Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 278 din 9 decembrie 2011  privind aprobarea Programului naţional privind realizarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură, a Normelor de conţinut pentru studiile pedologice şi agrochimice elaborate în vederea realizării şi reactualizării periodice a Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a realizării Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi bazele de date aferente, a Metodologiei privind realizarea şi reactualizarea Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi a bazelor de date aferente, a Normelor de conţinut privind realizarea Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi a Bazei de date aferente reţelei de profile 8x8 km, precum şi realizarea bazei de date la nivel naţional aferente Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a Modului de finanţare a Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km, precum şi a bazelor de date aferente    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 278 din 9 decembrie 2011 privind aprobarea Programului naţional privind realizarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură, a Normelor de conţinut pentru studiile pedologice şi agrochimice elaborate în vederea realizării şi reactualizării periodice a Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a realizării Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi bazele de date aferente, a Metodologiei privind realizarea şi reactualizarea Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi a bazelor de date aferente, a Normelor de conţinut privind realizarea Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi a Bazei de date aferente reţelei de profile 8x8 km, precum şi realizarea bazei de date la nivel naţional aferente Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a Modului de finanţare a Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km, precum şi a bazelor de date aferente

EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 928 din 28 decembrie 2011
    Având în vedere Referatul de aprobare nr. 73.144 din 7 noiembrie 2011 privind necesitatea realizării şi reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură,
    în temeiul prevederilor art. 1, 3, 9 şi 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2002 privind întocmirea şi finanţarea studiilor pedologice şi agrochimice şi finanţarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură, precum şi sol-vegetaţie forestieră pentru silvicultură, aprobată cu modificări prin Legea nr. 444/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 751/2010 privind măsurile de reorganizare a direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi stabilirea numărului de posturi, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite următorul ordin:
    ART. 1
    (1) Se aprobă Programul naţional privind realizarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură, care cuprinde Programul privind elaborarea de studii pedologice şi agrochimice pentru perioada 2012-2021 şi Programul de repartiţie a fondurilor pentru realizarea/reactualizarea Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km, precum şi a bazelor de date aferente, în perioada 2012-2021, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.
    (2) Anual, odată cu adoptarea legii bugetului de stat, se aprobă suprafeţele şi sumele aferente execuţiei programului stabilit în anexele nr. 1 şi 2.

    ART. 2
    Se aprobă Normele de conţinut pentru studiile pedologice şi agrochimice elaborate în vederea realizării şi reactualizării periodice a Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a realizării Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi a bazelor de date aferente, în conformitate cu Metodologia elaborării studiilor pedologice, vol. I, II, III, ediţia 1986, denumită în continuare Metodologia, 1986, şi în conformitate cu Instrucţiunile privind executarea studiilor agrochimice, ediţia 1981, denumite în continuare Instrucţiuni, 1981, în vederea realizării şi reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, prevăzute în anexa nr. 3.

    ART. 3
    Se aprobă Metodologia privind realizarea şi reactualizarea Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi a bazelor de date aferente, prevăzută în anexa nr. 4.

    ART. 4
    Se aprobă Normele de conţinut privind realizarea Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi a bazei de date aferente reţelei de profile 8x8 km, precum şi privind realizarea bazei de date la nivel naţional aferente Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, prevăzute în anexa nr. 5.

    ART. 5
    Definiţiile termenilor utilizaţi în elaborarea Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km sunt prevăzute în anexa nr. 6.

    ART. 6
    Se aprobă Modul de finanţare a Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km, precum şi a bazelor de date aferente, prevăzut în anexa nr. 7.

    ART. 7
    Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 8
    Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale vor urmări aplicarea prevederilor prezentului ordin.

    ART. 9
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 223/2002 privind aprobarea Metodologiei întocmirii studiilor pedologice şi agrochimice, a Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 13 august 2002.

    ART. 10
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2012.



                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Valeriu Tabără

    Bucureşti, 9 decembrie 2011.
    Nr. 278.
    ANEXA 1

    PROGRAM*)
    privind elaborarea de studii pedologice şi agrochimice prin oficiile
    de studii pedologice şi agrochimice (OSPA) pentru perioada 2012-2021

┌────┬──────────┬────────────┬────────┬────────────────────┐
│ │ │ │ din │ Valoarea │
│Nr. │Judeţul │Suprafaţa │care, │estimativă │
│crt.│ │agricolă │ ├─────────┬──────────┤
│ │ │totală │anual │ │ │
│ │ │ │ │total │anual │
│ │ ├────────────┴────────┼─────────┴──────────┤
│ │ │ - ha │ - mii lei │
│ │ │- │- │
├────┼──────────┼────────────┬────────┼─────────┬──────────┤
│ 1│TOTAL: │ │ │ │ │
│ │ │14635520 │1463550 │439071 │43908 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 2│Alba │ │ │ │ │
│ │ │324853 │32485 │9746 │975 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 3│Arad │ │ │ │ │
│ │ │500354 │50035 │15011 │1501 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 4│Argeş │ │ │ │ │
│ │ │341033 │34103 │10231 │1023 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 5│Bacău │ │ │ │ │
│ │ │320066 │32007 │9602 │960 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 6│Bihor │ │ │ │ │
│ │ │488489 │48849 │14655 │1466 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 7│Bistriţa- │ │ │ │ │
│ │Năsăud │ │ │ │ │
│ │ │292954 │29295 │8787 │879 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 8│Botoşani │ │ │ │ │
│ │ │392788 │39279 │11784 │1178 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 9│Braşov │ │ │ │ │
│ │ │277574 │27757 │8327 │833 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 10│Brăila │ │ │ │ │
│ │ │387363 │38736 │11621 │1162 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 11│Buzău │ │ │ │ │
│ │ │401854 │40185 │12056 │1206 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 12│Caraş- │ │ │ │ │
│ │Severin │ │ │ │ │
│ │ │396999 │39700 │11910 │1191 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 13│Călăraşi │ │ │ │ │
│ │ │425054 │42505 │12752 │1275 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 14│Cluj │ │ │ │ │
│ │ │426213 │42621 │12786 │1279 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 15│Constanţa │ │ │ │ │
│ │ │558204 │55820 │16746 │1675 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 16│Covasna │ │ │ │ │
│ │ │186139 │18614 │5584 │558 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 17│Dâmboviţa │ │ │ │ │
│ │ │248368 │24837 │7451 │745 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 18│Dolj │ │ │ │ │
│ │ │585469 │58547 │17564 │1756 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 19│Galaţi │ │ │ │ │
│ │ │358394 │35839 │10752 │1075 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 20│Giurgiu │ │ │ │ │
│ │ │277525 │27753 │8328 │833 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 21│Gorj │ │ │ │ │
│ │ │240258 │24026 │7208 │721 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 22│Harghita │ │ │ │ │
│ │ │396538 │39654 │11896 │1190 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 23│Hunedoara │ │ │ │ │
│ │ │281605 │28161 │8448 │845 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 24│Ialomiţa │ │ │ │ │
│ │ │375023 │37502 │11251 │1125 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 25│Iaşi │ │ │ │ │
│ │ │380117 │38012 │11404 │1140 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 26│Ilfov │ │ │ │ │
│ │ │102122 │10212 │3064 │306 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 27│Maramureş │ │ │ │ │
│ │ │306192 │30619 │9186 │919 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 28│Mehedinţi │ │ │ │ │
│ │ │293381 │29338 │8801 │880 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 29│Mureş │ │ │ │ │
│ │ │410992 │41099 │12330 │1233 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 30│Neamţ │ │ │ │ │
│ │ │281520 │28152 │8446 │845 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 31│Olt │ │ │ │ │
│ │ │434442 │43444 │13033 │1303 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 32│Prahova │ │ │ │ │
│ │ │272834 │27283 │8185 │819 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 33│Satu Mare │ │ │ │ │
│ │ │317491 │31749 │9525 │953 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 34│Sălaj │ │ │ │ │
│ │ │238427 │23843 │7153 │715 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 35│Sibiu │ │ │ │ │
│ │ │305458 │30546 │9164 │916 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 36│Suceava │ │ │ │ │
│ │ │347920 │34792 │10438 │1044 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 37│Teleorman │ │ │ │ │
│ │ │498998 │49900 │14970 │1497 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 38│Timiş │ │ │ │ │
│ │ │693417 │69342 │20803 │2080 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 39│Tulcea │ │ │ │ │
│ │ │363941 │36394 │10918 │1092 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 40│Vaslui │ │ │ │ │
│ │ │400984 │40098 │12030 │1203 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 41│Vâlcea │ │ │ │ │
│ │ │245680 │24568 │7370 │737 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 42│Vrancea │ │ │ │ │
│ │ │255366 │25537 │7661 │766 │
├────┼──────────┼────────────┼────────┼─────────┼──────────┤
│ 43│Municipiul│ │ │ │ │
│ │Bucureşti │ │ │ │ │
│ │ │3121 │312 │94 │9 │
└────┴──────────┴────────────┴────────┴─────────┴──────────┘

──────────
*) 1. Valoarea totală şi anuală a programului s-a stabilit pe baza valorii unitare a orei medii convenţionale (OMC) de 6,1 lei/oră la data emiterii prezentului ordin şi pentru scara de lucru 1:10000, categoria de complexitate IV-C.
    2. Valoarea unitară de calcul a OMC se indexează anual în funcţie de indicele de inflaţie.
    3. Scara de lucru se propune de OSPA pentru fiecare teritoriu în funcţie de prevederile Normelor de timp şi elemente de calculaţie pentru studii şi cercetări de sol S.C.S., ediţia 1982, pct. B, 1.2.1, la elaborarea notei de fundamentare pentru programul anual de studii şi se aprobă de comun acord cu contractorul, direcţia pentru agricultură judeţeană şi a municipiului Bucureşti, la semnarea contractelor de execuţie a studiilor.
──────────

    ANEXA 2

    PROGRAM
    de repartiţie a fondurilor pentru realizarea/reactualizarea
    Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru
    agricultură, a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului în
    reţeaua de profile 8x8 km, precum şi a
    bazelor de date aferente, în perioada 2012-2021

┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────┬──────────────┐
│ │ │ │ │
│Nr. │ │ │Suma │
│crt.│ Activităţile │Executantul │ (mii lei) │
│ │ │ │ │
│ │ │ ├──────┬───────┤
│ │ │ │Anuală│Totală │
├────┼────────────────────────────────────────────┼───────────────────┼──────┼───────┤
│ │ │Oficiile de │ │ │
│ 1.│Sistemul judeţean de monitorizare sol-teren │studii │43.908│439.071│
│ │pentru agricultură şi completarea bazei de │pedologice │ │ │
│ │date la nivel judeţean, din care: │şi │ │ │
│ │- studiile pedologice executate înainte de │agrochimice (OSPA) │ │ │
│ │2002, în perioada 2012-2014, pentru trecerea│ │ │ │
│ │lucrărilor în baza de date din sistemul │ │1.400 │4.200 │
│ │electronic │ │ │ │
│ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼───────────────────┼──────┼───────┤
│ │ │Institutul │ │ │
│ │ │Naţional │ │ │
│ │Sistemul naţional de monitoring al calităţii│de │ │ │
│ 2.│solului în reţeaua de profile 8x8 km şi baza│Cercetare- │1.678 │16.780 │
│ │de date aferentă, din care: │Dezvoltare │ │ │
│ │- raportul anual privind starea de calitate │pentru │ │ │
│ │a │Pedologie, │ │ │
│ │solului │Agrochimie │ │ │
│ │ │şi Protecţia │10 │100 │
│ │ │Mediului │ │ │
│ │ │(ICPA) │ │ │
│ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼───────────────────┼──────┼───────┤
│ 3.│Lucrări de încărcare-actualizare a bazei de │ICPA │ │ │
│ │date naţionale a unităţilor de sol-teren │ │150 │1.500 │
│ │(BDUST) prin integrarea bazelor de date │ │ │ │
│ │judeţene (BDJUST), întreţinerea │ │ │ │
│ │software-ului │ │ │ │
│ │de gestiune a BDUST/BDJUST şi de expertiză │ │ │ │
│ │pentru elaborarea studiilor pedologice, │ │ │ │
│ │precum şi difuzarea versiunilor actualizate │ │ │ │
│ │ale software-lui şi acordarea de consultanţă│ │ │ │
│ │şi asistenţă tehnică OSPA pentru utilizarea │ │ │ │
│ │acestuia │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼───────────────────┼──────┼───────┤
│ │Total: │OSPA │ │439.071│
│ │ │ │43.908│ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼───────────────────┼──────┼───────┤
│ │ │ICPA │ │ │
│ │ │ │1.828 │18.280 │
├────┼────────────────────────────────────────────┼───────────────────┼──────┼───────┤
│ │ │General │ │457.361│
│ │ │ │45.736│ │
└────┴────────────────────────────────────────────┴───────────────────┴──────┴───────┘

──────────
*) Sumele se indexează anual în funcţie de indicele de inflaţie.──────────

    ANEXA 3

    NORME

    ANEXA 4

    METODOLOGIE

    ANEXA 5

    NORME

    ANEXA 6

    Definiţiile termenilor utilizaţi în elaborarea
    Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură
    şi a Sistemului naţional de monitoring al
    calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km
    În sensul prezentelor norme, prin termenii şi definiţiile de mai jos se înţelege:
    Sistem de monitorizare - supravegherea, evaluarea, prognoza şi avertizarea cu privire la starea calităţii solurilor-terenurilor agricole, cu asigurarea de bănci de date la nivelul tării şi al judeţelor, propuneri de măsuri necesare pentru protecţia şi ameliorarea terenurilor agricole, în scopul menţinerii şi creşterii capacităţii de producţie, precum şi al utilizării eficiente şi durabile a acestora.
    Sistemul de monitoring se desfăşoară pe 3 niveluri:
    - nivel de bază - studii pedologice aferente Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură (SJMA) şi completarea bazei de date la nivel judeţean elaborate de către OSPA; studiile pedologice şi de bonitare sunt suportate financiar din bugetul de stat, prin Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

    Baza de date la nivel naţional va fi realizată de către Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie şi Protecţia Mediului - ICPA Bucureşti (ICPA), care asigură şi coordonarea ştiinţifică a acestor lucrări. Cheltuielile aferente coordonării ştiinţifice şi avizării studiilor pedologice şi de bonitare vor fi asigurate de către oficiile de studii pedologice şi agrochimice, denumite în continuare OSPA, iar calculul acestora se stabileşte prin însumarea manoperei (două zile de avizare pentru faza de birou, 3 zile de avizare pentru faza de teren, respectiv 4 zile de avizare pentru faza finală) cu cheltuielile de deplasare (cazare, diurnă, transport). Pentru realizarea bazei naţionale de date de către ICPA cheltuielile vor fi suportate de către bugetul de stat, prin Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
    - nivelul I - reţeaua de profile, 8x8 km, a Sistemului naţional de monitoring al calităţii solului (SNM) şi baza de date aferentă reţelei de 8x8 km vor fi efectuate de către ICPA, acestea fiind suportate financiar din bugetul de stat, prin Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
    – nivelul II - pe terenurile identificate de către OSPA şi ICPA ca fiind poluate/degradate se vor efectua studii pedologice complexe pentru delimitarea suprafeţelor degradate şi/sau poluate şi stabilirea gradului de poluare şi a măsurilor de combatere a poluării; Aceste lucrări vor fi suportate financiar de către poluator sau de către proprietarul/utilizatorul terenului, conform legislaţiei de protecţie a mediului.

    Studiul pedologic - constituie materialul ştiinţific prin care se concretizeaza o cartare pedologică sau o activitate de prelucrare a unor date pedologice deja existente (reambulare), cu sau fără studii de teren în completare. El cuprinde un text cu caracterizarea solurilor şi a condiţiilor în care se desfăşoară activitatea de producţie agricolă sau silvică, explicarea materialelor cartografice, o prognoză asupra evoluţiei solurilor, recomandări privind gospodărirea raţională, protecţia şi ameliorarea resurselor de sol, precum şi hărţi de soluri, hărţi corelative, cartograme, hărţi interpretative, diagrame.
    Cartarea pedologică este o activitate ştiinţifică, desfăşurată în primul rând pe teren, care se ocupă cu cercetarea, identificarea şi delimitarea spaţială pe hartă, plan sau aerofotogramă a unor unităţi de teritoriu cu soluri similare, în condiţii de mediu similare. Ea cuprinde totalitatea observaţiilor şi studiilor în teren, laborator şi birou în vederea caracterizării solului.
    Dosarul ce conţine datele culese în teren conform Metodologiei, 1986, elaborată de ICPA (partea I/1987 cap. 1 şi 2), în forma de prezentare adecvată, constituie faza de teren a studiului.
    Probele de sol recoltate în faza de teren, prelucrate, analizate şi prezentate potrivit instrucţiunilor şi metodelor impuse prin Metodologia, 1986 (partea I, cap. 3) constituie faza de laborator a studiului.
    Rezultatele analizelor fizice şi chimice sunt prezentate în tabele şi constituie alături de memoriul pedologic, hărţi şi tabele parte componentă a studiului pedologic al terenurilor agricole, faza de birou. Prelucrarea datelor şi informaţiilor de teren şi de laborator în vederea elaborării studiului pedologic se întocmeşte potrivit reglementărilor prevăzute în Metodologia, 1986 (vol. I, partea a III-a) şi cuprinde memoriul pedologic ce însoţeşte şi completează harta de soluri şi terenuri, hărţile interpretative şi tabelele din studiu. Memoriul pedologic descrie condiţiile fizico-geografice din teritoriul studiat, solurile şi aspectele de ordin practic legate de utilizarea resurselor de sol-teren.
    Bonitarea terenurilor agricole reprezintă operaţiunea complexă de cunoaştere aprofundată a condiţiilor de creştere şi dezvoltare a plantelor şi de determinare a gradului de favorabilitate a acestor condiţii pentru diferite folosinţe şi culturi prin intermediul unui sistem de indici tehnici şi note de bonitare.
    Condiţiile de creştere şi rodire a plantelor, gradul de favorabilitate a acestor condiţii pentru fiecare folosinţă şi cultură sunt interpretate prin intermediul unui sistem de indici tehnici, permiţând cuantificarea acestora în note de bonitare.
    Obiectul bonitării îl constituie unităţile de teritoriu ecologic omogene (TEO) identificate şi delimitate pe hărţi. Pentru constituirea şi caracterizarea acestora este folosită o serie de caracteristici şi indicatori de divizare, distincţi, prin care se cuantifică fiecare factor sau condiţie de mediu. În urma bonitării, fiecare TEO este evaluat în note (puncte) de bonitare, permiţând astfel clasificarea terenurilor agricole în clase de favorabilitate, respectiv de calitate, şi estimarea producţiei potenţiale pentru condiţii naturale şi/sau potenţate.
    În studiile pedologice întocmite în vederea realizării şi reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, terenurile sunt grupate după numărul punctelor de bonitare în clase de favorabilitate şi clase de calitate. Bonitarea terenurilor agricole la nivel de TEO pentru teritoriul studiat, pe folosinţe, este parte componentă a studiului pedologic.
    Favorabilitatea - stabilită pe baza notei de bonitare, reprezintă măsura în care un teren satisface cerinţele de viaţă ale unei plante de cultură date, în condiţii climatice normale şi în cadrul folosirii raţionale.
    Pentru categoria de folosinţă arabil nota de bonitare naturală reprezintă media aritmetică a notelor de bonitare pentru 8 culturi cu aria de răspândire cea mai mare, şi anume: grâu, orz, porumb, floarea-soarelui, sfeclă de zahăr, cartof, soia şi mazăre/fasole, iar pentru livezi este media aritmetică a notelor pentru speciile măr, păr, prun, la care se adaugă, după caz, nota speciei cireş-vişin ori piersic sau cais. Pentru viţa de vie nota de bonitare naturală este media aritmetică a celor două categorii. Clasele de favorabilitate vor fi cele din Metodologia, 1986 (vol. II, pag. 67) de la 1 la 10.
    Pentru folosinţe (arabil, păşune, fâneţe, vii şi livezi) se va stabili şi clasa de calitate de la 1 la 5.
    Gruparea terenurilor în 5 clase de calitate se va face după cum urmează:
    clasa I - 81-100 de puncte de bonitare;
    clasa a II-a - 61-80 de puncte de bonitare;
    clasa a III-a - 41-60 de puncte de bonitare;
    clasa a IV-a - 21-40 de puncte de bonitare;
    clasa a V-a - 1-20 de puncte de bonitare,
    în funcţie de nota de bonitare naturală pentru categoria de folosinţă existentă în momentul cartării, calculată pentru fiecare TEO.
    Fertilitatea - (naturală) este însuşirea globală a solului de a furniza elementele nutritive în cantităţi şi proporţii corespunzătoare pentru creşterea acelor categorii de culturi pentru care temperatura şi ceilalţi factori ai mediului sunt favorabili.
    Calitatea solurilor - cuprinde totalitatea însuşirilor solului care îi asigură acestuia un anumit grad de fertilitate naturală.
    Calitatea terenurilor - cuprinde atât fertilitatea solului, cât şi modul de manifestare faţă de plante a celorlalţi factori de mediu, cum sunt cei cosmico-atmosferici (lumină, căldură, precipitaţii etc.), continuând cu cei geomorfologici şi hidrologici. Toate acestea au ca efect productivitatea diferenţiată a muncii omeneşti în raport cu modul de satisfacere a cerinţelor fiziologice ale plantelor. Din acest punct de vedere calitatea terenurilor este reprezentată de favorabilitatea, respectiv nota de bonitare pentru condiţii naturale, privind o anumită folosinţă.
    Unitatea de pretabilitate a terenului - reprezintă arealul rezultat prin gruparea unităţilor de teren conform unui anumit set de caracteristici specifice, în vederea stabilirii categoriilor de folosinţă. Studiul pedologic cuprinde gruparea terenurilor agricole productive în clase de pretabilitate după folosinţă (arabil, vii, livezi, păşuni, fâneţe). Din acest punct de vedere terenurile variază de la cele mai bune şi uşor utilizabile în agricultură până la cele fără valoare agricolă, dar care pot fi folosite în alte scopuri. Gruparea terenurilor după unitatea de pretabilitate cuprinde 6 clase de teren.
    Aceste clase sunt definite ţinându-se seama de intensitatea limitărilor şi restricţiilor la folosinţe agricole şi se exprimă succint în formula unităţii de pretabilitate.
    Capacitatea de producţie a terenului - este expresia calitativă a modului de manifestare conjugată a tuturor factorilor de vegetaţie care acţionează independent fată de plante şi determină nivelul de satisfacere a cerinţelor fiziologice ale acestora, într-un anumit loc şi într-un anumit interval de timp. Capacitatea de producţie a terenului (potenţialul de producţie al acestuia) reprezintă calitatea terenului măsurată în kg/ha.
    Studiul pedologic elaborat în vederea realizării şi reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură - definit prin prezenta metodologie - este un studiu special pentru delimitarea, inventarierea şi evaluarea resurselor de sol, pentru delimitarea şi inventarierea factorilor limitativi sau restrictivi ai utilizării terenurilor pentru producţia agricolă, pentru delimitarea şi inventarierea zonelor poluate, precum şi pentru estimarea nivelurilor de producţie pentru terenurile agricole, exprimate în baza notelor (punctelor) de bonitare pentru condiţii naturale.
    Alţi termeni de specialitate şi noţiuni utilizate în studiile pedologice în scopul amintit sunt cei definiţi în Metodologia, 1986, partea I, sau acceptaţi ulterior şi însuşiţi de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, după cum urmează:
    Profil de sol - secţiune în teren (obţinută prin săparea unei gropi sau pe peretele unei deschideri naturale) pe care se examinează alcătuirea verticală a învelişului de sol. Profilul de sol (sau pedonul, dacă este considerat în suprafaţă) constituie unitatea elementară de bază în cercetarea şi cartarea solului, care permite studierea orizonturilor şi a caracteristicilor morfologice, fizice şi chimice ale solului, precum şi interpretări genetico-evolutive, geografice, agrosilvoproductive sau ameliorative. Pedonul reprezentativ al unei unităţi elementare (areal) de sol constituie obiectul care este studiat, clasificat şi grupat în diferite moduri.
    Unitatea taxonomică (tipologică) de sol - un concept care se referă atât la clasificarea, cât şi la denumirea solului, cuprinzând soluri caracterizate prin proprietăţi şi însuşiri morfologice, fizice, chimice, mineralogice, hidrologice etc. egale sau foarte apropiate, care variază în limite precis definite prin Sistemul român de clasificare a solurilor şi Sistemul român de taxonomie a solurilor, în acord cu rangul unităţii de sol, adaptat conform scării de lucru (tip, subtip, varietate).
    Unitatea teritorială de sol - arealele de sol în care este răspândită o unitate taxonomică de sol în natură, într-o anumită regiune.
    Unitatea cartografică de sol (US) - reprezentarea grafică pe hartă a unei unităţi teritoriale de sol sau a unui grup (asociaţii) de unităţi teritoriale de sol (US complex).
    Ea este redată pe hartă prin unul sau mai multe areale.
    Unitatea cartografică de sol simplă poate cuprinde până la 10-15% din suprafaţa ei incluziuni de alte soluri care nu se pot evidenţia cartografic la scara de referinţă.
    Unitatea de teren (pedotopul) - o porţiune de teren omogenă sub aspectul însuşirilor solului, climei, reliefului şi condiţiilor hidrogeologice, conform scării cartografice.
    Unitatea teritorială de teren care se ia în considerare în studii de detaliu este denumită şi teritoriu ecologic omogen (TEO) sau unitate elementară de teren.
    Unitatea cartografică de teren sau de pedotop (UT) - reprezentarea pe hartă a unei unităţi teritoriale de teren omogene (caz în care se numeşte UT simplu) sau a unui grup (asociaţii) de astfel de unităţi (caz în care se numeşte UT complex), respectiv a unui TEO (TEO simplu) sau asociaţii de TEO-uri (TEO complex).
    O unitate cartografică de teren poate fi constituită din unul sau mai multe areale, aceasta putând cuprinde până la 10-15% incluziuni de alte terenuri.
    Hartă pedologică - lucrare cartografică ce prezintă grafic distribuţia geografică a tipurilor, asociaţiilor, complexelor sau a altor unităţi de sol şi/sau teren, înscrise în legenda hărţii, definite şi numite conform nomenclaturii stabilite prin sistemul de clasificare adoptat (SRCS/1980).
    Cartogramă - reprezentarea pe o hartă (prin culori, haşuri, coduri sau simboluri) a unor suprafeţe ce indică răspândirea, intensitatea unor fenomene, procese etc. În studiul solurilor se întocmesc cartograme cu valori ale stării de aprovizionare cu nutrienţi, pentru anumite însuşiri fizice, hidrofizice sau chimice, pentru anumite pretabilităţi, diferite favorabilităţi etc.
    Reambularea - acţiunea prin care se actualizează informaţia pedologică şi agrochimică din studiu. Proporţia în care va fi efectuată actualizarea datelor (procentul de reambulare) într-un studiu pedologic este prevăzută în S.C.S./1982 "Norme de timp şi elemente de calculaţie ale tarifelor pentru studii şi cercetări de sol", cap. 1.2.4 (Norme de timp pentru reambularea studiilor pedologice).
    Studiu agrochimic al terenurilor agricole - constă în ansamblul de lucrări de delimitare a unor parcele omogene în raport cu tipul de sol, cultura şi tratamentele de fertilizare, de recoltare a probelor medii agrochimice din fiecare parcelă astfel delimitată, de efectuarea în laborator a analizelor agrochimice şi de reprezentare în funcţie de acestea pe cartograme a suprafeţelor de teren cu însuşiri agrochimice asemănătoare, în vederea aplicării diferenţiate a îngrăşămintelor şi amendamentelor.

    ANEXA 7

    MODUL DE FINANŢARE
    a Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren
    pentru agricultură, a Sistemului naţional de monitoring
    al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km,
    precum şi a bazelor de date aferente
    ART. 1
    Sistemul judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi baza de date aferentă la nivel judeţean se vor executa de către oficiile de studii pedologice şi agrochimice, denumite în continuare OSPA, sub coordonarea ştiinţifică a Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie şi Protecţia Mediului - ICPA Bucureşti, denumit în continuare ICPA, în baza contractelor încheiate cu direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti.

    ART. 2
    Sistemul naţional de monitoring al calităţii solului în reţeaua de profile 8x8 km şi baza de date aferentă vor fi realizate de către ICPA, în baza contractului pentru realizarea/reactualizarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură, încheiat cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

    ART. 3
    Baza de date la nivel naţional a Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură va fi realizată, întreţinută şi exploatată de către ICPA.

    ART. 4
    (1) Pe terenurile identificate de către OSPA şi ICPA ca fiind poluate/degradate se vor efectua studii pedologice complexe pentru delimitarea suprafeţelor degradate şi/sau poluate şi stabilirea gradului de poluare şi a măsurilor de combatere a poluării.
    (2) Costul lucrărilor va fi suportat financiar de către poluator sau de către proprietarul/utilizatorul terenului conform legislaţiei în vigoare.

    ART. 5
    Raportul anual privind starea de calitate a solului va fi realizat de către ICPA, în baza contractului pentru realizarea/reactualizarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură, încheiat cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

    ART. 6
    Lucrările de trecere în sistem electronic a bazelor de date din toate studiile pedologice executate înainte de 2002 vor fi executate în perioada 2012-2014 de către OSPA şi ICPA, în baza contractelor încheiate cu direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, respectiv cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

    ART. 7
    Finanţarea cheltuielilor anuale se suportă din alocaţii bugetare, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, astfel:
    a) capitolul cheltuieli de capital:
    - elaborarea studiilor pedologice şi agrochimice necesare realizării/reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură;

    b) capitolul cheltuieli materiale:
    - realizarea/reactualizarea Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură;
    – participarea la organismele internaţionale de specialitate.



    ART. 8
    Anual, după aprobarea legii bugetului de stat, Direcţia generală buget, finanţe şi fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va comunică direcţiei cu atribuţii în domeniul fondului funciar suma totală alocată pentru elaborarea de studii pedologice şi agrochimice şi realizarea/reactualizarea Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură din programul naţional.

    ART. 9
    Defalcarea pe judeţe a fondurilor alocate pentru aceste activităţi se face de către direcţia cu atribuţii în domeniul fondului funciar din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, pe baza notelor de fundamentare întocmite de către direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, respectiv ICPA, şi se aprobă de către ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale.

    ART. 10
    Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Direcţia generală buget, finanţe şi fonduri europene, va transmite direcţiilor pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti sumele alocate în vederea elaborării studiilor pedologice şi realizării şi/sau reactualizării Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură.

    ART. 11
    (1) Pe baza listei de lucrări din nota de fundamentare şi a fondurilor comunicate, direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti vor încheia contracte cu OSPA.
    (2) Contractul-cadru pentru întocmirea şi finanţarea studiilor pedologice şi agrochimice necesare realizării şi reactualizării Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură este prevăzut în formularul nr. 1.
    (3) Devizul estimativ la încheierea contractului este prevăzut în formularul nr. 2.

    ART. 12
    Suma alocată realizării şi reactualizării Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură se stabileşte în baza notei de fundamentare întocmite de ICPA şi se aprobă de către ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale.

    ART. 13
    Preţurile şi tarifele admise pentru decontarea studiilor pedologice şi agrochimice, precum şi pentru realizarea/reactualizarea Sistemului judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură vor avea în vedere Normele de timp şi elemente de calculaţie pentru studii şi cercetări de sol S.C.S., ediţia 1982.

    ART. 14
    Normele de timp şi elementele de calculaţie ale tarifelor pentru studii şi cercetări de sol, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi alimentaţiei nr. 94/PT - 1980/1982, rămân valabile.

    ART. 15
    Situaţia de plată pentru decontarea studiilor pedologice şi agrochimice, precum şi pentru realizarea/reactualizarea Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură este prevăzută în formularul nr. 3.

    ART. 16
    (1) Studiile pedologice şi agrochimice elaborate în vederea realizării/reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură vor fi avizate de comisia de avizare constituită la nivel judeţean.
    (2) Nominalizarea membrilor comisiei judeţene de avizare se va face prin decizie a directorului direcţiei pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti.
    (3) Comisia judeţeană de avizare a studiilor pedologice şi agrochimice necesare pentru realizarea şi reactualizarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură este alcătuită din:
    a) 2 reprezentanţi cu pregătire agronomică ai direcţiilor pentru agricultură judeţene sau a municipiului Bucureşti, dintre care unul va fi preşedintele comisiei;
    b) un reprezentant de specialitate economică al direcţiei pentru agricultură judeţene sau a municipiului Bucureşti - membru;
    c) un specialist al ICPA - membru;
    d) directorul OSPA - secretar.


    ART. 17
    (1) Se recepţionează şi se admit la decontare numai lucrările avizate favorabil de către comisia de avizare constituită la nivel judeţean, stabilite prin decizia directorului direcţiei pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti.
    (2) Procesul-verbal de avizare este prevăzut în formularul nr. 4.

    ART. 18
    Procesul-verbal de recepţie prevăzut în formularul nr. 5 se trimite în copie de către direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti la direcţia cu atribuţii în domeniul fondului funciar din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în scopul urmăririi realizării programului aprobat privind executarea studiilor pedologice şi agrochimice şi a Sistemului de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi decontării contravalorii acestora.

    ART. 19
    Lista lunară a sumelor decontate se va înainta de către direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti la Direcţia generală buget, finanţe şi fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
    Formularul nr. 1
    CONTRACT-CADRU
    pentru întocmirea şi finanţarea studiilor pedologice
    şi agrochimice necesare realizării şi reactualizării
    Sistemului naţional de monitorizare
    sol-teren pentru agricultură
    Nr. ........ din .......
    I. Părţile contractante
    Între Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice ........., denumit în continuare executant, cu sediul în ........, str. ......... nr. ......, cod poştal ........., judeţul ..........., având cont de virament nr. .......... deschis la ........., cod fiscal nr. .........., reprezentat prin ..........., director, şi ..........., contabil-şef, pe de o parte, şi
    Direcţia Generală pentru Agricultură a Judeţului ............, denumită în continuare beneficiar, cu sediul în ........., str. ......... nr. ......., cod poştal ........., cod fiscal nr. .........., reprezentat prin .........., director, şi ........., contabil-şef, pe de altă parte, se încheie prezentul contract.

    II. Obiectul contractului
    Obiectul prezentului contract îl reprezintă ............................
    ........................................................................
    Fazele, termenele de execuţie, predare şi recepţionare a studiului, precum şi condiţiile de realizare sunt prevăzute în prezentul contract.

    III. Durata contractului
    Contractul se încheie pe perioada de realizare a lucrării contractate de către părţi, după cum urmează:
    - faza de teren, cu termen de realizare .........................................;
    – faza de birou în care sunt incluse: faza de laborator, redactarea memoriului tehnic şi cartografia, cu termen de realizare ............;
    – termenul final de prezentare la recepţie .............................. .

    Înainte cu 5 zile de termenele stabilite va fi anunţat secretarul comisiei de avizare, care va contacta beneficiarul şi membrii comisiei de avizare în vederea stabilirii de comun acord a termenului în cadrul căruia se face recepţia lucrărilor prezentate, termen care nu va depăşi 3 zile de la prezentarea lucrărilor pentru recepţie.
    Beneficiarul are următoarele drepturi:
    - să solicite ca lucrările prezentate la recepţie să corespundă standardelor impuse prin normele metodologice în vigoare;
    – să utilizeze documentaţia ce rezultă din executarea prezentului contract, după recepţionarea şi achitarea integrală în scopul pentru care a fost întocmită;
    – să solicite executantului să desemneze un responsabil de lucrare care să colaboreze la soluţionarea operativă a tuturor problemelor apărute în legătură cu prezentul contract.


    IV. Valoarea contractului
    Valoarea estimată a contractului este de .......... lei, conform devizului estimativ întocmit de executant şi anexat la prezentul contract.
    Decontarea studiului pe faze de execuţie (teren, birou) sau în totalitate cu valoarea înscrisă în procesul-verbal de recepţie se va face în proporţie de 100%, în termen de două zile de la virarea sumei de către ordonatorul principal de credit.

    V. Obligaţiile şi drepturile părţilor contractante
    Executantul are următoarele obligaţii:
    - să respecte termenele stabilite pentru executarea lucrării contractate;
    – să aducă la cunoştinţa beneficiarului colectivul de specialişti desemnat să execute lucrările contractate;
    – să execute lucrările conform cerinţelor impuse prin normele metodologice în vigoare;
    – să avizeze intern lucrările executate;
    – să pună la dispoziţia beneficiarului toate datele solicitate de acesta în scopul pentru care s-a executat lucrarea;
    – să prezinte lucrarea pe faze sau în totalitate în forma de prezentare prevăzută de normele de conţinut aprobate prin legislaţia în vigoare;
    – să respecte cu bună-credinţă prevederile prezentului contract.

    Beneficiarul are următoarele obligaţii:
    - să respecte termenele stabilite pentru recepţia şi achitarea lucrărilor;
    – să împuternicească, prin act intern specific, un responsabil pentru buna derulare a contractului, care să urmărească executarea acestuia şi să colaboreze cu executantul pentru soluţionarea operativă a tuturor problemelor apărute în legătură cu prezentul contract;
    – să respecte cu bună-credinţă prevederile prezentului contract.

    Executantul are următoarele drepturi:
    - să prezinte responsabilului beneficiarului problemele tehnice şi de altă natură apărute în cursul derulării prezentului contract şi să îi solicite sprijinul, în limitele competenţelor;
    – să solicite plata studiilor efectuate în termenele stabilite în prezentul contract.


    VI. Procedura de recepţie a lucrărilor
    La înştiinţarea beneficiarului despre intenţia de înaintare spre recepţie a lucrării, pe faze sau în totalitate, executantul este obligat:
    - să deţină lucrarea pe faze sau în totalitate, în forma prevăzută în normele metodologice aprobate prin legislaţia în vigoare;
    – să convoace responsabilul de lucrare şi să ia toate măsurile ca acesta să fie prezent la data şi locul stabilite pentru recepţie;
    – să asigure toate condiţiile pentru recepţia lucrării.

    La primirea înştiinţării despre intenţia de recepţionare a lucrării contractate, pe faze sau în totalitate, beneficiarul este obligat:
    - să convoace responsabilul de lucrare desemnat şi membrii comisiei de avizare şi să ia toate măsurile pentru ca aceştia să fie prezenţi la data şi locul prevăzute pentru recepţie;
    – să asigure toate condiţiile pentru recepţia lucrării;
    – să comunice executantului data şi ora concretă la care va avea loc recepţia lucrării, cu respectarea termenelor prevăzute în prezentul contract.

    Avizarea lucrării se face conform normelor metodologice de întocmire şi în ceea ce priveşte respectarea normelor tehnice de încadrare în tip de studiu şi categorie de complexitate.
    Lucrarea avizată se recepţionează şi se întocmeşte proces-verbal de recepţie, pe baza căruia se efectuează decontarea contravalorii înscrise în procesul-verbal de recepţie.

    VII. Dispoziţii finale
    Contractul se încheie individual pentru fiecare studiu pe total (teren şi birou). Pe faze, acesta se poate derula ca execuţie, predare şi decontare în termen de 2 ani calendaristici, în condiţiile prevăzute prin prezentul contract. Pe parcursul derulării contractului, în funcţie de cerinţele beneficiarului sau de alte cauze obiective, pot apărea modificări printr-un act adiţional la prezentul contract.
    Valoarea contractului, prevăzută la pct. IV, s-a calculat pe baza devizului estimativ şi urmează să fie actualizată la recepţia lucrării, conform situaţiei de plată. Valoarea finală ce se va achita este cea fixată în procesul-verbal de recepţie. Nerespectarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale atrage răspunderea părţii în culpă, în conformitate cu legea. Eventualele litigii sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti.
    În cazul în care finalizarea lucrărilor, pe etape sau în totalitate, devansează termenele din contract, executantul va anunţa beneficiarul şi membrii comisiei judeţene de avizare cu 5 zile înainte despre prezentarea pentru recepţia lucrărilor executate.


┌──────────────────────┬───────────────┐
│Director executiv DAJ │Director OSPA, │
│.................. │........... │
│Contabil-şef │Contabil-şef, │
│.............. │...............│
└──────────────────────┴───────────────┘


    Formularul nr. 2
    DEVIZ
    estimativ la încheierea contractului
    Executant .......................
    Beneficiar ......................
    Denumirea lucrării: Studiu pedologie şi agrochimie necesar realizării şi reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură
    Teritoriul administrativ:
    Suprafaţa ha:
    Scara:
    Complexitatea ............. ha ......... ha .......
    Contract nr. .............
    Valoarea devizului estimativ (mii lei):
    Teren ............................
    Birou ............................
    Total ............................

┌───────────┬─────────┬───┬──────┬──────────┬──────┬────────┐
│Specificare│ │Cod│U/M │Cantitatea│Preţul│Valoarea│
│ │ │ │ │(nr.) │unitar│(mii │
│ │ │ │ │ │ │lei) │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│1. Manoperă│teren │1 │O.M.C.│ │ │ │
│specialist │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │birou │2 │O.M.C.│ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│2. Manoperă│ │3 │O.M.C.│ │ │ │
│tehnician │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│3. Manoperă│muncitor │4 │O.F.m.│ │ │ │
│ ├─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │cartograf│5 │O.F.c.│ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│4. Total │teren │6 │* │* │* │ │
│manoperă │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │birou │7 │* │* │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │ │ │* │ │* │ │
│ │Teren │8 │ │ │ │ │
│5. Cote │60% x │ ├──────┼──────────┼──────┼────────┤
│cheltuieli │cod 6 │ │ │ │ │ │
│indirecte │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │ │ │* │* │* │ │
│ │Birou │9 │ │ │ │ │
│ │50% x │ ├──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │cod 7 │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│6. │ │ │* │* │* │ │
│Transport │64% x │10 │ │ │ │ │
│teren │cod 1 │ ├──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │Faza │11 │* │* │* │ │
│7. Total │teren │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│ │Faza │12 │* │* │* │ │
│ │birou │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│8. │ │14 │probe │ │ │ │
│Laborator │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│9. Total │ │15 │* │* │* │ │
│teren │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│10. Total │ │16 │* │* │* │ │
│birou │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│11. Tarif │ │17 │* │* │ │ │
│avizare │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│12. TOTAL │ │18 │* │* │* │ │
│STUDIU: │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│13. T.V.A. │ │19 │* │* │* │ │
├───────────┼─────────┼───┼──────┼──────────┼──────┼────────┤
│14. TOTAL │ │ │ │ │ │ │
│GENERAL: │ │ │ │ │ │ │
└───────────┴─────────┴───┴──────┴──────────┴──────┴────────┘

    Director OSPA, Contabil-Şef OSPA,
    ................ ....................

    Formularul nr. 3
    SITUAŢIA DE PLATĂ
    pentru decontarea studiilor pedologice şi agrochimice,
    precum şi pentru realizarea/reactualizarea
    Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare
    sol-teren pentru agricultură
    Beneficiar: Direcţia pentru Agricultură a Judeţului ............
    Lucrarea: Studiu pedologie şi agrochimie elaborat în vederea realizării şi reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură
    Teritoriul administrativ: ........... judeţul .........
    Faza ..............
    Scara .............
    Categoria de complexitate .........
    Suprafaţa ..........

┌────┬──────────────────────────────────────────┬────┬──────┬──────┬────────┐
│Nr. │ │U/M │Canti-│Preţul│Valoarea│
│crt.│Operaţiunea │ │tatea │unitar│ (lei) │
│ ├────────────────────────────┬─────────────┤ │ │ │ │
│ │ Denumire │ Simbol │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│A. │Faza teren │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│1. │Manoperă specialist la faza │Tabelul 5 │OMC │ │ │ │
│ │de teren-pedologie │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Sporuri şi reduceri │1.2.2.1.1. │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│2. │Deplasare OSPA-TC │1.2.2.1.1. d │OMC │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│3. │Control tehnic │1.2.2.1.1. c │OMC │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│4. │Manoperă tehnician (recoltat│0.25 OMC/ │OMC │ │ │ │
│ │probe agrochimice maximum │probă │ │ │ │ │
│ │o probă/25 ha) │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│5. │Alte sporuri şi reduceri │1.2.2.1.1. │OMC │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total specialist │■ │OMC │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│6. │Manoperă muncitor faza teren│Tabelul 3 bis│Ofm │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│7. │Astupat profile de sol │1.2.2.1.1. f │Ofm │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total muncitor │ │Ofm │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total manoperă │ │* │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│8. │Cotă cheltuieli de transport│5.d │* │ │ │ │
│ │(64% din manopera specialist│ │ │ │ │ │
│ │pedologie) │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│9. │Cotă cheltuieli indirecte │2.6.1.f │* │ │ │ │
│ │(60% din valoarea manoperei)│ │ │ │ │ │
│ │* │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total cheltuieli │* │* │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │TOTAL TEREN │* │* │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┴────┼──────┼──────┼────────┤
│B. │Faza birou │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┬────┼──────┼──────┼────────┤
│10. │Manoperă specialist │Tabelul 10. │OMC │ │ │ │
│ │pedologie │11 │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│11. │- pct. 1. 3: │1.2.2.2.1. a │OMC │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │- pct. 2, 4; │1.2.2.2.1. b │OMC │ │ │ │
│ │(coeficient reducere) │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│12. │Alte sporuri şi reduceri │1.2.2.1.1 │OMC │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│13. │Manoperă specialist bonitare│Tabelul 10. │OMC │ │ │ │
│ │(jumătate din suprafaţă) │11 │ │ │ │ │
│ │ │pct. 3, 4 │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│14. │Manoperă tehnician │0,15OMC/probă│OMC │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total manoperă specialist │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│15. │Manoperă cartografie studiu │Tabelul 13 │Ofc │ │ │ │
│ │pedologie │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│16. │Manoperă cartograf pentru │Tabelul 13 │OFc │ │ │ │
│ │bonitare │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total cartografie │ │* │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total manoperă faza birou │ │* │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│17. │Cotă cheltuieli indirecte │2.6.1l.f │* │ │ │ │
│ │(50% din valoarea manoperei)│ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total cheltuieli │ │* │ │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────┼────┼──────┼──────┼────────┤
│ │Total faza birou │* │* │ │ │ │
└────┴────────────────────────────┴─────────────┴────┴──────┴──────┴────────┘


┌────┬────────────────┬───┬─┬─────┬─────┬────────┐
│ │ │SCS│U│ │ │ │
│Nr. │Specificare │II │/│Nr. │Lei/ │Valoarea│
│crt.│ │A, │M│probă│probă│(lei) │
│ │ │B │ │ │ │ │
├────┴────────────────┴───┴─┴─────┴─────┴────────┤
│A. Analize laborator │
├────┬────────────────┬───┬─┬─────┬─────┬────────┤
│1. │Pregătit probe │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│2. │pH (în apă) │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│3. │Săruri solubile │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│4. │Reziduu fix │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│5. │Sodiu schimbabil│ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│6. │Suma bazelor │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│7. │Aciditatea │ │ │ │ │ │
│ │hidrolitică │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│8. │Aciditatea │ │ │ │ │ │
│ │totală │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│9. │Carbonaţi │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│10. │Humus │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│11. │Azot - total │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│12. │Materie organică│ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│13. │Fosfor solubil │ │ │ │ │ │
│ │AL │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│14. │Potasiu solubil │ │ │ │ │ │
│ │AL │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│15. │Aluminiu mobil │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│16. │Analiza │ │ │ │ │ │
│ │granulometrică │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│17. │Umiditatea la │ │ │ │ │ │
│ │105°C │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│18. │Coeficient │ │ │ │ │ │
│ │higroscopicitate│ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│19. │Greutate │ │ │ │ │ │
│ │volumetrică │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│20. │Echivalent │ │ │ │ │ │
│ │umiditate │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│21. │Conductivitate │ │ │ │ │ │
│ │hidraulică │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│22. │Rezistenţa la │ │ │ │ │ │
│ │penetrare │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│23. │Mineralizare │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│24. │Calciu │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│25. │Magneziu │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│26. │Sodiu │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│27. │Potasiu │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│28. │Cloruri │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│29. │Sulfaţi │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│30. │Bicarbonaţi │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│31. │Alte analize │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│32. │Calcul buletine │ │ │ │ │ │
│ │şi indici │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│B. │TOTAL LABORATOR │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│B. │TOTAL BIROU │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│A. │Faza teren │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│B. │Faza birou │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│ │Tarif avizare │ │ │ │ │ │
│C. │(1% din cv. │ │ │ │ │ │
│ │situaţie de │ │ │ │ │ │
│ │plată) │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│ │T.V.A. │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────┼───┼─┼─────┼─────┼────────┤
│ │TOTAL GENERAL: │ │ │ │ │ │
└────┴────────────────┴───┴─┴─────┴─────┴────────┘

    Cheltuielile indirecte sunt cote procentuale. Acestea includ materiale, deplasări, diurna, ... etc., conform SCS/1982.
    Aprobat Verificat

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Director OSPA │Contabil şef, │
│................ │............... │
└───────────────────┴──────────────────┘


    Formularul nr. 4
    PROCES-VERBAL DE AVIZARE
    Nr. ....... din ..........
    Comisia constituită conform Deciziei nr. ......... din ........, în vederea avizării lucrării ........., având următoarea componentă ...........,
    în urma verificării lucrării a constatat următoarele:
    1. Condiţiile de cantitate şi calitate au fost/nu au fost îndeplinite.
    2. Preţurile şi tarifele din situaţia de plată au fost/nu au fost corect stabilite.
    3. Termenul de predare a fost/nu a fost respectat.
    4. Propuneri: ...................................................
    În urma celor constatate comisia avizează/nu avizează lucrarea.
    Membrii comisiei de avizare: Semnătura
    (numele şi prenumele)

┌─────────────────────────┬────────────┐
│Secretar │Preşedinte │
│........................ │............│
└─────────────────────────┴────────────┘


    Formularul nr. 5
    Înregistrat la:
    Oficiul de Studii Pedologice al Judeţului .........
    Nr. ..........din ..........
    Direcţia pentru Agricultură a Judeţului ........
    Nr. ............din ...........
    PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE
    Subsemnaţii: ..........., director OSPA, .........., contabil-şef OSPA, judeţul ........., executant, şi ........, director executiv DAJ, ............., contabil-şef DAJ, judeţul ............, beneficiar.
    În Contractul nr. .............. din ............. am procedat primul la predarea şi secundul la primirea lucrării: Studiu pedologic şi agrochimic întocmit în vederea realizării şi reactualizării Sistemului de monitorizare sol-teren pentru agricultură, pentru teritoriul administrativ ........., în suprafaţă de ......... ha, categoria de complexitate ....... ha ....... şi ........ ha ......... la scara de lucru: ......... ha şi ........ ha.
    S-a predat şi recepţionat faza ............. în totalitate.
    Din verificări se constată:
    1. Condiţiile de cantitate şi calitate au fost îndeplinite, lucrarea şi, respectiv, situaţia de plată au fost avizate de către comisia de avizare.
    2. Termenul de predare a fost respectat.
    3. Alte prevederi contractuale au fost respectate în totalitate.
    Concluzii
    Lucrarea ce face obiectul predării-preluării se declară recepţionată şi urmează să fie decontată 100% contravaloarea acesteia de ......... lei, conform situaţiei de plată anexate.
    Plata se face din contul beneficiarului nr. ........., deschis la Trezoreria ........., în baza procesului-verbal de recepţie şi a facturii-talon emise de executant.
    Drept care s-a încheiat prezentul proces-verbal în .......... exemplare, dintre care ........ pentru executant.
    Data ...........
    Am predat Am primit

┌──────────┬─────────────┬─────────────────┬─────────────┐
│Director, │Contabil-şef,│Director │Contabil-şef,│
│..........│.............│executiv, │............ │
│ │ │................ │ │
└──────────┴─────────────┴─────────────────┴─────────────┘




Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016