Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 279 din 22 decembrie 2010  pentru aprobarea Normelor metodologice privind planificarea, pregatirea si interventia in caz de urgenta nucleara sau radiologica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 279 din 22 decembrie 2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind planificarea, pregatirea si interventia in caz de urgenta nucleara sau radiologica

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 29 din 12 ianuarie 2011

    În conformitate cu prevederile <>art. 24 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în temeiul prevederilor <>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul administraţiei şi internelor emite urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobã Normele metodologice privind planificarea, pregãtirea şi intervenţia în caz de urgenţã nuclearã sau radiologicã, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor va monitoriza îndeplinirea prevederilor prezentului ordin.
    ART. 3
    (1) Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii.
    (2) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, <>Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 684/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind planificarea, pregãtirea şi intervenţia în caz de accident nuclear sau urgenţã radiologicã, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 din 24 iunie 2005, se abrogã.

                Ministrul administraţiei şi internelor,
                         Constantin-Traian Igaş

    Bucureşti, 22 decembrie 2010.
    Nr. 279.

    ANEXĂ

                               NORME METODOLOGICE
                privind planificarea, pregãtirea şi intervenţia
                   în caz de urgenţã nuclearã sau radiologicã
    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezentele norme metodologice se aplicã pentru planificarea, pregãtirea şi intervenţia în caz de urgenţã nuclearã sau radiologicã, precum şi pentru elaborarea planurilor de prevenire şi intervenţie pentru urgenţe nucleare şi radiologice, în urmãtoarele situaţii:
    a) incidente industriale, medicale, rutiere sau incendii în care sunt implicate surse radioactive, eliberãri accidentale, pierderea de surse sau traficul ilicit de surse radioactive;
    b) accidente la instalaţii nucleare aflate în afara graniţelor, cu efecte transfrontaliere, inclusiv la nave maritime cu propulsie nuclearã;
    c) transport de combustibil nuclear şi de materiale radioactive pe cãile de comunicaţii: rutiere, maritime, fluviale şi aeriene;
    d) reintrarea în atmosferã a sateliţilor cu generatoare nucleare sau cu alte surse de radiaţii la bord;
    e) accidente în care sunt implicate arme nucleare;
    f) ameninţãri sau atacuri teroriste cu materiale nucleare sau cu substanţe radioactive;
    g) accidente la instalaţii nucleare de pe teritoriul ţãrii.
    ART. 2
    (1) Prezentele norme metodologice au ca scop stabilirea unei concepţii unitare de întocmire a planurilor de prevenire şi intervenţie pentru urgenţe nucleare şi radiologice, la nivelul autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale care au responsabilitãţi de acţiune în astfel de situaţii.
    (2) Prezentele norme metodologice asigurã cadrul juridic, organizatoric şi funcţional în vederea planificãrii şi executãrii mãsurilor specifice, pentru activitãţile care prezintã pericole de urgenţe nucleare sau radiologice la obiectivele identificate de autoritãţile competente.
    ART. 3
    Termenii utilizaţi în prezentele norme metodologice sunt definiţi în anexa nr. 1.
    ART. 4
    (1) Situaţii de urgenţã nuclearã sau radiologicã se pot produce în:
    a) instituţii medicale;
    b) unitãţi nucleare;
    c) instituţii de cercetare şi învãţãmânt;
    d) timpul transportului: rutier, maritim, fluvial;
    e) ciclul combustibilului nuclear;
    f) aplicaţii cu surse radioactive;
    g) alte locuri, ca urmare a activitãţilor teroriste, traficului ilicit, depozitãrii de materiale refolosibile.
    (2) Situaţiile de urgenţã nuclearã sau radiologicã sunt definite în anexa nr. 2.
    ART. 5
    Pentru stabilirea variantelor optime de acţiune şi aplicarea mãsurilor de protecţie şi intervenţie se va lua în considerare timpul de emisie radioactivã, în funcţie de tipul accidentului şi de sursele implicate.
    ART. 6
    Planificarea activitãţilor de intervenţie are la bazã:
    a) cunoaşterea amplasãrii surselor sau a materialelor radioactive existente la nivel judeţean şi local;
    b) condiţiile geografice şi geoclimatice în momentul producerii accidentului/incidentului;
    c) distribuţia populaţiei pe categorii de vârstã şi a obiectivelor de risc aflate în zona incidentului.
    ART. 7
    Planificarea activitãţilor de protecţie a populaţiei şi a personalului de intervenţie trebuie sã fie realizatã ţinându-se cont de urmãtoarele cãi de expunere:
    a) expunerea externã, datoritã surselor de radiaţii neecranate sau intrãrii în zona contaminatã radioactiv;
    b) expunerea internã, prin inhalare şi prin ingestia de apã sau de alimente contaminate;
    c) contaminarea radioactivã externã a personalului de intervenţie.
    ART. 8
    (1) Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile sau operatorii economici implicaţi în intervenţie vor asigura mãsurile şi mijloacele necesare activãrii imediate a personalului propriu, în funcţie de notificarea iniţialã primitã.
    (2) Schema de principiu privind organizarea rãspunsului iniţial în situaţia notificãrii unei urgenţe nucleare sau radiologice este prevãzutã în anexa nr. 3.

    CAP. II
    Planuri de prevenire şi intervenţie în caz de urgenţã nuclearã şi radiologicã

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii comune

    ART. 9
    Planurile de prevenire şi intervenţie în caz de urgenţã nuclearã şi radiologicã care se întocmesc sunt urmãtoarele:
    a) Planul naţional de prevenire şi intervenţie în situaţii de urgenţã nuclearã şi radiologicã;
    b) planul judeţean de prevenire şi intervenţie în situaţii de urgenţã nuclearã şi radiologicã;
    c) planul de prevenire şi intervenţie în situaţii de urgenţã nuclearã şi radiologicã la nivelul tuturor municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţe nucleare.
    ART. 10
    (1) Planurile stabilesc responsabilitãţile ce revin fiecãrei autoritãţi publice centrale şi locale, instituţiilor sau operatorilor economici implicaţi în rãspunsul în caz de urgenţã nuclearã sau radiologicã, schema minimã de personal pentru rãspunsul iniţial la urgenţã, mijloacele suplimentare pentru mãrirea capacitãţii de rãspuns şi fluxul informaţional-decizional între utilizator şi exterior.
    (2) Responsabilitãţile ce revin autoritãţilor publice centrale şi locale, precum şi instituţiilor cu atribuţii pentru intervenţie în caz de urgenţã nuclearã sau radiologicã sunt prezentate în anexa nr. 4.
    (3) Procedurile pentru notificarea organizaţiilor şi a personalului implicat, conţinutul mesajelor iniţiale adresate organizaţiilor şi instituţiilor implicate, precum şi populaţiei vor fi elaborate de autoritãţile competente împreunã cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã.
    ART. 11
    Planurile de prevenire şi intervenţie în caz de urgenţã nuclearã sau radiologicã, denumite în continuare planuri, asigurã:
    a) identificarea riscurilor nucleare şi radiologice;
    b) monitorizarea surselor potenţiale generatoare de urgenţe nucleare sau radiologice;
    c) evaluarea informaţiilor şi analiza situaţiei iniţiale;
    d) elaborarea de prognoze şi stabilirea variantelor optime pentru reducerea efectelor produse de radiaţiile ionizante;
    e) organizarea informãrii, înştiinţãrii, alarmãrii şi intervenţiei instituţiilor şi serviciilor publice descentralizate şi deconcentrate în scopul minimizãrii impactului asupra populaţiei şi a mediului.
    ART. 12
    (1) Planurile trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) sã fie corelate cu Planul de analizã şi acoperire a riscurilor, cu Planul de înştiinţare şi alarmare şi cu Planul de evacuare;
    b) sã se bazeze pe posibilitãţile reale de asigurare a acţiunilor de protecţie şi intervenţie;
    c) sã fie precise, clare, expresive şi permanent actualizate;
    d) sã poatã fi aplicate în timp scurt, parţial sau total.
    (2) Planurile se întocmesc sub formã de text şi anexe, care includ totalitatea mãsurilor care se adoptã pentru realizarea unui rãspuns coordonat şi eficient, procedurile şi forţele de intervenţie care sunt implicate în situaţia producerii unei urgenţe nucleare sau radiologice pe teritoriul naţional/judeţean ori în exteriorul acestuia, cu consecinţe semnificative asupra ţãrii/judeţului, şi trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
    a) atribuirea responsabilitãţilor;
    b) modul de înştiinţare, alarmare şi notificare a autoritãţilor;
    c) mãsuri de prevenire, protecţie şi intervenţie;
    d) resurse umane, materiale şi financiare;
    e) controlul expunerii la radiaţii;
    f) organizarea şi desfãşurarea acţiunilor de limitare şi înlãturare a efectelor situaţiei de urgenţã;
    g) delimitarea perimetrului de siguranţã;
    h) proceduri de intervenţie în situaţii de urgenţã;
    i) legãturi cu alte planuri.
    (3) Structura-cadru a unui plan este prezentatã în anexa nr. 5.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Planul naţional

    ART. 13
    Planul naţional:
    a) include accidente de reactor, centrale nucleare, transport de combustibil nuclear, atac terorist cu dispozitive de dispersie radiologicã;
    b) se elaboreazã de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã şi se aprobã de preşedintele Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţã;
    c) reprezintã o componentã a Planului naţional de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru situaţii de urgenţã.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Planul judeţean

    ART. 14
    (1) Planul judeţean:
    a) include toate situaţiile prevãzute la art. 1 care pot genera urgenţe nucleare sau radiologice pe teritoriul judeţului sau care pot afecta judeţul;
    b) se elaboreazã de cãtre inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã;
    c) se avizeazã de inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã şi se aprobã de preşedintele comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţã;
    d) reprezintã o componentã a Planului de analizã şi acoperire a riscurilor ce se elaboreazã pentru toate situaţiile potenţiale de risc specifice judeţului;
    e) se elaboreazã în douã exemplare, dintre care unul se va pãstra la secretariatul tehnic permanent al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţã, al doilea la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã/Centrul de Accident Nuclear şi Urgenţã Radiologicã;
    f) trebuie sã cuprindã o listã de distribuţie a exemplarelor originale, copiilor şi extraselor.
    (2) Extrase din plan se vor distribui tuturor autoritãţilor publice locale de specialitate cu sarcini de intervenţie, precum şi autoritãţilor administraţiei publice locale dispuse în zonele de planificare în caz de urgenţã, cu respectarea prevederilor legale.
    ART. 15
    (1) Planul se actualizeazã prin grija autoritãţii centrale şi teritoriale pentru situaţii de urgenţã, anual sau ori de câte ori apar modificãri în ceea ce priveşte: componenţa schemei de organizare în caz de urgenţã, adresele, numerele de telefon, fax etc., modificãrile în situaţiile cu necesarul de resurse umane şi materiale, modificãrile în programul de instruire-pregãtire.
    (2) Revizuirea planului se realizeazã la intervale de cel mult 3 ani, pe baza modificãrilor produse în: caracteristicile surselor de risc, realizarea cooperãrii, concepţia aplicãrii planului şi structura aşezãrilor umane din zonele de risc.
    (3) Dupã fiecare actualizare şi revizuire, modificãrile sunt transmise, prin grija autoritãţii teritoriale pentru situaţii de urgenţã, tuturor celor care sunt trecuţi pe lista de distribuţie a planului.
    ART. 16
    (1) Antrenamentele, exerciţiile şi aplicaţiile de specialitate sunt organizate şi desfãşurate în scopul pregãtirii autoritãţilor administraţiei publice locale şi a forţelor de intervenţie, îmbunãtãţirii cooperãrii, verificãrii viabilitãţii prevederilor planurilor, evaluãrii stadiului de operativitate şi stabilirii mãsurilor ce se impun.
    (2) Activitãţile prevãzute la alin. (1) se organizeazã de inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã pe baza unei planificãri aprobate de preşedintele comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţã.
    (3) Înainte de executarea exerciţiilor se asigurã actualizarea sau, dupã caz, revizuirea planurilor, precum şi desfãşurarea de antrenamente parţiale cu personalul de decizie şi cu forţele de intervenţie.
    (4) Pentru asigurarea unei pregãtiri adecvate a personalului cu atribuţii de decizie şi de intervenţie se organizeazã şi se desfãşoarã periodic mai multe tipuri de activitãţi, astfel:
    a) exerciţii de simulare în centrul operaţional judeţean;
    b) exerciţii cu scenarii de accident pe timpul transportului materialelor radioactive, pierderi de surse radioactive, descoperire de surse orfane sau materiale contaminate;
    c) exerciţii cu scenarii de urgenţã în afara amplasamentului;
    d) antrenamente de specialitate la salã şi în teren;
    e) aplicaţii de specialitate.
    (5) Exerciţiile cu scenarii care presupun efecte în afara amplasamentului se organizeazã şi se desfãşoarã cel puţin o datã la 3 ani şi trebuie sã fie, de regulã, corelate cu exerciţiile organizate de titularul activitãţii.
    (6) Evaluarea planului se realizeazã dupã executarea exerciţiilor şi aplicaţiilor, pe baza concluziilor şi rapoartelor prezentate de personal special angrenat în acest scop, un exemplar din raportul de evaluare fiind transmis la autoritatea centralã pentru situaţii de urgenţã.
    ART. 17
    Planul va conţine un capitol cu mãsuri generale pentru reabilitarea economico-socialã a zonelor afectate şi va cuprinde:
    a) organizarea decontaminãrii;
    b) transportul, depozitarea şi condiţionarea deşeurilor radioactive;
    c) controlul expunerii la radiaţii;
    d) ancheta medicalã;
    e) informarea populaţiei şi mass-mediei;
    f) refacerea factorilor de mediu;
    g) ancheta penalã;
    h) evaluarea accidentului, concluziile rezultate, evaluarea privind costurile intervenţiei, clasificarea şi importanţa evenimentului;
    i) modalitãţile de despãgubire a persoanelor, instituţiilor sau operatorilor economici afectaţi;
    j) raportul ulterior accidentului.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Planul la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţã

    ART. 18
    (1) La nivelul tuturor municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţã se întocmeşte un plan de prevenire şi intervenţie în scopul planificãrii mãsurilor specifice pentru reducerea riscului asupra populaţiei, calitãţii factorilor de mediu şi integritãţii bunurilor materiale, în caz de urgenţã nuclearã şi radiologicã.
    (2) Planul prevãzut la alin. (1) se elaboreazã de centrul operaţional judeţean, se avizeazã de inspectorul şef al inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţã şi se aprobã de preşedintele comitetului local pentru situaţii de urgenţã.
    (3) Planul are la bazã extrase din planurile judeţene pentru identificarea riscurilor potenţiale specifice, precum şi stabilirea procedurilor de rãspuns în vederea asigurãrii:
    a) informãrii oportune a populaţiei şi autoritãţilor publice locale;
    b) pregãtirii personalului cu funcţii de decizie şi a personalului de intervenţie;
    c) intervenţiei de urgenţã, în mod organizat şi într-o concepţie unitarã, pentru prevenirea, limitarea şi înlãturarea consecinţelor;
    d) refacerii şi reabilitãrii factorilor de mediu;
    e) reluãrii în condiţii normale a activitãţilor de producţie.
    ART. 19
    Planul la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţã se elaboreazã într-un singur exemplar care va rãmâne la nivelul municipiilor sau comitetelor locale.
    ART. 20
    (1) Responsabilitatea actualizãrii planurilor la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţã revine centrului operaţional din cadrul inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţã, realizându-se ori de câte ori apar modificãri, astfel:
    a) schimbarea unor persoane cu responsabilitãţi în schema generalã de rãspuns la urgenţe;
    b) schimbarea adreselor/numerelor de telefon, fax, telex etc.;
    c) modificãri în situaţiile cu necesarul de resurse umane şi materiale;
    d) modificãri în programul de instruire-pregãtire.
    (2) Revizuirea planului la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţã se realizeazã la intervale de cel mult 3 ani sau la solicitarea autoritãţilor locale pentru situaţii de urgenţã, pe baza modificãrilor produse în:
    a) caracteristicile surselor de risc;
    b) structura economicã a localitãţii;
    c) realizarea cooperãrii;
    d) concepţia aplicãrii planului.
    ART. 21
    (1) Planul de prevenire şi intervenţie la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţã nuclearã şi radiologicã se va exersa, testa şi evalua prin exerciţii organizate de inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã.
    (2) Înainte de executarea exerciţiilor se asigurã actualizarea sau, dupã caz, revizuirea planurilor, precum şi antrenamente parţiale cu personalul de decizie şi cu forţele de intervenţie.
    (3) Se va executa în mod obligatoriu un exerciţiu pe an având ca scenariu o situaţie ipoteticã de urgenţã radiologicã identificatã la nivelul judeţului sau al unitãţii administrativ- teritoriale.
    (4) Exerciţiile de urgenţã cu scenarii care presupun efecte în afara amplasamentului se vor organiza şi se vor desfãşura cel puţin o datã la 3 ani.

    CAP. III
    Dispoziţii finale

    ART. 22
    Procedurile operaţionale privind organizarea şi conducerea activitãţilor de prevenire şi combatere a consecinţelor, evaluarea, testarea, exersarea, actualizarea şi revizuirea planurilor se elaboreazã de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice.
    ART. 23
    (1) Planurile se pun în aplicare imediat, atunci când situaţia o impune, de cãtre autoritãţile teritoriale pentru situaţii de urgenţã, sau în urmãtoarele situaţii:
    a) când survine un accident major;
    b) când survine un eveniment necontrolat care, prin natura sa, poate provoca un accident major.
    (2) Planurile se pun în aplicare de autoritãţile care le-au elaborat, pe baza procedurilor concrete prevãzute în conţinutul acestora.
    ART. 24
    Planurile se elaboreazã dupã cum urmeazã:
    a) planul naţional - în termen de 9 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice;
    b) planul judeţean - în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice;
    c) planul la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor din zona de planificare în caz de urgenţã - în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
    ART. 25
    În vederea participãrii publicului la dezbaterea conţinutului planurilor, se vor organiza informãri prin intermediul mass-mediei, expuneri, conferinţe, dezbateri publice, pagini web etc.
    ART. 26
    Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 1
la normele metodologice

                               GLOSAR DE TERMENI

    Urgenţã nuclearã - eveniment nuclear care afecteazã instalaţia şi provoacã iradierea sau contaminarea populaţiei ori a mediului peste nivelurile permise de reglementãrile în vigoare
    Antidot - substanţã folositã pentru neutralizarea unui agent toxic pãtruns în organism sau a efectelor nocive ale acestuia
    Autoritate - Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, care, în baza <>art. 4 alin. (1) din Legea nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranţã, reglementarea, autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, republicatã, cu modificãrile ulterioare, reprezintã autoritatea naţionalã competentã în domeniul nuclear şi exercitã atribuţiile de reglementare, autorizare şi control prevãzute de lege
    Autoritatea centralã pentru protecţia mediului - Ministerul Mediului şi Pãdurilor
    Autoritatea centralã pentru protecţie civilã - Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã
    Autoritatea publicã localã responsabilã cu planificarea teritorialã - consiliul local, respectiv consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti
    Autoritatea publicã teritorialã pentru protecţia mediului - agenţiile teritoriale de protecţie a mediului şi Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunãrii" (ARBDD)
    Combustibil nuclear - material sau ansamblu mecanic care conţine materie primã ori material fisionabil special, destinat folosirii într-un reactor nuclear, în scopul producerii energiei nucleare
    Contaminare radioactivã - contaminarea oricãrui material, a oricãrei suprafeţe sau a mediului ori a unei persoane cu substanţe radioactive. În cazul particular al corpului uman, contaminarea radioactivã include atât contaminarea externã a pielii, cât şi contaminarea internã.
    Debitul dozei - rata expunerii la radiaţii ionizante în termeni de dozã absorbitã sau de dozã echivalentã şi exprimatã în unitãţile Gy/h (Gray/h), respectiv Sv/h (Sievert/h)
    Decontaminare - îndepãrtarea contaminãrii radioactive
    Depozitare - prezenţa unei cantitãţi de substanţe periculoase în scopul stocãrii şi/sau pãstrãrii în condiţii de siguranţã
    Deşeu radioactiv - materiale rezultate din activitãţile nucleare, pentru care nu s-a prevãzut nicio întrebuinţare şi care conţin sau sunt contaminate cu radionuclizi
    Dozã - cantitatea de energie absorbitã de ţesut
    Dozimetre - instrumente de mãsurare a dozei ambientale sau a dozei individuale
    Ecranare - materialele, de regulã betonul, apa sau plumbul, amplasate în jurul substanţelor radioactive pentru a proteja personalul împotriva radiaţiilor
    Expert acreditat - persoanã având cunoştinţele şi pregãtirea necesare pentru a efectua testele fizice, tehnice sau radiochimice care permit evaluarea dozelor şi/sau pentru a oferi consultanţã în vederea realizãrii unei protecţii efective a persoanelor şi utilizãrii corecte a echipamentelor de protecţie şi a cãrei capacitate de a acţiona ca expert în acest sens este recunoscutã de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare (CNCAN). Recunoaşterea constã în eliberarea unui permis de exercitare, potrivit reglementãrilor specifice emise de CNCAN.
    Expunere - procesul de a fi iradiat sau expus la radiaţii, cu consecinţa potenţialã a unei doze absorbite
    Evacuare - mutarea rapidã, temporarã, a persoanelor dintr-o anumitã zonã pentru a se evita sau a se reduce expunerea la radiaţii pe termen scurt în caz de urgenţã
    Ingestie - pãtrunderea substanţelor radioactive în organismul uman pe cale digestivã
    Inhalare - pãtrunderea substanţelor radioactive în organismul uman pe cale respiratorie
    Intervenţie - orice acţiune care evitã sau micşoreazã expunerea ori probabilitatea expunerii la surse care nu sunt în obiectul unei practici aflate sub control sau la surse care sunt scãpate de sub control ca urmare a unui accident
    Încorporare - pãtrunderea substanţelor radioactive în organismul uman prin ingestie, inhalare sau prin penetrarea pielii ori a rãnilor
    Hazard - proprietatea intrinsecã a unei substanţe, a unui agent, a unei surse de energie sau situaţii de a avea un potenţial de producere a unor consecinţe nedorite
    Management pentru modernizare - adoptarea şi implementarea procedurilor pentru modificãrile planificate asupra instalaţiilor existente sau a proiectãrii de noi instalaţii, procese ori unitãţi de stocare
    Material radioactiv - orice material în orice stare de agregare, care prezintã fenomenul de radioactivitate, inclusiv deşeurile radioactive
    Monitorizare - mãsurarea periodicã sau continuã a nivelului de radiaţii dintr-o anumitã zonã
    Nivel de intervenţie - o valoare a echivalentului de dozã evitabilã, a dozei efective evitabile sau a unei mãrimi derivate, la care ar trebui avutã în vedere aplicarea mãsurilor de intervenţie; valoarea dozei evitabile sau a mãrimii derivate este numai cea asociatã cu calea de expunere pentru care mãsura de intervenţie este aplicabilã
    Obiectiv nuclear - uzine pentru fabricarea combustibilului nuclear, reactoare nucleare, inclusiv ansamblurile critice şi subcritice, reactoare de cercetare, centrale nuclearo-electrice, instalaţii de stocare a combustibilului iradiat, unitãţi de îmbogãţire sau instalaţii de retratare
    Produs radioactiv - orice material radioactiv obţinut în cursul procesului de producere ori de utilizare a unui combustibil nuclear sau orice material care a devenit radioactiv prin expunere la radiaţii, cu excepţia radioizotopilor care au atins stadiul final de preparare şi sunt susceptibili de a fi utilizaţi în scopuri ştiinţifice, medicale, speciale, sociale, comerciale ori industriale
    Radiaţie - particule sau unde rezultate din procese atomice ori nucleare
    Radiaţie ionizantã - transferul energiei în spaţiu sub forma undelor electromagnetice sau al particulelor cu o cantitate de energie mai mare de 12,4 eV corespunzãtoare unei lungimi de undã de 100 nanometri. O astfel de radiaţie este capabilã sã formeze ioni la trecerea prin ţesuturile din organism sau prin alte substanţe
    Radiaţie nuclearã - radiaţie emisã de nucleele atomice, de exemplu, pe timpul dezintegrãrii radioactive sau pe timpul fisiunii acestora
    Radioactivitate - proprietatea anumitor radionuclizi de a emite radiaţii prin transformarea spontanã a nucleelor acestora
    Sursã de radiaţii - o cantitate de substanţe radioactive utilizatã ca sursã de radiaţii ionizante
    Securitate radiologicã - asigurarea protecţiei fiinţelor umane împotriva expunerii la radiaţii şi a securitãţii instalaţiilor nucleare şi a surselor radioactive, inclusiv asigurarea mijloacelor de realizare a acestei protecţii şi securitãţii şi a mijloacelor de prevenire a accidentelor şi de diminuare a consecinţelor acestora
    Sursã de radiaţii - orice emiţãtor de radiaţii ionizante, inclusiv orice material radioactiv şi orice dispozitiv generator de radiaţii ionizante
    Timp de înjumãtãţire - timpul necesar pentru ca o substanţã radioactivã sã îşi piardã, datoritã dezintegrãrii, jumãtate din activitate.
    Urgenţã radiologicã - o situaţie de urgenţã în urma unui accident care implicã radiaţii ionizante, ce determinã autoritãţile responsabile sã decidã întreprinderea mãsurilor de remediere în scopul protejãrii muncitorilor şi a populaţiei
    Pericol - proprietatea intrinsecã a unei substanţe sau a unui preparat chimic ori a unei stãri fizice, cu potenţial de a induce efecte negative asupra sãnãtãţii populaţiei şi/sau asupra mediului
    Risc - probabilitatea ca un anumit efect negativ sã se producã într-o anumitã perioadã de timp şi/sau în anumite circumstanţe
    Titularul activitãţii - orice persoanã fizicã sau juridicã care exploateazã ori deţine controlul instalaţiei sau care este delegatã cu o putere economicã decisivã în ceea ce priveşte funcţionarea acesteia
    Unitate de stocare - orice spaţiu în care sunt depozitate substanţe periculoase

    ANEXA 2
la normele metodologice

                                   DEFINIREA
                situaţiilor de urgenţã nuclearã sau radiologicã


┌───┬──────────────────────────┬────────────────────────────────────┬──────────┐
│Nr.│ Obiectul sau activitatea │ Prezentarea situaţiilor de │Observaţii│
│crt│ │ urgenţã nuclearã sau radiologicã │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 1.│Prelucrarea radio- │Exteriorul amplasamentului: fãrã │ │
│ │farmaceuticã │posibile efecte deterministice. O │ │
│ │ │micã eliberare radioactivã în │ │
│ │ │exteriorul amplasamentului. Efectele│ │
│ │ │provocate de eliberare pot fi │ │
│ │ │amplificate de un incendiu, în │ │
│ │ │funcţie de cantitatea şi │ │
│ │ │volatilitatea produselor. │ │
│ │ │Exploziile, furtunile, scurgerile │ │
│ │ │şi rupturile prezintã un risc │ │
│ │ │scãzut. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: Efecte │ │
│ │ │deterministice asupra sãnãtãţii sunt│ │
│ │ │foarte puţin probabile, dar este │ │
│ │ │posibilã depãşirea limitei │ │
│ │ │ocupaţionale. │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 2.│Spitale │Exteriorul amplasamentului: fãrã │ │
│ │ │potenţiale depãşiri ale dozelor │ │
│ │ │permise legal │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: posibile efecte │ │
│ │ │deterministice pentru personal, │ │
│ │ │dacã sunt utilizate surse închise. │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 3.│Fabricarea de surse │Exteriorul amplasamentului: o │ │
│ │închise │potenţialã eliberare radioactivã │ │
│ │ │slabã peste nivelele de urgenţã, în │ │
│ │ │vecinãtatea obiectivului. În caz de │ │
│ │ │incendiu, eliberarea va fi însã mult│ │
│ │ │mai mare. Eliberarea radioactivã │ │
│ │ │este în funcţie de cantitate şi │ │
│ │ │volatilitate. Exploziile, furtunile,│ │
│ │ │scurgerile şi spargerile reprezintã │ │
│ │ │un risc mic. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: posibile efecte │ │
│ │ │deterministice pentru personalul │ │
│ │ │care lucreazã, prin inhalare sau │ │
│ │ │pierderea ecranãrii │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 4.│Laboratoare de cercetare │Exteriorul amplasamentului: Deoarece│ │
│ │ │cantitãţile de materiale radioactive│ │
│ │ │depozitate şi utilizate nu sunt │ │
│ │ │mari, nu existã o potenţialã │ │
│ │ │eliberare radioactivã, care sã │ │
│ │ │depãşeascã nivelele de urgenţã. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: Pot apãrea efecte │ │
│ │ │deterministice pentru personalul │ │
│ │ │implicat, prin expunere externã, în │ │
│ │ │funcţie de caracteristicile │ │
│ │ │laboratorului. │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 5.│Depozite pentru arderea │Exteriorul amplasamentului: Pentru │ │
│ │deşeurilor de nivel scãzut│operaţiile de ardere a deşeurilor │ │
│ │ │de nivel scãzut nu existã │ │
│ │ │posibilitatea depãşirii nivelelor de│ │
│ │ │urgenţã. │ │
│ │ │Dacã deşeurile conţin iod │ │
│ │ │radioactiv, atunci existã o micã │ │
│ │ │posibilitate de eliberare peste │ │
│ │ │pragurile de urgenţã în vecinãtatea │ │
│ │ │obiectivului. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: Nu existã │ │
│ │ │posibilitatea de depãşire a │ │
│ │ │nivelelor de urgenţã în exterior. │ │
│ │ │Existã un mic potenţial de depãşire │ │
│ │ │a limitelor expunerii operaţionale. │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 6.│Colete de transport │Exteriorul amplasamentului: Acestea │ │
│ │exceptate │conţin numai cantitãţi minore de │ │
│ │ │materiale radioactive. Nu existã │ │
│ │ │niciun risc pentru consecinţele │ │
│ │ │radiologice care sã necesite acţiuni│ │
│ │ │protective speciale. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: fãrã aplicabilitate │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 7.│Colete de tip A │Exteriorul amplasamentului: │ │
│ │ │Activitatea prescrisã pentru colete │ │
│ │ │de tip A limiteazã pericolul │ │
│ │ │radiologic. Înregistrarea dozelor │ │
│ │ │peste limitele de urgenţã este │ │
│ │ │practic imposibilã în vecinãtatea │ │
│ │ │coletului. În cel mai rãu caz, │ │
│ │ │limitele pot fi depãşite prin │ │
│ │ │inhalarea fumului rezultat în urma │ │
│ │ │unui incendiu la locul accidentului,│ │
│ │ │însã persoana expusã poate pleca │ │
│ │ │de la locul accidentului fãrã a i │ │
│ │ │se face monitorizarea radiologicã. │ │
│ │ │O contaminare accidentalã a solului │ │
│ │ │poate necesita decontaminare. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: fãrã aplicabilitate │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 8.│Colete de tip B │Exteriorul amplasamentului: Coletele│ │
│ │ │de tip B pot conţine o cantitate │ │
│ │ │mare de material radioactiv. Aceste │ │
│ │ │colete au fost proiectate sã reziste│ │
│ │ │la accidente severe; de aceea doze │ │
│ │ │care sã depãşeascã limitele nu pot │ │
│ │ │fi luate în considerare. Însã, dacã │ │
│ │ │este fisurat coletul şi are loc un │ │
│ │ │incendiu la locul accidentului, │ │
│ │ │dozele, în imediata apropiere, pot │ │
│ │ │depãşi limita de urgenţã. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: fãrã aplicabilitate │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 9.│Accidente cu armã │Exteriorul amplasamentului: Dacã are│ │
│ │nuclearã - eliberare de PU│loc un incendiu sau o explozie │ │
│ │ │în urma utilizãrii unei arme │ │
│ │ │nucleare, pot apãrea efecte │ │
│ │ │deterministice prin inhalare directã│ │
│ │ │sau ulterioarã datoratã resuspensiei│ │
│ │ │depunerilor. │ │
│ │ │Zona semnificativ contaminatã poate │ │
│ │ │fi de ordinul unui kilometru pãtrat.│ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: fãrã aplicabilitate │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│10.│Sursã pierdutã/furatã/ │Exteriorul amplasamentului: Sunt │ │
│ │necontrolatã │posibile doze letale pentru cei care│ │
│ │ │utilizeazã o sursã neecranatã. │ │
│ │ │Dintr-o sursã fisuratã pot rezulta │ │
│ │ │doze letale şi contaminãri │ │
│ │ │semnificative. Poate fi contaminatã │ │
│ │ │o arie considerabilã din cauza │ │
│ │ │activitãţilor desfãşurate de │ │
│ │ │personal. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: fãrã aplicabilitate │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│11.│Contaminare din cauza unei│Exteriorul amplasamentului: Sunt │ │
│ │eliberãri transfrontaliere│posibile depuneri semnificative la │ │
│ │ │mari distanţe provenite de la un │ │
│ │ │obiectiv foarte îndepãrtat. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: fãrã aplicabilitate │ │
├───┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────┤
│12.│Cãderea unui satelit │Exteriorul amplasamentului: Riscul │ │
│ │ │este foarte scãzut şi va fi │ │
│ │ │imposibil sã se delimiteze zona în │ │
│ │ │care trebuie luate acţiuni de │ │
│ │ │protecţie rezonabile. Pãrţi din │ │
│ │ │satelit sau manevrarea unor piese │ │
│ │ │din acesta pot duce la efecte │ │
│ │ │deterministe. │ │
│ │ ├────────────────────────────────────┤ │
│ │ │Pe amplasament: fãrã aplicabilitate │ │
└───┴──────────────────────────┴────────────────────────────────────┴──────────┘



    ANEXA 3
la normele metodologice

                   Rãspunsul iniţial în situaţia notificãrii
                     unei urgenţe nucleare sau radiologice



             ┌────────────┐
             │NOTIFICAREA │
             │unei urgenţe│
             └────────────┘
                   │ ...............................
                   v Primeşte notificarea, asigurã
       ┌───────────────────────┐ consilierea iniţialã, iniţiazã
       │INIŢIATORUL RĂSPUNSULUI│ rãspunsul
       └───────────────────────┘ ...............................
                   │
                   v
              ┌────────┐ ┌─────────────┐ ┌────┐
              │ Risc │ NU │Înregistreazã│ │STOP│
              │ de │----> │ detaliile │ └────┘
              │radiaţie│ └─────────────┘
              │ ? │
              └────────┘
                  │
               DA │
                  V
              ┌─────────┐ ........................................
              │Activeazã│ :Gestioneazã evaluarea şi limitarea :
              │MANAGERUL│ :accidentului, poartã întreaga :
              │URGENŢEI │ :rãspundere pentru rãspunsul la urgenţã:
              └─────────┘ ........................................
                  │
               DA │
                  V
              ┌────────┐
              │Nivelul │ ┌───────────┐
              │riscului│ SCĂZUT │ Activeazã │
              │ de │----------> │EVALUATORUL│
              │radiaţie│ │RADIOLOGIC │
              │ ? │ └───────────┘
              └────────┘ .........................
                  │ Reevalueazã riscurile de
                  │ radiaţie şi realizeazã
   MEDIU SAU MARE │ recuperarea
                  │ .........................
                  v
              ┌──────────────────────────────────────────────────┐
              │ │ │
              v v v
  ┌───────────────────────────┐ ┌────────────┐ ┌───────────┐
  │ Activeazã │ │ Desemneazã │ │ Activeazã │
  │(dacã nu este încã activatã│ │COMANDANTUL │ │EVALUATORUL│
  │ FORŢA INIŢIALĂ DE │ │ ACŢIUNII │ │RADIOLOGIC │
  │ RĂSPUNS │ └────────────┘ └───────────┘
  └───────────────────────────┘
  ................................ ................. ......................
  Realizeazã acţiunile de limitare Gestioneazã toate Evalueazã riscurile de
  a accidentului şi aplicã acţiunile de radiaţie şi recomandã
  acţiunile de protecţie şi de rãspuns la scena acţiuni de recuperare
  recuperare iniţialã unui accident şi decontaminare
  ................................ ................. ......................



    ANEXA 4
la normele metodologice

                           RESPONSABILITĂŢILE
                ce revin autoritãţilor publice centrale
            şi locale, precum şi instituţiilor cu atribuţii
      pentru intervenţie în caz de urgenţã nuclearã sau radiologicã

    La nivel naţional, ministrul administraţiei şi internelor, ca preşedinte al comitetului ministerial pentru situaţii de urgenţã, coordoneazã activitatea pentru aplicarea tuturor mãsurilor în scopul limitãrii efectelor asupra populaţiei şi factorilor de mediu în cazul urgenţelor nucleare sau radiologice care depãşesc capacitatea de intervenţie la nivel judeţean ori în situaţia accidentelor transfrontaliere. Secretariatul tehnic permanent al Secţiunii urgenţã nuclearã din cadrul comitetului ministerial pentru situaţii de urgenţã, prin Centrul de Accident Nuclear şi Urgenţã Radiologicã, funcţioneazã ca structurã tehnicã de specialitate consultativã pentru managementul urgenţelor nucleare.
    La nivel judeţean, prefectul, ca preşedinte al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţã, coordoneazã activitatea pentru protecţia populaţiei şi a factorilor de mediu, precum şi pentru realizarea mãsurilor ce se impun în caz de accident nuclear ori urgenţã radiologicã pe teritoriul judeţului.
    La nivel local, primarul, ca preşedinte al comitetului local pentru situaţii de urgenţã (CLSU), coordoneazã activitatea pentru aplicarea imediatã a mãsurilor de protecţie a populaţiei ce se impun în caz de urgenţã nuclearã sau radiologicã.
    Autoritãţile publice locale au urmãtoarele obligaţii:
    a) asigurarea protecţiei populaţiei, factorilor de mediu, animalelor şi a bunurilor materiale;
    b) participarea, împreunã cu reprezentanţii Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã şi ai inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţã, la întocmirea şi actualizarea planurilor de prevenire şi intervenţie;
    c) organizarea notificãrii operatorilor economici din zona lor de competenţã, precum şi alarmarea populaţiei;
    d) organizarea şi asigurarea funcţionãrii raioanelor de adunare, îmbarcare şi primire din zona lor de responsabilitate;
    e) organizarea şi asigurarea transportului populaţiei, bunurilor materiale şi obiectelor de patrimoniu;
    f) asigurarea asistenţei medicale în raioanele de evacuare şi pe timpul transportului;
    g) luarea în evidenţã a populaţiei care este evacuatã;
    h) asigurarea informãrii populaţiei şi evacuarea acesteia în caz de necesitate;
    i) reţinerea şi stocarea produselor agricole şi a altor alimente contaminate, care sunt periculoase pentru populaţie, şi aplicarea interdicţiei de consum al unor produse;
    j) acordarea compensaţiilor persoanelor afectate de instituirea stãrii de urgenţã;
    k) rechiziţionarea bunurilor sau obligativitatea executãrii anumitor servicii;
    l) oprirea activitãţilor economice publice sau private din zona/zonele afectatã/afectate.

    ANEXA 5
la normele metodologice

                               STRUCTURA - CADRU
                 a planului de prevenire şi intervenţie în caz
                      de urgenţã nuclearã sau radiologicã

    Avizarea şi aprobarea planului
    Lista ministerelor/instituţiilor care elaboreazã, verificã şi sunt de acord cu planul
    Actualizãrile planului
   Capitolul I - Introducere:
    Scop
    Ministere, instituţii şi organisme responsabile pentru aplicarea planului
    Domeniul de aplicare
    Legãturi cu alte planuri
   Capitolul II - Bazele planificãrii pentru intervenţie:
    Tipuri de urgenţã
    Responsabilitãţi
    Rolul comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţã
   Capitolul III - Rãspunsul în caz de urgenţã nuclearã şi/sau radiologicã:
    Notificarea şi activarea planului
    Declararea stãrii de alertã şi/sau a stãrii de urgenţã
    Iniţierea acţiunilor de intervenţie
    Mãsuri de prevenire, protecţie şi intervenţie
    Organizarea şi conducerea acţiunilor de intervenţie
    Monitorizarea radioactivitãţii mediului
    Informarea publicului şi a mass-mediei
   Capitolul IV - Dispoziţii finale:
    Finanţarea intervenţiei
    Mãsuri de recuperare şi reabilitare
    Exersarea planului
    Anexele planului:
    Obiective sursã de risc, harta zonelor de risc
    Comitetul judeţean/local pentru situaţii de urgenţã - grupul de sprijin pentru urgenţã nuclearã sau radiologicã
    Flux informaţional
    Forţe de intervenţie
    Proceduri de intervenţie

                               ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016