17 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│18 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│19 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│20 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│21 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│22 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│23 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│24 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│25 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│26 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│27 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│28 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│29 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│30 │ │ │
├────────────┼───────────┼─────────────┤
│31 │ │ │
├────────────┴───────────┼─────────────┤
│Nr. total de ore │ │
├────────────────────────┴─────────────┤
│Subsemnatul/a declar că informaţiile │
│furnizate sunt adevărate şi corecte. │
├──────────────────────────────────────┤
│Numele expertului: │
├──────────────────────────────────────┤
│Semnătură: │
├──────────────────────────────────────┤
│Data: │
├──────────────────────────────────────┤
│Coordonator judeţean: │
├──────────────────────────────────────┤
│Semnătură: │
├──────────────────────────────────────┤
│Data: │
├──────────────────────────────────────┤
│Coordonator program: │
├──────────────────────────────────────┤
│Semnătură: │
├──────────────────────────────────────┤
│Data: │
└──────────────────────────────────────┘



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016