Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 290 din 31 mai 2007  pentru introducerea masurilor de intarire a securitatii portuare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 290 din 31 mai 2007 pentru introducerea masurilor de intarire a securitatii portuare

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 388 din 8 iunie 2007
ORDIN nr. 290 din 31 mai 2007
pentru introducerea mãsurilor de întãrire a securitãţii portuare
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 388 din 8 iunie 2007


Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 725/2004 privind consolidarea securitãţii navelor şi a instalaţiilor portuare,
ţinând seama de prevederile Deciziei Consiliului Uniunii Europene 1999/468/CE de stabilire a normelor privind exercitarea competenţelor de executare conferite Comisiei,
în timpul prevederilor art. 2 pct. 18 şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,

ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

Obiect
ART. 1
(1) Prezentul ordin introduce mãsuri de întãrire a securitãţii portuare în faţa ameninţãrii atentatelor la adresa securitãţii.
(2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) constau în:
a) norme de bazã comune cu privire la mãsurile de securitate portuarã;
b) un mecanism de aplicare a acestor norme;
c) mecanisme corespunzãtoare de monitorizare a conformitãţii.

Domeniul de aplicare
ART. 2
(1) Mãsurile prevãzute la art. 1 trebuie respectate în porturi şi în zonele unde se desfãşoarã activitãţi legate de porturi.
(2) Mãsurile prevãzute de prezentul ordin se aplicã fiecãrui port situat pe teritoriul României, în care se gãsesc una sau mai multe instalaţii portuare ce fac obiectul unui plan de securitate a instalaţiilor portuare, aprobat conform Regulamentului (CE) nr. 725/2004, inclusiv zonelor unde se desfãşoarã activitãţi legate de porturi şi în care se gãsesc una sau mai multe instalaţii portuare.
(3) Prezentul ordin nu se aplicã instalaţiilor militare din porturi.
(4) Ministerul Transporturilor, denumit în continuare MT, stabileşte, în sensul prezentului ordin, limitele tuturor porturilor şi zonelor unde se desfãşoarã activitãţi legate de porturi, luând în considerare, în mod corespunzãtor, informaţiile care rezultã în urma evaluãrii securitãţii portuare.
(5) În cazul în care limitele unei instalaţii portuare, în sensul Regulamentului (CE) nr. 725/2004, au fost stabilite astfel încât sã înglobeze portul, dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr. 725/2004 prevaleazã asupra acelora din prezentul ordin.

Definiţii
ART. 3
În înţelesul prezentului ordin, termenii folosiţi se definesc dupã cum urmeazã:
a) autoritatea competentã pentru securitate portuarã MT, autoritatea desemnatã pentru a coordona şi supraveghea aplicarea mãsurilor de securitate portuarã prevãzute de prezentul ordin:
b) autoritate pentru securitatea portuarã - autoritatea responsabilã cu problemele de securitate dintr-un anumit port sau zonã de pe canalele navigabile unde se aflã instalaţii portuare, denumitã în continuare ASP;
c) instalaţie portuarã - o locaţie în care are loc interfaţa navã/port şi care include zone cum sunt: locul de ancorare, danele de aşteptare, ecluzele de pe canalele navigabile şi zonele de abordare dinspre mare, dupã caz;
d) interfaţã navã/port - interacţiunile care au loc atunci când o navã este în mod direct şi imediat afectatã de activitãţi care implicã mişcãri de persoane sau de mãrfuri, manevre de ecluzare sau asigurarea de servicii portuare înspre sau dinspre navã;
e) organizaţie de securitate recunoscutã - o organizaţie care are experienţa adecvatã în materie de securitate şi un nivel adecvat de cunoştinţe despre porturi şi operaţiuni portuare şi care poate fi autorizatã sã efectueze o activitate de evaluare conform cerinţelor prezentului ordin;
f) port - suprafaţa delimitatã din teritoriul naţional, situatã la malul mãrii sau al unei cãi navigabile, protejatã natural sau artificial împotriva valurilor, vânturilor, curenţilor şi gheţurilor, construitã şi echipatã astfel încât sã permitã, în principal, primirea şi adãpostirea navelor, încãrcarea, descãrcarea, transbordarea, depozitarea mãrfurilor, primirea şi expedierea acestora cu mijloace de transport, îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor. Portul cuprinde totalitatea acvatoriilor, terenurilor, construcţiilor hidrotehnice, şenalelor de acces, radelor interioare, clãdirilor, magaziilor, platformelor, cãilor ferate, drumurilor, instalaţiilor şi echipamentelor aflate în perimetrul acestuia;
g) punct de contact pentru securitatea portuarã organismul desemnat pentru a servi drept punct de contact pentru Comisia Europeanã şi celelalte state membre şi pentru a facilita, urmãri şi furniza informaţii cu privire la aplicarea mãsurilor de securitate portuarã prevãzute de prezentul ordin;
h) zone de interes - zonele în care se desfãşoarã activitãţi legate de porturi - zonele libere, instituite conform legii, situate în vecinãtatea porturilor - şi zonele de pe canalele navigabile unde se aflã instalaţii portuare.

Corelarea cu mãsurile luate prin aplicarea Regulamentului (CE) nr. 725/2004
ART. 4
La aplicarea mãsurilor de securitate portuarã introduse prin prezentul ordin, ASP se vor asigura cã acestea sunt corelate cu mãsurile prevãzute de Regulamentul (CE) nr. 725/2004.

Autoritatea pentru securitatea portuarã
ART. 5
(1) Autoritatea competentã pentru securitatea portuarã este Ministerul Transporturilor, autoritate de stat în domeniul transporturilor, care este desemnat şi ca autoritate competentã pentru securitatea maritimã conform Regulamentului (CE) nr. 725/2004.
(2) Funcţia de autoritate pentru securitatea portuarã va fi îndeplinitã de:
a) Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Maritime Constanţa" - S.A. - pentru porturile maritime Constanţa, Midia şi Mangalia;
b) Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Dunãrii Maritime" - S.A. Galaţi - pentru porturile Brãila, Galaţi şi Tulcea, inclusiv zonele libere situate în vecinãtatea acestor porturi;
c) Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. Constanţa - pentru porturile Medgidia, Basarabi, Ovidiu, Luminiţa, inclusiv ecluzele de pe canalele navigabile Dunãre - Marea Neagrã.
(3) Pentru porturile aflate în administraţia autoritãţilor publice locale, funcţia de autoritate pentru securitate portuarã va fi îndeplinitã de cãtre administratorii desemnaţi de cãtre aceste administraţii.
(4) Pentru porturile private, funcţia de autoritate pentru securitate portuarã va fi îndeplinitã de cãtre administratorii desemnaţi de proprietarii porturilor.
(5) ASP sunt responsabile de punerea în aplicare a planurilor de securitate portuarã în baza concluziilor evaluãrilor de securitate portuarã.

Evaluarea securitãţii portuare
ART. 6
(1) ASP se vor asigura cã se realizeazã evaluãri ale securitãţii portuare pentru porturile şi zonele de interes aflate sub incidenţa prezentului ordin. Aceste evaluãri trebuie sã ţinã cont în mod corespunzãtor de specificul diferitelor secţiuni ale unui port sau zone de interes şi, atunci când considerã necesar, ale zonelor adiacente, dacã acestea au un impact asupra securitãţii portului sau zonei de interes, şi iau în considerare evaluãrile pentru instalaţiile portuare din limitele acestora, evaluãri realizate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 725/2004.
(2) Fiecare evaluare a securitãţii portuare se desfãşoarã luându-se în considerare cel puţin cerinţele prevãzute în anexa nr. 1.
(3) Evaluãrile securitãţii portuare se efectueazã de cãtre o organizaţie de securitate recunoscutã şi autorizatã de MT.
(4) Evaluãrile securitãţii portuare se aprobã de cãtre ministrul transporturilor, prin ordin.

Planul de securitate portuarã
ART. 7
(1) În baza concluziilor evaluãrilor securitãţii portuare, ASP se asigurã cã se întocmesc şi se actualizeazã planurile de securitate portuarã. Planurile de securitate portuarã se întocmesc conform specificitãţii diferitelor secţiuni ale unui port sau zone de interes şi integreazã planurile de securitate pentru instalaţiile portuare din limitele acestora stabilite în temeiul Regulamentului (CE) nr. 725/2004.
(2) Planurile de securitate portuarã vor fi realizate de o organizaţie de securitate recunoscutã de MT, alta decât cea care a realizat evaluarea securitãţii portuare pentru portul sau zona de interes respectivã, desemnatã de ASP.
(3) Planurile de securitate portuarã se aprobã de cãtre ministrul transporturilor, prin ordin.
(4) Planurile de securitate portuarã identificã, pentru fiecare nivel de securitate prevãzut la art. 8:
a) procedurile care trebuie urmate;
b) mãsurile care trebuie puse în aplicare;
c) acţiunile care trebuie întreprinse.
(5) Fiecare plan de securitate portuarã ia în considerare cel puţin cerinţele detaliate prevãzute în anexa nr. 2. Dupã caz şi în mãsura în care este necesar, planul de securitate portuarã include în special mãsuri de securitate care trebuie sã se aplice pasagerilor şi vehiculelor ce urmeazã sã fie îmbarcate pe nave maritime care transportã pasageri şi vehicule. În cazul serviciilor de transport maritim internaţional, ASP coopereazã la evaluarea securitãţii cu statele membre în cauzã.
(6) Punerea în aplicare a planurilor de securitate portuarã este monitorizatã de cãtre MT. Monitorizarea este corelatã cu alte activitãţi de control desfãşurate în port.
(7) ASP se asigurã cã se desfãşoarã exerciţii adecvate, luând în considerare cerinţele de bazã privind exerciţiile de pregãtire pentru securitate, enumerate în anexa nr. 3.

Niveluri de securitate
ART. 8
(1) MT stabileşte prin ordin al ministrului un sistem de niveluri de securitate pentru porturi, zone de interes sau porţiuni din acestea, care cuprinde urmãtoarele 3 niveluri de securitate dupã modelul celor stabilite în Regulamentul (CE) nr. 725/2004, astfel:
a) nivelul de securitate 1 - nivelul pentru care sunt menţinute permanent mãsuri de securitate corespunzãtoare minime;
b) nivelul de securitate 2 - nivelul pentru care se menţin mãsuri de securitate corespunzãtoare suplimentare pe o perioadã de timp, ca urmare a creşterii riscului de producere a unui atentat la adresa securitãţii;
c) nivelul de securitate 3 - nivelul pentru care se menţin mãsuri de securitate specifice suplimentare pe o perioadã de timp limitatã, în cazul în care este probabil sau iminent un atentat la adresa securitãţii, deşi nu este posibil sã se identifice ţinta exactã.
(2) ASP stabilesc nivelurile de securitate valabile pentru fiecare port sau porţiune din port, zonã de interes sau porţiuni din acestea. La fiecare nivel de securitate, ASP pot decide ca, în diferite porţiuni ale unui port sau zonã de interes, sã se aplice mãsuri de securitate diferite, în funcţie de concluziile evaluãrii securitãţii portuare.
(3) ASP comunicã tuturor celor interesaţi nivelul de securitate aflat în vigoare pentru fiecare port, zonã de interes sau porţiune din acestea, precum şi orice modificãri survenite la acesta.

Ofiţerul de securitate portuarã
ART. 9
(1) Pentru fiecare port sau zonã de interes va fi desemnat un ofiţer de securitate portuarã. Fiecare port sau zonã de interes va avea, dacã este necesar, un ofiţer de securitate portuarã diferit, dar, atunci când este cazul, un ofiţer de securitate poate fi responsabil de mai multe dintre acestea.
(2) Ofiţerii de securitate portuarã îndeplinesc rolul de persoanã de contact pentru problemele referitoare la securitatea portuarã.
(3) În cazul în care un ofiţer de securitate portuarã este altul decât ofiţerul/ofiţerii de securitate ai instalaţiei/instalaţiilor portuare din acel port, stabilit/stabiliţi în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 725/2004, între aceştia trebuie sã existe o strânsã cooperare.

Revizuiri
ART. 10
(1) Evaluãrile securitãţii portuare se efectueazã anual, iar planurile de securitate portuarã se revizuiesc ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o datã la 5 ani.
(2) Revizuirea planurilor de securitate portuarã se realizeazã în aceleaşi condiţii ca şi cele prevãzute la art. 6 sau 7, dupã caz.

Organizaţie de securitate recunoscutã
ART. 11
În scopul prezentului ordin, MT va autoriza organizaţii de securitate recunoscute, în conformitate cu reglementãrile în vigoare şi cu îndeplinirea condiţiilor prevãzute în anexa nr. 4.

Punct de contact pentru securitatea portuarã
ART. 12
Punctul de contact pentru securitatea portuarã este Direcţia Generalã Transport Naval din cadrul MT, denumitã în continuare DGTN, care va transmite Comisiei Europene lista porturilor şi zonelor de interes care fac obiectul prezentului ordin şi o informeazã cu privire la orice modificare adusã acestei liste.

Punerea în aplicare şi controlul conformitãţii
ART. 13
(1) Sistemul care asigurã auditarea adecvatã şi periodicã a planurilor de securitate portuarã şi punerea în aplicare a acestora este prevãzut în anexa nr. 5.
(2) DGTN în calitate de punct de contact va monitoriza împreunã cu Comisia Europeanã aplicarea prevederilor prezentului ordin.
(3) Aceastã monitorizare se va desfãşura în comun cu inspecţiile prevãzute la art. 9 alin. (4) din Regulamentul (CE) nr. 725/2004.

Adaptãri
ART. 14
Anexele nr. 1-5 se pot modifica respectându-se procedura prevãzutã la art. 15, fãrã a se extinde domeniul de aplicare al Directivei 2005/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind consolidarea securitãţii portuare.

Procedura consultativã
ART. 15
(1) Atunci când se face trimitere la prezentul articol, se aplicã prevederile art. 5 şi 7 din Decizia 1999/468/CE de stabilire a normelor privind exercitarea competenţelor de executare conferite Comisiei, ţinându-se cont de prevederile art. 8 din aceastã decizie.
(2) Termenul stabilit în conformitate cu prevederile art. 5 alin. 6 din decizia prevãzutã la alin. (1) este de o lunã.

Confidenţialitatea şi diseminarea informaţiilor
ART. 16
(1) MT şi ASP vor lua mãsurile necesare pentru protecţia informaţiilor la care au acces pãrţile implicate, în conformitate cu legislaţia naţionalã relevantã.
(2) Nivelul de acces în materie de securitate al membrilor personalului care desfãşoarã inspecţii de securitate sau care manipuleazã informaţii care au legãturã cu prevederile prezentului ordin se atribuie în conformitate cu legislaţia naţionalã relevantã.

Contravenţii
ART. 17
Contravenţiile la prevederile prezentului ordin se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, conform legii.

Dispoziţii finale
ART. 18
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, MT, prin intermediul punctului de contact, va comunica Comisiei Europene prevederile acestuia.
ART. 19
DGTN, Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Maritime Constanţa" - S.A., Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Dunãrii Maritime" - S.A. Galaţi, Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" S.A. Constanţa şi administraţiile porturilor aflate în administrarea autoritãţilor publice locale, cât şi administratorii desemnaţi pentru porturile private vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 20
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 21
Prezentul ordin transpune prevederile Directivei 2005/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005, privind consolidarea securitãţii portuare, publicatã în JO nr. L 310 din 25 noiembrie 2005, p. 0028-0039.
ART. 22
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat

Bucureşti, 31 mai 2007.
Nr. 290.

ANEXA 1

Cerinţe privind evaluarea securitãţii portuare

ART. 1
(1) Evaluarea securitãţii portuare reprezintã temeiul planului de securitate portuarã şi al punerii în aplicare a acestuia. Evaluarea securitãţii portuare cuprinde cel puţin:
1. identificarea şi evaluarea activelor importante şi a infrastructurii a cãrei protecţie se impune;
2. identificarea posibilelor ameninţãri la adresa activelor şi a infrastructurii şi probabilitatea concretizãrii acestora, pentru a stabili şi ordona mãsuri de securitate în funcţie de prioritãţi;
3. identificarea, selectarea şi ordonarea dupã prioritãţi a mãsurilor de contracarare, a schimbãrilor procedurale şi a nivelului acestora de eficienţã în reducerea vulnerabilitãţii; şi
4. identificarea punctelor slabe, inclusiv a factorilor umani implicaţi în activitatea portuarã, a politicilor şi a procedurilor.
(2) În acest sens, evaluarea cuprinde cel puţin urmãtoarele:
1. toate zonele relevante pentru securitatea portuarã, definind astfel şi limitele portuare. Acestea includ instalaţiile portuare aflate deja sub incidenţa Regulamentului (CE) nr. 725/2004 şi a cãror evaluare de risc serveşte drept bazã;
2. problemele de securitate care provin din interfaţa dintre instalaţia portuarã şi alte mãsuri de securitate portuarã;
3. personalul portuar care va face obiectul verificãrilor de antecedente şi/sau al verificãrii nivelului în materie de securitate, avându-se în vedere implicarea acestuia în zonele de risc sporit;
4. împãrţirea portului, în cazul în care acest lucru este util, în funcţie de probabilitatea producerii atentatelor la adresa securitãţii. Zonele nu se analizeazã numai în funcţie de profilul lor direct ca potenţialã ţinutã, ci şi de eventualul lor rol de trecere atunci când zonele-ţintã sunt cele adiacente;
5. variaţiile de risc, de exemplu cele bazate pe sezonalitate;
6. trasãturile specifice ale fiecãrei subzone, cum ar fi localizarea, cãile de acces, furnizarea de electricitate, sistemul de comunicaţii, proprietatea şi utilizatorii, precum şi ale elemente considerate relevante pentru securitate;
7. potenţiale scenarii de ameninţare pentru port. Întregul port sau pãrţi specifice ale infrastructurii acestuia, mãrfurile, bagajele, persoanele sau echipamentul de transport pot fi ţinta directã a unei ameninţãri identificate;
8. urmãrile specifice ale unui scenariu de ameninţare. Consecinţele pot avea impact asupra uneia sau mai multor subzone. Se identificã atât consecinţele directe, cât şi cele indirecte. Se acordã o atenţie specialã riscului de producere a victimelor umane;
9. posibilitatea efectelor în masã ale atentatelor la adresa securitãţii;
10. vulnerabilitatea fiecãrei subzone;
11. toate aspectele organizatorice relevante pentru securitatea globalã a portului, inclusiv diviziunea tuturor autoritãţilor de securitate, a normelor şi a procedurilor existente;
12. punctele vulnerabile ale securitãţii portuare globale în raport cu aspecte organizatorice, legislative şi procedurale;
13. mãsurile, procedurile şi acţiunile destinate sã reducã punctele vulnerabile critice. Se acordã o atenţie deosebitã necesitãţii şi mijloacelor de a controla sau restricţiona accesul la întregul port sau la anumite porţiuni dintr-un port, inclusiv identificarea pasagerilor, a personalului portuar sau a altor lucrãtori, vizitatorilor şi membrilor echipajelor de navã, cerinţelor de monitorizare a zonelor sau a activitãţilor, controlului mãrfurilor şi al bagajelor. Mãsurile, procedurile şi acţiunile sunt conforme cu riscul perceput, care poate varia între zonele portuare;
14. modul în care mãsurile, procedurile şi acţiunile vor fi consolidate în eventualitatea unei creşteri a nivelului de securitate;
15. cerinţele specifice pentru gestionarea problemelor clasice de securitate, cum ar fi: încãrcãturã, bagaje, combustibili pentru nave, provizii sau persoane "suspecte", colete de origine necunoscutã, pericole cunoscute (de exemplu, bombe). Aceste cerinţe analizeazã condiţiile de dezirabilitate fie pentru eliminarea riscului la locul depistãrii acestuia, fie dupã deplasarea acestuia într-o zonã de securitate;
16. mãsurile, procedurile şi acţiunile care au ca scop limitarea şi diminuarea consecinţelor;
17. diviziunea sarcinilor care sã permitã aplicarea adecvatã şi corectã a mãsurilor, procedurilor şi acţiunilor identificate;
18. acordarea unei atenţii deosebite, dupã caz, relaţiei cu alte planuri de securitate (de exemplu, planuri de securitate a instalaţiilor portuare) şi alte mãsuri de securitate existente. De asemenea, se acordã atenţie relaţiei cu alte planuri de reacţie (de exemplu: planul de reacţie la mareele negre, planul de contingenţã portuarã, planul de intervenţie medicalã, planul pentru dezastrele nucleare etc.);
19. cerinţele de comunicare pentru aplicarea mãsurilor şi procedurilor;
20. acordarea unei atenţii deosebite mãsurilor de protecţie împotriva divulgãrii informaţiilor sensibile din punctul de vedere al securitãţi;
21. cerinţele legate de cunoştinţe pe care trebuie sã le deţinã toţi cei implicaţi direct şi, dupã caz, publicul larg.

ANEXA 2

Cerinţe privind planul de securitate portuarã

ART. 1
Planul de securitate portuarã stabileşte regimul de securitate a unui port. Acesta se bazeazã pe concluziile evaluãrii securitãţii portuare. Planul stabileşte în mod clar mãsuri detaliate. Acesta conţine un mecanism de control care permite, atunci când este necesar, luarea de mãsuri corective corespunzãtoare.
ART. 2
Planul de securitate portuarã are la bazã urmãtoarele aspecte generale:
1. definirea tuturor zonelor relevante pentru securitatea portuarã. În funcţie de evaluarea securitãţii portuare, mãsurile, procedurile şi acţiunile pot varia de la o subzonã la alta. Într-adevãr, unele subzone pot necesita mãsuri preventive mai severe decât altele. O atenţie specialã se acordã interfeţelor dintre subzone, identificate în evaluarea securitãţii portuare;
2. asigurarea coordonãrii dintre mãsurile de securitate pentru zone cu caracteristici de securitate diferite;
3. furnizarea, atunci când este necesar, de mãsuri diferite, în funcţie de diferitele porţiuni ale portului, de nivelurile de securitate variabile şi de informaţiile specifice;
4. identificarea unei structuri organizatorice care sã susţinã consolidarea securitãţii portuare.
ART. 3
În baza aspectelor generale, prevãzute la art. 2, planul de securitate portuarã va atribui sarcini şi va specifica planuri de lucru în urmãtoarele domenii:
1. cerinţe de acces. Pentru anumite zone, cerinţele intrã în vigoare numai în cazul în care nivelurile de securitate depãşesc pragurile minime. Toate cerinţele şi pragurile sunt incluse exhaustiv în planul de securitate portuarã;
2. cerinţe referitoare la controlul actelor de identitate, al bagajelor şi al mãrfurilor. Aceste cerinţe se pot aplica sau nu la subzone; cerinţele se pot aplica integral sau parţial la diferite subzone. Persoanele care intrã sau se aflã într-o subzonã pot face obiectul unui control. Planul de securitate portuarã va rãspunde în mod corespunzãtor concluziilor evaluãrii securitãţii portuare, care reprezintã instrumentul prin care vor fi identificate cerinţele de securitate pentru fiecare subzonã şi la fiecare nivel de securitate. În cazul în care se utilizeazã, din motive de securitate portuarã, cãrţi de identitate speciale, se stabilesc proceduri exacte pentru emiterea, controlul utilizãrii şi restituirea acestor documente. Aceste proceduri iau în considerare specificul anumitor grupuri de utilizatori ai porturilor, prevãzând mãsuri speciale pentru limitarea impactului negativ al cerinţelor privind controlul accesului. Categoriile includ cel puţin marinarii, funcţionarii din cadrul autoritãţilor, persoanele care lucreazã cu regularitate în port sau viziteazã portul cu regularitate, rezidenţii care locuiesc în port şi persoanele care lucreazã sau viziteazã ocazional portul;
3. legãtura cu autoritãţile de control al mãrfurilor, al bagajelor şi al pasagerilor. Atunci când este necesar, planul prevede legãtura dintre sistemul de informaţii şi cel de control ale acestor autoritãţi, inclusiv eventuale sisteme de control al securitãţii înainte de sosire;
4. proceduri şi mãsuri de manipulare a mãrfurilor, bagajelor, combustibililor de la nave, proviziilor sau persoanelor suspecte, inclusiv identificarea unei zone de securitate, precum şi pentru alte aspecte îngrijorãtoare din punctul de vedere al securitãţii şi încãlcãri ale securitãţii portuare;
5. cerinţe de monitorizare pentru subzone sau activitãţi din cadrul subzonelor. Atât necesitatea gãsirii de soluţii tehnice, cât şi soluţiile ca atare rezultã din evaluarea securitãţii portuare;
6. semnalizare. Zonele cu cerinţe privind accesul şi/sau controlul vor fi semnalizate în mod corespunzãtor. Cerinţele de control şi acces vor lua în considerare în mod corespunzãtor toate legile şi practicile relevante în vigoare. Monitorizarea activitãţilor se va indica în mod corespunzãtor în cazul în care legislaţia internã cuprinde dispoziţii în acest sens;
7. comunicare şi control de securitate. Toate informaţiile relevante pentru securitate se comunicã în mod corespunzãtor în funcţie de normele de control de securitate incluse în plan. Având în vedere sensibilitatea anumitor informaţii, comunicarea se face conform principiului necesitãţii de a cunoaşte, dar include, atunci când este necesar, proceduri pentru comunicatele adresate publicului larg. Standardele de control de securitate fac parte din plan şi sunt destinate sã protejeze informaţiile sensibile din punctul de vedere al securitãţii împotriva divulgãrii neautorizate;
8. raportarea atentatelor la adresa securitãţii. În vederea asigurãrii unui rãspuns rapid, planul de securitate portuarã va trasa cerinţele exacte de raportare cãtre agentul de securitate portuarã şi/sau cãtre autoritatea de securitate portuarã a tuturor atentatelor la adresa securitãţii;
9. integrarea altor planuri sau activitãţi preventive. Planul abordeazã în mod clar integrarea altor activitãţi preventive şi de control existente în port;
10. integrarea altor planuri de rãspuns şi/sau includerea anumitor mãsuri, proceduri şi acţiuni specifice de rãspuns. Planul descrie detaliat interacţiunea şi coordonarea cu alte planuri de rãspuns şi de urgenţã. Conflictele şi deficienţele se rezolvã dupã caz;
11. cerinţele de formare şi exerciţii;
12. organizarea practicã a securitãţii portuare şi procedurile de lucru. Planul de securitate portuarã va descrie în detaliu organizarea securitãţii portuare, diviziunea sarcinilor şi procedurile de lucru. De asemenea, el va descrie în detaliu coordonarea cu agenţii de securitate ai instalaţiilor portuare şi ai navelor, dupã caz. Planul va delimita sarcinile comitetului pentru securitatea portuarã, în cazul în care acesta existã;
13. procedurile pentru adaptarea şi actualizarea planului de securitate portuarã.

ANEXA 3

Cerinţe pentru exerciţiile pregãtirii de
bazã în domeniul securitãţii

ART. 1
Tipurile de exerciţii de pregãtire care pot presupune participarea agenţilor de securitate ai instalaţiilor portuare, în colaborare cu autoritãţile relevante ale statelor membre, cu agenţii de securitate ai companiilor sau cu agenţii de securitate ai navelor, în cazul în care aceştia sunt disponibili, se desfãşoarã cel puţin o datã la fiecare an calendaristic, fãrã ca intervalul dintre douã exerciţii de pregãtire sã depãşeascã 18 luni.
ART. 2
Cererile de participare a agenţilor de securitate ai companiilor sau a agenţilor de securitate ai navelor la exerciţiile de pregãtire în comun se fac luându-se în considerare implicaţiile cu privire la securitate şi muncã pentru navã.
ART. 3
Aceste exerciţii de formare vor testa comunicaţiile, coordonarea, disponibilitatea resurselor, intervenţia şi pot fi:
1. la scarã naturalã sau în condiţii reale;
2. simulare teoreticã sau seminar; ori
3. combinate cu alte exerciţii organizate, cum ar fi exerciţii de intervenţie de urgenţã sau exerciţiile altor autoritãţi portuare statale.

ANEXA 4

Condiţiile care trebuie îndeplinite de o
organizaţie de securitate recunoscutã pentru a fi
autorizatã de MT

ART. 1
O organizaţie de securitate recunoscutã pentru a fi autorizatã de MT trebuie sã poatã demonstra:
1. expertiza în aspectele relevante ale securitãţii portuare;
2. cunoaşterea corespunzãtoare a operaţiunilor portuare, inclusiv cunoştinţe de proiectare portuarã şi construcţie;
3. cunoaşterea corespunzãtoare a altor operaţiuni relevante pentru securitate care ar putea afecta securitatea portuarã;
4. capacitatea de a evalua riscurile de securitate portuarã probabile;
5. abilitatea de a menţine şi îmbunãtãţi cunoştinţele specializate ale personalului sãu în domeniul securitãţii portuare;
6. abilitatea de a monitoriza capacitatea personalului de a prezenta încredere în permanenţã;
7. abilitatea de a menţine mãsuri corespunzãtoare pentru a evita divulgarea neautorizatã sau accesul la materiale sensibile din punctul de vedere al securitãţii;
8. cunoaşterea legislaţiei şi a cerinţelor de securitate naţionale şi internaţionale relevate;
9. cunoaşterea ameninţãrilor actuale la adresa securitãţii şi a modelelor acestora;
10. abilitatea de a recunoaşte şi depista arme, substanţe şi dispozitive periculoase;
11. abilitatea de a recunoaşte, fãrã discriminare, caracteristicile şi modelul comportamental al persoanelor susceptibile de a ameninţa securitatea portuarã;
12. cunoaşterea tehnicilor utilizate pentru eludarea mãsurilor de securitate;
13. cunoaşterea echipamentelor şi sistemelor de securitate şi supraveghere şi a limitelor operaţionale ale acestora.
ART. 2
O organizaţie de securitate recunoscutã care a efectuat o evaluare a securitãţii portuare sau o revizuire a unei asemenea evaluãri pentru un port nu poate întocmi sau revizui planul de securitate portuarã pentru acelaşi port.

ANEXA 5

Sistemul de auditare adecvatã şi periodicã
a planurilor de securitate portuarã

ART. 1
Auditul planurilor de securitate portuarã şi al modului de aplicare a acestora se face prin audituri externe care se executã de auditori ce aparţin unei organizaţii recunoscute sau de cãtre auditorii specializaţi ai autoritãţii portuare şi/sau de cãi navigabile şi cuprinde:
1. Auditul iniţial al Planului de Securitate Portuarã şi al modului de aplicare a acestuia, care va include o verificare completã a sistemului de securitate şi a oricãror echipamente de securitate asociate în conformitate cu prevederile relevante ale Regulamentului (CE) nr. 725/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului privind consolidarea securitãţii navelor şi a instalaţiilor portuare, din 31 martie 2004. Acest audit are scopul de a constata dacã sistemul de securitate al portului şi orice echipament de securitate asociat îndeplinesc în totalitate cerinţele aplicabile ale Regulamentului (CE) nr. 725/2004 şi cã sunt în stare satisfãcãtoare şi potrivite scopului pentru care au fost proiectate şi implementate.
2. Auditul anual al Planului de Securitate Portuarã şi al modului de aplicare a acestuia, care va include o verificare completã a sistemului de securitate şi a oricãror echipamente de securitate asociate în conformitate cu prevederile relevante ale Regulamentului (CE) nr. 725/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului privind consolidarea securitãţii navelor şi a instalaţiilor portuare, din 31 martie 2004. Acest audit are scopul de a constata dacã sistemul de securitate al portului şi orice echipament de securitate asociat îndeplinesc în totalitate cerinţele aplicabile ale Regulamentului (CE) nr. 725/2004 şi cã sunt în stare satisfãcãtoare şi potrivite scopului pentru care au fost proiectate şi implementate.
3. Auditul suplimentar poate fi stabilit de cãtre MT ca urmare a situaţiilor concrete constatate de cãtre acesta în funcţionarea porturilor sau cãilor navigabile. Auditul suplimentar se efectueazã, de asemenea, ori de câte ori este iniţiat sau declanşat un incident de securitate care afecteazã semnificativ climatul de siguranţã din zona portuarã.
ART. 2
Auditul anual al Planului de Securitate Portuarã şi al modului de aplicare a acestuia trebuie sã cuprindã o evaluare care sã aibã în vedere cel puţin:
1. evidenţierea funcţionãrii corespunzãtoare a sistemului de management al securitãţii portuare la parametrii înregistraţi cu ocazia aprobãrii iniţiale a Planului de Securitate Portuarã;
2. evaluarea modului în care au fost soluţionate nonconformitãţile constatate cu prilejul auditului anterior;
3. identificarea rezultatelor înregistrate ca urmare a modificãrilor aduse pe parcursul funcţionãrii sistemului cu scopul îmbunãtãţirii acestuia.
ART. 3
La finalizarea oricãrui tip de audit al Planului de Securitate Portuarã şi al modului de aplicare a acestuia trebuie întocmit un raport care constã într-un rezumat privind modul de efectuare a auditului, o descriere a fiecãrei nonconformitãţi gãsite în timpul auditului şi o descriere a mãsurilor utilizate pentru remedierea acestora.
ART. 4
Raportul trebuie protejat împotriva accesului neautorizat sau dezvãluirii neautorizate şi trebuie sã conţinã de asemenea anexat chestionarul de audit completat cu toate constatãrile fãcute.

-----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016